Vragenbus. Burgerlijke Stand K De Koningin Wilhelmina Vereeniging te Wassenaar organiseerde gisteren een groot feest. Een belangrijk onder deel vormde de optocht, die den jacht stoet van Jacoba van Beijeren in 1417 voorstelde met haar gastheer Henrick van Wassenaer. De Gravin van Holland, Jacoba Hertogin van Beije ren (mevr. Dresselhuys) en Henrick van Wassenaer (Mr. J. J. Schokking) in den optocht. Foto Raaphorst, Wassenaar. breede schaar edelvrouwen, behooren tot de genoodigden van Wassenaer. Een groep ruiters en speerdragers opent den jachtstoet, waarop jagermeesters, hof beambten en kamerjonkers volgen. De schouten der omliggende dorpen sluiten zich met de feestvierende bevolking der heerlijkheid hierbij aan. Dan volgt de banierdrager van Wasse naer en omringd van haar pages rijdt Vrouwe Jacoba aan, vergezeld van haar gunsteling Heer Henrick van Wassenaer. Haar lijfartsen en de beide valkeniers volgen haar op den voet en daarachter ziet men de schoone groep der Wassenaers, van welk geslacht vele leden in den stoet voor komen. Een rijke stoet van adellijke jonkvrou wen en trotsche ridders sluit zich hierbij aan, gevolgd door den eigenlijken jacht stoet van jagers, drijvers, wilddragers en hondenknechts, waarbij een typische jacht wagen aanwezig is. Een vendel speerdragers en ruiters be sluit den weelderigen stoet, die epn zoo getrouw mogelijk beeld wil geven van het edel jachtvermaak der Heeren van Wasse naer op hun eeuwenoude Heerlijkheid, waar dan do jachthoorn schalde en het schoone valkenspel werd beoefend in de bosschen van Noordwijk of in de breede duinenrij van het aloude Katwijk. De optocht was verdeeld in zeven groe pen tezamen uit ruim 200 deelnemers be staande. Er waren Jacoba hertogin van Beieren en Henrick van Wassenaer, heer van Was senaer enz., de beide hoofdpersonen en daaromheen groepeerden zich graven en gravinnen, jonkers, pages, valkeniers, poor ters en poorteressen, jagers, baljuwen en dijkgraven, ridders, kanunniken houtves ters, jagermeesters, hondenknechten, wild dragers en alles wat bij een feest in dien tijd medewerking verleende. Het was een prachtige stoet die zich om 1 uur in den middag opstelde op het groote landgoed „De Paauw" het Wasse- naersche raadhuis en onder overweldigen de belangstelling langs Raadhuislaan, Vic- torialaan, Prinses Marielaan, Lange Kerk- dam, Langstraat, Achterweg, Schoolstraat, Plein, Langstraat, Kerkstraat, Schouwweg Groot Haesebroekscheweg, Koninginneweg Wilhelminalaan, Groot Haesebroeksche weg, Stoeplaan naar het Kasteel Oud Was senaer trok. Op de prachtige terrassen al daar had zich reeds lang een groote me nigte verzameld, om de aankomst van de schitterende stoet te kunnen zien. Toen klonken in de verte de horens der jagers en omstuwd door edellieden en bur gers, reed Jacoba van Beieren (mevr. Dresselhuys) met haar gastheer Hendrick van Wassenaer (Mr. Schokking) naar het kasteel. Daar werd haar een bloemkrans aangeboden, waarbij de ontvangst door het eere-comité plaats vond. Vanaf de trappen van het bordes sprak de eerevoorzitter van het comité Jhr. B. Ph. S. A. Storm van 's Gravesande Jaco ba van Beieren, die in rijke