Het huis van den droom TWEEEBE BLAD „DE LEIDSCHE COURANT" DONDERDAG II AUGUSTUS SACCO EN VANZETTI. Hedenmorgen in de vroegte zou de exe cutie plaats Lebben van de beide Italiaan- gclie anarchisten Nicola Sacco en Barto- lonieo Vanzetti. Naar gemeld wordt is de executie echter weer uitgesteld. Het proces, heeft nu reeds 7 lange ja ren geduurd. In 1920 werd er een moord gepleegd in Je nabijheid van het stadje South-Brain- trec in den staat Massachusetts (V. S.) op twee bankloopers en de twee anarchis ten Sacco en Vanzetti, de eerste fabrieks arbeider, de tweede vischventer werden van dezen roofmoord beschuldigd. Een dertienjarig meisje herkende in Sacco en Vanzetti de daders. Bij do be handeling kwam, naar verluidt, dit meis je echter in tegenspraak met zichzelf, maar, daar de wapenexpert vaststelde, dat do kogels in de lijken der vermoorden uit hetzelfde type revolver kwamen, als op Sacco was bevonden, werden beiden krachtens verdict der gezworenen, ter dood veroordeeld. Dat was in 1921. Zes jaar zijn sindsdien verloopen. Maar reeds direct na het eerste vonnis, hangen de hooger beroep, kwam een aantal voor aanstaande burgers van Massacbussetts beweging. De twee mannen waren ge arresteerd ten tijde van een felle campag ne tegen vreemde elementen en links-radi calen. En de burgers voornoemd kwamen tot twee conclusies: vooreerst, dat Sacco en Vanzetti geslachtofferd werden wegens hun radicale opvattingen; ten tweede., dat de politicmethodes van identificatie ver dacht waren. Later kwam daar de over tuiging bij, dat het proces onregelmatig was geweest en dat de rechtvaardigheid daarom een heropening der zaak ver langde. Alle pogingen tot het verkrijgen van een nieuw proces strandden echter op het nuchtere feit, dat iedereen gehoord werd door den presideerenden rechter uit de eerste instantie. Het was onvermijdelijk, dat deze steeds nul op het rekest gaf. fan begin tot eind heeft maar één man zeggenschap gehad tot over de kleinste onderdeelen van het proces: rechter Webster Thayer. De zesjarige agitatie voor een nieuw proces is indrukwekkend geweest. Er aan deelgenomen door groote juristen en geestelijken, door Academische faculteiten en door belangrijke particuliere figuren en zij culmineerde in de aanbieding aan den gouverneur van Massacbussetts van een petitie met een half millioen hand tekeningen, verzameld in alle gewesten der V. S. Twee maanden geleden heeft deze gou verneur, Fuller, een commissie van drie leden, o. w. de president der Harvard- j universiteit, ingesteld tot het nagaan der processen-verbaal en het hooren van uieuwe getuigen. Deze commissie kwam evenwel tot de ct conclusie dat het proces geheel regelmatig was gevoerd en dat er geen reden was tot herziening van het vonnis. Ook hooggerechtshof van den staat New York au heeft een verzoek tot revisie van het von nis afgewezen. Op het laatste nippertje is echter de executie, welke hedenochtend zou plaats hebben, uitgesteld tot 2.2 Augustus. log Dat is de geschiedenis van het zoo ge ruchtmakende proces. Zijn Sacco en Vanzetti nu onschuldig? Alles wat rood is en denkt, schreeuwt om het hardst: ja! Zij maken zich daarbij schuldig aan hetzelfde vooroordeel, dat zü aan de Amerikaansche justitie verwij len. De Amerikaansche justitie, zeggen zij, ireroordeelt Sacco en Vanzetti omdat zij anarchist zijn. De communisten en socia listen gelooven echter aan hun onschuld, ookomdat zij rood zijn. Wij zullen in deze geen uitspraak doen. Wij kunnen ons de vraag stellen: was .het niet juister geweest, om deze twee be haagden niet ter dood te veroordeelen, nu liun schuld