Derde Blad Vrijdag 19 Juni 1925 De expositie van J. Toorop bij Kieykamp. I. Wie bij het werk van Jan Toorop alleen praal over moderne of niet-moderne toe ten- ön schildermethoden, over bekwaam heid in techniek, praat om de zaak heen. Hij doet net als de gasten van een pastoor, Die zelf een schilderij had gemaakt en aan cenigc bezoekers om hun oordeel rtoeg. Eerst hoorde hij niet veel: ten slotte gingen de monden open; ze stonden ver- jiaascl. Maar waarover? Wat een lijst! Wal een lijst! Op wat manier Toorop zich uitdrukt, af dat een nieuwe of een oude manier is, Doet er weinig toe. Dat hij org knap is in Del teekenen en schilderen, is gemakkelijk en prettig voor hem en voor anderen be nijdenswaardig. Maar hoofdzaak is dat gene, waarover hij het heeft; gelijk altijd uil den aard der zaak hetgeen gezegd ifordt van meer belang is dan de bewoor dingen, waarin men liet zegt. Bij Toorop nu draait heel bet geestes peil en dus ook heel de inhoud van zijn perk, waarin hij zich uitspreekt, om reli- jeusc vragen, en naar dezen religieuscn mhoud is dan ook zijn werk eerst en -.ooral te beoordeelen. Ja dit is het eenige, waarmede wij, geen collegaas van hem in ie kunst, en nog minder juryleden over de uhniek van zijn werk, dit is het eeuige, aarmedc wij te maken hebben. Alvorens echter over liet godsdienstig urakter van Toorops werk te gaan spre- eo, is liet misschien noodig in dit blad, lal deze kwesties niet geregeld kan be- andeleu, eenige bemerkingen te doen voor tgaan over de beteekenis en liet doel van io Christelijke kunst in het algemeen. Als er in de kerk of in huis een beeld 1 schilderij met godsdienstige voorstelling «plaatst wordt, waartoe gebeurt dit dan? Is het om de menschen, vooral die in de rrk komend vol bewondering te laten ga- ,ion naar de mooie pakjes en ze zoo van i,et bidden af te houden? Is liet om ze te genieten" van kleurige* dingen? Ook allicht niet! Is het om hun te vertellen: Lijkt toch eons, hoe knap, die mijnheer, Die in Holland of ergens in Frankrijk of Australië woont, menschen kan teekenen? Voor zoo'n idiolighcid gaat men natuurlijk nict naar de kerk. En wie met .oen beeld if schilderij geen andere dan deze ge- dacliton opwekt, doet onnoemelijk veel beter, 't niet te plaatsen, vooral niet in de tok. Waarvoor wordt zooiels dan wél ge- Waatst? Met een tweevoudig doel. Hel eerste doel beslaat hierin, dal men Joor die voorstellingen aan iemand of iels moet gaan denken, bijv. aan Christus, san Alalia, aan het Lijden van den Verlos ser. Dit denken alleen reeds is van het grootste gewicht. Als dus een beeld of een Iruiswegstatie er in slaagt, deze gedach- irn dien kant uit teHeiden, dan wordt er, hoe het ding dan ook moge wezen, al is iel foei leelijk, heel veel mede bereikt. Dit dool beoogde men in de Catacom- len met de zinnebeeldige voorstellingen mi Christus als een visch of als een mand Irood. Ook in latere eeuwen was dit liet doel nn beelden en schilderingen in de ker- ko: ze golden als de zoogenaamde b i b 1 i a pauper u m, liet boek voor de armen. Wip iiiot konden lezen een boek. moes- l'n lezen van de beelden. Die gaven ge dachten aan, herinnerden aan Christus, ïijn Lijden en Ziin Liefde, aan de Heili- ï'ii, onze voorheelden en voorbidders, aan [dc deugd en het loon van de deugd. Nóg is dit zoo. AI kunnen we lezen in doeken, ook die andere, eeuwenoude hulp- Wblelen ziin nog van veel beteekenis 'tor ons godsdienstig leven. Een kruis, rok met oen onooglijk corpus eraan, of tonder corpus, zegt ons veel als we het Haar hooreiVoor wie niet nadenkt is. bet fcsle nutteloos. Voor wie nadenkt kan de fimpplste