HémmI li ir MG m onzen 4de Mei FIETERSKERKKOORSTfEG 1 -Infill Firma I. ZANDVOORT's SLAGERIJEN CHRISTIAAN HUYGENS VRAGENBUS KERKNIEUWS MARKTBERICHTEN VETTE RUNDERLAPPEN 55 p. pond Onze Firma taf! op de wscieode Paascliveetentnonstelünoen voor de Paascfidagen bekroond vee aangekocht. - Hl deze artikelen worden zonder 162S—1929 D© heideusehe kunstena-a-rs werden op eigenaardige wijze gevormd, De kunstwer ken van hun li oog-bezielde voorouders werden in prachtige hallen en wandelpar ken bijeengebracht: zwijgend en bewonde rend wandelde daar de leerling dag op dag; eeu gevoel van schoonheid en betoo- vering greep hem aan: hun smaak werd gezuiverd; ze werden daar kunstenaars in die zwijgende school der kunst. Hetzelfde zal gebeuren als we onze blik ken dag op dag richten op dat meester werk der .reinheid, op de onbevlekte moe der Maria: dan wordt 't hart verteederd; dan brandt daar 't verlangen naar onschuld dan wordt 't zondige vernietigd, dan rijst de lofspraak op, tota pulchra es et macula originalis non est in te. En door de blin kende betoovering, die uitstraalt van haar reinheid wordt 's menschen hart omgescha pen, 't wordt rein in die zwijgende school der reinheid. Maar 't kind moet men niet alleen het hoogverhevene van Maria's reinheid open baren, maar ook haar hemelsch moeder schap. Wij mensohen zijn zoo, dat we nooit een moeder kunnen missen in ons leven en naarmate we ouder worden, naar die mate schijnen ons haar zorgen meer noodig, be minnen wij en vereeren wij haar meer. En verliezen wij eenmaal onze moeder, wordt de zware wonde ons toegebracht in het leven, dan blijven we leven in de herinne ring aan haar: dikwijls doet 't ho«»n van haar naam ons weencn. Vooral bij moeilijke daden sohijnt de ge dachte aan de moeder ons moed en kracht in te storten. Een aalmoezenier van den laatsten oor log verhaalt ons, dat hij 's avonds dikwijls wandelde over de afgrijselijke slagvelden, met lijken en stervenden bezaaid. Hu en dan nam hij 't hoofd van zoo'n stervenden soldaat in de armen en 't laatste woord was zoo dikwijls, „och mijn moeder, mijn arme moeder." Bij ;t opgaan naar den oorlog was dik wijls de gedachte aan glorie, aan vader land voldoende om hen te bezielen, maar nu, nu ze moeten brengen "'t offer van hun leven, schijnen ze dat niet te kunnen zon der de gedachte aan de moeder. En wat de moeder is in 't natuurlijke le ven, dat is Maria in 't bovennatuurlijke. Ze bemint ieder kind, vrijgekocht door het bloed van Jezus, hartelijker dan een aard- sche moeder ons kan beminnen. Leer dat aan 't kind al vroeg, dat de moeder van God onze moeder is. Gelukkig 't kind, dat zich van zijn eerste kinderja ren daarvan bewust is. Maria's oogen rus ten op zoo'n kind; ze beschermt zoo'n kind; ze sterkt 't bovennatuurlijk leven. Hoeve- len zijn zoo in blanke onschuld door het leven kunnen gaan, als gedragen op de ar men van Maria. Vooral als do strijd voor onschuld komt, dan moet het kind denken aan de moederlijke zorgpn en almacht van Maria, als er inzinkingen dreigen te komen in 't leven der reinheid. Dan zijn de zonni ge, de sterkende idealen dikwijls niet meer voldoende, maar er moet krachtige steun komen uit de hoogte des hemels, waar Maria in moederlijke angsten neerziet op haar strijdende kinderen. Met '"t concrete ideaal van reinheid voor den geest van de onbesmette Maagd Maria, met de sterk levende gedachte aan haar moederlijke liefde voor ieder men- schenkind komt de "sterke zelfzucht, de mannelijke strengheid om dc onschuld te bewaren. 