telegrafisch weerbericht [Olgcns waarnemingen verricht in den jgcn van 5 August us 1927, medegedeeld door het Kon. Ncd. Meteorologisch Instituut te De Bilt. Hoogste barometerstand: 770.5 te Nor- Laagste barometerstand: 759.0 te Ro- efort. Verwachting lot den avond van Aug.: Zwakke tot matige, Oostelijke lot Zui delijke wind. Half tot zwaar bewolkt, oog weer, behoudens later wellicht os op onweer. Warm. BAROMETERSTAND, De stand van oen middag 3 uur Is igegeven door den grooten wijzer. Hel ;nne lijntje beduidt den stand van gis- LUCHTTEMPERATUUR. 24.5 gr. C. LICHT OP VOOR FIETSERS e. a.: Van Vrijdagnamiddag 9.44 uur lol ferdagmorgen 4.57 uur, WATERTEMPERATUUR. Zweminriclitng „De Zijl": 7 uur 20, 12 20.5 en 3 uur 21.5 gr. C. Zweminrichting Hooge Rijndijk: 7 uur 12 uur 22.5 en 3 uur 23 gr. G. HET BOLSJEWISME EN ZIJN OVERWINNING. 'aar een rede, die Pater Friedrich j jekermann S.J. voor de laatste verkie- lingen in Weenen heeft uitgesproken). Eet bolsjewisme kwam, zooals ieden beurtenis in het leven, niet zonder de li dating der Goddelijke Voorzienigheid. christenheid heeft n.l. een zekere ge- tot de rust, tot een al te groote •I, men zou bijwijlen kunnen denken, tot 11 fatale rust. Velen zeggen, dat het geen aad kan, dat. in dezen ontzettend woeli. b tijd, wij alleen nog in het bezit van rust zijn. Eet bolsjewisme is een krachtige waar- iuwing aan de Europeesche landen, aan Europeesche Christenheid; het is een de machtigste oproepen, die in den loop eeuw aan de Christenheid gegevenzijn I kan heel goed en dat zou een mees- stuk van de Goddelijke Voorzienigheid dat het Bolisjewisme, hoewel een die steeds het kwade wil, tenslof het goede tot stand brengt, ft'il men het bolsjewisme begrijpen, dan et men zijn grondgedachten nagaan en a ie mot het gezond verstand beschouwen, get loven beweegt zich over verschillende -^eiuen. Wij zullen de voornaamste gaan ien, waarop het bolsjewisme werkt. Als lichaam van den mensch, is als 't ware ©economische leven: een groot en ge- dig drijfwerk. Is liet lichaam niet go- dan staat het allicht ook met de ziel niet best voor. Daar nu het oeconomi- leven van Europa ziek is, is dikwijls het overige leven zoo moeilijk en pijn- Een tweede terrein is het vereenigings- een derde het hoogere geestelijke uurleven. k heb mijn waarnemingen in Rusland gemaakt- Met het proletariaat- van Ina werkte ik samen. Wij schiepen een gebreide, katholieke organisatie. Het lo was echter de onderdrukking van de der bolsjewieken. Wij hadden een ine belegering in do kerk te doorstaan, beetje machinegeweervuur en een paar ïmen kwamen er ook bij en het eind van liedje was, dat ik voor negen maanden do gevangenis verhuisde. In deze mden héb ik veel geleerd. In een ge- gênis kan men dikwijls meer lands- momie en sociale wetenschappen leeren I uit de zwaarste en lijvigste leerboeken fearom werkt de mensch? Toch niet de eerste plaats om het werken zelf? steenbikker klapt niet alleen, omdat zoo graag klopt. Hij wil geld verdienen gold alleen is voor hem bet middel, om eigen tehuis in te kunnen richten, om vrij en zoo aangenaam mogelijk leven iunnen leiden. De arbeid is dus alleen weg tot een-doel, dat voor u slaat. Wat nu daar tegenover het bolsjewisme in icipe