DE ENCYCLIEK-MEETING
TE NOORDWIJK
R.K. LANDDAG TE ALPHEN a.d. RIJN
TWEEDE BLAD
„DE LEIDSCHE COURANT"
VRIJDAG 18 MEI 1928
IN IEDER OPZICHT PRACHTIG GESLAAGD,
Op vreedzame wijze hebben de Room
sche Volksbonders gisterenmiddag Noord-
wijk veroverd. Yan het oprukken der troe
pen was geen geheim gemaakt; in de
kranten cn van de kansels was luide aan
gekondigd, dat op Hemelvaartsdag de
Jxing Leiden van den Volksbond zou sa
mentreffen, en een groote meeting zou
houden in het Sportpark. Alle dorpen van
den kring hadden hun troepen gezonden;
sommige af deelingen marscheerden te voet,
andere kwamen met autobussen of per fiets
aan de wapenschouwing deelnemen, de af-
deeling Zoeterwoude probeerde den aan
val langs de waterzijde, op eoht-vader-
landsche manier, in de Bredasche turf-
schuit.
Het bleek echter, dat de Noordwijkers
heulden met de indringers, want het groot
ste quantum meeting-gangers werd bijge-
gen door inwoners van de plaats van
samenkomst.
Tegen half drie was het „verzamelen"
in de dekenale kerk afdeeling na afdee-
ling stroomde toe, tot bijna het geheele
,wijdsch-gewelfde gebouw met geloovigen
was bezet.
Door den geestelijk adviseur van de afd.
Noordwijk, kap. W. P. Nijssen, werd het
Lof gecelebreerd. Het zangkoor voerde de
schoone kerkelijke Mei-zangen uit. Menig
iVolksbonder zal verrast tot zichzelf ge
zegd hebben: wat een moai zangkoor een
koor, den meesten plaatsen uit de Leid-
sche omtrek ten voorbeeld
Na het Lof hield de deken van Noord-
jwijk, de zeereerw. heer J. H. W. Borsboom,
een toespraak.
Toespraak Deken Borsboom.
Gij zijt uit verre omtrek samengekomen,
aldus spr., om in blijdschap te herdenken
de uitvaardiging van de Encycliek van
paus Leo XIII over den toestand der werk
lieden. Met blijdschap zijt ge gekomen, om
te herdenken, hoe deze encycliek de groote
stoot heeft gegeven aan allerlei sociale
hervormingen, welke meer dan noodig wa
ren. Ezechiël profeteerde over een veld
met doode be-enderen en zij werden door
zijn woord met levensmoed bezield. Als
een tweede Ezechiël heeft de Paus levens
moed ingeblazen aan de schare van stoffe-
lijk-misdeelden, die machteloos als dorre
beenderen nederlagen. Gij zijt thans dank
komen brengen aan dezen grooten Paus,
wiens naam onsterfelijk zal blijven voort
leven.
Maar bovenal is het plicht, zeide spr.,
dank te brengen aan God, want wij weten
dat God, en Hij alleen, het is, die de we
reld bestuurt, en die de harten der men-
Bchen leidt als waterbeken en kneedt als
was, en dat Hij het was, die het „lumen de
coelo" het Licht, van den Hemel zoo
als de eeretitel van Paus Leo luidde
onder ons deed verschijnen. Alvorens daar
om uw manifestatie met wapperende vanen
geestdriftig aan te vangen, zijt gij samen
gekomen om van heeler harte te danken
den gever van alle goede gaven.
Maar er zijn meer redenen, waarom wij
in deze kerk, en bizonder in deze kerk zijn
samengekomen.
Het afwijken van de Christelijke begin
selen, schreef de Paus in zijn encycliek, is
de oorzaak van de ellende in onze maat
schappij. Vandaar de eervolle taak, welke
is weggelegd voor de Roomsche organisa
tie-mannen, om de Christelijke geest te
doen herleven.
