AMSTEL BIER
INGEZONDEN MEDEOEELIHG
AAN UW ZAAK.
SEES». LAFEBER
Bpr. liict schelen, er is controle geweest
en geheel gehandeld conform de opdracht,
ordelijk en goed, terwijl van de politie
geen enkele klacht werd vernomen. Spr.
doet liet niet voor zich, doch voor de men
schen, die het elders niet kunnen bekosti
gen, wc maken de dagen vol en spr. hoopt,
dat 15. en W. hun voorstel alsnog zullen
wijzigen, anders zal spr. een voorstel ma
ken, om dat feest te doen houden.
Wethouder Balvers wil er even op wij
zen, dat er een groot verschil is, of een
vcrccniging zoo iets vraagt of een parti
culier. Als do harddraverijvcreeniging zoo
iets vraagt, verwacht men, dat men als no.
op hot programma zet: Harddraverij.
Particulieren hebben 2 ii 3 maal gevraagd
ecu Kermesse d'été te mogen houden, wc
hebben dat geweigerd en daarom zou het
inconsequent zijn, thans de toestemming
te geven. Verder vijst de Wethouder op
de tarieven, die 'genomen zijn, zonder dat
hij de commissie als zoodanig een verwijt
maakt. De lieer Loerakker was daar bij.
iWordt het uitsluitend oen kinderfeest of
volksfeest, dan heeft u mijn stem. Do lieer
.Vermeer acht zijn standpunt bekend. Dit
prac-advics geeft hem bevrediging, al zijn
de motieven van den eersten "Wethouder
nict^ zijne. De lieer Loerakker debatteert
niet over principes, hij wil alleen aan den
heer Klaver vragen, of de harddraverij al
leen dit jaar niet doorgaat, waarop deze
bevestigend antwoordt. Spr. juicht liet toe,
dat de vcrccniging wil zorgen voor jougd-
ontspa lining als aanvulling van geen-hard
draverij en hoopt, dat er zoo mógelijk nog
sterker controle geoefend zal worden.op
do tarieven dan vorig jaar. Weth. Balvers
adviseert den lieer Klaver te doen in den
geest, als de lieer Hoogmoed wil. Na nog
een korte bespreking wordt het voorstel
van B. en W. in stemming gebracht en ver
worpen, met -1—9 stemmen. Voor stemden
do beide Wethouders en de hoeren Jan
sen en Vermeer.
Hierna komt in stemming het voorstel
Klaver n.l., om het verzoek in te willigen,
hetwelk wordt aangenomen met 94 stem
men. Tegen de 4 voorstemmers van hier
boven.
Punt 1G. Bouwplan afsihcidiugsmuur N.
V. Blocnibollcnkweckerij en Handel Van
Til—Hartman "aan den Looslerweg 11, voor
de rooilijn. Do lieer Schrama vraagt, of
daar ook de wegen verbreed zullen wor
den. Spr. had het verzoek liever nictt ge
had. Kunnen we een contract sluiten met
verzoeker, dat hij den muur zal terugzet
ten, als dit noodig is? De voorz. zegt, dat
kan niet. De lieer Fijma zal tegenstemmen,
omdat hij geen besluit uil nemen onder
pressie. Hij had in dezen van B. cu W.
meer ruggegraad verwacht: De politic
heeft aanvraagster moeten dwingen uit to
scheiden en nu maar weer afwijking toe
slaan, aan iemand die zegt: „Ik doet liet
•zoo", daarvoor dankt hij en lioopt. dat
de gciicele raad er zoo over denken zal. De
heer Selliorst wil ook, dat aanvrager terug
gaat. Wethouder De Vreugd bepleit de
gevraagde toostennning te verlcencn. Aan
den overkant is desgewwischb gelegenheid
tot verbreëding. De hoor Klaver sluit zich
in zooverre aan bij don lieer Fijma, dat
aanvrager door zijn brutaal optreden ver
dient, dat do toestemming wordt gewei
gerd, doch gehoord hetgeen door weth. De
Vreugd werd medegedeeld, is het toch bil
lijk de afwijking toe le slaan. Hel voor-
stel van B. en W. komt nu in stemming en
wordt verworpen met G*7 stemmen. Te-
v gen stemdenVan Houten, Hoogmoed,
Selliorst-, Jansen, Fijma, Schrama en
Loerakker. Het bestaande gedeelte van
den muur zal dus moeten worden afgebro
ken en het geheel teruggezet.
