TWEEDE iGEDER. iekoe blad „de leidsche courant'* vrijdag 16 september DE PERS. geen legende. Jiet „weggejaagd", maar na mislukte speculatie heengegaan. Inder dit opschrift schrijft Het Han- lsblad: lat de drie afgetreden wethouders be fte gevoelden aan den klaagmuur te n staan weenen over vervlogen geluk, zoo menschelijk, dat het onbillijk zou de gisteravond in 't Concertgebouw ane uitingen op een goudschaaltje te laar een bewering is er, die niet door beugel kan. De heer Wibaut heeft het dig gevonden de drie afgetreden wet- ders met zeker pathos voor te stellen „weggejaagd''. Ju weet ieder, ook de meest critieklooze dc massa daar in 't Concertgebouw, daarvan geen sprake is, dat de heer jaut met name met bijna algemeene amen tweemaal tot wethouder was ge en dat hij en de heer de Miranda en geen wehouder meer zijn, omdat de sterdamscbe federatie haar invloed 't overschat. erstond na haar besluit om geen wet- dersportefeuille te aanvaarden als men drie kon krijgen, is te dezer 'tse op 25 Juni 1.1. gewaarschuwd, dat dergelijk besluit moest leiden tot een tting van het college van B. en W., niet met de samenstelling van den 1 overeenkwom. en heeft volgehouden, blijkbaar er op inend, dat de groote beteekenis van heer Wibaut en het belang, dat bij zaak op het spel staat, de niet-socia- n wel zou nopen onder het juk, dat de dom. federatie had opgesteld door <e e speculatie is mislukt en de niet- alisten zijn genoopt geweest een col samen te stellen, waarvan twee leden .Hen tijde bereid zijn plaats te maken twee sociaal-democraten, en de po- als „weggejaagd'' te poseeren moet •om aanstonds worden belet. 'ie echter beseft wat een massa slikt een man van gezag het zegt en het r vaak genoeg wordt herhaald, dient ond te doen, wat hij kan, om te ver eren, dat de legende zich vormt als het „burgerlijke blok" den heer aut hebben „weggejaagd". e Morgen schrijft: )e wethoudersverkïezing in Amster- is geëindigd met een nederlaag der al-democraten; een échec, dat zij ge- aan zich zelf te wijten hebben." [un houding was onredelijk, dwinge- kinderachtig*'. bij een afscheid. Maasbode schrijft: is op de Jaarvergadering van „Pe- Canisius" op gewezen, dat men voor- jorzichtig moest zijn de politiek der spartij niet te vereenzelvigen met het olieisme om zoo aan de socialisten m. elegenheid te benemen onder den el van politiek den godsdienst te be- en den anderen kant werd er echter indacht op gevestigd, dat vermenging :odsdienst en politiek veel meer door icialisten geschiedde dan door de olieken. laatsten kunnen letterlijk niets doen roode broeders halen er dc politiek zijn kunnen dit des te gemakkelijker omdat nu eenmaal de Kerk, staan de wereld, nooit geheel los van de d kan zijn. e echter soms door sociaal-democra- le scheidslijn wel heel ergerlijk üit Dg kan worden verloren blijkt uit een ge welke de heer Kleerekoper in Volk" van Dinsdagavond plaatst on- let opschrift „Een scheiden uit de en waarin wij lezen: bladen brengen het beriebt, dat BronsveldVitringa, het voorma- famerlid, de wereld verlaat en zich klooster zal terug trekken, socialistische beweging brengt deze vóór zij de poort der vergetelheid aat, een eerbiedigen afscheidsgroet, zijn niet vergeten, dat zij op 26 Oc- 1923 tot de tien Katholieken heeft rd, wier stem den doorslag gaf voor rwerping der Vlootwet en den val igeering RuysGolijn. feublletoss. ar het Fransch, v. H. GREVILLE >lik van Yvelina. dwaalde