en wat tracht het in practijk te 'gen? Ik heb dagelijksch eenige roode iteo. gelezen, hetgeen ik nu nog doe. In voornaamste deel der kranten worden -o maar oeconomiscbe vraagstukken poken. Slechts om de oeconomie gaal .Van deze wordt alles verwacht; zij 't in 't brandpunt van het leven; pre- zooals Marx het eens gezegd heeft: liet oeconomiscbe leven hangt alles af. zal or echter gebeuren, als het occo- sclio leven hoofdzaak wordt- Een groote vreugdeloosheid bij de ar- ndo menschon. Wij sproken tegon- zooveel van bedrijven, van maat- Ppijen, van trusts enz., en vergeten al 'kwijls, dat het menschen zijn, die zo tten. die daarin werken. Deze men- J hebben iets noodig, dat hun vreugde Een jongeman, die in de leer gaat, l oan de toekomst, aan het huwelijk, hfiisgezin en werkt daarom met Ontneem ik liem die vreugde, hem te gronde te laten gaan, dan is tonder - ideaal en vreugdeloos. Dcza i i i vreugdeloosheid is mij vooral in Rusland bij de bewoners opgevallen. Wij allen hou den van zon en blijheid. Vreugdelooze men schen, die slechts rekenmachines zijn, blij ven nooit lang vrienden; zij worden zeer spoedig concurrenten, en staan vijandig tegenover elkaar. Oeconomie, terwillc der oeconomie beoefend, verwoest de gemeen schap. Ik reisde eens in gezelschap van een moeder met eenige kinderen in den trein. De moeder vertelde een sprookje (hetgeen de moedors van tegenwoordig veel meer moesten doen). Do kinderen luisterden zoo braaf en aardig toe, dat liet een lust was om to zien. Toen de moeder haar hand- t-aschjo opende, vielen er een paar munt stukjes uit, doodgewone munten- De kin deren zaten ze dadelijk achterna. Ieder wilde do munten hebben. Het duurde niet lang, of zij kregen ruzie en er ontstond een hclsch lawaai, en de engelachtige kin dertjes van eenige minuten geleden, lever den nu een treurig schouwspel op. Deze eenvoudige gebeurtenis is de geschiedenis van Europa en van al degenen, die alleen maar het geld kennen. Wie alleen maar oeconomie en tarievenpolitiek en bcdrijfs- raadsleden werden goedgekeurd, beheer en zakenuitbreidiug kent, draagt vijandschap onder do menschen. En 't oeco nomiscbe leven zelf kan riiet tot bloei ko men als do volkeren elkaar beoorlogen, zoodat do terwille van hen uitoefende oeco nomie hen (ot hun eigen endergang voert. George Simmel, de geleerde en gevierde moderne filosoof, zei mij eens: In onzen tijd willen wij geen vanzelf sprekende feiten aannemen; bij sommigo theorieën begaan wij in hoogo malen domheden, - dia een boer met een gezond verstand niet zou ma ken. Tenslotte ligt hier de fout van het bolsjewisme. En do gevolgen? Toen men mij te Smolensk uit de gevan genis liet, kwam ik bij een familie aange land, die vroeger eens rijk geweest was. Een arm moedertje zat in de ijskoude ka mer, de kinderen krioelden door elkaar, een dochter was uitgegaan, om een beetje hout te zoeken voor deze gelegenheid (een beetje bout in liet houtrijke Rusland!), zij wilden een klein feestmaal aanrichten. Het feestmaal bestond uit een kopje thee niet iets er in, dat wel melk geweest zal zijn, en oen stukje brood. Het feestmaal! Zoo was het overal. In do Rijkswetten staat, dat men alles en elk voorwerp van den Staat kan bekomen. In werkelijkheid