BINNENLANE ABDU5IR00P EEN RIJKE FAMILIE derde blad de leidsche courant vrijdag 22 maart 1929 I- ii Rt K. VREDES30ND IN NEDERLAND. De eenig ware weg. Door de publicatie in het „Utrechtsch Dagblad" is er heel wat stof opgeworpen. We hebben het verloop van deze naargees tige zaak even afgewacht en zouden nu wel gaarne het volgende willen raededeelen, door middel der Katholieke Pers, die wij voor de medewerking ten zeerste dank zeg gen. Door de talrijke berichten, weerlcggin- jn en commentaren, welke de bedoelde pu blicaties ten gevolge hadden, zullen er ve len zijn, die het ware dezer onverkwikke lijke geschiedenis nog niet recht peilen kunnen. Het gaat ons cvenzoo. "Wel echter zouden we het volgende kunnen constatee- ren: le. Tien jaar na den moorddadigen oorlog bestaan er geheime militaire accoor- den, in Frankrijk, in België en wellicht in meerdere landen. 2e. Er waren nog steeds duistere figuren rond, die er haar beroep van schijnen te maken om officieele stuk ken te vervalschen en die, ongeacht de vrce- selijke gevolgen, welke mogelijk zijn, deze stukken voor judasloon gaan versjacheren, ie. Er bestaan in Frankrijk en België en vellicht in andere landen officieele spiou- nagediensten. De feiten, welke hierboven zijn geconsta teerd, kunnen inderdaad betreurenswaardig worden genoemd. We dachten, dat zooiets, na de les van 2914'18, niet meer bestaanbaar zou zijn. We dachten, tot onze spijt, verkeerd Toch valt cr, bij dieper nadenken, een groote troost, 'n hoop en ook gelukge- vende gedachte, voor de goedwillende, men- schen, waar te nemen. En deze zijnWe hebben, wat dc steeds nog bestaande ge heime verdragen betreft, immers te doen niet enkele militairisten, die blijkbaar niets geleerd hebben en die een volkomen negee- ren aan den dag leggen van dc nieuwe mentaliteit onder de menschcn, welke in drie woorden is gezegd: Vrede door Recht. Voorts komt vervalsphing van en sjache ren in „verdragen" uitsluitend op rekening van enkele (gelukkig zeer weinige) duistere figuren, zeer misdadige individuen, die met hun Judaswerk groote catastrofen zouden kunnen veroorzaken. De spionnage-diens- ten, ten slotte, zijn te beschouwen als de zeer verkeerde voortzetting van het oude systeem en van het oude wantrouwen, waar in, ondanks de zich sterk ontwikkelde men taliteit van „Vrede door Recht", de nieuwe gunstige omstandigheden van Volkenbónd etc., sommige diplomaten en militairisten nog steeds tneenen te moeten verkeeren. Wat willen we nu vóóral dus betoogen? Dat voor deze duistere en verkeerde din gen de volkeren in hun geheel ook de Belgische en Fransche niet aansprake lijk kunnen en mogen worden gesteld. Want en dit mag met beslistheid worden ge zegd verreweg dc meeste menschen, zij mogen Duitsclier of Belg, Nederlander of Vranschman zijn, keuren den oorlog (en zijn voorbereiding) sterk af en willen hem niet meer. Dit mogen de georganiseerde vredesbewegingen, in alle landen, die de massa's achter zich weten, gerust getuigen. Dit is clan toch ook gelukkig de vrucht geweest, welke uit het bloed en de miserie van raillioenen is voortgekomen. De volke ren haten den oorlog en willen andere we gen. Zij hopen op en gelooven in de nieuwe gedachte, dat er, bij voorkomende geschil len tusschen de landen, Vrede zij door Recht. Z. H. Paus Benedictus XV z.g. zei hot kort en goed: „Niet meer de ruwe wapenen van het