DE PAUS-MEETING TE UTRECHT derde blad. DE LEIDSCHE COURANT woensdag 17 april 1929 de oplossing der romein- sche kwestie herdacht. schitterende bijeenkomst ontroerende geestdrift Hedenmiddag om twee uur is in de zaal van Tivoli te Utrecht gehouden een bui tengewone vergadering van den algemee- nen Nederlandse-hen Katholiekendag ter viering van de oplossing der Romeinsche Kwestie. Wij drukken op deze plaats af de op deze bijeenkomst gehouden redevoeringen, welke de bijzondere belangstelling van enze lezers zullen hebben. Alle Katholie ken van Nederland toch zijn in den geest bij de Utreohtsche Paus-meeting tegen woordig geweest. Nadat Z.Exc. de Internuntius, de Hoog waardige Bisschoppen en andere autoritei ten in de geheel bezette Tivoli-zaal waren binnengeleid zong het koor onder leiding van den heer Joh. Winnubst het Sacerdos et Pontifix, met begeleiding van orkest. Hierna werd de bijeenkomst door den voorzitter geopend met den Christelijkcn groet. Z. D. H. de Aartsbisschop begroette nu namens het Doorluchtig Episcopaat den Pauselijken Internuntius Z.Exc. mgr. L. Schioppa. TOESPRAAK VAN Z. D. H. DEN AARTSBISSCHOP. De vertaling' van deze in het Fransch •ehouden toespraak luidt als volgt: Excellentie. Wij wcnschen U het welkom toe in deze plechtige vergadering, door het bestuur dor Nederlandsche Katholiekendagen bijeenge roepen, ten einde de oplossing der Romein sche Kwestie te vieren, on wij danken U^ hartelijk, onze uitnoodiging om ze bij tc* wonen, te hebben aanvaard en zoo den luister van deze vergadering te verhoogen door Uwe tegenwoordigheid als vertegen woordiger van den persoon des Pausen. Excellentie, het is bijna voertig jaar ge leden, dat cle katholieken in deze zelfde zaal vereenigcl waren en dat haar muren toen weergalmden van de vurigste protes ten tegen de beleediging, de rechten van den Opperherder aangedaan door het over weldigen zijner staten. De stem van onzen onsterfolijken Schaep man, die herstel voor de beleediging eischte en door zijn welsprekendheid zijn geheelc gehoor meesleepte, die stem is uitgedoofd evenals die van de meesten van allen, die daarop antwoordden door de levendigste betuiging van hun diepe verontwaardiging. Maar hun geest is niet uitgedoofd. Hij is levend gebleven, die christelijke en Room- sche geest, zooals Uwe Excellentie heeft kunnen vaststellen van den dag af dat Zij in ons land de functie van Apostolisch In ternuntius vervult. Vooral heden zal Uwe Excellentie het kunnen constateeren, nu de katholieken van Nederland, hier door hun verschillende or ganisaties vertegenwoordigd en onder het voorzitterschap van hun Bisschoppen, op nieuw hun kinderlijke gehechtheid aan den H. Vader zullen toonen door hun blijde geestdrift om het gelukkige einde van de ernstige crisis, die sedert bijna zestig jaren de katholieke wereld bedroefde. Mogen wij trouw blijven aan onze roem rijke traditie door ons altijd de verknochte zonen van den Plaafcsbekleeder van Jezus Christus te toonen en zoo in het voetspoor treden onzer vaderen, die zelfs niet voor hét offer van hun bloed terugdeinsden, toen het er op aankwam, den godsdienst en de belangen des Pausen te verdedigen. Na dezo met applaus toegejuichte rede sprak de voorzitter een inleidend woord. OPENINGSWOORD VAN Mr. A. BARON VAN WIJNBERGEN. Doorluchtige Hoogwaardigheden. Excellenties. Dames en heeren. Het was den I7en December 1888, dat de katholieken van Nederland bij monde van dr. Schaepman, grootscher. en zaliger ge dachtenis, hun waardig, krachtig protest uitspraken tegen de ontneming der wereld lijke souvereiniteit aan den Paus. Aan het einde zijner heerlijke, indrukwekkende rede, sprak dr. Schaepman de woorden, die voor ons allen, die het voorrecht hadden hem te hooren, nimmer uit het geheugen zouden gaan: „Wij staan op dit oogenblik, zij het dan ook binnen profane