niet geheel en al is komen vast Ie staan. Wij kunnen ons ook afvragen, of liet niet beter geweest ware de beide Italianen thans na 6 jaren gratie te ver lenen, daar 6 jaren van doodsangst reeds dai een voldoende straf moet zijn. lil Maar wij kunnen niet zonder meer spre ken van: „een gerechtelijke moord-op on schuldigen' zooals de roode pers alom doet. Van je vrienden moet je 't maar heb ben Do heftigste vrienden van Sacco en Vanzetti hebben bun geen goeden dienst bewezen met hun felle campagne tegen bet doodvonnis. Zij dreigden met moord en brandstichting en lieten bij wijze van voorproefje alvast een paar bommetjes springen. Een eigenaardig argument in de ban den van ben, die protesteeren tegen „een moord op onschuldigen". Gelijk mgr. Seipel in Oostenrijk zeidc, zoo kunnen nu ook de Amerikaansche justitieele autoriteiten zeggen: „Wij capi- tuleeren niet voor de straat". Wanneer het gepeupel op een dergelijk manier tracht af te dwingen wat het voor recht houdt, dan wordt het voor de be trokken autoriteiten al heel moeilijk om toe te geven. Wij wezen hierboven op een eigenaar dige inconsequentie van deze verdedigers van onschuldigen, die andere onschudigen trachtten te dooden. Do geheele affaire heeft trouwens nog meer eigenaardige kanten. Degenen, die de heftigste verontwaardiging toonen over deze terechtstelling zijn do bolsjewie ken. De bolsjewieken, verontwaardigd over een proces, waarvan bet vonnis nog niet is voltrokken, terwijl zij zelf execu- teeren zonder eenigen vorm van proces. En niet slechts twee individuen, wier schuld misschien niet vast staat, maar heelo reeksen van eerbiedwaardige perso nen, wier onschuld absoluut vast staat. Het valt moeilijk om aan de eerlijkheid van zulk een verontwaardiging te geloo ven. Eenigszins eigenaardig is ook de hou ding welke de roode pers in 't bijzonder aanneemt in deze zaak. Het spektakel, dat zij maakt om te demonslreeren tegen de executie, is groot. En wanneer zij wer kelijk van meening is, dat er bier sprake is van een gerechtelijke dwaling, dan kun nen wij begrijpen, dat zij hiertegen krach tig wil protesteeren, ook al welen wij, dat zij het geval handig uitbuit om baar iJco „afschaffing van de doodstraf" te propa- geeren. Al die verontwaardiging over het lot van twee roode kameraden is echter te begrijpen met een beetje goeden wil. Maar waarom wordt deze zaak tot een relletje opgeblazen en waarom spreekt die zelfde roode pers over do „vervolging'' (tusschen aanhalingsteekens!) in Mexico, alsof dit een maatregel zou zijn waarmee Galles eigenlijk groot gelijk beeft. Het lot van zoovele Katholieken in Mexico inte resseert hun niet in 't minst. Zijn deze ka tholieken soms kapitalisten? Worden zij beschuldigd van moord? Wordt hun de „eer'' van een proces toegekend? Hun proces is een vloek, een trap en een pistool schot,. Waar blijft het protest van hen, üie toot TTicii—zoo -luiïfë"~'Yrijrn?iti vttir*üver- tuiging eischen? Wij Katholieken verlangen geen runioe- rigo straatbetoogingen, geen proteststakin gen, geen bomaanslagen en geen moord complotten, wij verlangen slechts, dat de liberale en in 't bijzonder de roode pers evenveel aandacht scbenko aan het on recht, dat ons wordt aangedaan, als wij aandacht schenken aan hun grieven. UIT OE PERS HET NIEUWE BIJGELOOF. Criticaster schrijft in de „Res. Bode'': Het Overijselsche plaatsje Ommen is weer het middelpunt van de bijgeloovige wereld. Al wat zoekt en tobt in de mo derne ongeloovigheid en een steunpunt in de warpartij der theosophie meent gevon den te hebben, trekt elk jaar om dezen tijd naar de hei te Ommen, waar