Tweede Blad
licfrM van Z1 Faas Fins XI.
Dinsdag 29 December 1925
Christus' Wereldkonin^schap.
Z. H. de Paua Pius XI heeft, zooals
reeds gemeld, een nieuwen feestdag inge
steld, n.l. van Christus' Koningschap.
Aan de plechtige proclamatie, waarin
deze feestdag door het Opperhoofd der H.
Kerk is afgekondigd, ontleenen wij het vol
gende:
Krachtens Ons Apostolisch Gezag stel
len Wij derhalve den feestdag van Onzen
Heer Jesus Christus Koning in, telken
ja re op den laatsten Zondag van October,
dien n.1., welke den feestdag van Allerhei
ligen voorafgaat, over geheel de wereld te
neren. En tevens schrijven Wij voor, dat
op dien zelfden dag jaarlijks de toewijding
worde hernieuwd van het menschelijk ge
slacht aan het Allerheiligst Hart van Je
sus, zooals Onze Voorganger Pius X z.g.
die opstelde: voor dit jaar echter wen-
schen Wij dat die toewijding geschiede op
den Sisten dezer maand, op wolken dag
Wij zelve een pontificale H. Mis zullen
opdragen ter eere van den Christus-Ko
ning en in Onze tegenwoordigheid die toe
wijding zullen doen plaats hebbon. Beter
en geschikter meenden Wij het Heilig Jaar
niet te kunnen sluiten; noch ook Onze
dankbaarheid te kunnen toonen jegens
den onsterfelijken Koning der eeuwen
waarbij Wij tevens de tolk zijn van geheel
de Katholieke wereld voor de weldaden
gedurende dezen heiligen tijd aan Ons,
aan de Kerk en geheel de Christenheid
Verleend
In een Encycliek bespreekt de H. Va
der Christus' Koningschap en de redenen,
die Hem hebben bewogen, bovengenoemden
feestdag in te stellen.
De Paus wil dat Koningschap door
meerderen erkend zien niet alleen in
theorie, maar ook en vooral in do practijk
van het leven, van het persoonlijke, doch
niet minder van het openbare leven.
De H. Vader zegt in zijn rmcycliek o.m.:
Een drievoudige macht n.l. de wetgeven
de, de rechterlijke en de uitvoerende macht
is vervat in dat koningschap.
De macht van den Verlosser omvat alle
menschen, zooals Leo XIII bevestigde, zeg
gende: de heerschappij van Christus
strekt zich niet alleen uit tot de Katholie
ke volken en tot hen, die, herboren door
het Doopsel, tot de Kerk behooren, maar
tot allen zonder uitzondering, zoodat het
menschelijk geslacht staat onder de macht
van Jesus Christus.
Hier wordt geen onderscheid gemaakt tus
schen de individuen en de huiselijke en bur
gerlijke maatschappij, omdat de menschen,
in 'n maatschappij vereenigd, evenals de in
dividuen onder de heerschappij staan van
Christus. Eén is de bron van het privaat en
publiek heil en van het ware geluk zoowel
voor de individuen als voor de staten.
Dat derhalve de hoofden der naties niet
Weigeren, publieke getuigenis af te leggen
van hun eerbied en gehoorzaamheid aan
de heerschappij van Christus, indien zij
tenminste verlangen den voorspoed van
hun vaderland. Indien de wettig gekozen
Torsten en magistraten overtuigd zullen
lijn, dat zij niet krachtens eigen recht be
velen, maar krachtens een mandaat van
den Goddelijken Koning, dan begrijpt men
gemakkelijk, welk een heilig en wijs ge
bruik zij van hun gezag zullen maken. Het
belang van het algemeen welzijn en de
waardigheid der onderdanen zullen voor
zitten bij het maken en het uitvoeren der
wetten.
Anderzijds zullen de onderdanen zich
niet ontrekken aan hun bevel, wanneer zij
in het gezag het beeld en het gezag van
Christus God en Mensch, erkennen.
