Het aardewerkwetje.
BINNENLAND.
LUCHTVAART
tweede blad
„de leidsche courant"
EN HET BUITENLAND? GEEN EERLIJKE STRIJD.
Pe 'Tweede Kamer beraadslaagt over
et Aardewerkwetje:
Eén van de argumenten tegen het
Wetsontwerp tot tijdelijke verhooging van
et invoerrecht op aardewerk, is dat men
jpresailles, tegenmaatregelen van het
uitenland vreest.
Dat deze onberedeneerde vrees volko
en ongegrond is heeft de heer H. Her-
lans in de Tweede Kamer op de volgen-
irsstl0 wÜze aangetoond:
..Ik zou willen vragen
aldus de ka-
lolicko woordvoerder: „kunnen de ..he
iende Mogendheden" nog meer doen om
Min|izo economische belangen, onze industrie
i onzen landbouw te schaden? Heffen zij
de producten der keramische industrie
et soms vier- en vijfmaal hoogcro recb-
n dan wij? En komt het niet voor, dat zij
>k dan nog niet tevreden zijn en ook nog
lerlei invoerbelemmcringen bedenken en
lepossen, die ons het exportceren uiterst
ioeilijk en soms onmogelijk maken?
Op bladz. 2 van de Memorie van Ant-
oord wordt een staatje gegeven van de
bolachtig hoogc rechten, die andere lan
en heffen van glas-, porselein- en aardc-
erk. Zij gaat tot 5S, 65 en zelfs 07.6 pCt.
ui de waarde, maar bedragen gemiddeld
Tsjecho-Slowakije en Duitsehland, de
eo landen, waarvan vooral tegenmaat-
igelen worden gevreesd, niet minder dan
'.7 en 47.7 pCt.
Hierdoor is de toestand in ons land
lfs zóó dwaa- geworden, dat men. er zich
het buitenland over verwondert, dat wij
ij dit alles tot dusver maat lijdelijk bleven
iezien
Men vreest represailles, vooral voor
ïzen lu-ndbouw. Geen nood. Het buiten
lid is reeds zóóver gegaan met de be-
ksting van onzen landbouw als maar
migszins mogelijk is, niet met het oog
i de draagkracht van onze landbouwers,
laar met het oog op do koopkracht en de
ehoeften van eigen volk.
Geen enkel land heeft ons gespaard of
ïl ons in de toekomst ontzien, omdat wij
^taan op het star lpunt van den vrijhan-
el. Men kan het betreuren, maar op eco-
omisch gebied, ik zeg het met den heer
[enri Polak, denkt" en handelt thans geen
Rnkele Regeering internationaal. Doen wij
it alleen de ervaring van do laatste
iren heeft nooit anders geleerd dan
0 uilen de anderen dat zeer mooi vinden,
Tiaar ons toch, bij het overschrijden der
renzen en zelfs, waar mogelijk, in ons
igen huis, met nationaal egoïsme naar de
;eel grijpen."
Zóó is het
,.De Volkskrant" schrijft:
Om te beoordeelen eene zaak, waarvoor
;estreden wordt, lette men op de middc-
kn. Betreft het een goede zaak, dc mid
delen zullen ook eerlijk zijn. Is de zaak
fechter niet te vertrouwen, dan valt dit
lanstonds waar te nomen in de manier,
-waarop ze wordt verdedigd.
Deze algemeene waarheid passe men toe
|tp heb aardewerkwetje, dat nu in behan-
leling is.
Van twee kanten geschiedt de aanval.
Van de zijde der socialisten en van den
kant der liberale groot-industrieelen. Een
eigenaardige verzoening van kapitaal en
arbeid
De groot-industrieelen, dio zich om de
loonen bezorgd maken, komen met een
voorstel. Zij willen de Maastrichtsche in
dustrie op de been helpen door hunne eco
nomische voorlichting en fiuancicele hulp
en door als 't niet anders kan de
wcrkloozen in de keramische industrie
werk te verschaffen.
Valsch van alle kanten.