een oogen- ags den wand, bleef even toeven op idule van den schoorsteen en zocht m zich heen, waarbij ze plots baar zag. Vroolijk stamelde zij: npa! ard, trotsch op z'n YveJina dat zij ïrkend had na een afwezigheid van lan een maand, nam haar geostdrif- zijn armen. Is zoo'n verstandig ding! zei Ca.ro- D haar handjes nam; zij is nog pas n twintig maanden en ik verzeker zjj al vlugger is dan een gewoon an drie jaar. r en dochtertje begonnen nu een stelijko spelletjes welke alleen maar ben voor hen die veel van kinderen Beiden kropen over hot tapijt en i dat het een lust was, totdat Ri- hh opeens herinnerde dat hij bij ïoonmoeder gekomen was om een iname plicht te vervullen, mevrouw neg niet terug? vroeg hij, hij zich oprichtte en zijn kleeding reek. komt zij juist aan, antwoordde de in reikte haar heer een borstel toe. arscheen Karei in de deur en ver- ine vrouw de Ia Rouverayo, die f®tje bij dc hand hield, ros schoonmoeder was het tegen- Wie zich herinnert, welk een druk in die dagen is geoefend, zelfs door de pers tot zwijgen te bewegen, om het verzet in de Katholieke wereld te breken, die kan zonder veel kennis van de verhoudingen daarginds begrijpen, dat er zedelijko kraclit en sterk idealisme noodig waren voor dc«ze vrouw om stand te houden in haar verzet. Deze kracht putte mevr. Bronsveld stellig in de eerste plaats uit het geloof waartoe zij zich in den loop harer jaren bekeerd had. Wie haar kent, zal daaran niet twijfelen. En ziedaar wat er voor ons, sociaal democraten, uit dit afscheid van de we reld spreekt. Wij kennen niet alle mo tieven, die daartoe het besluit deden rij pen. Maar zeker is het, dat deze vrouw, die mot de roeping der geloovige de Ka mer betrad, voor het volvoeren van de taak, die zij zich daar gedroomd had, den weg niet vrij heeft kunnen maken en daardoor bittor is te leur gesteld Voor een vernieuwing van haar mandaat heb ben de strijdgenoolcn, die zij zich geko zen had, haar trouwens niet geroepen. Haar politieke rol was uitgespeeld. Dit heengaan in afzondering, om daar binnen den vrede te zoeken, wijl de strijd naar buiten haar niet gegeven was, hoeft ons, ja ons vooral, wal te zeggen over de plaats, die voor het geloof, zoodra het zich uit in maatschappelijk verzet, op één onderdeel desnoods, over blijft: een versluierd gelaat, achter kloostermu ren. Zelden hebben wij misselijker vermen ging van politiek en godsdienst gcz'en en de heer Kleerekoper. die zoo prat gaat op zijn aanvoelin,^svcrm:",en, had moeten be grijpen, dat hij met zijn vingers af moest blijven van deze vrouw, die wel zeker is niet „de poort der vergetelheid" door te gaan (zooveel sympathieën volgen haar) en die een offer brengt waartoe al het so- c:alislisch gebral nog nooit één roode dame bracht Het nieuwe in 's heer en Kleerekoper s beschouwing is, dat het klooster tegen woordig ook al de plaats heet „die over blijft voor het geloof, dat zich uit in maatschappelijk verzet". Nu begrijpen wij, dat de grootste vech ters tegen het maatschappelijk onrecht alle eeuwen door, uit de kloosters moesten komen. Alleen is ons niet duidelijk, waaraan zij dan eigenlijk den haat verdiend hebben van de socialisten, die de kloosterlingen beroofden en verjoeeen waar zij konden en er niet aan dachten „een eerbiedigen afscheidsgroet" te brengen. De -groet, vol kleine politiek dien de beer Kleerekoper aan de Katholieke dame brengt, js er een van de soort waarvoor