een kamp is opgericht voor een paar duizend volge lingen van mevr. Besant en haar creatuur en nieuwsgierigen, die niets beters te doen Lebben dan ook de sensatie van een „we reldleeraar" te zien en te hooren eens mee te maken. De liberale bladen, die van buitenissig heden leven, staan weer vol van de versla gen over dit gedoe en vertellen zonder commentaar de praatjes van deze men- schen over. Mevrouw Besant haalde weer baar oude praatjes op, die de ongeloovige wereld, zoo critisch als bet 't Geloof geldt, blijk baar kalmweg slikt. Zij spreekt dan over.„feiten"!, dio „iederen belang stellende, maar nog niet overtuigde tot ernstig nadenken zullen brengen.'' Die „feiten'" zijn dan volgens het ver slag in het „Vad.": „Reeds jaren geleden werd cr op gewe zen, dat er zou komen een kentering in het menschdom, waarbij tot krachtige ont wikkeling zou komen een 6de zintuig: de intuïtie, de mogelijkheid, de waarheid te herkennen en te zien. Het was mevrouw Blawatsky, die voorspelde dat een nieuw menschen-type, een nieuw ras zou op groeien in Amerika. Het verschijnen van dit nieuwe type is thans een feit. In Cali fornia vertoont bet grootste gedeelte van de juist zeer talrijke jeugd opvallende verschillen. De mogelijkheid tot het opne men van kennis en tot het onderkennen van hetgeen waar is., is bizonder sterk ontwikkeld. Nu heeft zich in de historie reeds vijfmaal voorgedaan het feit van oen tweetal als onverbrekelijk te beschou wen gebeurtenissen, n.l. het opkomen van een nieuw menschentype en do komst van een nieuwen wereldleeraar, of liever een op aarde zich demonstreeren van den w"e- reldleeraar. Nu zich wederom voordoet het beslist als zoodanig door onderwijzers en anderen erkende feit van hot zich vor men van een nieuw menschen-type, zal men onwillekeurig uit moeten zien naar de komst van den wereldleeraar. Voor zeer vele ingewijden was deze komst ook reeds een feit, en thans doen zich ook dus de beide verschijnselen voor, welke wij in de historie als onafscheidelijk hebben leeren kennen''. Enz. Met zulke praatjes, „feilen" genaamd, moet dan de nieuwe godsdienst gesticht worden en wordt de „leeraar", die zich godslasterlijk een nieuwe incarnatie van Christus durft laten noemen, ingeleid. Deze heer zelf „dicht''. O.a. volgend moois: „Ik hen het pad, leidend naar den be schutten tuin van uw hart, o wereld; ik ben de bron, die uw tuin voedt, o wereld, met do tranen van mijn ondervinding. Ik ben do welriekende bloem, die uw tuin siert, bet glanspunt daarvan, het genot van uw hart. Vernietig bet onkruid in uw tuin, o wereld, en houd uw hart zuiver en sterk, want daar alleen kan ik groeien. Stel geen slagboomen in den tuin van uw hart, o wereld; want bij beperking kwijn en sterf ik''. En dau moet men zich even herinne ren,. hoe deze heer is opgevoed door zeke ren Leadbealer, die er een schandproces door opliep Het mooiste in het verslag volgt nog: „lederen avond wordt het groote, kun stig gestapelde houtvuur door Krishna- moerti ontstoken en iederen avond als de vlammen opstijgen naar de donkere lucht; din van het Vuur. Iederen avond spreekt dan Krisnamoerti of dr. Besant tot alle kamplcden, die in ademlooze stilte rond om het vuur zitten te luisteren". Iïet mengelmoes van dit „geloof" houdt er dus blijkbaar ook al een godin op na. Het is heel moeilijk een satyre niet te schrijven in onzen tijd. Arme wereld, die zich door zulke „lee raars" op sleeptouw laat nemen! Wat moet ze ver heen zijn, dat ze zoekensmoe zich met dergelijke dingen afgeeftEn wat is het gehalte der zoozeer als intellectueel geprezen lezers van liberale