Tweede B!ad.
Maandag 30 Mei 1927
ARME FAMILIE.
Letipren en Kunst
~De St Franciscustentoonstelling
IN DE LAKENHAL TE LEIDEN.
Handschriften met prachtige miniaturen.
Franciscus-voorsteUingen.
Tn de ,,L. Crtvan "Woensdag 23 Mei ia
reeds een globaal overzicht gegeven van
;ezc tentoonstelling, waardooi de lezer een
vrij volledigen totaalindruk gekregen beeft
van wat er alzoo te zien is Als wij nu
toch nog de moeite nemen, om eonige re-
celen over deze zeer interessante exposi
tie te schrijven, is het geenszins om den
verslaggever te verbeteren, maar in de
eerste plaats om den lezers nog eens op te
wekken, toch niet te verzuimen, vóór 7
Juni naar de Lakenhal te gaan en daar
zijn keu nis en inzicht te verrijken. Neemt
men er alleen maar deze gedachte op, dat
Franciscus in de Middeleeuwen een ele
mentaire kracht voor het cultureel*, en
godsdienstige leven is geweest, een kracht
die nog steeds nawerkt, die vromen, ge
leerden en kunstenaars inspireert, dan is
men al rijker geworden.
In de tweede plaats wil ik U wijzen op
enkele dingen die mij bijzonder troffen.
Enkele maar! Want anders zou ik een se
rie artikelen moeten opzetten, die zich be
halve op godsdienstig, op verschil'endo
terreinen van wetenschap en kunst moes
ten bewegen
Men kan om te beginnen een scheiding
maken fusschen het schriftuurlijke werk
dezer tentoonstelling en datgene wat meer
behoort tot de beeldende kunsten
Deze scheiding evenwel is reeds zeer
willekeurig want onder het schriftuurlijke
werk vinden we een aantal handschriften
uit de middeleeuwen, verlucht met prach
tige miniaturen, waaruit ons heel de
droom van het Middelecuwsch Katholi
cisme tegemoet geurt. Miniaturen, naïef
van voorstel'ing, maar scherp en met
groote correctheid geteekond, waarvan de
blauwen en groenen en rooden de matte
toetsen van den ouderdom toonen en dio
toge'ijker tijd onvergankelijk frisch en le
vendig zijn: waarvan het blad goud gloeit-
in onverwelkbaren glans en de krullen en
bloemmotieven met de uiterste zorg, met
rustige beheersching en devote overgave
zijn geteekend. Men kan zich verlustigen
aan de oude Gothische lettervormen, dio
raet vlijtige maar nooit overhaaste hand
door zoo'n ouden monnik zijn neergezet.
Vast van statuur zijn deze lettervormen
en toch met het hooge en luchtige en rij
zige, dat den stijl der Gothiek kenmerkt.
Evenzeer als de spitsbogen van het kerk
gebouw uit dien tijd, drukken deze let
ters bet stijlbegrip van den tijd uit. En de
miniaturen behooren in Antiphonarium en
Missaal, zooals het ornamentiek der spits-
boogvul'ing in de raamopeningen of bo
ven de poorten van gevel of transcept.
Het was een tijd van stijlgevoel en stijl
begrip,
Zoo zagen wij een zeldzaam mooi Ro-
meinscb missaal uit Venray, gedagteekend
uit het laatst der 15e eeuw. waarin zeven
zeldzaam rijke miniaturen. Men bekijke ze
door de louo en overtuige zich, hoe minu
tieus de oude teekenaar gewerkt heeft, met
welk een intense overgave hij alios ver
zorgd heeft: hier een landschapje achter
de hoofdfiguur, daar weer de bloemen
die op den voorgrond staan, olders weer
om iets te noemen de grijze baard van een
figuur. Het is fijntjes, het is precieus,
maar niet peuterig, want het leeft, het is
sublieme kunst
In een ander Romeinsch missaal, uit
1531 zijn de kleuren, schoon van timbre
even frisch en levendig, maar de figuren
zijn niet zoo goed, terwijl de ranken en
bloemmotieven weer hee' mooi 2ijn.