de spraakmakende gemeent een kwalifi catie kent, welke herinneringen wakker roept aan den apostel wiens naam onder ons liever verzwegen dan genoemd wordt. wetenmpeiwf berichten MELAATSCHENZORG IN OOST-AFRIKA Gouvernementeelc stelregels. Do procurator der Witte Paters schrijft uit Dar-cs-Salam (Afrika's Oostkust) d.d. 17 Augustus: Wij hebben hier met de leden van het Gouvernement een conferentie gehad over de melaatschen Het is voor het Gouver nement een gelegenheid geweest om zijn zienswijze bekend te maken. Deze is als volgt: le. de me'aatschbeid is niet erger of niet meer besmettelijk dan tering enz.; derhalve is er geen reden om de melaat schen van bun vrijheid te berooven, en zijn; 2e. de melaatsclienkampen niet meer verplichtend; 3e bij eene Misie of boma (verblijf doorgaans van een gou ver nemen ts-ambte- naar) kan een kamp zijn voor zieken in het eerste stadium, dio verzorgd kunnen worden met hoop op genezing (door in jecties); 4e. verder kan een kamp zijn voor ongeneesbare melaatschen, die er vrijwil lig verblijven. Deze laatste kampen als zijnde „charitas" zullen aan de Missiona rissen worden toevertrouwd, met vergoe ding van totale of gedeeltelijke onkosten. •R.P. Kappel uit Eindhoven is belast met zoo'n kamp. ,Een merkwaardige rede. Merkwaardige en vooral behartigens waardig© woorden heeft de Oostenrijksche bondskanselier mgr. Sc i pol in ei ja rede op den Duitschen Katholiekendag te Dort mund gesproken. Het onderwerp Arbeid en Kapitaal naar christelijk© opvatting be handelend, wees hij erop, dat onder do ka tholieken nog geen eenheid van gevoelen bestaat over dc vraag, wat onder de hui dig© moeilijke tijdsomstandigheden moet worden gedaan. Wij staan aan ©en keer punt in de geschiedenis, en nu openbaart zich een scherpe tegenstelling tusschen do behoudsgezinden, die meenen, dat er al genoeg, om niet te zeggen t© veel, veran derd en omvergeworpen is in de wereld, en hen, die verlangen en met toenemend on geduld verlangen, dat de katholieken als de baniordragers zullen optreden voor oen nieuwe economische orde en die een groo- ten afval van de Kerk, en den ondergang van kerkelijke instellingen voorspellen, in dien het niet geschiedt. Naar beide kanten laat ragr. Seipel een waarschuwing hooren. Hij verwerpt allo eenzijdigheid en veroordeelt zoowel het fanatisme van Rechts, als dat van Links. Dat men een sociale of economische orde voor zóó heilig zou houden en verdedigen als het geloof en de Kerk wraakt hij in scherpe bewoordingen; en hij brandmerkt het als een onverantwoordelijk© dwaas heid, dat men het oude in het maatschap pelijke leven, wat met dat leven is opge groeid en saamgegToeid, zou afschaffen en vernietigen, alvorens iets nienws en beters zou zijn geschapen. Er moet tusschen de uitersten een juiste, een goede middenweg woeden gevonden, en de Ooatenrijksche priestcr-stnatsman legt er daarbij den na druk op, dat er geen economisch stelsel bestaat, dat uit zich-zdf en door zich-ezlf rechtvaardigheid en liefde waarborgt. Het is de geest, die levend maakt, ook in het sociale leven, en het is do verkeerde geest, welke dc mer.schen in het ongeluk brengt. Wie, door een onvruchtbaar doctrinaris- me gedreven, terwille van een toekomst- ideaal haat zaait tegen het bestaande, in stede van tc trachten onder de tegenwoor dige omstandigheden hot geluk zooveel mogelijk te verbreiden, is geen vriend, maar een vijand zijner medemenschen. Het