0.75, D. 2.50, E. L—F. 0.80. G. 2.—, enz. enz. Er waren er heel wat en een oogenblik werd ik bang voor mijn gulden. Maar ten slotte was de lijst van Jans toch afge- loopen. En toen aan het optellen 21.80. Ik zal maar niet zeggen wat mijn vriend uitriep, maar hij gaf toch een briefje van 25.—. „Ziezoo", zeïde ik, „ik zal het opteèke- uen hoor. Nu nog drie keer". „Wat bedoelt u? Nog drie keer. Wat is dat?" „Nu, ge moogt blij zijn dat ik deze ook meetel. Want nu wordt ge natuurlijk Stich ter". „He, ja, Vader. Oome Toon is het ook." Jans gesproken. Nog wat gepraat en geplaag en „Nou, dan maar ineens. Gef u dat briefje van 25 maar terug. Dan krijg u er een van 100". Toen ik het briefje weggeborgen had, zat hij mij aan te kijken of hij niet goed wist hoe hij het had. Hij trok juist een ge zicht als iemand die denkt dat hij een vol glas voor zich heeft staan en tot de ont dekking komt dat het leeg is (omdat iemand het stiekum voor hem opgedronken heeft). Tenslotte: „Nou, geluk er mee, u zult met uw jongens wel heel wat van die briefjes noodig hebben. Father LEFEBER, Directeur. Missiehuis Hoorn, Postrek. 120937. „Schaamt U niet bedelaar te zijn voor Christus en voor de zielen. ((Paus Pius XI). Vraag? Wat is het juiste adres van de „Stangold" radio-lampenfabriek Op de lampen staat „S tan gold" made in Holland. Antwoord: De fabrikant van de „Stangold'Mampen is ons niet. bekend. Neem liever de lampen van bekend goed fabrikaat, zooals Telefunken, Philips. Vraag: Hoe lang is nu de State-ndar#, in de L. O. stond van 312 Meter, in een andere courant staat 212 Me"ter. Hoe- lang, hoe hoog en hoe breed is het schip? A n t w. o o v d De Statendam is volgens ons verstrekte opgave 312 M. lang. De breedte bedraagt 25 M., de hoogte 211/2 M. Vraag: Waar, wanneer en tegen wel ken prijs is het s.s. Statendam te bezich tigen? Antwoord: De datum van bezichti ging is nog niet vastgesteld, maar zal vet-: moedelijk vallen tusschen 4 en 11 April a.s. Het zal dan waarschijnlijk te bezichti gen zijn aan de Wilhelminahaven te Rot terdam. De prijs is ons niet bekend. Wij hopen, zoodra wij hierover zekerheid heb ben, U nader te berichten. STOOMVAARTBERICHTEN STOOMVAART MIJ. NEDERLAND J. P. COEN (uitr.) arr. 26/3 te Sabang. POELAU LATJT (thuisr.) vertr. 26/3 v. RONDO (thuisr.) arr. 24/3 te Belawan. Op 14 April a.s. zal iu verschillende plaatsen hier te lande op feestelijke wijze het feit herdacht worden, dat driehonderd jaar geleden te 's-Gravenhage werd gebo ren do grootc wis- en natuurkundige Cliris- tiaan Huygens, als tweede zoon van den vermaarden Constantijn Huygens, ter wiens nagedachtenis juist dertig jaar ge leden een borstbeeld aan den Ouden Sche- yeningschsn weg tegenover de Stadhou- <iorelaan werd geplaatst. Niet minder dan deüse geniet ook Christaan een Europee- sche vermaardheid. Hij toch stond in de rij der eerste beoefenaars van dc natuur wetenschap. Te zamen met Johan de AVitt was hij leerling van den bekenden Leid- scheu hoogloeraar in de wiskunde Frans vaai Schooien en heeft zijn tijdgenooten, die zich op de natuurwetenschappen toe legden, verre overtroffen. Christiaan Huy gens treedt naar voren als bestrijder van de cirkelquadraat-leer. Hij is dc grondleg ger der kansberekening, ontdekker van dc wet van het arbeidsvermogen en der be weging van het