kleedij vóór het «ordes te paard zat toe. Deze huldigde haar als de hertogin van Beieren en de gravin van het Hollandsche en Henegouwsche Huis, die nu tot ons gekomen was als een visioen uit de zee van het verleden en nu in dezen tijd op nieuw hier welkom werd gcheeten. Straks zal de vroedschap van Wassenaar u wel kom heeten op uw troon. Gij, die der Hoeken kracht waart, gij hebt gezegevierd en gij zijt hier om heer Henrick van Wassenaer te bevestigen als houtvester, hier in de dreven van Wasse naer, die schoon waren en nog schoon zijn. Gij zult wel verwonderd zijn, dat gij nu dit land vindt als een rustig, een zonnig en een vredig land. Uw naam is gebleven in de geschiedenis der tijden. Spr. heet haar na mens het eerecomité welkom op Wasse- naerschen bodem en verzoekt haar om haar naar haar troon te mogen geleiden. Dan speelde het muziekcorps, dat .in den stoet meeging het „Wilhelmus", er weerklonk een „Leve de Koningin", „Leve Jacoba van Beieren" en do hertogin ging dan het bordes op om zich naar de troon zaal te begeven. Als zoodanig was een der zalen van het kasteel zeer smaakvol ingericht en daar zittend op haar troon ontving zij de hulde van alle deelneemsters en deelnemers aan de optocht. Het was een sprookjesachtig gezicht de schare edelen met hun vrouwen in schit terend brocaat zijde en hermelijn om den troon van Jacoba van Beieren te zien pa radeeren. Het was alsof men hier zag een groot aantal edellieden en jonkvrouwen, weggeloopen van een schilderij van Rem brandt of Frans Hals. Hier werden vervolgens verfrisschingen aan geboden, waarna de stoer om vier uur zich weer opstelde en langs Lindelaan, Beukenlaan, Sohouwweg en Rust- en Vreugdlaan trok naar het landgoed „de Pauw", waar een ontvangst zou plaats hebben door het gemeentebestuur. Ook hier was de belangstelling over weldigend. Op het bordes van het raad huis stond het gemeentebestuur en het Oranjecomité met hun dames. Langs het bordes reed de stoet waarvan het grootste gedeelte zich daarna om het gazon op stelde, in het midden Jacoba van Beieren en haar gastheer. Een twaalftal ridders en jonkvrouwen reden dan op het grasperk op om gedurende een half uur, met be geleiding van de muziek, verschillende ruiterstukjes ten beste te geven, totdat tenslotte alle twaalf ruiters in één rechte lijn op Jacoba van Beieren en Heer Hen rick van Wassenaer kwamen toegestoven en front maakten .Toen hield Jhr. Storm van 's Gravesande getooid met zijn ambts ketting als burgemeester, opnieuw een rede waarin hij haar wel kom heette op Wassenaarschen grond. Uw verleden heeft hier het heden gezien en' was dit land vroeger een land van strijd, zorgen en vermoeiienissen, uit dat land van hertogen en gravinnen is een an der land te voorschijn gekomen, ons Ne derland. Tachtig jaren van strijd na U zijn hier voor noodig geweest en een modern vor stenhuis, het geslacht van Oranje heeft 'n gelukkig volk van ons gemaakt. Hierbij bracht spr. hulde aan de Koningin-Moeder die hij noemde een vrouw vol ljefde en goedheid. Dit is het heden en zoo zal de toekomst zijn, met dit geslacht zullen wij leven en bloeien eri gelukkig zijn omdat het ver bonden is