is toch niet de vraag, of een indivi dualistisch, dan wel een collectivistisch kapitalisme, do tirannie van den enkele of de tirannie van de massa de vrijheid ver smoort; zij mag op geenerlei wijze ver smoord worden. Onder alle verkeerdheden is wel de ergste-, maar helaas ook de mo dernste die van een zich sociaal noemend, doch in waarheid slechts papieren doctri- narisme. Tot zoover mgr. Seipel. Heb zijn wij zeiden het reeds waarschuwende en behartigenswaardige woorden, welke hij deed hooren. En de zin ervan moge algemeen en overal worden verstaan. Ze doen ons terug denken aan de vermaningen, welke Paus Leo XïII z.g. aan de wereld voorhield in zijne staatkun dige encyclieken, die de katholieken her innerde aan de oude waarheid, dat Kerk en geloof niet mochten worden vereenzel vigd met een bepaalden regeeringsvorm, of eenig politiek stelsel. Men moest er steeds voor zorgen bet noodige onder scheid te maken en hard ervoor tc ijveren de bestaande instellingen zooveel moge lijk te doen beantwoorden aan den eisch der ware beginselen. Dit geldt ook voor bet sociale en economische leven. En in verband daarmede behandelde mgr. Seipel nog do vraag, of er een christelijke econo mische orde bestaat. Zij is, zcide hij, meer of minder christelijk, naarmate de geest van liefde en rechtvaardigheid meer of minder in haar tot uitdrukking komt. Geen tijdperk in de geschiedenis kan er aan spraak op maken het ideaal volkomen te hebben verwezenlijkt. Er waren tijden, die het practisch benaderden, er waren ook tijden van verval. En al heeft men een gruwzaam en onchristelijk ka-pitalismo leeren kennen, dan moet men toch niet golooven, dat een heftig het kapitaal be strijdend socialisme het geluk brengen zal. Bij het socialisme dus besloot de spre ker is het gevaar niet minder groot, wreed en onchristelijk tc worden. Voor den katholiek komt het erop aan, dat hij steeds bereid is den weg te volgen, die op waarts gaat. „De Voorhoede". tea» m'ai Boekentafel TIJDSCHRIFTEN. Het Schild. Apologetisch Tijd schrift. Uitgave der A. V. „Pe trus Canisius. Jaargang 9, afl. No. 3. September 1927. De Seplember-aflevcring opent met een artikel van pater dr. G. Vrijmoed O.F.M. over „Een veelzeggende voorspelling over Maria". Met die veelzeggende voorspel ling worden hier de woorden bedoeld, die iedereen lezen kan bij den evangelist Lu- cus I 48, waar Maria, de Moeder des Hee- ron, van zichzelvo voorspelt: „Want zie, van heden af zullen mij zalig prijzen alle geslachten", welke voorspelling, zooals de schrijver aantoont, wonderbaar in vervul ling is gegaan Maria bad voor het eerst het prachtige Magnificat, dat §inds dien in de Katho lieke Kerk in alle toonaarden van schil der-, bouw- en toonkunst haar is nagebe- den. „Mijn ziel verheft den Heer, en gejuicht- heeft mijn geest in God, mijnen Redder, Omdat Hij heeft neergezien op de geringheid zijner dienstmaagd. Want zie, van heden af zullen mij zalig prijzen alle geslachten, Omdat Hij groote dingen heeft gedaan de Machtige, en heilig is Zijn naam". Merkwaardig is hier allereerst, merkt de schrijver op, dat in deze woorden eigen lijk heel het wezen van de katholieke Ma- ria-verecring ligt uitgezegd en aldus offi cieel door het Gods Woord zelf wordt ge sanctioneerd. Prof. J. P Verhaar vervolgt zijn arti kel over de Theosophische Vereeniging, welke artikelenreeks den lezer een weten- schappelijk-juist en zeer klaar inzicht geeft