mmmm Derde Blad. BÊSSBSBuam 'VM'Ê'ÉËüi Zaterdag 19 Juni 1926 DE NOODZAKELIJKE KOMST. i X. Heilig zijn 011 óp God gelijken zijn twee uitdrukkingen voor het zelfde begrip. Het middel er toe is: in zich zelf uitbeelden de irekken van Christus, den Zoon Gods, die juist daarom in stoffelijke gestalte lot ops ^Omdat het God zelf is, Die zulk een Gods- gelijkenis van ons arme zondige men senkinderen escht, om te komen tot ons iiMuvig doel, heeft Hij ook middelen tol onze beschikking gesteld, welke ons ,n?t vaste zekerheid tot die gelijkenis zul len brengen. „God heeft ons voorbestemd gelijkvormig te worden aan het beeld van Zijnen Zoon", zegt de Apostel. Daarom is Uiristus ons voorbeeld, maar tegelijkertijd f.,k degenen. Die voor ons heeft verdiend ,1p genaden voor onze heiligmaking: Chris tus is Degene, die onze heiligmaking be- vrerkt. Adam sloeg Gods plan lot heiligmaking ran den mcnsch aan stukken, en de Adamskinderen kwamen ter wedeld in ongenade en in de gevangenschap des dui- vok als vijanden van God. Pc voldoening was den menscli oen on- nuselijkheid: de Oneindige was belcedigd i ii zoo was de holcedigde oneindig ,daar deze nfgemelcn wordt naar de waardigheid van den beleed igdc. Als er van volkomen voldoening sprake wilde zijn, dan moest er ook een Onein- dige zijn, door Wien de voldoening werd gegeven. Angstvol zou alzoo de toestand go- vi'i'st zijn voor den menseh, die zich zag- huitcngesloten buiten het Rijk, door God voor hem bestemd ware er niet in God een oneindige goedheid, barmhartige lief de. en verlangen om den mensch gelukkig Ie maken. Wij weet, dat de Vader, de vertoornde, onmiddellijk na Adam's zondeval, beloofde dat cr een oplossing zou komen voor de angstwekkende vraag: fioe komt weer heel, wat wij hebben stuk geslagen? Een slacht offer zou er zijn, en dat slachtoffer zou komen na duizenden van jaren, in de vol- knid der tijden. Uit Adam's geslacht zou ll'i voortkomen, en toch zal Hij zijn de Zoon Gods: mensch om te lijden en te ver dienen, God om do boete to maken lot een Q'i'iudigo voldoening. 'Loo heeft hot God gewild, en niet an il, rs. Voor dien wil Gods buigen wij het hoofd diep in dankbaarheid en prijzen Zijnen Naam in eeuwigheid. De dood was voortgekomen uit de men- slielijko natuur in zonde: het leven zou voortspruiten uit de menschelijke natuur, mot de goddelijke vereenigd: „ut unde raars oriebalur, inde vita resurgeret". En Paulus beschrijft ons in zijn Gala- lonbrief: „Toen de volheid der tijden, floor do eeuwige raadsbesluiten vastge steld aanbrak, zond God Zijnen Zoon, ge worden uit ceno vrouw, om ons van de zondo vrij te koopen, om ons de aanne ming tot kinderen mede te deelen. (Gal. 4 45). he Zoon Gods kwam in dien onverge- lijken nacht, in alle stilte, als een vrecm- 'K en Joch eigenaar van alles: een ge- wmrienis. éénig in de wereldgeschiedenis; mi Hij draagt den naam welke Zijne zen ding beduidt: „Jezus", d.i. Verlosser. En komende in de wereld geeft Hij do roden aan van Zijn komst, beduidend da ongenoegzaamheid der menschelijke vol- doeningen. „In de wereld komend zegt '■ij: Slachtoffer en offerande hebt Gij niet gewild, maar een lichaam hebt Gij Mij be- Jnid: brandoffers voor de zonde behaag- ""l n'<?t; toen sprak Ik: Zie Ik kom." (Hebr. 10 5—7). Jezus is in do wereld, en waf Hij doet, 'n.ot als God, want het is zijn godde- 'iKfi Persoon welke handelt en dus aan al -'wo daden geeft de oueindige waarde, welke alleen de Godheid geven kan; ook ■fjfio daden in do menschelijke natuur blij- cn van goddelijke kracht. Oneindige ^«ardo zullen dus hebben die handclin- welke Hij stellen zal tor voldoening '"don vertoornden God. •tarom toch juist kwam Hij in do we- om onze hoosheid te dragen, welke p.