Punt 17. Benoeming van een Geinccntc-
Secrctaris, wegens het verleend eervol ont
slag als zoodanig aan den heer A. M.'van
der Jagt.
De heer Fijma vraagt den voorzitter, of
liet woord verleend kan worden over deze
Zaak voor en na de stemming. De voorz.
zegt, als u buiten personen blijft, terwijl
de heer Vooren er op wijst,' in dezen liet
Jiooge ambt niet naar beneden te balen.
De heer Fijma verkrijgt nu het woord. Spr.
doet een beroep op het gevoel van den
Baad ,om zich te verplaatsen in den toe
sla ml van een eersten ambtenaar, die zich
heeft opgewerkt en gepasseerd wordt. Spr.
ziet daarin een groole onbillijkheid. Den
toestand van den heer Balvers vindt spr.
eigenaardig, daar deze de dupe geworden
is van zijn eigen partijgenootcn, die hem
inzake het Kamerlidmaatschap met enkele
geestelijken tegenwerkten en verstieten,
schoon hij een meerderheid achter zich
•had. Het gold hier een algemeen zaak,
geen partijbelang. De coalitie heeft een
ruzie vergadering gehad, waarbij de S. D.
'A. P. en de vrijzinnig demoeraat was uit
gesloten. Wel werden we uitgenoodigd
voor heb kiezen van een Booinschen Wet
houder en mochten een woordje meespre
ken, maar voor een Boomschcu Secretaris
mocht dat niet. En toch is liet ons niet on
verschillig, welke Katli. Secretaris; wc krij
gen. Dan komt spr. lot wat hij noemt een
pijnlijke zaak en waarvoor hii de bewijzen
in den zak heeft. Er is (akiiele gevoerd,
die niet deugt, er zijn concessies gevraagd,
die in strijd zijn met den ambtseed en den
zuiveringsccd. Het spijt spr., dat hij liet.
zeggen moet, maar wat is dat voor vuil?
Een der sollicitanten zal zelfs een brochu
re schrijven over deze laagstaando poli
tiek. De heer Vermeer zegt, dat er geen
coalitievergadering is geweest. Do heer
Fijma heeft zeer terecht gesproken over
hot gewichtige van het ambt. maar dat
hier de politiek, de denkrichting mee kon
spreken was volkomen begrijpelijk, dai ge
beurt bij links en bij rechts. De heer Voo
ren interrumpeert„Voor links is dat niet
waar". De lieer Vermeer vervolgt: Bij do
22 sollicitanten was er geen van links. De
heer Fijma interrumpeert: „Er was geen
oproeping". De lieer Vermeer: daar kom
ik op terug. Het is een feit, dat de Katho
lieken 'de meerderheid in de plaats en in
den Raad hebben en evenzeer was het be
kend, dal bij hen de wenscli leefde voor
een Katholieken secretaris. Van alle zij
den, ook van Chr. Hist, en A.-B.-zijdo is
gepoogd, de Katholieken van dien wenscli
»f te brengen, waartoe dezen niet te bcwc-
gen waren. De billijkheid van den wenscli
moet spr. onomwonden erkennen, al is het
pijnlijk, ecu eerste ambtenaar opzij te zet
ten. Toen de Katholieken hun standpunt
niet wenschlen te verlaten, was do zaak fei
telijk uit, van de baan. Een schoolkind
weet, dat 7 meer is dan G. Nu komen wc
in dezen aan liet beleid van B. en W. in
dezen voordracht. Wat doen ze nu? Een
oproeping? Neen, men begint met: 1. J. C.
•Schouten. Ik sta paf. Is dat nu waardcc-
ring, om zoo iemand als figurant te ge
bruiken? Dit is m.i. oen beleediging van
alle niet-Katholieke ambtenaren. Wat moet'
het eind zijn? Het ergste in dezen is do
verantwoordelijkheid. Welke overwegingen
hebben geleid lot no. 2? No. 2 wordt onze
secretaris. Zullen wc een oproep plaatsen?