Er ligt een handschrift bevattende Ge
tijden en Gebeden f1485) waarvan de kleu»
ren in de uiterst fijnbewerkle bloem- en
b.admotieven weer heel bijzonder zijn en
weer anders van kleur en gehalte zijn die
uit een bundel sermoenen van 14GO, af- 1
komstig uit een klooster te E'burg.
Aan de wijze van teekenen, aan het bij- I
zonder timbre der kleuren herkent men in
verschillende handschriften, de zeer ver
schillende kunstzinnige persoonlijkheden
van de verschillende ver'uchters. Men
voelt zoo duidelijk, deze monniken, met
hun ééne geloof, hun ééne devote zielsge
steldheid, hun ééne gemeenschappelijk
idealisme, waren persoonlijkheden met
hun eigen persoonlijke wijze van zien en
kunnen. Opgemerkt mag nog wel even
worden, hoe zeldzaam gaaf het perka
ment van verschillende manuscripten ge
bleven is.
In 't bijzonder voor muziekliefhebbers
maken we nog even opmerkzaam op twee
groote Antiphonaria, een uit 1496 en een
uit 1500, die zeer belangrijk zijn voor de
historische konnis van het' Gregoriaansch.
Het loont de moeite ook nog even de
aandacht te vestigen op een reeks incuna
belen of wiegedrukken. Dat zijn, zooala
men weet de eerste boeken, die van de
drukpers kwamen. Sommige zijn verlucht
met gravures, die door hun zeldzaamheid
bijzondere waarde bezitten voor anti
quairs.
Thans mogen we nog eenige oogenblik-
ken wijden aan het graphisch en schil
derwerk, dat onafhankelijk van hand
schriften, incunabelen en boekwerken
langs de wanden is ten toon gesteld.
Het is minder belangrijk dan het schrif
tuurlijke en, uitzonderingen daar gelaten,
is het oudste het beste. Maar van dit
oudste een paar prachtige Mozaïeken, een
serie fresco's van Giotto uit de basi'iek
van Assisi en een Franciscusvoorstelling
van Fra Angelico zijn natuurlijk slechts
reproducties aanwezig. Staat men voor
dezo laatste Franciscusvoorstelling, dan
krijgt men onmiddellijk een diepen indruk:
dat is mooi! Men geeft zich geen reken
schap, waarom het mooi is. Het over
meestert opeens en dan pas gaat men ont
leden: Hoe komt het nu dat ik dit juist
zoo mooi vind? Dan ziet men het edele
spel van lijnen, de klare vloeiing der kleu
ren en tinten, het diepe in zichzelf gekeer
de, do absolute overgave, waarmee de fi
guur in schouwing verdiept is.
Dat nu mist men bij het meerendeel
der Franciscus-voorstel'ingen uit den mo
dernen tijd. Ik moet er eerst bij denken,
waarom ik het mooi moet vinden en, als
ik mij er dan in verdiept heb, wat de
schilder bedoelde, dan eerst kom ik klaar
met mijn appreciatie.
De meest moderne stukken overmeeste
ren niet, wat de makers toch wel bedoel
den. Twee kleine werkjes van Toorop zijn
natuurlijk subliem geteekend; een voor-
ste'iing van Van der Plas heeft iets breeds
en weet los te komen van het doek. Lou
Asperslagh leverde knap werk in een vlot
te techniek Servaes en Colette kunnen
wij persoonlijk niet apprecieeren, maar er
zijn menschen die er anders over denken.
In den hoek der eerste zaal hangt nog een
mooie zonnige voorstelling van Ver
hoeve.
