scbenlevcn is gemoeid! De vroegere en in u êid eenige radicale hervorming der jnenschelijke maatschappij, na het offer van den God-Mensch op Calva-rië, heeft eeuwen zelfs geduurd. Had ook de pas geëindigde wereldoorlog ons niet moeten leeren, dat de mensch spoedig aan alles, zelfs aan de meest schrikwekkende dingen, went? Verwonderen mag het ons daarom niet, dat, nu volgens velen het onweer is afge dreven, de gevaren van eene, naar zij mee- nen, alleen maar volgens ongeluksprofeten en van uit de verte dreigende wereldrevo lutie op het oogenblik niet meer den noo- digen indruk maken; en dat velen, die in '19 zoo warm voelden voor allerlei sociale hervormingsplannen, thans beu zijn van wat zij nu noemen sociale „Streberei". Mannen-broeders, laat U door deze ont goocheling niet ontmoedigen! Het feit waarvoor wij staan is achteraf bekeken .een doodgewoon verschijnsel. Wij hadden het, hadden wij voldoende nagedacht, reecis in '19 met volkomen zekerheid kun nen voorspellen. Iets wat wij dikwijls ook nu nog te veel uit het oog verliezen, is, dat bovendien in de moderne wereld, met haar ééne wereld markt, bijna alle groote economische pro blemen internationale problemen geworden zijn; die natuurlijk nooit, door wie dan ook, in een handomdraai zijn op te lossen. Tal van patroons, vooral in de zuide lijke provinciën van ons land, worden op dit oogenblik door onze handelspolitiek zelfs volkomen lam geslagen, indien wij niet spoedig een ministerie krijgen, wat, de nieuwe te Rotterdam zelf juist door „Werkspoor" te bouwen brug, het Ne- derlandsche volk weer terugvoert op hot in den economischen wirwar der laatste jaren bijster geraakt spoor naar werk. Bovendien laten wij het eerlijk erken- m ook onder de echt katholieke en in hun hart inderdaad sociaal voelende pa troons, zijn er eenigen de laatste jaren, wat men noemt, kopschuw geworden. Verschillende dezer zakenmenschen heb ben blijkbaar, hoezeer dan ook ten on rechte, den ook thans nog niet geheel ver dwenen indruk gekregen, dat onze katho- arbeidersorganisatie dreigt te worden hun vijandige nieuw opgerichte „zaak" van gesalarieerde beambten of be stuurders. Volgens de booze tongen, immers, zou den tal van arbeiders-vrij gestelden, kre gen zij hun zin, veel minder de bonden zoor de arbeiders laten dienen dan de ar beiders voor de door „acties" en nog eens „a-cties" leden wervende bonden. Aan deze legende, katholieke mannen van stavast, moet zoo spoedig mogelijk voor goed de kop worden ingedrukt. Niete is meer in staat om, onder de andere stan den, ook onze beste vrienden tegen de 'ons zoo dierbare katholieke arbeiders-organi- tatie op te zetten, dan het wekken van den schijn, dat haar leiders soms voor de e meest evidente economische feiten moed- nÊ willig de oogen sluiten; dat zij zonder ooit eenige waardeering te betuigen voor wat ,-j door hetenergiek werken van patroons zoor de arbeiders wordt verkregen, voort- li durend botweg dingen blijven vragen, waarvan zij zelf toch moeben weten, dat zij in de gegeven economische omstandig- a boden onmogelijk zijn. teb Zeer zeker, onze katholieke arbeiders ai strijden eersten vooral voor hun eigen rechten van him gezinnen en van den zoo ien reel millioenen menschen tellenden ar- b beidersstandmaar zij strijden daarom aiefc minder voor de redding en het behoud - tan heel de huidige, tusschen plutocratie ;e« tn bolsjewismo naar afgronden van gru- ïfc reien en ellenden voortgedrongen samen- Wi kring. Hun strijd is inderdaad een heilige itrijd. eri „God wil het"! odi Met deze strijdleuze rukken deze kruis- e faardera van den nieuwen tijd manmoedig jor ie voor menechen-oogen nog duistere, doch e I zlleen kleingeloovige Katholieken afschrik- n lende toekomst tegemoet. Ef „Vrede aan allo menschen van goeden 8.