SPLlflTEl SPORT. LUCHTVAART. In de synagoge van Nazareth een aanslag op Jesus' leven. KERKNIEUWS. STADSNIEUWS. Linoleém .Krommen Uit de Omgevin Ianclsclie publiek is in deze, maar ook in andere zaken tegenover het spoorwegbe- hecr en zijne bedienaren zeer nonchalant en onverschillig, om maar geen krachtiger termen te bezigen. Het verschil van menta liteit in het Nederlandsche publiek en dat van vele andere landen, waarmede wij, vooral in het internationale verkeer in aan raking komen, is zeer groot. Do Hollander kenmerkt zich in hoofd zaak door zijn brutaliteit, zelfs in hot buitenland." Een lofspraak der Protestanten over het Katholicisme in ons land. Het Engelsche tijdschrift „Church Ti mes" bevat een artikel dat vol lof is over de ontwikkeling van liet Katholicisme in ons land De schrijver, die een studiereis door Nederland maakte, wijst er vooral op. hoe nauwelijks 30 jaar ge'eden ons land als geheel doortrokken was van een Cal- vinistischen geest, en roept dan met ver bazing uit, dat het Katholicisme zich in alle volksklassen met verrassende, haast wonderbare snelheid, verbreidt. „Als het gaat om kerken te bouwen brengen zij, gedreven door hun godsdienstzin de be- noodigde gelden bijeen. Voor een klein kerkje, dat wij bouwen, zoo moeten de Protestanten tot hun leedwezen erkennen, bouwen de katholieken wel vier kerken". Verder spreekt de schrijver van een sterke bekeeringsbeweging, die zich overal snel uitbreidt, zoodat personen van den lioog- sten rang en stand, professoren van hou- gescholen zelfs, vrede in de katholieke kerk gaan zoeken. Met bijzonder hoogachting spreekt de schrijver over de lief Jezus! ers. Hij houdt de Gasthuizen en inrichtingen voor zie kenverpleging, die docr Zusters bestuurd worden, voor de beste, en voert als be wijs hiervoor aan, „dat de ideale zieken verpleging slechts bij diegenen te vinden is. die voor God arbeiden en niet voor een aardsch loon". Over de Nederlandsche Zusters van den H. Carolus Borromeus geeft de schrijver aldus zijne meening weer: Hare opofferingsgezindheid en haar zelf verloochening is zeor groot. Haar geloof is volgens getuigenis van een vooraan staand Nederlandsch ambtenaar aan het gerechtshof werkelijk verbazend. Geen af keer. geen vrees zelfs voor den dood kan hanr van verpleging van de meest af schuw-wekkende zieken terughouden. Dat oude vooroorcleelen tegen het Ka tholicisme in het Calvinistische Nederland verdwijnen, verwondert den schrijver in de „Curch Times" niethij erkent dat de katholieken in het Parlement weliswaar in de minderheid zijn maar toch van be slissende beteekenis en dat zelfs aan het Koninklijk hof het bolwerk van het Calvi nisme verschillende katholieken voorname bet e'-kincen liphben. HOCKEY. Proefwedstrijd te Haarlem. Het nationale elftal samengesteld. Onder vrij gfoote belangstelling had Za terdagmiddag op het keurige veld van het Kennemer Lyceum te Haarlem de proef wedstrijd plaats tusschen de beide Olympi sche Hoekeyploegen A en B, na afloop waarvan de elftalcommissie de nationale ploeg als volgt samenstelde: Katte (M. H. C.). doel; De Waal (Amster dam) en Tresling (H. O. C.), achter; Anker man (H. D. M.), Duson (Amsterdam) en Brand (M. H. C.), midden; Kop (Bloemen- daal), JZannink (Amsterdam), v. d. Rovacrt (H. D. M.), Van der Veen (Amsterdam) en Tan Tienhoven (Hilversum) vóór. Als reserves werden aangewezen De Jong (Bloemendaal),) C. v. d. Hagen (Hilversum) en Van Voorst van Beest (H. D. M.). Noodlanding in het Kanaal. Piloot en mecanicien vordronken. Uit Londen wordt gemeld dat Zaterdag ochtend een Fransche vliegmachine van den vlïegdienst Londen—Parijs wegens sneeuwstorm in het KanaaJ moest dalen. De lijken van piloot en mecanicien zijn door een mailboot te Folkestone aange bracht. INGEZONDEN STUKKEN. Gezonken woonschip. Geachte Redactie, Sta ons a.u.b. toe in Uw blad de resul taten te vermelden van onze „bede om hulp" voor het gezin, waaraan in den Oudejaarsnacht hun woonschip ontzonk. We noteerden dankbaar het navolgen de: Mevr. S. 1, Z. ƒ2, Mevr. F. 2.50. (getcekcnd op de lijst Kinderhuis)door Dr. M. verzameld 63, N.N. f 0.25, P. 10, N.N. ƒ1, N.N. ƒ2.50, P. D. ƒ1, J. S. ƒ1, de elf A.'s 1, Prof. H. 5, K. 2.50. Totaal kwam or dus 81.75 in Nu nog oen kleine 300, dan zijn we er vrienden Wat beteekent dit nu voor een stad als Leiden, met zoo'n overgroot deel hulp vaardigen. Elk een kleinigheidje en we zijn er zelfs overheen. Hiervoor hopen we a.s. Woensdag en Donderdag een schaalcollecte te houden. Willen enkele dames en hceren ons komen helpen? Kom dan a.s. Woens dagmorgen 9 uur Middelstegracht 3. Laten wo met elkaar trachten het eenige wat deze mensehen op de weield hebben en dal hun nog dreigt te ontzinken, boven wutor hulpen! Blijft er iets over, dan kun nen wc iaarbij nog een ander helpen, die hun broodwinning buiten hun schuld kwijt raak:en. Dus :,!s de schalen komen, vcr- zuime niemand een kleinigheidje er op te doen. Hier is het voor U allen mogelijk zonder dat het U schaadt te helpen. Bij voorbaat dank F. H. v. d. HORST, Tel. 876. Eigenaardig vreemd wordt men ge stemd, wanneer men overdenkt wat er ge beurde te Nazareth, toen Jesus daar kwam als de'Leeraar. Jesus had gepredikt na Zijn doopsel door Joannes, Hij had twee wonderen iceds gedaan te Kana in Galileade Ga- lileeërs waren ook geweest te Jerusalem tijder. s het feest, toen Jesus er ook was, en zij hadden in ITem geloofd. Juist om wille van het geloof kwam Jesus naar Galilea. En wat gebeurt er nu te Nazareth, als Jesus daar openlijk optreedt? Bijna een moord op Jesus. Het is toch best to begrijpen, dat Jesus, eenmaal in Galilea vertoevend, ook gaan wil naar Zijn vaderstad Nazareth. Doch eerst gaat Hij naar Kana, en naar andere plaatsen in Galilea, om er te prediken en wonderen te doen, en zoo feitelijk de in woners van Nazareth te brengen tot ge loof in Hem, nog vóór dat Hij er komt. Hij hoopte dan met geloovige harten te worden ontvangen. En het ging ook zoo. De inwoners van Nazareth spraken onder elkaar met veel bewondering over den „zoon van Joseph", die zulke buitengewone teekenen deed. Zij kenden Hem zoo goed; zij hadden met Hem ges; eeld toen Hij nog kind was, en zij zagen Hem mede rlieiden met Joseph, toen Hij man geworden was. En wie ken de niet zijn lieve moeder Maria. En nu kemt Hij terug in Zijn vaderstad, waar ook Hij alle menschcn kent. Een vu rig verlangen brandt in zijn Hart; Hij*wil Nazareth doen begrijpen, dat Hij, eenmaal misschien zijn armste inwoner, rijk is aan Godsgaven, rijk is in het vervullen van de voorspellingen