De Paus had medelijden met de paupers,
maar met zijn aetie beoogde hij niet alleen
de stoffelijke welvaart te verhoogen, maar
alles de geestelijke verheffing. Bij het
streven naar stoffelijke welvaart, moet het
woord van de H. Schrift ons voor den
s?eest staan: „Zoekt eerst het Rijk Gods
en al het overige zal u worden toegewor
pen." Wij zijn hier gekomen, zeide spr., om
ons te sterken in ons voornemen altijd als
ïchte Roomsche mannen onze actie te voe-
ren.
Maar godsdienst is offerdienst. Het offer
onzer persoonlijkheid wordt zoo dikwijls
gevraagd voor onze Kath. organisatie voor
eel arbeid, die niet door klinkende munt
wordt betaald en meermalen met ondank
wordt beloond.
Daarin kunnen wij een voorbeeld nemen
a den heiligen martelaar Jeroen, die voor
sijn overtuiging alles overhad, zelfs zijn le
ven. Moge de offerzin van St. Jeroen ook
iltijd blijven heerschen in de harten van
onze organisatie-mannen dan zal hun ar
beid strekken tot heil van Kerk en Staat
fcn tot zegen voor henzelven
Met slaande trom en golvende banieren
trok de stoet vervolgens door Noordwijks
straten naar het Sportpark. De fanfares
schetterden feestelijk in den zormigen len
te-lucht.
Op het Sportterrein aangekomen verza
melde de menigte zich rondom het spreek
gestoelte.
De meeting werd geopend met een plech
tig „Domine salvam fac Reginam nos-
fcram", uitgevoerd door de gemengde zang-
Tereeniging „St. Gregorius" uit Lisse.
Daarna sprak de voorzitter dor afI.
Noordwijk, de heer Meyer, het welkomst
woord, in de eerste plaats tot den Deken
en de beide kapelaans, tot rector dr. Wa-
genaar, tot de pastoors van Katwijk en
Leiderdorp en tot den geestelijk adviseur
de afd. Leiden, pater v. d. Donk O.F.
M. Voorts tot het Kringbestuur, het Pa
rochiaal Kerkbestuur en de vertegenwoor
digers der zuster-organisaties, de Hanze en
den L. T. B. Spr. hoopte, dat deze meeting
toocht bijdragen tot een in ruimer kring
bennen en beter begrijpen van de groote
encycliek.
Hierna was het woord aan den eersten
j enaar. weleerw. heer W. P. Nijs-
**ii, adviseur der afd. Noord wijk.
Rede kapelaan Nijssen.
Ruim vijf-en-dertig jaar geleden, zeide
spr., is uit het hooge Rome een geweldig
woord gesproken, een woord, dat leven
heeft gewekt in de arbeiderswereld, een
woord, dat, evenals de machtige stem
van den profeet. Ezechiël leven kwam
brengen in de vlakte bezaaid met doode
beenderen, leven wekte onder de arbeiders.
Er was ellende, gekomen over het proleta
riaat de koude zelfzucht van het libera
lisme had ontbering en druk gebracht aan
den arbeidersstand.
Over den Paus kwam, zooals over Eze
chiël, de Geest van God. De Paus heeft ge
sproken Mannen, vereenigt uEn op dat
woord stonden de scharen op. Al vijf-en-
dertig jaar staan zij sterk en moedig, om
dat zij vereenigd zijn, en omdat zij gaan
onder het Kruis van Christus.
De beroemde zendbrief van paus Leo
XIII was juist op tijd verschenen. Libera
lisme en Anarchie hadden verdeeldheid ge
bracht en een-groote kloof was ontstaan
tusschen den werkgever en den werkne
mer. De socialisten en hun aanhang schol
den op dc Maatschappij. Zij zouden de zaak
wel eens opknappen. Maar eerst moest de
wereld worden vernietigd. Op de puinen
van de oude wereld zouden zij een nieuwe
stichten, waarin zij een toekomstig luilek
kerland beloofden. Door die verleidelijke
leer hebben duizenden arbeiders zich laten
meeslepen. En het gevolg? Hoe langer hoe
hooger rezen de golven van haat en ver
bittering. Wie zou de stroom terugdwin-
gen in zijn bedding?