geweld, maar de zedelijke van de Rechtspraak. Juist, dien eenig waren weg moeten wc inslaan, wil het menschdom zich zelf niet vernietigen. Intern, ontwapening is daarom dringend noodzakelijk. Daarom den strijd dus aangebonden, met alle kracht en vermogen, tegen het ouder- wetsche, noodlottige geweld, tegen oor logsvoorbereiding (gqheimc verdragen), te gen de duistere figuren, tegen antieke spïonnage-instellingen, etc. etc. Doen we dan allen, zonder uitzondering, mee aan dien edelen, geestelijken strijd 1 Het gaat voor het goede, ordelijke leven, voor de toekomst der kinderen, voor de werkelijke beschaving. Indien ge, als Katholieken, graag dien beschavingsarbeid steunt, doet dit dan ook vooral door lid te worden van onzen eigen Katholieken Vredesboncl in Nederland, het land dat op vredesgebied een schoone roe ping schijnt tc hebben, en helpt en steunt zóó de goede zaak. De R. K. Vredesboncl, immers, is conse quent werkzaam om do geesten ten gunste van den wereldvrede te bewerken en dit op Katholieken grondslag. Dc alg. secretarissen van dien bond zijn- Pater mr. D. Beaufort O.F.M., Minderbroe ders-Klooster, Venraij en ondergeteekende, Bergweg 313, Rotterdam. KO DE HAAN. KATHOLIEKE VROUWENACTIE. Dc aanstaande cursus van de Federatie van R. K. Vrouwenbonden te Amersfoort belooft een heel belangrijke te worden. Men ziet dit gemakkelijk uit den bouw van het programma en uit den aard van dc on derwerpen, die er zullen worden behan deld. Te oordeelen naar het algemecne on derwerp zou men bij die cursus graag twee categorieën vrouwen zien: ten eerste die wier belangstelling in deze stof boven allen twijfel uitgaat en die komen met (le bedoeling om zich daarin steeds beter te oriënteeren. Ten tweede, maar meer drjin genei nog misschien wenscht uien er de vrouwen te zien, die niet de minste be langstelling hebben voor wat daar wordt behandeld, eenvoudig omdat zc er niets vanaf weten, uit vooringenomenheid, uit laksheid of hoe dan ook. Het woord actie, zelfs katholieke actie, en zeker vrouwelijke katholieke actie is voor velen een struikelblok, waarover zij onherroepelijk vallen bij haar drang naar een toch inderdaad idealistisch opgevat en welbesteed leven. Zij vinden al dat „ge- bond" tc veel uiterlijk, inhoudloos, te veel vormenwerk zonder ziel en zonder warmte, en dat is het toch wat een vrouw allereerst trekt. Vaak ook vindt men dc personen, die zich daaraan geven of den Bond vertegen woordigen, lang niet ideaal: men mist diepte en fijn zieleleven bij haar, om niet van erger nog te reppen. Aan deze beschouwingen moge eerlijk gesproken, misschien een zekere tint van waarheid zijn, wat het wezen van de zaak aangaat heeft men toch werkelijk ongelijk. De misvatting is gemakkelijk hiermee te verklaren: dat de draagsters ervan de ka tholieke vrouwenactie stellig alleen maar ~van den buitenkant beschouwden, en nooit cle oorsprong, het doel, de geest ervan hebben gekend of gepeild. Daarom is liet zoo goecl dat bij de aanstaande cursus juist de geestelijke waarde van het hedendaag- sohe katholieke vrouwenbondstreven helder zal worden belicht in onderwerpen als deze: ..De geestelijke werken van barmhar tigheid en de katholieke actie", „Het in wendig leven van de propagandiste" etc. Vanuit deze innerlijke kern zullen des te vruchtbaarder de noodzakelijke uiterlijke bondsindecling en arbeid, de onderlinge