20ste Jaargang MAANDAG 11 FEBRUARI 1929 No. 6101 DE OPLOSSING DER ROMEÏNSCHE KWESTIE 2)e Seictaeiie ©ou/ïa/nt De ABONWEMENTSPP.IJS bedraagt bij vccrcilbetaling Voor Lonen 13 cent per week .f 2.50 per kwartaal Bij onze Agenten 20 cent per weck .f2.60 per kwartaal Franco per post.f2.95 per kwartaal Het Geïllustreerd Zondagsblad is voor de Abonné's ver krijgbaar tegen betaling van 50 ct. per kwartaal, bij voor- oitbetaling. Afzonderlijke nummers 5 ct., met Geïllustreerd Zondagsllid 9 ct. Dit blad varschijnt eiken dag uitgezonderd Zon- en Feestdagen. II Bureaux: PAPENGRACHT 32 LEIDEN TEL. INT. ADMINISTRATIE 935 REDACTIE 15 GIRONUMMER 103003 POSTBUS No. 11 DE ADVERTENTIEPRIJS BEDRAAGT: Gewone advertentiën 30 cent per regel Voor Ingezonden Mededeclingen wordt het dubbele van het tarief berekend. Kleine adverter.tiën, van ten hoogste 30 woorden, waarin betrokkingen worden aangeboden of gevraagd, buur en ver huur, koop en vorkoop f 0.50. ^USTITIA- ET- PAX-j JOANNES DOMIMCUS JOSEPH AENGENENT DOOR DE GENADE GODS EN DE GUNST VAN DEN APOSTOLISCHEN STOEL BISSCHOP VAN HAARLEM, AAN DE GEESTELIJKHEID EN DE GELOOVIGEN VAN ONS BISDOM ZALIGHEID IN DEN HEER. Toen ik, nu een half jaar geleden, den srsten Zondag na mijn heilige Bisschops- ijding, mij voor de eerste maal als Uw nieuwe geestelijke Vader tot U mocht ichten, heb ik geen beter woord kunnen rinclen dan dat van mijn grooten Patroon, den H. Joannes, den Apostel der liefde, die niet moede werd zijne vermaning te kui! van ierhalen: Kinderen bemint elkander. En iet was mij een groote vreugde, te mo- cn ondervinden, hoezeer dit woord weer- Jank vond in Uwe ziel. Mocht ik, be- A tónde geloovigen, in het eerste herderlijk noord, dat ik tot U sprak, mijne blijdschap oiten over het groote geloof, dat zich al- erwegen zoo krachtig onder U openbaart, üaaI nadat het door mijn Doorluchtigen Voor as- fanger zonder de minste aarzeling met de» ioo vaste hand in U is ingeplant, thans den rerboug ik mij niet minder, nu ik U zeg- Am' ;en mag, dat mij op overvloedige wijze s gebleken, dat Uwe harten ook ontvan- :elijk zijn voor het woord van liefde. De naastenliefde, zoo zeide ik U reeds, van acet heerschcn zoowel in het sociale als n het particuliere leven. Welnu, vandaag il ik U spreken over de naastenliefde in root»pet sociale leven. En dan wensch ik U te wiizen op twee ite'.se'.s, waaraan wij Katholieken onzen niet kunnen geven, en die beide ivenzecr verwerpelijk zijn, omdat in beide itelse's do liefde even ver te zoeken is. Ik bedoel bet socialisme en het economisch a. iberalisme, terwijl het hoofdzakelijk mijn mins ledoeling is U te spreken over dit laatste itelsel. Over het socialisme behoef ik U maar Ce mnig te zeggen. Immers, dat dit stelsel ien uitgesproken materialistische basis d leeft cn daarom in wezen anti-godsdien- itig is, is U te zeer bekend dan dat ik ei laarover in den breede zou behoeven uit Ho iit te weiden. Het woord van een der a [rootste voormannen der tegenwoordige naai sociaal-democratie, dat het socialisme en le godsdienst elkander evenmin verdragen ianuials water en vuur, is dan ook thans nog Cor ü1 zijne volle beleckenis waar en volstfekt egra net verouderd, al moge zich in de latere naa'Uren een zekere religieuse strooming in a: bet socialisme afteckenen. Want die reli- ijntji E'euse tendenz, die bij sommige sociaal- - ieinocraten naar voren treedt, is van zulk - een vaag en onbestemd karakter, dat van - echte religie waaronder wij te verstaan „hebben liet gelooven aan en het dienen ijl van een bovenwereldsch Wezen, Dat ons dei&ller oorsprong en ons aller laatste dool is - - geen spoor is te vinden, en men zich Bod? ^U8 op oen gevaarlijken dwaalweg zou Jcgeven, wanneer men meenen mocht, dat Jet socialisme bezig is van aard en karak ter te veranderen. Maar bovendien is het socialisme voor icn katholiek onaannemelijk, omdat het Jet tegendeel predikt van de naastcn- -ip,'jelde. Het verkondigt immers de theorie ïlvlfvan den klassenstrijd, door welke theorie net maar eenvoudig wordt geconstateerd Zniii het feit, dat er meerdere malen botsin gen