dagbladen toch verheven, dat ze zulke „feilen" gretig aanvaarden, terwijl ze de bewezen waar heden en feiten des geloofs niet zien DE CELLEN-BOUW. „De Gelderlander" schrijft: Wij vinden in „Het Volk" een citaat uit een artikel van do „Prawda", het bekende orgaan der Sovjet-agitatoren in Moskou. Het is meer belangwekkend dan belang rijk, maar verwaarloosd mag het toch niet. De communisten hebben bet wachtwoord uitgegeven: dring door in de christelijke en katholieke vakvereenigingen. „Voor de communistische partijen van die landen, waar ook vakbonden bestaan, niet op het standpunt van den klassen- BOLSJEWISTISCHE KORTEGOLF STATION. Men deelt ons uit In did mede, dat 's avonds tegen zes uur daar een Rus sisch kortegolf station in de lucht is, dat (behalve dan voor de taal) duidelijk ver staanbaar is en zeer goed waarneembare muziek geeft, zoodat ze zelfs op de luid spreker goed te volgen is. De golflengte is 30,1 M. dus juist onder Philips met 30.2 M. en even boven het Amerikaansche station K. ZZ. A., met een golflengte van 30 M. De geluidsterkte is iets minder dan Philips. Modulatie perfect. Dit station is naar alle waarschijnlijk heid bet officieele bolsjewïslischo omroep- station van Moskou, met de letters R.R.M. Verstaanbaarheid en modulatie zijn volgens waarnemers in ïndiq minstens evengoed aLs bij Philips, waarbij men nog in aanmerking moet nemen, dat Philips in Indiö alleen des nachts vernomen wordt en dit station reeds des middags om G uur zeer duidelijk, als het mis schien in Moskou 2 uur, dus volle dag is. Een station dat onder die omstandighe den van daglicht ginds en schemering hier zoo duidelijk doorkomt, moet een buitengewoon krachtig station zijn, dat waarschijnlijk over do geheele wereld to hooren is. Op de luidspreker was de ge sproken taal tot op 40 M. afstand te vol gen. Verschillende plaatsen werden toege sproken en naar onze zegsman meent, daaronder ook Java. Met bovenstaande gegevens komt ons de conclusie gerechtvaardigd voor, dat we voortaan ook met do communistische propaganda door de lucht te maken krij gen. Al is die nu minder gevaarlijk dan de directe, ongevaarlijk is ze niet. Maar ze is gemakkelijk te bestrijden. Met alle bewondering die wij uit een oogpunt van techniek en wetenschap voor deze prestaties der bolsjewiki moeten heb ben, is de politieke invloed er van met een gelijk afgestemd station op Java al zeer gemakkelijk te niet te doen. Wanneer dus de Bolsjewisten straks „klewangwettende krijgszangen in het Maleisch" door de aether slingeren Semaoen of Tan Mallaka zijn er goed genoeg voor dan kan Malabar dat gemakkelijk te niet doen. UIT DE RADIO-WERELD. Programma's voor Vrijdag 12 Augustus. Hilversum 1060 M. 12.Politieber. 12.352.Lunchmuziek door het trio D. Groeneveld, viool, A. v. Leeuwen, cello. P. Jochemse, piano. 5.7.Concert door het A.N.R O.-or- kest. Mary H. J. Schermer, mezzo so praan. Egb. Veen, a. d. vleugel. 7.7.45 Vrijz. Protest. Uitzending. 7.45 Politieber. 8.15 Kurhaus Symphonieconcert B<-: Residentie-orkest, o.l.vr Prof. G. Schne* voigt. S. Schneevoigt, piano. Tschaikoirsk programma. 10.15 Pcrsber. 10.3012.Dansmuziek (N. 0. V^-ub zending). Da ven try 1600 M. 12.20 Massenet-concert. 12.50 Orgelconcert. 1.202.20 Orkestconcert. 3.20 Radio-octet en solisten (sopraan, bas, piano). 5.20 Lezing: The charm of old furir' ture. 5.35 Ivinderuurte. 6.20 Orkeslconcert. 6.50 Tijdswcerbcr., nieuws. 7.05 Orkestconcert. 7.20 Causerie: Seen on tho-screen. 7.35 De sonates van Beethoven. 7.45 Lezing: Cricket. 8.05 Variété. Ben Bleu-band en artisten. 9.20 Weerber, nieuws.' 