Door economische voorlichting aan to
bieden, willen zij den schijn wekken of ver
sterken, dat de Maastrichtsche industrie
achterlijk is. En door de wcrkloozen even
tueel voor hunne rekening te nemen, er
kennen zij, hun plichten te hebben ver
waarloosd tegenover eigen arbeiders en
tegenover de gemeenschap. Duizenden ar
beiders zijn nog werkloos, ook in den
scheepsbouw. Laten dc hecren scheepsbou
wers, die het adres mede ondertcekenden,
dus eerst voor deze mensehen zorgen en
niet zoo afgeven op de wcrkloozen-onder-
ste'uning vanwege de overheid
Maar ook: welk een mentaliteit spreekt
uit het voorstel der groot-industrieelen te
genover de arbeiders Aardewerkers wil
men naar de textielfabrieken te Enschedé
of den scheepsbouw te Rotterdam over
brengen, losmaken van hun beroep en van
hun milieu, als kudden vee drijven vrui den
eenen hoek des lands naar den anderenEn
op zulke wijze wil men dan hulp verlce-
nen aan het zwaar getroffen Zuid-Limburg!
't Is ergerlijk. Maar het is ten slotte ook
een schijn vertooning. Want de hulp, die men
bieden wil, wordt afhankelijk gpsteld van
de voorw aarde, dat nog eens opnieuw een
onderzoek moet worden ingesteld naar den
toestand der keramische industrie! Intus-
schen kon het voor hulp te laat zijn en was
natuurlijk ook het w etsontwerp van de baan
Waarom het natuurlijk te doen ïs.
Achter de liberale hecren volgen als
steeds dc socialisten. Vlak vóór de behan
deling van het Aardewerkwetje in dc Ka
mer nam Het. Volk nog een aantal arti
kelen op, waarin dc maatregel werd bestre-
deji op dc meest oneerlijke wijze. In de Ka
mer is dit met voorbeelden aangetoond. D?
artikelen zaten vol tegenspraak.
Technische achterlijkheid der Maastricht
sche bedrijven werd aangeveerd en als be
wijs moest, dienen een in den laatsten tijd
in Duitsehland gebouwde fabriek, waarvan
men nota bene te Maastricht het model had
kunnen zien
Maar toen het ook aan don schrijver go-
bleken was, dat. technische achterlijkheid
geen rol kon spelen in de crisis der kerami
sche industrie, toen werden andere argu
menten gezocht en kwam dc vroeger prijs
gegeven „commercieele achterlijkheid" weer
op de proppen. Met voorbeelden waarbij do
eene blunder na den andere werd begaan.
't Is een treurige vevtooning.
Voor een goede zaak en een eerlijke over
tuiging vecht men met andere wapens
DE CENTRALE FILMKEURING.
Een onderhoud met den voorzitter der
Centrale Commissie.
j 11 ij zonde rh eden omtrent de
uitvoering.
Dezer dagen zijn de vertegenwoordigers
Ier pers in de gelegenheid geweest om van
den Voorzitter der Centrale Commissie
oor de Filmkeuring, den heer D van Sta-
oren, bijzondorheden te vernemen om
trent dc uitvoering van de Bioscoopwet.
Naar aanleiding van verschillende bij de
commissie ingekomen vragen, achtte de
lieer van Staveren het van belang, dat
iet publiek weet, dat ook de commercieele
d instellingen en andere organisaties (bijv.
op het gebied van missie, zending, drank
bestrijding), die zich van de film bedienen
roor propaganda en instructieve doelein
den, haar films bij de Centrale Commis
sie moeten laten keuren, aangezien het
verboden is een film in het openbaar te
vertoonen, tenzij deze door de Centrale
Commissie in Den Haag is gekeurd.
Ook schijnen velen nog niet te weten,
dat-, nu de plaatselijke keuringscommissies
zijn opgeheven, de keuring alleen kan ge
schieden te 's-Gravenhagé, Joan van
Hoornstraat 1.
Ter verduidelijking van het voorgaande
merkte dc heer van Staveren nog op, dat
ook films voor wetenschap, nijverheid en
handel aan keuring zijn onderworpen,
maar dat daarvan zijn vrijgesteld films,
welke voor de leerlingen van scholen wor
den gebruikt en niet in het openbaar ver
toond worden.
Om de controle te vergemakkelijken,
wórdt voor iedere goedgekeurde film een
keuringskaart verstrekt. Wanneer deze
kaart niet aanwezig is in het gebouw of
lokaal, waarin de filmvertooning plaats
heeft, mag de film niet afgedraaid wor
den.