door een band die bezegeld is met het bloed van hen, die gestorven zijn voor de vrijheid van Nederland. Toen weerklonk een driemaal herhaald „Leve dc Koningin", „leve de Koningin Moeder". Hierna sprak Jacoba van Beieren een dankwoord tot de burgemeester, waarbij zij verzocht allen haar dank over te bren gen. Daarna werd op het raadhuis de thee gebruikt, waarna de stoet werd ontbon den. Wij kunnen niet laten te getuigen, dat wij nooit zulk een schitterende optocht, zoo juist en fijnzinnig uitgebeeld, en zoo historisch getrouw weergegeven, zagen en brengen den organisatoren daarvan dan ook de grootste hulde. Dit woord van hulde komt geheel en al aan het uitvoerend comité de heeren J. O. O. M. van Es," Dr. J. H. Plantenga en D. T. Ruys, bijgestaan door den historicus, den heer C. W. Wagenaar, als adviseur, voor de uitnemende wijze, waarop het deze episode uit onze geschiedenis heeft weten te copieeren. Des avonds werd er een concert gege ven onder leiding van den heer van der Weijden, er was een vroolijke kermis en daarmede was de eerste dag der Konin- ginnefeesten ten einde. Inbraak. Zondagavond omstreeks acht uur is in gebroken ten huize van den heer J. M. B. aan de Prins Frediriklaan 27. De bewoners waren een wandeling gaan maken en van deze gelegenheid heb ben de inbreker gebruik gemaakt om hun slag te slaan. Aan den zijkant van de villa verschaften zij zich toegang door middel van een beitel. Als buit namen de ongenoode gasten mee goud, zilver en juweelen tot een waarde van ongeveer 3000. Sporen werden niet achtergelaten. WAARTOE DIENT HET UITZENDEN VAN GODSDIENSTOEFENINGEN? (Ingezonden). Als anwoord op den brief van den heer Ajo over het uitzenden van godsdienst oefeningen ecnigen tijd geleden reeds gepubliceerd wil ik eenige regelen neer schrijven. De heer Ajo bedacht in alle bescheiden heid bij het overlezen van zijn brief„Leek, waar bemoeit ge je eigenlijk mee" en wil graag ook eene andere meening dan de zijne hooren. Welnu, hierdoor kom ik ter stond met den heer Ajo overeen, dat ik bij 't neerschrijven van mijn critielc mijne per soonlijke meening, wil te kennen geven, die dus door sommigen kan worden aan genomen doch bij anderen misschien af keuring vindt en minder in den smaak valt. Al is er geen twijfel over, dat de heer Ajo met de beste bedoelingen zijn zienswijze daaromtrent heeft gegeven, en zij wel waard is overwogen te worden, zul len velen er toch anders over oordeelen, zooals de Redactieterecht opmerkte. Welnu, ik behoor ook tot die „velen". Een oordeel gevend over het geheel, zeg ik: Deze zienswijze, voortkomend uit een diep-godsdienstig besef van de hoog ver- he ven beteekenis der liturgische plechtig heden en vooral van die der H. Mis, die niet op dezelfde wijze mogen worden uit- goeefend als zoovele profane functies, is van dien kant beschouwd ten hoogste te prijzen, maar van den anderen kant vind ik 't een melancholieke opvatting en vind ik tenminste sommige moeilijkheden, tegen dat uitzenden gemaakt, van geen of zeer weinig belang. Wat nu de gemaakte bezwaren in het algemeen betreft, goed beschouwd, zijn 't niets anders dan mogelijkheden en veron derstellen, die