VOOR DE VROUWEN. VOOR DE BOUDOIR. Een eigen boudoir ia een droom \\,f do tnccsto meisjes en jonge, ja zelf?, oudere Trouwen. Als met do meeste alen geldt ook hier, dat het vaak moeilijk to berei ken is. Het kamertje is meestal wel dispo nibel, maar de noodigc nankleeding ont- fcreokt geheel. Laten we daarom zuinig zijn en vlijtig, zooveel mogelijk zelf maken, en dus beginnen met het nederigst boudoir- garnituur: do prullcmand. Het geraamte is van dunne houten latjes (gij hebt wel een kennis of een timmer- ïnannetje die u dat m elkaar kan zetten). Overtrek het met een mooie stof: satijn, fluweel, linnen enz. De muts van do pier- jette wordt uit zwart fluweel geknipt, het gezicht uit zacht rose toile de soic. Ap- pliquccr deze twee stukken op mousseline. DDe muts wordt omboord met zwart sou- tacho. Achter de mousseline wordt de ikraag van witte satijn geplissecrd en vast gezet, terwijl tevens -1 vco snoeren bonten [kralen (zwart of rood) worden bev ^igd. [De omtrek erva*~ en do 'lijnen in het gezicht [worden met zwarte zijde geborduurd, be halve de lippen die rood moeten worden. (Het blauw rondom de oogen brengt men met eon penseel aan en een beetje water verf. De randen zijn geappliqueerd met ïwart fluweel, waarvan ook de linten dwars over de zijvlakken en aan twee kanten in een grooten strik gelegd. Voor de bespan- ningsstof bevelen wij aan: donker eiken hout lint, blauw of green. CHIQUE WINTERMANTEL. No. 815. Als stof kieze men „aubergine" volvet (lieft zijden). Van voren ren ge wone cculcnoopsslniting, revers en breeden overslag. De rug kenmerkt zicli door een breeden stolpplooi van anderen en aan jeen aanmerkelijke ruimte in het bovengc- ideclte. Voor bontgarneering taupe of smalle strooken bever. Hoed aubergino ^anno of fluweel. chetto als die op dc sluitsfrook op de borst. BOLERO-JAPON. No. 80G. Elegante japon van velours chiffon of zijden velvet in konvigsblauwo tint. De bolero is van achteren (vanaf do zijnaden) aan den rok bevestigd, terwijl ze van voren vanaf dc schouders vrij hangt. Feitelijk is het dus een semi-bolero- De eigenlijke blouse van bijpassend zilver cn goud brocaat reikt dus ook tot dc zij naden en gaat van onderen in den role over waarbij dc taillenaad door een ceintuur van velvet wordt afgewerkt. Een valsche sluitstrock cn kraagje van velvet sieren do blouse: neem do knoopen met brocat overtrokken. De voorste bolero-panden zijn met brocaat gevoerd; van deze laat ste stof komt ook een klein valsch mouw* tjo uit do werkelijke mouwen. PATRONEN NAAR MAAT. 1.C0 per stuk. Kindermaten tot 12 jaar 0.75. Papieren patronen op maat gemaakt, kunnen onder toezending van het bedrag (vergeet niet het nummer van het model op te geven) besteld worden aan Paper Pattern Service, Parkstraat 79, Den Haag Do malen op te geven volgens onder staande teckening. WINTERMANTEL. No. 830. Grijs velours dc laine als stof voor dezen mantel. Hij heeft in de zijden twee opgezette zakken, en is langs voor zoom cn om do mouwen gegarneerd met een goud-zwart of wel kleurig ripsliut. Voor het bont ldeze men een zwart of donker grijs skunks-opossum. JAPON. No. 805. Model van een effen fantasie v. iilcn stof in olijf groene kleur. Het lijfje is van voren en achteren geheel glad en recht cn is dcor middel van een ceintuur band aan den rok verbonden. Deze laatste heeft van voren twee stolpplooien ca valt van achteren glad. Het lijfje liecft voor den hals