wanden, toch voor den troon van God. Wij zeggen op dit oogen blik tot den Allerhoogste: Ziedaar, o Heer, Gij hebt aan Uwe Kerk, aan Uwen Paus de wereldlijke souvereiniteit gege ven. De misdaad der wereld heeft haar genomen; wij hebben getracht haar te herstellen; Heere, al wat wij gedaan heb ben, is machteloos. Nu verschijn Gij, God der wonderen, nu verschijn Gij, God van waarheid en gerechtigheid. Nu kom Gij, die de kroon dra ago en overwinnend uitgaat ter victo rie. Nu kom, o Heer, en neem de zaak voor Uw volk en Uwen Stedehouder, voor Uwe Kerk en voor Uwen Paus! Wij heb ben ons goud, ons bloed, onze gebeden gegeven, wij bezitten niets meer, niets anders dan dc stem van ons hart, dan ons protest, dan do belijdenis van ons ge beten, deze: dat wij vasthouden aan het recht, dat Gij, o Eeuwige God ons hebt gegeven, dat wij vasthouden aan het recht, dat Gij hebt gewaarborgd eeuwen lang. Gij hebt nu, o God der heerlijkheden, gezien hoe Uw volk wil trachten, wil streven naar Uwe doeleinden. Heer, wij vermogen niets meer. Kom Gij, en verricht Uw wonder. Zoo staan wij hier in de zetelplaats van St. Willibrordus en verheffen onze stem en zeggen: in U, o God der gerech tigheid is ons geloof, is onze hope; Uw recht, het recht van Uwen Petrus leggen wij aan Uwe voeten neder; neem Gij het in Uwe handen, geef aan Uwe Kerk de vrijheid, aan Uwen Paus de onafhanke lijkheid en bevestig ons o Heer in Uw heerlijke bevestiging, dat zij, die in U gehoopt hebben, in der eeuwigheid niet worden beschaamd". En thans, na 40 jaren, zijn wederom Neer- lands katholieken saamgekomen, hier in dezelfde zaal, waar Schaepman sprak, thans niet om te protesteeren, maar om te jubileeren, thans om uiting te geven aan hun gevoelens van vreugde en dankbaar heid, nu de goede God wilde geven, wat ja renlang door de katholieke wereld afge beden werd. Toen de mare tot. ons kwam, dat de oplossing der Romeinsche kwestie eón feit geworden was, een oplossing door den Paus aanvaard en derhalve onvoor waardelijk juist en goed, ging aanstonds de oproep der Bisschoppen tot het katholieke volk om saam met hen te komen vieren deze voor gansch de wereld, in het bijzon der voor de katholieke wereld, hoogst ge wichtige gebeurtenis, om het openlijk uit te spreken, dat de Nederlandsche katholie ken zoo van ganscher harte mede jubelen met Hem, dien zij zoo gaarne „Vader" noe men om openlijk getuigenis af te leggen van hun hartstochtelijke liefde, hun onver zwakte trouw, hun kinderlijke gehoorzaam heid jegens den Paus. En wanneer ik de vele geestelijke en we reldlijke autoriteiten hier aanwezig, van harte welkom heet, dan begrijpt gij, dat ik tot één, geheel in het bijzonder mij richten mag cn moet. Een woord van opreeht welkom tot- U, Monseigneur Schioppa, aldus vervolgde spri in het Fransch. Was Uw aanwezigheid op den Katholiekendag te Maastricht verleden zomer reeds een uitgelezen eer voor ons, wij waardeeren eveneens op zijn juiste waarde het groote voorrecht, U op deze bijeenkomst van de Nederlandsche katholieken onder ons weer te zien. Wij begrijpen zoo goed, met welke ont roering U heeft moeten vernemen, dat de Paus', Uw doorluchtige souverein, weer in het bezit zijner rechten van vrijheid en on afhankelijkheid zou treden. De Nederlandsche katholieken zijn geluk kig aan Uwe Excellentie hun gelukwen- schen met dit gedenkwaardige feit, dat Uw hart met heilige vreugde moet veryullen, aan te bicden. Wij gelooven graag, dat Uwe Excellen tie zich vermeit bij het denkbeeld, deze we reldgebeurtenis op den Nederlandschen bo dem te vieren, daar U gedurende Uw ver blijf in Nederland Leeft kunnen vaststel len, dat de Nederlandsche katholieken de trouwe kinderen van den Paus zijn, in vol komen eenheid met hun Bisschoppen, en door de Bisschoppen vereenigd met den Paus. Teneinde in u allen te wekken heerlijk