St.Franciscus' bsteekenis voor iz tijden. nr. St.-Franciscus en onze tijd. Onzo lozers zullen, na al Wat wij tot nog loc over den Heilige schreven, wel begrepen hebben, waar wij feitelijk heen willen. Allicht mag hen een groolo eerbied zijn bijgebracht voor den armo van Assisiö en bon ccnigszins duidelijk zijn gewor den do beteekenis van zijn persoon voor de 13e couw; doch vermoeden zij ook niet dat St.-Franciscus ook voor onzen tijd van bijzondere betoekenis is'? Dit is inder daad zoo Immers, juist onzo tijden heb ben een buitengewone overeenkomst met do lijden van St.-Franciscus, juist de gecstessfcroomingcn van St.-Franciscus' eeuwen loopen groolendeels gelijk met de geosterstroomingen van onzo dagen. En wanneer nu St.-Franciscus' ideaal, gelijk wij hebben aan aangetoond, destijds in staat is gebleken do stroom ingeir te zuive ren en in den aangewezen bedding te lei den. dan mogen wij ook thans met reden verwachten cn hopen, dat het ook nu tot oen verblijdend resultaat zal kunnen voe ren, een resultaat dat geheel en al ten gunste zal komen aan de Katholieke Kerk en machtig veel zal bijdragen tot de wederopbouw der vervallen Europeescho maatschappij Dat is de diepere beleeke- nis der Franciscaanscho beweging, die, naar wij vertrouwen, door. volgende toe lichtingen nog beter zal worden gewaar deerd. De geestesstroomingen van St.-Francis cus' dagen, waren, zooals gezegd, een ver langen naar zeer godsdieustig loven, en daarnaast een beweging «tegen, de rijkdom on het bezit. Zeker, liet moet gezegd, daar valt in ouzo dagen een groot zedelijk verval waar te nemen en ontelbaar is het aantal men- schen, die 't er theoretisch of practisch voor houden, dat „zich uit-te-leven" fei telijk het cenigsto en hoogste goed voor den mensch moet worden genoemd. Maar daarnaast ook dat valt niet te ontken nen is er op heden eveneens eens stre ving merkbaar naar godsdienstige, zede lijke vernieuwing en goddank, is ook het aantal van hen niet gering, die gevoelen of welen, dat de mensch voor iets hoo- gers is geschapen, wat ten slotte toch meer behartiging vraagt dan de zorg voor lou ter stoffelijke belangen. Dit streven is merkbaar zoowel bij niet- kat holieken als katholieken, natuurlijk bii laatstgenoemde slechts in dien zin, dat li 1 hier niet zoozeer om de theoretische ondergrond gaat da» wel meer om de prak tische doorvoering. Nu is echter do vraag: Gaat deze beweging, dit streven in ver schillende kanten do goede richting uit? .Tammer genoeg moet gezegd: niet geheel •en al Gelijk in Franciscus lijd treft men nu oog nog in doze bewegingen grove af dwalingen aan. Daar wordt onder niet- Icathoüeken wel gezochtb naar verdieping vau levensinzicht, doch omtrent het „boe" wordt bedroevend in liet duister gelast. Zoovelen, dio bun verwachtingen stellen in Iheosopliie, spiritisme of hoe dio nieuwe godsdiensten ook al mogen boelen, doch waar vau mon zonder overdrijving zeggen kan, dat de tweede dwaling erger is dan de eerstte. En wat do katholieken betreft: daar zijn er, dit tot eenzelfde doel be wogen, con zeer godsdienstig karakter aan hun leven willen goven, doch in de war gebracht door de moderne denkbeel den van onzen tijd, in de meening verkeo- ren, dat op religieus gebied aan eigen in zicht en eigen wil wel wat meer vrijheid mag worden gelaten, dan tot nog toe liet geval was De droeve