in een dwaling van onzen tijd. die zoovele zoekende en van het lout er-stoffe lijke verzadigde zie'en trekt In de „Galerij van Bekeerlingen" be spreekt A. W A v. d. Eelaart de groote figuur van Le Sage ten Broek J. Westerman beschouwt de Avond- maalkwestie in de Zweedscho Staatskerk Pater Martin Stoks, Redemptorist, wijdt een artikel aan prof dr. A. H. de Hartog en zijn werk. Aan de inleiding ont- leenen we: Merkwaardig is ook voor ons Ka tholieken de figuur van dezen leider onder onze protestantschc landgcnoo- ten, wjjl De Hartog, met breede eer lijkheid, open oog hebbend voor de schoonheid en rechten der Katholieke Kerk, zich nooit tot rechtstreeksche of bewuste bestrijding zal laten verlei den, doch oer prijzend on verdedigend te haren opzichte zou optreden Daarom wezen ook hier eenige woorden gewijd aan het karaker en het streven van dezen ernstigen, eer lijken zoeker, dezen harden zwoeger en rusteloozen worstelaar, om le gera ken tot het volle licht De populaire, glasheldere apo'ogeti- sche schrijver onzen lezers wel hekend uit zijn in ons blad geplaatste artikelen, tijdens zijn kapelaansschap aan „Sint-Pe trus" lo Leiden Kap. v. Santé, schrijft een rtikel onder den titel: Dwalen en men schelijk. Dan do zeer interessante rubrieken Op den Uitkijk, Boekbespreking en Corres pondentie. Dux. Tijdschrift voor Pries ters, die zich met de vorming der R.-K. Rijpende Jeugd bezighou den. R.-K. Centraal Bureau voor Onderwijs en Opvoeding Het tweede nummer van „Dux" vangt aan met een artikel van dr Th. Rutten, assist. JL K Universiteit: „Een psycholo gie van de rijpende jeugd is van dwingend belang". G. Lamcrs S.J. schrijft ter orien teering op het gebied der problemen der rijpende jeugd. Anton Seggcwis S.J uit Diisseldorf, Generatprases der Kath Jung- frauenvereino, behandelt het gevoelsleven der meisjes. W van Adrichem pr. begint een reeks artikelen over „Kolping en dc jeugdbeweging" Yan Marcel Mauran word uit ,',La Vie nouvelle" een overzicht van de wording en groei der ..Association UIT DE RADIO-WERELD. Programma's voor Zaterdag 16 September. Hilversum 1060 M. 12.00 Politieber 12.352.00 Lunch muziek door het Trio D. Coroncl, viool, J. Drukker, cello, L. Kap per, piano. 2.004.00 Aansluiting van de Cinema Royal te Amsterdam. Filmmuziek door het orkest o. I. v. Hng© de Groot. 6.007.45 Concert door het ANRO- orkest. Mej. H. v. Breemen, sopraan. Eg- bert Veen a. d. vleugel. 7.45 Politieber. 10.30 Persber. 8.10 VARA-avond. Daventry 1600 M. en Londen 3 6 1 M 12.202.20 Het Slydcl-Octet ca solisten. 3.20 Militair orkestconoert. Orkost en solisten. 5.35 Kiuderuurljo. 6.20 Dansmuziek. 6.50 Tijdsein, weerbericht. 7.05 Vervolg concert. 7.20 Causerie. 7.35 De suites van Handel. 8.20 Licht concert door dc H M Cold stream Guards Band. 9.20 Weerbericht, nieuws. 9.35 Hedendaagsche schrijvers. 9.50 Nieuwsberichten. 9.55 Variété. 10.5012.20 Dansmuziek. R a d i o-P aris, 1750 M. 10.50—11.20 Concert. 12.502.10 Orkestconcert. 5.055.55 De Homonym jazzband. 8.5011 50 Concert. Orkest en artislen uit de Parïjzer theaters. Lange n berg 469 M., Munster 242 M-, en Dortmund 283 M 1.302.50 Lorlzing-concerL Iseglioka pel en solisten. 5.506-50 Orkestconcert. 7 408.15 Vrool'dk concert. 8.209.30 Vioolconcert door Licco Arnar 9.30 Vroolijke avond. L. M. bommel, humorist en orkest. Daarna tot 1.20 Dans muziek. Iscgliokapcl. Königswusterhausen 1260 M. B e r I n 484 en 566 M 12.208.05 Lezingen en lossen 8.50 „Warbeck", vrij naar SchdUr's fragment van V. Hahn. Orkest eu soli. 10.5012.50 Dansmuziek. Hamburg 395 M 4.50 Werken van Mozart en Hay dn 6.20 Vroolijk concert. 