enthousiasme zal aanstonds het woord ge voerd worden door een onzer mees*t gevier de redenaars, den heer Laudy, den man die op den Haagschen Katholiekendag zijn hoorders zóózeer te begeesteren wist, terwijl onze .stadgenoot de heer Winnubst, op wien wij hier in Utrecht zoo trotsch gaan, u zal opvoeren tot de hoogte, waar gij den goeden God zult kunnen loven en prijzen, gelijk het op dezen dag betaamt. Op deze eveneens met applaus ontvan gen rede deed de secretaris eenige mede- deelingen, waarna de heer Alph. Laudy, hoofdredacteur van de „Tijd" dc feestrede uitsprak. REDE ALPH. LAUDY. Doorluchtige Hoogwaardigheden. Excel lenties, Hoogeerwaarde en Zeereerwaarde Heeren, Hooggeachte Heeren, Dames en Heeren. Gelukwensch aan den voorzitter. De hooggeachte voorzitter, die dezen vijfden Nederlandschen Katholiekendag, indrukwekkend door doel en deelneming, zoo feestelijk heeft ingeleid, leidt ook met een persoonlijk feest den jubel in, voor welken bij ons in de kerkelijke hoofdstad van Nederland bijeen heeft geroepen. Tien jaar geleden heeft hij uit Utrecht den Katho liekendag als uit zijn oorsprong laten op vliegen voor de prachtige cultureelc rond vlucht door het land, waar hij vandaag te rugkeert tot zijn uitgangspunt. Juist op zijn lustrum komt dus den bezoekers van den Katholiekendag, de groote vleugel slag van ons openbaar leven, als vanzelf de gelegenheid toegevlogen, om een per soonlijk motief te mengen in onze Te Deum stemming. Want wij mogen onzen leider dit belangrijk uur ontmoeten aan den voor avond van een gedenkwaardige kwarteeuw Het geslacht, dal ik vóór mij zie, zal aan het toekomende door de herinneringen heen van den schoolstrijd, waarin onze partij haar vuurdoop kreeg en haar bond- genoot'en won, een levenden lof overreiken. En deze lof zal zijn opgeschreven uit den mond van de gepurperde gezagdragers en de cdelsten des volks, hipr vergaderd on der leiding van den onbaalzuchtigcn, ka raktervasten edelman en politieken paap, die over de oplossing veler problemen in zijn staatkundige en maatschappelijke loop baan heeft onderhandeld, maar die altijd onhandelbaar bleef in beginselen. Aan den vooravond der zilveren herdenking van zijn intrede in het Parlement is uw gedachte de mijne al vooruitgevlogen naar het zestigja rige, werkzame en Goddank nog lang niet afgewerkte leven van mr. A. Baron van Wijnbergen, wien Katholiek Nederland dankbaar hulde brengt! Hulde aan den Internuntius. Alsof de geschiedenis haar glorierijke herdenkingen bijeen wil spelen in het danklied van Rome en Nederland, laat zij in deze vergadering den tweeklank van Kerk en Staat samenzingen. Want dit voorjaar dateert, juist een eeuw, sedert Zij ne Heiligheid de Paus van Rome en Zijne Majesteit de Koning van Nederland hun betrekkingen begonnen in het vaste ge zantschap van den H. Stoel bij ons Hof. Deze vergadering is er ecne bij uitnemend heid, om de bekwaamheid te eeren, waar mee de geschoolde romeinsche diplomatie dit gezantschap behartigt, en om met onze eerbiedenis ook onze gelukwenschcn te bie den aan Zijne Excellentie den Internun tius, die over deze bijeenkomst van het j Katholiek Nederland den glans van het pauselijk Rome werpt Na deze persoonlijke toespraken gaf de spreker in heerlijke dichterlijke taal en mei heilige, begeesterende geestdrift een j beschouwing over het glorieuse feit van het j herstel der Pauselijke onafhankelijkheid in den Kerkelijkoti Staat. En hij begon met een herinnering aan mgr. dr. Schaepman, waarmede hij een geweldig enthousiasme onder zijn gehoor lossloeg. Als wij binnen het octaaf van ons Neder landsche Te Deum. dat aanstonds de dankbaarheid van een volk gaal zingen, uit dc zetelstad van Willibrord den weg naar dc zetelstad van de Pausen pelgri meeren, dan is het niet meer om den Wel doener van dc wereld en van Nederland achter de