Op die keuringskaar ten staat tevens ver
meld, voor welken leeftijd de film, waar
op dc kanrt betrekking heeft, is goedge
keurd. Volgens de in ,de wet opgenomen
onderscheiding zijn er drie soorten films
en wel a. goedgekeurd voor personen bo
ven 14 jaar; b. goedgekeurd voor perso
nen boven 18 jaar en c. goedgekeurd voor
alle leeftijden.
Voor elk dezer groepen heeft men een
andere kleur voor de kaart genomen.
Naast de aanduiding op de keuringskaart
staat ook op de titels van de film de
mededeeling vermeld, voor welke groep dc
film is goedgekeurd.
De heer Van Staveren kwam vervolgens
aan een ander punt en wel dc overgangs
maatregel.
In het Bioscoopbesluit is n.l. een bepa
ling opgenomen, dat voor films, welke
reeds gekeurd waren door de vroegere ge
meentelijke bioscoopcommissie te 's-Gra-
venhage kosteloos een keuringskaart moet
worden afgegeven, welke" geldig is tot 1
September a.a. Daarvoor is echter noo-
dig, dat de verschillende gegevens om
trent de films voor 1 April bij dc Centrale
Commissie zijn ingekomen.
Men heeft voor toepassing van deze be
paling de keuring in Den Haag genomen,
omdat bij de keuring in deze gemeente
dezelfde leeftijdsgrenzon in acht werd ge
nomen als thans in de wet zijn gesteld.
Waar in Rotterdam gekeurd werd voor
leeftijden, boven 16 en in Amsterdam
voor leeftijden boven 16 en 18 jaar, maakt
de hoer van Staveren er voorts geen be
zwaar tegen, om voor de in die plaatsen
goedgekeurde films voor personen boven
die leeftijden ook een tot. 1 September
a.s. geldige keuringskaart te verstrekken,
waarop staat vermeld, dat de film toe
laatbaar is voor personen boven 18 jaar.
Het gevolg van dezen overgangsmaat
regel was natuurlijk, dat er tal van aan
vragen inkwamen. Door langdurig over
werk mocht het personeel van dc Film
keuring er echter in slagen, zich niette
genstaande verschillende daaraan verbon
den moeilijkheden door. den berg van aan
vragen heen te werken, hetgeen lot ge
volg had, dat op 1 Maart j.l. geen ónkelo
bioscoop is het geheele land haar bedrijf
heeft, moeten stopzetten.
Tot dusver zijn ongeveer 10 a 15000 van
dergelijke „overgangskaaiten" uitgereikt
en telkens (tot 1 April) komen er nog nieu-
we aanvragon in.
Wie een film wil laten keuren, moet
eerst de daarvoor nooaige formulieren
aanvragen bij de Centrale Commissie.
Deze moeten ingevuld teruggezonden
worden, terwijl daarbij tevens 6 titellijsten
en 6 beschrijvingen van de film moeten
worden overgelegd, benevens de bij de film
behoorende reclame en foto's. Tegelijker
tijd moet worden gestort een keurloon van
•t cent per M. film.
Dit keurloon geldt voor den geheclcn
duur der film en ook voor de copieën
welke eventueel daarvan worden ver
vaardigd.
Dc hoer van Stareren merkte in dit
vórband nóg op, da\ het. keurloon zal wor
den verminderd, wanneer de mogelijkheid
van vermindering blijkt. Thans wordt
reeds alles gedaan, om do kosten van de
filmkouring zoo gering mogelijk te doen
zijn.
Ten einde het bedrijf niet onnoodig te
belasten, heeft de voorzitter op zich ge
nomen om geheel alleen te keuren de
groepen films, welke daartoe door dc
Huishoudelijke Commissie zijn aangebo
den.
Deze groepen omvatten de journaals, dc
actualiteiten en de leerfiJmpjes.
Ook uit een oogpunt van kostenbespa
ring wordt hot daarom niet noodig geacht
om telkens voor de keuring te laten over
komen leden der Centrale Commissie, die
in verafgelegen steden wonen.
Ter verduidelijking zij hier opgemerkt,
dat de films worden gekeurd door 5 le
den der Centrale Commissie, die daar
voor door de Huishoudelijke Commissie
worden aangewezen.