verhoudingen van functies "en functiona rissen worden beschouwd en begrepen. Het Vrouwénbondswerk zooals het' na tionaal en internationaal is opgezet en ge groeid onder dc zekere leiding van de hoogste kerkelijke gezagdragers, blijkt steeds meer een waarachtig katholiek so ciaal werk tc zijn, waaraan niets anders en niets minder dan Gods eigen onverander lijke wet ten grondslag ligt. Pater Damasus in zijn mooie boek „welke richting" zegt dit heel juist; „Wanneer wij erkennen dat er een vrouwenkwestie be staat, dan bedoelen wij er alleen mede -cle vraag, hoe de onveranderlijke beginselen van het Christendom over de vrouw in onzen tijd moet worden toegepast". In dit boekje staat overigens nog veel wat onwillekeurig het goede recht en de juiste bedoeling van een bijeenkomst als de aanslaande cursus klaar schijnt tc be lichten, wat bewijst hoe redelijk, hoe diep, hoe schoon en hoe noodzakelijk dc deelna me van de vróuwen is aan dc katholieke actie, en welke richting daarbij dc juiste hècbeii moet. Het meemaken van do bijeenkomst in de eerste Aprilweek zal zeker elk bezielen tot dankbaarheid om dc rijke mogelijkheden die het vrouwenleven in onzen tijd kunnen vullen met een innig en hoog geluk, tot vernieuwde activiteit om naar vermogen 't ideaal te helpen verwezenlijken van „Alles te herstellen ia Christus". Maria Ta-ooster. Zwolle. Aanvragen om inlichtingen en opgaven moeten worden gericht tot het Centraal Bureau van R.,K. Vrouwenbonden, Bouw- straal 07, Utrecht, gironummer: 06300. Comité van Katholieke Actie te Haarlem. Installatie door Z. D. H. M g r. T. D. J. Aengen e n t. Het. Comité van Katholieke Actie te Haarlem heeft gisteravond in de Guskens- zaal van gebouw „St. Bavo" te Haarlem zijn plechtige installatie-vergadering ge houden, wolkc een zoor bijzonder karakter droog, doordat dc installatie geschiedde door Z. D. H. den Bisschop van Haarlcn# Mgr. J. D. J. Aengenent. Dc zaal was voor deze gelegenheid keu rig versierd met plinten cn een aantal vaandels der bij hot Comité aangesloten veree'nigingen. Op dc gebruikelijke wijze werd dooi den voorzitter, den heer H. E. Evcrard, de bijeenkomst geopend. Medegedeeld werd. daf o.m. dc Hoog- eerw. Heer Plebaan L. A. A. M. Westcr- woudt bericht van verhindering gezonden had. In het definitieve bestuur werden geko zen mej. F. A. M. Peeters en niej. W. van der SingeJ. en voorts de hoeren J. P. II. Castricum, J. P. van Ivessel, M. L. A. Klein mr. dr. A. F. H. Schreurs, P. J. M. van Tetering, mr. F. Vorstman, L. M. Weterings en G. H. Wéustink. Kort na 9 uur kwam Z. D. H. de Bis schop, Mgr. J. D. J. Aengenent, ter verga dering, begeleid door enkele bestuursleden, Terwijl Mgr. zich naar den gereserveerden zetel begaf, zongen dc aanwezigen „Room- sche Blijdschap", waarbij de heer J. L. Schouten, organist der kathedrale kerk, ac compagneerde. Dan nam de voorzitter, de heer H. E. Everard het woord. Hij noemde het een groot voorrecht, Mgr. het .welkom te mogen toeroepen. Spr. merkte op, dat Monseig neurs komst bewijst de wanne belangstel ling voor het Comité en zijn arbeid en spr. betuigde namens het comité voor de komst van Mgr. zijn erkentelijkheid. Spr. ging de geschiedenis van de K.S.A. en zijn verdienste na en huldigde Pater Hentzen O.F.M., die bij de ontbinding der K.S.A. het initiatief nam tot stichting van het Comité van Katholieke Actie, over