Hoe uitgestrekter het rijk is, des te'
meer worden de menschen zich bewust
van dien band van broederschap, die hen
vereenigt. Gelijk deze band de veelvuldige
conflicten wegneemt, zoo verzoet en ver
mindert hij de bitterheden.
Opdat de zoo verlangde vruchten over
vloediger en duurzamer mogen zijn, is het
noodig, dat de kennis van de Koninklijke
waardigheid verspreid worde. Ter verwe
zenlijking van dit doel schijnt Ons niets
nuttiger toe, dan de instelling van een bij
zonder feest ter eere van Christus-Koning,
omdat, terwijl de documenten slechts meer-
endeels worden bestudeerd door eDkele ge
leerde^ mannen, de feesten daarentegen
ieder jaar en voortdurend de geloovigen
onderwijzen en ontroeren en' ui et alleen
den geest, maar ook het hart treffen.
Overigens leert de geschiedenis, dat in
den loop der eeuwen zoodanige feesten
werden ingevoerd al naar gelang de nood
zakelijkheid of het nut van het Christen
volk zulks eischte, zooals de eeredienst
der Heilige Maagd en van het H. Sacra
ment.
Indien "Wij bevelen, dat Christus-Ko
ning door alle Katholieken der wereld wor
de vereerd, komen Wij hiermee tegemoet
jan een behoefte der tegenwoordige tij
den, en brengen Wij een krachtdadig ge
neesmiddel voor die pest, welke de mon-
Ichclijke maatschappij doordringt De pest
van onzen tijd is het z.g. lairisme met al
*Ün dwalingen.
Gij weet het, eerbiedwaardige broeders,
dat die goddeloosheid niet in ppn dag rijp
te» maar sedert langen tijd in de ingewan
den der maatschappij broeide. Allereerst
•tegen men de heerschappij van Christu-i
&ver alle volken te ontkennen, vvrvolgene
tolkende men aan de Kerk hri recht, dat
Joortvloeit uit het recht van Jesus Ghris-
ms, n.L de volken te onderwijzen, watten
toor te schrijven en de volken te be3tu-
'to. teneinde hen tot het eeuwig geluk te
telden.
t langzaam werd de Christelijke gods
dienst gelijkgesteld met andere, valsche,
godsdiensten en tot het niveau van deze
verlaagd. Vervolgens onderwierp men de
Kerk aan de civiele macht en was zij over
geleverd aan den willekeur der vorsten en
magistraten. Men ging nog verder; er wa
ren er, die den godsdienst rnn Christus
wilden vervangen door een religieus na
tuurlijk sentiment. Het ontbrak niet aan
staten, die meenden het zonder God te
kunnen doen en hun godsdienst stelden in
ongeloof en in verachting van God zelf.
Do gevolgen hiervan waren, zooals daar
over de encycliek „Ubi Arcano" klaagt, de
toenemende tweedracht onder de volken,
het losbranden der hartstochten, dikwijls
onder schijn van vaderlandsliefde, do
zucht naar aardsohe goederen, het ver
achten der huiselijke plichten, de instabi
liteit van het gezinsleven en de ruïne der
maatschappij.
Wij hopen, dat het jaarlijksch feest van
Christus-Koning de maatschappij moge
aanzetten, zooals allen verlangen, terug te
keeren tot Onzen Allerbeminnelijksten Ver
losser.
De Katholieken behoorden door hun ac
tie en activiteit dien terugkeer te verhaas
ten, maar het schijnt, dat velen van dezen
in de burgerlijke samenleving niet die
plaats innemen en dat gezag bekleeden, dat
toekomt aan diegenen, die voor zich uit
dragen den fakkel der waarheid.
Dit wordt micscl.ien toegerchreven aan
de apathie en vreesachtigheid der goeden,
die zich onthouden van strijd of laf zijn in
het weerstand bieden, waardoor de vijan
den der Kerk nog stoutmoediger worden.