Wat nog het keurloon betreft, dit acht
dc heer van Staveren voor lecrfilms en
voor cultureele films veel te hoog, en do
voorzitter zal alle pogingen in het werk
stellen om daarin verandering te brengen.
Dc moeilijkheid zit echter in het criterium.
Wat is een cultuurfilm Intussehen is de
aandacht van den minister reeds op deze
kwestie gevestigd, en de heer van Stavo
ren had alle hoop, dat er wel een of an-
FEUILLETON.
?HET HUIS OM DEN HOEK
Tit het Engel sell van:
Louis Tracy,
(Nadruk verboden).
Maar hij had geleerd onbewogen te blij-
U ven in omstandigheden, die zelfbeheer-
sching eischen en daarom zei hij gerust-
a stellend:
Als U U nu eens even rustig wilt hou
den en stil blijft staan, zal ik die ellendige
lantaarn zoeken en een beetje licht mak
Hij bukte zich en tastte over den grond
terwijl hij zich bewust was dat hot meisje
hijgde van angst. Gelukkig vond hij de lan
taarn spoedig terug en de grootste duis-
temis was tenminste weer verbannen
Denkt U dat U naar beneden kunt
j} loopen zonder tc struikelen of moet ik TJ
bij den arm houden? vroeg hij en de op een
beetje hatelijken toon gedanen vraag gaf
zijn metgezel dc noodige zelfbëheersching
terug.
De ladder was zoo steil en onvast, zei
ze bevend.
De trap is niet moeilijk, dus ik kan
t zonder Uw hulp stellen, dank U. Ze was
van haar schrik bekomen en rende zou
vlug eg, dat Armathwaite dacht dat ze
van plan was te ontsnappen.
Wacht even, zei hij, hoewel hij geen
enkele poging deed om haar terug te hou
den. Zijn er nog meer hier?
Zijn volmaakte kalmte temporde haar
°Pgcwondenheid cn zo bleef op t volgende
Portaal staan.
Wat bedoelt U? riep ze uit. Ondanks
haar angst nam ze een zonderlinge uitda
gende houding aan, alsof zij inplaats van
de rechtmatige bewoner van 't huis de
meeste reden had om zich gekrenkt to
voelen.
Precies wat ik zei. Was U alleen op
de vliering?
Natuurlijk! Wat een vraag!
Een heel logische van mijn standpunt
bezien. Ik was goed en wel in slaap, toen
Uw bondgenoot, Betty Jackson een gewel
dig lawaai in de hall maakte en U op 't
oogenblik op ;t zolderluik begon te stam
pen..
Arme Betty! Is zij hier? Betty! Betty!
Terwijl ze over de trapleuning hing,
tuurde ze in de duisternis naar beneden.
Daar was 't schijnsel van een spookachtig
licht, want de zilveren glans van dc laat
opkomende, maan viel door het. gekleurde
raam. Armathwaite volgde haar bewegin
gen.
Betty ging er van door alsof er zeven
duivels achter haar aan zaten, zei hij, toen
er geen antwoord kwam op haar geroep.
Ik vermoedde, dat er iets niet in den haak
was, daarom bedacht ik een verrassing
voor ieder, dio zonder mijn voorkennis in
de hall zou prssecren. Wat ze vroeger ge
dacht mag hebben, nu is Betty overtuigd
dat hier een snoek i:
Spook? Wat v lor een spook? Er is
hier geen spook. Will. LT mij misschien ne^
als een ondeugend kind bang maken met
een boeman?
Ze gingen samen de breede bcnedentrap
af en Armathwaite had kans gezien een
onderzoekenden blik te werpon op 't lo-
nige figuurtje. Hij moest even lachen om
een listig verborgen hoedepen. die een
breedgerande visschershocd, die al haar
haren verborg, vasthield. Do jas hing
losjes om haar tengere schouders, maar
verder was de vermomming tamelijk goed
geslaagde cn de vermomde bewoog zich
met een gemakkelijkheid, die een sportief
type deed vermoeden.
Ik heb het huis nog niet lang in ge
bruik, maar ik ben tot dc overtuiging ge
komen, dat het wonderlijke dingen in zich
besloten houdt, zei hij, terwijl hij voorging
en zich bukte om een eindje touw, dat over
dc onderste trede van de trap gespannen
was, weg te nemen. -
Er is eon lamp en lucifers in dc eetka
mer, voegde hij er aan toe. Ik stel voor
om daar heen te gaan ohi eens kalm tc
praten.