Daar in het Eeuwige Rome regeerde
Paus Leoen zijn liefde ging vooral uit
naar de arbeiders. Door de uitvaardiging
van zijn encycliek „Rerum Novarum" stel
de hij zich aan dc spits van al degenen,
die strijden voor het recht van de arbei
ders. Het socialisme, zegt de Paus in zijn
zendschrijven, benadeelt den arbeider,
sticht wanorde. De eenige oplossing voor
de ontwikkeling der Maatschappij is te
vinden in het Evangelie. Tegenover het ge
organiseerde kwaad stelde hij het georga
niseerde"'goed. Zijn encycliek is een veilig
richtsnoer voor de Katholieke mannen en
vrouwen uit 't volg; zij hebben ontzettend
veel te danken aan dezen Paus. Zeker, wij
zijn nog niet daar, waarheen de encycliek
van Leo XIII ons voeren wil. Maar ieder
zal moeten toegeven, dat reeds veel is ver
beterd zoo veel, dat men zich afvraagt
hoe het mogelijk is in zoo weinig jaren.
Enkele uitspraken wilde spr. uit de en
cycliek aanhalen, zooals: dat loonarbeid
niet tot schande strekt, maar tot eer, dat
de standen in de Maatschappij elkaar noo
dig hebben, de Arbeid kan niet zonder bet
kapitaal, maar evenmin het kapitaal zon
der den Arbeid. Dat de ware adelstand
van den mensch ligt in zijn deugd. Kan
men niet met Schaepman zeggen, dat deze
Paus „wereldwijze sterren heeft rondge
strooid in den donkeren nacht van onzen
tijd." Ook wijst de encycliek op het hier
namaals, waarin Christus, de arbeider van
Palestina, ons een koningskroon op het
hoofd zal drukken.
Wij moeten hulde brengen, besloot spr.,
aan den grooten Paus. Laat ieder zijn best
doen in eigen kring om de beginselen van
de Rerum Novarum" te doen doordringen.
Wanneer wij dan op ons sterfbed liggen
met het glorieuze zweet van den heeten
arbeid op ons voorhoofd, mogen wij verkla
ren: het recht is gehandhaafd, de vrede is
gekomen, de Liefde triomfeert! (Langdurig
applaus).
Nadat de Zangvereeniging, onder de uit
nemende leiding van den heer Mizée, eeni
ge mooie liederen had uitgevoerd, was het
woord aan den heer Jos. Veltman, secreta
ris van de Kath. Werklicdenvereeniging in
het Aartsbisdom.
Rede van den heer Veltman.
Deze spreker behandelde als onderwerp:
hoe de toestand was vóór de uitvaardiging
der encycliek, wat bereikt is en wat nog' te
doen staat.
Spr, was thans niet in de gelegenheid in
den breede te schetsen het verschil tus
schen heden en voor 40 jaren. Toen was er
nog geen organisatie. De arbeiders leefden
in krotwoningen, de werkdag was lang (14
uren geen zeldzaamheid) en de Iconen
laag. Groote gezinnen waren op de liefda
digheid aangewezen. In het staatkundig
leven hadden zij geen zeggenschap en zij
hadden de zeggenschap ook niet kunnen
dragen, omdat hun ontwikkeling onvol
doende was. Daarnaast heerschte er een
zedelijke nood; duizenden vielen van de
Kerk af en volgden het rooae vaan. Velen
uwer zullen beter weten dan ik, zeide spr.,
hoe treurig de toestand vroeger wa-s. Zelf
verklaarde hij tot zijn 14e jaar in een
krotwoning te hebben geleefd en meege
maakt te hebben de moeilijkheden om vier
jongens en vijf meisjes op fatsoenlijke ma
nier op een zolder te huisvesten.