zwaartepunt, van de be wegingswetten en den slinger, uitvinder van het slingeruurwerk cn bovenal een buitengewoon helder denker. Voegen wij daarbij, dat hij de groote verklaarder wa-s der magneet en zwaartekracht, der licht verschijnselen, dan overdrijven wij niet als wij Ohristiaan Huygens als natuur- en werktuigkundige de Archimedes van zijn tijd noemen. Reeds als knaap toonde hij een bijzondere voorliefde voor de werk? tuigknnde te hebben. Op 16-jarigen leef tijd vertrok hij naar Leiden om aldaar in <Je rechten te gaan studeeren. Hij vond tijd genoeg om naast deze studie dc lessen van den hierbovengenoomden professor van Schooten te volgen. Na eenigen tijd ging hij naar Breda, alwaar liij zijn stu diën voortzette. In 1648 na den vrede van Munster vertrok hij als gezant naar De nemarken. Hij was toen nog geen twintig jaar oud. Zeven jaar later vinden wij hem te Parijs, waar hij werkte om den doctors titel te verkrijgen. In 1666 kiest hij de Frausche hoofdstad voor goed tot zijn woonplaats. Hij werd er een der oprich ters van do „Académie des Sciences'. De Koninklijko Bibliotheek diende hem tege lijkertijd tot woning. Te midden der groote mannen, met wie hij iri voortdurend con tact was om wetenschappelijke onderwer pen te behandelen, schept hij zich de ge legenheid de resultaten van zijn denken cn werken over de geheele wereld te ver spreiden. Dat Constantijn Huygens naar Holland terugkeerde, is feitelijk onafhan kelijk van zijn wil geweest. Als vrijzinnig denker was op den duin- voor hem geen plaats in de omgeving van het Hof van den streng Katholieken Lodewijk XIV. In 1681, MARIA EN DE ONSCHULD ONZER KINDEREN. Pater v. Luyk S.J. schrijft in het „Tijd- sohrift voor R. K. Ouders en Opvoeders": „Onze kinderen", zoo sprak eens Mgr. E. W. von Ketteler, Bisschop van Mainz, „hebben slechts één deugd noodig, om goed en gelukkig te zijn, één deugd, die alle an dore kinderdeugden omsluit, nl. de onschuld de reinheid der zeden." Geestelijke zorgen baten niets, als de on schuld verloren is. Reinheid tocli in haar diepste wezen is bezieling. Maar tot zulk een bezieling komt alleen degene, die door zelftucht 't lagere bedwingt, overwinnend komt te staan boven zijn eigen driften. We kunnen reinheid vergelijken met de goede aarde, waarover de Zaligmaker spreekt in Zijn parabel over het zaad en den zaaier. Als t goede zaad in de goede aarde valt, dan zal 't honderdvoudig vruchten voortbrengen. En wat kunnen ouders en opvoeders anders dan het goede zaad zaaien? 't Goede zaad groeit pas op, als de harten rein zijn. Reinheid beschermt 't kind tegen de verwoestingen der hartstochten: reinheid brengt vreugde, moed en kracht: 't is de ïaloem des hemels op aarde overgeplant om haar hemelsohe geuren te verspreiden. Onkuischheid daarentegen is 't hoofdge vaar voor de jeugd. Ze ontketent de lage re hartstochten, ze vervult 'b jonge hart met wrevel voor de deugd, voor iedere hoogere bezieling. 