Is 't niet. een beetje laat? Hoe laat
is 't eigenlijk? merkte ze aarzelend op.
En U zult wel honger hebben? ging
hij voort, haar vragen negeerend.
Ik heb honger als een paard. Ik heb
geen kruimel gehad sedert vanmorgen zes
uur.
Ik kan U een boterham en melk aan
bieden. Zal ik een paar eieren koken?
Al? u weer over eten r»rant, val ik
flauw. Zegt U, als 't U blieft, hoe laat
is 't?
Bijna twaalf uur.
O! dan moet ik weg. De Jacksons zul
len nic wel wat te eten geven.
U gaat in die kamer en als U me niet
belooft daar te blijven, moet U, met me
mee naar de keuken gaan. Wat zal 't zijn
e-n re makkelijke stoel en licht of een
gedwongen rondscharrelen in dc keuken
en provisiekast?
dere oplossing voor deze films zou zijn tc
vinden, aangezien naar zijn meening het
vertoonen van cultureele films zou worden
bevorderd.
Vervolgens deelde dc heer van Stave
ren mede, dat voor de actualiteiten een
speciale regeling is getroffen, hierin be
staande, dat bona fide Nederlandsche
operateurs tot wederopzeggens het recht
krijgen, om actualiteiten direct in het
programma op tc nemen, onder voorwaar
de, dat. zij hiervan kennis geven aan dc
plaatselijke commissie van toezicht en dat
zij voor 12 uur van den volgenden dag een
copic voor keuring bij de Centrale Com
missie inzenden.
De aanplakbiljetten en dc foto's wor
den kosteloos gekeurdde advertenties
en strooibiljetten zijn voorioopig vrij tot
een of racer ondernemers aanleiding moch
ten geven, ook deze aan keuring te onder
werpen.
Ten slotte deelde de hoer van Staveren
mede, dat de burgemeesters thans niet
meer om de strekking mogen verbieden.
Wat dus gebeurd is b.v. met de film „Moe
der" kan niet meer voorkomen, wanneer
de Centrale Commissie deze film heeft
goedgekeurd.
Alleen wanneer van dc vertooning van
oen goedgekeurde film stoornis van dc
openbare orde is tc duchten, kan de bur
gemeester de vertooning verbieden.
Vervolgens v.erd het gebouw bezichtigd,
dat zeer practisch is ingericht. In 4 ka
mers kunnen de fi'rns gekeurd worden.
Dat er in de komende maanden heel wat
te verwerken is, blijkt wel uit het feit, dat
naast de nieuwe productie voor 1 Septem
ber a.s. ook alle films, waarvoor over
gangskaar ten zijn verstrekt, nog eens ge
keurd moeten worden.
Mr. Borrans als Kamerlid.
Uit de „Handelingen" blijkt het volgen
de, zegt „De Morgen":
Tot en met 22 Februari heeft de Tweede
Kamer 44 vergaderingen gehouden, waar
van sommige bestonden uit. middag- cn
avondvergadering.
Van die 44 vergaderingen heeft de heer
Bomans er 25 verzuimd; slechts in 19 ver
gaderingen is hij present geweest.
Niet één maal heeft dc heer Bomans de
beleefdheid in acht genomen, aan den
voorzitter der Kamer bericht, te zenden
van verhindering. In bijna iedere verga
dering deelt de voorzitter mede, dat cr
bericht van verhindering is ingekomen van
leden, die een of andere vergadering niet
kunnen bijwonen. De heer Boaruns is 25
maal weggebleven en heeft niet één maal
een behoorlijk bericht van verhindering
gezonden.
Wanneer de heer Bomans aanwezig is
geweest, staat zijn naam meestal tusschcn
de allerlaatste namen der presentielijst,
waaruit blijkt, dat hij dan nóg als een der
laatsten is gekomen.
Zelfs in de vergaderingen, waarin de
heer Bomans de presentielijst heeft getee-
lccnd, blijkt soms, dat hij bij een latere
stemming al niet meer aanwezig was dat
hij dus in 19. van de 44 vergaderingen ver
schijnend meestal nog laat verschijnend,
soms lang vóór het einde dor vergadering
al weer weg was
Ziedaar hoe dc heer Bomans, lid van de
R. K. fractie van de Tweede Kamer der
Staten-Generaal, zijn plicht, als volksver
tegenwoordiger opvat en uitvoert.