herinnering, door een beeldje of Pont ie, genoeg ziin om goede gedachten ■krijgen en te bidden. Als wc voor een oud beeld of een oud schilderstuk komen te staan en een of an dere kerk in ons land is er van dien tod helaas treurig weinig over dan heft ons vooral deze gedachte: Wat zal hier veel voor gebeden zijn! Hoeveel men den zullen misschien door dit stuk tot Wenken, mogelijk tot bokeering gebracht jiin? Hoovelen zullen het hieraan te dan- f'n hebben, dat hun eeuwig geluk vergroot 15 En door deze overweging wordt zoo'n W voorwerp, hetzij dan mooi of leelijk, ofig eerbiedwaardig en heilig. Op de slaapkamer van den heiligen Pastoor van Ars hangt een zer ordinaire ■sloor van Ars hangt een zeer ordinaire "lal Maar telkens als de heilige man het had hij de meest verhe-venc en de «ooousle gedachten, en hij was er dan loj bijzonder aan gehecht, tIwler Christen die daar komt, of hij aan 'i'isleritiek doet of niet, bekijkt die prent •cl heiligen eerbied en zou er ik weel niet JJ V00r over hebben, als Lij ze in zijn kon krijgen. Waarom? Om hetgeen 't Prent geweest is in bet zoo bovenwe- JjWsclio leven van den heiligen pastoor, 0IU den invloed die ze gehad heeft op ®toat, waarmede hem hot geluk in den «nel werd toegemeten. Hoi eerste doel derhalve van religicusc JMslellingeii, in de kerk. op straat en religieuse gedachten te wekken Li zor' n voorstelling niet anders doet, 20 'els goeds en heeft reden van be lton. aar zoo'n voorstelling zou meer kun nen doen, en als oiscl» dient er dan ook aan gesteld te worden, dat ze meer doet. Feitelijk doel de groote massa beelden, kruisslaties en andere schilderingen uit de laatste eouwen niet meer dan dit; Ja zelfs is het nog erg de vraag, of ze wel aan dit doel beantwoorden, of ze wel godsdienstige gedachten wekken. Als een beeld van Christus «er zoo wereldsch en modieus uitziet, dat ieder Christen menscli zegt: zoo iemand is de Heiland toch niet geweest; als een II. Antonius zoo vol goed en sterren zit, dat men voor ziji; kleed den Heiligen Antinius vergeel; als op een kruisweg Christus geen God is, niet lijdt, niet te onderscheiden is van beulen en Joden, dan wordt zoo'n b ib 1 i a pau- P e r u m, zoo'n arinenkerkbock waarde loos en bedenkelijk. Nu we toch allemaal kunnen lezen, ware het beter de herinne ring in beeld te vervangen door een ber innering in woorden. Wie geen goed beeld van Maria kan koopen, kan met groote letters op den muur schrijven: „Heilige Maria, bid voor ons", en het doel wordt bereikt. Ook al zou beeldhouw- en schilderwerk van dien aard zijn, dat er niets hinder lijks in ligt wat in zeer veel wél ligt dat liet geen aandacht afleidt,-maar alleen vestigt op heilige zaken, zoo liet niet ver der gaat, doet half werk. Een voorbeeld hiervan zag ik onlangs in d,e kapel der R. K. Kweekschool te Hilversum. Daar wordt een vrij uitgebrci- den catechismus gegeven in ramen, op al taren, communiebanken enz. Het werk van Schelfhout is ernstig, daarenboven is liet veelzeggend en leerzaam. Voor dit laatste heeft de bekwame rector Van den Hengel wel, gezorgd. Maar toch.... bet voldoet niet; er ontbreekt iets aan. De re- li gieuse versiering vervult liier de helft van baar taak; de andere lielft vervult ze niet. En juist daardoor zou bet niet alleen religïeuse voorstelling, maar religieus»» kunst geweest zijn Wat is dit? Waarin bestaat die tweede helft van de taak der heiligeii-beelden en schilderingen? Hierin, dat ze ons niet alleen helpen denken, maar ook helpen leven. Wie niet verder komt dan gelooven en denken aan heilige zaken, komt niet ver genoeg. Gelooven en denken hebben liet leven ten doel. We