| lil". Met dezen van engelen geleerden jroet aan allen, die zij tegenkomen, slaan if 'rij de nieuwe, nog slecht gebaande wegen I. en ïïoo vol zelf ook van goeden wil en op to echte vredelievendheid vergeten zij even-, rel niet, en mogen zij niet vergeten, dat hristus zelf naar geeselkoorden heeft ge- ss repen, toen Hij de woekeraars uit den jpe smpel dreef. tos Neen, onze arbeiders willen niet louter loo! looie woorden booren. Zij willen ook da to len zien. Waar eenmaal lang genoeg is epraat, moet ook worden doorgetast, eze Mannen-broeders, wilt gij voorkomen, set K in w strijd voor lotsverbetering, vroeg e p I laat van velen uwer de mismoed zich ede eer meester maakt en dat het al te i®g moet duren, eer gij uw heerlijk doel ai ereikfc laat dan uw leiders speciaal oor twee dingen zorgen. De Katholieke arbeiders moeten gron- 191 iger het karakter der moderne maat- llei chappij, waarin zij leven, leeren kennen na dijk het werkelijk is. Zij moeten tevens, efe rillen zij niet, vooral in onze groote ste en -on en industriedistricten, worden misleid 1,aor de drogrede der socialisten, de Ka- bolieke Kerk altijd zelf en van nabij met igen oogen blijven zien. Waar het volk het levend contact ver «at met instellingen of personen, die red oortdurend bloot staan aan als verhaal ad in algemeen bekende feiten verkleede tótertaai, daar is de macht der suggestie f tovoudig onberekenbaar. De Katholieke Kerk, zoo spreken de so fisten, telt zonder twijfel vele leden, 'er voortreffelijke hoedanigheden door lans dereen geprezen moeten worden. 3.1 Desniettemin, zoo zeggen zij, is en blijft 8 6 Katholieke Kerk de groote en speciaal katholieke streken meest gevaarlijke t wdin van hen, die, als geen half mid- Reeuwsche of half versufte maar echt i>r- «derne en helder ziende menschen de ics* a en van hun tijd doorschouwend, het pip oek en vast besluit genomen hebben, toste wat het kost, de ketenen te to- ""breken, waaraan de demon van het ka pitalisme den modernen arbeider heeft vastgeklonken. Wie strijden wil voor de rechten en be langen van den modernen werkman zoo zeggen zij wie, waar dan ook, do mou wen opstroopt, om aan te pakken en een eind te maken aan de heerschende sociale wantoestanden, stoot voortdurend overal op den tegenstand der Katholieke Kerk. De socialisten, zoo zeggen zij, zouden ook zelf natuurlijk het zielsgraag anders willen. Zij staan echter hoe treurig ook voor het brutale niet te verloochenen feit. Volgaarne zouden zij de godsdienstige gevoelens der katholieke arbeiders zoo veel mogelijk willen ontzien. Zij zouden, vooral in katholieke streken, over de ver ouderde theorieën en de fabelen, welke volgens hen de priesters nog overal willen wijs maken aan volwassen moderne men schen, liefst heelemaal willen zwijgen, in dien de Kerk zelf maar wilde zwijgen; en, zoo voegen wij erbij, dood gezwegen wilde worden, waar het de toepassing en bele ving van haar leer op wereldlijk terrein betreft. Nu evenwel, zoo zeggen zij, de katholie ke bisschoppen en priesters zich overal ge durig met allerlei djngen