grendels van het Vaticaan den troost van de kindertrouw uit het land der Zouaven te brengen, maar om Petrus-Pius in dit jubeljaar van zijn gouden priester kelk te begroeten als. den Paus-Koning in zijn vrije Stad en soevereinen Staat! Want een machtige daad der Voorzie nigheid, die de lotgevallen der volken or dent, heeft een wending gegeven aan den gang der Kerk door de geschiedenis. Herinnering aan Schaepman. Hoe wenschte ik mij, machteloos als de mond van menschen tegenover goddelijke dingen, de stem van den cenigen Nederlan der, onmisbaar in deze historische zaal en in dit zegevierend uur, om dc ontzaglijkheid dor gebeurtenis, die Rome lot ons luidt, óp te roepen aan de macht van zijn beel dende taal en den koperen adem van zijn woord; hoe liefst zou mijn arme verschij ning terugtreden achter zijn breede schou- ders. die de Kerk van Nederland hielpen dragen. Mijn woord roept hem aan, uw ge dachte ziet uit naar dezen vollen nian-vau- den-Paus, die dé Pausen nog bezong als hij hun rechten niet verdedigde met de bronzen slagen van de stem, welke zoo veel jaren in ons Parlement en onze volks vergaderingen weerklonk; want zijn leven lag in Nederland, maar zijn levensmidden punt, in de stad van de Pausen, waar hij zijn moe- en afgestreden hoofd aan de schaduw van liet Vaticaan te ruste legde in het stervensjaar van den grooten Paus, die den strijder bemind en gezegend had, wiens naam met dien van Rome en den Paus onsterfelijk en in één adem door Ne derland wordt, genoemd Mgr. Dr. Schaepman. „Voor mij aldus Schaepman is de wereldlijke souvereiniteit der Pausen het staande wonder Gods: zij zal ook alléén door een wonder Gods worden hersteld, zij zal alleen door een wonder Gods worden teruggegeven aan hem, aan wien zij be hoort. Dc pauselijke souvereiniteit is van den Hemel gekomen, en uit den Hemel zal zij worden hersteld.... Hoer, wij hebben ens goed, ons bloed, onze gebeden gegeven, kom Gij en verricht Uw wonde r!" Gestorven spreekt nog die mond, zijn verleden kan niet zwijgen in heb heden, dat op hem heeft gewacht, hij moet spre ken, hoor, en hij spreekt: „Ziet, ik ver kondig u een groote vreugde, welke voor het geheele volk zal zijn". Yoor ons van Willibrord gedoopte volk, maar ook voor de volken, die over de geheele wereld elkander deze blijde boodschap voortzeg gen; onze jarenlange protesten zijn van den hemel verhoord, het romeinsche vraag stuk werd opgelost, de Paus gaat vrij rond in zijn Stad. En op de plaats zelf, waar wij het van den Koning der eeuwen hebben afgesmeekt, klaroen ik vandaag, luid cn vol. den dank met. de onhoudbare geest drift van mijn gansche volk: „Aan U, o Koning der eeuwen, „Aan U blijft de zegekroon!" Het wor.der. Welk is dan het wonder, waarvoor wij onze hymnodische dankbaarheid zingen in de historische plaats, waar het protest is opgesprongen en vandaag uitklinkt, in een triomf van te lang geaarzeld herstel? Wij zien het wonder, wij hooren het rni- sehen in de groote schelp der geschiedenis en toch ontvliedt het onvatbaar ons gehoor als een goddelijk zingen in raenschelijkc dingen. Langer dan een halve eeuw hebben do dwarse macht van menschen en de sa menspanning van hun overleg dit wonder willen tegenhouden. Na het bestuur van dc Kerk uit de hand der Voorzienigheid te hebben gerukt, wildon zij Deze beletten, in een goddelijk ontwerp van de toekomst het ontredderde verleden te herstellen. en ziet, dc geschiedenis brengt het wonder voort. Wij zullen geen caricat-uur veronder stellen van ecu gewijde gebeurtenis door do vereenzelving van Mussolini met den Engel, die Petrus ontboeide en de Vaticaan deuren opende, om hem het geleide te ge ven naar de vrijheid en het licht. De fas cistische herschepper van mogelijkheden tot werkelijkheden moge een worp hebben gedaan naar den titel „een staatsman van groote postuur", door