°P Hem gelegd had. (Isaias 53 G). 'iinstus treedt alzoo in de plaats der l' "schen, en noemt op zich al de zon- iIm 0n? dan d'e lupuschenzonden uit te ?n ln het vleesch, waarvan Hij gelijk ,.r naan het vleesch der zonde. „Chris- u'o geen zonde kende, dien heeft God r, .o°, e Komaakt" zegt Paulus in II Cor. i'l °m tachtig uit te drukken, dat in r'M.MUS de zonde werd uitgeboet en wel (CQ goddelijke, dus oneindige uitboc- l0SPrijs der zonde mogen wij dus P .,°n j hloed van Christus, zooals •*"■>1 k .nacill,hkelijk zegt, als hij den nij";; h9.r.,nilort aan zijn booge waarde: hjke d? vnjKek°cbt „uiet met verganke- ,L zilver of .goud, maar met 8' far bl'ied, het bloed van het vlek- Cr'rj^ tahosmet Lam, het bloed van ïïorH'nf' a*ln2pwezen was van vóór de 3 d"r wgroid." (I Petr. 1 18 ïijke dood? Was dan 'de verlossing van mijn ziel niet anders mogelijk dan door dat wreedo kruis, dan door den marte laarsdood van Jezus? Het geloof antwoordt mij: mogelijk wel, maar God heeft het anders gewild. God wil mij laten zien, dat Hij mij lief heeft. dat de Vader mij bemint, niet min der dan do Zoon. God wil toonen de grootheid van de be- Jecdiging, aangedaan aan Zijne Oneindige Heiligheid. God. waar berg ik mij voor Uwen on- melelijkcii toorn, wanneer ik zie in mijn levensdagen zooveel uren besteed aan dat gene, wat uwe heiligheid zoo oneindig veracht: de zonde. Geen wanhoop, maar vertrouwen, zegt God, want Ik heb bewezen, dat Ik u lief heb juist door het lijden van Mijn Zoon, die uwq zonden op zich nam. Als gij dan nu .Mijne liefde oenigszins begrijpt, kom dan nader en hang Mij. aan, en gij zult do zonde halen als ik. en slechts liefde hebben voor datgene, dat Mij aangenaam is: de deugd, het goede. Christus, Jezus, Verlosser, Godmcnsch geef mij kracht. TIJDSCHRIFTEN. iV. Met Uct vermelden van Tliüins .Volks- •iliimnak voor Nederlandsctao Katholieken zou 7jjn, T, wcer oen stimulans tot'rustK'or arbeid zou zijn. bestond reeds sinds 1842. tijdschrift van ,o Sage ten Broeck ',.Uc Calholüke Nedcr- I»8».. r fel on hartstochtelijk man: iemand, d e ^t/nlof^f^vtn. Het is hem ton deele gelukt. J aar de ee hun ruiten to trommelen. Ze ^val<? aersdenkenden l.ierhij maar heel lustig dociel zou toezien. prolcslan,en voel den" Sh getuikkeW. door hun leiders»- nuwachtig gemaakt a oor Tule" Se 'plaaU zagen «M-J oogen, dat daan van den dan m 1839 aktana u b mvt do °KaUioliokoBe'lgische gravin d'Oultre- u 'ÜTat dat li do Katholieke,! on den- zldfden voet «ilde behandelen als zun ^^««ntng van Pro.es,anten Kt l^trWrng verschenen ^Proteslanlscdie periodieken met 1,eAVüd0„o™en ,.Be Tijdgenoot", een mnondblad dat zKh vooral richtteMjj- llie zicdrin'even "kraeliUge termen verde^ digde als waarmee do andoren den aam' jaar -ed ook door eeuige srsrJ? '-Si' rr'ï swrsxwW"» t::^nktlfhr^Can,"ap"ën. dat heel Nederland met huid en haar zou gegrepen door de vangarmen van den uc tonus van 't ultramontamsme. Uit dezo korte