op wereldlijk ter rein bemoeien en daarbij voortdurend den voet dwars zetten aan de socialisten, wier eenig doel toch gelijk de socialisten zelf reeds zooveel duizenden malen uitdrukke lijk hebben verklaard de bevrijding van de arbeidende klasse uit de klauwen van het kapitalisme is: nu heeft de Kerk, zoo zeggen zij, het eenvoudig aan zich zelf te wijten, dat do propagandisten der moderne arbeidersbeweging de katholieke arbeiders ontrouw moeten maken aan hun Kerk. Ziedaar een' dier schandelijke leugens, welke als onder modern ontwikkelde lie den alom bekende en erkende feiten, dag in dag uit, door de socialisten verkondigd worden. "Wie gruwt bij de gedachte dat de mil lioenen door de socialisten reeds geroofde schapen en lammeren voor goed voor Christus' schaapstal zouden verloren zijn wie de millioenen en millioenen nog tot in het diepst hunner ziel katholieke arbei ders ook in de toekomst voor de Kerk behouden en nu tevens voor onze katho lieke arbeidersorganisatie begeesteren wil behoort, gelijk wij zeiden, vóór alles zorg te dragen, dat zij onze Moeder, de H. Kerk, wezenlijk en waarachtig kermen ge lijk zij is. Zij moeten met hun eigen oogen blijven of leeren zien, met hun eigen ooren blijven of. leeren hooren, wat de Kerk leert, wat zij wil, wat zij doet. Wisten wij niet wat geschied is met den Heiland zelf en wat juist aan Zijn volge lingen is voorspeld; wij zouden, waar in derdaad millioenen arbeiders de Kerk als hun tegenstandster, ja als hun meest ge vaarlijke vijandin beschouwen, voor een onoplosbaar raadsel staan. Staat dan in de huidige wereld de Kerk zelf zoo ver van den modernen in zijn dorp of stad wel wonenden doch in zijn maat- schappelijken stand levenden arbeider, dat hij haar niet duidelijk genoeg meer ziet? Is het voor <jlen huidigqn werkman dan moeilijk geworden om te weten, en met volkomen zekerheid te weten, wat de Kerk in waarheid leert-, wat zij wil, wat zij doet Neen, Goddank, dat is het niet! Indien hij slechts niet blijft ronddolen in dien mist van leugen en laster, door bet socia lisme alom verspreid indien liij slechts behoort tot die verstandige menschen, die zich gaarne zooveel mogelijk van alles persoonlijk overtuigen, eer zij een oordeel vellen kan hieromtrent ook de moder ne arbeider zich nog zonder moeite volko men zekerheid verschaffen. Zonder lange en geleerde betoogen op een heel eenvoudi ge manier kan ook bij nog als met han en en voeten tasten, dat ook te midden de zer wereld van plutocratie en mammonis- me, de Katholieke Kerk is en blijft het Rijk van Christus, waarvan, naar Chris tus' eigen woord, het eerst en meest spre kend kenmerk is, dat in Zijn Rijk het Evangelie, de Blijde Boodschap, wordt verkondigd aan de zoowel door het heden- daagsche als door het oude heidendom versmade „armen". Wee de volken, wee de beschaving, in dien ware Christus niet met ons tot aan het einde der eeuwen een eind kon wor den gemaakt aan deze over heel de aar de voor de leer van Christus gevoerde „actie" der Katholieke. KerkWee ons in dien dit ondanks alle verdachtmakingen en laster zoo machtig „proproganda-werk" der Kerk een tijd lang kon worden stopge zet! Laten wij den huidigen socialen toe stand, ook in katholiek Nederland, niet te rooskleurig schilderen. Hoe gevaarlijk het is door anderen geprezen en gevleid te worden, kunnen niet alleen gewone men schen maar soms ook volken ondervinden. Illusies zijn en