Crispi bedongen voor den politicus, die het Italiaansohe waagstuk in het romeinsche vraagstuk zou oplossen; maar hij is geen magiër, die den Onzichtbare kan gebieden, om een orkaan te bedaren op een wenk der Hand, uit wier machtige holte stormen of stilten stroomen. Alleen deze Hand heeft dc stor mende gebeurtenissen geschikt in een orde harmonieuzer dan dc hand van menschen vei mocht. En met. eon allerfijnste attentie heeft zij haar Vinger gedoopt in het. jubel- goud van den Opperpriester, om het on vergankelijk te schrijven van vreugde en zijn vijftigste priesterjaar met het geschenk te onderscheiden van een zoete vertroos ting. „In den naam van de. Allerheiligste en Ondeelbare Drievuldigheid zoo opent plechtig het verdrag der verzoening heb ben Z. H. de Paus en Z. M. de Koning van Italië beslist, oni aan de abnormale hou ding van den H. Stoel in Rome een einde te maken en een overeenkomst te slui ten." Ziedaar het romeinsche vraagstuk, waar in bijna zestig jaar het vrije bestuur der Kerk verankerd en vernederd lag, opgelost in den Naam en den goddelijken Raad der Drievuldigheid. Nu tast in het natuurlijke het. bovennatuurlijke wonder, geïnspireerd door den adem van den II. Geest, die waait waarheen Hij wil. Op den dag, door Hem voorbereid uit de toevalligheden van den tijd cn de soms onfijne berekeningen van menschen, heeft Hij in de staatskansclarij van het Vaticaan een gouden pen twee handteekeningen doen trekken onder een Verdrag en een Concordaat, die de Kerk veroorloven den Staat te zegenen, wiens heiligschcnnenden aanslag zij had gevloekt Ziet, nu het onzichtbare wonder zichtbaar in de samenwerking van de beide dynas tieën, die een lange tijdspan tegen elkan der gekeerd regeerden, de eenc in de hoofdstad van Italië cn de andere in de hoofdstad van de wereld; ziet nu het sec- tarisnre van het Savoysche Huis, dat dc Kerk traliede in ijzeren wetsbepalingen, bezworen door den nazaat, van wien do pauselijke banvloek is afgewenteld, over het. „raka" is de. vrede gezonken, waarin dc Koning van Italië zich met zijn geestelijken Vader en souvereinon Broeder verzoent, eer hij het Offer gaat opdragen. Edelmoe dig in zijn rechtvaardige eischen, welke hij verminderde tot dc souvereiniteit van zijn vermeerderde zedelijke grootheid, heeft de Paus, vrij gebeden door de onop houdelijke smeekingen der Kerk, reeds de handen opgeheven voor het Altaar der Verzoening. En terwijl de klokken vair Rome luiden, en na de ontspanning van het hartstochtelijk verleden de vreugde om het groote wonder verkpndigen, heft. hij ónder het wereldwijd gewelf van den Pe trus-dom het Te Deum Laudamus aan, dat nu de ontzaglijke vlucht der kerkelijke dankbaarheid begint over de duizenden Biddend om Bet graf der Apostelen, èïi de tienduizenden, die jubelen op hot Sint Pie terplein, en de honderdduizenden, die hun mee-jubel vaart geven over de stad, ovec de wereld cn onder alle hemelen, waar klokken klepelen en harten slaan, en waar vandaag vijf Bisdommen van Nederland antwoord geven aan het: „U, o God, loven wij, U, o Heer, belijden wij, Vader van on metelijke Majesteit" Het Te Deum van den St. Pieter boven 't onderaardsche klankbord der meetrillen- de Catacomben werpt langs de toppen der vervoerde vreugde zijn echo's in den sa- mcngolvenden beurtzang van de kathedra len der wereld. De Moederkerk van Rome geeft het lied, nog niet uitgezongen van haar blijdschap, over aan de monden der kinderen, gereed voor dc uitbarsting van liefde in dezelfde broedcrvrcugd. Alle talen en volken zongen van dc aarde tot den hemel samen met de Machten en Cherubijnen: „Heilig, heilig, heilig is de God der Heerscharen, Hemel cn Aarde zijn vol van de Majesteit Uwe glorie!" Onze zouaven. In dezen wereldzang der Zusterkerk/n treedt vandaag het kerkelijk Nederland met een nationale stem en een eigen tim