der profeten omtrent den Messias. Het is op een Sabbath, en Hij begeeft zich naar de Synagoge, waar Hij de god vruchtige Joden bijeen weet. Ook vroeger kwam Hij daar, en zat er te luisteren naar profetie en uitleg, en bad er meer om den komst van den Mes sias. Dit gebed toch was hetgeen het meest terugkeerde dat was de uiting van bet geen er omging in de Joodschc harten, die gloeiend waren van verlangen door de woorden der profeten omtrent den beloof den V erlosser. Immers als men op den Sabbath naar gewoonte herdacht den uittocht uit Egyp te, naar het Beloofde Land, dan was daar onafscheidelijk aan verbonden de ge dachte aan de Verlossing uit de groote ballingschap buiten het Ri.ik van God ten gevolge van Adams vergrijn. Zij baden dan tct den God van Abra ham. Isaac en Jacob, Die de Vaderen heeft bedacht en Die aan hun kindskinde ren den Verlosser zenden zal. Zij smeek ten tot den Sterke, die de zieken geneest, en de gevangenen bevrijdt en de dooden levend maakt, die het heil zal doen voort spruiten. Zij baden om vergeving en op recht berouw, om herstel van Jerusalem en den troon van David voor eeuwig, zij vroegen om den „Spruit van David" en den „Hoorn van David". Terwijl Jesus naar de Synagoog zich begeeft, heeft Hij nog de gelegenheid om eerige zieken door handoplegging te ge nezen. Hij hoopt maar vurig, dat de inwoners Hem zullen gaan erkennen en aannemen als den Mes":"s. A^s Hij binnentreedt wordt Hij. die toe genomen was in welbehagen bij God en bij de mensehen, met. vreugde ontvangen door allenwant ze kenden Hem zoo goed, i ze wisten, welke groote dingen Hij gedaan had. Allen z-^en tot Hem op en hun fees- telijke stemming werd verhoogd door Zijne tegenwoordigheid. Maar nu komt het eigenaardige, liet vreemde Weer was het gebed om den Verlosser gedaan, de smeekingen Waren ten hemel gezonden, en het hoofd der Synagoge zou den voorlezer gaan aanwijzen, toen Jesus opstond en vroeg om te mogen lezen. En het woord wordt Hem gegeven in afwij king van de gewoonte. Hij neemt de rol en zal gaan lezen. Aan de beurt van voorgelezen worden was de boekrol van den rrofeet Isaias den profeet, die de maagdelijke geboorte van den Messias had voors~e'd. Geen ver schrikkingen of strafbedreigingen van Tsaias zal Jesus nu opzoeken Hij wil het volk winnen met zachtheid Hij w:l het moed in spreken Hij wil het opmerkzaam maken, dat, het zoo verlangde heel vlak bij is. Daarom leest Jesus voor uit het een en zestigste hoofdstuk van Issias' orofetie: ..De geest des Heeren rust op Mij, omdat de Fcer mij gezalfd heeft: om den zacht- moedigen te predi! en heeft Hij mij ge zonden, om de vermorzelden van harte te genezen en aan de gevangenen vrijlating uit te roepen en aan de gekerkotden ont sluiting, om uit te roepen het verzoejijaar des Heeren. Het was Isaiss beschrijving van den Messias, en wel gezien van den kant der liefde; wat verder staat en snreckt ook over wraak van God en straf, leest Jesus nu niet voor. Het heerlijk beeld van den lang Verwachte staat het volk voor oogen, en hun verbeelding is voldaan, hun ver langen weer sterker geworden. Dan geeft Jesus den boekrol weer aan den tempeldienaar lc:ug en zet Zich ne der, met de dui Vijkc bedoeling om het gelezene te verklaren. Vanaf Zijn eerste verschijnen in deze