Of uit die 22 de beste nemen? Er is niets
gedaan. Ik aelit dit een grove onbillijkheid
jegens de andere 21. B. en W. hebben ge
zegd: we zullen de zaak aan de R. K.
fractie overlaten en als protestant protes
teer ik daartegen. Het beleid moet spr. la
ken en hij wendt zich dan bizonder tot
den heer Balvers, die had moeten begrij
pen, dat hij ook Wethouder is. Het geeft
den indruk, alsof gezegd is: wc zijn tevre
den met den buit, laat Schouten do vlag
maar zwaaien voor niets. Laten wc, nu de
zaken zoo staan, ons sociaal gevoel laten
spreken en gezamenlijk trachten, dat do
lieer Schouten op de meest eervolle wijze
uit do impasse koint en wc den nieuwen
functionaris op eervolle wijze hier gekozen
wordt. De heer Loerakker denkt, dat
Weth. Balvers wel een verklaring zal af
leggen. Spr. heeft weinig voor de zaak
kunnen doen. Met menschen van verschil
lende kleur en donkrichting heeft spr. over
de kwestie gesproken, die liet zeer goctl
kondeii verklaren, dat merf naast een eer
ste kracht met do levensbeschouwing der
meerderheid rekening houdt. De politiek is
nu eenmaal zoo. Bij interrupties van links
zegt spr.: „de val van Pastoors". Bij de
Katholieken heeft met den meestcn
crust voorgezeten de bekwaamheid van
den ambtenaar.
(Zie vervólg 1ste Blad.)
De nieuwe gemeente-secretaris. In
de Raadszitting van gisteren werd als
opvolger van den lieer A. M. van der
Jagt lot gemeente-secretaris benoemd de
heer mr. J. B. Sens, eerstc-ambtenaau
ter secretarie der gemeente Hazerswoudc:
Onze lezers zullen zeker nieuwsgierig
zijn, een en ander to vernemen aangaan
de dezen nieuwen hoofdambtenaar. Wo
zijn in de gelegenheid gesteld een en an
der over den heer Sens aan de weet lo
komen en geven dit hieronder weer.
De heer Sen^ werd op 15 April 1898 te
Housden in Noord-Brabant geboren en is
dus ruim 28 jaar. Hij bezocht de lagere
school in zijn geboorteplaats en daarna
gedurende 2/1 jaar een Franschc Onder
wijsinrichting. In Juni 1914 werd hij be
noemd tot ambtenaar ter secretarie van
de gemeenlo Genderen, thans Eethen in
Noord-Brabant en tevens tot leider van
liet distributiebedrijf. Bij die drukke be
zigheden wist hij tocli nog tijd te vinden
om de R.-K. Lcerganggen te 's-Hcrlogen-
bosch te volgen, ten einde zich voor te
bereiden voor het admissie-cxamen tot de
universiteit. In 1919 werd de heer Sens
benoemd tot adj.-comm. aan de secretarie
der stad Tilburg, uit welke betrekking hij
eindo 1920 eervol ontslag aanvroeg en
verkreeg, ton einde tijd beschikbaar te
krijgen, om het lyceum in die stad te be
zoeken. In October van liet volgend jaar
begon de lieer Sens te Leiden aan de stu
die in de rechtswetenschap. In Juni 1923
werd hij benoemd tot eerste-ambtenaar
ter secretarie der gemeente Drunen, in
Noord-Brabant, een jaar later in gelijke
betrekking te Hazerswoude„ waar hij
als ouder de rook van Leiden gelegen
heid had, zijn studie in de rechten voort
te zetten. In Mei van het vorig jaar pro
moveerde de lieer Sens te Leiden tot mr.
in do rechten. Ruim oen jaar later, op
4 Juni 192G volgde zijn benoeming tot
gemeente-secretaris van Hillegom.
IMMANUEL SWEDENBORG EN DE
KERK VAN HET NIEUW JERUSALEM
Onderstaand interessant artikel schreef
Joh. Poot cenigcn tijd geleden in „De
Nieuwo Eeuw".
Moge eenerzijds de Protestantsch-ker-
kelijkc gcdeeldheid droevig worden ge
noemd, vooral omdat juist deze gedeeld-
heid voor velen een beletsel wordt om te
geloovcn, toch bewijzen de talrijke Ker
ken en Secten overvloedig de waarheid:
do mensch kan bij brood alleen niet leven.
De vrijdonkersvereenigingen in ons land
mogen wat propaganda maken met
Roomsehe afvalligen, '11 enkelen verstar
den Spinozist en de wijsheid van Multa-
tuli en Nietzsche, de consequentie van hel
Atheïsme is Pessimisme en zelfmoord.