krijgt men niets. De bouwwerkzaamheden lagen geheel stil- Waar een houten poort.,stond, had men het hout gestolen, enz enz. Ik ging eens met een dokter uit; hij had een gescheurde broek. Wij hebben peen garen, zoo verontschuldigde hij zich! Zeker, Rus land was toen afgesloten van het builen- land, maar ook nu kan men in Moskou al leen daarom wat knepen omdat men het communisme stuk voor stuk heeft losge laten. Wel is waar oordeelt lieden de een zoo, de andere weer anders over de toe standen In Ruslnad, maar dit eene is ze ker: In vergelijking met vroeger neer schen. er in Rusland nog altijd verschrik kelijke toestanden. De communisten onder ling hebben voortdurend ruzie Hel rijke, groote Rusland is nu een arm land ge worden. Ja, zij hebben geloofd alles to kunnen bereiken door bun mae.'d, maa: het meeste moet men door do-nalu v (o ontwikkeling laten komen. ,.Zeove>l hebt u noodig", zelden de bolsjewi.'-ko'i lo; do boeren, „en de rest levert u ÏUt echter slechts op papier zc-n iïhk\ jvx Want nu eens is dp oord a andermaal mislukt zij (otaai, en voor laatste geval verzamelt de boer noojvoor raad. Op het napier is dat over het hoofd gezien. Dikwijls blijkt hot mm schol iili versland voor deze groote voreid te klein voor een wipding van de gemoenschïppe- lijke -wereldproductie geldt dit heel zeker Het bost is altijd do regeering, die zich zooveel mogelijk overbodig maakt; zij moest er sleclits zorg voor dragen, dat de ge zon de natuur overeenkomstig haar cis zich kan ontwikkelen. Niemand Le.-r:Jo de wereld beter dan Hij, die ze r 1 T heeft/Wonderbare wetten heeft C->I i-i d- natuur gelegd- De trotsehhoid. ven het bolsjewisme gelooft, deze me: het eigen verstand beter te maken. Bekijken we vervolgens liet maat-chap- p.elijke leven. Reeds van nature voelt ieder het: in de menschelijke samenleving moet bereikt worden, flnï alle menseben in vred met elkaar leven. Do menschen zijn. van .natuur zeer verschillend. Op dit feit grond vest zicli de verscheidenheid* van standen, Maa- die standen! moeten in goede vor- i-odhoiiding met elkaar samenleven. Hoe is dat te bereiken? Door recht en liefde. Waar geen recht m°er gesproken wordt en waar de liefde ontbreekt, is lief met de samenleving gedaan. Dat kon ik in Rus land zoo goed waarnemen. Wat had ik voor verschrikkelijks gedaan, dat ik in d< gevangenis terecht kwam. Ik had alleen maar voor de armo menschen in Wilna gezorgd. Het bolsjewisme zegt echter: Ik alleen heb het recht te organiseeren. Dus werd ik gearresteerd en in een benauwden toren gebracht. Ik dacht steeds bij mij zelf: Waarom? Waarom ben ik hier? Kom ik dan niet voor een rechtbank? Maar er kwam nie mand, Voor ons, die onder de hoedé van oen wet leven, valt het zwaar, zulks .te moe ten verdragen- Als wij meenen, dat ons on. recht geschied is, voelen wij ons bezwaard en beklagen wij ons. Zijn echter de wetten weg, zoo is men van God verlaten en niets ter wereld bezit men. Waar is het recht? Na een paar dagen voerde men mij naar een andere cel, steeds ging er een met een revolver mee. Wat ik in deze gevangenis van deqrpiswekkende wezens gezien heb, zal ik nooit vergeten Uitgehongerde, bloeke gezichten zag ik; ook misdadigers. En al len meenden, dat zij