gevolgen van zulko opvattingen zijn evenwel voor ieder wel denkend Katholiek meer dan tastbaar: Doch St. Franciscus is het, dio door zijn idealen de mislukking van dezo iu zich zoo goede strevingen kan verhoeden. Hij kan door zijn beminnelijke persoon lijkheid cn sprekend voorbeeld de mensch- heid loeren, dat geestesvernieuwing slechts dan mogelijk is, wanneor de katholieke geest weer leiding geeft, de .geest der eenige ware kerk, die alleen het auteurs recht bezit van de onvervalschto opvattin gen omtrent vrijheid, vreugde, karakter sterkte en Christusnavolging. St. Franciscus is het, d;o de schijnbaro tegenspraak oplost van eerbied voor bet gezag cn persoonlijke vrijheid door name lijk t°oncn, dat hij alleen waarlijk vrij is, die zich losrukt van alle kluisters dio naar benoden trekken, doch van den anderen kant zich vasthecht aan den gou den banden, dio don mensch hooger op voeren, zooals daar zijn het gezag van' kerk en maatschappij en allo verdere door God gewilde instellingen. St. Franciscus is het. die leert, dat de ware levensvreugde slechts kan geboren worden uit de levendige overtuiging vau het „Kindschap Gods" en in do regeling van 's menschen leven naar de wil van zijn Schepper, ook al mocht die zich som tijds uiten in lijden en beproeving. St. Franciscus is bet. die ten duidelijk st de bewijzen levert, dat ware karakter- sterk to geenszins beteekent hoogmoed, of heerzuciit, doch veeleer klein en gering zijn in eigen oog op daarnaast een stipte vervulling van zijn' plichten, gesteund door de hulp van Doven. Tenslotte St. Franciscus hooft ons.de juiste opvatting omtrent de Christusnavol- ging voor oogon gebracht door te leer en dat dit moge1 ijk is zonder vercenvou ding des levens. Doch hiermede raken wij do tweede parallel van St. Francis cus tijd in onze dagen, waarover wij in ons slotartikel meor uitvoeriger zullen bandelen. Hol moet voorzeker worden toegegeven, de strijd tegen het bezit in de middel eeuwen had een geheel anderen grond en bedoeling dan de strijd tegen het bezit in ouzo dagen. Was daar bet Evangelie hoe verkeerd ook begrepen het punt van uitga: hier dankt bet zijn ontstaan voor oen ^.oot gedocll uit de onchristelijke theorie van liet materialisme. Toch was deze 1, v. .ging, voorzoover hel betrof: 'n zoeken naar verbetering van do levenstoe stand van don arbeider, op zichzelf geno men niet verkeerd. Want waarlijk, nog voor geen halve eeuw terug was het met de arbeidende klasse droevig gas leid, zoo- dat Paus Leo XIII met reden het beiceke- nis volle woord kon spreken, „dat het lot van den werkman niet veel .verschilde van liet lol der slaven." Vandaar ook dat do Kerk zelve, voorzoover het in haar macht was, bier de hand. aan het werk sloeg. En er is verbetering gekomen, groolo verbe- ring zelfs. Doch do strijd is blijven aan houden. heviger zelfs dan in den aau- vang. Kan men nu zeggen, dat cr immer kwade trouw in het spel is? Neen. Men vindt zelfs socialisten en communisten, die 't waarlijk eerlijk met den arbeider meencn. Nocbthans, zij allen zijn -op den verkeerden weg, dat is boven alle twijfel verheven. Immers, zij meenen* dat eerst dan do ideale toestand zal worden verkre gen. wanneer bet bezit gelijkelijk zal wor den verdeeld of bestuurd, wanneer alle verschil in kapitaalgoed zal zijn weggeno men. Maar dat is cn blijft, gezien do thans