Synagoge had Jesus een bijzonderen in druk gemaakt op de aanwezigen; toen Hij 'ng voorlezen steeg de belangstelling in ITem; en nu Hij Ziel: ne V at om te gnrn verklaren. zijn zoom's de Evangelist zegt allci oogen op Hem gericht. Wat zal Hij zeggen gaan? Kort en klaar vloeit de waarheid van Zijn goddelijke lippen: „Heden is dit Schriftwoord voor uwe ooren vervuld". Do verwondering der aanwezigen stijgt ten topZij zijn verheugd, zij betuigen Hem bijval over Zijn lieflijke woorden. We zouden gaan denken, dat Jezus het gewonnen .heeft en dat de aanwezigen Hem zullen gaan huldigen als den Messias. Doch de indruk is slechts korten tijd oud, of de oude herinneringen aan den persoon, die spreekt, krijgen de overhand. Zij zeggen het elkander en die het het beste weten, die 't dichtst bij Hem woonden vroeger, bevestigen het, als onderling ge vraagd wordt: „Is deze niet de zoon van den timmerman, de zoon van Joseph en heet zijn moeder niet Maria, on zijne broe ders '(familieleden) Jacobus en Josef en Simon en Judas? En zijn zijne zusters (fa- miÜelclen) niet bij ons?" Zoo overmeestert deze gedachte den eer ste; zij kenden niet de mysterieuze geboor te van Jezus uit een Maagd; zij dachten slechts aan het huisgezin van Joseph en gezin van Joseph en Maria: maar dan kon deze de Messias niet zijnHij was dan niet degene, dien zij verwachtten, en Zijn woord was voor hen van geen waar de meer, en zijn verschijning geleek als die van een gewonen mcnsch uit hun mid den. En Jezus begreep die geestesgesteld- i Pc ec de plotsc'i.ige wending van de gedachten. Hij toornt niet. Hij spreekt door en haalt een paar voorbeelden aan uit de geschiedenis van Israël, hoe dit werd voorbijgegaan door God omwille van zijn ongeloof. Zoo tracht Hij hen te wijzen ook op hun ongeloovigheid, dat Hij niet de Messias zou kunnen wezen. Jezus zegt dan, dat ze Hem wel zul len willen toepassen het spreekwoord, ge neesheer, genees u ze'ven: en doe ook hier in uw vaderstad wonderen, om te bewij zen, wat ge zegt. Zoo teekent Jezus him ongeloof. Maar, zoo gaat hij voort, voorwaar Ik zeg u, dat geen profeet in zijn vaderstad welkom is. M.a.w. bij u zal Ik weer geen geloof vinden aldus moet ik het zoeken, u.l. bij de heidenen. Daarom herinnert Jezus er aan, dat er in de dagen van Elias vele weduwen wa ren in Israël, tijdens clen hongersnood van drie een en half jaar. Maar Elgas werd niet gezonden tot die van Israël, maar tot een weduwvrouw van Sidonië, n.l. te Sarepta. En eveneens herinnert Hij, dat er in de dagen van Eliseus vele melaatschen' waren in Israë.lvan hen werd geen enkélé gereinigd, maar wel de Syriër Naaman. Het was duidelijke taal. Misschien is er een oogënbükkelijke aarzeling geweest bij cle aanwezigen in de Synagoge. Zullen ze de wonderen ^yan Jezus aannemen, en Flem als Messias erkennen? of zullen ze hetzelfde ondergaan willen als hun voor vaderen in de dagen van Elias en Eli- bcüs Maar ziet hu: juist omdat ze Jezus zoo goed begrepen, dat, als de Joden het heil, dat Jezus brengen kwam, niet aan- na t en, het naar de heidenen zou garoi, juist als om zich te wreken over dat feit, ontsteken zo in toornniet te gen hen, die dé waarheid niet wilden ge- looven, maar tegen Hem, Die "de waar heid heeft gesproken. Waren zij dan niet beter