onschuldig waren. De vroegere kapel was in een provisiekamer veranderd. Als iemand sterft, heeft hij toch recht op een geestelijke, maar deze wensch werd nooit bewilligd. Men sleepte de upenen als honden naar de terecht stel! Drie maanden heb ik in dezen to ren doorgebracht; voor iedereen een heel goede proef op ed echtheid van zijn le vensbeschouwing. Iemand, die niets in zicb heeft, gevoelt zich, alleen gelaten. doodongelukkig. Een geloovig mensch daarentegen voelt zich alleen op zijn ge mak; hij is bij het beste wat hij heeft, bij zijn Heer en God, Terwijl het leven van anderen aangevuld moet zijn niet verga deringen, schouwburg en allerlei soort ver maak, terwijl zonder dat alles het leven hun huiveringwekkcnd-leeg voorkomt, is de Christen in de eenzaamheid vervuld van heilige, groolsche gedachten; hij is geluk kiger dan anders. Wanneer de avond viel, en do lichten van do stad Smolensk uit doofden, vlogen mijn gedachten terug naar Duitschland, of als het licht van een kerk aanging, dan dacht ik: wat is het toch prachtig in hot christelijk leven; men is nooit heelemaan alleen; God verwijlt op ieder plaats bij ons. Ik voelde mij niet ongelukkig- Bijua had ik het geheele bolsjewisme vergeten. Maar dat neemt niets weg van de onrechtvaar digheid van hel voorval met dc bolsjewie ken. Op zekeren dag kwam er eindelijk een bearable met een kletterende sabel „Goeden dag!" „Nu, wat gaat er met mij gebeuren?" „Dat gaat u in 't geheel niets aan". „Wanneer kom ik hier dan uit?" „Weet ik niet". „Maar vindt er dan geen onderzoek door een rechtbank plaats?" „Wees blij, dat wij u nog niet doodge schoten hebben!" Met de Poolsche legioenen werd ik later van Smoleks weggevoerd. Met z'n dertigen werden we in afgerasterde wagens onder gebracht. Drie a vier dagen liet men ons zonder eenige verzorging. Mei verbazing kon ik uit de vele verhalen der soldalen opmaken, dat er hoegenaamd geen recht uitgeoefend werd. Over den Tsjeka c-n zijn verschrikkelijk bestuur, vernam ik: do voormannon der revolutie hebben het recht over loven en dood. Men vertrouwde ten volle diegenen, die vroeger jarenlang in de gevangenis geweest waren. Zooals vanzelf spreekt bezielden deze menschen een vreeselijke wraaklust tegen het mensch dom. In hun handen lag de wet. Er bevond zich bij mij in de gevangenis een rijke jood een zeer sympathiek man. „Morgen ben ik vrij", zeido hij mij op ze keren dag. Nog op denzelfden dag kwa men vier soldaten hem halen en schoten hem dood- De gevangenis van Smolensk is heel groot, vroeger kon ze 600 gevange nen. Geen mensch wist, wat met hun ge beuren zou. Ieder kon er weer denzelfden dag uitkomen of doodgeschoten worden. Krachtige menschen heb ik machteloos in elkaar zién zakken. De gevangenen werden dikwijls geboeid woggodragep, op auto's geworpen en op klaarlichten dag, ergens buiten op oen veld, gebracht, waar men hen doodschoot. Dit zijn tafereelen uit de bolsjewistische rechtspraak. Ook Ir gij- zolaarswezen is hierbij begrepen. Men ver overde een stad, nam oen zeker aantal gij- zoio.arsweken is hierbij en schoot ze dood. Deze gruwelijke om-rreehligheid was hel gevolg van do verachting cn verbroking der natuurwetten. Do boksjewiokcp wilde allo menschen gelijk maken; wat 30 in werke lijkheid- deden, waq het a'lergfoolstc on recht. En hoe staat hel met de liefde in liet rijk dor bolsjcwiki? Liefde kan daar gcen- ïngang vindon, waar alles nuchter ratio neel" en .zakelijk gemaakt wordt. Wanneer een gohfc-.'e stad in een fabriek veranderd wordt, hoe kan daar de liefde nog een p: its vir.dm? Do kerken zijn gesloten of tv. - vin van den Staat verklaard. vhh. liet g-dodm kan dc kerk nog tot de mcr-mm spreken. Dit systeem moest do k.en.