moeten Christelijk le ven. En wat ons niet alleen te binnen brengt, dat ongeveer negentien honderd jaren geleden de Messias door de Joden aan een kruis is vermoord geworden, maar ons ook in ons eigen leven ingrijpt, door ons te vertellen van zijn liefde voor ons, door ons op te wekken tot dankbaarheid, tot vertrouwen, (ot inkeer, zoo iets is van meer waarde voor ons dan een koele ca- tecliismusles, die wc al zoo dikwijls hoor den. "Daarenboven religieuse kunst hoort tot de kunst. En kunst hoort tot het leven. Het. is kunst in zooverre het het. leven raakt. De kunst spreekt niet over het leven, zooals een handboek over physiologic of hygiëne, of wat liet ook. zijn moge. Neen het komt uit het leven, uit den bloedwar mer levensdrang van een.mensch; liet is een klacht, of een uiting van vreugde of bewondering, maar altijd komt het uit de volheid des harten voort, het is de straal uit de springende bron van liet leven. En hiernaar en hiernaar alleen is de echt- Leid of onechtheid van een kunstwerk te beoordeelen: of het leeft dan wel niet leeft; of het liet waarachtige leven niet dat van boeken en theorieën, maar dat van df menschen raakt al dan niet. Welnu; religieuse kunst is ook kunst, en heeft dus het godsdienstige leven niet al leen te bepraten en in herinnering te brengen, maar te raken. We moeten er aan voelen, dat het uit een waarachtig gods dienstige ziel voortkomt; we moeten er ons heel reëel van binnen in ons werke lijk leven door aangegrepen voelen, zoo dat we van zelf met (len maker van hel werk moe-bidden, mee-bewouderen of wat dan ook: of ten minste dat liet betere in ons gaat spreken en we een drang in ons voe len, die zegt: ja, zoo zou ik ook willen doen; liet moet 'anders met me worden! Als wc met iemand spreken, kunnen we ook heel goed uitmaken, of hetgeen bij zegt alleen uit zijn mond of ook uit zijn liart voortkomt; of het alleen tot zijn voorraad kennis, of ook lot zijn waarachtig leven behoort. Als ik li een preek van den Iieiligén pas toor van Ars zon voorlezen, zoudt ge het misschien interessant vinden. Toen hij het zelfde zei, heeft liet ontzaggelijken invloed gehad, zoodat buffels van menschen zaten Ic huilen als kinderen, en onwillige zon daars zich bekeerden. Hoe kwam dit? Doordat die woorden voortkwamen uit zijn leven, vol waren van dat leven, brandden van bet vuur, dat in zijn hart was. Zoo moeten ook religieuse voorstellingen en al wat onder het begrip „Christelijke kunst" valt als warme woorden vol van godsdienstig leven zijn, en in ons behoefte wekken aan dat betere leven, en er ons toe helpen, en als van zelf toe brengen, er aan mede te doen. Ieder zal nu wel begrijpen, dat werken van religieuse jfunst, die dezen naam ver dienen, niet langs den weg zijn te vinden. Zo zijn spaarzaam. Nu ik aan deze inleiding ditmaal mijn lijd heb verpraat, zal ik een volgend artikel probeeren uiteen te zetten, in hoe verre bet kunstwerk van Toorop religieus is te noemen. TH. KWAKMAN, Pastoor. Rijpwetering. UIT DE PERS DE DURE PETTEN EN MUTSEN MOETEN WEER DIENST DOEN. Wij lezen in De Nederlander (Clir. II.): De Kamerverkïez!ng van liet jaar 1013 werd door Links gewonnen. Men kon ge rust zeggen, dat de ruiten van het Kabi net-Heemskerk met klompen werden inge gooid. Waar men ook kwam. in dorp of stad, gen over duro klompen, dure potten, dure mutsen, dure lioogc hoeden, dure dans schoenen, enz.. enz. En de dure klompen wennen den slag Links kwam weder op het kussen. Het zelfde spelletje begint weder. ..He: gewijzigd tarief van invoerrechten zal 1 Juli a.s. in werking treden en dan zal Ne derland eens wat beleven, dan