gegevens welke men uit voeriger toecL-licl.t kau i 10. yan S'kaTholier blijkt; dat omslrccks^O ^"to^Je'n'vvcrLtclKmwd de zenuw- SSHS-SS "ve'rrèweMe meeste vooraanstaande Ka- tholieken diei dagen begrepen, dat men door hartstochtelijk stelling le nemen .e- eenover de onvriendelijke gffldndheid een deel der overzijde slechts meer en om noodie schadelijke spanning Ie weeg ï~ehf in de poliliek-godsdienstige atmos- ''moh waardeerde hoogelijk Lo heilige pioniers arbeid; maar de marnas oud geworden en hield koppig ™st aan de oude eenmaal aangenomen ?trufw^;k Een klaroenstoot is een ideale wekker, maar te lang aangehouden hindert hij qhlus merkt Dr. Witlox op. r,*. li.-t was zoo ver gekomen, dat de liefti^- h^ vL l e sIge onnoodig de overzydo prikkelde en de Katholieken niet meer ten S°OUe kmo'"t gegoten worden 00 de gol- oifzeltelijkhe'len die konden verbitteren te vermijden. Duidelijk moest worden' ge maakt, dat de intellcclueele leiders de. Katholieken nog iets anders konden ge ven dun heftige verlogen; dat wetenschap en kunst hij Katholieko geleerden ook vei lig waren. Tusscben verschillendo geestelijken van zeer groote heteekenis, we noemen o.a Mgr. Van Vree, Mgr. Wilmer, Mgr. Pare- dis. Mgr. Van Hooydonk, Broere en an deren werd in die dagon een drukke brief wisseling gevoerd over de middelen, om op zakelijke cn overtuigende wijze in le gaan tegen de lietze van „De Tijdgenoot" en „De Evangelische Kerkbode"! Jlel is vooral Mgr. Van Vree. die met Mgr. Wilmer eindelijk de zaak tot zijn beslag weet te doen komen. Van Vree ontwierp een prospectus. Daarin wordt stelling genomen tegen do bcido genoemde tijdschriften. Men mocht zich niet langer openlijk vijanden des va derlands laten noemen. Indien zij dit de den „zouden zij vergeten, wat zij aan den godsdienst en aan het vaderland verschul digd zijn; zij zouden do roglen, hun bij do Grondwet gewaarborgd, onwaardig we zen; zij zouden do minachting hunner ge- loofsgenoolen in andere landen, mogelijk zelfs die verachting verdienen, waarin hen hunne bestrijders in Nederland pogen te brengen." „De Katholiek" wilde in de eerste plaats dus zijn een godsdienstig tijd schrift, maar het wilde zich ook met staatkundige kwi-ties zij liet dan meer indirect inlaten. Nog een citaat uit het prospectus. „De Katholiek" wil niet verdeden, niet verbitteren, inaar verzoenen en vereenigen. Hij weet ook, dat do gcwenschtc eendragt slechts dan kan plaats grijpen, wanneer do'verschillende belanghebbenden weder zijds elkanders rechten eerbiedigen. „De Katholiek"' zal dus ook immer gedenken, dat zonder dien omleidingen eerbied voor de grondwettige rechten der verschillende gezindten do rust en blord onmogelijk zijn. ln cén woord: vrijmoedige verdediging der waarheid, ongeveinsde hulde aan er kende verdiensten, onbegrensdo eerbied voor de regten van allen, dit zijn grond regelen waarvan „Dc Katholiek" nimme hoopt af le wijken." In Januari 184:2 verscheen de eerste af levering van „Do Katholiek." Van den beginne af word liet tijdschrift gekenmerkt door zijn bezadigdheid, die, daar stonden do opeenvolgende redacties wel borg voor, in geen onkel opzicht op slapheid geleek. Zelfs do „Evangelische Kerkbode" kon liet tijdschrift deze hulde niet onlhouden, dat het bezadigd was in zijn optreden. liet is vooral de vader Mgr. Van Vree, dio