9.40 Lezing: Next week's broadcast music. 9.55 Russisch programma. 10.3511 20 William Blakc. Verzen en zang, gearr. door Mr. A. G. B. RusselL 112012.20 Dansmuziek; „R a d i o-P a r i s'' 1750 M. 10.501120, Concert. 12.502.10 Orkestconcert. 5.055.55 Dansmuziek. 3.5010.50 Galaconcert. Opera-frag- menton. Langenberg 469 M., M n s t e r 242 M., Dortmund 283 M. 1.302.50 Orkestconcert 5.506.50 Aria's. 8.50 Guslav Jacoby-avond. 10.50—12.20 Dansmuziek. Königswuslerhauson 1250 M. 3.208.05 Lezingen en lessen. 8.50 Gustav Jacoby-avond van Langen berg. 10 50 Muziek uit Duitsche revues. 12.50 Sluilen. Hamburg 395 M. 4.35 Coloratuur-aria's en liederen. 6.20 Orkeslconcert. 7.20 Concert. 8.20 „Slagsiel", neder-Duitsch drama in 3 acten van W. Wroost. Daarna tot 11.10 Dansmuziek. B r ii s 8 e 1 509 M. 3,204.20 Kurhausconcert. 8.20 Orkestconcert. 9.50 Vlaamsche literatuur. 10.0510 20 Orkcstconcort. strijd staande, is het de taak naast ver sterking van liaar invloed in de moderne arbeid in de katholieke en christelijke vakvereenigingen to beginnen. De invloed dien do christelijko en nationaal socialis tische partijen op do arbeidersklasse uit oefenen, kan vernietigd of minstens ver- Zwakt worden door de intrede van com munisten in dc vakbeweging dezer par tijen en door do uitoefening van gepastcn arbeid. Met de intrede in do vreemdo vak bonden moet dadelijk begonnen worden, zonder terug te deinzen voor de noodzake lijkheid, dat de betrokken loden uit do roodo vakbonden moeten treden." Dit is dus het wachtwoord: de commu nisten moeten lid worden van de katholie ke en de christelijke vakbonden. De moei lijkheid, dat zo niet tegelijk lid van de comunistische on lid van de katholieke vakvereeniging kunnen zijn, mag niet gel den. De communistische wolf legge zijn uiterlijko kenteekencn af en hulle zich in schaapskleedercn ten einde tot de katho lieke en de christelijke vakvereeniging te worden toegelaten. Dat is het systeem van cellen-bouw, door de communisten overal toegepast. Zij pooten hun cellen in de socialistische organisaties cn niet zonder succes; nu willen zij hetzelfde beproeven in do confessioneclc organisaties. In de socialistische organisaties hebben zij hun vertakkingen en zelfs het Internationaal Vakverbond is niet vrij van communisti sche 'invloeden. De heer Oudegeest is pas gcvallon als algemeen secretaris van hot I. V. V. en daaraan zijn do communisti- heb ik jarenlang togen den invloed dor communisten govochlon, zoo ongeveer sprak do lieor Oudegeest in zijn slotrede, en het ccnigo resultaat is, dat wij nog meer last hebben van dc communisten. Maar ze zitten niet stil, daar in Mos kou, cn zij wroeten steeds verder. Nu hebben zij het oog geslagen op de katholieke en christelijke vakorganisaties. Zij vergeten daarbij één ding: dat er tus schen hen cn dc socialistische vakbonden slechts een gradueel verschil bestaat, tus schen hen en do geloovige arbeiders ech ter een principieel onderscheid. ITet is tusschen hen en de onzen een kwestie van ja of neen, tusschen hen cn de socialisten een vraagstuk van meer of minder. Do so cialisten vechten met de communisten over dat meer of minder op hetzelfde hel lend vlak van den klassenstrijd en op een hellend vlak kan men geen vaste positie vinden; de geloovige arbeiders echter staan op een heel ander terrein dan do communisten en tusschen hen tweeën in staat oen muur, die slechts vallen kan als de gcloovigen hun eigen-ik verliezen. Maar een gewaarschuwd man geldt voor twee. En daarom moest op het citaat van de „Prawda" de aandacht gevestigd. Ook als lastverkoopers en stukjes draaiers zijn de communisten in onze vak organisaties ongowcnscht. FEUILLETON. Vrij bewerkt naar het Engelsch door P. G. Hoeks. (Nadruk verboden). 