bre van liefde. Want dc liefde is het schep pende leven in het lied, dat dc kerkelijke wereld zingt. En zoo een plaats is voorbe houden aan de liefde, die dicht bij het hart. der moeder mede-leed haar bitterstcn nacht, dan mag de Kerk van Nederland in deze ure van Johannes-liefdc het hoofd la ten rusten op de borst van Rome. Want in den nacht, dat de verrader kwam, om liet zichtbare Hoofd .der Kerk gevangen te nemen, heeft het katholieke Nederland, pm den Vader te beschermen, het bloed van zijn zouaven aangeboden. Wij kunnen in deze herdenkings-bijeenkonist van Rome en Nederland het edel bruisen niet ver zwijgen van dit zouaven-bloed, in ons kaas en broodvolk prinselijk gegisl. Want na den brandloop onzer nationale musketten iu den staetschen togen den spacnschcn tijd, is deze stormmarsch van onze onstui mige jeugd, die men plotseling op den weg naar Rome zag met de bajonet der zouaven-geestdrift, een der schoonste epi soden geweest uit onze vaderlandsehe ge schiedenis. Hoe viriel vloog het jongelings- verzet. overeind uit de huisgezinnen-vol-bo- zorgd-gebed tegen de laffe staatkunde van Paushaat en cigenbaal, die in de kansela rijen van Europa het oor der geheime ver wachting te luisteren legde op het bom bardement van dc pauselijke Stad. Toen hebben wij dc prachtige epopee beleefd van den verontwaardigden eenvoud eens volks, die, bevend op den aanslag tegen dc ten onder worstelende pauselijke Slo ten, uit de leederheid van een kind den sprong deed ecner struische lichaams kracht. Als een poolnaald, welke door de alles omzettende macht der kinderliefde naar.... het Zuiden wees, stroomde dit volk van boeren en burgers op het instinct van hun hart uit onze polderlanden. Onze eigen mond behoeft niet het na tionale heldendicht te zingen van deze christelijke en soldateske offervaardigheid, hun epos staat in de legerorders van generaal dc Lamoricièrc, wiens naam «1- lcen reeds alsf een trompetstoot hun aan vallen vooruitwierp, en van generaal de Charette, die het commando was der char ge van hun bajonetten. Van deze estrade zelf, waar ons zooveel roemrijke herinne ringen voorbijtrekken, heeft generaal de Charette, geflankeerd door de officieren van zijn staf, bij het Utrechtsche zilveren gedenkfeest van Mentana onder de vlag van Basse-Motte den vaderlandschen zoua- venmoed gesalueerd van het onsterfelijk legioon. dat wij in -dit juichend uur ndg eenmaal oproepen in de gezichten der er kentelijkheid van het nageslacht. ..Ik zal zeidc hij slechts één enkele gebeurtenis ophalen, die aan verleden, he den en toekomst van het Zouavenrcgiment inhoud en omtrek geeft, ik gedenk liet sneuvelen te Monto Libretti van uw land genoot Piotcr Jong uit Lutjebroek. Door vijanden omringd, nu al zijn patronen ver schoten te hebben, rende hij met kolfsla gen op zijn tegenstanders in, die naast hem neerstortten; en nadat zijn geweer in zijn handen was gebroken, riep hij, nog altijd overeind staande, den vijand toe: „Mikt op hei hart". En een groot boeren krui<- teeken slaande, sterft hij onder den kreet „Leve Pius, Paus en Koning! Kameraden van ccn held, geboren uit het geloof van een Kennemer boer en de heiligheid van een Kennemer boerin; aan wezige oud-Zouavcn, gegroeid uit dezelfde Nederlandsche geloofslicfde en die in het vuur zijl# gedoopt op hetzelfde slagveld; gij, die de eer van deze vergadering draagt en in ons gemoedsleven de ontroering om dc geofferde liefde: laatste overblijfselen van de snel in aantal, maar nimmer in roem slinkende armee. als voor den meest spóntanen adel. die is opgerezen uit ons bloed, buig ik voor Uonze eerbied buigt voor den glans van uw leven, dat ons edelste is geweest, van hetwelk licht wij niet scheiden kunnen als de dag niet van de zon, wier schoonc schemer hij nog ver zamelt in het avondgoud. Katholiek Nederland, buig ni'ob alleen