dan de heidenen O, die gekrenkte trotsHier versterkt zij hun ongeloof, en zet hen aan tot geweld. En ze stonden op en dreven Hem uit de stad, en voerden Hem óp een steilte van den berg, waartegen hunne stad ge bouwd wasom Hem naar beneden te storten. Hoe is het toch mogelijk! Wat een volk Wat een trots Nog erger dan Jeruzalem en Judea is hier de eigen stad van Jezus, Nazareth. Hoe bewijzen ze de waarheid van Je zus' woord, dat geen profeet welkom is in zijn eigen vaderstad Tot niets minder zijn ze in hun woede besloten dan tegen dien zoon van Joseph, dien ze eerst hadden toegejuicht om zijn lieflijke woorden, in koelen bicede, een gewelddaad te bedrijven van de allererg ste soort, een moord, door Hem naar be neden te storten van de rotsen. Van een verdediging of tegenstand door anderen lezen we niets. Jezus liet zich medevoeren tot aan den rand. Toen echter werden zij te schande. Zij konden niets meer doen. Hun handen wa ren als verlamd. Zij moesten Jezus losla ten. En zonder iets te zoggen, gaat Hij midden door hen heen, ongedeerd, en Hij vertrok. Zij hadden om een wonder gevraagd tot bewijs van Zijn Messiasschap; Hij had geloof van hen verwacht om wille van Zijne vorige wonderen. Hier echter geeft Hij een bewijs van Zijne wondermacht, zóó groot, dat het toch wel indruk ge maakt hebben moet op die ongeloovige harten zijher medestadgenooten. De zoon van Joseph, den timmerman, blijkt toch meer te zijn dan een gewoon mensch. Zij, de inwoners van Nazareth hadden een groote genade weggeworpen; hoe .adden zij, allen, als volgelingen van Je- 'us, Hem terzijde kunnen gestaan heb ben in zijn werk. Maar neen, hun trots onderwerpt zich niet aan den zoon van len timmerman, al heeft deze ook zijn nacht reeds getoond. Hoe menigmaal is nog cle trots van den mensch een afschuwelijke hinderpaal voor de genade van Christus. Hoe vel en zouden eeds veel verder zijn op den weg der hei igheid, als ze zich beter wisten te on- lerwerpen aan Christus, en Zijne Kerk en hare dienaren. Iioogm< c l en ongeloovigheid, twijfel en "iigeloof zijn voor elkaar geen onbeken den. PROF. W. N0LET. Vandaag herdenkt de zeereerw. hooggel. heer prof. W. Nol et den dag? waarop hij voor 12 1/2 jaar benoemd werd tot hoog leeraar aan het Groot-Seminarie te War mond, a!s opvolger van prof. dr. Hensen. Prof. Nolet, die de kerkelijke geschiede nis aan de Seminaristen doceert, strekt zijn wetenschappelijken arbeid ook ver buiten de grenzen van het Seminarie uit. Op verscheidene cursussen is hij de graag-gehoorde docent, die boeit door zijn nuchter-zakeüjke, streng-objectieve uit eenzetting van historische feiten en gebeur tenissen. En even graag worden gelezen zijn artikelen in de pers, met name in het Zon dagsblad van do „Maasbode". Wij wenschen den jubileerende professor het jubilé worut alleen in heel intiemen kring herdacht een „ad muitos annos"! H.H. Priesterwijdingen. In het bericht over de toediening van het H. Priesterschap aan Paters Francis canen zijn tot onzen spijt twee namen uit gevallen, n.l. die van de eerw. paters Pir- minius Raaphorst uit Leiderdorp (reeds eerder gemeld) en Auxentius van Schalen uit Gouda. DE INTERNATIONALE UNIE VAN DON B0SC0. Eenige jaren ge'eden schreven wij in de bladen eenige artikelen over den persoon van Don