-i'n. Do idwüslen van liet Dolsrv willen Daar men coiiter te.;?:; do n;'; iiv i;: ring, kwrn de verschrikkelijkste j; Toen ik uit do g v v '.wam, Kvi ik do 1'!:-ors-.a o in. Ui n lw; üeerd. Aüc-s gir.g 'n :c ?.--•! -i Xmi wa.vg.lo het ap'irijk r j 1 i\ v-: to r mik on, om- n."_v.r vmltig r ;-n i.n.ru terecht i.-'J a .n '.e r.ls Dat viel m'i - n. Ivo'-g hom, war hij ge studeerd 1:? I. Tn Duitschland. Nu spra ken wo Dni:En toen was!.hij de ba- n li 1111 olijks te mensob. Wan com? Omdat, niemand hom verstond en hij daarom on gehinderd kon spreken- He! bolsjewistische systeem is de vreeselijkstc tyran: de mees te doodvonnissen werden dooi' dezen Li la uer ondertoekend; hij moest. De eigen lijke uitspraak werd door hem niet be werkt. Wie de liefde wil, kan haar bij dit systeem niet tol uiting brengen. Zoo wreekt zich dc natuur op de vreeselijksle wijze. Wat de Slaat beveelt, is wet. In de hospi talen hoorde ik uit de verhalen van sol dalen der enkele troepenafdcelingcn, hoe eigen vertegenwoordigers en agenten uit Moskou de officieren van het roode leger bewaakten; in hun handen ligt het recht op leven en dood. Waar de spion is, kan de liefde niet op komen. En het geheel bolsjewisme is van spionnen doordrongen. Nu haat do Rus, dezelfde Rus, die van natuur heel gemoe delijk is. Terreur en vreeselijko slavernij liggen over hot volk. Hel is precies zooals Dosfofewskv het in de „Damonon" voor uitgezien heeft: Een revfclulionnair heeft een stelsel bedacht, dat hij blij en trots verkondigd; het begint met do grootste vrijheid en eindigt rrtel dc groot ste verschrikking. De liefde is in het bols jewistisch Rusland uitgestorven. Ten derde zullen we het godsdienstig vraagstuk overwegen. 1-Iet Russische volk is van huis uit buitengewoon godsdien stig- Op het platte land hooft ieder huis zijn „heilig hoekje", waar het heiligen beeld staal, met een lampje er voor. Daar knielen en bidden de huisgenooten. Zij zijn van harte goed. Nu hooft liet bolsjewisme de kerken in beslaggenomen.' In Rusland was de kerk waarlijk op een ondragelijke wijze mot den Staat veroenigd en zoo zag men ze zelfs voor een politieinrichting aan. Do kerk moot echter steeds het hoogste blijven en boven don Slaat slaan. Het is i iets ontzettends, als men baar onder bet politieke juk verdrukt. De bolsjewieken VCOR DE SLACHTOFFERS DER AARDBEVING IN CENTRAAL-AZIë. Rij het vernemen van rampen springt het hart van den Christen open: hij wil helpen! Naar aanleiding van een beschrijving in ons blad van gisteren over de ver schrikkelijke ramp in Centraal-Azië een brief van den missionaris pater C. Senge zendt ons een lezer onder motto: Van den gcesel der aardbeving verlos ons Hoor 3. Wij zullen deze en nog binnenkomende giften naar het Missiehuis