HRBJB9AG S2 AUGUSTUS 1927 De Ster in het Oosten! 13e jaargang No. 5642 fyzEaidbohz&oiiïcvnt De ABONNEMENTSPRIJS bedraagt bij vooruitbetaling foor Leiden 19 cent per week f2.50 per kwartaal, lij onze Agenten 20 cent per week f2.60 per kwartaal, franco per post f 2.95 per kwartaal. Iet Geïllustreerd Zondagsblad is voor de Abonné's ver- jijgbaar tegen betaling van 50 ct. per kwartaal, bij voor uitbetaling. Afzonderlijke nummers 5 ct., met Geïllustreerd Zondagsblad 9 ct. Dit blad verschijnt eiken dag uitgezonderd Zon- en Feestdagen. t Bureaux: RAPENBURG No. 10 - LEIDEN TEL. INT. ADMINISTRATIE 935 REDACTIE 15 GIRONUMMER 103003 POSTBUS No. 11 DE ADVERTENTIEPRIJS BEDRAAGT: Gewon© advertentlön 30 cent per regel Voor Ingezonden Mededeelingen wordt het :t dubbele van het tarief berekend. Kleine advertentlën, van ten hoogste 30 woorden, waarin betrekkingen worden aangeboden of gevraagd, huur en ver huur, koop en verkoop f 0.50. NUMMER BESTAAT RIT TWEE BLADER. II. In het kamp bij Ommen vertoeft dus tijdens het congres Krishnamurti, de nieu- ye wereldleeraar. Wie hij is, hebben wij gisteren reeds in korte trekken medegedeeld. Een a-ndere vraag, die velen zich zullen stellen is wel wat deze persoon doet en hoe hij denkt. Geen beteren schets, dunkt ons, kunnen we van hem geven dan hier uit „de Maas bode" van de hand van P. K. te citeeren, Wat deze schrijver bij zijn bezoek aan het kamp heeft ondervonden. Hij schrijft o.m. bet volgende: „Wij hebben gewandeld, gekeken, ge luisterd naar een rede van Mevr. Besant, gegeten en gesproken met den heer Krish namurti, van gedachten gewisseld met en kele vooraanstaande personen. Ja, wij hebben gegeten met Krishna- inurti. Het lijkt heel gewoon maar het zijn niet de ongewone handelingen waarbij men- schen zich het best laten obsorveeren. Het hoofd der Orde, „Krisnaji" zooals zijn vol gelingen hem noemen, kwam aan onze ta fel zitten en, wijl hij vlak tegenover ons plaats nam en dus uiteraard het meest met ons sprak, hadden wij een goede ge legenheid den Hindoeschen jongeman op te nemen van wien ons verteld werd, dat zijn bewustzijn tlians vervuld is van of één is met „den wereldleeraar". Een oppervlakkige waarneming was vol doende om met zekerheid te kunnen zeg gen, dat de jonge Hindoe tegenover ons een, wat wij zouden noemen, zenuwachtig- Verlegen jongen is. Hij antwoordde ietwat schichtig op onze vragen, die uiteraard aan de oppervlakte bleven: hoe zal men principieele vragen stellen aan zijn gast heer wanneer mon geen Amerikaansch maar Nederlandsch journalist is? Doch van den anderen kant: waarom niet ge bruik gemaakt van de gelegenheid «n den leider d&t gevraagd, wat wij weten wil den? De mogelijkheid dit te doen, stelden wij ,voor aan een vriendelijken Nederlandschen leider, die zelf alle inlichtingen geven wil de. Op dat moment keek de heer Krishna- murti, naast wien wij plaats genomen had den, ons aan en beleefdheidshalve, herhaal den wij den zin van ons verzoek aangaan de hem. Hij was bereid zelf ons datgene ite vertellen wat wij wenschten te weten. Wij rezen op van de houten bank, ver lieten de refter-tent en getweeën spraken {wij een half uur lang, bekeken maar niet gestoord door de theosofen. Zonder omhaal gingen wij rechtaf op ons doel: men vertelt en schrijft van U, dat gij de nieuwe wereldleeraar zijt, de Chris tus, de Messias? Misschien begrijpt U, dat dit ons Christenen, niet minder dan gods lasterlijk klinkt en, mede voor U zelf, zou bet goed zijn, dat wij weten wat U zelf van die dingen zegt. Welnu, tegenover ons stond een zenuw achtige, druk gebarende, uiterst vriende lijke maar bepaald onbeduidend redenee- rende jongeling. Het was een dóorloopen- do opeenhooping van termen, begrippen en .verzekeringen waaraan geen touw was vast te knoopenl Het kwam hierop