dus volstrekt niet noodza kelijk uit de uitzendingen volgen. Na den brief aandachtig gelezen en herlezen te hebben, ben ik tot deze conclusie gekomen De heer Ajo kan zich niet met de practijk van deze uitzendingen vereenigen en vond er iets stuitends in, reeds vóórdat er sprake was Van een „non expedit" van de Congre gatie van 't H. Officie, om twee redenen, vooreerst omdat deze practijk een nadeeli- gen invloed kan uitoefenen op. den eerbied de godsvrucht en den aandacht onder de godsdienstoefeningen zoowel bij de zangers en degenen, die de godsdienst-oefeningen bijwonen, als bij degenen, die deze uitzen dingen ontvangenen vervolgens omdat hij er het nut absoluut niet van inziet. Wat het eerste bezwaar betreft, dit al leen is geen voldoende reden om zich van die hitzendingen te onthouden. Als dit al leen immers een reden zou zijn om ons daarvan te onthouden, waar zouden we dan de grens aan onze onthoudingen en nalatingen kunnen stellenAls we ons moesten onthouden van alles, wat alleen maar kwaad kan doen, al is liet nog zoo weinig, afgezien van het goede gevolg, dan zou het terrein van onze onthoudingen zich zeer ver uitstrekken. Eene wandeling in eene groote stad bijv. of eene vacantie- uitstapje naar groote steden, kan, op zich beschouwd, zeer goed zijn voor de gezond heid en voor het menschclijk gestel. Wie zal echter beweren, dat men deze moet na laten, omdat ze toch ook eene schadelijke uitwerking kunnen hebben op zedelijk ge bied met het oog op de wereldsche onbe tamelijkheden, die men er aantreft, de ver leiding en de menschelijke zwakheid? En wat het tweede bezwaar betreft, kun nen dan die uitzendingen niet evenzeer nuttig zijn in bepaalde omstandigheden? Zeker, de gewone geloovigen, die ge makkelijk naar de kerk kunnen gaan, zul len allicht, meer eerbied en godsvrucht too- nen in de kerk dan daarbuiten, wanneer ze de preeken en de gezangen door de radio hooren. En wanneer zieken lichte en ernstige zieken zonder onderscheid die al maanden bedlegerig zijn, in den geest de H. Mis willen volgen, dan kan dat ge schieden aan de hand van een kerkboek, dat men opent op den tijd, waarop de H. Mis begint. Maar kan dat „volgen" dan niet zeer veraangenaamd worden door het hooren van de schoone kerkzang, het orgel spel? Zou dit niet tot meer aandacht en godsvrucht bijdragen? En de predikatie kan ook door hen gaarne worden aangp- hoord; en evenals de geloovigen in de kerk kunnen ook zij er veel '-an profiteeren tot hunne onderrichting en hun geestelijk wel zijn. Zeker, in de katholieke ziekenhuizen is een kapel, die telefonisch met de bed legerige patiënten in verbinding kan wor den gebracht. Maar niet alle ziekenhuizen zijn katholiek hebben dus geen eigen ka pel. Mijns inziens, is er dus wel eenig'nut in te vinden ten opzichte van sommige menschen. Hiermede wil ik echter volstrekt niet beweren, dat handelingen, die een goed en ook een slecht gevolg kunnen hebben, al tijd geoorloofd zijn. Maar alleen dan zijn ze geoorloofd, als deze drie voorwaarden vervuld zijn: lo. dat 5t goede gevolg er o-n- m i d d e 11 ij k uit volgt, terwijl 't slechte gevolg er alleen door middel van iets an