Van beschaafd Atheïstisch standpunt kan
men den zelfmoord hoogstens laf noemen,
toch heeft de ongclooVige door de vrijden-
kersyrijhoid daartoe zeker "het recht. Het
oppervlakkig Materialisme kan echter op
den duur een mensch niet bevredigen, het
is (le dood van allo idealisme, daardoor
is als reaclio do bloei te verklaren van
het Occultisme, de Thcosophie, het Spiri
tisme en in ons land ook het bestaan der
„Niouw-Gcdaelite-bewoging".
Het is dan ook niet te verwonderen, dat
te midden van de Kerkclijko afscheidin
gen en zich buiten de Kerk om zich ont
wikkelende bewegingen van personen,
welke weer zoeken naar wat uitgaat boven
de werldbeschouwing van Büclmer en
Haêcki'l, ook de gedachten en geschriften
van Imanuel Swedenhorg belangstelling
wekken en door de Swedenborgianen, door
het Swcdenborg-genootscliap met succes
worden gepropageerd. Deze gedachten en
geschriften hebben geleid tot de stichting
van de z.g. Kerk van het Nieuwe Jerusa
lem, hoewel Swedenhorg zelf lid is geble
ven van de Luthersche kerk in Zweden,
doch door zijn geschriften scherpe critick
heeft uitgeoefend ook op de Protestantsch-
Kerkelijk openbaring van het Christen-
doma
Toch is er in de godsdienstoefeningen
Verbindt de reputatie van het
Het publiek vraagt het.
IJSKAKDEL
13298
TEL. 1617
van de Kerk van Nieuwe Jerusalem veel
dat herinnert aan het Roomsch Katholi
cisme. Naar de eigen mededeeling van
Swedenhorg is in het jaar 1745 te Londen
de Zaligmaker persoonlijk aan hem ver
schenen, omstraald van een schitterend
licht, in een purperen mantel gehuld en
niet het woord op de lippen: „Ik ben God
de Heer, de Schepper en Verlosser; Ik heb
u uitverkoren om aan de menschen den
verborgen zin der H. Schriften te verkla
ren: Ik zal u dicteeren, hetgeen gij te
schrijven hebt". In dien zelfden nacht
werden z'n oogen ontsloten en, verklaart
hij, geschikt gemaakt om in den hemel,
de hel eii de wereld der geesten te staren.
Nadien is hij tot aan zijn dood geregeld
in verbinding met do bovenzinnelijke we
reld, maakt reizen naar de onbekende ge
bieden als Zon, Maan en Sterren en ver
klaart de H.Schriftuur naar zijn inzichten
daardoor verkreegen. Schreven wij naar
aonleiding der z.g. openbaring aan den
propheet Joseph Smith over bedriegerij,
hij Swedenhorg moet men dit niet veron
derstellen. Verscheidene schrijvers over
Swedenhorg achten hem te behooren tol
de Kategorie der waanzinnigen, rijp voor
een psychiatrische inrichting. Hoe dit ook
moge zijn, zeker is dat Swedenhorg met
zijn openbaring en leer dat in 1770 het
Nieuwe Jerusalem, de nieuwo Kerk op
aarde nederdaalde, zijn gedachten over de
leer der H. Drievuldigheid, de Schepping
en Jezus Christus inging tegen de open
baring Gods, aan alle menschen met ze
kerheid en eenvoud verklaard door bet
leergezag der H. Kerk. De gedachten van
Swedenhorg zijn theosophisch nauw ver
want aan een Spiritistische mentaliteit.