ontwikkelde en bestaande maatschappe lijke toestanden, een luchtkasteel, een nachtmerrie. Toch is de beweging daar, en wij kennen haar excessen, evengoed a's haar verleiding voor den katholieken werk man. Wie zal die boweging in do goede richting leiden en in staat blijken het groote probleem op te lossen? Ook hier wederom St. Franciscus, gelijk hij dat eertijds heeft gedaan in de middeleeuwen, wél niet met de uitgesproken bedoeling, doch eerder door zijn diep Evange'ische woord cn zuiver Christelijk voorbeeld. St.-Franci.scus, die uit vrije keuze ver langde aiir te zijn, hij zal do menschheid niet aanwakkeren tot bittere critiek tegen over do bezittende klasse, doch hij zal den armen zwoeger van hem doen loeren, dat geluk en tevredenheid en vreugde zelfs te vinden is met het weinige, waarover men te beschikken heeft. Hij zal als' trouwe nagalm van Christus, tot hem het ver blijdend woord doen klinken, dat bet ge makkelijker is om vanuit ecu hut dan uit een paleis bet Rijk der hemelen bmnen te gaan. Helaas, wij kleine mensclien, hech ten maar al to weimg geloof aan 't woord, door Christus, do eeuwigo Waarheid, ge sproken: „Zoek eerst bet Rijk Gods en bet overige zal u worden toegeworpen." Maar St.-Franciscus met zijn machtig vertrou wen op de goddelijke Voorzienigheid, heeft do waarheid van dit woord onder vonden. juist omJa.i hij zoozeer leefdo in den geest van geloof. Nocbthans, St.-Franciscus richt niet alleen zijn woord tot den arme, hij beeft ook den rijke, den welgestelde burgerman een woord to zeggen. En dat is: dat ook hij zich de eenvoud des levens heeft eigen te maken, do armoede van geest, die juist bij deze klassen dikwijls zoo ver te zoe ken is. En toch, zonder armoede van .geest zonder daadwerkelijke onthechting aan liet aardsche, geen za'igheid, maar wel het „wee" der vervloeking. Dat zij zich dan door den mammon vrienden maken en hun geld en goed gebruiken, om wel te doen. Eindelijk zal St.-Franciscus door zijn ideaal: Christus navolgen door de ar moede, wat voor de mensch in dé we reld practisch beteekent: Christus navol gen door vereenvoudiging des levens ook hier beide gecsterichtingen in een heldere stroom welen te vereenigen en al dus de geleidelijke opgang tot écn dieper christelijk leven mogelijk maken. Wan neer de menschheid eenerzijds weer be reid is zich aan de leiding der Roomsch- Katbolieko Kerk ten volle over te geven cn anderzijdsch er naar streeft, zich los te maken van a'lc genietingen en comfort, die onze moderne, bedorven cultuur ge bracht hebben, dan is er een schoone toe komst in het zicht, waarin meer deugd en VTeugd to wachten zijn. Dat is dan pok' de reden, waarom al dege'ne, wicn het waarlijk welzijn der njenschen ter harte gaat, in onze dagen den persoon van St.- Franciscus naar voren brengen, dat is, wij herhalen liet de diepere bet eekenis der Franciscaanscho beweging, van wier gewicht nu wel een ieder overtuigd zal zijn. Wij zouden hier gevoegelijk kunnen ein digen, daar 't punt, waarom Het ons te doen was. naar vrij meenen, voldoende is behandeld. Toch wagen wij het tot slot van onzo artike'cn, een lans te breken ton gunste van do instelling der derde orde va St.