de wordingsgeschiedenis waarvan spr. even eens nader uitwijdde, Spr. dankte Mgr. voor zijn benoeming tot voorzitter en bracht dank aan den geeste lijk-adviseur, den Zeereerw. heer rector J. P. J. Kok en dc leden van het voorberei dend Comité. Het werkprogram van het Comité, dat reeds zeer is overladen, werd door spr. na der ontvouwd. Aan-het eind zij*., r-rede verzocht spr. Mgr. Zijn Bissclioppelijken Zegen aan de aanwezigen te schenken. Dan nam Z. D. H. de Bisschop het woord Mgr. zeide, niet te kunnen zeggen, hoe gaarne hij gekomen is, om het comité te in- stalleeren en het een opwekkend woorcl toe te spreken. Want Mgr. ziet in het comité belichaamd en verwezenlijkt een ideaal, dat hij altijd nagestreefd heeft cn nog meer nu, nu hij is aangewezen tot leider van dit Bisdom. Het Comité, volgens cle statuten, moet liet openbare katholieke leven in Haarlem bevorderen eu wel door de vele organisa ties bijeen te brengen, om gezamenlijk tc kunnen arbeiden. Juist in onze dagen is het zoo noodig, het katholieke openbare leven te bevorde ren. Dat is altijd noodig geweest, maar ze ker in onzen tijd, nu het openbare leven in gisten gebracht is cn er beroering is cn het alleen mogelijk is, de ontwikkeling dei- maatschappij in goede banen te brengen cluor onderlinge samenwerking. Dc menscli is niet alleen een individucol, maar ook een gemeenschapswezen. Er zijn cr vele, die niet begrijpen, dat zij als katho liek gemeenschapswezen hebben te arbei den voor het katholieke openbare leven. Het is niet voldoende, als individu goed katholiek tc leven, daarmede vervult hij niet zijn volle verplichtingen. Men-is deel van dc maatschappelijke orde cn aan die maatschappelijke orde moet men werken. Alleen dan zal God over ons tevreden zijn, als wij gewerkt hebben voor de maatschap pelijke orde. Die maatschappelijke orde wordt van verschillende zijden bedreigd. Het socialisme is een groote vijand, maat niet cle eenige. Er is npg een andere vijand, 11.1. het liberalisme en vooral op sociaal- economisch terrein. Ook het liberalisme staat een onchristelijke maatschappelijke orde voor cn is zelfs do aanleiding geweest voor liet ontstaan en de krachtige ontwik keling van het socialisme. Was het liberalis me er niet meer, liet socialisme zou zeker zijn grootste kracht verliezen, Tegenover die twee, vijanden móet het ieder duidelijk zijn, dat ieder katholiek moet strijden voor ecin christelijke maat schappelijke orde. Het is te betreuren, dat dit uiet zoo is. Het Comité wil, volgens de statuten, op richten, steunen en bevorderen den bloei Aan het katholieke vercenigingsleven. Dat juicht Mgr. toe. Er bestaan wel katholieke sociale organisaties, maar daarin zijn veel te weinig katholieken georganiseerd en daarom juicht Mgr. het toe, dat het Comi té wil bevorderen vermeerdering van het aantal leclen. Als ieder katholiek den plicht heeft, 'tc INGEZONDEN MEDEDEELING. zicktéyzk omgeving vArdoen, enkele malen daags dc bacteriën-doodendc Akker's Abdijsiroop. Een zeer bijzondere bereidingswijze heeft het mogelijk gemaakt in Akker's Abdijsiroop dc levende krachten van een aantal van ouds bekende geneeskrachtige kruiden in ver- schen toestand te bewaren. De ont smettende, genezende en verster kende eigenschappen dezer krui den nu doen zich bij het voorkomen en bestrijden van de griep dadelijk gevoelen na een kort gebruik van AKKER'* Voorde Borst UIT DE RADIO-WERELD. Programma's voor Vrijdag 23 Maart. H u i z c n, 330.3 Mv Na 0 uur 1S52 M. Uitsluitend K. R. O.