Doch, wanneer alle geloovigen zullen be
grijpen, dat zij moeten strijden met moed'en
onder het teek en van Christus-Koning,
dan zullen zij met apostolischen ijver alles
in het werk stellen om de opstandelingen
en onwetenden tot God terug te voeren en
trachten de rechten Gods ongeschonden te
handhaven.
Zou de viering van de jaarlijksche plcch
tigheid van Christus-Koning bij alle volken
er niet veel toe bijdragen, om de publieke
dwalingen van het laicisme te veroordee-
leen en te herstellen?
Inderdaad hoe meer men in schandelijk
stilzwijgen den allerzoetsten Naam van
Onzen Verlosser op de internationale bij
eenkomsten en in de parlementen voorbij
gaat, des te meer is het noodzakelijk dezen
toe te juichen en overal de rechten van Zijn
koninklijke waardigheid en macht te ver
kondigen.
TOEWIJDING AAN HET
ALLERHEILIGST HA RT VAN JEZUS.
1. Overeenkomstig het bevel van Z. H.
den Paus Pius XI bepalen Wij dat op den
31sten Dcember a s. op welken laatsten
dag van het jaar de Toewijding der ge-
heele wereld zal moeten plaats hebben aan
het Allerheiligst Hart van Jezus, orara
Ranctissimo in Ostensorio exposito, óf
des morgens na de H. Mis og (en waar dit
gebruikelijk is, bevelen Wij dit laats»" voor
deze gelegen i 1 op eene ojzouiere wijz9
aan) des avonds onder 't Lof de Acte van
Toew jl-hg aau t et llerh Hart var Jrzua
zal worden gedaan overeenkomstig de for
mule door Ons afgekondigd onder Comrau-
nicanda d.d. 27 December 1925.
DISPENSATIE OP 1 JANUARI.
2. Nogmaals wordt bij deze ter kennis
van allen gebracht, dat Wij voor 1 Januari
1926 hebben gedispenseerd in de onthou-
dingswet, zoodat het dus geoorloofd is op
Nieuwjaarsdag a s. vleeschspijzen te ge
bruiken.
t AUGUSTUS JOSEPHUS,
Bisschop van Haarlem.
Haarlem, den 28sten December 1925.
Met uitstelling van het Allerheiligste.
Deze formule luidt:
Acfie van Toewijding
aan het Allerheiligst Hart van Jezus.
Allerzoetste Jezus, Verlosser van het
mc-nschelijk geslacht, zie ons in alle ne
derigheid ,voor uw altaar nedergeknield.
Wij zijn de uwen, wij willen de uwen zijn;
maar om des te inniger met U vereenigd
te worden, wijdt ieder onzer zich heden
aan uw allerheiligst Hart toe Zoovele heb
ben U nimmer gekend; zoovelen hebben
U door het verachten uwer geboden ver-
stooten. Ontferm U over hen allen, o al-
lergoedertierenste Jezus, en trek hen tot
uw heilig Hart. O Heer, wees Gij koning,
niet enkel over de getrouwen, die nooit
van U zijn afgeweken, maar ook over de
verloren zonen, die U verlaten hebben; doe
hen spoedig terugkeeren naar het huis
huns Vaders, opdat zij niet van ellende en
honger omkomen. Wees Gij koning over
hen, die of wel door dwalingen misleid, of
door scheuring van ons gescheiden zijn,
en roep hen terug tot de haven der waar
heid en de eenheid des geloofs, opdat het
weldra worde één schaapstal en één her
der.
Wees ook Koning over allen, die nog
rond dolen in de duisternissen van het
heidendom of den Islam en gewaardig U
hen te voeren tot het licht en het rijk van
God.
Zie eindelijk vol medelijden naar de kin
deren van dat volk, dat zoolang Uw uitver
koren volk was; en moge het Bloed, dat
weleer over hen is afgeroepen, nu ook
over hen komen als een doopsel van ver
lossing en van leven.