- Franciscps. Begrijpen wij elkan der evenwel goed. Ik beweer niet, dat liet ncodig is, derdc-ordeling to zu'n, om do idealen van St. Franciscus, voor zoover die iu ons bereik liggen, tot de onzo te maken. Doch wel durf ik zeggen, dat wij ze beter zullen waaxdeeren en gemakke lijker ook zu'len kunnen benaderen, wan neer wij ons in deze verceniging laten in schrijven. Immers, waar onzo zulke krach tige geëigendo middelen van voorzorg en wijze beperktheid aan de hand worden ge daan, om niet door de gevaarlijke stroom van weelde en genotzucht te worden mode- gesleept, daar zullen wij ons als vanzelf gedwongen voe'en meer volgens den geest van Christus te leven, een dwang, welke ons overigens niet zwaar zal vallen, wan neer wij zien dat zoovele broeders en zns- ters met ons hetzelfde doel nastreven. Eu meen nu niet, de derde orde is voor ouwe -tantos en kwezls. Neen, daar is zij niet voor. Zij is veeleer voor dio menschen welke op beide voeten in hot vollo leven staan, en dio hun eigen leven zooveel schooner kunnen maken en daarbij tevens zooveel kunnen doen tot heil van de maat schappij. Daarom, bedenkt uzolve nog eens in ko mende dagen en mogo do aanstaande fees telijkheden ook in dit opzicht rijke vruch ten afwerpen. Fr. C. B. O.F.M. laypa ER] Tmasomia Veiling Hobaho ie Lissc. Uitslag voorvciling op zomerleyc-riag gehouden 10 Januari 1027. Directie Hj- baho !o Li:--?. Er was enorm vecj belang- stelling van de zijde van hot publiek. zoo dat zelf do gang paden alsmede hel podi um geheel was, bezet, kooplust graag, de navolgende prijzen worden besteed voor leverbaar 12 per 100. E. v. T. Diana 21.50, Pink Beauty 2, Zilver Slandaacv. f 2, Couleur Car- djnaal /i.504.40, Briliant Star 10 op ƒ4.50 11 op 5.10, Rose Luisante 12 op ƒ4, Scarlet Due 101 3.20, La Reine 11 op ƒ2.001.90 Rijzoueu Zon 111 op ƒ5.00 Mon Tresor 12 op 5.30, Procerpinc 11 12 ƒ4.505.50 Due de Bcilin 10 op 2.80' Flamingo 11 op ƒ2.50320, Venn. Bril iant 11 op 3.70, Prosperity 1112 2.80 Herm. Schlegel 11 op ƒ2.80 Calipso li op 2.80, llose Aplati 11 op 2.00. Hob- bcma 111 op ƒ3.90, La Reine Maso 11 op ƒ2.50 Prins van Oostenrijk 12 op 3.50, Kink of te Jellow 10 op 4.00^-3.70, Frea Mooio 101 op ƒ2.00 Gele Prins 12 op 3.50, Arlus 11 op 2.00, Rose Gusedelin 11 op ƒ2.10, Graina Due 5.90 D. v. T. Murillo 11 op 2.50—3.00, Gouronne d'Qr 1J1 .4.404.60, El Toreador 10 op 0.00 Mr. v. d. Here ff 1 op f 5.40—5.30, Thcewas i op ƒ3.10, Salvator Roso 1112 2.70, Thousuxsoll rood 111 4.00 Imp. Poibrorum 11 op 4.50, Peach Blos som 6.— P.w.T.: Barfigou 13 op 2.40—2.30, Wil lm. Copland 13 op 3.S03.70, Mad. Krelago 13 op 1 1.70, Bar. do la Tonnayo '13 op f 1-50, Ph de Gomininet 12 op 2.Prinses Éilsabeüt 12 op 3.Win. JPilt 12 op f 3.50— 3:40, Prof. Rauwenhoff 12 op f 2.An ton Roozen 12 op 2.Farnc. Sanders 12 op 1.40, Dream 10 op f 2.Rev. Ewbank 10 on 1.60, Naulicas 12 op 1.20, Clara" Butt 11 op f 1.30, Faust 12 op 5.30, Diverso Holl. Nissen 1.80 —0.40, Lilla Sibenca 1.80—1.70, Hya cinthen E.w. l'lnnocenco 19 18.50, 18 19 17, 17—18 li, 16—17 10.50. E B. Grand Martre 20 f 26, E R. Moreno 18—19 18.50, 17—18 16, La Victciro 19 26, 18—19 22.50, Queen of to Pink 19 26, 1819 19.50, 17—18 17.50, Crocus Walter Scott 910 f 1.80, 89 1.40, Purp. Grandfl. 1011 f 1.70, 9 10 1.10, Bar. van Brunow 910 1.50, 8—9 1, Mont Blauc 9—10 2.10, 8— 9 1.50, Crocus Geel 10—11 f 2.00, 9— 10 2.