het kind deze bezadigdheid medegaf. Ontzaglijk voel heeft liet tijdschrift go- daan voor het wekken van zelfvertrouwen vooral onder de' intellectueclen, die O] hunne beurt,, hun wetenschappelijke bank noten. in het tijdschrift opgedaan, onder hot volk weer omzetten in pasmunt. Wij komen in het vervolg dezer serie op „De Katholiek" nog even terug in ver hand met een cultureel verschijnsel onzer dagen. Juist luidde het voor de eerste H. Mis, toen ik de Dorpstraat insloeg. Helder en klaar klonken do klokkolonen door de reine morgenlucht en trilden over het fon kelende veld, als wilden zo tot aan de grenzen dor gemeente wekken en nooden allo menschenharlen in huis en hut. Dan opende zich vóór mij een laag deurtje, cn een oud moedertje trad langzaam cn voorzichtig tastend naar huiten cn ging gebogen de straat dfior ter kerk. Toen vie len me de woorden des Ilceren in: „Va der, ik dank U, dat Gij het den kleinen hebt geopenbaard!" Ja, gij kleine ziel, klein in rang en weten, klein onder de menschen, gij bezit meer wijsheid en zijt voornamer dan menigeen, die zich voor de wereld groot voordoet en door de men schen bewonderd wordt. Het moedertje ging daar heen in de gouden „Herrgolts frühe". Do sneeuw van den ouderdom be dekte haar hoofd, doch het was mo als zag ik in het schitteren der morgenzon reeds den glans der onvcrwelkbare jeugd dat grijze hoofd omspelen. Hoe lang nog, dan lacht daarboven de zalige „Herrgotts- frühe" voor eeuwig u legen. Uit „Het Boek van de Vier Bron nen", van August in Wibbelt. Uw verlangen zij slechts God to zien; uw vreos, Hem te verliezen; u\v droefheid Hem nog niet to bezitten; uw vreugd te hopen, dat Hij u aan zich zal vertoonen; aldus zult gij in grooten vrede leveu. H. Theresia. Verlang het noodzakelijke, streef naar het bereikbare, wees tevreden met het mo gelijke. Bismarck. Noch geld*, noch goed, Noch overvloed Van kostbaarheden Maakt 't hart tevreden: Slechts in het hoogste goed, in God, Is 't reinste geluk, het zoetst genot. Geld is als vuur: een goed dienaar, doch een harde meester. Zie de dingen ze te vermijden. het gelaat, tracht niet Er zijn vier dingen, die nooit terugko men de afgeschoten pijl, het gesproken woord, liet voorbije leven en do verwaar loosde gelegenheid. N oor hen, die gelöoven en moed hebben, is het even noodzakelijk omhoog als voor uit te zien. f Wees gelukkig in de gedachte dat gij nuttig zijt, maar neem niet het air aan dat gij onmisbaar zijt. Niemand is onmisbaar cn wie aan die waarheid twijfelt, zn! het eens ondervin den.... wanneer het te laat zal zijn! n BRIEVEN VAN EEN n STEBELANDER Ik begin cr hier achter te komen waar aan liet N.ilt toe te schrijven, dat het her stel van Europa zoolang duurt. Do reden is eenvoudig deze. men Lie.>i voor de conferenties veel tc ïnoote plautseu Ga maar eens na: Genève aan hctprach tige meer met oen omgeving vol aantrcK- k olijk heden; Locarno, waar insgelijks het natuurschoon verlokkelijk is; ond"'® plaatsen in midden-Europa, ook buiten congres lijd om haar klimaat of schoon heid gaarne bezocht. En indien men niet naar zoo'n gezegend oord gaat, dan valt toch beslist do keuzo op een of andere we reldstad, welke allerlei amusementen kan aanbieden. flat 's Rliul verkeerd! Hoe doen 't onze kardinalen als zo een nieuwen Paus moeten kiezen? Dio gaan naar Home, a! is t er op dat tijdstip hetwelk immers niemanl voor uit bepalen kan nóg zoo warm. fcn "I komen daar niet om tijdens den atlu'ia vrrpoozing te vinden in lllslor,J'^ r0, - wandelingen door do Eeuwige Stad of ui toclifen door de omgeving; n.