Verleen, Heer, aan Uwe Kerk ongestoor
de vrijheid en veiligheid; geef aan alle
volkeren vrede en rust; maak, dat over ge
heel de aarde deze ééne kreet weerklinke:
Geloofd zij het Goddelijk Hart, dat ons de
zaligheid heeft gebracht; aan het Goddelijk
Hart zij roem en eere in eeuwigheid.
Amen.
BINKENLA&D
PAUS EN KONINGIN BIJ DE
EERSTE VREDES-CONFERENTIE.
De „N. Tilb. Grt." brengt nog eena het
merkwaard-ge feit in herinnering, dat
zich ter gelegenheid der eerste Vrodee-con-
fcrentie ia den Haag, in 1899, voordeel.
In de oonsistor ale redo van 11 April
1899 zeide Paus Leo XH1. dat degene, die
ondernam (door het initiatief der vredes
conferentie) den oorlag zeldzamer en min
der b'oedig te maken, in de geschiedenis
der beschaving zou schitteren en dat de
Paus zelf van af het begin het denkbee'd
had begroet „met den ijver we ke in zulke
omstandigheden past aan den gene. die
hoogste zending heeft op aarde te bevordo-
ren en te verbreiden de zoete deugden van
het Evangelie.
Deze toespraak was nu too- onze konin
gin. die zich te Hausbaden bevond, gele
genheid en aanleiding om tegenover den
Paus ©enigszins goed te maken de grieven
de bejegening tengevo'ge van het door
Du'tschland gesteunde drijven van Italië
om den Pa/us buiten de conferentie Ie slui
ten.
De brief luidde als vólgt:
Aan Zijne Heiligheid den Paus.
Zeer verheven Opperpriester,
Uwe Heiligheid, waarvan het welspre
kend woord zich altijd met zooveel gezag
ten gunste van den vrede heeft ve-heven,
heeft onlangs deze edelmoedige gevooVns
meer in het b'jzonder geuit met betrekking
tot de verhoudingen der volken onderling.
Ik achtte het daarom mijn pHcht Haar
mede te deolen. dat ik op verzoek en initia
tief van Z. M. den Ke:zer aller Bussen,
togon den lOen a s in den Haag een con
ference heb bijeengeroepen, welke tot taak
zal hebben de middelen op te sporen ge
schikt om de tegenwoordige verp'etteren-
de m'litaire lasten te voorkomen of, ten
m:nste er de gevolgen van te verzachten.
Ik hen overtuigd dat Uwe Hci'iehoid
met een sympathiek oog de bijeenkomst
dezer conferentie zal zien. en ik zou zeer
ge'ukkig zijn warneer z:j. mij de verzeke
ring gevend dier hooge sympath'e, naar
wel haar kostbaren zedeh'jken steun zou
wiflen geven aan het groote werk. dat, vol
gens de edelmoedige plannen van den
grootmoedieen keizer al'er Ruesen, in
mijne residentie zal worden verricht.
Ik grijp volgaarne deze ge'egenheYi
aan. zeer verheven Opperpriester, om Uwe
Heil'eheid de verzekering van mijn hooge
achting en van mijn persoonlijke toewij
ding te vernieuwen.
Hausbaden, 7 Mei 1699
WTLHELMINA.
Leo XHI antwoordde daarop in een
waarlijk ede1 moedig schrijven waarin de
Paus de beteekenis der katholieke kerk
voor den vrede uiteenzette. Loo XTTÏ ver-
zu mde niet er aan te herinneren dat hij
aks scheidsrechter was opgetreden tua-
echen Duitschland en Spanje in het Caro
ls na-geschil en dat 'hij op het oogenhlik
zelf arbiter was in het geschil tusschen
twee Zuid-Amor:kaansche landen, daar
mee te kennen gevend, hoe eenig in de we
reld, te midden van 'het woeden der natio
nale hartstochten* de verheven morocle
pos tie van den H. Stoel is. om tuascben
de vólken bemiddelaar en eóheUsrechT er
te zijn.