Levine vliegt weer.
N o n-s topvlucht naar Havana.
Uit New-York wordt gemeld: Levine
is gisteren gestart voor een non-stop-
vlucht naar Havana. In zijn Ballonca-een-
dekker „Columbia" bevinden zich nog de
piloot Stulz en Miss Mabel Boll.
Geen goed begin van den luchtdienst
op Amerika.
Het eerste po st vliegtuig niet
aangekomen.
Hot eerste postvliegtuig van den lijn
FrankrijkZuid-Amerika, dat Vrijdag uit
Capablanca was vertrokken, op weg naar
St.-Louis, is tot dusver nog niet aange
komen. Reeds zijn vliegtuigen uitgezon
den om een onderzoek in te stellen..
Ik wil graag blijven zitten, kwam 't
er langzaam uit. Ik ben erg moe en een
beetje overstuur. Ik heb vanmorgen mijlen
geloopen on die lange uren hier in 't don
ker waren vreeselijk.
Zonder verder een woord te zeggen, deed
Armathwaite do eetkamerdeur open en
stak do lamp op, die hij op tafel had ge
zet. liet meisje viel vermoeid in oen ge-
malckolijken stoel cn aanvaardde hierdoor
stilzwijgend zijn voorwaarden. Hij was
overtuigd, dat zo geen misbruik zou maken
van zijn afwezigheid, door naar buiten te
sluipen door de voordeur, dio Betty Jack
son zeker niet op slot had gedaan.
Tusschcn het keukengerei had hij een
klein petroleumstel gevonden, dat goed
werkte. In een verwonderlijk korten tijd
was hij met een volgeladen blad in de eet
kamer terug.
Vilt. U Uw eieren zacht gekookt, half*
zacht of hard hebben? vroeg hij op een
loon alsof een dergelijke scène tot zijn da-
gelijkse.hö ondervindingen behoorde.
Moet ik die eieren per so eten? zei 't
meisje. Ik weet zeker dat vrouw Jack
son
Vilt U 't hcelc dorp wakker maken?
Noen, bij voorkeur niet.
Juist, want ik moet er U op wijzen
dat juist 't eenige huisje in Elmdale, welks
bcwonors rloof of stom zullen zijn, op dat
oogenblik dat van vrouw Jackson is. Zoo
wel moeder als dochter rillen bij de ge
dachte aan de mogelijke gevolgen van hun
pogingen, om dit huis in tien nacht binnen
te dringen. Dus eet on drink. Later zullen
we het wel over do Jacksons hebben. Neen
begin nu niet met zooveel melk Ic drinken,
't Is verleidelijk m-ur nadeclig, in een gc-
woensdag 7 maart 1928
UIT DE RADIO-WERELD.
Programma's voor Donderdag 8 Maart.
Hilversum, 1060 M.
12.00 Politieker-
12.302.00 Lunchmuziek door'het Trio
Groeneveld.
3.001.00 Uurtje voor de wees- en zie
kenhuizen door Mevr. Ant. v. Dijk.
4.00 Halfuurtje van de Ver. voor huis
vrouwen. Mevr. J. J. Jager van Sluisdam:
Moderne vrouwelijke handwerken en ha
re historie.
5.307.15 Concert door het omroop-or-
kest.
7.157.45 Engelschc les voor gevorder
den.
7.15 Politieker.
8.05 Aansluiting van de Italiaansche Ope
ra to Amsterdam. „Aida", opera von Verdi.
Orkest o. 1. v. Angel Yorrari. Koor o. 1.
>Sign. Brenna. Aïda: Signi. M. Ratti.
Ammneris: Signi. Bórtola. Radainos: Sign.
Brcviario. Amanarro: Sign. Biasini. Rani-
phis: Sign. Issetzky. De Koning: Sign.
Balzan. Een bode: Sign. Perodi.
II 11 i z c n, 340.9 M. (Na 6 uur 1950 M.)
12.301.45 X.C.R.V. Lunchconcert.
6.007.00 X.C.R.V. Cursus paedagogiek
(Cursus B., daar na C), door Prof. Vale
ria k.