ders uit kan volgen; 2o. dat degene, die ze doet, er een zedelijk goed doel bij heeft, en 3o. dat er een in evenredigheid met de om standigheden gewichtige reden is, om die handeling te stellen. En nu het eerste bezwaar in bijzonder heden. Ik zie volstrekt niet in, dat de ge loovigen in de kerk, vergeleken bij de dui zenden luistervinken, eene „quantité ne- gligeable" worden. Als de zangers goed hun best doen, genieten niet alleen die luister vinken ervan, maar ook de aanwezige ge loovigen in de kerk, op wie ze evengSed een goeden indruk maken, als op de opvan- gers per radio. En daarbij kunnen de zan gers het doel van hun zang: de stichting der geloovigen en de opluistering der hei lige handelingen aan het altaar heel goed in 't oog houden. Als daar echter eenig egoisme bij komt-, doordat ze bij duizenden luisteraars goeden indruk willen maken en zoodoende naar eer en lofprijzing bij de menschen streven, wordt daardoor veel van de verdienstelijkheid van hun zang weggenomen. Maar evenals het feit, dat iemand, door in 't openbaar te bidden, aan een overschillige in den godsdienst aanlei ding kan geven tot spotternij met God en heilige zaken, geen reden mag zijn, om dat gebed na te laten de bidder zelf is im mers de oorzaak niet van die spotternij, maar van de slechtheid en onverschillig heid van den spotter zelf komt ze voort zoo ook behoeft het uitzenden van gods dienstoefeningen niet nagelaten te worden alleen daarom, dat het den zangers aanlei ding kan geven om eer en lofprijzing bij talrijke ontvangers der uitzendingen te zoeken. Verder begrijp ik niet, waarom die uit zendingen eenige afbreuk zouden kunnen doen aan de godsvrucht der geloovigen in de kerk. Ik moet toegeven, dat het een verkeerden indruk op de geloovigen zou maken, als de predikant veel beter preekt, wanneer zijn preek uitgezonden wordt, dan gewoonlijk. Ze zouden gemakkelijk kun nen denken, dat hij zich op de eerste plaats tot zijn gehoor buiten de kerk richt en dat hij zich voor dat kleine gehoor in, de kerk veel minder inspant. Maar dit is ook al weer een mogelijk ge volg. Zou dit bij een predikant wel eens zijn voorgekomen? En wat- die sigaar en die kopjes koffie aangaat, natuurlijk is het verboden en zeer ongepast in de kerk de H. Mis bij te wonen met een sigaar in den mond en met een kop koffie voor zich. Maar wat is er op tegen, daarvan gebruik te maken, wanneer een katholiek of een niet-katho- liek per radio de gezangen der H. Mis en de predikatie buiten de kerk aanhoort? Dit is immers alleen een „luisteren", een „in den geest volgen" maar volstrekt geen „bijwonen" van de H. Mis. Menige lezer zal nu waarschijnlijk den ken: „Een optimist bestrijdt hier een pes simist". Enfin, dat is mogelijk. Toch meen ik, dat deze mijne zienswijze bij menigeen, tenminste bij de optimisten, bijval vindt en dat het in 't algemeen beter is optimist dan pessimist te zijn. Een Seminarist. Vraag: Ik ben gehuwd zonder huwe- lijksche voorwaarden, mijn vrouw was we duwe. Bij de dood van haar man zijn de eigendommen op de vrouw gekomen, (eigen lijk op den dag van oois trouwen), nu is dat zoo gebleven, mag ik nu de boedel verkoo- pen