Als Zweedsch letterkundige en geleerde
(hij was doctor in de Philosophic en letter
kunde) beoefende hij fle Wis- en Natuur
kundige wetenschappen* Waterbouwkun
de en Natuurlijke Historie. Dit in aan
merking genomen, is het begrijpelijk dat
zijn werken niet populair zijn en ten slotte
alleen voor ingewijden verstaanbaar. Men
moge al beweren: Swedenhorg bracht de
Religie, die de mensch noodig heeft en
waarnaar allen onbewust zoeken, het is
dan toch een Reljgio voor de meest geleer
den en de Kerk yan het Nieuw Jerusa
lem een Kerk voor intellectueelen. De
wijsheid en leer van Swedenhorg, verkon
digd de verborgen zin der H. Schrif
tuur, is daardoor echter reeds voldoende
geoordeeld. Inderdaad, indien Gods open
baring aan de menschheid zou zijn ver
strekt door Swedenhorg, tastten wij nog
in het duister en waren er ellendig aan
toe. Ondanks alle Christelijke uitdrukkin
gen heeft het stelsel van Swedenhorg
weinig met het Christendom gemeen en
men vraagt zich na kennisneming van al
het fantastische in Swedenborgs mede-
deelingen uit hooger sferen af, hoe het
toch mogelijk is. dat ontwikkelden de
Roomsch-Katholiekc leerstellingen achte
loos voorbijgaan of verwerpen, om alleen
op liet gezag van Swedenhorg te geloovcn,
wat hij over de oplossing van de raadselen
van het mcnsehelijk bestaan en voortbe
staan openbaarde. Voor de leer der H.
Kerk, dat er bestaan verheven onsterfelij
ke geesten met groole kennis en macht,
welke op ons bestaan inwerken, haalt men
de schouders op, .vant dit staat slechts in
een klein eenvoudig boekje, den Room
sehen Ivatechismus, doch wanneer Swe
denhorg, Mevr. Blavolsky, Steiner of Laed
baeter in orakeltaal deze oude katholieke
leer als nieuwe wijsheid en openharing
voortzetten roept men als het volk in
Handelingen 12 tot Herodes: „Dat is do
taal van ee^God en niet van een mensch"
Wij stemmen den Swedenborgiaan G.
Barger, welke in ons land veel heeft ge
daan ter verspreiding van de werken van
Swedenhorg, gaarne toe, dat omtrent de
geestelijke wereld en de natuur van dezen
geest de onkunde van het menschdom
zeer groot-' is, doch dat Swedenhorg licht
zou hebben ontstoken ontkennen wij.
Als reactie op het Materialisme wordt
al wat er geheimzinnigs is in de krachten
der natuur en de geheelo zoogenaamde
nachtzijde van het zielcleven als de schat
kamer der ware wijsheid geëerd en de
verbreiding der gedachten en werken van
Swedenhorg veroorzaakt een strooming
die stuwt in de richting van het Spiritis
me. Dit is gevaarlijk en verboden terrein
en met wijsheid waarschuwt de H. Kerk
hare kinderen deze paden le betreden. De
werken van Swedenhorg voeren op het ge
lood van hot geheimzinnige en alleen het
Katholicisme neemt stelling tegen deze
moderne verderfelijke alom verwoesting
aanrichtendo strooming, welke helaas
veelal door voorgangers der Protestant-
sche kerken wordt geleid. Ds. Beversluis
noemde het Spiritisme „een nieuwe open
baring van het heerlijk koninkrijk van
God. Het Spiritisme is de godsdienst van
den grooten Leugenaar en een werk des
duivels. No. 18 der bekende uitgaven der
Apologetische Vcreeniging „Petrus Cnni-
sius" is het hoekje van J. Waterreus Pr.:
„Het Spiritisme een werk des duivels",
een werkje hetwelk mede waarschuwt te
gen de gevaren van het Spiritisme. De
werken van Swedenhorg geven een vree-
selijk afwijken van do waarheid. Wij zien
in hem weer tastbaar wat in het Protes
tantisme in de kerk al toelaatbaar is, im
mers Swedenhorg bleef Luthersch, doch
tevens waartoe bet zelfstandig Bijbelon
derzoek leiden kan. In alles sloot bij zich
aan bij den verborgen zin der Schrift en
zijn verklaring van den Bijbel is nu bot
Woord Gods voor de leden van de Kerk
van het Nieuw Jerusalem. Men geeft geen
acht op het liclit hctv&elk schijnt in de
duisternis. De duisternis neemt het niet
aan. Het Licht der wereld is Jezus Chris
tus en Zijn leer. Deze leer kan men zui
ver en onvervalscht terug vinden in do
door Christus gestichte Kerk. Niet eerst
in 1770 door Swedenhorg heeft Hij zijn
Kerk gegrondvest. Do Katholieke Kerk is
algemeen en omvat alle volkeren en allo
tijden en liet stelsel van Swedenhorg gaat
lijnrecht in logen de leer dezer kerk. Alles
wat Swedenhorg schreef over God, de II.