neer: dat hij, Krishnamurti, na lange „oefening" „den geest Gods", „den geest van Chris tus" in zich voelde. Hij maakte geen ver schil tusschen die begrippen ofschoon de Christus iets and eis was dan God en God geen persoonlijk Wezen. Maar „de geest Gods" was or en het ideaal (bereikbaar .voor allen, alhoewel moeilijk) n.1. de één wording met dien geest, had hij bereikt Zooals Christus. Het vreemde was, dat preciese aandui dingen bleven ontbreken; allerzekerst bleek, dat de heer Krisnamurti een opvat ting had over Christus, die onvereonigbaar was met de Christelijke. En als wij het beleefd waagden hem daarop te wijzen en, onze opvatting nauwkeurig omtrent Christus omschreven, antwoordde hij be daard: Wel, zooals Christus een was met ,Sen geest Gods, zoo ben ik 't. Maar wij hielden aan: Christus zei niet alleen wie Hij was; Hij eischte niet enkel geloof op Zijn wóórd maar Hij beriep zich op zijn Voor ieder waarneembare wonderwerken. Daarop antwoordde het hoofd der Orde, dat hij wonderen niet zoo belangrijk vond en ze niet deed omdat hij het niet noodig achtte de menschen te overtuigen, dat hij de wereldleeraar was; de „intuïtie" moest hun dit bekend maken. En de „reïncarna tie" was de lange weg, die hem zijn vol- "naakten staat (dien wij allemaal kunnen bereiken) had doen verwerven. Toen voerden enkele lieeren den druk gebarenden heer van ons weg. En wij hebben lang nagedacht maar durven dit toch wel zeggen: laat deze ^wereidïeeraari" een onderhoud hebben riet eenige eerlijke, tot oordeelen bevoegde jannen en zij zullen' erkennen, dat hier iUets maar dan ook niets is, dat de hyper bolische terminologie rechtvaardigt waar mee hij wordt aangeduid. Men vertelde ons, dat de heer Krishna- murti originaliteit wenscht bij zijn volge lingen en geen blind aanvaarden van zijn beweringen; ook uit de door hem geschre ven boekjes welke men ons ter hand stel de, blijkt dat. Maar wij zouden willen weten waar eigenlijk 'n origineele gedachte van den „wereldleeraar" to vinden is. Wat hij ver telt, schrijft of „dicht", is een mengelmoes van begrippen uit allerlei stelsels ontleend. Het herinnert hier en daar aan de Psal men, soms aan de Imitatie en wat inklee ding betreft aan ideeën, welke wij lezen kunnen in iedere uitgebreide verhandeling over Oostersche stelsels. Indien wat ons reeds van louter we tenschappelijk standpunt gezien, absoluut ontoelaatbaar lijkt de vergelijking ge oorloofd is tusschen den inhoud van Jesus' leer zooals wij die kennen uit de Evange liën en den inhoud van „At the feet of the master" of „The Kingdom of Happiness" of „Come Away" (geschriftjes, die op naam van Krishnamurti staan) dan voelen wij, hoe het Evangelie, zoowel naar inhoud als vorm, woorden bevat, die verstaan moeten zijn door eenieder, genietbaar konden blij ven voor ieder, beter inwerkend op ieder. Een oppervlakkige lezing echter van Krishnaji's boekjes vertoont een absoluut gemis aan eenig, scherp omlijnd en per soonlijk karakter en zij zijn volslagen on verstaanbaar voor den Westerling .Als deze eerlijk wil zijn, zal hij na lezing er van erkennen, niet te weten „hoe hij het heeft". Het merkwaardige is, dat precies het zelfde geval zich van ons meester maakte bij het aanhooren van de rede welke mevr. Besant uitsprak. Deze tachtigjarige dame, uitgedost in witte zijden kleederen, behangen met een paarlencollier waaraan een zwaar stuk bergkristal hing, de armen getooid met gou den banden, aan den pols een gouden tasch dragend, sprak 's middags een rede uit waarin veel beweerd maar niets nieuws gezegd 6n heelemaal niets bewezen 'werd. Zij goochelde met anthropologische gege vens, vermengde die met wat Bergson- denkbeelden omtrent evolutie en intuïtie en suggereerde aan de hand van oncontro leerbare berichten de opkomst van een nieuw ras