een lange strooksluiting met dicht op elkaar geplaatste kleine groene knoop jes. Onder liet kraagjo en ter weerszijde van den strook is 'n geplissccrcle jabot i*an ecru crêpe dc chine of linon bevestigd: aan de mouwen ontspringend ouder dc manchettc-omslagjcs een eveneens ge plissccrcle manchettc van dezelfde stof als do jabot. Dc knoopjes ran de kleine an- VOOR Dfc KEUKEN. GEKOOKTE INDIANEN PUDDING. Neem 2 kopjes meel; 2 kopjes blnc ei; een half kopje gesmolten suiker; 1 theelepel dubbcl-koolzure soda. Vermeng dit met melk ter dikte van beslag. Stoom het 3 uren. Licht het deksel onder het koe ken niet op. Opdienen met saus. EEN SAUS VOOR GEBAKKEN PUDDINGEN. Neem een halven liter water; 1 theekopje vol suiker; een stukje boter ter grooto van een ei; een weinig*nolemuscaat cn citroen essenco en breng het tot het kookpunt. Neem een weinig bloem of korenmeel en meng het in een dun beslag. Roer kokende de ingrediënten door elkaar totdat het do dikte van room verkregen heeft. Voeg daarna een lepel azijn toe. WORTELPUDDING. Een half pond geschrapte worteltjes; een half pond geschrapte aardappelen; een half pond fijn gesneden niervet; een half pond bloem; verschillende soorten krui den; zout, rozijnen, cn wat citroen naar 6maak; 5 uur laten stoomen cn daarna opdienen met saus.. ELSASSER AARDAPPELSOEP. 1 K.G. geschilde en gewasschcn aard appelen worden aan stukjes gesneden en in water gaargekookt. "Wanneer zij fijnge- kookt zijn, wordt een flinke, in stukjes ge sneden prei toegevoegd cn blijft dit alles nog een kwartier goed doorkoken. Dan wordt zout, peper en nootmuskaat toege voegd, de soep nog doorgekookt tot ze goed gebonden is, vervolgens zooveel melk toe- toegevoegd tot ze een goede kleur gekre gen heeft en de soep opgediend met een flinke hoeveelheid gebakken broodcrou- tons. ROODE KOOL, 1 groole of 2 kleine kooien, 3 eetl. sui ker, Yi ctl. fijne kruidnagelen, 1 cetl, bloem, 2 eetl. azijn, Y-x eetl. zout, 1 stuk boter ter grootte van 1 ei en 2 theekopjes water. Verwijder de buitenste bladeren, snijdt de onderste stronk weg en snijdt de kool zeer fijn in een pan. Zet deze op een zacht vuur met allo ingrediënten, behalve het meel en de azijn Laat ze ongeveer 3 uur zoo smelten, terwijl men zoo nu en dan de pan eens opschudt, om aanbranden te voorkomen. Daarna mengt men het meel met dc azijn aan, roert deze door de kool, die men nu nog Yi uur laat stoven. VLEESCHPANNEKOEK. 4 eieren, 200 gram bloem, ruim Yi L. melk, wat zout; voor het vulsel; resten van het lamsvlecsch of ander vleesch, wat melk of bruin van jus met water of melk ui en peterselie, bloem en boter. Vleesch eft vocht toevoegen cn laten slo ven. Binden met kouil aangemaakt bloein of maizena. Op smaak afmaken met iets noot. peper en zout, cn warm houden. Voor de pannekoeken: van de eieren iels melk, zout en dc bloem een dik be slag maken, als het mooi glad is de rest van do melk toevoegen cn er vier panno- koeken van maken. Op het midden van iodcreu koek wat vleesch- vcrdee'.on en don pannekoek toevouwen. Dienen op een ver warmden vleeschsehotel en versieren met takjes peterselie. EEN DROEF VERHAAL WAARAAN WIJ EEN MOOI SLOT MOETEN MAKEN. Onder schuld gebukt, zonder noemens waardig inkomen, pastoor in een stad van 15000 inwoners waarvan er slechts 150 p.m. katholiek zijn; verder belast met de zorg voor een parochie-district, doo groot als de provinciën N. en Z.