lafctfc Courant' iveede Blad rijdag 29 Mei 1925 ak en Pinksterbloem. uilak zonder verdriet! Ken jij onzen luilak niet? Onze luilak heit geslapen )p een stoel, daar hij op zat En een blok en een blok En een vierkant blok En een blok met zeven baken. Dat heit onze luilak gedaan, Hij heit zoo lang geslapen. ier een kreupeldicht, dat door de straatjeugd voor enkele jaren nog £ii misschien nu nog "worclt gezon- Delfl op den Zaterdag voor Pink-* i( dio dag werd vroeger algemeen genoemd. begrijpt, dat dit met de vigilie van leren niets te maken heeft, indere streken wordt de Luilak Mei- genoemd. is nu 'l eigenaardige van de Lui- (ring? f pïoegeren tijd werd iedereen, die 't op de plaats kwam waar hij zijn op Zaterdag voor Pinksteren tot gepromoveerd en door de aanwezi- egrool met een of ander rijmpje, ho rrid of een variant op het volgende: Luilak Slaapzak, Bédde jak, Kermispop Slaat om negen uren op schooljongen die 'l laalsl bij zijn •s kwam. de knecht, die 't laatst in irkplaats kwam, de groenteboer, die it 't veilingsterrein betrad, enz., die rerden de rise van de aanwezigen en amigc gevallen waren ze verplicht de •zigen te tracteeren. :e gebruiken hebben zicli hier en Noord-Holland nog gehandhaafd, s de menschen, d;e studie van volksgebruiken hebben gemaakt, is de een zinnebee'd van de groeikracht al uur. zit geen spoor van een Christelijke tenis in. al wordt de dag hier oh nog gevierd op Zaterdag voor Pink- precies eveneens is hot gesteld met de itei'hloem of Pinksterbruid. vroegeren tijd werd in heel veel 6en op den Tweeden Pinksterdag het ivan de Pinksterbruid gevierd, b.v. in I-Holland, Friesland, langs den in Limburg, en elders, mooiste meisje uit hot dorp werd moveerd tot Pinksterbruid. Zij bloernor in 't haar, liep rond en der tidakijn van groene lakken en werd il door de overige jeugd. Men trok i zingen van een liedje van huis tot Lr komt de vurige Pinksterbloem aar komt zij aangegangen een schoon rozenhoedje op, met twee bloeiende wangen. z:ngen de vogeltjes jong en oud, 'j dansen en zij springen. allee, als goudamaMi'ee, oo fijn, zoo fijn als rozemarijn, iltslerjiloem is opgestaan, !en, alleen naar huis toe gegaan, met twee bloeiende wangen, met een gouden zweep stok, een selioon rozenhoedje op: al mijn geld en goed is op. van dit oude liedje bestonden in vor mde plaatsen allerlei variaties, laatste regel wijst er op, dat de om- iicr van do Pinksterbloem meteen een bedelpartij was. En daar' de be del- niet zoo heel onschuldig was en z:ch «a afloon o"dp® de ïnrurp Vodpn min der voegzame toonoe'cn afspeelden, heeft vooral in de groole sleden de overheid reeds in de 18de eeuw die ommegangen verboden. In verschillende streken bleef ze oven- wel in de kleinere plaatsen gehandhaafd, ook al omdat liet rondtrekken van de Pinksterbruid daar op den duur een ver maak voor kinderen werd. In Brabant, Limburg en Vlaanderen worden in vele plaatsen, de ommegangen nog gehouden. Te Horn in Limburg zingt men: Pinksterbloem, Slechte roem. Gij hebt zoo lang geslapen;. Hadt gij vroeger opgestaan, Dan waart ge mijn kameraadtjo. Uit dil rijmpje blijkt, dat de rinksler- bloem dus eigenlijk de waardige tegeu- hangslcr is van de luilak. En daarom werd ook niet altijd het mooiste meisje uitge zocht, maar de langslaapster. Het was dus een eenigszins twijfelach tige eer, uitverkoren te worden tot Pink sterbloem. Maar men weet, dat dorpsze den dwingend zijn en niemand het recht heeft zich daaraan te onttrekken. En dat was vroeger, (oen het verkeer het isole ment van