11) Vei like- ersi- de, ?rol kti? pk» ervolgens maakte hij kennis met do Poten, onder anderen met een jonge dtv- lei gekleed in eenvoudig tcnnis-costuum, ,!o wie men niet kon zeggen, dat ze be- ild mooi was, maar wier vriendelijk ge- le® -lat dadelijk iedereen aantrok en wier hel- ;e[° bruine oogen tintelden van schalkseh- *il en levenslust. Haar geheele optreden ^merkte zich door eenvoud van manie- ftn en beslistheid van handelen. oor dit eenvoudig persoontje had Dick 'enwel gêen oog. Zijn blikken zochten Isi- n. die hij ten laatste ontdekte aan de «ere zijde van het grasveld, waar f "'"phen het geboomte verscheen. 'aIL Met zoodra had ze Dr. Durham be- j**t, of ze verhaastte haar schreden, «de naar hem toe en hem beide handen stekend, die hij haastig vatte, riep ze: dokter, wat ben ik blij u hier te zien vind ik het aardig van mevrouw dat ze u ook uitgenoodigd heeft." Ulck tintelde van vreugde bij Let verne- van deze woorden, die met zulke kin- .•'jke oprechtheid geuit worden en die wVatt? a^s een S^stig voorteeken. iliatf i ^cr k°ch 200 heerlijk!" voer Isi- Vo°rt, „en ze zijn zoo goed voor mij. rouw Jones is een engel. Ze heeft me M 0«B, 'id» een paard gegeven en nu ga ik eiken dag uit rijden." De oude heer Jones begon luid te lachen, toen hij deze ontboezeming hoorde. „Een mooie grap!" riep hij, „alsof enge len zoo maar paarden kunnen wegschen ken 1 Neen, neen, juffrouw Isidra, dat hebt u mis. Ik zeg eergisteren tegen mijn vrouw: Laat Isidra maar op mijn paard rijden. Zij is er dol op en ik ben er te oud en te stijf voor. Maar toch'geef ik je gelijk, dat mijn vrouw een engel is...." „En u dus de man van een engel," viel Isidra hem vlug in de rede. „Nu, dan dank ik den man van die engel allerhartelijkst!" Dit zeggende liep ze op hem toe en gaf hem een stevigen handdruk. „Jullie zoudt me bijna verlegon maken," sprak mevrouw Jones en dan haar arm om Isidra's middel slaande, zei ze: „Beste kind, het wordt tijd om je te gaan klee- den voor het diner. Jij en Pattie deze woorden waren gericht tot de jonge dame in tenniskleeren moeten samen maar naar boven gaan. En Pattie, denk er aan, de je je keurig kleedt, hoor. Cyril Hay komt straks ook dineeren." Een flauw glimlachje krulde de lippen van het toegesproken meisje, die nooit van een Cyril Hay gehoord had, maar toch half cn half do bedoeling van die woorden giste. „Om dc waarheid te zeggen 't is bij na te warm om een andere japon aan te trekken en mooie kleercn baten mij toch niet. Ik blijf er even lcelijk cm," zei ze. Deze woorden met een tikje spot uitge sproken hinderden niemand en allerminst mevrouw Jones, die overtuigd was, dat het 't meisje niet om een complimentje te doen was, maar dat ze oprecht meende wat ze zei. Hierop verlieten zo het gezelschap en begaven zich naar haar kamers om zich voor het diner klaar te maken. Isidra stond nu voor een moeilijk go- val. Haar garderobe was slecht voorzien en ze wilde toch netjes voor den dag ko men. Juist zat ze cr over te peinzen, wat zo zou aantrekken, toen Pattie bij haar binnenstapte met een nieuwe wit-zijden ja pon over haar arm. „Isidra", begon ze, „ik heb bier een nieu we japon. Ik kreeg ze een tijdje geleden van vader voor mijn verjaardag, maar het toeval wil, dat zo me veel te nauw is. Ik barst er bijna uit en'het is onmogelijk voor me, dat ik ze dragen kan. Zou jij ze eens willen passen, dan kan ik zien, hoe ze je staat?" „Maar Pattic. dat zal niet gaan. Ik be grijp je bedoeling best. Wat