Veel graphisch werk is er, waaronder ons
onviel een houtsnede van Willem van den
Berg, reëel van opvatting, voorstellend
Franciscus predikend tot de vogels; de vo
gels iets gestyleerd, maar niet te veel, de
Heilige rustig zittend bij zijn meditatie,
het centrum van de groep, met mooio ver
deeling van wit en zwart.
Ook in de serie lino'eumsneden van
Pator Reinaldus zitten mooie voorstellin
gen. De strophen van het Zonnelied wor
den hier soms op zeer suggestieve wijze
verbeeld.
Het beste is, dat men zich door nauw
keurige beschouwing zelf een oordeel
vormt.
In de zaal verspreid vindt men eenige
Franciscus-beelden uit het „Bernulphus-
huis" en bijzonder opgevallen is ons een
streng gestyleerde, maar heel rustige voor
stelling van Brom in de tweede zaal. Hier
mee is lang niet alles genoemd. Maar dat
is ook niet noodig.
Laten vpJen toch gaan kijken. Men weet
dat de opbrengst dor entreé's geheel in
den geest van den Apostel der Armoede
voor do armen is.
N. J. SWIERSTRA.
Een portret-feekening van
Cornelius Musius.
IHet Bisschoppelijk Museum ie Haar
lem is door aankoop in het bezit geko
men van eeno zeer interessante portret-
teekening van Cornelius Musius, eigen
handig geteekend door Maerten van
Heemskerk. Ofschoon de .kooppenningen
zeer hoog waren, aldus „St. Bavo'', meen
de de Commissie dit zeldzaam voorko
mend. stuk voor haar Museum te moeten
aankoopen.
KERKMIEÜWS
Ned. Episcopaat.
Op 13 en 14 Juni a.s. zal het Doorluch
tig Episcopaat van Nederland weer in
vergadering bijeenkomen.
H. Petrus Canisius-standbeeld.
Op den tweeden Pinksterdag, dos n.m
te drie uur, zal te Nijmegen het stand
beeld ter eere van den H. Petrus Canisius
worden onthuld door Z. D. H. Mgr. Ar
nold Diepen, Bisschop van 's-Hertogen-
bosch. Pater Borromaeus houdt de ont
hullingsrede
Het comité wenscht alle nakomelingen
van den heilige uit te noodigen bij deze
plechtigheid tegenwoordig to zijn, maar
ofschoon er een volledige stamboom van
den H. Petrus Canisius bestaat, indertijd
samengesteld door Pater van Miert S.J.,
zijn do adressen niet bekend, zoodat het
niet doenlijk is persoonlijke uiinoodigin-
gen aan allen rond to zenden.
Het comité roept daarom de hulp der
R. K. pers in en noodigt langs dezen weg
alle nabestaanden van den H. Petrus
Canisius uit een toegangskaart voor de
plechtigheid van den tweeden Pinkster
dag aan te vragen bij den secretaris van
het comité, den heer Alb. van der Kallen,
Kronenburgersingel 13, Nijmegen.
Missieweck te Nijmegen.
Onder begunstiging van zeer goed we
der, hadden gisteren de sluitingsfeesten
plaats van do interdiocesane missieweck
te Nijmegen, die schitterend is geslaagd.
St. Pieterspenning.
In een schrijven aan Z. D. H. den Bis
schop van Haarlem brengt Z.Em. kardi
naal Gasparri aan Z. D. H. den allerhar-
telijksten dank over van Zijn Heiligheid,
Paus Pius XI, voor het zenden van
19.000 als opbrengst der St. Pieters
penning in het Bisdom Haarlem.
Pasloor A. M. van Erp. t
In den ouderdom van 73 jaren is, voor
zien van de H.H. Sacramenten der Ster
venden, overleden de Zeereerw. heer A.
M. van Erp, pastoor van St. Anthonis
(dekenaat Boxmeer).
Eemengde Berichten
ONGELUKKEN.
LAADBRUG OMVERGEVAREM.
