'AME5 RUBRIEK KEUKENGEHEIM. TOMATEN-SCHOTEL. Snijdt de tomaten in helften en rei nig ze van pitten. Neem een vuurvaste schotel en beboter deze, leg daarna de halve tomaten er in en bestrooi ze met peper, zout en klontjes boter. Vervolgens strooit men er paneermeel of fijn gemaakte beschuit overheen en plaatst tenslotte de schotel in den flink verwarmden oven. JULIENNE-SOEP. Aardappelen, koolraap, selderie, kool, prei, worteltjes, arsperges en doperwten worden behalve de laatste in kleine stukjes gesneden Dit alles wordt, na goed schoon gespoeld te zijn, gedurende drie uur in vleeschwater met een stukje boter gekookt. Men kan nu, al of niet naar keuze de soep door een zeef gieten en opdienen in een terrine, terwijl tenslotte een kluitje boter wordt toegevoegd. Cp €8 ONZE GELAATSHUID. De huid van ons gezicht vereischt een waarlijk zorgvuldige behandeling. De keuze van onze toiletmiddelen voor geregeld gebruik, moet geleid worden door de wetenschap of onze huid vet tig dan wel te droog is. De behan deling met coldcream is nooit schade lijk, deze is om de huid geheel te zui veren. Echter mogen we niet maar in het wilde weg alles gebruiken, wat als j verfraaiend wordt aanbevolen. Een droge huid herkennen we hier aan, dat de poriën bijna niet te onder scheiden zijn. De opperhuid heeft iets papierach tigs en rimpelt en kreukelt in ontzag lijk fijne lijntjes bij de bewegingen van het gelaat. Zulk een huid wordt doör haar fijn heid spoedig rood en ruw, door de in werking der temperatuurwisselingen, daar ze reeds schraal is van nature. Wanneer zulk een huid niet op de goede manier wordt behandeld, ver toont zij vroegtijdig een netwerk van plooien en rimpeltjes. Het aangewezen middel voor zoo'n huid is een zoogenaamde voedende crème, waarvan tegenwoordig ver schillende uitstekende soorten in den handel zijn. Dit is geen coldcream, die wordt altijd alléén als reinigingsmid del aangewend. Gebruik nooit zeep voor een droge huid. Stel u tevreden met uw gezicht met lauw-warmwater te wasschen, waarin een beetje borax is opgelost. Droog het zachtjes af en masseer rijke lijk de voedende crème (die uit olie achtige bestanddeelen bestaat) in de huid. Het warme water heeft de po riën geopend en de crème dringt door strijken der vingertoppen van onder naar boven, gemakkelijk tot onder de opperhuid door. POPPEN. Er bestaat niet alleen een kleeren- maar ook een poppenmode. Als we even terugdenken, ontdekken we, dat er in den loop der jaren l|eel wat aan dat aardige speelgoed veranderd is. Vroeger toch waren alle poppen gekleed als de moeders van de kleine meisjes die er mee speelden. In Frank rijk was het zelfs zoo, dat ze den naam der familie kregen, zoodat, in 1860 bijv., een meisje van 10 jaar aan haar even oud vriendinnetje eens schreef: ,,Kom morgen, Donderdag, bij me, als je moeder het goed vindt, en breng dan „mevrouw Susiane" mee: „me vrouw de Meranges" zal erg blij zijn haar te zien". In 1890 hebben de kleine meisjes geen plezier meer in de dame-poppen. Ze prefereerden toen onbreekbare babie's met echte baby-kleeren, en gaven hun lieveling een dierbaren 1 voornaam. Tegenwoordig echter heeft de jeugd de pop afgezworen, ook al is de pruik van echt haar en kunnen de oogen open en dicht. Toch is de pop er op vooruit gegaan, want ze troont nu als pierrette of pierrot, als toreador of Carmen en in tal van andere gedaan ten men denke aan Lindberg op de zachte canapé's in deftige sa lons, of in het „boudoire" der moderne jonge dame. Zij is niet meer van zoo degelijk aanzien als vroeger, want haar lange, touwachtige beenen ben gelen doorgaans lichtelijk uit de plooi, haar oogen loenschen en het haar is een bosje groene, oranje of blauwe woldraden. Ziedaar, de pop met flirt-oogen de mode van vpn^qg. TWEE KINDERPYAMA'S, No. 151, Dit eerste model is een pyama voor een jongetje van 4 tot 7 jaar. Met be hulp van een knippatroon is het ge makkelijk zelf te maken. Men neme als stof zephir, wit met gekleurd slreepdessin. Bij de mouw- en broek omslagen is de streep in een andere richting geplaatst. Het jasje heeft geen sluiting en wordt dus over het hoofd aangetrokken. Voor de zakken (opgezet) neemt men effen witte stof en maakt daarop in applicatie werk een olifantje, dat