zal jij dan aantrekken?" „O, ik heb kleeren in overvloed. Toe, doe ze nu aan. Eventjes maar." Isidra nam do japon in haar handen, bekeek ze aan alle kanten en vond ze bui tengewoon fraai, zóó fraai, dat ze voor de verleiding bezweek. „Ze staat je beeldig!" riep Pattie. „Kijk eens in den spiegel." Isidra deed zulks en dan, zich omkce- rend, sloeg ze in een opwelling van kinder lijke vreugde baar armen over Pattie's hals, kuste haar op beide wangen en zei, met tranen van dankbaarheid in de oogen: „O Pattic, wat ben jc toch goed en lief voor me!" „Pas op, dat jc mijn hals niet kraakt. ik moet hem nog langer hebben. Jc ver kreukelt jo kleeren." Pattie maakte zich zacht uit haar om helzing los. „Ziezoo, jij bent alvast gered. Nu ga ik me vlug klaarmaken en dan gaan we sa men naar beneden. Dr. Durham geleidde geleidde Isidra naar tafel cn zat onder het diner naast haar zich verheugende, dat ze er zoo schitterend uitzag en dat ze zich zoo ge lukkig gevoelde. Hij liet zich van zijn beste zijde zien en voerde een opgewekt gesprek met zijn bekoorlijko tafeldame alsmede met zijn gastheer, die hem vertelde, dat hij de volgende maand met zijn vrouw een reis naar Egypte wilde ondernemen en Dick stal het hart van den ouden man, toen hij hem allerlei bijzonderheden over dat land mededeelde, dio den oud-koop man geheel onbekend waren. Vlak tegenover hen had Pattic plaats genomen naast den heer Hay. Deze land jonker, die zich enkel en alleen interesseer de voor den landbouw en wat daarmede in verband stond, nam geen deel aan het ge sprek. Do gastvrouw, dit merkende, wist heel tactvol het gesprek op dat onderwerp tc leiden, zoodat ook hij iets van zijn be vindingen kon mcedeelen, waaruit bleek, dat, al mocht hij niet geleerd zijn, toch een helder verstand bezat. „Als ik u was, mijnheer Hay", viel Isi dra hem in dc rede, „zou ik mijn stoom ploeg maar niet te dicht langs den rijweg laten komen." „Waarom niet, juffrouw?" „Uw paard mocht er weer eens van schrikken en er met u van door willen gaan, zooals gisteren." „ITet uwo was anders ook niet op zijn gemak. Maar dat moet ik tot uw eer zog gen, u hield het goed in bedwang. TJ is een knap paard rijd 8 ter. Wanneer zullen wo nog eens oen tochtje maken?" „Vindt u good aanstaandon Maandag morgen?" „Afgesproken." „Ha," dacht Dick, „die twee gaan sa men uit rijden!" Dio gedachte maakte hem stil. Maar even lalor herstelde hij zich. „Ben ik ook niot dwaas, om me daar iets van aan te trekker? En welk rocht heb ik om Isidra zulks kwalijk te nemen? Weg met dio ja-loc rschc gedachte!Welko aantrekkelijkheid zou die onbeduidende landjonker, die ovor niets anders wist te redeneeren dan over knollen cn aardappe len, kunnen hebben voor zulk een hoog staand en ontwikkeld meisje als Isidrat Immers geen enkele. Hij mocht met haar uit rijden gaan, zoo dikwijls hij wilde. Dat zou Isidra prettig vinden cn zc zou wel zorgen hem op gepasten afstand te hou den." Na tafel begaf men zich in den tuin, waar do gastheer den bezoekers zijn oran jerie en zijn broeikassen, vol uithcemsche planten, liet zien, waarop hij niet weinig troUch scheen to zijn. Later op den avond verecnigde men zich in de grooto zaal. Do ramen stonden wijd open om do frisBcho avondlucht binnen te laten en Dick stond bij een van dio open ramen, zich verlusti gend in do aanschouwing van den mooieu. tuin en den heldoren avondhemel, waar aan de zon in allo pracht en heerlijkheid ten ondergang neigde en luisterend naar het slaan van den nachtegaal in do verte. (Wordt veryolcd).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1927 | | pagina 3