Drie-eenheid, Christuê'. Verlossing, Vrij
heid, Zonde, Engelen, Duivelen, Hemel,
Hel, Vagevuur, Toekomst, Doop en Sacra
menten zijn do woorden welke hij ont
leende aan het Christendom en waaraan
hij in" zijn stelsel anderen inhoud gaf.
Het meest kenmerkende in zijn slreveu
is zijn verbinding met de wereld aan gene
zijde, doch de cenige wijze waarop wij op
het gebied des geestes kunnen en mogen
inwerken is door ons gebed en het H. Mis
offer. Eenvoudig en sober doch troostvol
is het gebed in de H. Misliturgie voor
onze dooden: „Gedenk ook, o Heer, uwe
Dienaren en Dienaressen die ons zijn voor
gegaan met het teeken des geloof.s en in
den slaap van Vredo rustenWij bid
den U, o Heer, wil aan deze zielen en aan
allen die in Christus rusten, de plaats van
verkwikking, licht en vrede verleenen.
Door denzelfden Christus, onzen Heer.
Amen".
Het Protestantisme kent deze verbin
ding van de strijdende met de lijdende en
door de gemeenschap der heiligen met de
triompheerende Kerk niet. Is het wellicht
daardoor dat de gedachten van Sweden
horg op menigeen een bekorenden invloed
uitoefenen? Ik ben overtuigd dat menig
Swedenborgiaan indien bij eens tot do
voor hem verborgen zin der Roomsche
leerstellingen kon doordringen met verba
zing zou ontdekken dat de waarheid niet
eerst in 1770, doch met de geboorte vau
Immanuel Jesus Christus op aarde neder
daalde.
Voor die waarheid stierven de eerste
Christenen den marteldood en in de 1L
Mis bidden wij God om eenig deel en ge
meenschap mot de H. Apostelen en Mar
telaren en alle Heiligen en toelating lot
hun gezelschap. Alle fantasiën van Swe
denhorg kunnen niet geven de heerlijke
vruchten van de devotiën tot de heiligen
Gods in Jezus' Kerk en den troost vair
ook met onze dooden te kunnen mede ar
beiden in huune loutering dooro ns gebed
en het H. Offer.
Er is echter ook inwerking op ons be
staan door de Engelen en Heiligen, doch
gelijk wij weten mede door de hcoze Gees
ten en Duivelen.
Leven in de eeuwige waarheid van het
Katholicisme bewaart ons voor de dwaal
leer, ook van Swedenhorg. Zalig hij die
zich vastklemt aan dc leer der H. Kalho-
lieke Kerk.
ZIJN ER ZOO IN ONS ISIDDEN?
tNaar het Engelsch).
Juffrouw....? Hoe zegt u dat uw
naam was?.... O ja, juffrouw Fidelia, do
vertegenwoordigster van liet katholiek
dagblad „De Verdediger". Ja, natuurlijk.
Ik versta het nu. Ik heli reeds vroeger van
u gehoord. Ga zitten, als 't u belieft":
Een exemplaar van „De Verdediger"?
Och, dat heb ik vroeger reeds gezien. Mijne
nicht Milly Brown placht het te hebben..
Ja, inderdaad, ik weet wel, dat hot een
goede krant is, maar heusch, wij hebben
al zooveel kranten' en tijdschriften tegen
woordig, dat ik wezenlijk geen tijd heb om
zo in te zien....
Wel, neen, wij krijgen geen kalholio-
ke kranten, maar ik zou toch geen tijd heb
ben om te lezen. Een drukke vrouw zooals
ik met een huis en kinderen en alles....
Ja, natuurlijk, wij zouden belang die
nen te stellen in de katholieke pers, maar
sis ik zeide, wij hebben nu zooveel kranten,
dagbladen en Zondagsbladen en tijdschrif
ten en van alles
Katholiek nieuws? Ja, werkelijk,
maar, als ik reeds zei, ik heb zoo weinig
tijd. Alles wat ik van morgen kon lezen,
was het voornaamste nieuws in hel dag
blad „De Nieuwsbode". Heeft u gelezen
van (lien schrikkelijken moord in Chica
go en van het schandaal van Tippers echt
scheiding? De krant zei, dat dit hare derde
echtscheiding was.