wordt alles duur!" Zoo klinkt liet lied langs stroomen en wegen. Eén ding is gelukkig: de klompen blij ven thans onbelast, zoodat deze niet meer als werplu'g kunnen, worden gebezigd. Maar de petten en mutsen blijven koste lijke strijdwapenen. Het is eigenlijk te naief, om er veel le gen 1e zeggen. Zouden de hoeren nu wer kelijk denken, dat de kiezers zich ten tweede male lieten voor den mal houden. Dc hoeren vergden, dat-na 1913 het vrou wenkiesrecht is ingevoerd. Bij mannen komt men met groote woorden nog wel eens een heel eind; maar onze Holland- sclic vrouwen zijn bij de pinken. Hoe staat liét met liet nieuwe tarief? In het algemeen kan men zeggen, dat liet be staande invoerrecht van 5 pet. is verhoogd tot 8 pet. Er zijn uitzonderingen, naar bo ven en naar beneden; maar al'es samen vattend kan men zeggen, dat liet invoer recht op goederen uit alle vreemde landen is verhoogd van 5 pet. op 8 pet.; dus een Engelsche pet van f3.15 zal voortaan kos ten f3.21 en een Fransche muts van f4.20 zal verhoogd worden tol f 1.32. Daarop komt. de zaak neer. Moesten dus al onze levensmiddelen, ge.- zinsbehoeften en gereedschappen uit bet buitenland komen, dan zou het levenson derhoud slijgen mei bijna 3 pel. Maar laat nu ieder huismoeder haar huishoudboekje eens nagaan, en dan liet tarief van invoerrechten opslaan Brood, kaas, vleesch, spek, groente, sui ker, enz. zijn inlandsche producten. En.' al komen sommige kledingstukken en ge reedschappen uit liet buitenland, de Ne- derlandsohe nijverheid levert voortreffe lijke petten, mutsen, jassen, broeken, schoenen, borstels, emmers, aardewerk, ijzerwerk, enz., enz. U'l liet buitenland komt wol veel brood koren, maar d:t is onbelast. Voorts zijn er verschillende' artikelen (b.v. haver mout). fyelast in verpakten vornj. welke, uitgewogen, vrij zijn. Onweersnrekeliik is liet verhoogd invoer recht oen bc'nsLng. die belaa'd moet wor den' En zij, die groote verteringen ma ken en gestold zijn op buitenhvndsche mer ken of fijne vernakk'iigen, zullen zeker in doze belasting een moo'e som bijdragen. Maar a?n de gezinnen, d'o gewoon zijn voorzichtig te teven en die zich .Tevreden •sle'Ien met inlnndsch fabrikaat, zal hot verhoogde invoerrecht bijna- ongemerkt voorlrjgaan. Zeker, ieder zal wel eens s'uilen op een voorwerp, dat hij- gaarne Wenschl te koopen en dat 3 pel. hi prijs steeg; echter omgeslagen over het gehcele jaar, zal het budget van den eonvourligen burger van de gansclie tariefver-hooging bit'er weinig invloed ondervinden. De klompen z'in gelukkig vrii. Ónze pet ten, mutsen, schoenen en laarzen koopen wij van Nederlandsch fabrikaat. Aan ar- resledon. automobielen, bon'jassen en brandkasten hebben wij voor'oopig geen behoefte. Do reclameplaten laten wij Ier beschikking van de' hoeren van bet anli- tariefwel-comité. Maar de stemmen van do nuchtere Hol landers en van hunne verstandige ochI- denooten z;jn voor partijen, die verdere verhoog'ng van direc'e belastingen wis ten te voorkomen, door invoering eener heffing, die grootendeels wordt gedragen door de gronlc hoeren, die veel verteren, enwaar zelfs do huiten'andsche impor teur zijn aandoe1 in betaalt DRESSELHUYS GROF. De Volkskrant schrijft: Voor do tweede maal al vertelt do heer sselbuys in de „Telegraaf", dat Neder land een liberale slaat is en dat ons volk in zijn geheel in hart en nieren liberaal is gebleven. Indien-d't zoo is, hoe komt hel dan, dan de liberalen zoo weinig vertegenwoordigers meer tellen in het Parlement, en waarom is.do naam liberaal, die vlag en richtsnoer moest zijn, geschrapt en vervangen door dien van Vrijheidsbond? Als