waarvan het volmaakte type be lichaamd was in den wereld-leeraar die ,,a new civilisation" brengen kwam, „a great ideal of a perfect human life". Het zou worden „I know and not only I believe" maar deze groote overtuiging zou veel tijd van ontwikkeling cisehen, al was zij in haar begin-stadium in Californië (U. St.). De handen van de luisterende schare theosofen gingen omhoog, teen de levens krachtige tachtigjarige haar toespraak had beëindigd waarin zij waarlijk kans had gezien niets nieuws te vertellen maar al haar oude meeningen eenvoudig weer eens uit te spreken. Terwijl zijn beschermvrouwe sprak, lach te Krishnamurti zoo nu en dan en knikte vriendelijk naar een of anderen luisteraar of luisteraarsterDan las hij zelf drie gedichten voor en het was niet onze schuld, dat wij onwillekeurig moesten lachen bij de gedachte, dat de Goddelijke Stichter van het Christendom, inplaats van zijn Hemel en aarde bewegende „Ik zeg u's" van den berg af te slingeren, verzen zou zijn gaan voorlezen in het Palestijn- sche land Was dat nu een louter subjectieve in druk? Verre van daar: onze socialistische collega, schoon zelf Israëliet van geboorte, sprak zich nog veel krasser uit en de niet- katholieke journalisten van allerlei rich ting die zich uitspraken, oordeelden niet anders. Ér was nog iets merkwaardigs. Wij spraken met verschillende vooraan staande theosofen, allen even voorkomend. Slechts een, die allerdolst redeneerde zoo dat de protestantsche ingenieur-theoloog bekennen moest, dat het hem groen en geel voor de oogen werd, was onhoffelijk maar dit was waarschijnlijk meer een ge volg van onkunde dan van onwil. Doch de overigen waren beslist uiterst tegemoetkomend. Wat echter trof was: niet één bleek in staat, werkelijke argu menten te geven voor zijn of haar opvat ting van theosofie. Wij bemerkten alleen een allergebrekkigste gedachte omtrent de Christelijke Theodicee, betreffende de te leologie en de leer over God's rechtvaar digheid vooral. Wij hebben bij de discus sies over „karma" en „reïncarnatie" zeker tienmaal het standaardvoorbeeld gehoord van de twee kind oren, die tegelijkertijd in lijnrecht tegenovergestelde omstandighe- heden geboren worden: „karma" lijkt de wonder-sleutel, die het raadsel oplost waarom de een goed en de andere slecht leeft. Maar geen theosoof gaf ook maar een schijn van redelijk antwoord op onze we dervraag: hoe lost gij met uw „karma" dan de onverwachte wisselingen in de le vens op? Wak-treft, is de zekerheid waarmee de volgelingen van Annie Besant zich vast klampen aan hun hypothesen; de hardnek kigheid waarmee velen hunner trachten ook de Heilige Schrift pasklaar te maken voor hun stelsel; de om geen hard woord te gebruiken buitengewone fan tasie waarmee geredeneerd wordt over ge gevens van ethnologischen, biologischen, anthropologischen, liistorischen en filoso- fischen aard. Wij hebben verbaasd gestaan over de wijze waarop een der, werkelijk niet van ontwikkeling ontbloote dames, redeneerde over vergelijkende godsdienst geschiedenis. Het was zóó belachtelijk, dat de beleefdheid alleen verbood op dkt mo ment de totaal foutieve constructies aan te wijzen. Dezelfde dame trouwens identificeerde de Mendel-wetten met het Karma op een wijze, welke ons eenvoudig perplex deed staan. En zij had, voortredeneerend, zelfs geen bezwaar, den vrijen wil te aanvaar den, zoodat de protestantsche theoloog, die ons voortdurend vergezelde en al meer jaren het kampleven meemaakte, op onze verwonderde vraag: Maar hebt u dat ooit zóó gehoord, voor de zooveelste maal be leed: „Nee, zoo nooit I" -Het is de onderlinge tegenstrijdigheid, de vaagheid van begrip, de wirwar van elkander kruisende meeningen, de volsla gen bodemlooze opvattingen, him ongrijp bare eclectisch, mystisch-pantheïsme, dat de