de kleur van de streepeo der stof moet hebben. MODERNE NACHTJAPON, No. 153. No. 152. Deze pyama is wel wat eleganter, maar dan ook voor een meisje be stemd; dat hoort nu een keer zoo! Hij is gemaakt van shantung naturel en gegarneerd met strooken van gepli- seerde lichtblauwe shantung. Druk- knoopen zorgen voor de sluiting; de ceintuur wordt losjes in de linkerzijde geknoopt. Men zou als stof ook blauwe zephir kunnen nemen; de gepliseerde stroo ken make men in dit geval wit. De Parijsche modisten lanceeren op 't oogenblik hoedenbestemd voor de badplaatsen. Wij noteerden het we der verschijnen van hoeden in lingerie: hoeden van organdie en linonin het genre der groote capeline-modellen. De garneering bestaat meestal uit gepli seerde volants met omboording van kant EENVOUDIGE AVONDJAPON, No. 154. Een avondrobe is eigenlijk een hoogst onnuttig lid onzer garderobe: althans hier in Holland. Behalve door meisjes, die veel uit (dansen) gaan, wordt ze maar zelden gedragen. En toch moeten we zoo'n ding hebben al was 't alleen maar voor 't geval we plotseling ergens „gekleed" moeten verschijnen. Een zeer eenvoudig mo del zal daarom voor de meeste vrou wen wel het verkieselijkst zijn. Wat zoudt gij zeggen, lezeres, van dit aardige, maar sobere model? Het is geheel van zwarte taffetas met groote bloem-borduursels van strass. Men doet het best een zwarte zijden of fluweelen schoen er bij te dragen. Een gesp van strass hierop zou een volmaakt geheel vormen. TWEE ZEER VERSCHILLENDE HOEDEN. Pyama of nachtjapon wie van de twee zou tegenwoordig de meeste aanhangsters hebben? Wij gelooven dat nog steeds tie oude, goede vader- landsche nachtjapon favoriet is. Hoe oud de nachtjapon echter ook is, ze gaat met haar tijd mee, en past zich aan bij de mode. We zien het aan dit model, dat zoo op het eerste ge zicht wel een eenvoudige zomerjurk lijkt. Zij kan gemaakt worden van witte op roze crepe, met groot ge drukte bloemmotieven. De garneering bestaat uit dubbele ruches langs de mouwtjes en over de borst, en verder twee groepen plisée in het voorpand van den rok. Tinten als zalmkleur, lichtlila en champagne zijn eveneens geschikt voor nachtkleeding. Zomerjaponnen denkt men zich al tijd erg luchtig, de hals wat laag en de mouwen wat kort.... Maar sinds eenigen tijd is dat anders en zijn er ook zomerjaponnen met volslagen lange mouwen en een hoogen hals. Gij ziet er zoo één op bijgaande afbeel ding. Deze soort japonnen behooren tot de meest chique, hoewel ze niet bedoeld zijn als kleeding voor buiten of het strand. Ons model is uitgevoerd in witte crepe de chine, bedrukt met bruine stippen. Origineel is wel de bewerking van 't onderste gedeelte der mouwen. DRESSINGGOWN, No. i3«. 's Morgens in de vroegte nemen heel wat vrouwen het zoo nauw niet met hun kleeren. Niemand ziet het immers, zoo redeneeren ze. Op z'n allerminst is dat een onvriendelijk standpunt tegenover de huisgenooten. En het is toch juist zoo gemakkelijk er met niet te veel kosten ook dan aardig uit te zien. Dressinggowns - ochtendmantels voor binnenshuis bieden goede uitkomst. Men kan ze heel eenvoudig van een lichtgebloem- de cretonne maken, van een dichte crêpe, bedrukt flanel etc. Maar ook zijn er modellen als het hier afge beelde; van bedrukte crêpe de chinc. De hoeden-mode Is erg gevarieerd den laatsten tijd. Niet alleen wordt vilt, en stroo, ripstof en satijn gedra gen, maar ook de modellen loopen sterk uiteen. Daar zijn bijv. de groote, breedgerande, stroohoeden, eenvoudig maar met toch zoo'n we-weten-niet- wat-alure.dat ze bijne uitsluitend door heele chique vrouwen gedragen kun nen worden. Dan zijn er andere, ook met een rand, maar toch veel kleiner, die veelal in bengaalsch stroo gemaakt 'worden, o, in velerlei tinten, doch slechts met een lint gegarneerd. Het eerste model onzer teekening toont ons deze bijna populaire zomer hoed. Doch de aardige, kleine, vlotte hoedjes zonder of met een heel smal randje, hetzij in stroo, vilt of zijde, behouden toch het overwicht, omdat ze zoo gemakkelijk zijn en zoo sportief staan bij onze meerendeels sportieve kleeding. Ons tweede mod' een rose vilthoed levert hierop het bewijs.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1928 | | pagina 8