Paus Leo durfde het toen aan, tegen de
geheele liberale staatkunde in, te verklad-
ren, dat de arbeider geholpen moeat wor
den spoedig er. afdoende. In dit bisdom
heeft Mgr. Callier z.g. alle kracht inge
spannen de beginselen van de encycliek
uit te werken. Mannen stonden op als
Pastoors en Smits, die de Volksbond heb
ben gesticht.
Als wij ons afvragen, wat bereikt is, her
innert spr. slechts aan de 120.000 leden in
de Kath. standsorganisatie, en de 130.000
in de vakorganisatie, aan het groot aantal
collectieve contracten, aan coöperatie en
woningbouw, eigen levensverzekering, eigen
woning en eigen spaarkassen. Namens de
Kath. Staatspartij zijn de arbeiders thans
in tal van lichamen vertegenwoordigd. Is
het dus niet ondankbaar ziende al het
geen is berc-ikt de organisatie zijn steiui
te onthouden? Is het niet noodig de „Re
rum Novarum" nog beter toe te passen?
Door den tijdgeest van uitgaan, bioscoop
en dans verliezen onze arbeiders hun
kracht en offervaardigheid om in een ideale
beweging mee te streven. Wij moeten, zei
de spr., de rijpere jeugd tot ons brengen.
Niet voldoende is het de uitvaardiging
van de „Rerum Novarum" te herdenken.
Op de eerste plaats moeten wij onze ver-
eeniging versterken, v.ooral innerlijk, door
huisbezoek en kernvorming. Alle oude be-
.proefde middelen moeten daartoe aange
wend, maar de moderne middelen, radio
en bioscoop, mogen niet vergeten worden.
Wanneer wij goed onze taak opvatten,
wanneer de jongeren met geestdrift ons
werk voortzetten, dan zult gij uit volle
borst mogen zingen: Volksbond, in verle
den, heden en toekomst Voor God,
Vorstin en Land. (Applaus).
Door den heer Mouwens, vertegenwoor
diger van het Hoofdbestuur, werd de mee
ting daarna gesloten met een woord van
gelukwensch tot de aid. Noordwijk voor het
uitstekend slagen van de bijeenkomst.
DE PROPAGANDA IN DE RIJNSTREEK
Op het terrein achter de R. K. Kerk is
gisteren een goedgeslaagde meeting ge
houden, welke was georganiseerd door de
R .K. Propagandaclubs in de Rijnstreek.
De bedoeling van dezen als R. K. Land
dag aangeduide meeting was de Katholie
ken van Alphen en de geheele Rijnstreek
weer eens warm te maken voor Roomsche
actie en Roomsche propaganda en allen de
Roomsche beginselen weer eens in te
scherpen in den dagelijkschen strijd rond
om het Katholicisme.
Daartoe hadden de R. K. Propaganda
clubs uit- dq Rijnstreek zich vereenigd en
om half drie waren vele katholieken uit
Alphen en de Rijnstreek op het terrein
naast de R. K. kerk bijeen om te luiste
ren naar de redevoeringen, waarin bekwa
me sprekers hen de beginselen van het ka
tholieke leven zouden uiteenzetten.
Onder de aanwezigen waren vele gees
telijken uit Alphen en omgeving.
Nadat het fanfarecorps T.O.A.G.E.D.O.
uit Schoonhoven een lustige marsch ten
gehoore had gebracht werd om ongeveer
half drie het openingswoord gesproken
door den zeereerw. Heer Deken J. Th. Hel
legers.
Openingswoord Deken Hellegers.
Naar oude Roomsche zede, wilde de
Zeereerw. spr. beginnen met een groet te
brengen, aan onzen Koning, Christus, met
den gebruikelijken Christelijken groet.