—. Aanvoer pl.m. 5.000.000, leverbaar aan- gelxxl-en. Uitslag plantgoed per H.L. ronde maat E.v.T.: La Reine 17.50, La Precieus© 75, Prins van Oostenrijk 76„ Cram. Brillont 50, Roso Grisdolin f 43, Gele Prins 62, Men Tresor 110, Fred. Moore 70, La Reine Mnso 43, Brill. Star 144, D.v.T. Peach Blossom 153, Oranje Nassau 740, Theeroos 79, Vuurbaak 99110, Murillo f 45. D.w. T Bart'gon f 25, Wm. Pitt f 50, Wilim. Copland 18, City of H iarl m 354, Cenlenairo f 33, Farnc. Sanders f 18, Princes Elisabeth 53, Le Notro f 45, Sieraad van Flora f 20, Rodo Islands 79, Broeder Panorama 86, El.T. La dy Mooro 295, E.N. Poet. Glory of Lisse 50, King Alfred f 70, Omalus Mase 16, Empcvor 32, Empress 34, Gol den Speer 35, Poet. gewoon f 14. Cro cus King of the "White gelijke maal 103, Purp. Grcnafl 290. Aangeboden pl.m. 500 H.L. plantgoed. BEMESTINGSLEER VÖGR IEDEREEN. I. Op het gebied der bemesting van deu tuin heorschcn nog zeer eigenaardig mis vers tanden, cn dat zoowel bij den liefheb ber, als ook nog bij diegene dio uit den aard hunner bezigheden beter zouden kunnen en moeten weten. Bij de liefheb bers is dil niet ie verwonderen cn bij de niet el (e zeer ontwikkelde vaklieden is dit (enigszins te begrijpen, omdat 'de be mestingsleer een vale is, dal ook niet maar zoo in een vloek en oen zucht le doorgron den is Ook wordt het er niet gemakke lijker op, nu het aantal kunstmeststoffen met den dag uitbreidt. Eenigo jaren terug was het altijd nog wat beter, cmdat vele jaren achtereen hot getal der kunstmest stoffen constant gebleven is. Met do ge wone mestsoorten is dat natuurlijk niet 't geval en zal ook nooit 't geval zijn; wel is het mogelijk, dal verloop van cenige jaren somlnige na tuurmes isoort en. niet meer te verkrijgen, zullen zijn. In dit ver band wijzen we op 'dé afname van paarden voor trekwerkzaaniheden, zoowel in de sleden als ook op liet platteland. In stroken, waar men zich in verband met den lard van.deij grciid niet met de veeteelt bezighouden kan ontmoet inen nu reotU dit'bezwaar en déze gronden waren dan ook voor dc intrede van'de kunstmest bijna waard i loos. 'Nu is do liefhebber al zeer ver gevor derd, als het- ucherhaupt tol hem of haar doordringt, dat de planten ook voedsel nocdig hebben, he l dikwijls Avordt or hc-e- lamaal-nict aan gedacht, dat cok do plan ten voedsel behoeven en ook degenen, die iruchtboomen hebben, b.A'. boereD, dio een boomgaard bezit ien, vergeten hun boom gaard heel (likAvijls te mesten. Een ander bezwaar is, dat zoo menigmaal gedacht wordt, dat het precies tender is, met welke naluurmest gemest vrordt. In A-c-r- band liiermodo Avijzca we op het mesten van vrucht boo men bij dc boeren mei vloei bare mest of gier en. bij bezitters van kleine turnen op het platte land die altijd mesten met most, die ze verkrijgen van liet A arkca, dat ze ieder jaar zelf mesten. Heeft men op het platteland geen varkens, dan werdt liet nog erger, wijl dan niets als priA'aatmest gebruikt wordt voor het be- mcs'ten van den tuin, dio buiten do steden nogal aardige afmetingen lubben lean. Nu wil liet geval juist, dat do menschéÖjko uitwerpselen het m.'nst geschikt ziju voor 'uet bemesten vau een arbei.dcrstuhuje, Avaar meestal jaar in jaar uit aardappe len geloc-ld worden, die gaarne wat meer kali ter beschikking hebben, terwijl men- scholijke uitwerpselen Avel veel stikstof en phosphor bevatten, maar zeer weinig kali. Hierdoor is de varkens mest een mooie aanvulling, daar dio v.vcr le Aveini.; phos- spfcor