Wat?O neen, een katholiek blad
zou zulk nieuws niet opnemen.... Wel
r.een, wij willen niet, dat onze kinderen
zulk nieuws lezen. Mijne kinderen lezen
in het geheel nog geene kranten. Het ceni
ge, waar zij gek op zijn, is dc bladzijde met
de komieke plaatjes. Daar zijn zij dol op.
Eiken morgen is er een gevecht, wie dat
hel eerst te pakken kan krijgen.
Wat?.Is er eene bladzijde voor
de kinderen in „De Verdediger?" Hoe
leuk? Zooals ik zei, is er een geregeld ge
vecht.
Och, neen, ik geef er werkelijk niet
om het le zien. Ik heb het vroeger al ge
zien, weet u
TT zegt, dal dc laatste drie Pausen de
katholieken hebben aangespoord om hunne
pers meer loyaal to steunen? Is dat waar?
En de geestelijkheid ook? Ja, mijn
man zei iets er van, dat hij daarover on
langs in de Hoogmis een preek had ge
hoord
Ja, ik weet het wel, dat wij ons die
nen te laten leiden door de geestelijken.
Wat denkt u. dat andersgeloovigen doen,
die niemand hebben om hen le leiden? Wij
katholieken kunnen altijd zoo zeker zijn,
wat wij moeteu doen....
Wat? Ja. dal is de „Laatste Snuf".
Ik zag dat tijdschrift in de Beauly Parlor,
toen ik er wachtte om mijn haar te laten
opmaken en ik raakte geïnteresseerd in
een der verhalen daarin. Derhalve abon
neerde ik mij erop om de rest van de ge
schiedenis te lezen. Zij was geschreven
door die wondervolle schrijfster Nina Jfo
jon. Ik denk, dal zij de heerlijkste vorlia-
Ion schrijft, denkt ge ook niet? Dit handels
do over eene erfgename,"die in eernlucht-
schip verdween. Het was echt om van
rillen. De held....
Wal?O, er is geregeld een door
loopend verhaal in „De Verdediger"? n«,r»
aardig! En het is ook een goed v.-rhaal?
Hoe aardig! Nu. deze held
Wat zegt u?. Goede hoeken van
katholieke auteurs? Ja, inderdaad. R-
weet wel, dat katholi lien zo dienen te le
zen. Mijne tante Angusia koopt ze telkens
als ze uikomen. Zij heeft er mij een „gezon
den laatst met Kerstmis, neen. hef was
voor mijn laatste» verjaardag. Tk herinnor
het mij nu. Eene novelle van John )aat
mij eens zien, wat was zijn laatste naam?
Ze wordt zoo vreemd uitgesproken, John
Ash of zoo iets.
John Ayscoug? nu, dat was liet moge
lijkeen pon-naam voor Monseigneur
Bicker-staffe-Drew? Was da! zijn echte
naam? AVat een gekke naam! Maar ik her
inner mij niet juist meer, wat de naam
van het boek was. „Sands celestial!" of zoo
iets. Ik heb geen tijd gehad ora liet to lo
zen. Ik gc-loof, dat ik liet ergens boven in
de kast gelegd heb. Je krijgt zoo'n rommel,
als je ze niet wegbergt. U weet wel. hoe dat'
gaat
Wat? Ja, dat is een beek van Mrs.
Faetler Faelhcrlon ,Te veel Kinderen".
Ik zag het geadverteerd dezer dagen in liet
raam van de „Fin du Siècle" en ik heb het
raaar gekocht. Eene moeder dient, hoeken
te lezen over kinderen, denkt u ook niet?
En ik dacht, dat als de schrijfster zoo velo
kinderen had; moest zij liet wel weten.
Wat? zij heeft er geen? O, was dat cle re
den. dat zij het noemde „To voel Kinde
ren"? Wel, de advertentie zei, dal het ge
schreven was door eene vrouw, die het wel
wist.