Dan heette de Deken, de sprekers
op dezen landdag, Prof. Dr. Alph. Steger
uit Lisse, en de heer Deerenberg uit
Schoonhoven, welkom en begroette de
aanwezigen op dezen landdag.
Wij zijn hier gekomen, aldus spr. om
propaganda te maken voor de propagan,
da, propaganda voor de Roomsche zaak,
voor de Kerk, voor de maatschappij,
voor Christus en zijn zaak. Spr. stelde den
H. Paulus voor als groote propagandist,
die leefde, streed en stierf voor Christus
uit liefde voor Christus.
Die liefde moet ook ons propagandist
maken voor alles wat er te doen staat op
Roomsch gebied, en spr. hoopte, dat de
redenaars van dezen landdag, die
liefde bij de aanwezigen zouden opwekken
Hierna verklaarde de Zeereerw. Deken
den landdag voor geopend.
Nadat vervolgens het fanfarecorps het
„Aan U, o Koning der Eeuwen" ten ge
hoore had gebracht, hield de weleerw.
heer kapelaan J. F. Lips een inleiding tot
den R. K. Landag.
Inleiding Kap. Lips.
Spr. zette uiteen waarom deze Room
sche landdag hier gehouden werd. De tijd
is voorbij dat wij onze overtuiging slechts
uitspreken in onze kerken.
Neen, ook in het openbaar moeten wij
getuigen om onzo beginselen te kunnen
stellen tegenover de beginselen van hen,
die lijnrecht somtijds tegenover ons staan.
Daarom is het onze plicht, dat ook wij
uitbazuinen wat wij doen en willen doen
voor onze Roomsche zaak.
Spr. prijst daarom ook de gedachte van
het hoofdbestuur der propagandaclubs in
Zuid-Holland om hier tot uiting te bren
gen, dat wij Katholieken zijn van de daad,
in huis en daarbuiten.
Spr. is de aanwezigen dankbaar voor
hun belangstelling "n hoopt dat de actie
rijke vruchten moge dragen. Tenslotte noo-
digde spr. allen uit het lied „Roomsche
blijdschap" aan te heffen.
Rede Prof. Dr. A. Steger.
Hierna was het woord aan Prof. Dr.
Alph. Steger, die zeide te zullen spreken
over het Schaepmanfonds en het R. X.
Partijbureau.
Waarom zulk een bureau, vraagt spr. al
lereerst, ging het. dan niet goed? Dit vraag
stuk wordt, gesteld, omdat wij behoudens-
gezind zijn, omdat wij willen houden wat
wij hebben en dat is goed.
Op die vraag antwoordt spr. met een
korte uiteenzetting, van wat Schaepman
deed voor de Katholieke Staatspartij, die
vóór Schaepman niet bestond, slechts als
enkelingen namen de Katholieken deel
aan het staatsbestuur. Het nadeel daar
van toonde spr. aan door te herinneren
aan de actie voor het R. K. Bijzonder La
ger Onderwijs. Schaepman zag de noodza
kelijkheid der eenheid in en in 1873 kwam
hij voor den dag met een beginselprogram
voor de R, K. Staatspartij. Dat beginsel
programma is altijd nog hetzelfde, hoe
kan het anders. Schaepman was niet. al
leen de emancipator, hij vormde de R. K.
Staatspartij en zocht, ter versterking aan
sluiting, om zoodoende een meerderheid
te verkrijgen met hen, die ook Christus
beleden in de maatschappij?
Daarvoor zijn wij na God, aan Schaep
man onzen dank verschuldigd.
Om het resultaat van Schaepman's ar
beid weer te geven, vermeldt Spr. dat in
1870 vóór Schapman's optreden 12 der
25-jarigen en ouderen "stemrecht hebbende
en nu 97 1/2
Onze katholieke kiezers zijn van 30.000
tot negen-honderd-duizend gestegen.