Den laatsten dag echter. 29 JuM 1899,
in de laatste algemeen© vergadering en
even voor het ó1ui ten der conferentie, las
de voorzitter, tevens de voornaamste ver
tegenwoordiger va® Rusland. het Pause
lijk document voor. Er kon nu geen stoor
nis dor conferentie meer plaats hebben,
terwijl toch de inzichten en verklaringen
van den Paus ten aanzien van de plaats
van het Pausdom in de internationale
verhoudingen werden medegedeeld.
MGR. DR. POELS OVER DE SAMEN
WERKING MET DE S. D. A. P.
Men woet, dat mgr. dr. Poels de groote
sociale werker ia in Limburg; de geleer
de van groote wetenschap, die daar ont
zaglijk veel direct practi schen arbeid
heeft verricht en nog dagelijks voorlich
tend en opbouwend in het mijngebied
werkt.
„Het Limb. Dagblad" heeft, naar aan
leiding van de rede van professor Ver
aart, een onderhoud met Mgr. dr. Poels
gehad ter beantwoording van eenige vra
gen die nauw verband houden mot het sa
mengaan tusschen katholieken en sociaal
democraten in uiterste noodzaak.
Op do vraag, wat volgens hem uiterste
noodzaak is, antwoordde dr. Poels:
Wanneer er iets zou komen, wat nog
erger is. Wanneer er b.v. een chaos dreigt,
zooals in Duitschland, toen de bolsjewie
ken naar de macht grepen, of wanneer als
in België door het onzijdig blijven van
de katholieken, oen regecring zou komen
tusschen socialisten en liberalen, welke
in België kinderen zijn van de vrijmetse
laars waardoor de weg geopend zou
worden voor een anti-ehristelijke politiek.
Op do vraag: Wat moet er. nu de uiter-
sto noodzaak er nog lang niet is, gebeu
ren? stelde dr. Poels de volgende feiten
vast:
Een eerste feit is, dat in onze Kamer een
rechtsche meerderheid is. die een landsre-
geering verlangt op christelijken grond
slag, althans in dien zin, dat zij steunt op
de christelijke beginselen, die tot grond
slag moeten strekkon van gezag en maat-
schapjK?lijke orde, het bestaan van God en
den Christus.
Een tweede feit is, dat een samenwer
king, die steunt op de beginselen van 'n
algemecne levensopvatting en wereldbe
schouwing, zooveel beter en oneindig
waardevoller is en daarbij veel hechter
dan die welke steunt op een tijdelijke eco
nomische belangengemeenschap van twee
partijen. En bovendien geldt in sommige
gevallen die belangengemeenschap slechts
bepaalde groepen uit deze partijen.
Als derde feit kunnen wij vastleggen dat
oen samenwerking met de S. D. A. P.
noodzakelijk uiterst verderfelijke gevolgen
moet hebben. Zij brengt groot gevaar voor
onze staatspartij. Do afval van sommigen
onzer menschen dreigt van dierr kant.
Werken wij met de socialisten samen, dan
werken wij dien afval in de hand, omdat
onze menschen misschien gaan moenen.
dat met de socialisten wel is op te schie
ten.
Ik zie, ging de doctor voort, al is hot in
een verwijderd verschiet, de door do socia
listen misleide volksmenigte geleidelijk
moer en meer terugkeren van zijn anti
christelijk streven zoodat op den duur een
samenwerking met de organisaties der
grooto arbeidersgroepen en de leiders der
katholieke Staatspartij tot stand kan en
zal komen. Op het oogenhlik gaan hier en
daar wel enkele stemmen op in de goede
richting, welke echter tot nu nog moeten
beschouwd worden als die van roependen
in den woestijn. Voor onze huidige prac-
tische politiek hebben wij rekening te hou
den mot do huidige socialistische bewe
ging
Wat heit gevaar der plutocratie betreft:
hot mammonisme is niet te bekceren, de
door do socialisten misleide menigte naar
wij hopen wel.