De kraanmachinist gewond.
Een schade van f200.000.
Zaterdagmorgen tegen half acht heeft
op het terrein van Thomson's Havenbe
drijf aan de Maashaven te R'dam een on
geval plaats gehad, dat hoewel de mate-
rieele schade zeer groot is, ton aanzien
van persoonlijke ongelukken bijzonder
goed is aigeloopen.
Laadbrug no. 8 was geheel voor hot be
drijf gereed en de kraanmachinist G.
Kooyman, 56 jaar oud en wonende in de
Burgem. Hoffmanstraat bevond zich in de
cabino, toen de uitgaande hopperzuiger
„Nicolas Calcagno", die in de Maashaven
kolen had geladen en op weg was naar
Montevideo met zijn mast tegen den uit
legger van do laadbrug aanvoer. Door den
druk van den ijzeren en sterken mast
werd de ruim 200 ton ijzeren constructie
der laadbrug in zijwaartsche richting ge
duwd met het gevolg, dat de brug kantelde
en met donderend geraas naar beneden
kwam. Onmidellijk snelde hulp toe, zoo
dat de machinist, die onder do ijzermassa
was terecht gekomen, spoedig was bevrijd.
De G. G. D. constateerde twee gebroken
armen, een hoofdwond en inwendige kneu
zingen.
Rector Cajetanus O.M.C. van Katcn-
drecht was weldra ter plaatse en heeft den
man de laatste H.H. Sacramenten toege
diend.
UIT DE RADIO-WERELD.
Programma's voor Dinsdag 31 Mei.
Hilversum 1050 M.
12.Politieberichten.
12.352.00 Lunchmuziek door het trio
J. Casrelli.
5.006.45 Vooravondconcert door het
H. D. O -orkest, o. 1. v. Nico Treep. Mevr.
Koolhoven, zangeres. Aan de vleugel be
geleid door Mevr. F ronsel-Wegoner-
Koopman.
6.457.15 Engelsche les voor gevor
derden.
7.157.45 Engelsche conversatieles.
7.45 Politieberichten.
10.30 Persberichten.
8.10 R. K. Avond in Oss. 1. Belarig-
rijke mededeelingen van den heer A.
Kolkman, waarin ieder luisteraar ver
rassingen worden aangeboden. 2a. Viny
Ridge, Bidgoor. b. Antigone, Rousseau
(Harmonie „Kunstliefde vermag alles");
3a. Paaschhywne, Abt. b. De omnibus
conducteur, Silcher. c. Opgepast, v. d.
Wulp. d .Ik houd van mijn Brabant, Ha
mers. (Jongenskoor „St. Gaecilia Vereeni-
ging". Fr Nobertinus, piano Fr. Philo-
teus, viool)4a Dies Irae, Verhuist, b
Reich mir den perelendo Wein, Mania.
(N. v. Ederen, tenor). 5. Causerie door
den zeereerw. heer Pastoor Bloem 6a.
De Uitwijkelingen, Gevaert, b. Zielenpro-
cessio, Olkoop. (Mannenkoor „Excelsior").
7a Menuet, Dussek Burmester, h. Gan-
zona, Bohm. c. Cavotte, Rameau. (G. Baer
valdto viool, J. Koeken). 8. Credo (Missa
y/fo rogamus Domino'J, Thermignon. (.Pa
rochiaal Zangkoor ,H. Hart''). 9- Wie aan
arme, Gooymans (C. Peterse, bariton). 19
Lo Tourbillon, Boillon (L. Driessen
Ruysch, clarinet). 11a. Martha, Flotow. h.
Zeppelin Marsch, Blankenberg (Harmonie
„Kunstliefde vermag alles").
Davontry 1600 M.
11.20 Daventry-kwartet en solisten
(contra alt, trombone, piano, zangduet).
12.50 Lezing: Health and exercise.
1.20—2.20 Victor Ok»f Sevtet en so
praan.