blijven speeltollen, waar mee op de speelplaats der groote school van het zoo desillusioneerend leven, nu en dan, Goddank, ook groote menschen nog eens mogen spelen. Toch moeten wij met zorg ons zooveel mogelijk hoeden voor il lusies, willen wij niet spoedig voor zoo groote illusies staan, dat heel ons moei zaam pogen één groote desilluusie wordt. Mannen-broeders! Ook in Nederland zijn duizenden en duizenden katholiek ge boren arbeiders, die niet alleen aan uwe katholieke organisatie, maar bovendien aan de Kerk zelf den rug hebben gekeerd. In den wirwar der moderne wereld heb ben zij het levend contact met de Kerk verloren. De socialisten maakten van hen lieden, die ons niet meer vertrouwen. Ook vroegere misdienaars zijn somwijlen zelfs de Kerk gaan haten. Gewis, de macht der voortdurend met valsche voorstellingen werkende suggestie is moeilijk te overschatten. Maar nooit zouden de socialisten zooveel aanhangers onder de katholieke arbeiders geworven hebben, indien nooit ook onder ons, Ka tholieken, tegen het arbeidende volk ge zondigd was. Wij, natuurlijk beseffen thans ten volle, dat het liberalisme, door overal en stelsel matig de openbare beleving van het Christendom van elk wereldlijk terrein te weren, de wereldlijke maatschappij op den duur. moest maken tot één groot kerkhof van uitgestorven Christendom waarop dan de Kerk zelf natuurlijk kwam te staan gelijk op onze doodenakker zooveel graf kapellen staan. Onze. door het liberalisme van de eeuwenlange dwingelandij der zonen van Calvijn bevrijde vaderen zagen evenwel heel anders tegen het weleer zoo machtig liberalisme aan. Bij zijn intocht in Neder land staken ook in katholieke streken ve len de vlaggen en wimpels uit, zonder in bet minste te vermoeden, dat zij in hun vreugde het Trojaansche paard in onze veste haalden. Somwijlen dringt onwillekeurig de vraag zich aan ons op, of destijds niet hier en daar zelfs katholieke priesters zich met terdaad door het liberalisme hebben laten opsluiten in hun kerken, en aldus veel te we'nig acht gegeven hebben op de in de hen omringende wereld toen langzaam maar gestadig opgroeiende nieuwo econo mische wantoestanden. Hebben sommigen hunner hun getijden niet gebeden over we gen, waarlangs uitgeschudde menschen lagen, die- als van zelf doen denken aan den armen uitgeschudde uit de parabel van den barmhartigen Samaritaan? Het is een blijft gewis allereerst de taak der priesters, doch het is ook en heel spe ciaal de taak van u, georganiseerde ka tholieke arbeiders, uw vele afgedwaalde broeders, alsmede den niet-katholiek gebo ren werkman, de ware Kerk van Christus weer te leeren kennen gelijk zij is: wat z'j leert, wat zij wil en wat zij doet. Ontwikkeling der arbeiders was steeds een der hoofdpunten van uw program. Ka tholiek Nederland geeft zich nog niet vol doend rekenschap van wat 't dankt aan de strijdvaardige in uw organisatie gevormde mannen, die thans in zoo groot getal op de meest bedreigde wallen staan. Hel zij a de in uw organisatie gevormde leeken- a-postelen, die, waar geen priesters kunnen koanen, maar waar juist bij voorkeur de socialisten het katholiek geloof bestrijden in arbeiderstrein en in schaftlokaal, op de „posten" onzer kolenmijnen en op de kaden onzer havens door hun ontwik keling en hun ijver bij duizenden en dui zenden den afval van ons heilig geloof voorkwamen. Mannen-broedersWeest eerst en vooral zelf echte Christenen. Zoekt