Als laatste feit. Wanneer de katholieken
mot de sociaal-democraten samengaan, is
hot onmogelijk de katholieke partij samen
te houden, omdat de S. D. A. P. één klas
vertegenwoordigt en wij, evenals de onti-
rov. en christ-historischen, het geheele
volk.
Op de vraag, wclko conclusies hij trok
uit de gestelde feiton, antwoordde dr.
Poels:
Uit die feiten valt op de eerste plaats do
conclusie te trekken, dat wij moeten krijgen
een christ. regeering, die steunt op samen-
working der christelijke elementen, die
nog in de Kamer de meerderheid vormen,
hetzij deze samenwerken als partijen
(parlementair kabinet), hetzij om speciale
redenen als individuen (extra-parlemen
tair kabinet.)
De katholieke partij is aan hare oer ver
schuldigd speciaal na het thans voorge
vallene, het herstel van hot gezantschap
op haar program te handhaven. Nochtans
mag het nieuwe kabinet, indien op het
oogenhlik met do handhaving van het ge
zantschap van den kant der katholieken
geen parlementair kabinet mogelijk ie,
niet-aftreden, al zou het gezantschap wor
den verworpen, wanneer 't kabinet voor
't dilemma wordt gesteld: of geen gezant
schap bij den Paus of geen landsregeoring,
die zich laat leiden door de christelijke be
ginselen, welke den onmisbaren grondslag
vormen van alle maatschappelijke orde en
gezag.
Als derde conclusie valt te trokken, dat
wij moeten zorgen, dat wij krijgen een
echt democratische regeering in dien zin,
dat wij zoo krachtig mogelijk stelling no
men tegen de plutocratie van dezen tijd.
Dit wordt vereischt door onze christelijke
beginselen, levensopvatting en wereldbe
schouwing. Bovendien zouden wij anders
het vertrouwen verliezen van die grooto
schare arbeiders, die het moest den druk
ondervinden van de plutocratie.
Als vierde conclusie moet worden vast
gelegd, dat de kiezers hebben gewild een
christelijke rogeoring.
Zouden wij een heel anderen koers uit
gaan on samengaan met niot-christelijko
partijen, dan r.cru Kamerontbinding moeten
komen, omdat wij in zulk een gewichtige^
aangelegenheid te vol democratisch zijn
om te laten beslissen door do 30 Kamer
leden, zonder dat het katholieke volk ge
hoord is.
De vijfde conclusie is, dat, zoolang geen
revolutie of iets dergelijks dreigt, wat de
meest onbeschrijflijke ellende over het volk
zou brengen, elke andere regeering te ver
kiezen is boven samenwerking met de
S. D. A. P., waardoor een einde zou ge
maakt worden aan een christelijke regee
ring in ons land, steunende op de toepas
sing der christelijke beginselen.
Vele jongeren geven zich geen voldoen
de rekenschap van wat tot stand is ge
bracht door Schaepman, Kuyper en Lob
man en beseffen de gevolgen niet, wan
neer daar 'n einde kwam. Al zou het te
genwoordige kabinet nog een jaar lang
moeten voortsukkelen, nog liever dat, dan
een samengaan met de S. D. A. P.
Als zesde en laatste conclusie besloot
do doctor, meen ik te moeten vastleggen,
dat, wanneer de christelijk-historischen
samenwerking onmogelijk maken, wij
katholieken dan een zelfstandig sterk de
mocratisch centrum moeten gaan vormen,
welk centrum dan zijn steun zal geven aan
die repeering, die naar onze overtuiging do
christelijke beginselen het best tot hun
Tccht laat komen in de landsregecring.
UST DE PERS
REGEERING EN BLOEMBOLLEN.