3.15 Voorlezing.
3.20 Muziekles.
4.05 Fransche los.
4.35 Lezing: The shadow of the earts.
4.50 Orkestconcert.
5.20 Causerie.
5.35 Kinderuurtje.
0.20 Dansmuziek.
6.50 Tijds., weerber., nieuws.
7.05 Dansmuziek.
7.20 Lezing: Bad to worse or had lo
belter.
7.35 De werken van Bach. Pianomuziek
7.45 Lezing: Eclipses of the moon.
8.05 De militaire band. D. Gowen, con
tra alt.
8.20 Speeches aan het banquet aange
boden aan de Fransche bemanning van
do oorlogsschepen in Portsmouth.
Terwijl van den hopperzuiger slecht» de
mast, een knik heeft gekregen is van de
laadbrug niet veel anders dan een vor-
molooze massa over. De uitlegger ligt te
water en is vlak achter het schip „Oot-
marsum", waarop men aan het work was,
neergekomen. De schooiing werd bescha
digd. De bok en cabine zijn omgekanteld,
en diep in den grind goslagen. Drie spoor
wegwagens, dio zich onder de brug be
vonden zijn in elkaar gedrukt en gedeelte
lijk versplinterd. Het achterstuk der brug
staat nog overeind, doch neemt een ge
vaarlijke positie in.
Op den zuiger schijnt men door het uit
wijken voor eenige vaartuigen te zijn af
geleid en toen tegen de laadbrug te zijn
opgevaren. De laadinatallatie werd uit
zijn verband gerukt en geheel verbogen.
Terwijl de uiteinden der brug geheel zijn
verwrongen vormt het middenstuk met de
wagons en rails een opgestapelde ruïne
ijzerwerk.
De materieel© schade wordt ruw ge
schat op ongoveer 2 ton, waarvoor de na
vigatie van den zuiger aansprakelijk zal
worden gesteld. Een tweede persoon, die
zich op de brug bevond, heeft geen letsel
bekomen.
De toestand van den machinst is zorg-
werkkend.
Verdronken.
Zaterdagnamiddag is bij het afvoerka
naal te Schcvcningen een droevig ongeluk
I gebeurd. Eenige jongens waren aan het
spelen op de houtvlotten, welke in het ka
naal liggen. Zij sprongen van den kant
9.20 Weerber., nieuws.
9.40 Lezing; Music and the ordinary
listener.
10.00 „The West Gountreo", Cornwall,
Devon, Somerset. Orkest, H. Heyner, ba
riton. E. Weatheley, declamatie. De Ly-
rian Singers.
11.5012.20 Derby-Ball. Dansmuziek in
Royal Albert Hall.
„Radio Paris" 1750 M.
10.5011.20 Concert.
12.502.10 Orkcstconccrt.
5.055.55 Trioconcert (piano, viool,
cello).
9.0510.30 „Madamo Butterfly", opera
van Puccini. Orkest, koor en solisten.
Langenbcrg 469 M.
I.252.25 Orkostconcort.
8.509.20 Vroolijk concert.
9.2010.50 Pianoconcert door Paul
Schramm. E. Grote, cello.
II.05 Sluiten.
Königswustcrhauscn 1250 M.
12.208.05 Lezingen en lessen.
8.50 Her-uitzending van het program
ma van Frankfurt. Orkest on solisten.
Hamburg 394.7 M.
12.503.10 Orkestconcert.
4.355.20 Hongaarsche kamermuziek.
6.207.10 Vroolijk concert.
8.20—12.10 „Schulde der Musik". Dio
Sinfonie bis Beethoven 4-Opernspiol und
Opernballett des 17 und 18 Jahrhunderts.
Daarna dansmuziek.
Brussel 509 M.
5.206 20 Dansmuziek.