8.20 Concert. „Wunschabend iiu Sep tember" Orkest Daarna tot 11.10 Dans muziek. Brussel 1509 5.206.20 Dansmuziek. 8.35 Orkestconcert. 9.20 Kurhauscoucert. 10.5011.20 Dansmuziek. M catho'ique de la jcuncssr» beige" overgeno men. Over „Eerbied en Opvoeding" schrijft Victor Cathrein S.J., over „Takt" G ta mers S.J Voorts Boeken- en Tijdschrif ten-nieuws en Vragen hn s „Dux" is, zooals wij bij het eerste num mer reeds opmerkten, een tijdschrift, dat ook ontwikkelde leeken, die zich voor do jeugdbeweging interesseeren zéér zal in- tcrossceren. gemest die s&eróchticro ONGELUKKEN. De aanvaring van de „IJssclstroom" Vermoedelijk slachtoffers gevonden. Uil Maassluis wordt ons geseind: In den Waterweg is een lijk opgevischt. Vermoe delijk beeft men hier tc doen mot ion slachtoffer van de aanvaring van het stoomschip „IJsselstrooni". D c toestand van het schip. Nadat Zaterdagmorgen het stoomschip „ÏJselmonde" door het Enge'sche sloora- beeld van mevrouw Bricc. Zoo levendig en slank als deze was, zoo rustig en maje stueus was de schoonmoeder die zelfs langzaam in haar bewegingen en gesprek ken was. Ook lag haar het hart niet op de tong en hoe goed en feeder zij ook was, toch miskende men vaak haar edele eigen schappen, omdat zij zeer gereserveerd op trad. Zij geleek wat haar inborst betrof, meer op haar kleinzoon Karei dan op Yve lina, hetgeen men echter in haar handel wijze tegenover de beide kinderen niet kon bemerken, want zij hield evenveel van het jongetje als van het meisje, 't Was een uit stekende, oprechte vrouw, die reeds vroeg tijdig geleerd had zich daitgene te ont zeggen, wat niet met de strenge vervulling vervulling van haar plicht overeen kwam. Er la.g verder iets sombers, iets droefs diep in haar wezen, doch nimmer leed een ander daardoor. Men zou zelfs gezegd hebben dat haar een zekere droeve, melancholieke stemming behaagde en dat zij zich daarin thuis voelde. Na dc eersite woordenwisseling werd Ka- rel met zijn zusje alleen gelaten en Ri chard volgde zijn schoonmoeder naar het klein© salon. Dit was een vertrek van ge wone grootte, maar zeer intiem gemeu beld en talrijke portretten bedekten de wanden; men voelde dat mevrouw de la Rouverayo hier aanhoudend met al haar herinneringen leefde. Een pop die in een laag stoeltje zat bewees, dat Yvelina er ook toegang had. Zoodra zij zich neergezet hadden, begon mijnheer Brico: Ik vrees dait mijn brief u eenig leed veroorzackt heeft.... wil mij dat dan ver geven lieve mama. Hij noemde mevrouw Bricc „moeder" en zijn schoonmoeder „mama". Hij had in deze vrouw, die hij trouwens van jongsaf kende, een verborgen genegen heid gc nden die zijn hart verfrischte en bemoedigde. Het heeft mo verdriet gedaan, ant woordde mevrouw de la Bouvcraye, maar dat is uw schuld niet Richard en ik maak u daarover ook geen enkel verwijlt. Een korte stilte volgde; zij keek hem aan met haar mooie, donkere oogen, ver moeid door zooveel tranen en vervolgde langzaam: Dat moest komen. Wat, riep Richard bewogen uit, u denkt dat Hij durfde niet verder gaan, zoo wreed scheen hot hem deze moeder te zeggen, dat hij een andere vrouw op de plaats wilde stellen van haar dochter dio hij ver loren had. Ik dacht wel dat u vroeg of laat zoudt hertrouwen.... en