le Udeu zen den. hebben do Rus. Staatsie, als elke andere ver- 1 volgd, omdat zij de loer over den persoon lijken God afwezen. Men moet zich voor stellen, wat dat voor Rusland beteekent. De arme russische boer had hceleinaal niets. In de dorpen ontbrak meestal do ge ringste ontwikkeling; de kerk was alles voor hom. Dc armste dorpen hadden dik wijls de mooiste kerken. Wat bij ons voor do schouwburgen of dergelijke inrichtingen ten koste wordt gelegd, werd daar voor de kerk gebruikt. Het russische volk had zijn kerken op een heel buitengewone wijzo lief. Wat het beteekent, dat men ze van bet volk afgenomen heeft, is, nauwelijks te zoggen- Het leven van den arbeider, hij moge zijn wat hij wil, is in vele opzichten een hard leven. Wanneer hij een gods dienst bezit, heeft hij een hechten steun en innerlijk geluk in hot leven. Wio zou nog sociaal genoemd kunnen worden, als bij den godsdienst aanneemt en er niets voor geeft? Heeft liet bolsjewisme het leven van den arbeider verbeterd? Iedere statistiek loont aan, dat in Rusland nog altijd de grootste nood heerscht. Ik heb van solda len uit het roode leger gehoord, die onder do puinhoopen dor huizen, naar heiligen beeldjes zochten, om iols te hebben, toe wat zij bidden konden. Ook de bewoners van de groote sleden willen vasten grond hebben. Ook het kind wil bidden. Kinderen uit een school oener groote Duitschc stad, waar men ook reeds begint, scholen zonder God en Godsdienst in to voeren, waar geen bij- belsche geschiedenis meer wordt gegeven, die (och een van onze aangenaamste los sen was (in tegenstelling met dc duitsclie grammatica) kinderen uit zulke scholen heb ik onlangs c-ens gevraagd: ,,Wat we ten jullie nu van Christus?" En hel ant woord was: „Er zijn groote mannen ge weest: Lenin, Mohammed. Een van hen heet Christus". Men stolt zich voor wat dit beteekent Aan een volk Christus ontne men! Op Christus is de geheele Wesler- sclio beschaving gebouwd, op Hem berus ten al onze instellingen. Hem ontnemen beteekent: tót 'diep in hot heidendom lerugkeeren. Wal ren ontzettend bedrog voor het volk. Christus ontnemen, dat be teekent dn kathedralen afbreken. Wat bi ij Ft er dan over! Wat biedt gij tic bevol king mot een t ra a Is tat ions, met beurzen on handelscentralen? Do natuur wreekt zich échter ook hier. Ontneemt Mén het Volk Christus; dan gooit men het middel weg, om de menschen Ie beschaven- In liet be gin waren er communisten, dio ideaal leefden, alles zelf deden, hetgeen zij ver kondigden, die ook met eerbied en ontzag over Christus spraken, Later echter, toen do reusachtige goederenvoorraden in de handelssteden verdwenen, toen ongehoorde schatten vernietigd, geplunderd en gesto len werden, zag men in, wclko menschen men ingehaald had. Er zijn nog geen groo te pnedagogen en philosofen geweest, die geweten hebben, hoe men zonder gods dienst hot volk (ot bloei zou kunnen bren gen Velen hebben liet wel beweerd, in de praktijk moesten zij echter erkennen, dal de mensch den godsdienst absoluut noodig heeft. Men ziel liet nu weer. De bolsjewie ken ondervinden het persoonlijk, wat zij tof stand hebben gebracht, welke toestand (■r ontstaat, als de innerlijk brave en eer lij!. 0 menschen ontbreken. Ook bij