6.20 Frauscho les.
8.2010.20 Concert in de Dierentuin
to Antwerpen, o. 1. v. M. Flor Alpaerls.
H. M. DE KONINGIN VOOR DE
MICROPHOON.
Om Oosl en West toe te spreken.
Door den zender van Philips.
H. M. de Koningin hoeft do directie
der Philips' Fabrieken to Eindhoven
doen mededeelen, dat H. M. het voorne
men heeft, in gezelschap van H K. H.
Prinses Juliana, een bezoek te brengen
aan de Philips' fabrieken en voor do
microphoon van den Philips' kortogolf-
zender het woord te richten tot Neder-
landsch Oost- on West-Indic.
Het bezoek zal geen officieel karakter
dragen.
In verband met het lusschon dezo ko
loniën en Nederland beerscbendo tijds
verschil, zal H. M. Dinsdagnacht aa.
twaalf uur Nederlandsch Wost-Indië, en
Woensdagavond d. a. v. te negen uur,
Noderlandsch Oost-Indië toespreken
op de vlotten en speolden daar krijgertje.
Een der jongens, de 8-jarige C. Vr„ wo
nende in de Ripperdastraat, wilde ook
meedoen, maar sprong mis en viel in het
water. Heb ventje verdween oogenblikke-
lijk naar de diepte en kwam niet meer
boven. Op heb geroop dor kameraadjes,
die natuurlijk hevig verschrikt waren,
kwamen twee agenten toesnellen, die da^
delijk begonnen te dreggen. Aanvanke
lijk slaagden zij er niet in het slachtoffer
te vinden. Eorst ©enigen tijd later kon het
lijkje opgehaald worden. Door de politie
werd het lijkje naar de ouderlijke woning
vervoerd. Het droevige ongeval verwekte
in do buurt groote ontsteltenis.
Auto-ongelukken.
Op den straatweg Jutfaas-Vreoswijk
rood een auto togen een boom, doordat
een der inzittenden den chauffeu bij on
geluk tegen den arm stiet. De auto sloeg
om cn werd zwaar beschadigd. Do motor
was geheel vernield. Dr. v. d. Lugt uit
Jutfaas verleende de eerste geneeskundige
hulp en achtte het noodzakelijk dat een
der gewonden, die een ernstige hoofdwon
de liad bekomen, naar do Rijksklinieken
te Utrecht word vervoerd. Do chauffeur
bekwam geen letsel.
Te Vorden dicht bij den overweg is
Vrijdagmiddag do ongeveer zestigjarige
heer Fabcr uit Slijk-Ewijk (O.B.), toen hij
op zijn fiets uit een zijweg kwam, zonder
acht te slaan op een naderende auto, door
dezen aangereden. Do auto-bestuurder
had, ten einde de aanrijding minder era-
FEUILLETON.
Rom. n door Compton Mackenzie.
Vertaald door Ellen Russe.
15)
„Best hoor, Aubrey, maak jij je maar
niet ongerust. Ik ga geleidelijk akn. Jo
kunt honderd pond zetten op een kist van
George z'n sigaren min een. En die cene,
dnt ben ik. Waar was ik ook weer? O ja.
Nou ik zeg niets geen kwaad van Ste
phen, Johnnie. Het is een vriend van jou.
Het^is mijn baas. Het is een van Engo-
laiid's beroemdste kerkenbouwers. Maar
dab geeft mij niets, als ik in 'n dorp in
bomersetshire ben, twaalf kilometer van
t naaste station en sta te redeneeren met
n dooven dominee over do restauratie van
zn beschimmelde kerk. Of wel? Natuur
ijs niet. Het geeft me ook niets, als ik lig
0 slapen tusschen vochtige lakens en om
nur gewekt wordt voor den vroegdienst
J*0? ®en halfslachtig wezen half tuinman
p. 6choonmaakster. Of wel? Natuur-
ni16k' ®ouwkunde net als alles is 'n
l1 ^tekend baantje als je de vlag zwaait
oven in den toren, maar als je de fun-
enm^ifn ^raa^t *a allerberoerdst. Steef
n; hadden kleine geschillen, maar als
J nuchter is ik bedoel, als ik nuchter
hij zeker zeggen, dat er geen
van zijn ondergeschikten is, over wien
rj* ®r tevreden is, dan over mij. Ik ben
nitdr lek. Ik vind Gotiek do verwardo
Van een verwar(k tijdperk,
alleen oprecht geweest tegen Steef,
Hugh zweeg plechtig, terwijl z'n vriend
hem met zennuwachtige bezorgdheid aan
keek.