-Hol- land en Utrecht te zamen, waarin eenigo honderden Katholieken verspre'd wonen, moest do arme Missionaris cr wel' toe be sluiten om een beroep te doen op de- zich nooit verloochende liefdadigheid van zijne landgenoot en; de nood was overstel pend groot. Hij wist wel dat cr veel van hen ge vraagd wordt, zóóveel dat zij soms wat kriegel vroegen: „Houdt dat gebedel dan nooit op?", maar ook w st hij dat dit in den regel niet zoo ernstig gemeend was en dat zij, dankbaar voor zooveel geeste lijken rijkdom als hun bezit is, altijd nog gaarno iets afzonderen om don stoffelij- ken en geestelijken nood van de min'Ier bedeelden elders te lenigen. En zeker zouden zij gaarno hem helpen als zij wisten: le. dat hij de grond waarop zijn kerkje en priesterhuisje staan, nog afgekocht moet worden, en dat, als dit niet in af- ienbaren tijd geschiedt, de Parochie noodgedwongen moet worden opgeheven: 2e. dat hij in zijn kerk geen doopvont hcoft (het doopwater wordt in flesschen bewaard) 3e. dat er zich geen biechtstoel in be vindt (een knielbank je moet er dienst voor doen).; 4e. dat iedere versiering ontbreekt, dat hij zelfs geen Moeder Godsbeeld rijk is, ofschoon zijn kerk aan de H. Maagd is toegewijd 5e. dat de laatste veertien jaren hot ncodige onderhoud niet kon geschieden; de kerk is totaal verveloos; Cc. dat zo zonder verwarming is cn dat in een land waar het 9 maanden van het jaar winter is. En hoeveel to meer zouden zij zich tot hulpverleen ng genoopt voelen, wanneer zij vernamen dat die billero armoede, de droevo illustratie is van den geestelijken nood in zijn parochie.Van de 150 paro chianen, die in do stad wonen, komen ér hoogstens 30 a 35 de kinderen inbe grepen Zondags hun Godsdienstplicht vervullen Trekken in andere plaatsen vriende lijke kerkjes, waarin do H. Eeredienst met eenigszins passenden luister gevierd kan worden, vaak andersdenkenden lot een bezoek en is dit vaak het begin eenor bekeering, h.er trekt hen niets, ja zelfs zijne eigene parochianen, mijden niet le verontschuldigen, maar eenigszins begrij pelijk, hun schamel kerkje. En nog erger is de nood in bovenge noemd parochie-district. Moeilijk en slechts af en toe le bereiken, ten koste van grooto uitgaven, uit nict-bestaande middelen te dekken, zijn de 2 a 300 Ka tholieken die daar wonen, zoo goed als van allen geestelijken bijstand versloken. Er zijn er die in geen jaren een H. Mis hebben bijgewoond, geen H. H. Sacra menten hebben ontvangen, geen preek hebben gehoord. Het droevig gevolg is dat zij onver schillig voor hun godsdienst, do kinderen lot hun veertiende jaar luthers -laten op voeden, om ze dan voor een paar weken aan den pastoor too to vertrouwen, die ze dan in dien korten tijd zoo goed mo gelijk moet voorbereiden voor hun eerste biecht en eerste H. Communie, die vaak de laatsten van hun leven zijn. En toch als men hem maar wilde hel pen, dan kon het toch zooveel anders worden. Want als hij van die daaglijks wederkeereude en afmattende zorg was ontheven, dan zou hij zijn kerkje passend kunnen sieren en daardoor niet alleen den Meester een eenigszins passendo wo ning bereiden, maar ook menschen trek ken en ze daardoor tot Hem voeren; dan zou hij een parochieblaadje kun nen uitgeven en het zijne parochianen gratis sturen en aldus voortdurend mei hen iu contact zijn; dan zou hij ach, dat het toch waar worde zich een draagbaar altaar en een dienst-auto kunnen aanschaffen cn op vaste tijden en