Bcsco en zijn Stichttingen, meer in 't bijzonder over de Stichting van zijn Internationale Unie van Medewerkers der Salesianen. Zij werden gevolgd door particuliere cir culaires, en door het gunstig beantwoorden daarvan toonde Katholiek Nederland liet werk van Don Bosco te begrijpen en er mee te sympathised en. Letterlijk uit alle rangen en standen tra den officieel medewerkers tot de Interna* tionr.le Unie toe, waarvoor zij hun diploma ontvingen, maar ook velen toonden zich medewerkers in den gewonen zin van het woord door hun financieelen e. a. steun. Door omstandigheden mede door het ontbreken van plaatselijke centra is de jaarlijksche uitnoodiging om de naar ver mogen vrijwillige bijdrage (zooals die in het Reglement der Unie staat aangegeven) te voldcen, achterwege gebleven, ofschoon vele Unie-leden ook zonder die uitnoodi ging, jaarlijks of zelfs meermalen per jaar de zaak van Don Bosco herdachten. Reeds 25 jaar geleden werd de wensch geuit dat de eerste volgelingen van Don Bosco de Salesianen (genoemd naar don H. Franciscus van Sales, dien Don Bosco bijzonder vereerde en tot zijn voorbeeld koos) zich ook in ons land zou vestigen; nu pas in 1928 zal die wensch in ver vuiling gaan door do definitieve vestiging te Nieuvenhagen, een nieuw mijndorp in Zuid-Limburg. Deze nederzetting in Nederland, alsmede het feit, dat wij in 1928 het afsterven van den grooten Eerbiedwaardige herdenken t 1888, juist 40 jaar geleden mogen voor vele katholieke landgenooten een spoorslag zijn door te gaan met hun mede leven met en hun steun aan Don Bosco's werk. Dezer dagen zal aan al de leden der Unie over geheel Nederland verspreid een circu laire verzonden worden; ook aan tal van be'angstellenden in het werk der Salesia nen. Verder zal voortaan een soort „Bulletin Salesien" in Nederland verschijnen en aan bovengenoemde personen gratis worden toe gezonden (voorloopig nog niet maandelijks), ook aan hen, die de Salesiaansche berich ten in een vreemde taal ontvangen. (Wij maken er de leden op attent dat zij in e'ke gewenschte taal het tijdstrift gratis kunnen verkrijgen!) Het administratief Centrum van de In ternationale Unie is voor de Nederlandsche Afdeeling: Het secretariaat „Don Bosco" te Made, waar ook het prachtwerkje „Een Apostel van Onzen Tijd", Leven en Opvoe dingssysteem van Don Bosco slechts 0.75 verkrijgbaar is franco per post, als mede de brochure „Don Bosco en zijn wer ken" a 0.20. Geldzendingen uitgezonderd die voor bovenstaande werkjes gelieve men uit sluitend te zenden aan de Procuur van Don Bosco, Dr. Kuyperstraat 12, Den Haag, post giro 114821. Nederlandsche Katholieken, gij doet e/n bij uitstek sociaal en charitatief werk door lid te worden van de Internationale Unie of door op andere wijze Don Bosco's werken te steunen. Bijzonder ook voor onderwijzers en leera ren als opvoeders van het toekomstig ge slacht is er plaats in de Unie, een stichting van den grootste opvoeder dien de 19de eeuw aanschouwde: Don Bosco. Reglementen der Unie zijn aan genoemd secretariaat kcstelocs verkrijgbaar voor le den en niet-leden, die van de Vereeniging willen kennis nemen. Ook inschrijven van nieuwe leden, wel ke dan een diploma ontvangen en het ge ven van verdere inlichtingen geschiedt door genoemd secretariaat. Waalwijk