ik kan u daarin geen ongelijk geven. Zeer verrast, maar nog meer gelukkig, nam Richard de hand van zijn schoonmoe der en kuste deze in een opweülng van teedere kinderliefde. Zij had hem begrepen.zijterwijl zijn eigen moeder zoo moeilijk dio gedachte aan een huwelijk kon verdragen! Zijn dankbaarheid was grenzcnloos. Men heeft mij trouwens reeds over uw aanstaande gesproken; ik weet dat zij schoon en goed is en geheel.... Wist u dat? vroeg Richard verwon dert. Jamen heeft mij allerlei nieuws geschreven, antwoordde zij even glim- Toch was het mijn moeder onbekend! Ik had het recht niet haar daarover te spreken! Het wae mogelijk dat het een loos gerucht was en indien het waarheid bevatte, dan was het niet mijn, maar uw taak dat bekend lo maken, niet waar?.... Hij kuste nogmaals die wijze voorzich tige hand van haar die zooveel brieve opende zonder de behoof te te hebben het haar toevertrouwde om zich heen bekend lo maken. Dat was Richard een verlich ting. Mademoiselle Montaubray, hernam hij met zichtbare vreugde, is een deftig, zeer beschaafd meisje, maar toch ben ik geluk- dig dat u mijn plan goed wilt keuren, of schoon juist u en u alléén allerlei redenen hebt mij dien stap te ontraden. Heeft uw moeder dan niet hetzelfde gedaan, vroeg zij met een eenigszins spot- tenden glimlach. Neen, antwoordde hij eveneens glim lachend, en ik heb lang moeten redetwis ten. Eindelijk heb ik oen resultaat verkre gen dat me niet geheel voldoet; doch ik reken op den tijd en op u. Op den tijd, ikik? Och best© Richard, ik heb geen invloed op uw moe der, trouwens op niemand geloof ik. Spreek mij nu maar eens over mademoi selle Montaubray. Dat was een kieschc, gevaarlijk© taak. Hij kweet er zich echter schitterend van: zijn schoonmoeder luisterde met veel aan dacht en vroeg hier en <laar een ophelde ring, hetgeen bewees dat zij veel belang stcldo in het onderhoud. Enfin, besloot Richard, ik verlang slechts één ding, namelijk haar gelukkig lachend. te maken om haar tc bedanken voor haar toewijding en genegenheid jegens n cn mijn kinderen. Het gelaat van mevrouw de la Rouve rayo veranderde plots, gelijk dc aanblik van een kamer, waarvan men de vensters sluit. Uw kinderen vallen buiten dc kwestie dunkt me, sprak zij. Wat? vroeg Richard met een schie lijke beweging als van iemand die men in koud water dompelt. Uw moeder zal waarschijnlijk Karei behouden. En wat mij betreft, u zult ver standig genoeg zijn om te bcgrijren dat het een dwaasheid zou zijn Yvelina van mij op te eischen. Mijnheer Bricc voelde dat. hij zich in zijn schoonmoeder vergist had. Haar houding scheen die van een verstandig, wel opye- •vood mensoh dat inziet hoezeer een oppo sitie bij het huwolijksplan van haar vroo- goren schoonzoon, zou misstaan. De zo grootmoeder zou onwrikbaar zijn. Maar, sprak dc advocaat, Yvelina is toch mijn dochter Yvelina is dc dochter van mijn doch ter, alios wat mij van haar overblijft, het eenig© wezen dat mij nog aan liet leven hechtIk zal zoo lang niet meer leven, m'n dagen zijn geteldEn g© zult toch niet den dricsten moed hebben aan ©en moedor, die alles verloren heeft, het eeni- go voorwerp van haar intiemste genegen heid, te ontrukken? Bij mijn dood zal hot kind u weer toebehooren en dan zal ik gelukkig zijn dien schat in handen te late» van de voorbeeldige vrouw die uw echtg© nootc moet worden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1927 | | pagina 7