in aangewezen centra zijne toevertrouwden kunnen bezoeken om hun het Brood dos Levens te breken. En zoo vol vertrouwen op de zege van Boven en zijn werk stellend onder dc be scherming van O. L. Vrouw, do Patro- nesso zijner parochie, waagde hij het dui zenden circulaires uit te zendent, waarop hij het antwoord biddend wachtte. En zie hier, wat hij mij een zijner vrienden moest schrijven: „Van dc bijnc 9000 circulaires welke ik uitzond, heb ik slechts op pl.m. 400 een antwoord beko men; wanneer do anderen, zooals ik vrees in den papiermand zijn terecht ge komen, dan beteekent dit voor mij eon catastrophe. Zal dat zoo zijn? Mij dunkt ons ant woord kan niet anders zijn, dat mag niet en dat zal niet; hier moet geholpen wor den. Do teleurstelling van heden zal slechts eeno beproeving blijken lo zijn, welke- door grooter zegen gevolgd zal worden. Nog slechts enkele weken en wij vie ren liet heerlijk Kerstfeest, herdenkend Christus Geboorte in den armen stal van Bethlehem, waar Zijne Moeder Hem ne- derlegde in eene kribbe „omdat er geen plaats voor Hem was in de herberg"; ar- .mer kon het niet. En toch als wij dat feit vaii Christus bitteren armoede herdenken dan juichen wij omdat wij weten, hoe waar het woord van den Engel is ge weest. die verkondigde dat die armoede van Christus het tecken zou zijn van vreugde „voor hot gcheele volle." En nis wij dan straks nedcrknielen bij de Kribbe in onze. feestelijk gesierde ker ken on dc jubel van dien Dag der Dagen ens overstroomt, wat zal het dan heer lijk zijn, als wij weten dat wij licbben medegewerkt, om bet Dr. M. Kavelli, Pastoor te Silkcborg, Denemarken ge makkelijker te maken om op Kerstdag het Gloria in exceLsis aan le heffen, le weten dat hij voor lien, dio zijne armoede len'gdon en hom een grooto vreugde be reiden, den Vrede van Christus zal af- smeeken omdat zij van goede wilic wa ren; moge het zeer velen zijn. Voor Dr. M. RATELLÏ, Onbevlekte Ontvangenis. SiiLeborg. O. 192G. Een vriend in ecod. Men gelieve voor het overzenden van giften gebruik te maken van de post- Cheque- en Giro-dienst, waarbij Dx. 11 a - velli is aangesloten voor Holland No. 107146, Denemarken 1409. OP DE BRUILOFT. door T b. v. Ti c b c 1 e n. De gasten aan tafel kregen het warm van t' eten en zagen rood van het pruis- tend bier; cenigen schoven hunnen stoel achteruit, omdat zij de pooten van de fcchraafkens tusschen hun beenen had den. De bruid zat te blozen en keek maar in haar teiloor of niet wijder dan bet zoutvat; dc bruidegom zei niet veel, en luisterde naar tante Fien, schuin over hern, die het hooge woord voerde. „Wèl, zet dan vensters cn deuren open als ge het benauwd krijgt", riep tante Fien". Dat jong volk kan nicvers meer tegen!...." En zo draaide haar grijs Laar en haar wit mutsken lier rond. Maar do deur ging open en twee klein broerkens van de bruid kwamen binnen met een groote, ingelijste prent van dc hei lge Familie: Joseph staat te schaven aan de schaafbank, Maria zit te sp nnen en Jesus meet op een plank met een passer. Het kleinste broerken zegt zijn aanspraak op: „dat zij goed gelezen hebben, opdat hun zuster gelukkig zou zijn raet haren Karei, en dat zij samen mogen leven en werken 3lijk dc Familie van Namrclh ci^ zeker naar den hemel gaan! De meeste gasten hebben zich omge draaid op hunnen stoel, cn als de aan spraak u.t is cn Nonkel Jan de prent op 't schouwblad gezet heeft, zitten ze alle maal