7.007.30 Cursus Boekhouden.
7.30—8.00 Cursus paedagogiek (Cursus
A.), door Prof. Waterink.
8.00 X.C.R.V. Concert.
D a v c n t r y, 1600 M.
10.35 Kerkdienst.
11.20 Het Gershom Parkington kwintet
en solisten.
1,20—2.20 Gramafoonmuziek.
2.50 Causerie.
3.20 Vesper in de Westminster Abbey.
3.50 Causerie: The seamy side of life.
1.05 Lezing: Carpet renovation.
4.20 Orkestconcert.
5.20 Concert orgelbespeling.
5.35 Kinderuurtje.
6.20 Landbouwber.
6.40 Dansmuziek".
6.50 Xicuwsber.
7.05 Muziek.
7,20 Lezing: New «Is.
7.35 Pianoduetten van Schumann.
7.45 Lezing: Pioneers of social progress.
8.05 „The Giysy Princess", operette in 3
acten van Kalman. Koor on orkest.
9.20 Xieuwsber.
9.35 Reisverhalen.
9.50 Nicuwsber.
9.55 Chariot's uurtje. Causerie, zang cn
muziek.
10.50 12.20 Dansmuziek.
„R a d i o-P a r i s", 1750 M.
10.5011.00 Concert.
12.50 Orkest concert.
1.20—2.20 Kinderuurtje.
4.055.05 Klassieke matinee.
6.50—11.20 Orkest en Mme. Lonszangc-
-es.
Langénberg, 469 M.
12.25—1.50 Orkestconcort.
5.20—6.20 Wcragkoor en Hr. Zapater:
guitaar.
7,25 Concert door het Verag-oskesy. Jan
Ciepura: tenor. Daarna tot 11.20 Dansmuz.
K n i g s w u s t e r h a u s c n, 1250 M.
(Z e e b c n).
1.20—7.05 Lezingen cn lessen.
7.30 „Die Perlcn der Cleopatra", operet
te van Oscar Strauss.
9.5011.50 Dansmuziek.
Hambur g, 395 M.
3.35 Romant. muziek van Schumann.
4.20 Orkestconcert.
7.20 Liedenren en balladen.
7.50 Nieuwe platduitsche volksvertellin
gen.
10.50- 11.50 Dansmuziek.
Brussel, 509 M.
5.20—6.20 Kinderuurtje.
8.35 Crkestconcert.
8.50 ThcutcrcauBcric. Daarna vervolg
concert.
9,5011.20 Dansmuziek.
val als dit. Probeer eerst een boterham.
Dan twee eieren. Wel verdraaid! Ik heb
een eierlepeltje vergoten en ik weet niet
waar die dingen zijn. Ik zal eens gaan
kijken.
Doet U geen moeite. Geef me even
die cleetrische zaklantaarn, dan zal ik er
dadelijk eentje opvissehen. Op dat oogen
blik zag Armathwaite dat zijn gevangene
niet alleen een meisje, maar ook 'n aller-
snoozigst mcisjo was. Mannenkleorën zijn
een zware toetssteen voor een vrouwelijke
.schoonheid, maar oen klein, ovaal gezicht,
oen pruilmondje, een fijn gevormde neus,
schitterende bruint» oogen, overschaduwd
door lange wimpers en een effen voorhoofd
boven dc gebogen en fijn gepenseelde
wenkbrauwen verloochenen zich ook in
deze vermomming niet.
Ze was tamelijk groot, maar leek kleiner
dan ze was naast Armathwaite, die meer
dan zes voet lang was en zo was prachtig
gebouwd, slank cn lenig cn toch niet ma-
ger.
Blijkbaar dacht ze dat hij haar vermom
ming niet doorzien had; dit gaf haar
haar zolfbehccrsching terug. Ze had een
mooie verklaring bij dc hand voor haar te
genwoordigheid in dit huis. dio hij zonder
twijfel zou aanvaarden en dar"om had zo
cr niets tegen om haar 'o'e-o I e' v ei«l
met de inrichting va- 'et huis te Ir tui
blijken, die voor iemand, die pas één dag
in een huis is, minstgenomen verwonder
lijk zou zijn.
Armathwaite luisterde naar den zelf' -
wusten step, waarmee ze naar de keuken
ging en hij hoorde haar rommelen in dc la,-
de van dc antieke keukenkast.
(Wordt vervolgd^.