'b Zijn de doornen, w aarvan 't Evangelie spreekt, die ieder goed zaad verstikken, 't Is de gifplant dei- hel, die in de diepste bedorvenheid van de mensehelijke natuur 'n bodem vindt, waar in ze gedijt. Maar om reinheid en onsehuid te bewa ren is een harde tucht, een mannelijke strengheid noodig. Fénelon zeide eens: „Voedt uw kinderen, wat 't lichaam be treft op als boeren, wat de ziel betreft als koningen." In een niet verweekelijkt, krachtig en soepel lichaam groeit de ziel het best. na de herroeping van het Edict van Nan tes, keerde hij naar zijn vaderland terug cn vestigde zich te 's-Gravenhage. Veertien jaren lang heeft hij cr nog mogen wonen. In dien tijd heeft hij nog vruchtbaren ar beid mogen verrichten. Van dc vele wer ken, welke van zijn hand verschenen, noe men wij de „Traité de la Lumière", waar in hij een geheel nieuwe lichttheorie uit eenzette. welke langen tijd werd bestreden cn maar weinig aanhangers vond. Hij weck hierna af van Newton, wiens emissie-theo rie aangaf, dat dc lichtverschijnselen ver oorzaakt werden door snel bewegende kleine deeltjes. Volgens Huygens was het licht een trillingsverschijnscl in den aether; eerst in de negentiende eeuw werd aan deze uitspraak waarde, gehecht. Ook als sterrekundige heeft Huygens de aandacht op zich gevestigd. In 1659 gaf hij een ge schrift uit, waarin melding werd gemaakt van de ontdekking van den Saturausring met behulp van oen door hem vervaardigd instrument van 12 voet lengte. Reeds op 23-jarigen leeftijd had hij een wiskundig werk uitgegeven' „Tractaat van rekening in spelen van gheluck", waarin hij dc grondslagen voor een nieuwe tak der wis kunde n.l. do kansrekening neerlegde. In 'do laatste jaren van zijn leven trachtte hij een antwoord te geven op de vraag of dc sterren bewoond zijn. Hij schreef een ver handeling over Dwaalstarrelingen of Dwaal star-borgers. Do uitgave daarvan heeft hij evenwel niet mogen beleven. Zijn vrien den hebben eenigc jaren na zijn dood in 1699 Pieter Ra bus bereid gevonden het werk uit het Latijn in het Nederlandsch om te zetten. Heb verscheen bij Barend Bos ie Rotterdam onder den titel: „We reldbeschouwer of gissingen over de He- melsche Aardkloeten en dezelver sieraad, geschreven van Christiaan Huygens. aan zijn broeder Constantijn". Een door hem gemaakt Automaton is nog op het. bekende buiten „Hofwijck" te zien. Zijn handschrif ten en het zijn er vele werden door hein aan de academische bibliotheek te Leiden vermaakt. Het lijden wordt in den regel geleerden cn harden werkers niet bespaard. Christiaan Huygens leed de laatste jaren van zijn leven aan melan cholische aanvallen, welke hem het wer ken dikwijls onmogelijk iiaakten. Men be denke zich de mate van energie, welke noodig was om de op zich genomen taak tot een einde te brengen. Op S Juni 1699 ontsliep hij te 's-Gravenhage. Zijn stoffe lijk overschot werd in het graf van zijn vader Constantijn Huygens bijgezet, in do groote cf St. Jacobskerk aldaar. In 1857 werd daarop een monument geplaatst met het opschrift: Grafplaats van Constantijn en Christiaan Huygens". Te veel lichaam alleen is dikwijls het kind in de oogen der ouders, met zijn eigen leven en streven, dat zich zoekt te onttrek ken aan de heerschappij der ziel. Om over winnend tegenover dié lagere machten op te treden is dus zelftucht op de eerste plaats noodig. Maar dat negatieve middel alleen is niet voldoende. Wie rein wil blijven, moet zijn verbeel ding en geheugen verrijken met lichtende, zonnige beelden: 't moeten idealen zij'n.die zoo schitteren, dat ze al 't lagere overglan- zen en nitdooven, idealen, die al de liefde kracht, al de geestdrift der ziel sterken en overheerschend maken, maar 't lagere doo- den. En wanneer al die idealen nog be lichaamd zijn in een bemind persoon dan werkt dat krachtiger dan heft dat den mensch telkens opnieuw op uit alle slap heid en moeheid naar 't zonnelicht