liberaal inderdaad het kenmerk van ons volk was, dan moest cïc heer Dressel- 'huys er trotsch op gaan. dien roemrijken naam in zijn blazoen te voeren, an plaa's van hem te versmijten voor een naam, die geen verleden en geen traditie heeft. De reehlsche coal'tie is machteloos, ver klaart. de heer Dresselhuys verder. Zij heeft niets gedaan en zij kan niets doen, sedert zij de overwinning lieert be haald op het ceno punt, waaromtrent zij het eens is: „liet verlangen om do bijzon dere sektescholen uit de staatskas te zien betaald". Deze grof lie d-iin-den-vorm en deze grofheid-in-wezen mogen allo aanhangers dor rechterzijde wel onthouden. Sektescholen, dit hatelijke woord, uit do felste strijd-periode kan de lieer Dres selhuys nog niet loslaten. Een KaMiob'ekc school is geen sekte school, mijnheer Dresselhuys, en de min achting, die gij met dat woord wilt te ken nen geven, voelen wij als ecu striem in hel gezicht. Erger is nog uw voorstelling, dat de rechterzijde, inhalig, op de duiten, do sekteschool „uit do staatskas betaald wil de zien". De rechterzijde wilde gelijkstelling, geen achterstelling en onderdrukking. Zij paste er voor. met de .voor haar onbruikbare en steeds meer onbruikbaar geworden „neutrale" openbare school lo betalen en bovendien de ki sten van de vrije school op te brengen. Betaling uit de staatskas is het gewor den. niet omdat de rechter//ulo dit liet liefst zag. maar onidat er toen geen andere weg was om de gelijkstelling te verwezen lijken. Geef Ie verslaan, dat gij \oor een an dere gelijkstelling gewonnen zijt, dat gij accoord gaal met den staat op stal te zetten en de onderwijskosten te laten be talen door wie het onderwijs ontvangen, of dat gij den staat enkel de inrichting van een eenvoudige school wilt laten vergoe den en de overige kosten doen dragen dooi de belanghebbenden, en wij zien van de volledige betaling uit de staatskas af. Maar dan zijt go niet thuis, om de een voudige reden dat de liberalen nooit ge leerd hebben offers te brengen voor hol onderwijs, doch voor hun scholen altijd op don staat hebben geleund. Gij zot nu een grooten mond op, mijn heer Dresselhuys, maar (le uwen hebben door hun schoolpolitiek, door hun doctri- n air is mo ten opzichte van do sociale wet geving hel socialisme als het ware groot gemaakt. Hel :,s een paskwil te beweren, dat ons land liberaal is, en liberaal moet worden gehouden. De liberalen beschikken over crckl en intellect, maar het is een fabel, dat zij de volksziel nog raken en dat hun politiek en hun beginselen ons kunnen redden in de revolutionnaire branding, die niet alleen do kusten van ons land bestookt. Op den bluf van den lieer Dresselli^ys zal de stembus straks een duidelijk ant woord geven-. BIKMEfëLAND BURGERLIJKE GENEESKUNDIGE RIJKSDIENSTEN. Samenvoeging van alle medische Rijksdiensten. Naar „Het Volk"' verneemt, ligt het in do bedoeling van den minister van Arbe'd, Handel en Nijverheid om aan de Studie commissie, welke is ingesteld om het vraagstuk der concentratie der medische rijksdiensten onder oogen lo zien (de Com- missie-S'kkel), een wetsontwerp voor te leggen, waaraan wij (le volgende belang rijkste bepalingen vmtleenen: Artikel 1 zegt. dat er wordt ingesteld een algemeene lmrgclijke geneeskund:ge rijksdienst, wo'ko staal onder c!e bevelen van den minister van Arbeid De taak van den nieuwen dierst. Artikel 2. Aan don dicnsl wordt opge dragen: lo. a. Het toezicht op do geneeskundige behandel'Sig van door een ongeval in den zin der Ongevallenwet 1021 of der Land en TuinlïQuwongevallenwel getroffen, over eenkomstig een dier wetten verzekerde, personen; het