-en; zij wor den gewoonweg opgesloten tot nun go wiehtig werk gereed is. In de oude tijdenv.as dat anders, toi 11 eon- f,weerden do kardinalen gelijk tl'a™ «e diplomalen. waardoor de Pauskeuze vaak belemmering ondervond; Ihans 13 aal a. leinnal anders en beter. Ken goed voorbeeld dus voor de ïnler nationale samenkomsten, welko l'-ur»pa en de wereld weer op dc been mollen helpen. Men schrijft den langen duur van het proces toe aan allerlei feilen, zooaK aan dc weigerachtigheid van Uncle bam lid Ie worden van den Volkenbond; 01 ..an de bcceerigiicid van Brazilië, ilat mede oen a-ten zetel v ilde en nu uil baloorig lie id liiet langer mee wil doen of aa" 'P' grenz-nloozc wantrouwen van Marianne jegens Michel; of aan den puzzlo der ïu- temationalo schulden. Allemaal malligheid M m in de verkeerde keuze der plaatsen van simon- komst Hese maken liet i er-aderen le aanlokkelijk, ook doordat men nog spe ciale genoegens bedenkt om 'Je 81 ceorden lo verstrooien. L Ik weet nog heel goed hoe dit ging hu de eerste Vredesconferentie, welke .n 1 v n Haag plaats had. Allerlei autoriteiten 111 verocnigingcu en speciale eomPe s s oo den zich uil, 0111 het internationale g-ze schap zooveel mogelijk verpoozing•aan b bieden. Allerlei fcMunon. afgewis,,,-!.! door diners en soupers vonden plaats, oen ander mol liet gevolg dat du wereld uil vredesoogpunt bekeken nor meer van de wijs is dan vuur men over den vrede he.- Efon to praten. Dit l.iot.du valt ui t lcse" te spreken, nietwaar! Welnu, dit zou anders wez.n, mann men de conferenties rustiger aan den ar beid liet. waarvoor in de eerslc plaats 1100- dig is: een rustig vergaderooi 1. waar wer ken de I-enige ontspanning yornd. 'L iclcr want ui"ii kan niet ad infinitum aan den arbeid blijven - naar bet einde De tegenwoordige conferenties zijn zoo waar vrunlijke ontspanningen, waarin) ook al op de verkeerde wijzegogo- ,CnMènr«gt wel eens, dat tijdens een di ner de n< teligsle kwesties liet best opge lost kunnen worden Nu dineoren dc inter nationale diplomaten meer dan vol doende, maar hoe! Niet zooale zij ter gadering zitten, maar in afzonderhjko clubjes, waardoor juist dc netelige kwes ties nog neteliger worden, want het hoor en wederhoor ontbreekt dan, .zoPdat meu elkaar stijft in de toch al moeilijk lo over bruggen mccningeverschillcn. Ging lu t zoo ..in conclave men zou er verdrietig onder worden en z'n uiterste best doen om een oplossing le vinden en zoodoende de vrijheid lo herwinnen. I al die conferenties vol natuurschoon in afwisseling is evenwel voor verdriet gee reden Vooreerst is hot con f oreeren het ware beroep van de afgevaardigden, wier liefde voor dat beroep groot jdecgt te vv zen, terwijl bovendien iedere onopgeloste kwestie weer een nieuwe conferentie vol aangenaamheden in 'I vooruitzicht stelt. En zoo blijft Europa, blijft do wereld Can 't- sukkelen. Als bij tooverslag zou hierin verande ring komen indien men als plaats voor dc volgende internationale samenkomsten hot oord Balkbrug koos. Vergadorgolegenheid is er zeer voldoende in do toonedzaal der plaatselijke