Spr. zet dan vervolgens uiteen dat al
len moeten medewerken met den ar
beid der voormannen tot vollen was
dom te komen. Daarvoor moet gij aldus
spr. op de hoogte zei van de vraag
stukken, van velerlei aard, waarmede de
Staat zich bemoeit en dat is nog lang niet
altijd het geval.
Daarom moet het volk te dien opzichte
beter onderlegd en - beter onderricht wor
den om ook beter zijn stem te kunnen
uitbrengen, en om niet blindelings onze
voormannen t-e behoeven te volgen.
Dat. doel te verwezenlijken zal het werk
zijn van het R, K. Partijbureau, nu met
het groote aantal R. K. Kiezers is daarom
zulk een partijbureau noodig.
De katholieken daarin te onderrichten
niet alleen in maar ook buiten den ver
kiezingstijd, zal het doel zijn van het par
tijbureau. Daardoor zal er meer eenheid
komen, zal ook komen het inzicht, dat in
de politiek maar één belang geldt, het al
gemeen belang en dat algemeen belang
moeten allen dienen, waarbij dc min
derheid voor de meerderheid moet wijken.
Het partijbureau zal U dus kennis bij
brengen van de Staatsbelangen in uw
eigen belang en tweedens zal men daar
door beter tijdens de verkiezingen als één
man kunnen optrekken.
Voor dat partijbureau is geld noodig, is
noodig 700.000 bijeen te brengen door
negen-honderd-duizend kiezers. Hier zijn
2500 a 3000 kiezers, laten zij nu hun plicht
doen en edelmoedig zijn en hun deel daar
van bijeenbrengen.
Spr. wekt de aanwezigen dan op hun
gave te brengen voor dit doel en propa
gandist te zijn voor dit doel bij anderen,
die niet aanwezig zijn.
Na deze rede, die met een langdurig
applaus werd beloond, bracht kapelaan
Lips, dank aan Prof. Dr. Steger, den
wensch uitsprekend, dat de woorden door
hem gesproken resultaat zouden hebben.
Rede Kap. Versteegen.
Als tweede redenaar voérde de weleerw.
kapelaan W. Versteegen het woord, die
wenschtte te spreken over den plicht der
Katholieken zich te vereenigen op katho
liek en sociaal terrein.
De godsdienst, aldus spr. moet één ge
heel met ons zijn, omdat God het heel.l,
dus ook ons geschapen heeft, omdat, wij al
les wat wij hebben, van God hebben, moet
God daarom worden gediend en dat. in ge
heel ons loven, waar wij ook leven en
Vaar wij ook zijn. Overal moeten wij de
Jien geboden onderhouden en ars wij na
gaan, aldus spr. wat er op de twee steenen
éafelen stonden die God gaf op den berg
Sinai, dan zien wij dat op de tweede van
die tafels geschreven stonden zeven van
de tien geboden, geboden die ons
plichten voorschreven ten opzichten
van onze naasten. Omdat de
mensch anderen noodig heeft, ziet men
ook, dat de menschen zich vereenigen ia
de kerk, en in de Staat en nu ook in vak
vereenigingen.
Daar nu de mensch godsdienstig moet
zijn, moet hij ook o v e r al godsdienstig
zijn, ook in zijn vereenigingen,
Als wij het werk van Christus zien, hoe
de Christelijke leer over heel de wereld is
verspreid en als wij bedenken, dat. Chris
tus heeft gezegd: „Gaat en onderwijst alle
volkeren", dan moet die plicht ook in onze
godsdienstige opvatting overal worden
vervuld. Daarom katholieke vereenigingen
op ieder gebied, sociaal of politiek en ook
omdat eendracht macht maakt.
Wij moeten ons dus aansluiten en den.
eenheid der Katholieke Kerk navolgen, dan.
gaan wij veilig.
Ook de heiligheid der Katholieke Kerk
moeten wij handhaven, om offers te kun
nen brengen, onze vereenigingen moeten
zijn katholiek, d.i. algemeen en tenslotte
apostolisch om de beginselen der Kath.