-uitzendingen. 11.3012.— Godsdienstig halfuurtje. 12.151.15 Concert door het K.R.O.-Trio. 1.152.Gramofoouuiuziek. 2.1.13 Kinderuurtje. 5.300.30 Gramofoonmuziek. 0.30—0.50 Spr.: Mr. V. G. G. M. Dubois: Het Landbouw .crediet. 0.307.Kuth. Berichten. 7.—7.30 Engclsclvc les. 7.30—8.— Kniples. 8.—8.20 K. H. O. Spr". dr. H. J. A. M. tStein: Alpheuse Daudot. 8.20 „Jacks" Passiespel in 3 bedrijven van C. Vci'schacvcn. 9.20 Persbcr. H-i 1 v c r su ui, 1071 M. 10.10.15 Morgenwijding. 12.15—2.— Concert door liet AV RO-Trio. 2.l.Aansl. v. h. Theater Tuschinsky tc Amsterdam. 4.5.Italiaaiischc lessen. 5.0.Fransche lessen. 0.0.45 Concert door het AVRO-Trio. 0.457.45 Duitschc lessen, s.— VAR A-uit zending. Da itr 1502 M. TOUW. ii Cambridge- Per koker: 11.50,12.75.14.50 arbeiden voor de maatschappelijke orde, moet ieder katholiek ook licl zijn van zijn katholieke, organisatie. Men spot wel eens met die meening van Paus en Bisschoppen. Dat geschiedt in clubs en sociëteiten. Men vraagt dan, waarom dc Kerkelijke Overheid zich méngt in deze aangelegenheid, daar Zij toch geen versland heeft van handel en van zaken drijven. Zulke taal zegt men, Mgr. wil het wel noemen, aan de bittertafel. Het wordt door dc Katholieke Overheid ook niet ontkend, dat Zij geen verstand van dc technische vraagstukken van den handel heeft. Maar. wel weet Zij, dat ook in den handel moeten beoefend worden cle christe lijke deugden van rechtvaardigheid cn naas tenliefde. In handel, bedrijf en zaken mag men niet stelen, mag men geen woekerprij zen vragen, mag men geen bedrog plegen ten opzichte van diegenen, die ons diensten be wijzen, moet men ecu rechtvaardig loon be talen aan de arbeiders. Ook dc naasten liefde moet beoefend worden en daardoor 10.35 Kerkdienst. 11.05—11.20 Voor de hu 12.35—1.10 De Oxford ra.ee. 1.20 Carlton Octet. 3.50 Dansmuziek. I.50 Concert. Colombo Trio. 5.35 Kinderuurtje. 6.20 Muziek. 0.35 Nieuwsbcr. 7.00 Muziek. 7.05 Liederen van Brahms (bariton). 7.20 Omrocppraatjc. 7.35 Lezing: Oxford v. Cambridge sports. 7.50 Licht urkcstconcert. E. Cruickg- hank, alt. Orkest. 0.20 Nieuwsbcr. 9.35 Lezing: Switserlaiul. 0.50 Nieuwsbcr. 0.55 „Up to scratch", vroólijkc avond met zang en dans. 10.55—12.20 Dansmuziek. „Radio-Paris", 1741 M. 12.50:2.10 Dansmuziek. Jazzband 'Valei. 4.055.05 Dansmuziek. 7.057.50 Gramofoonmuziek. 8.3511.10 Concert. Leerlingen v. h. Ly ceum. 9.201.20 Dansmuziek door dc ,.lxes". L a n g e n b e r g, 402 AL 0.35 cn 11.30 Gvam-oiiionuiu/iek. .12.251.50 Orkesteoncert. 5.053.30 Orkestcohoori. 7.20 'Vróolijke avond. DainS-orkest en so listen. Daarna tot «12.20 Dansmuziek. Z e e s c ii. 1649 M. II.203.50 Lezingen. 3.501.50 Orkcstconcerl. 4.507.05 Orkestconcert. 7.20—8.20 Die Stunde des Land. -. Con cert en causerie. 8.20 Schubert eu zijn werk: Causerie en zang. Daarna: Persberichten en tol 11.50 Dansmuziek. II u m burg 395 M. 10.2011.20 Gramaphoonplalen. 3.50 Orkestconcert. 4.50 Orkestconcert. 7.20 Linckc-Revue. 10.20 Orkestc meert. B r us s e 1, 511.9. 5.20 Dansmuziek. 7.05 Concert voor viool cn cello. 7.20 Gruniuphoonplaten. S.20 Concert m. in. v. koor. orkest eu so- feuilleton Vrij bewerkt naar het Duitsch door P. G. H o c k s. (Nadruk verboden). 