der reinheid. Voor 't kind moet dat zijn de allerheilig ste maagd Maria, in wier beeld al wat edel lichtend en verheffend is, ligt samengevat. Al wat rein is straalt ons tegen uit 't beeld onzer moeder Maria, troostend en bemoe digend. Zij is de „reine" boven alles op aarde, de immaculata. Juist door maagdelijke rein heid heeft ze de overwinning bevochten op onzen eeuwigen vijand. Maagd en onbe vlekt maakt ze tot maagd iedereen die haar als ideaal voortdurend voor den geest heeft. Om reinheid sgevoel op te wekken en reinheidskracht moet Jt kind al jong de blikken leeren richten naar dat ideaal der reinheid. Beminnelijk en dichterlijk, ge heimzinnig en zacht, witter dan de sneeuw der bergen, blanker dan de zonnestralen zweeft ze boven 't stof en de nevels der aar de en op haar doortocht trekt ze aller blik ken tot zich. Ze werkt in op ons door haar stralende schoonheid. Ze wekt op tot be wondering, door dat ideaal voor den geest to houden, komt de bezieling voor rein heid. 90. „Ja, Pater, u hebt allemaal mooi pra ten, maar er gaat alleen al aan al die boek jes een kapitaaltje per jaar weg". „Och kom, het lijkt veel erger dan het is". „Ja, maar u weet niet hoeveel van die dingen ik heb. Met het een komt een nicht je, en je kan geen neen zeggen. Dan komt een neefje en je wil hem niet wegsturen. Dan komt Mina van den dokter, een ge haaide, en je kan niet van haar afkomen. Dan komt nog de Kapelaan. Stuurt hem maar eens weg met „Missiewerk". Dan weer een Broeder van A., B. of O. En praten dat die lui kunnen! Ze praten de pooten van een ijzeren pot af. En zoo ga je maar door. Je krijgt bergen van die din gen. En bet loopt leelijk op." „Zullen we eens wedden dat alles teza men je nog geen 25 gulden per jaar kest. En je zult toegeven dat die som jouw rug niet breken zal. Toe, laten we eens wed den. Als jij het wint krijg je van mij één gulden en als ik het win krijg ik er van jou 25'. „U bent er aardig achter. Ik moet zeg gen u hebt er slag van. Maar, goed. Ik neem het aan. Ik win zeker. Jans, kom eens hier. Wat lezen we allemaal? Zeg jij het maar, dajn zal Father Lefeber het op schrijven". En Jans begon: A. ƒ1.50; B. ƒ2.—, O. KON. HOLL. LLOYD. GELRIA (uitr.) vertr. 26Ï3 v. Las Palmas. MAASLAND /uitr). vertr. 25/3 v. Santos. RIJNLAND (uitr.) vertr. 26/3 nm. 5 u. v. Lissabon. ZAANLAND (thuisr.) vertr. 27ï3 v.m. 11 u. v. Londen. KON. PAKETVAART MAATSCHAPPIJ GENERAAL v. d. HEIJDEN, Amst. n. Batavia pass. 27/3 Malta. MANIPI, Rotterdam n. Bataria, pass. 27/3 K. St. Vincent. ROKAN, Rott. n. Bataria pass. 26/3 Ouessant. SIBOLGA arr. 23/3 te Belawan. TASMAN vertr. 25/3 v. Brisbane n. Singa pore. HALCYON LIJN STAD AMSTERDAM arr. 25/3 v. Rott, te Hamburg. HOLLAND-AFRIKA-LIJN GRIJPSKERK (thuisr.) vertr. 26/3 v. P. Said. ISLEWORTH (thuisr.) arr. 26/3 te Genua JAGERSFONTEIN (uitr.) vertr. 26/3 v. Antwerpen. NIEUWKERK (thuisr.) arr. 25/3 te L. Marques. RIETFONTEIN arr. 26/3 v. East London te P. Elizabeth. HOLLAND—AMERIKA-LIJN BEEMSTERDIJK arr. 26/3 v. Baltimore te Norfolk. KINDERDIJK arr. 27/3 v. Vancouver te Hamburg. DE DOORNEN KRO O-N BLOEM. Toen Jezus aan het kruis hing op Golgotha's top, Toen hief onder 't kruis een schoon bloempje zich op: En 't blonk er als waro de bladeren bedauwd, Met fonkelende droppelen van 't zuiverste goud. De rechterhand Gods, zoo verscheurd en doorwond, Verhief zich ter plaatse, waar 't bloempje stond, Daar lekte van boven een purperen drop En 't bloempje ving in haar blaadje deez' op. 