Uw kracht in de godsdienstige vereenigingen der H. Kerk en het veelvuldig ontvangen der Hei lige Sacramenten. Het zijn de leekenapostelen in werk- manskielen, die, vaak beter dan do pries ters zelf, hun afgedwaalde door de socia listen misleide broeders kunnen terugvoe ren naar de helaas, door hen niet meer bekende Kerk. Ook in de achterbuurten, waar zoovelen van uw arme broeders wo nen, zullen zelfs bij de meest verstokten de harten voor U open gaan, wanneer zij met u dat levend contact weer krijgen, waardoor zij voelen, dat in uw harten wer kelijk leeft, wat gelijk wij zeiden, de har- teklop zelf mag boeten van onze Móeder de H. Kerk: „wjit gij aan de minsten der Mijnen hebt gedkan, hebt. gij aan Mij ge daan." Katholieke arbeiders, kloeke mannen uit het huis van Joseph, kruisvaarders van den nieuwen tijd! Gelijk na de babyloni- sehe gevangenschap de mannen van Ne- hemias en van Zorobabel te Jerusalem, te midden van heil omringende vijandige stammen, de nieuwe stadswallen en den tempel van Jehova bouwden; zoo werkt thans ook gij, na onze zoo langdurige ge vangenschap in het rijk der zelfs nu op financieel en wetenschappelijk gebied nog machtige liberalen, eveneens van alle zij den door vijanden omringd, aan den op bouw eener nieuwe christelijke maatschap pij. Naast den troffel moet ook thans het zwaard weer liggen. De "Voorzienigheid, die eens Christus zelf op deze aarde onder de hoede van een werkman stelde, heeft in dit door do Kerk van Rome zelf zoo plechtig ingeluid, nieuw tijdperk der wereldhistorie, aan den ook ons priesters zoo dierbaren arbeiders stand een groote, vroeger nooit gedroomde macht gegeven. Mannen van het Werkliedenverbond! Hoog het kruis van Jezus Christus! Hoog de standaard, die, gelijk in de dagen van Constantijn, Christus zelf ons heeft verze kerd, ook waar eenvoudige mcnschenkin- deren strijden, al is het tegen don Satan zelf, op het eind altijd victorie brengt! Weg met alle vrees, die kleingeloovig- heid zou verraden! Vertrouwt op God! Volgt in vast aaneengesloten drommen de kloeke mannen, die in Leering en Leiding en in do Volkskrant u voorgaan op de nieuw aangelegde en met Roomsch basalt verharde wegenen die uwe door u zelf gekozen leiders zijn. Over de vaandels, waarmee gij ten strij de trekt, hebben de vijf Bisschoppen van Nederland hun zegenende handen uitge strekt. Vanuit de stad van keizer Karei klinkt vandaag klaroengeschal, dat te wapen roept do „kerels, die marschvaardig staan om in de ontkerstende moderne maat schappij te strijden voor Christus en Zijn Kerk." In den naam des Heeren! Voorwaarts, marsch! „God wil het!" Na een kort woord van den voorzitter, den heer De Bruyn, werd het slotwoord ge sproken door Mgr.-A. Diepen, bisschop van den Bosch. Slotwoord Mgr. Diepen. Dierbare vrienden! Ik ben geen vreemde onder u, maar ik durf mij ie noemen uw Vader en leider, krachtens de zending mij door God gege ven, om u te geleiden van het geluk bier beneden naar de glorie hierboven. Hier heb ik voor u allen liet H. Misoffer opgedragen om Gods zegen over u af te smeeken, de zegen van Gods liefde en Vrede. Ik heb het voor u opgedragen om door de Voorspraak van Maria verhooring te vinden, opdat gij trouw mocht blijven aan het geloof en de leer der Katholieke Kerk, opdat hier moge komen de vrede van Christus in het rijk van Christus. Aan ons is het om vrede to brengen in dat rijk van geloof, rechtvaar