redeneering met theosofen zoo verba zend moeilijk maakt. Niet het argument maar het sentiment heerscht hier. Het is hier geen „weten" in den zin als een ge- loovig Christen voelt of met de zekerheid van dengene die in de Jobeïde getuigt van den levenden Verlosser, maar het is „voelen". En sprekend met dezulken herinnert men zich Paulus' woord over den dienstknecht des Heeren die niet „twisten" moet. Het is hier ook volslagen ij dei" en onbegonnen werkl Men krijgt, dwalend tusschen deze ten ten met zijn typische bevolking, waar zoo nu en dan de in jongenakleeren rondloo- pende, kort-geknipte meisjes haast niet te onderscheiden zijn van jongens, den in druk, dat men staat voor een menscken- slag, dat in de theosofie-/.- vat daarvoor dan doorgaat, zooiets ziet als een levens- vulling, een tijd-passeering, een interessan te afwisseling. Wellicht zijn er onder, die niets hadden, die vergeefs zochten, die lang doolden, die wanhoopten, die zich stootten aan duizend dingen in do samen leving vanaf den oorlog tot het slachten eener kip. Maar zoo min als er iets flikkerends zit in de oudbakken ideeën van mevr. Besant, wier fantasie ongemeen rijk moet zijn, zoo zeker lijkt zij ons do inspiratrice van den heer Krishnamurti, zij die w-arlijk niet met Saul ender de profeten zal gerekend worden. En de wei-verzorgde kampeerende da mes en heeren met hun keurige koffers, chique reisdekens en lieve manieren, met hun kiektoestellen en vulpennen en klap stoeltjes, hun moderne coiffure en dikwijls bizarre kleeding, aan hun goedaardigheid twijfelen we niet en van hun zekerheid hadden wij geen last. Hun bijeenkomst kon evengoed een internationaal congres zijn van spiritisten, vegetariërs, niet-roo- kers, esperantisten, amateur-fotografen of iets dergelijks. Alleen uit hun evenwicht geslagen irrationeelen die geen raad meer weten met zichzelf, kunnen hier terecht. Zoolang althans de Ster niet verbleken en meteen verdwijnen zal, wat door den dood van de alles beheerschende leidster wel eens het geval kon zijn. BUSTENLAféO Ierland. De Valera wijzigt zijn politiek. Een regeeringscrisis is het gevolg. De Fianna Fail, de republikeinsche partij van De Valera, is van plan haar po litiek van onthouding op te geven, waar door een volkomen verandering zal wor den gebracht in de politieke situatie van den Vrijstaat. Bij do jongste gehouden verkiezingen verkreeg Do Valera's partij 44 van de 153 stemmen en daar de onaf- hankelijk-rcpublikeinen ook twee zetels veroverden, beschikte de leider over 46 zetels, welk aantal door den dood van een der leden tot 45 werd teruggebracht. Aangezien de republikeinen weigerden den eed van trouw aan den koning af te leggen, konden zij geen zitting in de Dail nemen. Thans hebben zij evenwel besloten, den eed van trouw aan koning George af te leggen en hun zetels heden, 12 Augustus, in het parlement van den Ierschen Vrij staat in te nemen. Door dit besluit is een zeer ernstige re geeringscrisis veroorzaakt. De regeerings-Cosgrave zal de meer derheid verliezpn, die voortaan gevormd zal worden door een coalitie van republi keinsche partij en Labour Party. Men acht hel waarschijnlijk, dat Cosgrave he den het ontslag der regeering zal aankon digen en den gouverneur-generaal zal aanbevolen het parlement, te ontbinden. Albanië Monarchistische actie in Albanië. Volgens een Joego-Slavisch blad is er in Albanië een strooming gaande om de monarchie te herstellen. De hoofden van verschillende Alba nees che stammen, die met het tegenwoor dige bewind niet tevreden zijn, moeten een samenkomst hebben gehad, waarbij ook de minister van buitenlandsche zaken aanwezig was, en waarin besloten is om te werken voor het herstel der monarchie. Tot den prins von Wied, den vroegeren vorst van Albanië, die tot nu toe officieel geen