Kerk steeds te kunnen toépassen.
Wat heeft de Kath .Kerk op sociaal ge-
I bied fledaan
Veel, zeer veel, aldus spr., die eenige
voorbeelden en feiten uit de Kerkgeschie
denis daarvoor aanhaalt. Spr. geeft een
I beeld uit de tijden van het heidensche
Rome, de slavernij, de minachting voor
1 den arbeid. Onder den invloed van het
I Christendom heeft die orde der dingen
zich gewijzigd, is de slavernij afgeschaft,
heeft de. vrouw de plaats gekregen, die
haar toekwam, heeft de arbeid waardce-
ring gevonden en heeft de Katholiek
Kerk haar vrijheid herkregen.
Dat is de macht van de eenheid en
vooral tegen de eenheid van onze tegen
standers moeten wij een grooten eenheid
stellen.
Wij moeten weten, wat wij willen in ons
organiseeren in Kath. vereenigingen, om
dat. God het wil.
Kapelaan Lips dankte hierna kapelaan
Versteegen voor diens rede en sprak den
wensch uit, dat die de ongeorganiseerden
tot de Kath. organisatie zouden toetreden.
In de pauze, die hierop volgde bestond
dc gelegenheid in te schrijven voor het
R. K. Partijbureau.
Na de pauze, waaronder het fanfare
corps enkele nummers ten gehoore bracht,
was het woord aan den heer Deerenberg
uit Schoonhovena
Rede van den heer Deerenberg.
Het fundament van onze Kath. Staats
partij is door Dr. Schaepman gebouwd, a1-
UIT DE RADIO-WERELD.
Programma's voor Zaterdag 19 Mei.
Hilversum, 1Ó60 M.
12.30—2.00 Luncbmuziek door het Trio
Groeneveld.
2.004.30 Aansluiting van het Theater
Tuschineky te Amsterdam. Het Theater-
orkest en solisten o. 1. v. Max Tak.
5.30—6.00 Zwemles door Bert Carton.
6.007.45 Concert door het Omroep-or-
kest.
8.05 Demonstr. verg. door de V.A.R.A.
Huizen, 340,9 (N a 6 uur 1879 M.).
(K.R.O.-uitzendingen uitsluitend).
12.301.30 Lunchmuziek door het Trio
„Winkels".
3.001.00 Kinderuurtje met medew. r. d.
dames Ria Mulder en Janny Lecflang cn
Hr. J. Suerink.
5.00—6.60 Dinermuziek.
6.006.30 Literair halfuurtje, door Pater
H. Duurkens S.J. te Den Haag. a. Hol-
landsche Schilders en schrijvers in de vo
rige eeuw, door Prof. G. Brom. b. Leven
en werk van Jan Veth, door Prof. Huizin-
ga. c. Uit Hellas' heden en verleden, door
Dr. D. C. Iiesseling.
6.307.00 Dinermuziek.
7.007.30 Cursus Hollandsch.
7.308.00 Redo door Mr. F. Vorstman:
De inrichting van onzen Staat De Vol
kenbond.
8.00 Concert. Mej. J. Immink: mezzo so
praan. M. Spoor: fluit. G. Vermeulen:
viool. J. Vogtschmidt: cello. J. Schrijvers:
piano. Mevr. Steger-v. Erven Dorens: de
clamatie. Spr. E. J. Kropholler, Wassenaar.
Daventry, 1600 M.
10.35 Kerkdienst.
12.20 Prij8-uitdeeling op school.
1,202.20 Orkestconcert.
3.50 Licht concert.
4.20 Dansmuziek.
5.35 Kinderuurtje.
6.20 Concertorgelbespeling.
6.50 Nieuwsber.
7.05 Golfwedstrijden.
7.20 Oinroep-causerie.
7.35 De sonaten voor viool en piano van
Brahms.