zonder haar toestemming Antwoord: De eigendommen zijn thans gemeenschappelijk goed. en de man heeft a-ls hoofd der huwelijksgemeenschap het recht daarover te beschikken. Vraag: Hoelang moet een gemeente arbeider in vasten dienst zijn alvorens hij pensioen kan krijgen? Gezond zijnde of wel bij ziekte? (afkeuring). Antwoord. Recht op pensioen gaat in op G5-jarigen leeftijd of indien hij uit hoof de van ziekte of gebreken ongeschikt ver klaard wordt voor de waarneming van den dienst; terwijl dan minstens een diensttijd van zeven jaar noodig is geweest. V raag: Is een mevrouw verplicht kost geld te betalen aan een dienstmeisje, dat op vacantie gaat, terwijl de familie zelf thuis blijft, en moet haar ook over die week het loon uitbetaald worden? Antwoord: Dit zal geheel afhangen van de gesloten overeenkomst. Is daarom trent niets be naald, dan is mevrouw niet daartoe verplicht. V raag: Welke is de beste weg per mo torrijwiel van Alphen aan den Rijn naar Bergen op Zoom? Antwoord: Alphen a. d. Rijn, Bos koop, Waddinxveen ,Nieuwkerk, Kralin gen, Rotterdam, Charlois, per pontveer over de Maas, Klaaswaal, Numansdorp, Willemstad, Heiningen, Dinteloord, Steen bergen, Klutsdiep, Oude Molen, Halste ren, Nieuwe Molen, Bergen op Zoom. LEIDEN. Geboren: Jannie d. v. C. v. d. Heij den en L. de Kier. Obbo Hendrik z. v. J. Sloot en A. Harms. Margaretha d. v. I. L. van Bohemen en C. van Opijnen. Mary Louise Elisabeth d. v. J. H. C. Horstmann en C. van Houten. Helena Maria d. v. C. van Haasteren en M. C. J. de Vrind. Johannes z. v. J. Wessel en L. J. cle Groot. Gerda Maria d .v. P. J. v. Leeuwen en M. H. Noordanus. Willem Reindert z. v. L. van den Berg en W. J. Boer. Gerrit z .v. H. Bickers en J. P. v. d. Haven. Maria d. v. J. Smits en M. J. J. Wendel. Caspar Wilhs. Ma ria d. v. B. T. J. Schmidt en J. Ver- plancke. Johannes z. v. D. Hartveld on M. van Polanen. Jacobus z. v. T. van Tongeren en A. van Oosten. Wilhelmus Hendrikus z. v. H. J. de Roos en S. Mas- caar. Bern.s Alwiesejes z. v. B. W. de Roo en G. W. Verhoog. Maria Petro- nella- d. v. J. I. v. d. Meer en T. Schut- tenhelm. Nicolaas Cornelis z. v. C. J. L. Bousie en R. Blok. Wouter z. v. H. L. van Kampenhout en J. van den Berg. Petronella d. v. W. Hillebrand en N. Ouwerkerk. Nicolaas Theodoras z. v. A. J. v. d. Krogt en C. M. v. Bemmelen. Maart-je Jacoba d. y. H. J. Slewe en M. J. Zwetsloot. Cornelis Johannes z. v. J. T. v. d. Voort en G. Konst. Gehuwd: E. G. F. Beichenfeld jm. en A. J. Bakker jd. A. Leget jm. en M. Zelst jd. W. A. Stokhuyzen jm. en J. C .v .Leeuwen jd. A. H. Bergers jm. en D. C. M. Hoppezak jd. G. C. Peneijn jm. en M. J. v. d. Voort gesch. J. D. de Vroede gesch. en J. A. Molenaar jd. A. Bresler jm. en B. Brieër jd. Overleden: A. OudshoornBarre- veld vr. 82 j. P. J. Konings man 72 j. J. N. v. Engeleburg wedr. 74 j. G. H. Levedag zn. 82 j. A. Kooreman—Kerk hoven vr. 62 j. H. d. Tak man 57 j. - H. Hippo a. Lek-v. d. Rdide?;^? bchutz man 32 i.tt r - Aam. Caspers dr. i j?'4 Hoogmans dr. 51 i w V - M. N. J. KortV Te Leiden gcv„Jri Mr. E. O. baron van straat 52 - P. J. Bernard X. teisberkstr. 