De Nieuwe Leidsche Courant
schrijft:
De met zooveel spanning verbeide
Amerikaanse he beslissing inzake den in
voer van bloembollen laat nog steeds op
z ch wachten.
Er schijnt echter weinig hoop te zijn op
een gunstigen uitslag. Do particuliere be
richten dio uit Amerika binnenkomen spel
len niet voel go- ds.
Met spanning wordt de offic-eele beslis
sing door velen tegemoet gearien.
Het betreft hier toch een zaak van veel
moor dan locale, een zaak van nat onale
betoekenis.
Juist daarom heeft het in broede krin
gen do aandacht getrokken, dat de Regeo-
rin" niet bereid was, haar aandeel bij te
dragen in de kosten, die verbonden wa-
ren aan het u tzenden van de hecren
,AreDtahoi0t en Prof. van Slog leren naar
Washington.
Wo weten, dat in deze tijden van bezui
niging iedere uitgaaf zorgvudig moet wor
den overwogen.
We welen ook, dat hot Bloem hollen vak
een goeden tijd doormaakt en daarom
geen bepaa'den regwrngsstoun behoeft.
Maar als we wel zijn ingelicht slaat de
zaak zóo, dat de Noderlandscbe gezant te
Washington er de aandacht der Regeering
op vost gde, dat hel weneehelijk waa, dat
bovengenoemde hoeren, op de con f<-ren tie
to Washington tegenwoordig waren.
WAT GEErT DE FA 10 VA.\Z.Yj.ME?
Hiivcrsum H. 0. 0. U.5.
6.3.Vooravond-' uncert e
D. O.-orkc -♦
8.10 Avond v. IV N. r p
Solisten* Jo Imp Tuk, au - ag n>
lnnd. Knapenkoor, o. I. v. Th. v. d. Bijt.
Spreker Piot Krstens. 1. Recitatief en
aria uit het Wcilmachtsora'.orium a
Bach, (zane). 2a. Pu er natus <*>t (Grego
riaanse!)), b. Jesu rel emptor (Greeo-
ria&nsch), c. Nu zijt wellecome (door K na
pen koor). 3. a. Immanuol, Noessier, b. Si
meon, Cornelius (zong). 4. a. Het quamca
dry Coninghon, b. Waar is die dochter vaa
Syoon, c. 't Is een dagh van vrolickheid,
d. De nederigo geboorte (knapenkoor). 5.
Redo van don heer Piot Kerslens; net
Kerstlied: zijn ontstaan, ontwikkclii en
betoekenis. 7. a. Ave Maria, b. Nu zijt
wellecomen, c. Ons genaket die aventstar,
('zang en piano). 8. a. Komt. wilt u spoo-
dea naar Bethlehem, b. 0 Kerstnacht,
schooner dan de dagen, c. De herd.jljos
(koor). 9. a. Korstliedjo, b. De witte vlok
ken zweven, Loots (zang). 10. a. Te Beth
lehem geboren, b. Slaap zacht (koor). 1L
a. Maria's wiegenlied, I/Oger, b. Kerstlied,
Vronken (zang). 12. a. Stille nacht, b.
Driekoningenlied, Bijl, c. Jesus on SL Jan*
neke (koor).
7.45 en 10.Persber. Vaz Dins.
Daventry 1600 M.
4.35 Orgel- en orkestooncerL
5.35 Kinderuurtje.
6.20 Dansmuziek door de Cavour's band.
7.20 Tijdsein Big Ben, weerber., nieuws.
Lezing: Costumes past and present.
7.45 Muziek.
8.20 Werken van Edw. German door het
symphonie-orkest en koor. D. Bennett,
sopraan, J .Farrington, bariton.
9.15 Causerie: From my window.
9.20 Do Offenbach follies. Muziek van
Offonbach
10.20 Tijdsein, weerber., nieuws. Lezing
The law of property.
10.5012.20 Dansmuziek door do Mid-
nigh tfolli es-ba nd
Parijs „Radlo-Parls" 1750 M.