vcrecnigingen; slaapgelegen heid zeer suffisant in onze drie hotels, welke juist worden op'/oknapt on er «lus woldra aanlokkelijk /-"Hon uitwen; wan- delgel, genlu id zeer frisch en vronlgk in onze bossehen on op dn heide, welke »aat- slo inoniRoon zoor mooi vindt. Is or moor nood ie voor oon conferentie, die wil „ps-bieten? Na veertien dagen zou men gaarne de slotzitting houden, vva best zuil kunnen nok, want liet wegennel is hier zeer vernuftig aldua aangelegd, dit de afgevaardigden elknvr bd ledero wandeling moeten ontmoeten en dus allo gelegenheid zouden hebben om gestadig overleg te plegen. Voor geheime onder onsjes. die lastige bron van onaangename ophitsing, is hier ook weinig gelegenheid, want de drie hotels kijken elkaar om zoo lo zeegen op de tafel zoodat de gcdcle- gecrdèn na weinige dagen even secuur op da hoogte zonden zijn van eikaars doen en laten als de geboren Balkbruggenaars zulks plegen te wezen. Voeg .uerbu, dat hel verzinnen van bijzondere ontspannin gen in dit gezegende oord schier een on mogelijkheid is l il ieder zal toegeven; nu ;cnèvc liet vcrsukkeldo Europa niet oi> dc been kan helpen, moet Balkbrug het d°DeJik bil dit al niet, dat hel nier een achterlijk oord zou wezen. Dc cu.luur i> icr best. Ik las ecus in een driestar van „Do Lcidsclic Courant", dat (vn arbciler, dio 's morgeus* een onbekenden collega vroolijk groet, van meer cultuur blijk geeft dan de beursbaron, die zonder boe of ba langs z'n personeel heensckuift 1); welnu: we groeteu bier mekaar alloma»!: niet alleen 's morgens maar iederen keer. als we elkaar ontmoeten, wat heel vaak is. (Zie mijn loftuiting over ons wegennel). En daarbij zijn wo volkomen te goeder trouw. Dat iemand dagenlang een rol prik keidraad buiten zijn deur laat staan is niét zoo heel bijzonder, want «lat 's lastig goedje om moe lo dragen; hctzelfdo doet men echter ook doodgemoedereerd met een bnaltjo cement, een emmer witkalk, een slijpsteen en andere soortgelijke dingen, welke iedereen gebruiken kan en wier herkomst toch in 't duister zou liggen. Niemand taalt er evenwel naar! Hiervan ware in 't belang onzer inter nationale verhoudingen wellicht ook nog iets to leeren. Ook hierom: 11a Genève zij Balkbrug aanbevolen. AJO. 1) Ik citeer uit het hoofd. ONDER CHINEESCHE ROOVERS. De jongste aflevering van do Annalen van Scheut bevat het vervolg van do lot gevallen van pater De Clippelo, die acht-en- zeventig dagen in handen van Chineescho roovers was. „Ik kon niet voorzien, dat deze week voor onze missie van Soei-Ynan zoo droe vig cn verwoestend zon worden. Wij reden voorbij het dorp Eul-Cheusouts'ing ti. dat gedurcndc 25 jaren do bisschoppelijke resi dentie was geweest. Een uur lang, terwijl vv ij voorttrokken, beschouwde ik met een diepe droefheid do van schietgaten voorzie ne muren, waarboven men den toren der kerk, den toren van de bisschoppelijke ka pel en hel monument, opgericht ter herin nering aan de vervolging van 1900, zag uitstoken. Ik vermoedde, dat nehter do schietgaten van den verdedigingsmuur ver schillende miji-er confraters angsti: liet eindeloos voorbijtrokken van onze bende bespied Ion, God biddend mij te verlossen en eindelijk den vrede te schonken aan dit oneelukldg land. Een hoofdman der move-s bal mij ge zegd: „Als wij lii.i den hoofdpost zijn, zwl- In; wij 11 loslatenMaar