in eerbied, maar stort ook het goud en zilver van uw offer in 'het fonds van de oud-strij ders, die op de'offerschalen der edelmoe digheid hun bloed hebben gestort! Dien'zwarten najaarsdag, toen uw pau selijke vorst het wegvloeien van uw laatste bloed tegenhield door de witte vlag bij de bres van de Porta Pia, stukgeschoten ou der den daver der ongerechtigheid van het September-kanon, heeft uw stervensmoed zijn Goeden Vrijdag doorleden op den Gol gotha van liet Vaticaan, waar in het witte kleed de groote duider een laatste uianl de fijne hand zegenend over 1" liet zweven, eer hjj gekruisigd bezwijmde iu de armed van zijn gevolg. Maar gij, die. te Castelfi- dardo en Mentana gevochten haclt als leeu wen, om bij dat bittere afscheid, aan de wereld te toonen, dat gij met tranen in do oogen nog gehoorzamen kondi als lamme- ren, zegent den-dag. dien gij hebr mogen zien: Pius is herrezen in Pius, en dc Paus- Koning uit dc vernedering. Dezelfde mi- der-klop slaat voort in hetzelfde Piu.s-hart. en de nieuwe Paus-Veldheer van de ordo garde heeft met. lippen, nog na-trillend van het Te Deum, de Zouaven het eerst onder scheidden, aan wien Zijne Excellentie le Internuntius deze •legerorder uil hel Vati caan naar Nederland heeft overgebracht, welke ik hier voor het front van uw ka tholieke landgenootcn moge herhalen: „On der de talrijke gelukwenschcn, welke Ons uit dc geheele wereld gewerden, vernamen Wij het allereerst do stem van het kleine getal overlevende dapperen, die gedurende vele jaren in een geest, van katholiek ge loof hun leven ter beschikking hebben ge steld voor dc verdediging van den H. Stoel. Zeg hun, dat de H. Vader voor hen heeft geboden, cn dat hij H.H. Missen heeft opgedragen voor al hun doodt it, die ook zijn Onze onvergetelijke dooden!" Dat is dc legerorder dor dankbaarheid van den Veldheer, uitgevaardigd aan do pauselijke soldaten op den dag, toen Ie Romeinsche Quaestic, die zij trachtten op te lossen met den loop en de kolf van hun geweer, in een zachten wind is opgelost door een wonder van Jen H. Geest. Maar de legerorder blijft als de dankbaarheid, zoolang een bevende vinger brieven helpt spellen als die van Pieter Jong, door schroot en kruitdamp tot ons gedragen, en zoolang onze piëteit voor de onverganke lijke dingen der liefde, een doorschoten kepi blijft streelen of iu onze familiën ecu van den tijd losgetornd zouaven-costuum bewaart. En in den pauselijkcn zegen, die straks over de Nederlandsche pelgrims in Rome. zinkt, daalt ook over ons volk de zegen van liet zuivere zouaven bloed, dat van de Petrus-rots het schuim der bezoe- deling heeft afgespoeld door het stervende garde, voor wie onze herinnering de on sterfelijkheid bewaart op aarde, zooals God haar de onsterfelijkheid bewaart in den hemel. De pelgrimstocht naar Rome. Hierna wees de spreker op dc a.s. .pel grimstocht naar Rome onder leiding van Z. D. H. de Aartsbisschop. Hij herinnerde aan hoi gouden priesterfeest van Z.Eui. den Nederlandschen Kardinaal van Ros sum. En vervolgde dan: En tuskchon den luister van Nederland om Petrus' zetel, zuil ge als „assistent bij den Pauselijken Troon" herkennen nóg een in Rome en ons vaderland hoogvercerden Prins der Kerk. Hij is den H. Vader en Z. Em. onzen Kardinaal al voorgegaan in het gouden priesterfeest, gelijk hij over de grenzen van dit jaar den julx-l znl voort - dragen in de feestvierende Kerk van Ne derland. wanneer hij hun straks zal voor gaan in liet tachtigste levensjaar o bidt God, dat op den zetel van Willibrordus onze beminde Aartsbisschop al zijn voor gangers moge overtreffen in cle Jcnglcspan van een bisschoppelijk bestuur cn ren ze genrijk leven, voor welke wij in lr» katlic- dralc kerk van Utrecht liet volgend jaar het Te Deum hopen te zingen!

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1929 | | pagina 7