tusschen de maatschappelijke klassen *ijn voorgekomen en nog voorkomen Joor het erkennen van dit onloochen- feit was een afzonderlijke theorie Ecer.szins noodig maar waardoor de ^v'jd tusschen de klassen wordt verboer- KB lijkt als de eenige en noodzakelijke stuw- TUit«|kracht voor de ontwikkeling der maat- schappij, waardoor dus met andere woor den de maatschappelijke strijd wordt aan- geprezen en aangewakkerd als een begecr- baar goed. Hoezeer een dergelijke leer eftójkt van de leer van Onzen Goddelijlren ^riigmaker, Die de liefde tot de naasten aangaf als het kenmerk, waaraan raen ardi -che Zijne leerlingen zou erkennen, behoeft wel geen nader betoog. Veelmeer wil ik Uwe aandacht vestigen op een ander stelsel, dat oogenschijnlijk radicaal tegenover het socialisme staat, doch dat in den grond der zaak uitgaat van dezelfde verkeerde princiepen, en daarom van katholiek standpunt even on aannemelijk en verwerpelijk is. Ik bedoel het libera'isme. Onder liberalisme, beminde geloovigen, hebben wij te verstaan een geestesrich ting, welke als grondprineiep predikt de absolute onafhankelijkheid van den mensch. Het is een geestesrichting, die zich uit op verschillend terrein. Doch over al waar zij tot uiting komt, treedt het zelfde princiep met dezelfde kracht naar voren. Op het terrein van het godsdienstig leven werpt het zich op als den verdediger van de autoncmie van den mcnschelijken geest, wijst het dus af onderwerping aan een Goddelijke Openbaring, minstens als richtsnoer voor het openbare leven, en wil het niets wéten van een leergezag, hetwelk met autoriteit vaststelt wat wij hebben te gelooven. Met andere woorden op godsdienstig terrein is bet liberalisme de belichaming van het rationalisme. Op het terrein van het politieke of staat kundige leven werpt het zich eveneens op als den verdediger van de absolute onaf hankelijkheid van den mer.sch, zoodat bet gezag in den staat niet is een gezag, dat zijn oorsprong vindt in God, maar dat louter en alleen door de staatsburgers is overgedragen op degenen, die het bewind voeren. Dezen hebben eenvoudig den wil der burgers uit te voeren en kunnen dan ook door den wil der burgers worden afgezet. Met andere woorden op politiek terrein is het liberalisme de vader der theorie van de volkssouvereiniteit. En be treden wij het terrein van het sociaal- economisch leven, waarvoor ik in het'bij zonder Uwe aandacht wilde vragen, dan ontmoeten wij bet liberalisme opnieuw als den prediker der autonomie van het indi vidu. Daarom verwerpt het economisch li beralisme allereerst alle inmenging van het staatsgezag in het eeonomischo leven. Daarin moet heerschen absolute vrijheid, en dan zal volgens de aanhangers van dat stelsel vanzelf de harmonie tusschen de verschillende eeonomischo belangen worden geboren. Daarom verwerpt het in de tweede plaats alle leiding van de ze denwetten bij do economische gedragingen der menschcn. Ilct ontkent wel niet het bestaan van de zedenwetten, maar op het economisch handelen van den mensch heb ben zij geen invloed uit te oefenen. En zelfs wordt de autonomie van den mensch zóó ver uitgestrekt dat in de derde plaats het eigenbelang als de eenige drijfveer bij het economisch handelen wordt aange prezen. Dat is de hartelooze, liefdelooze leer van het economische liberalisme, dat andere overwegingen niet mogen meetel len. Voor naastenliefde is in het econo mische leven geen plaats. En al mag met vreugde worden erkend, dat lang niet alle liberale werkgovers handelen volgens de theorieën der liberale economie, omdat de wreedheid ervan edelmoedigen naturen vanzelf tegen de borst stuit, de theorieën zijn er en hebben niet nagelaten vreeselij- ke verwoestingen én moreel én lichamelijk onder de arbeidende klasse aan te richten. Hoezeer het ook oppervlakkig moge schijnen, beminde geloovigen, dat liberalis me en socialisme redicaal tegenovor el kander zouden staan, in wezen verschillen beide stelsels niet, omdat zij uitgaan van dezelfde princiepen, zoodat terecht is ge zegd, dat het socialisme niets anders is dan het liberalisme van den vieiden