7) Frida antwoordde bevestigend en vertel de meteen onder welke omstandigheden dc eerste ontmoeting had plaats gehad. „Hij is de beste van allen en daarom wordt hij met den nek aangezien. Hij is de eenige in huis, die me zoo nu en dan eens komt bezoeken. Hij is een beste, brave jon gen en verschilt hemelsbreed van zijn broer Heino. Kent u dien ook al?" „Dien heb ik nog niet gezien." „Nu daar verliest u niets bij. *t Is een doordraaier, een verkwister, een boeme laar, die niets anders -doet dan 't geld ran zijn vader met volle- handen wegsmij ten op de renbaan cn aan de speeltafel. Hij gaat om met adellijke hanzen en groo te hoeren- en juist daardoor is hij bij zijn moeder in tel cn kan hij geen kwaad bij haar doen. Zij is er zelfs trotsch op, dat hij zooveel geld verdoet ei: noemt hem een echten Roller. Maar ik zeg, dat hij 'n zon dig leven leidt. Dat kan zoo niet voort duren en het zal slecht met hem afloo- pen. Onthoud maar, wat ik zeg." Weer hield 't oude moedertje even op °m wat op verhaal te komen. Dan zei zo •Jk heb u nog één goeden raad te geven. Haat u toch vooral niet op den kop zit ten door Selnta, dat bedorven kind. Pak haar maar flink aan, dat zal haar vader genoegen doen. Die is niet zoo bedorven als mijn dochter en in zijn kast is 't een goeie kerel, die met leedc oogen aanziet, dat Selma door haar moeder zoo bedorven wordt. Dat weel ik van Koert. En als u troost of opbeuring noodig hebt, kom dan gerust bij me en klaag me openhartig uw nood. Als ik u niet helpen kan met raad, dan kan ik toch altijd één cdng voor u doen en dat is: bidden." Nu stond ze op, maar ze had daarbij heel wat moeite. Frida kwam haar te hulp en bracht ze naar haar kamer. ..Dank u, kind, dank uHoe ben je toch in dit huis verzeild geraakt?" „Mijn ouders zijn dood en ik moet in mijn eigen onderhoud voorzien." „Jammer, jammerEn dat je 'f. nou zoo slecht moet treffen!Nu, wel tc rus ten en als er wat is, kom dan maar gerust bij me, hoor Frida wenschte haar goeden nacht en in haar eigen kamer teruggekomen, was het haar. alsof ze zich niet meer zoo. een zaam en verlaten gevoelde, zoodat ze rus tig insliep. VI. Met u beklemd hart begaf Frida zich den volgenden morgen naar de kamer van mevrouw waar ze haar eerste les aan >Sel- ma zou moeten geven. Mevrouw ontving haar koel-belcefd en Selrna, ofschoon met tegenzin de les vol- zich behoorlijk. Door deze gunstige en onverwachte wending vatte Frida weer wat moed en vroeg zich af, waaraan deze ommekeer toch toe te schrij- Toen ze zich na afloop van dc les naar haar kamer begaf, ontmoette ze "op de trap een jongen man, die er vermoeid en flets uitzag en hieruit leidde zc af, dat dit Heino moest wezen. Zc wilde hem met een lichte buiging passeer en, toen hij haar staande hield cn haar onbeschaamd aan kijkend vroeg: ,,Is u misschien de nieuwe gouvernante?" „Om u te dienen", antwoordde ze, een kleur krijgend. En dan zonder een verder onderhoud af tc wachten, haastte ze zich naar boven. Heino keek haar na, totdat ze de boven ste trede bereikt had cn begaf zicli dan naar het vertrek van zijn moeder. „Een aardig, lief kind, die nieuwe juf cn daarbij nog jong ook. hebt n goede keu ze- gedaan, nu eder". zei hij, onderwijl zijn hoed neerleggend op 'n tafeltje. „Hè, hè-! Ik ben er nog mee van! Ik zal er maar even bij gaan zitten." En hij zette zich zoo lui mogelijk in een gemukkelijken stoel. Geen wonder, dat