beval. Men kan wel aannemen, dal liet nooit aan te bevelen is. steeds maar dc zelfde luchtsoorten te gebruiken, Avijl ook de sa menstelling nogal uiteen loopen kan en het voor een vakman en cok den liefheb ber niet le doen is, zelf proeven tc nemen. Het beste is dan ook, indien mogelijk ieder jaar een andere mestsoort tc gebrui ken en zoodoende het gevaar van een een zijdige bemesting op to heffen. Niet alleen dat men door een eenzij dige bemesting een slecht gewas krijgt, maar ook kan men liet optreden van verschillende ziekten er inedo in do hand werken. - Trouwens, alleen een slecht gewas geeft al eerder aanleiding tot hel optreden van een of andere ziekte, omdat een slecht gewas niet zoo'n groot weerstandsvermogen heeft als een flink gewas. Verder is er aan he t gebruik van iedere meststof Avel een nadeel verbonden, zoo als b.v. bij gier, dat do grond valscii wordt door do reusachtige hoeveelheden As-ater, die men ermede op het land brengt en vcrschp koemest is weer koud. Dit Avat do stalmes (soorten betreft, maar ook bij do kunslmostsooiten kau men nadeclcn opnoemen, dio voorkomen kunnen worden zij het dan ook niet geheel, door zoo veel mogelijk af te wisselen; do ceno b.v. zwa velzure ammon'ak, is zuur, chili geeft een groeno aanslag op het land, superphos- phaat is ook zuur cn Thomasslakken- méel, kalkstikstof enz. bevatten veel kalk, dat soms goed is, maar toch ook Avcer niet altijd Ook bevat iedere meelsoort, maar voor al de kunstmestscorten bijna allijd min of meer schadelijke bijmengsclen, die in vele boeken niet besproken Avorden en die de fabriek natuurlijk verzwijgt, als zo teil- minste nadeel g kunnen geacht worden en Avaarmede ze schermt als zo denkt, dat cr een gunstige Averking A'an kan uitgaan. Denk b v eens aan de geringo hoeveel heid jodium, die er in chili schijnt te zit ten en waarmede vooral in den laats ten tijd verschrikkelijk gezwamd wordt in ver band met de synlheLische masistoffen, die niet anders bevatten natuurlijk, dan do grondstoffen, Avaaruit zo vervaardigd Avor den. Ook hij de natuurmeststoffen vinden we iets dergelijks, maar daar zijn het gc-en bijmengsclen, maar bacteriën, die een zeer gunstigen of ook ongunstigen invloed op do groei kunnen uitoefenen. Zoo is het een slechte eigenschap van paardenmest, dat zo zoo dikwijls schimmelt in den grond en hetzelfde kan gezegd worden a'an de afval van cacao, die nogal eens voor be mesting gebruikt wordt. Ook in verband met verschillendo on kruiden moot men op do mestsoorten let ton, wijl er soorten zijn, die in een keer ht land over kunnen laten vloeien van ou- kruidsoorten. Zoo b.v. do turfmolmmost, die AToeger uit de stallen Aran do trams kwam cn nu nog avcI van de stallen van de militaire paarden. Zij gaan zoo royaal om met den haver, dat het oen grasveld wordt als men een beetje ongelukkig is. Hetzelfde kan men natuurlijk beleven met mest van slordige boeren, die geen zorg dragen, dat het hooi nfet in de mest komt. Een volgende maal zullen we de mest soorten aan con nog nadere beschouwing onderwerpen. v H. Vragen op 't gebied Aran land- en tuin bouw aan de redactio Aam „De Leidsche Courant'' bruik van om zijn schoonzuster aan den. meestbiedende als slavin lo verkoopen! In dezen kritieken toestand groep liet Duitscho gezantschap to Kaboel in. Met diplomatieke nota's viel bij do