afstand van den Albaneeschen troon heeft gedaan,'zal het verzoek worden ge richt om te abdiceeren ten gunste van zijn minderjarigen zoon. Verder wordt go- meld, dat gevolmachtigden reeds vertrok ken zijn om zich in verbinding te stellen met den prins von Wied en de in Let buitenland wonende Albaneesche monaiv chisten. Zuid-Slavië. Een grens-incident. Botsing met Roemeensohe soldaten. Een afdeeling Joego-Slavische landja- gers verrastehij het dorp Hakowo aan de Zuid-Slavisch-Roemeensche grens, drie Roemeensohe soldaten, die bezig waren de velden van Zuid-Slavische boeren te plunderen. Na herhaalde sommatie om te blijven staan, maakten de Z.-Slavische Jandjagers van hun vuurwapens gebruik. Daarbij werd een der Roemeenscbe solda ten gedood, de tweede gearresteerd, ter wijl de derde over de grens kon vluchten. Een door de Z.-Slavische en Roemeensohe autoriteiten gevormde gemengde commis sie, constateerde, dat het indent zich op Z.'-Slavischen bodem afspelde. Roemenië. AANSLAG OP EX-KONING GEORGE. De dader gearresteerd. Op het Roemeensohe grensstation Ki- hinda is op ex-koning George van Grie kenland een aanslag gepleegd., Een groots menigte stond op het perron aen treïn op' te wachten, toen plotseling een dertigja rig man naar voren drong die zich voor een Roemeensch journüW uitgaf. De po litie weigerde, hem door hei cordon te la ten, maar hij slaagde er niettemin in, het afgezette gedeele binnen te dringen. Toen de trein voorreed en de ox-koning uit het raam zijner cvmpé leunde, vuurde do man eenige scheten op hem af, die echter geen doel troffen. Bij (ie arrestatie van den da der bleek, dat deze nog een geladen revol ver bij i'Ah had, sl&mede een aantal brie ven, welke hem ten zeerste compromiltee- ren. Ptlen. Een Poolsch generaal verdr enen. In Polen heerscht groote opvil» dir.g over de mysterieuze verdwijning van ge neraal Zigorski, die tijdens den staats greep van Pilsoedski in Mei 1926 de aan Witosj trouw gebleven troepen te Warv schau aanvoerde en sedert dien te Wilna gevangen werd gehouden. Zaterdagavond werd de generaal door twee officieren uit de gevangenis gehaald en naar War schau overgebracht, waar hij zich bij Pilsoedski meldde. Deze was echter niet in de stad, zoodat Pilsoedski's adjudant den generaal ontving en hem op zijn eere- woord liet beloven, zich binnen twee da gen weer te zullen melden. Daarna heeft niemand den generaal weergezien. Noch de militaire autoriteiten, noch de familie van Zigorski welen, waar hij zich be vindt. De Pilsoedski welgezinde pers spreekt het vermoeden uit, dat de generaal on danks zijn eerewoord gevlucht is. De anti- Pi lsoedski-pers echter acht de mogelijk heid niet uitgesloten, dat Pilsoedski zijn tegenstander uit den wog heeft willen rui men. Een groot rechts-radicaal blad, de „Gazeta Warszawska" is heden wegens dergelijke toespelingen in beslag genomen. Rusland Stalin en Trotzki. De separatistische beweging. Zooals gemeld, hebben de oppositie-lei ders in de jongste vergaderingen van het centrale comité der communistische par tij en van do centrale controle-commissie op meerdere punten hun oppositie prijsge geven. i Volgens een Havas-bericht uit Kopen- liagen is deze capitulatie echter verre van volkomen. Stalin zou nog steeds vergeefs pogen, met Trotzki tot een compromis te geraken; de oppositie-leider weigert hard nekkig op do voorstollen van zijn tegen stander in te gaan en handhaaft zijn eisch dat Stalin, wiens regeering, volgens Trotz ki, de ruine van Rusland beteekent, zal aftreden. Dg oude ijzeren discipline der bolsjewis ten schijnt dus nog steeds niet hersteld. Intusschen maakt het separatisme in Oekraine .en don Kaukaus steeds vorde ringen. In Wit-Rusland propageert een liga van de „broeders van het ware Rus land", het denkbeeld van een hereeniging