digheid en liefde. En hooger dan de recht vaardigheid moet staan de naastenliefde, die moet inwerken op al onze daden. Chris tus' liefde moet de grondslag zijn van uw eigen grootheid en geluk. Die liefde is nood zakelijk, want zonder haar weerstreven we ons eigen geluk en de liefde alleen, brengt de overwinning Het woord des Heeren: dit is Mijn gebod, dat gij elkander liefhebt, is ook van toepassing op do katholieke orga nisaties, Wij moeten kunnen vergeven en vergeten, lijden en strijden. Geen haat, zooals bij de socialisten, maar liefde zooals Christus dat wil. Geen ontevredenheid, maar berusting, want de aarde is een tranendal, waar geen gelijkheid mogelijk is. De werkmansstand moge zich dan in ge loof en rechtvaardigheid organiseeren, maar ook in hartelijke genegenheid en liefde tot andere standen, dan zal hij kerk en maatschappij tot zegen zijn. Hierna gaf Monseigneur aan de gekniel de menigte zijn Bisschoppelijken zegen. Telegram van Mgr. Nolens. Mgr. Dr. W. Nolens zond het volgende telegram: „In den geest deelnemend aan het Con gres spreek ik den wensch uit dat het moge slage en 't uitgangspunt moge worden van een periode van overleg en samenwerking tusschen ondernemers en werklieden". De optocht. Nadat de bondsvoorzitter aan Monseig-i neur zijn dank voor het gesprokene had betuigd en de eigenlijko bijeenkomst met' den Chr. groet had gesloten, werd de op tocht geformeerd. ^Dezo optocht, dio van af het congresterreiu door de geheelo stad trok en geheel Nijmegen, vermeerderd met ruim 40.000 congresgangers, op de been bracht, is een waardig slot geworden van dezen grootschen en welgeslaagden dag. Zoo trok de stoet van meer dan 4.-0.000 men schen, met 800 vaandels en ongeveer 60 muziekkorpsen, door do stad en ook over het groote Keizer Karolplein, waar op het balkon van het gebouw der R. K. Univer siteit de Professoren zich verzameld had-j den. En nimmer konden de congressisten dio daarlangs trokken zich onthouden van een enthousiast huldebetoon aan het adres van deze voormannen in ons Roomsche leven. Ruim twee en een half uur duurde het, voordat de kilometer lange stoet geheel was voorbijgegaan en de drukte in de stad bleef verder den geheelen avond, totdat alle congressisten, ieder op hun beurt, met extra-treinen verlieten de stad, die van een zoo grootscho betooging van Roomsch Ka tholieke werklieden getuige was geweest. Een gebeurtenis als deze zal voor Nij gen oen blijde herinnering blijven. SPORT EN WEDSTRIJDEN. WATERPOLO. De uitslagen. Heerenafdeeli ng. Eerste klasse A. Amsterdam: Het IJG.Z.C. 43 Eerste klasse B. Leiden: L.Z.C.—Dolfijn 2—3 Zaandam: NeptunusU.Z.C. 23 L. Z. C.—Dolfijn 2—3. Ook de tweede wedstrijd van de L. Z. G. legen Dolfijn is in een nederlaag voor de Leidenaars geëindigd, zij het dan, dat het krachtsverschil ditmaal veel geringer was dan in Amsterdam. Het begin kenmerkt zich al dadelijk door een overwicht der gasten, hoofdzakelijk tengevolge van het feit, dat een der L. Z G.-achterspels niet erg fit was. Een fiksch schot van v. d. Velden, wordt keurig door Goekoop gehouden. Spoedig daarna pro beert Muller het van verre, doch de bal gaat rakelings naast. Ann den anderen kant probeert v. Leeuwen het, maar even eens zonder succes. Dat komt het eerst voor Dolfijn, als v. d. Velden zich mooi vrijwerkt en met een vinnig schot de score opent (01). De L. Z. G. is geenszins ont moedigd en een nieuwe aanval wordt be sloten met een hard achterwaartsch schot van de la Court, maar Rijke is op zijn plaats. Stender zwemt dan vrij en vergroot den voorsprong (02). Een nieuwe L. Z. G.