P. J. MENNE. Gemeentelijke Aankondigii Hinderwet. x Burgemeester en wethoudepp val den, gezien het verzoek van S. 1 om vergunning tot bet oprichten ij kopergic.erij in het/ perceel Mi cl» Nis. 6S, geven kennjs aan het publiek, genoemd verzoek Secretarie dezer j is; alsmede dat Maart e.k. des vdornuddag op het RaadhuJ gemgenhJi gegeven om bazwarpn tegen dit ven in te brengen Jerwijlizij er'de aandach vestigen, dat /niet tot beroep gerech zijn, zij, die diet overeenkomstig art. Hinderwet voor het gemeentebestuur een zijner leden zijn verschenen, tenei hunne bezwaren mondeling toe te liet Katholieke Agenda. Maandag. Ontwikkelingsclub R. K. Yc bond, Patronaatsgebouw, 8 Algemssne Agenda. LEIDEN. Woensdag. Zitting adviesbureau voor ti bouwaangelegenheden. Bestui kamer Woningbouw ver. „De I dracht", Kooiparlc, 89 uur n, De avond-, nacht- en Zondagsdienst apotheken wordt van Maandag Maart toen met Zondag 18 Ma waargenomen door de apotheken der ren G. H. Blanken, Hoogewoerd 171, 5C2 en J. v. Driesum, Mare 76, tel. 40( INGE21UNUÜN P/IE Ut JbEL I NG. Hei^n geëtaleerd: 2 Meier jfreed f2.60. De Senaat vair den Bond van Leids Studenten, voor ^het Vereenigingsjaar 1! 1929 is als volgt'samengesteldJ. J. K praeses; N. Heemskerk, ab-actis, B straat 56a LeidenU. Bakker, quaes B. P. van der Veen, assessor I en R, Jansonius, assessor II. Door de „Vereenigde R. K. Dilettant zijn voor den gezelligen avond op Ma dag 16 April a.s., welke aangeboden wc aan leden en donateurs en waarvan nadere aankondiging zal geschieden c middel van een advertentie in dit blad navolgende stukjes in studie genomen, „De Atheïst" en „De Pianostemmi Iedere Woensdagavond repetitie in merlust" van 810 uur. Niouwe leden, z wel dames als heeren, kunnen zich hiei als lid melden mits R. K. en bovi jaar. Donateurs zullen zorg moeten d gen dat voor den datum van 16 April het donatiegeld in zijn geheel zal moe zijn voldaan willen zij tenminste toegj op deze en verdere uitvoeringen hebben Op de Garenmarkt "werd de 58-jai A. V. slachtoffer van de gladheid. Ook klaagde over pijn in de beenen, doch dokter kon geen letsel constateeren. Door L. B. is bij de politie aangifte daan van vernieling van twee spiegel ten in zijn café aan de Pelikaanstraat zekeren P., terwijl A. W. B. uit dezel straat aangifte deed, dat door K. S. ruit van zijn café werd vernield. Gisterochtend is ten huize van A. W. Uiterstegracht 5, een schoorstcenbran gebluscht. Bij de politie zijn inlichtingen te bi men omtrent een gevonden damesrijwie H00GMADE. Rectificatie. Men deelt ons me dat het bericht omtrent het afzagen boomen niet juist is. De booinen stom niet op grond in erfpacht of in ops maar langs den weg en waren dus v< eigendom van de Heerlijkheid. De gladheid. Zaterdagavond is de 4S-jarigc juffrouw H. M. op de Blauwpoortsbrug tengevolge van de gladheid gevallen. Met een ge broken been werd zij naar het Acad. Zie kenhuis gevoerd. Opsporing verzocht. Sedert gisteren is uit de ouderlijke wo ning aan de Suzanne Klinker', straat ver mist de 25-jarige Abraham Kesseboom De jongeman, die zenuwziek is, heeft in overspannen toestand zijn huis verlaten De commissaris van politie alhier verzoekt zijn opsporing.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1928 | | pagina 2