„Alleen," herhaalde Hugh op luiden
toon, „metempsychosis" mompelde hij,
sloeg nog twee glazen port naar binnen,
leunde achterover in z'n stoel en schudde
z'n hoofd zonder een woord meer to kun
nen uitbrengen.
Aubrey nam John terzijde.
„Ik vrees, dat Hugh to ver weg is om
van avond alle bijzonderheden te kunnen
vertellen," fluisterde hij. „Maar 't is
heusch heel ernstig. Ziet U, hij vond een
oud chèque-boek van mijnheer Crutchley
en eigenlijk voor de grap wilde hij zien
of 't moeilijk was om een chèque te in
nen. Dat was 't niet. Hij slaagde erin.
Maar hij wordt verdacht. Ik heb hem in
direct geholpen, ofschoon ik alleen maar
als medeplichtige in de geschiedenis be
trokken ben. Maar, als ik U 'n raad mag
gexen, gaat U mijnheer Crutchley dan
gauw opzoeken, en dan ben ik er zeker
van, dat U de zaak in 't reine zult kunnen
brengen. U zult wel weten, hoe U met 'm
om moet springen, maar Hugh heeft altijd
'n manier om hem nijdig te maken."
Al de vriendelijkheid en kinderlijke een
voud van Aubrey Fenton's houding moch
ten er niet in slagen John's woede te be
daren; toen de meid binnen kwam met
de boodschap van zijn gastvrouw om te
vragen of 't schikte, dat ze afnam, ver
klaarde hij geen minuut langer in huis te
willen blijven.
„Maar kan Hugh op uw hulp rekenen?"
drong Aubrey aan. Hij sprak als een ver-
kieiingspropagandist, die hevig begint te
twijfelen aan de goede vooruitzichten van
z'n candidaat.
„Hij kan nergens op rekenen," zei John
heftig. „Op niets, op totaal niets."
Iedereen, die op dat oogenblik Hugh's
toestand had gezien, zou John gelijk heb
ben gegeven. Z'n oogen hadden zelfs het
loven verloren, dat men nog ontwaren kan
in een langzaam bevriezenden plas, zo
hadden nu de glazige strakheid en rond
heid aangenomen van twee fleschstoppen.
„Hij kan nergens op rekenen," verzeker-
do John plechtig.
„Dat begrijp ik," zei Aubrey taktvol,
„ik zal probecren hem dit aan z'n ver
stand te brengen. Moet U heusch gaan?"
„Onmiddellijk."
„U gaat toch even binnen, mama goe
den dag zeggen?"
John gevoelde geen lust do geconfijto
damo ooit weer te ontmoeten, maar z'n
beleefdheid kreeg do overhand op z'n ver
ontwaardiging en hij volgdo den zoon des
huizes naar heb salon. Het laatste beeld,
dat hij van Hugh meedroeg, was van een
werktuigelijke figuur, die onhandig pro
beerde elk glas to bemachtigen, dat de
meid bezig was van de tafel te ruimen.
,,'t Is een schandaal," mompeldo John,
,,'t is't is walgelijk! Mevrouw Fcn-
ton," zei hij beleefd buigend voor haar
gastvrijheid, „het spijt me, dat uw zoon
m'n broer aangemoedigd heeft om mis
bruik van uw goedheid te maken. Ik zal
maatregelen nemen, om hier een eind aan
te maken. Ik bied U mijn verontschuldi
gingen aan, mevrouw Fenton, goeden
avond."