toezicht op de tijdige werk hervatting door die personen, de beoordee ling van de mn'e der dner het ongeval veroorzaakte a rbeid son ges cliikthe:d en van liet verband iussrhen bef aangegeven geval en het bestaande letsel;, b. liet verleenen aan de Baden van Ar beid van de noodige medewerking b:j do uitvoering van de verplichte >nvaLd:le:ls- en oiulerdomsverzekerinc (Invaliditeits wet), voor zoover (lie medewerking door geneeskund'gen kan worden verleend: 2o het staatstoezicht op de volksge zondheid. voorzoov r liet door geneeskun- dh'en wordt uitgeoefend: 3n. de bij de Arbeidswet 1919. do Vei ligheidswet. de Ca'-somvet 1995. d Steen- houwersv/ol 1921. de Stuwadoor w I en de Pliosphorluciferswet bedoelde (aak, voor zoover door geneeskunde on trigone fond: 4o. andere werkzaamheden, we'he wii bi j wet of alcemeenen ma a t revel van be stuur aan den dienst opdraven (B'i dit laaVJo is o.n. -edw-l.t aan keu ringen voor pensioenen en aan overeen komsten met gemeenten of andere licha men. krachtens"wo'ko de rijksdienst te hunnen behoove mod u li wrk verr'cht). Dc orgar.ifpHr. Artikel 4. 1. Met do nlvetneeno lei dim* is belast een Centraal Cdle-e hes'aap de uit de door ons aacewe/en ambtenaren 2, Mot do (lage'ijksche leiding z'in be last hoofdinspecteurs, elk vunrwv den door ons aangewezen tak van (Lenst. Arl'kel 5. Wii vordre!»ii hel land in dis tricten: aan hol hoofd van elk district sten' een d:slriol«n'onooskiindigo. Artikel 7. Het amb's-'ebipd van oen hoofdnsneclouv is hel goheelo rijlc. Arlikei 8 Vonrzoover do u'-ivnc-in- van de Ongevallenwet 1921 en dc Land- en Tii'nl.mtvvonoeva'lenwet 1922 berir-l hij openbare ovYmcn is de d.'onst tri uitslui ting bevoegd lot hel ui'oefenen van hol toez:eht en de heoordeelinv. als "bedoeld n art ik"1 2 1n. IéMer a. Artikel 9. Voorzoover deze u'lvoe'-'ng berust hij n:ot onenharp orvanen (bedriifs- vpreenieinïrefi) is do d'-enst hp'"w' nv-l bel toezicht op dc geneeskundige ljohajuloPne van voor rek' ning (lozer organen verzeker de personen ten behoeve van 'LiI loez-ickt geven de n'of-openbare organen zoo spoe dig mogelijk van ten door hen omvangen ongevalsaancJte kennis aan don di.-lricls- geneeskundice. Ar!'kol 10. Tn de gevaren, waarin de Baad van Arbeid bi i 'V uiIvoering van de Invaliditeitswet of de Ouderdomswet 1919 voor'ichting noodig beeft van een genees kundige. of waaVih h:j krnch'cns een wet telijk oorschrift een geneeskundige moet aanwijzen, is hij gehouden die voorlich ting aanwijzing niet gericht is op genees- of heelkundige behandeling van een verzeker de, als geneeskundige aan te wijzen den dist riet s-génoeskund ige. UIT DE RADIO WERELD. Wat er vanavond te hooien is. 4.15 uur Hilversum 1050 M. Damescau- 5.20 Müiu-hcn 485 M. Dansmuziek 5.20 Berlijn 500 M. on Brussel 2(>5 M. Goncerlcn. 5.80 Hilversum 1050 M. Vóór- avondconcert. '1. Mil Eichen- lauh unci Schwerlen (marseh) 2. l)aé Goldene Kreuz (ouvertu re). 3. Dolores (Valse). Je veux mourir" (lied) 5. Suite „Cuucasienne". Pauze. G. Rhapsodic no. 2. (Liszt). 7- Ungarische Tiinze 5 en G (Brahms). 8. Albumblalt (Beet hoven). 9. Vorspiel und Isoldes l.iebeslod (Wagner). 10. Finale 6.35 Eiffeltoren 2600 Af. Concert. 7.50 Miinchen 485 M „Judas Mac- cahaaa" oratorium van Han del. 8 15 Hilvprsuui 1050 Af. Het Resi dentie-orkest in het Kurhaus to Schèvcningen onder leiding van prof. Schneevoigt. 8 20 Londen 365 M. en Chelmsford 1600 M. Soldalenmarsohcn. 8.20 Birmingham 475 AL Licht Symphonic-concert. 8.20 Bournemouth 385 At. Manches ter 375 Af. en New-Castle 400 Af Concerten. 8.20 Hamburg 395 AI. Platuuitschc Volkshumor. S 35 Brussel 265 AI. Concert. 