peinzend over de tafel te zien en spreken geen woord. „Allemaal goed en wel!" mompelt ein delijk de smid, do broer van den bruide gom, en trommelt met zijn grove vingo* ren op do tafel „We moeten naar de liemol .gaan, maar met ons smeden en timmeren en hoeren verliepen wij veel tijd onderwege. „Hoe dat?" zei tante Fien en stak haren grijzen kop recht. „Wel ja, zei de smid, als wij bidden cn naar de kerk gaan, dan wordt dat daar boven in ons boeks-ken geschreven. Maar hoeveel is dat joer dag? Een half uur- ken? En al die andere uren, die ik voor mijn vuur of aan mijn aambeeld eta, dio tellen niet. Daar verdien ik mijnen kost mee, maar niet mijnen Hemel. Dat zij'.i verloren uren". „Smid, ge klopt er nevens", zei tante Fien; en alleman luisterde". Zoo is 't bij lange niet. Denkt gij dat uw smeden voor den hemel niet telt omdat ge er uwen kost meo verdient cn geld wint? Neen, man! Ge moet naar uw werk in zijn eigen ook zien. Is uw smeden niet nuttig voor do andere menschen? Zouden do boeren voorlkunnen als er geen smeden varen? Uw werk is dienstig voor het volk". „En do andere ambachten? De wagen makers, cn timmerleden, en kleermakers, en bakkers? En de hoeren? Als die er niet waren, konden do mensehen niet voort, en zou het ecu gesukkel op de wereld zijn. „Onzo pastoor heeft verleden Zondag bij ons in de hoerengilde nog good uitge legd: Onze Lieve Heer heeft de menschen. geschapen om samen te leven en malkaar voort to helpen, en al wie daar iels voor doet, doet den wil van God. Alle ambach ten en bedrijven zijn nuttig voor dc an dere menschen. Smid en bakker en boei en metser cn wagenmaker staan daar op bun plaats en moeten er zijn. En dio mogen daar een oordje bij verdienen, want zo moeten leven; maar hun werk wordt daardoor niet bedorven; het blijft eerst, en vooral dienstig voor bet ander volk!" „Fioü, zei Nonkel Jan, gc pleit 'lijk een advokaal! Als de vrouwlie in uwen jon gen tijd advokaat waren, waart gij er bij geweest!" ,,'k Zal u moi-gon mijn rekening sturen, zei Fien. Maar ik zeg, als wij ons work doeD, ieder op zijn plaats waar Ons Heer hein doet staan, dat ons werk dan cp ons boeksken geschreven wordt en wij er voor beloond worden in den Hemel. Wij zeg gen immers toch in ons morgengebed: ik draag U op al mijno werken? Zijn dat verloren uren, sftiidje?" Do smid monkelfrooide, knikte tvrec keeren met zijn kop: „"Wil ge, jandorie! gelooven dat ge gelijk hebt, tante Fien? Ge zijt gij altijd een aardige geweest, maar ge weet het te zeggen!.... „Dat is zoo," zei Nonkel Jan." Ieder van ons is dienstig door zijn werk voor ander menschen. Dat is waar. Maar eigenlijk voor het geloof doen wij niet veel Lezen, ja, voor anderen, en voor do bekeering van de zondaars, en voor do missionarissen. En dat is toch mager?" „Mager?" En Fien stale baren kop over de tafel vooruit. „Mager? Maar, Jan, hoo kunt ge zoo iets zeggen, dat bidden mager is? Neen, dat is dik en vet, en maakt veel menschen gezond in liun geloof! En wij doen nog veel meer voor het go- loof, wij die getrouwd zijnl" En zo keek vriendelijk naar dc bruid, dio nu bloosde tot acblev haar ooren. „Ziet eens, wat doen de Priesters? Dio werken om de menschen beter le maken en om zo (c bekeeren ,en om er veel naar don hemel le sturen. En wat doen de missonarissen? Die varen naar Kongo om dc zwarten te bekeeren en zc van gnt-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1926 | | pagina 10