5.05 Jazzmuziek en vioolsolo'a door L.
Malsang.
6 05 en 8.35 Koersen en Hava^-perber.
8.5010.20 Orkestconcert „Radio-art 5t
Pensee."
Königswusterhausen 1300 M.
7.50 Radio-comedie.
8.209.20 Licht orkestprogramma. Or
kest en zangolisten.
0,50 Causerie over radio door Manfred
v. Ardenno.
Brussel 265 M.
5.20 Oxkisstconcort.
6.20 Nieuws.
8.20 Causerie: Los origines do la chan
son do „Malborough s' on va-t-en guerre."
8.35 Orkestconcert. L. Swolfs, tenor.
8.50 Lezing: La defense do Penny hoy.
0.05 Voortzetting v. h. concert tot 10.20.
Munster 410 M.
0.20 Voordracht: Amerika und wir.
6.50 „Hektors Bostattung", melodrama
van B. Sicgwurt.
7.408 20 Scenes uit „Trompeter von
Sackingen".
8.208.35 Voordracht: Abentcu in
der SilveBlcrnacht.
8.3510.05 Groot orkostconcert.
Een prijsvraag voor radio-amateurs.
Op do hoogte van de 20sto verdieping
van de Union Trust, in 't hartje van Cle
veland, op een half uurtje afstand van de
stad Akron, waar do Goouyear-fabricltea
gevestigd zijn, ligt „W.K.A.R.". het station
voor draadlooze telegrafie, kortgeleden ge
vestigd door Goodyear, waarvan do beide
masten oen hoogte hebben van 121.6 M,
boven de straat.
Do golflengte van Goodyear's radiosta
tion is 390 M. Het is sterk genoeg om de
woorden over te brengen van de toestellen
in Cleveland naar do toestellen in Enge
land, Ierland en Frankrijk In Engeland
is do atom van W.E.A.R. reeds herhaalde
lijk gehoord.
Tot op heden hooide inen nog nii-t, dat
dit ook in Nederlanl gebeurd is en daar
om noodigt do hoofdvertegenwoordiger
voor Nederland, de Ia. van Russum on vio.
Muuritskade 57 den Haag, en Spuistraat
210, Amsterdam,) uit op to vangen.
Zij loven een prijs van 250 uit voor
hern of haar, (lie het eerst in Holland hot
'radio-station van Goodyear hoort en een
prijs van 100 en één van J 50 voor
do(n) twode(n) en dordc(n) gelukkige.
Wie voor één van deze prijzen in aan
merking meent te komen, wordt verzocht
schriftelijk naam en adres op te geven
aan de fa. van Uossuin, onder med<xlooling
van wat gehoord is en nauwkeurige opga
ve van den lijd, waarop dit heeft plaats
gehad. Verder gclievo men te vermelden,
den naam van het muziekstuk, het be-
peelde instrument en eventueel verdere
bijzonderheden, alles zoo uitvoerig moge
lijk, opdat deze gegevens ter controle kun-*
ncn worden opgestuurd aan de fabriek.
Dat hot Bloembollen vak ze'f de onkos
ten betaalt van zijn vertegenwoordiger, don
heer Aren'shorst, spreekt vanzelf.
Maar a's do Rogeoring Joor haar gezant
te Washington wordt verzocht, één barer
ambtenaren uit to zenden, om een werke
lijk nationaal belang te verdedigen, moest
het o.L ook van zelf sri-eken, dat de Re-
geering deze kosten voor baar rekening
nam.
Wij kunnen ons voor8feilen, dal het nu
aangenomen standpunt, waarbij de Rogoo*
r ng niets betaalt, zoowel op belaghebljein
den als op buitenstaanders eon eeaigezin*
b* nopen indruk maakt.
Hot gaat hier niet om het bedrag in de
eei^ie plaats, maar om de weinige bolang-
s'elling waarvan dit optreden blijkt sohijnl
1» geven.