stand. INGEZONDEN MEDEDEELIBIG. AMSTERDAJE ANTHRAC irensingel A'dam-Hilversi Op godsdienstig terrein immers staan bei de op rationalistisch standpunt. Op poli tiek terrein huldigen beide de theorie der volkssouvereiniteit. Op economisch terrein verwerpen beide allereerst den richting- gevenden invloed der zedenwetten. In de tweede plaats is ook volgens socialisme het eigenbelang de leidende factor van den economischen vooruitgang; immers de klassenstrijd is niets anders dan de uiting van het egoïsme eer.er klasse, m.a.w. van een groepsegoïsme zoodat niet ten onrech te is gezegd, dat bet socialisme is bet in- dividua'ismo in de tweede macht. En ten derde de staatsalmacht, die het socialisme huldigt voor het terrein van het sche leven, is niets anders dan de conse quente ddorvoering van do kentering, die gedurende de negentiende eeuw in het liberalisme plaats greep, toen dit den staat almachtig liet ingrijpen pp alle terreinen van het burgerlijk leven, behalve op het economische. Veel consequentor eischen de socialisten die almacht voor den staat op ook voor het economische leven. De gevolgtrekking, waartoe wij moeten komen, is dus dezo, dat het liberalisme volstrekt niet minder verwerpelijk en on aannemelijk is voor den katholiek dan het socialisme, omdat dezelfde beginselen cr aan ten grondslag liggen. En het is dun ook een feit, waarop ik Uwe bijzondere aandacht wilde vestigen, dat de Kerk niet alleen het socialisme heeft veroordeeld, maar dat zij ook meerdere melen reeds bij monde van Paus Gregorirs XVI en Pius IX, dus reeds vóór de ve:schijning van Rerum Novarvm, en daarna bij monde van Paus Pius X en Benodictvs XV het libe ralisme als een onaannemelijke dwaling heeft afgewezen. Morgen plaatsen wij het vervolg van dit herderlijk schrijven. Heden onderte-Jfcning van het accoord. De grenzen van den Pauselijken Staat.— De Paus en den Volkenbond. Maandag 11 Febr. is een dag van groote betcekenis in de were'd-gesch:edenis. Zooals, herinnert het „Centrum", het vele jaren geleden reeds zoo juist en scherp werd gezegd: „de katholieken eischten het herstel der wereldliike souve- reiniteit omdat zij, kinderen van Kerk, men- 6chen in deze were'd, aan de geestelijke souvereiniteit, die de onfeilbare is, ver bonden werschten te z'en die kenteekenen van vrijheid, zelfstandigheid en onafhan kelijkheid, a's alleen '-. wereldlijke souve reiniteit bezit." Het was dan ook geen machtig aarjlseb "Rijk, dat voor den Paus en door den Paus werd begeerd. De omvang van het gebied is van onder geschikt belang. Op het wezen der zaak komt het aan: op de erkenning van het recht en van de Pauselijke onafhankelijkheid, in testba ren vorm uitgedrukt en gewaarborgd. Het bestuur van een groot, of zelfs van een klein land als de vroegere Kerkelijke Staat, zou den Paus. in onzen tijd vooral, slechts nieuwe zorgen baren. Aan den Paus echter moet gegeven worden wat des Pausen is. En al heeft het lang geduurd smds de oplossing van het Bomeinsche vraagstuk verkregen werd, zij vertoont zich onder de gegeven omstandigheden als de een voudigste en gelukkigste, die men wen- schen kon, aldus gencemd blad. Heden heeft de onderteekening plaats gehad van het accoord tusschen het Va- ticaan en het Quirinaal. Eindelijk is dan opgelost het Romein- sche vraagstuk, dat bestaan heeft van 20 Sept. 1870, teen de troepen van koning Victor Emmanuel II Rome binnentrokken. Pius IX, die den Pauseliiken zouaven last had gegeven, den eigenlijken strijd te staken, had zich onder protest in zijn pa leis teruggetrokken en weigerde de aange boden voorwaarden te aanvaarden. Van deze datum rf was de Paus de ge vangene van het Vaticaan. De onderteekening. De onderteekening van het accoord tus schen den Paus en de Italiaansche regee ring heeft hedenmiddag om twaalf uur plaats gehad. Nadere bijzonderheden zijn nog niet be kend. dcch naar gemeld wordt, zou de onderteekening slechts geschieden door den kardinaal staatssecretaris Gatparri cn Mussolini. Naar voorts verluidt', zou de ondertee kening der historische documenten met twee gouden penhouders geschieden. Op