1 - H. BrataT de, Hoogl. Kerkgracbt 561] juffrouw, Breestraat 84 -.P1 dienstbode, Breestraat 13s I gelen en fam, spoorweioj® straat 20 Wed. H. M. de' a* Drie Octoberstraat 25a -)$(! di-nsibodc, Mkk:ektegractP1 Jongman cn fam., arbcidetP E. A. Koolloos, MaresuijH d. Lelie, kleermaker, Jam!]; M. J. Ligtvoet, dienstbode! - E. H. Lottritz—Timmer D 24 A. Meel, dienstbode,'j. j B. van der Meer, houtzager N. van Otten, kantoor^, straat 159 W. Pannekoet 10 M. A. Pet, Kijnsbur>lY van de Pool, Soldaat SliLp I 2 J. Ravestein, bouwkl) terskerkgr. 16 B. Th. Br|Tj ker, Volmolengracht 19 -.)■ void arbeider, Hoogl. Kerb! Somavilla, dienstbode, N,)T Taal, verpleegster, Acad.^ A. P. Thijssen, expeditieb-Ic1 broekstraat 12 J. A. A.f jtel Fagelstraat 15 Wed. 1,:t i ma en fam., L. Rijndijk ïf.e 1 arbeider, L. Agnietenstrait;. b Werf, Hooigracht 84 - dienstbode, Witte Singdjze lei Uit Leiden verto!^ S. Jacobs, den HaagJ ;w( H. Stikkeloram enfanbtj deoorstraet 23 W. J. Ij er H. Brouwers, Amsters; bi 62 Th. v. d. Berg enf^Sti velingsteeg 8 A. M. me Utrecht Stationsplein 9 - bei Zoeterwoude, VrouweiwqAr Heteren—Sirre, Amsfcedaig tenstraat 51 A. W. Ptfing J. Ruijsdaelstraat 45 h Ghnminger, Rotterdam, Ifcvrc J. P. du Croix, O&g^enc naerstraat 8 Fr. J. Bcc-id lofarendsveen, Spoorstok'!"" hoven, Schalkwijk, Aan«' Ml H. Kriek en fam., Leid«j>°di scheweg 16 W. H. l®rv dam, Vredeoordstraat 2" nenburg, Venray, Gy: d, Ven, Eiiidhove. Peni Joh. Cremcr, den Ha^ J. Th. J. Zandvliet en i v. N. O Einde 37 1 Haarlem, ScheldestraaJ Bergen op Zoom, R. J. Th. Boerman, Amersf|»i 2, Maria Gesticht A.E® j tricht, Pieterstraat 25, ^e] sticht G. M. de Vrind, pe straat „De Voorzienigheid^ Oegstgeest, Geverstraat)agC Goeijem, Amsterdam, P.fira C. J. Klaver, den g straat 110 Abr. MaT^jpjjj gen, Molenstaat 68 C, Di geest, Wilhelmitnapark 4 rad Wassenaar, NarcislaanSislar id. Rijksstraatweg 370 ->cia O.-Indië M. Ouwerkevooi megen, Kol. Reserve (;hol Rijswijk (Z.-H.), Eschdo^dJ M. Heuvelman, Nijkerk,'#fc«j Carelsen L. Rodenbisater Am&tel Amstelveenschfalri Schokking, Katwijk, Helers E. Dille, Den Haag, C. S. Venne, Voorhout, S®* J. S. Kolderman, 1 toom 135 M. Th. Bfl Delft 166a L. E. Gelere Oranjepark 4 Joh. _10 Crooswijksche weg 106-y.ai! v. Noort, Argentinië, Oapmü M. Hellema, Arnhflfet 17 H. C. v. Leeuwsj"1™ woude, Vrouwenweg 3" -i der Jagtv. Praag, n" straat 8 F. H. v. Me® schoten, Papelaan 86c-;^ra' Oude-Wetering, A. 149-J0J Haag, Mauvestraat 52 -1 fam„ Wassenaar, Santb'^J Paap, idem idem den Haag. Ant. Duijd'^^ Meijers, Harderwijk, r .,^en Huisman, Nijegen, ag-".> Turks ma, Freiburg (I Ned. O.-Indië P. Rfto* Vleutenscheweg 191bis - bronn (DL) A. v. j P. Borne (O.), Ticheltam! veen, Santpoort, n weg A. M. Jacobi, W.Z. 50bis - J. v. R)p^;';V den Haag, Wasseuaarsdft d. Vlist, Hilversum, va!r ^'he - J. KuiperZwart, nesserdijk 263 F. Javalaan 137 J- idem idem A. ^:k dam, N. Keizersgracht 1 .Va den, Den Helder, Marine»- Kas, Midwoud, Oost wou d/riessen, den Haag, _^as" J straat 6 A. W. Bntjty: lem Prinsenstraat l^.T" j ..ali fam, den Haag, Schalk» L. J. P. Herrendorf. manv. Leeuwen, straat 16 - H. A. Verb*-,

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1928 | | pagina 8