de chris tenen is het niet altijd zoo. als het zijn moest: maar de middelen zijn er. ze te lei den. De menschen in Rusland hebben geen kerken meer. geen priesters, Christus niet moor zij leven er na. Het kon niet anders, dat uit dit groot en mooi land een land van ellende ontstond LAATSTE (BEREOHTEK Het I. V. V. Nadat hedenmorgen op het congres van iiet I. V. V. te Parijs de eerste commissie haar rapport had uitgebracht, hooft dc heer J. Oudegeest medjgodeeld, dat hij entslag neemt als secretaris van het I V.V. Levenslang geëischt. ITet O. M. bij de rechtbank te Assen m'schte beden tegen den landbouwer Uo- devmond, die op 11 Februari 192'. Do Wit met een dubboüoopsgewoer heeft doodgo oi holen, levenslange gevangenisstraf, De brandknstdiefstal le Zwolle. I11 verband met den diefstal van dc brandkast met J 250 uit liet kantoor van do Automaat aan den Mcppoler weg lo Zwolle, wordt ons u t goede bron medege ideeld, dat mede dank zij de onvermoeid' opsporingspogingen van den hoofdinspec teur der Zwolsche politie, den heer G. J Letlinck, één dor daders van dezen dief stal is gevat Hij heeft een volledige kenlenis afgelegd cn is thans op last van den rechtercommissaris opgesloten in het Huis van Bewari'iig te. Zwol'o. TELESjRflWaaHEtë Sacco cn Vanzetti. Een voorstel in het I. V V. PARIJS, 5 Augustus. (V. D.). In het Congres van het I. V V. protesteerde he den Jouhaux tegen liet doodvonnis van Sacco cn Vanzetti, hetwe'k volgens hem een misdaad is tegen dc mensch beid, en stelde voor allo sleden dor wereld uit le noodigen Zondag a.s. arbeidersdemonstra- tics legen d:t mcnschonteercnd vonnis te doen houden. De vergadering stemde me', het voorstel van Jouhaux in. Een algemccnc werkstaking i n d c V. S.7 NEW YORK 5 Aug. (V. DJ Dc C mm.r- nistischo Arbeiderspartij heeft in d«m f- gr'nopen nacht in een tuassavcrgadciing allen arbeiders in dc Vorccnicdc Stalen last gegeven Dinsdag a.s. lc 12 uur een algemcene slaking te deen aanvangen, .1I3 protest togen de terechtstelling van Sacco en anzetti. De politie bewaakt do banken door middel van versterkte wachtposten, uit vrees voor bomaanslagen. Te Washington bewaakt dc geheime po litic do thesaurie cn do overige staatsge bouwen, alsmede liet woonhuis van Kel- voor vicn bovendien een speciale bewaking in het leven geroepen is. Het wereldrecord lange afstand vliegen. DESSAU, 5 Aug. (V D). - Dc wereld record vliegers zijn te 10 u. 13 op het vlieg- ve'd Dessau behouden geland, nadat zij gedurende 52 uur en 23 minuten in do lucht waren geweest. (Bovengenoemde vliegers hebben hun prestatie verricht door in de buurt van Dessau heen cn weer lc vliegen). MARKTBERICHTEN LEIDEN. 5 Aug Vee. Runderen 704. Kalveren 137, Schapen 1331 Stieren 77 200530, Kalf- cn melkkoeien 205 7*230 400, handel vlug. Varckocien 255 7 150 —270, handel matig. Vette ossen 107 2654o0, 66110 cl. (schoon a.d haak) handel vlug, Vette kalveren 56 ƒ50—110, 95190 ct. (schoon a.d. haak). Nuchtere kalv. 81 /815, Vette schapen 951 7*23 38, Weide schapen 530 ƒ2435, han del matig. Magere varkens 563 15—56, handel matig, varkens 70 60—62 ct. per KG. levend gewicht, id Londen 50 50—50 ct. per. KG. lovend gewicht handel vlug. Biggen 593 ƒ7—13, Veulens 3, Rokken of geiten 7 ƒ2—14. Kaasc Aangevoerd 140 partijen Bestecds word voor: le srt Goudsche kaas 32 45, id. 2c srt. ƒ3041, le soort Leidschc kaas ƒ4145, id. 2e srt 34 40 per 50 K G Handel rnalif. Aan dc Stadswaag gewogen: 100 partijen 4508 stuks, 35009 K G. LEEUWARDEN, 5 Aug. Defer. Mijubo- ter 1.80—1.79— 1 00, VcüingspvUs I 1.03 —1.02, CommissicmolPoring 1.83, Ronrls- r.otocring 1.80 Aanvoer 23 dorden 00 zesden. 