den penhouder, die door kard'naal-staats- secretaris Gasparri wordt gebezigd, is het wapen van het huis van Savoye gegraveerd, terwijl de door Mussolini te hanteeren penhouder het pauselijk wapen draagt. Kardinaal Gasparri vertrok hedenmor gen vergezeld door Bergengini, per auto van het Vaticaan. In een portefeuille had hij de cff'cieele documenten van het con cordaat bij zich, terwijl hij in een k'ein doosje de gouden pen meebracht, welke hij bij de onderteekening zou gebruiken en welke hij daarna namens Z. H. den Paus aan Mussolini ten geschenke zou geven. Onmiddellijk na de onderteekening zou de Italiaansche regeering een communiqué verstrekken, waarin mededeeling van de oixlerteekeirng wordt gedaan, doch later op den middag zal een uitvoeriger bericht omtrent de plechtigheid werden verfctrekt. De onderteekening had plaats ia bet Apostolisch Luteraansch paleis. Voor eventueele nadere berichten ver wijzen wij naar Telegrammen. De grenzen van den Pauselijken Staat. Naar vernomen wordt zijn bij het ac coord de grenzen van den nieuwen Pau selijken Staat als volgt vastgesteld: Het St. Pietersplein met de zuilengang zal natuurlijk aan het Vaticaan toefcehoo- ren. Bopaald wordt echter, dat dit plein evenals de Dom zelf als gemeenschappe lijk bezit moet worden beschouwd, hetwelk derhalve niet afgescheiden en niet afge sloten kan worden. Ook de St. Pieter zal niet afgesleten kunnen worden. De grens loont dan langs de buitenste lijn Van de zuilengang tot de Porta Cavallegieri welke zij in een bijïia rechten: hoek, van de Via della Sacristia uitgaande, bereikt. Van do Porta Cavalleggieri af is de grens de grocte muur, die het z.g. Vaticaan om geeft. De grens maakt een grooten boog, omsluit het geheclo gebouwencomplex en de tuinen van het Vetieaan, loopt dan naast de Viale dell' Inferno, zonder die evenwel mede te omsluiten. Dan buigt zij van den Vaticaanmuur naar de hoogte van de Piazza del Risorgimento af, waar door de Kerkelijke Staat parallel met do Porta Angelica een gebiedsstrook verkrijgt waarop zich o.a. ook do z.g. Fonderina bevindt. In den „Vcticaanstaat" komen dus ook de gebouwen van het Santo Uf- ficio, het ziekenhuis Santa Martha en de omgeving van het Campo Santo Teuto- nico er bij inbegrepen. Voorts wordt bevestigd, dat tot het eigendom van den Vaticaanstaat ook het Lcteraan-gebouwencomplex en enkoio villa's zullen bchooren, die het Vaticaan in de omgeving van Rome bezit met name het Castello Gandolfó. Dit bezit zal als exterritoriaal worden beschouwd. In de schilderacht:"e straten van de oude voorstad San Pietro, welke zich in de onmiddellijke nabijheid ven het nieuwe pauselijke territorium bevindt, waren in den afgeloopen nacht arbeiders onder toe zicht van politie bezig met het verwijde ren der lartste herinneringsborden, die de anti-clericalen na 1870 gewijd hadden aan diegenen, die tijdens de laatste pause lijke regeering aan achtervolgingen had den blootgestaan en wegens deelneming aan politieke samenzweringen waren te recht gesteld. Naar van Italiaansche zijde wordt mee gedeeld zal het gebied van don nieuwen kerkelijken 6taat den naam ,,Stad van het Vaticaan" vorkrijgen. In dit gedecHe van Rome zal een eigen station worden ge bouwd. De scheiding van kerk en Staat. In verband met twijfels, die naar aan leiding van de oplossing <!er Romeirischc kwestie in het buitenland geuit waren ten opzichte van het scheidingsregimo, kan men zeggen, dat het concordaat, dat naast het accoord ter regeling der Romeinsche kwestie gesloten is, een einde schijnt te moeten maken aan dit scheidingsregime. Toetreding tot den Volkenbond? Zoowel in Zwitserland als in de Vol kenbondskringen Keeft men met groote be langstelling konnis genomen van de ver zoening tusschen het Vaticaan en het Quirinaal waardoor do Paus thans ook een souverein met wereldlijke macht is geworden. Wat de Zwitsorsche diplomatieke be trekkingen tot den H. Stoel aangaat, ge looft men niet, dat hierin eenigerlei wijzi ging zal worden gebracht. De Paus heeft reeds sinds jaren een ejgen nuntius to Bern, terwijl de Zwitser- 6ehe