8.35 Zürich 515 AL Ilaliaansclic avond. 8 50 Berlijn 500 AL De film en zijn muzikale illustroering. 8.50 Frankfurt 470 AL „AfusikalU sche Slilgedichten.'* 8 50 Munster 410 AL „Volkslierier uml Tanzlicder". 9 05 Radio-Paris 1750 AI, Frag menten uit „La jolie Fille dc rerth" cpera. 9 20 Cljdrasford 1600 AL Rodcvoo- rii^gen. 0.20 Lorden 365 AT. Populaire mu ziek. Rome 425 Al Nieuws en con cert. Dc vej-houdinq tol dc gemeentebesturen. Artikel 11: 1, Burgemeester en wethou ders zonde aan de hoofdinspecteurs, voor zoover betreft hun tak van dienst, en aan de dislricts-gonoeskundigen, binnen w:<-r ambtsgebied hun gemeente ligt, een af schrift van e'k der verordeningen, hcs'ui- ten of verslagen, de volksgezondheid be treffende en van (le daarin gemaakte aan vullingen of wijzigingen. 2. Zij zijn verplicht aan de hoofdinspec teurs en de hun toegewezen inspecteurs, aan de dislriidsgenooskuridigoii én do buit toegewezen iissi.slont-geiweskundigrn.Irn- nen wier ambtsgebied hun gemeente ligt; alle door deze goWonsrMe' inVchtiivoit over de naleving van wellen, nf verorde ningen. dW vo'ksgfzniidlieid helreffentle, \<- geven Bijdragen in de konten. Artikel 12: Do Rüksverzokernc.-bank. de Baden van Arbeid ou (Je Bedrijfsver- eenig ngen, dragen, volgens hij algeimenen maatregel van bestuur to .Tollen regc'en, bij iu de kesten van don aleeiuoenen bur gerlijken gtmeoskundigen r:jk>d cn>l Aan do Memciêe van Toelichting ontlcencn wij nog hot volyondo: Roods langen tijd hooft ondergelpo1 o'e mol zorg gad.'geslagen, hoe verse1' Monde medische rijksdiensten z;eh in ondeH'nge onafhanke'ijkheid van elkander ontwikke len en vermeerderden Naast en los van don medische» (Lenst van liet S'na's'oe- zLcht op de vó'ksgozondliC'il i> er oen me dische (Lenst van do arhodci ze'o--:ng bij Rijksverzokeringsliank en Badoo van Arbeid van do arlxdil.-'i snoct-o en v.... het krankznnigenwezen Daarnevenfi Jioofl men nog de miLla-'r-cciieoskmul-ge diensten van land- en zoomacht. Straks zullen o(u ziekenfond.-". I ven zioktPvoi-zokovincsvvot moiLsch tooz/dit vragen. Do geneeskundigen van de Raden van Arbeid bemoo-on z'ch inof de tubercu- loso-hesli-ijdiiig. waarmede zich krachtens haar laak ook de inspectie der volksge zondheid bozig houdt Het word hoog tijd. dat ond»rzociit word. of aan do bestaande versp'antering en onooonom'sch werken n-ol een ende kon worden gemaakt. Ril onderzoek word door ondorgotoekende opcodragen aan do coinmiss'-o-Sikkol, welke 25 Mei 1925 rap por! uil bracht- Tn nansluitihh: "ait (lil rapport is de strekking van hot lëjgaand wotsorilw vp één algenicencn burgerlijken genood mr'i- iren rijksdienst in te slellep, wanv'n de beslaande luirvorlijko diensten zullen wor den opgenomen. Voorloopig zal het gowenscbl v n voor de takken me! 5 iiispoe'pura een deel van het B ik als ambtsgebied aan eiken impor teur aan te wijzen. Bij algemeenen niaatiI van bestuur .zu'len- do algemeen? Ljnén van d»l ont werp en run deze tmdii'hling nader i i len woidpn uitgewerkt. Zooals reeds in liet algen)' ene deel de zer toelichting ia betoogd; kan de meuwc d einst niet alle werk d-r beslaande d "lis ten onmiddellijk overnemen, gel idelijk zal dit moeten geschieden: er ru.mlc ge laten. »m voor land.sdeelen. war.r de om- standigiiedi'ii gunslig zijn. de ergain? reeds te doen plaats vindei vc.udal liet gebeele land daarvoor rijp is Het Fransch bij het Lager Orderwijs M C m O r i e V a A n w o r d E e r - e K a m e r. Tn de memorie van antwoord aan Ie Eerste Kamer, betreffende ba r wel- oorj

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1925 | | pagina 7