'b Werd nacht, de aarde beefde en het bloempje sloot De bladeren en borg hot juweel in haar schoot; En toen 't zich weer open deed, door 't zonlicht bestraald, Toen was ieder blad met een bloeddrop besmaald. En 't goudgele kelkje hief hooger zich op, En weldra ontsproot zich een groene knop. Eu in iedere knop, nooit gedragen voorheen, Daar wond zich nu la-onkelend, een doornkroon heeti. Nog steeds draagt dit bloempje deq bloedenden drop En krult liet als 't nacht wordt ziju bladertjes op. Nog draagt ieder"knopje een doornen kroon, Gedachtenis aan ;t lijden van Gods eenigen Zoon. EDAM, arr. 27/3 v. Rott. te N. Orleans. LOCHKATRINE v. Vancouver n. Rotter dam arr. 24/3 te Portland (o.v.) HOLLAND— AUSTRALIë-LJJN ABBEKERK arr. 27/3 v. Sydney 1. v. Hamb. te Rott. HOLLAND—BRITSCH-INDIë-LIJN BOVENKERK arr. 27/3 v, Calcutta, 1. v. Antwerpen te Rotterdam. SCHIEKERK (thuisr.) vertr. 27/3 Vlis- singen n. Antwerpen. STADSDIJK (uitr.) vertr. 27/3 v. Ran goon. HOLLAND—OOST-AZIë-LIJN GEMMA (uitr,) arr. 27/3 to Sabang. HOLLAND-WEST-AFRI KA-LIJN DRECHTSTROOM (thuisr.) pass. 26/3 Las Palmas. HELDER arr. 27/3 v. Amst. te Hamburg. ORESTES vertr. 26/3 v. Hamburg naar Amsterdam. REGGESTROOM (uitr.) vertr. 26/3 v. Duala. SCHELDESTROOM (uitr.) vertr. 26/3 v. Bordeaux. ROTTERDAMSCHE LLOYD GORONTALO (thuisr.) vertr. 27/3 v. Pt. Said. INDRAPOERA vertr. 27/3 v. Batavia n. Rott. SLAMAT arr. 27/3 v. Batavia te Rotter dam. TAMBORA (thuisr.) pass. 27/3 Periin. TO BA (thuisr.) vertr. 27/3 v. Gibraltar ST00MVAART MIJ. OCEAAN. EURYBATL3 vertr. 27/3 v. Amst. naar Greenock. PATROCL'JS, Japan n. Rott. vertr. 26/3 v. Singapore. PROMETHEUS, v. Amst. n. Batavia pass. 27/3 Perim. THESEUS, v. Batavia n. Amst., arr. 27/3 te Suez. JONGE JACOBUS, Rott. n. Oran pass. 26/3 Bibraltar. BODEGRAVEN, 27 Maart. Eierenveiling Aanvoer 27187. Prijs: 5.206.80, Eenden eieren 670. prijS: 5.80—6.20. LOOSDUINEN, 27 Maart. Groentenvei- ling. Kaskomkommers le srt. 36—*50, 2de srt. 2538, per 100 stuks, stek 17 59 per 100 kg., schorseneeren le srt. 21 22, 2e srt. 35 per 50 kg., spinazie 6699 ct. per 4 kg., salade le srt. 13.3021.90, 2de srt. 11.6014.70 p. 100 hrop, prei le srt. 8.30—12.50, 2de srt, 4—7.60, radijs 7.5Ó16.40, raapstelen 1.30—1.50 per 100 bos, stoofsla 3.605.90 p. 6 kg., boeren kool 29 ct. p. 7 kg. NIEUW VENNEP, 27 Maart, Eierenvei- ling E. N. V. Aanvoer 21000 eieren. 20.000 kippeneieren 5.806.90 en 1000 eenden eieren 6.506.80 per 100 stuks; hanen 2.002.45 en konijnen 3.per stuk. Handel vlug. Filiaal N00RDWIJKKerkstra efoon 327 H0LLANDSCH RUNDVLEESCH: Biefstuk CorrtrafHet Rosbief Rollade Vet Ribstuk Riblappen Gehakt en Soep 75—80 50 Oude Vest 55 hoek Mare Tefefoon 880 Filiaal OEGSTGEEST: Kempenaerstraat 87,Telefoon 2441 VARK^ISVLEESCH: Fricanitead Rollade en Filet Carbonade Reuzel Versche Worst Gehakt Vette Lappen Krapjes Lappen S^ucijsen Rolpens VET KALFSVLEESCH Kalfsoesters Kalfsfricandeau Ka Ifs-Nierstuk Kaifslappen Kalfscarbonade Kalfs-Poulet en Gehakt Kalfsborst Kalfsbief Cornedbeef per blik inhoud 51/2 pond 200 FIJNE VLEESCHWAREN: Rookvleesch 25 Ham 33 Schouderham 23 Procureur 20 Leverworst 12 Rookworst 14 Boterhammenworst Tongenworst Gekookt Spek Hoofdkaas Pekelvleesch Bloedworst Leverkaas Berliner Leverworst Cornedbeef Gekookte Lever per pond 35

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1929 | | pagina 6