gezant bij do Italiaansche regeering te Rome, ook in diplomatieke betrekking Dit nummer bestaat uit twee bladen VOORNAAMSTE NIEUWS BI1 'TENLAND. Heden is te Rome het accoord tusschen den Paus en Mussolini onderteekend. Het Litwinof-protocol door Rusland, Polen, Roemenië, Est and en Letland on derteekend. Aans'ag op den president van Mexico mislukt. Vreeselijke koude in Duitsch'and. In Rutland is da temperatuur plotseling aan merkelijk gestegen. {Buitenl. Berichten, 2e blad). Mevr. Fokker, de echtgenoote van den bekenden v'iegtuigconstructeur, te New- York doodgevallen. (Buitenl. Berichten, 2e blad). BINNENLAND. Berichten over het koude weer en het ijsvermaak. Slachtoffers van het ijs. (Gem. Berichten, 2de blad). tot het Vaticaan staat. Wat den volkenbond betreft, neemt men op het volkenbondssecretariaat aan, dat do geruchten, dat Z. H. Paus Pius XI thans tot den volkenbond zou willen toe treden, zelfs een raadszctel zou wenschen, ongegrond zijn. Men herinnert hierbij aan het bekende beek van Pater I. de La Bruière, één der meest deskundigen op het gebied van de betrekkingen tusschen bet Vaticaan en den Volkenbond, welk boek getiteld is „Organisation internationale et papauté". In dit beek heeft de geleerde schrijver uiteengezet, waarom de Paus, ondanks sympathie voor den volkenbond, toch niet tot den bond wcnscht too te treden. De redenen, die Pater do la Bruière hiervoor opgeeft, houden geenerlei ver band met de afwezigheid van een wereld lijke macht van den Paus. Er bestaat dus geen enkele grond om aan te nemen, dat de in dit beek door een specialist ont vouwde redenen thans haar kracht zou den hebben ingeboet. Men heeft zelfs op het volkenbondsse- crctariaat van, naar men aannemen mag, good ingelichte katholieke zijde, verno men,, dat de gebeurtenissen te Bome gee nerlei wijziging in den toestand ten op zichte van de betrekkingen tusschen den Paus en den volkenbond gebracht heb ben. Intussehen ziet men te Genève niet voorbij, dat er één reden zou kunnen be staan, die wellicht het besluit van den H. Stoel om buiten den volkenbond te blijven eenigszins aan het wankelen zou kannen brengen. Indien het Vaticaan beslist internatio nale waarborgen zou wenschen, voor do naleving van do overeenkomst met Italië, dan zou do toetreding tot den Volkenbond liet eenvoudigste middel hiertoe zijn. Vol gens art. 10 van het volkenbondsverdrag waarborgen toch de volkenbondsleden el kander het behoud van hun grondgebied. Tegen een dergel ijken algemeenen in ternationalen waarborg zou do Italiaan sche regeering bezwaarlijk bedenkingen kunnen maken, terwijl zij daarentegen een internationale garantie der groote mo gendheden beslist schijnt van de hand te wijzen. In Volkenbondskringen meent men ech ter, dat dit voordeel van toetreding tot den volkenbond niet groet genoeg zal zijn, om wijziging in de houding van het Va ticaan te brengen. Men denkt, dat de Paus ermede vol steen zal, de tusschen den H. Stoel en de Italiaansebo regeering tot stand gekomen regeling door het volkenbondssecretariaat te laten registreeren, zooals alle interna tionale conventies. In volkenbondskringen heeft men met eenige voldoening de inlichtingen ont vangen, dat geen stappen, als hooger be doeld, van het Vaticaan vooralsnog to wachten zijn. Men vreest n.l. dat een ander standount van den Paus tot verschillende moeilijk heden van andere zijde zou aanleiding geven. Men had dan ook met een zekere ongerustheid kennis genomen van do le zing in de Zwitsersche pers, dat de bis schap van Genève, Lausanne en Freiburg, mgr. Eesson, na een bezoek aan Reme opdracht zou hebben gekregen, te Genève een eersten stap in de richting van toe treding van den H. Stoel tot den volken bond te ondernemen. Natuurlijk sluit een buiten den volken bond blijven van den Pans volstrekt niet uit, dat op den duur de II. Stoel meer en meer in technische commissies van den volkenbond tot medewerking zal worden uitgenoodigd zooals reeds geschied is, in 1923 in de commissie voor kalenderher vorming.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1929 | | pagina 1