3 twaalfden. - Eieren. Kippeneieren aanvoer Ü.Ji/iO Kg. prijs 6—3 cent per stuk. bande! prijs j 1.001.15 per Kg.: Eendeneieren aan- loor 1500 Kg: prijs 06:5 cent por .''tuk, handelsprüs 7585 cent per Kg. Kaas. Sleutelkaas 1547 cent. Na gelkaas 1032 cent, Goudsche kaas 8 53 cent. Edammer kaas 25—65 cent Aanvoer 62972 £g ALKMAAR. 5 Aug Kaaa. Aanvom- 142 stapels, zijnde 170.000 Kg., Ejihrlckskay". mof mérk 43N Boerenkaas met merk 7 41.50, zonder merk 38; Fabrickseom- missio niet merk 42, Róercncommi. - ie met merk f 44.50. Handel vhi" ROELOFARENDSVEEN. 5 Ati -u (u Veiling. Groenten Meloenen 17 .31 c-ent per stuk; Tomaten 810 cent per pond: Shijboonen 3.20—340. Snijboon en afwijkend 2.80, Idem II 1.55 Stek f 1.80—1 00, Stek II 90 cent. Prima boe nen 3.303.40. Idem zonder draad ƒ,3 70 3 30, Dubbele Stam 2 60—2 70 alles 1 er 10 Kg.: Augurken: Fiin 6 808I'im- hasterd 2.90—3 Idem If f 2 75-2.30, Grof 1.451.00. Hommen 1.151.35, Idem II 75 cent, Stippel 35—40 cent per 25 Kg KATWIJK a. d. RIJN. 4 Aug Vciiing. Groenten. Eigenheimers per kist van 25 Kg. 1.402.10, Idem Drielingen idem 0 700.90: Bloemkool I per 100 stuks 14.90—15.10; Peen per 100 bos f 5.-740 Aanvoer 320 man! 25 Krr cronle \ardap- pelen, 70 maal 25 Kff Drïeling< n: 73 K) b Poen. 1200 Bloemkool VEUR. i Am- Veiling. Eieren \aii- govoerd' 8319 Kippeneieren 680-8 05 cn 247 Eendeneieren 6.10G.60 por 100 stuks; 90 Kippen f 0.201.45. 12 Eenden 0.401.05. 25 Konijnen 0.401 85. c:i 23 Duiven 13-20 cent nor stuk. TER AAR, 4 Aug Veiling „St. Phncas". Princessebooncn zonder draad 3.70— 3 80, Snijboonen .3 20. Stek 1.20—1.30. Augurken: Fijn 6.807.30, Fijnbasterd f 3 10—3.60, Basterd f 2 75. Grof I *0 1.90, K. K 1.50, Riek 0.55—0 65. per 25 Kg Vci'inn Tuindr.rrbc'nnn". Suijho 1. 1 f 3.203 50. Idem Stek 2.50, prin ^s-m- hoonen 3.403.70, Doperwten f 1 40, Tuinboonen 21 cent alles per 10 ki!n. Au gurken Fijn 0.908Fi.inbaslord 340 Basterd f 2 55, Grof 1 f.0 2 50, K K 0 85— I 20. Slok 50—60 ern» Wisselnotccringon (Ar Herlijn Londen Ncw-York l'n'Ü» BruHoel (ltclga) /.O rich Madrid Oslo Kopenhagen Stockholm Wccncn l'roag BEURSOVERZICHT. In hoofdzaak trok de belangstelling z:-;!i heden samen op de Tabakken; vooral in Deli Batavia ruime nmzoMeti -11 de/" wa ren opnieuw meerdere pels hooger. Ooi: andere Sumatra-soorten honger gent leerd. Op de Hubberafd. vormde zich een flinke hoek in A'dam Rubbers, die goed prijshou dend w.1 ren wegens liet aantrokken dor rubberprijzen. Van dc Oliefondscn zorgden Kon. voor een goede aflc-diiig; zij waren iets hooger. Voor Suikers weinig aandacht. II. V. A.'s goed prijshoudend, doch weinig veranderd Voor Schoepv. slechts geringe belangstelling. Ned. Fndustrieelpn op klei ne schaal verhandeld. Kunstzijde bijna ge heel verwaarloosd.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1927 | | pagina 5