met Polen. HET VOORNAAMSTE NIEUWS BUITENLAND. Tengevolge van de veranderde politiek van de Valera is een ernstige regeering©" crisis in Ierland ontstaan. Een aanslag op den Griekschen ex- koning. De koning ongedeerd. Nieuwe bomaanslagen in verband met de affaire Sacco en Vanzetti. Een nieuwe vliegtocht HollandIndlfi. (Luchtvaart, 2e blad). BINNENLAND. De onthulling van het dr, Schaepman- monument te Tubbergen. (2de blad). De griffier van het Permanent Hof van Iniern. Justitie heeft gisteren voor de Amerikaansche journalisten een rede ove«- dit Hof gehouden. (1ste blad). het Havas-bericht blijft de toe stand vrij ernstig. De sovjet-ambtenaren, vooral buiten de groote steden, zijn steed© door gewapende mannen vergezeld, uV vrees voor aanslagen. Amerika SACCO EN VANZETTI. De zaak komt voor het Hof. Waarschijnlijk Dinsdag a. s. behandeling. Rechter Sanderson van het Hoogge rechtshof van Massachusetts deelt mede, dat hij het protest toelaat, door de verdedi ging ingediend Cbgon rijn ontkenning, dat or eon vormfout zon zijn begaan in do zaak- Sacco-Vanzetti en verlof geeft om de zaak voor het complete hof te behande len. De zitting van het hof zal waarschijn/ lijk Dinsdagmorgen a.s. worden gehouden Nieuwe bomaanslagen. P %tk in een visohwinkel te 'Londen Een bom, die op het punt was te ontplof fen, is gisteren gevonden in de telefooncel van een kleinen vischwinkel in Aldgate. Door toevallige omstandigheden werd do helsche machine nog juist bijtijds ontdekt. In den winkel w*rd r.eir,olijk door de tele fooncentrale opgebeld, of het toestel in de cel defect was, want er kon geen verbin ding tot stand gebracht worden. Het meis je begaf zich naar de cel en deed daar do gelukkige ontdeking. Welke reden de daider gehad mag heb ben om de bom juist in dezen vischwinkel in een arme, drukbevolkte buurt te loggen, begrijpt niemand. De politie stelt een gron dig onderzoek in. Aanslag te Bareel'-na. Te Barcelona is een hom ontploft in een publieke telefooncel. De stukken £-er wer den meters ver weggu;LSgerd. Men vermoedt, dat d«"~o aanslag in ver band staat met de za-\-Sacc* en Vanzetti. De politie stelt een uit^aVreid onder zoek in, doch is er nog niet. Ja geslaagd meer licht in deze aangelegenheid te ver spreiden. Bomontploffing te Sofia. Gisterenavond is op een open vlakte in de onmiddellijke nabijheid van het Ameri kaansche consulaat te Sofia, een bom ont ploft, zonder dat echter eenige schade werd aangericht. De politie steldo onmid dellijk een nauwkeurig onderzoek in, daf evenwel niet tot een resultaat leidde. Al gemeen wordt geloofd, dat de aanslag een demonstratie der anarchisten tegen Ame rika was. De politie heeft te Philoppopel een orga nisatie van anarchistische en communisti sche samenzweerders ontdekkt. Gedurende het des nachts ingestelde onderzoek zijn vijftien mannen en vrouwen gearresteerd, terwijl nog meerdere arrestaties worden verwacht. Bom ontploft te Bazel. Woensdagmiddag werd op de Nordplata le Bazel een groote protestbetooging ten gunste van Sacco en Vanzetti gehouden. Des avonds werd in het stationsgebouw van do tram op de Barfii'sserplatz een hom tot ontploffing gebracht, waardoor 15 tof 20 personen gewond worden, cenigen zwaar. De wachtkamer en do telefooncel, waar in de bom was geplaatst, werden gehedl verwoest. Van de daders ontbreekt tot dus ver elk spoor. Verscherping der immigratleweticn. Verscherping der controle. Uit New York wordt gemeld, dat de mL nister van arbeid der V. S. scherpe con trolemaatregelen met betrekking tot de immigratie heeft aangekondigd. De Amerikaansche immigratieovorheid zal waarschijnlijk met de hulp van de bon den van werkgevers oen uitgebreid ondor- zoek instellen naar alle personen, die bij

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1927 | | pagina 1