-aanval levert een corner öp, doch deze heeft geen resultaat. Als Van Leeuwen dan in het strafgehfed een overtreding begaat wordt hij door scheidsrechter Van Olst achter het doel verwezen en uit de straf- worp krijgt de Dolfijn een 30 voorsprong. Na de hervatting pakt de L. Z. G. veel vinniger aan en niet zonder succes, want als de bal vanaf den uitworp door la Court naar achteren is gewerkt, krijgt hij hem onmiddellijk terug en scoort fraai (13). Dit geeft de L. Z. G. moed en herhaalde aanvallen zijn het gevolg. Buys schiet eens rakelings over en als Stender uit het wa ter wordt gezonden verkleint la Court uit den vrijen worp na eenig heen en weer spel den achterstand (23). Enthousiast wordt vercler gespeeld, maar de gelijkmaker blijft uit. Zoo bracht deze overwinning van do Dol fijn haar tevens het afdeelingskampioen- schap, zooals blijkt uit onderstaanden stand gesp. gew. gel. verl. v.t. pnt. gem. Dolfijn 4 4 155 8 2. I, Z. G. 5 2 1 2 11—10 5 1.— U Z. C. 5 2 1 2 9—10 5 1.— Neptunus 4 4 414 0 0. ZEILEN. NATIONALE EN INTERNATIONALE WEDSTRIJDEN BRAASSEMERMEER. Geen beslissing in de 6 Meter-klasse. De zeilraad moet uitspraak doen. Hollandia wint den Regenboog- prijs. Door de zeilvereeniging „Braassemer- meer" werden Zaterdagmiddag en Zondag de jaarlijksche nationale en internatio nal o wedstrijden op de Braassemermeer gehouden. Die laatste kwalificatie klinkt misschien wat wijdsch, wanneer men weet, dat er slechts in één enkele klas van internatio nale deelname gesproken kon worden, n.l. in de 45 M2. Kruiserklasse, waarin, de Bel gische „Oiseau Bleu" als eenling den strijd tegen de Hollanders aanbond. Die geringe buitenlandsche deelname mag echter allerminst het bestuur van do wedstrijdgevendc vereeniging verweten worden. De oorzaak moet veel meer ge zocht word'en in het feit, dat de buitenlan ders, meer speciaal de Belgen, bij hun wedstrijden op de Hollandsche wateren steeds geringe successen hebben kunnen boeken. Overigens was de deelname aan deze wedstrijden voor ccn vereeniging in op komst als de Braassemermeer is, niet on bevredigend. Toch was de belangstelling dit jaar lang niet zoo groot als het vorig jaar het ge val is geweest, maar het weer liet de be langstellenden in het zeilen nu in den steek, terwijl den vorigen keer de wed strijden door prachtig weer werden be gunstigd. Zaterdagmiddag. Het programma aan den voormiddag van den eigenlijken wedstrijddag was niet zoo groot en het duurde vrij lang alvorens begonnen kon worden, daar enkele zeilers niet tijdig aanwezig kondon zijn. In de 0 Meter-klasse, die het eerst moest starten, verschenen slochts vier deelne mers, wijl de Tromp op het appèl ontbrak. De strijd ging nu tusschen de Kemphaan, Prinses Juliana, Admiraal de Buy ter en Sally. Deze laatste boot, met Maarten do Wit als stuurman, geraakte echter uit den strijd doordat hij in lichte aanvaring kwam met de Kemphaan. Zoo bleven er slechts drie deelnemers over, die een vrij vinnigen strijd met elkaar voerden. Dc Prinses Juliana was aanvankelijk gerui- men tijd achter, maar in de tweede rondo kwam hij langzaam maar zeker naar vo ren om tenslotte als eerste de eindstreep te passeeren. De Kemphaan diende echter een protest in tegen de Juliana, do pro testcommissie wees dit