Africlischo familio van Abdoella niets uil te richten, le minder daar do jonge weduwe staats rechtelijk geen Duilsch maar Afgliaansck ouderdane Avas. Er bleef alleen over, de Duilsclie vrouw "inct rijksmiddelen, uit de' nalatenschap terug lo koopen, waarbij bleek, dat Berlijnsche vrouwen .in dezo streek zeer boog aangeslagen zijn. Thans' bevindt de Aveduwc zich onder do hoede cener Duitscho familie in Kaboel; zij zal binnenkort op rijkskosten naar Berlijn Avorden teruggebracht. Tot dus\rer is het, nog niet gelukt een a-erlof lot vertrek te verkrijgen voor-haar kinderen, voor wel-/' ker opvoeding de Afghaansciie regeering wil zorgen. Geen ySeiend oordeel ovér kort haar. Wie liet meest tegen do kortgeknipte haren fuLmineeren zijn do kunstenaars. Zoo lezen wij thans weer in eeu Engeisch tijdschrift het oordcel van Sir William Orpen, een bekend schilder, dat als volgt luidt: ..Ik heb", zeide hij, „zes jaar lang den tijd gehad cm mijn oordeel te vormen ca ik ben tot de conclusie gekomen, dat do vrouwen...nooit hadden moeten begin nen om liuu liarcu af te knippen! Zij hebben veel tb slecht gevormdo hoofden, die door een flinken haardos gecamou fleerd dienen to Avorden. En hun gezicht is meestal lo groot in verhouding tot liet achterhoofd. Bob Avas erg genoeg, shingle was erger, maar een jongenskopik voel mij nooit op mijn gemak als ik tegen over zoo'n ontsierde atou,w moet zitten! „Als ik een jongenskop moet schilde-* ren, denk ik ahijd met een bloedend hart aan do Griekscho schooncn. die zoo menig kunstenaar bezieldenInspiratie gaat er van zoo'n gladgeplakt, geschoren hoofd niet uit, en al mogen de bezitsters van do hypermoderne coiffure zich verbeelden, dat zij er aantrekkelijk uitzien, een Circo of oen Helena van Troje zullen zij nooit eA'enaren. „Natuurlijk kan deze mode niet voortdu ren. Het is onmogelijk, zij is noch mooi, noch origineel. STOOMVAART MIJ. NEDERLAND. JOHAN DE WITT (uitr.) vertr. 19 Jan. v. Suez. KANGEAN vertr. 19 Jan. v. Batavia n. Amsterdam. MANOERAN arr. 19 Jan. a-an Batavia te Amsterdam. REMBRANDT (uitr.) arr. 19 Jan. to Sabang. KON. HOLL. LLOYD. KEXNEMERLAND (lliuisr.) arr. 1$ J^an. te Santos. WATERLAND vertr. 19 Jan. uil den N. Waterweg n. Buenos Ayrcs. TROUW NOOIT MET EEN AFGHAAN! In 1920, zoo vertelt dc „Vossische Zei- ung", leerde een jeugdige Berlijusche in liaar woonplaats een tabakshandelaar uit Afghanistan kennen; zij trouwden en toen Abdoella Khan verlangen naar zijn ge boorteland kreeg was zijn atouay Charlot te dadelijk bereid hem to a'olgon. In den zomer van 1921 reisdo het paar met oen baby on een aardig spaarduitje in Duilsch geld door Rusland tot het eindpunt van den spoorweg in Kocsjk cn van daaruit te paard in 22 dagmarschen door het hooggebergte naar de hoofdstad van Af ghanistan, Kaboel. Al Avas hier dan ook niet alles zooals do jonge vrouAV op grond van Ocslersclie films verwachten kon, toch voelde zij zich cr heel Avel. Kaboel is een stad van 70.000 inwoners on streeft cr zeer naar, zich te moderniseeren met electrischlicb I. cn snel toenemend autover keer. Abdoella Khan vond als tolk een be- I echelden baanljo in staatsdienst c-n tracht Ie het zijn vrouw zoo aangenaam moge lijk le maken. Toen zijn Daitscbe spaar duitjes door de inflatie AregsmoUen, be sloot hij naar zijn eigenlijk© geboortestad, het, land der Afridi's terug te koeren