hij moe wasHij ont zegde zich geen enkel genoegen en kwam nacht aan nacht cers; tegen den morgen thuis. Dan si:eu 1 aan den middag om zich uan opnieuw over te geven aan aller lei uitspattingen. Zyn vader bekommerde zich weinig om hem en zijn moeder was cr trotsch op, dat haar zoon omgang had met jongelui van .jken huize en niet voor hen onderdeed in het uitgeven van geld. „Een aardig lief kind. die nieuwe juf" had hij gezegd. Die woorden deden me vrouw Koller onaangenaam aan. „Ze is mij te jong", zei ze. „Maar moeder, waarom?" vroeg Heino. „En ze ziet er niet lief uit ook! Ze heeft Ti heel gewoon gezicht!" riep Selma. Heino keerde zich om en keek zijn zus ter aan met oogen alsof hij zeggen wilde: „Kind, waar bemoei jij je mee!" En om haar nog wat meer onaangenaam tc zijn, zei hij„Daarover kan jo niet oor deelen, Selma „Niet oordoelen Wat verbeeld jij je welMisschien beter dau jij Heino achtte het dc moeite niet waard om er nog meer woorden over vuil te ma ken en wendde zich weer lot zijn moeder, die nu zeide: „Selma heeft niet heclemaal ongelijk. Ze heeft geen lief gezicht. Daar in ben ik 't met Selma eens". „Daar zullen we niet verder over twis ten, moeder. Ieder zijn smaak. Maar wat ik zeggen wilde ik kom hiervoor iels anders. Ik heb een uitnoodiging voor u." „Een uitnoodiging? Waarvoor?" „Heb even geduld Ik zal eerst ccn si gaar opsteken." Mevrouw duldde nooit, dat haar man, als die in haar kamer kwam. rookte. Ook nu keek ze afkeurend naar Heino en toen zo do rookwolkjes door de kamer zag zwe ven, beval zc Selma 't raam open te doen. ,,'b Is 'n beste, moeder. Ik rook de beste, die in de stad te krijgen zijn. Het adres heb ik gekregen van baron Van Meppen, 't Is 'n adellijke sigaar". „Dal verandert. D*- rook van zoo'n si gaar mag wel in .do kamer blijven' En dan de rook opsnuivend: -H'i ruikt lekker. Selma, kind, doe 't raam maar weer toe. Die rook kan ons niet hinde ren.'... Maar welke uituooddging heb je wel voor me, Heino?" Vanmiddag worden er wedrennen ge houden. Eerst liacl ik niet veel zin om cr aan mee te doen, maar omdat baron Van Meppen met zijn paard teg-eu 'i mijne ge wed heeft, zal ik 't toch maar dóet:, ik rijd zelf eu geloof vast, dat ik zal winnen. En nu kom ik u uitnoodigen bij die wed rennen te komen kijken, jullei allemaal. II: heb al vier plaatsen voor jullie besproken. „En wie doen er al zoo mee V' Heino noemde 'n stuk of wat adellijke ..Natuurlijk neem ik je uitnoodiging aan «n ik bedank je wel voor je moeite." „Ik heb dc bè-ste plaatsen voor jullie genomen", voegde hij cr aan toe. .1* zult cr heel voornaam gezelschap vinden." „En hoe laat begint liet?" „Om drie uur", gaf Heino ten antwoord, terwijl hij langzaam opstond en zich uit - rekte. „Wq zullen pieeics op tijd zijn," vrzc- kerde mevrouw Roller opgewekt. Ze lónd op puin nog heel wat vragen tot haar zoon tc richten, maar toen ze daarmee wil de beginnen, verklaarde hij uitdrukkelijk geen tijd meer tc hebben, omdat hij be loofd had met eenige vrienden te llinchen Mevrouw was in dc wolken en begon da delijk mot Selma te overleggen, welk toilet zo zou aantrekken en hoe dom deze, jonge dame ook mocht wezen, op 't punt van klceding had zo een zeer goeden smaak en haar moeder liet zich daarin dan ook gaar ne door haar leiden. (Wordt vervolgd).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1929 | | pagina 7