7.45 Sportcauserie.
8.05 Variëté.
9.20 Niouwsb.
9.35 Vacantie-causerie.
9.50 Nieuwber.
9.55 Orkestconcert. Omroep-koor en
-orkest.
10.5012.20 Dansmuziek.
„R a d i o-P a r i«s", 1750 M.
10.50—11.00 Concert.
12.502.10 Gramofoonmuziek.
4.055.05 Dansmuziek.
7.50 Pianoles.
8.3511.20 Symphonie-concert. Daarna
licht gemengd program.
Langenberg, 469 M.
1.252.50 Orkest-concert.
6.207.15 Tuinconcerb door de voorm.
militaire kapel.
8.45 Vroolijke avond. Als inlage „De Aus-
sprache" 1-acler van J. Landau. Daarna
tot 1.20 Dansmuziek.
Z e e s e n, 1250 M.
12.205.20 Lezingen.
5.206.20 Orkestconcert, -ƒ
6.208.05 Lezingen.
8.50 „Zwei Bund Schlüssel", vroolijk too-
neelspel. Orkestbegel.
10.5012.50 Dansmuziek.
dus. spr. cn wij zijn de pijlers die het ge
bouw moeten schragen. Daarvoor moeten
wij staan op het voetstuk onzer overtui
ging, die een en onverdeelbaar is.
Onze tegenstanders probeeren ons wel
van het voetstuk af te halen, door mooie
voorspiegelingen, door te zeggen, dat wij
in hun organisatie toch onze beginselen
kunnen handhaven en zoo toch samenwer
ken op politiek terrein. Dat fundament mag
echter nimmer in gevaar komen, omdat
men dan onze eenheid zon ondergraven.
Spr. spreekt dan over het R. K. Partijbu
reau, dat spr. vergelijkt met een electri-
sche centrale, die licht en kracht geeft
aan allen. Vandaar zal het gaan naar da;
tranafomiatorhuizen, die dat licht en
kracht zullen brengen aan de katholieke
verbruikers.
Spr. richt zich dan tot de jonge man
nen, die hun tijd gebruiken aan onbenul-
dige dingen en er niet aan denken zich
j op de hoogte te brengen van de dingen,
die iedereen moest weten in het strijdperk
j der Katholieke politiek. Spr. wekt de jon
gens op zich klaar te maken om het werk
der anderen over te nemen, dat ongerept
te bewaren en weer over Ie dragen aan
een volgend geslacht. Laten wij aldus spr.,
propagandisten zijn leider kunnen wij niet
j allen zijn, maar wel propagandist. Maai'
J om propagandist te zijn, moet men zijn,
tijd gebruiken. Als propagandist moet metf
I vasthouden wat men heeft en werken voor
de kath. beginselen.
j Ten slotte propageerde spr. de eigen
Roomsche pers en niet mee te doen aan
die maskarade van neutraliteit, omdat
j achter dat masker altijd iets anders is, dat
strijd voert met onze beginselen. Door het
lezen van een neutrale krant, zijt ge pro-
I pagandist tegen de eigen Roomsche zaak.
Spr. eindigde meC de opwekking om het
erfdeel te bewaren en over te leveren aan
hen die na ons zullen koftien.
Na het zingen van „Roomsche Blijd
schap" bracht kapelaan J. F. Lips dank
aan den heer Deerenberg speciaal voor
diens propagandistische woorden en voor
de Roomsche pers. Neutrale lectuur noem
de spr. langzaam werkend vergif.
Spr. hoopte dat de aanwezigen met drie
voornemens na dezen landdag naar huis
zouden terugkeeren.
Ten eerste om het R. K. Partijbureau
te steunen; ten tweede om zich Katholiek
te organiseeren ten derde om steeds
ts te lezen dan een katholieke krant,
rupr. sloot daarna den bijeenkomst met
--«e. Christelijken groet.