hot was i:<»»iiia Os een looze belofte. Onze troep zetlo zijn mnrsch voort en weldra verdween de L ik uit liet gezicht. Twee uur 'nier bevm-len wij ons voor do christenheid Kamt Ln-i- In deze strook, zoo dich' hi, d^ wn -dijn, en zoozeer aan de invallen der nm-ers bloot r t'ld. hebben de meeste gronle chris- lonheden de voorzor' .onnmon zich m<-t te 11 ï-on te omrevo-i. De t ersterkingen vm Kane fiiog-ing-tze boezemden. cvnnL <lo andere, den roovers eerbied in. ru-mi- v-r- s. h'-idene kleine chrislenherb-n van d. n omtrek werden in een oogwenk in brand gestoken. Hot werd mij duidelijk, dat de roov. rs liet op de christenen gemunt li idden. Zij redeneerden nldii „Zoolang v.ii lerhts Chineczen plunderen, komen wij r-iet tot ons doel: de o- -'"-id trekt er h maar weinig van aan. A\ ii nmeten «i-i do floor de vrerm-'eliiven 1 idi verwon-ten: zoodoende zul.-m d-* pre\-n- ei.ale overheden rau; misschien v,,l'! ■jcheriken. Men zal zien, dal wij v ">r terugschrikken: vnn do Blauwe Stid uit zal men de vlammen a ui ons brainl>l.'« h- tcn kunnen zien". t Zoodra dezo nieuwe manb-r vul Om re ilen der roovers bekend was, orit dtunl er een groote paniek over heel d" s're-'k it nHo dorpen vluchtte de bevolking out «e d weg, en overal werden zij door dc wiitvis^ aclilofvólgd. n paar geweer;f luiten, in liet voorb-j- i;nan nn Kang-fan.' ing-tze ^t. r.. id<-a innr de christenen zoo vaardig beaii'woord dat de roovers in volle vaart we "sloven en rseheidene paarden achterlieten om vlug ger Ie kunnen vhifhten. Tegen den avond kampeerden w«i m t en moerassige slreel; nabij lo-giu». de riuis nheiil van paler Spoltinekx. In den en- middellijken omtrek daarvan ligt een sta tion van den spoorweg, dal bewaakt v.<»r ll Innr een post sohlalcn W-llicbt bandieten ook, dat in de christenheid zeil ',nk oen post soldaten was gelegerd: m «•der geval, zij vielen haar niet aim. Som- ijds gedroegen de roovers zic!i zoo wool, dat ik mii onder een troep wilde dieren, waande. Zoo vonden in het dorp ^v,l:n' ',k logeerde, mijn gezellen eenige van do- kl.-;- messen, waarmee men iinsnijding' u doe! in de slanpboH. n om er het «niiiin tc doen uitdruppclen. In het b"1'1 So.-i-yau 'in veel andere aireken van Gluna) ha<l •ren verleden jaar veel opium gf/aa:.l; door de zwakheid of ine«bplu litigh -nl m-r rheid had men dus dit ver.-clirukeJnlc gift in bijna ieder dorp verzan.eht. l»o den bij wie dc roovers de/e kh-me mes- sen ontdekt haddrn. waren gevho ht i.-"t ilzondering van een oude vrouw, t- .ra te loopen. De roovers v.., ,11 o;-r anstondn om opium; zij nnlwoonJde, y.n zij er geen had Men wierp baar o;» 1 grond en begon haar te slaan en le irip- ,cii. Ondanks doze mishan b ng( n .u- .<1 tr- vrouw slaande, dat zij niet had wat men aar vroeg ..Zij liegt", schreeuwden bandieten. Haar handen werden haar rug saamgebonden, oen l-mw aan de polsen vastgemaakt en daiirna over een balk van het huis zonder plafond ge worpen. Dan trokken zij de arme vrM!'^ omhoog en zoo bleef zij. a;iu de au opgehangen, in een ver hr-,. stand hangen. Ik was «een £0'u;"«? van schouwspel, maar uit haar u,lf;r Vl_: door een dunnen scheidswan-i a hoordo ik het liarlvc-r. M,o-.rer.. r' ]uu"* en ik kon mij zonder mot i'f-de wr van deze foliering vonrslcl.en.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1926 | | pagina 9