„Ik heb Aubrey altijd verwend," zeide
zij. „En hij heeft altijd een bevlieging ge
had voor gevaarlijk speelgoed, dat hij
nooit goed leerde gebruiken. Nooit!" her-
haaldo ze hartstochtelijk.
Even kraakte de muffe suiker, die haar
omgaf en kon John ccn blik slaan op haar
vrouwelijke mcnschclijkheid, maar op het
zelfde oogenblik was het confijtsel werke
lijker dan ooit, en toen John haar hand
losliet, nam hij bijna z'n zakdoek om de
ldcvorighoid af te wrijven.
„Zegt U eens, wat gaat U morgen nu
eigenlijk doen?" vroeg Aubrey.
„Dat doet or niet tóe,", bromde'John.
Aangezien hij zelf evenmin als Aubrey
wist, wat hij van plan was te doen, was
het antwoord heel goed.
Op het kruispunt tusschen Carlington
Road en Hammersmith Road wachtte
John op een taxi; ondcrtusschen hield hij
een redevoering tegen de sterren in den
misligen Londcnschen hemeL
„Ik zal dozen avond nooit vergoten.
Nee, nooit. Ik betwijfel 't ol een tooneel-
schrijver ooit zoo iets meegemaakt heeft.
Alle dieren van den aardbol bekeken, een
lunch gehad, waar een jakhals van zou
spuwen, twee verloren kinderen gezocht, 'n
onderhoud gehad met 'n ezel van een
broer; hem ruim dertig pond geleend, ecu
lonkende hospita, bijna mo dood verveeld
met oen majoor, een diner, dat me 'b ge
voel gaf van langzaam levend begraven te
worden, een glas van George z'n port, en
als toppunt het bericht, dat m'n broer een
Isandteekening vervalscht heeft. Hoe kan
ik nu aan Jeanne d'Arc denken?! Nog
zoo'n paar dagen cn ik zal niet meer in
staat zijn ooit te denken of te schrijven
hoewel, Goddank, de bioscoop is er nog
altijd."
Onder heb rijden naar Hampstead viel
John in slaap en toen hij nog acht uur
slaap in z'n eigen bed govocgd had bij de
genoton rust in de taxi, werd bij den vol
genden ochtend wakker met het voorne
men de zaak met Stephen Crutchley in 't
reine te brengen, Hugh uit z'n architec
ten-loopbaan to halen, hem tot Kerstmis
op Ambles to interneeren on hem in het
nieuwe jaar naar Btitsch Honduras te
zenden als mahoniehout-planter. Hij had
aan boord van do Murmania kennis go-
maakt met een mahoniehout-planter, die
voor 't eerst na dertien jaar naar Enge
land ging: die werkkring scheen dus wel
bloeiend te zijn.
Pas toen Jolin het kantoor van Stephen
Orutchley in Staple Inn bereikt had,
kwam hij tot de ontdekking, dat 't Zon
dag was, hetgeen weer een vollen dag van
nietsdoen cn spanning zou geven. Bijna
wcnschto hij, dat hij weer met Bertram
en Viola in do kerk was. Maar er was ccn
lieflijk drocvigo atmosfeer op deze oude
binnenplaats, waar 'n paar musschen klaag
lijk eentonig in een overhangenden boom
tjilpten en waarvan do takken naar een
parelblauwe lucht uitstaken, terwijl eeni
ge menschen zich op de banken verveelden
en hun versleten laarzon bekeken. John
bleef niet ongevoelig voor do antieke be
koring van dit tooneeltje cn toen hij een
leege bank zag, rustte hij uit in het
schuchtere zonlicht.
J
I
(Wordt vervolgd). 1