Wat?. Eene bladzijde voor katho
lieke moeders in de „Verdediger"? Hou
aardig!O, hooft men het aanlal blad
zijden vermeerderd?.Wel ja, u kan liet
dan achter laten, als u er op slaat. Mis
schien heb ik wel tijd het in te kijken...,;,
Wal?.... Een Proclorhock in „Do
Verdediger"? Waar gaat dat over?.... O,
ja, eene bloemlezing van katholieke (lich
ters? Was Proctor oen dichter? O, Adelai
de Proctor? Hoe aardig! Maar ik geef niet
om poëzie. Ik kan er niets in zien. Ik heb
eens een hoek met verzen van een hoek
agen'; gekocht. Ik weet. zelf niet. hoe ik mij
daartoe heb laten ompraten. Enkel door
dat hij mij zeide. dat hij katholiek was,
veronderstel ik. U weet, hoe licht wij ka
tholieken omgepraat worden, als men reu
beroep doet op onzen godsdienst. Ik lieh
het boek naar eene vriendin gestuurd voor
Kerstmis. Ik moest baar toch/leis eenden.
Zij stuurt mij ook altijd wat. Ik heb den
naam van liet boek vergeten. Het had ictf
te doen' met kaarsen
„Kaarsen die Branden"? Wel. mogelijk
yras het dal. Door A lino Kilmer? Wel,
kaarsen doen toch denken aan Kerstmis.
Daar valt me te binnen. Er is een adverten
tie in de „Zielkundige JCunst" van fraaie
kaarsen, uit de hand gedecoreerd eii aiics,
voor enkel
Wat zegt u?.... Advertenties in „De
Verdediger" van allerlei soorten van kunst-
kaarsen in den katholieken boekwinkel?
Werkelijk? Nu, ik meende, dat men daar
niets anders verkocht dan gewijde kaar
sen. Ik ga daar nooit hoen. Ik heb al do
godsdienstige artikelen, die wij noodig
hebben, bij onze laatste Missie gekocht
rozenkransen en zulke zaken
Eene huishoudelijke af (feeling in „Do
Verdediger"? Hoe leuk! Er was zulk eene
goede in de laatste „De Nieuwmodische
Vrouw". En er ziin-nosr zoove'o andere za
ken in: laatste Parijsche modes foto's
van belangrijke vrouwen cinema-actri*
con on andere, weet li. In het laatste
mer was er.
Wat? „De Verdediger" wijdt eene
halves bladzijde aan nieuws genomen van
de „Catholic Welfare Council", en de vv
zaamheden van katholieke vrouwen?
Hoe leuk!.... Neen. ik belmor niet lot
de „Catholic Welfare Council" Er was hier
eene dame, die mii tracht.o over le halen
er lid van te wórden, maar ik zei haar,
dat ik reeds tot zoovele dingen behoor,!
de Dinsdaersche Bridge Club. (le# Woen>-
dagsche Souper-club en de Bubbel-club
cn ik ga huilendien naar zoovele plaatsen.
Wat? Moet u heengaan? Wel, ik ben
blij, dal u hier geweest is. Ik hoop, dat u
een heelen hoon aborïné's krijgt van- .De
Verdediger". Het snijt me. (lat ik zélve niet
kan abonneeren, maar, zooals ik z-i. vj
krijgen nu reeds zoovele dingen, dat ik
heusch geen tijd heb om ze te lezen.
„Clr." H. IJZER MANS, O. S. Cruris
LEIDEN.
AGENDA'S
NED. R. K. VOLKSBOND.
Afd. Leiden.
"Woensdag 7.308.30 Rechlsk. Bureau.
Donderdag. 8 uur. Lcdouvergadcriu.-
Metaalbónd.
Zaterdag zitting Spaarbank van 7—8
3 uur Lee tuur tont op de markt.
Zitting Voorschotbank van 78 uur.
Zitting Retraitefonds van 7.308.30 uur.
Zitting „Onze Reiskas" van 7 309 uur
Zitting „Eigen Huis" 73C'3.30 uur
Zitting Brands'.offcncommissic van 7*A
8.30 uur.
79 uur uitgave boeken Bibliotheek.
39 uur Belaslingsparcn.
INTERPAROCHIEELE ST. JOZEFS
GEZELLEN-VEREEN IGING.
I. Gelegenheid om zich als lid van d(
Gezellen-Vereeniging te doen inschrijven)
R. K. Jongelingen vanaf 17 jaar
iederen 3den Maandag ven de maand, des
avonds to half 9 uur in dc Bestuurskamer
van het Gezellenbuis.
H. Dc leden kunnen alsdan ook voldoen
aan do bepaling van Art. 1G.
Zondag is de zaal geopend van 12.30—
2.30 uur, en van 6.3010.15 uur, ver*