protest toe en de Prinses Juliana werd uitgesloten. De hee ren Docdcs en Hoolwerff namen echter geen genoegen met dezo beslissing, zoodat het proces voor den Zeilraad aanhangig gemaakt zal worden. Echter komt er nog een tweede kwestie bij, wijl mr. Carp bij het beëindigen van do baan, nadat reeds voor aankomst ge schoten was, den boei had geraakt. Mr. Carp meendo, dat dit geen overtreding was, het. wedstrijdcomité had de overtre ding niet geconstateerd, doch Docdcs en v. Hoolwerff hadden hot wel gezien cn mr. Carp gaf toe inderdaad ccn fout gemaakt to hebben; zoodat ook hij dns' uitgesloten moet worden. In afwachting van de beslissing van don Zeilraad, willen we hier volledigheidshalve ons bepalen tot dé volgorde van renkomst. Deze was als volgt: 1. „Prinses Juliana", eig. cn stuurm. ir. L. Docdes, in 1 u. 27 min. 42 sec. 2. „Admi raal de Ruyter", eig. Syndicaat Scevanck, stuurm. mr. Carp, in 1 u. 28 min. 11 sec. 3. „Kemphaan", eig. en stuurm. TI. J. Pluy- gers, in 1 u. 28 min. 12 sec.; Sally", eig. en stuurm. M. dc Wit, opgegeven. In do Regenboogklasse waren do uitsla gen: 1. „Dolfijn", eig. cn stuurm. H. H. Gar- brecht, in 1 u. to min. 23 sec.; 2. „Hollan dia", eig. en stuurm. C. van Staveren, in 1 u. 38 min. 47 sec.; 3. „Tureluur", eip. en stuurm. Fr. Roozen, in 1 u. 41 min. 4 sec. Er waren in deze klasse verschillende protesten, doch geen der booten had ccn protestvlag, terwijl ook schriftelijk geeu protesten werden ingediend. Zoo had het wedstrijdcomitó al bijzonder gemakkelijk werk. In deze race hadden „Brasem" en „El" opgegeven, terwijl de „Tjctbo" niet gestart was. Zondag. De Zondagochtend liet zich aanvankelijk niet slecht aanzien. Weliswaar was dc lucht bewolkt, doch er bestond nngal hoop, dat dc zon zou doorbreken om het zeiler- festijn cenigBzins meerdere fleurigheid bij te zetten, 't Mocht echter, niet zoo zijn, want nauwelijks was or voor enkele races gestart, of oen dichte motregen viel neer. 't Was gelukkig slechts voor een oogen blik, maar het spelletje herhaalde zich zoo nu en dan tijdens den dag, zoodat het zei lersgenot geen algeheelo bevrediging ge schonken werd, temeer niet omdat tijdens do middagraces vrijwel vportdurend een dichte motregen neerviel. 't Was jammer, dat wo do wedstrijden door het niet beschikbaar zijn van een volgboot niet voldoende konden volgen. We hopen, dat zulks een volgend jaar wel mogelijk zal zijn. Do wind woei Zondag uit het Zuid-Wes ten, juist uit den tegcnovergcstelden hoek van Zaterdag. In verband daarmede was do baan dan ook geheel anders. Vanaf do startlijn liep de baan nu gedeeltelijk voor den wind naar den boei aan de Leidscho Vaart, vandaar terug naar den boei bij Roelofarcndsvcen, verder hoogerop tegen den wind naar het Paddcgat, dan geheel voor den wind naar de jachthaven to Rijn- saterwoude en verder terug naar dc finish. Behalve dc jollen maakten alle klassen twee ronden. To 10 uur viel het startschot voor dc G Meter-klasse. De Amiraal dc Ruyter start te het mooist, gevolgd als tweede door de Prinses Juliana, terwijl dc Sally en do Kemphaan als derde en vierde vertrok ken. Bij het ronden van den laateten boei op de eerste rouuu ,vas dc Juliana heele maal achteraan uk-u, doch tegen den wind gingen v. LUn. !\-erf en üoodce riskee- ren en niet zonder succes. Dc Prin.sw Ju liana begon als twcoJo do 2o ronde cn in

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1927 | | pagina 7