cn zich daar als handelaar te Vestigen. Zijn (rouwe vrouw volgde hem ook weer naar dezo onherbergzame bergstreek. Het land der Afridi's ligt aan de Oost grens vaai Afghanistan en behoort politiek noch tot dit land noch tot Britsch-Indië. De Afridi's zijn een buitengewoon oor- olgszuchtig bergvolk, dat den Engelschen do handen vol geeft. Onder de heerschap pij van mnliks en mollihs, stanmirsten en geestelijken, hebben zij de wetten en ge- Avconlcn A'an vrooger ecuwen gehand haafd, die in A'elo opzichten in srijd zijn met de vooruitstrevende opvattingen in Afghanistan. In don zomer a-an verleden jaar kwam Abdoella Khan met een ernstige longziek te naar Kaboel terug en stierf kort daar op in het onder Duitscho leiding staande cenlralo ziekenhuis. De regeling der na latenschap geschiedde niet a-olgeiis Af- ghaansch, maar volgens Afxidisch recht. Dat leverde voor do jonge weduwe zeer onaangenamo verrassingen op. Al dade lijk Avcrd haar to verstaan gegeven, dat zij en haar kinderen niet do erfgenamen van den braven Abdoella Khan waren, maar integendeel tot d (nalatenschap be hoorden. Zeer spoedig verscheen ook een broeder van den overledene, die zich vol gens dc zede des lands bereid verklaarde mot zijn schoonzuster Charlotte to trou wen. Dc jonge Berlijusche had echter hcelemual geen zin een nieuwen echt in het wilde land aan le gaan, doch gevoelde een hevig verlangen naar haar vaderland. Toen zij het aanzoek van den zwager af sloeg, Averd do minnaar een zakenman met een hard gemoed. Abdoellu's broer had hot recht en maakte daar cok gc- KÖN. NED. STB MIJ. DELFIA arr. 19 Jan. v. Alicanto te Bar celona. DORÖS vertr. 19 Jan. v. Amslcrd. n; Rotterdam. EUTERPE arr. 19 Jan. v. Amst. te Bor deaux. HEBE A-ertr. 19 Jan. v. Ainstcrd. n. Hamburg. STELLA a-ertrt. 19 Jan. a\ Amslcrd. n. Hamburg. ACHILLES vertr. 18 Jan. ar. Malta n, Amsterdam. AR ES arr. 17 Jan. a*. Wcst-Indië te New York. D DO vertr. 18 Jan, a\ Stettin n. Go thenburg. EOS vertr. 18 Jan. v. Oron u. Malta. FAUNA a-urtr. 18 Jan. v. Genua n. Li- vorno. NERO arr. 19 Jan. v. Danzig te Amst. ULYSSES vertr. 18 Jan. v. Bourgas n. Constantinopel. HOLLAND—AMER'KA LIJN CARDIGANSHIRE, v. Rolt. n.-d. N. Pa- cifickust, vertr. 19 Jan. 3 u. 40 nam. v. Lon den. EEMDIJK arr. 1G Jan. Antwerpen te Puerto Colombia. LOCHMONAR. \-crtr. 15 Jan. v. Portland (Ore) n. Liverpool-Rott. LOCHKATRINE, v. d. N. Pacificl st. n. Lond.-Rott., vertr. 17 Jan. v. Liverp. NICKTHEROY, v. d. N.-PoeifUknst n. Lond.-Rott., A'ertr. 17 Jan. v. Livorp. LOOHGOIL arr. 1G Jan. v. Rott. te Van couver. NEBRASKA, v. d. N.-Pacific n. Rott. arr. 17 Jan. te Panr-na. ROTTERDAM vortr. 19 Jan. v. Rott. n. New York, was nam. 1 u. 20 in zee. RTJNDAM (toeristenA-aart) arr. 19 Jan. te Suez. HOLLANn-BRfTSCH-INDIE LIJN. MEERKERK (uitr.) arr. 19 Jan. lo Ma dras. STREEFKERK (uitr.) arr. 19 Jan. tc Co lombo. HOLLAND WEST-AFRIKA LIJN. HELDER a'ertr. 20 Jan. \r. Lagos n. Accra.. REGGESTROOM vertr. 19 Jan. v. Am- stord. n. W. Afrika. RIJNLAND (uitr.) arr. 18 Jan. Ic Tcne- riffc. ROTTERDAMSCHE LLOYD. SLAMAT arr. 19 Jan. v. Batavia tc Rot terdam. RCTT.—ZUID AMERIKA LIJN. ALHENA Acrlr. 19 Jan. a\ Hamburg n. Antwerpen. WAALDIJK (uitr.) vertr. IS Jan. v. Rio Grande. KON. PAKETV. MAATSCHAPPIJ. SIGLI arr. 18 Jan. te Bclavan. f

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1927 | | pagina 6