zoovele plaatsen nog niet had opgeheven en men in de dorpsgemeen schap nog veel meer op elkaar was aan gewezen, veel sterker dan tegenwoordig. Ook de Pinksterbloem was dus naar de volksmentaliteit vegetatiegenius, vertegen woordigster van de groeikracht der na tuur, die zich vooral in de Meimaand zoo uitbundig openbaart. Niet overal evenwel behoefde de Pink sterbruid een langslaapster te zijn. Meermalen toch was de Pinksterbruid meteen de Meikoningin en vooral in over- ouden tijd. De langslapcnde en daarna bedelende Pinksterbruid schijnt zooiets als een vervallen koningin te zijn. In de Middeleeuwen hield men optoch ten, waarbij de intocht der lente zinne beeldig werd voorgesteld door een jong meisje, dat mol bloemen bekranst en met groot vreugdebetoon werd ingehaald. Ze was lentekoningin bij uitnemendheid en eer do vroeg en blij ontwaakte dan de langslaapster. Men zong nog in T midden van de 17de eeuw een lied, dat niet geheel zonder ver dienste is en waarvan ik een paar strp- phen afschrijf: Ey luytjes, wilt wat wijeken, en staet een wevnigh om, siet, hoe hier komt aenstrïjcken de fiere Pincxlerbloin. Laet ons nu een deuntje quoe'vn op deze Pincxierfeest; dit socl geluyt kost rnacr een duyl; laet u niet vervelen: luytjes, jij hebt mee jonck gewiesl. Nu Pincxlerbloem set vaordigii jou ïnonljo in 'de plooy, en-beyd' jou hantjes waerdigs en beyd' jou zijdjes mooi; wie sal ons nu lielpcn singen? 'k Singh dat mijn keel is lieescli, als daer geen vreught is bij de jeught, wel dan sijn 't slechte dinger, luydjes, jij hebt mee jongh geweest. Prince, wilt hier op mereken: aensiet de kindlsheydt, want kinders doen kindrc werken, zij toonen haer vers tandt, die u doen oock ging bescbouwc; "i schoeijt al op oenen leest, hierom niet vliet veracht liet niet, wilt ons ten goede houwe luydjes, jij hebt mee jonck geweest. Zio hier een volksliedje, waarin een be roep wordt gedaan op de mildheid van ouder, van dagen, die hun jeugd mi-sclfien vergelen zijn. Maar, zooals ik reeds zei, de Meikonin gin is gedegradeerd en hier en daar zelfs geheel afgezet. In 't Zuid-Oosten van Drente is zo een koe geworden. In de dorpen daar wor den de koeien 's morgens naar de gemeene weide gebracht. Do kinderen letten nauw keurig op. welk beest 'I laatst, de weide be treedt En d't wordt dan met groene .-ho gers omhangen terwijl do lieve jeugd zingt: Pinkslerbloed, Oranje-zoet, Hoe zit je zoo diep in de voeren? Had. je wat eerder opgestaan dan had je geen nood gekregen. Zoo ziet men na geslachten de laatste resten vau het heidendom wegsterven, wanneer liet Christendom ze niet geadeld heeft tot een Christelijke beteekenis. N. J. H. S. BINNENLAND R.-K. UNIVERSITEIT. De Dies Natalis. Bij gelegenheid van den Dies Natalis van de R.-K. Universiteit te Nijmegen is gister morgen om 10Ij uur in de St. Augustinus- kerk aldaar oen plechtige H. Mis opge dragen door Prof. di\ J. v. Ginneken S.J., met assistenic van twee priester-studenten. De Rector-magnificus en de professoren, voor zoover in Nijmegen aanwezig, woon den in ambtsgewaad de II. Mis bij. Tevens waren o.a. aanwezig de secretaris van liet curatorium cn de moderator van de R.-K. Stud. Ver. Carolus Magnus. Gistermiddag om 2 uur heeft de Rector- Magnificus prof. de Langen Wendets in de zaal van de vereeniging een rede over de „Christelijke Vrcdesgedachte" gehouden, waaraan liet volgende is ontleend: „Is" zoo vraagt spr. liet beweren geen Waan, dat op den bodem van alle groole vragen ligt de Theologie, die het aandurft naar het „door tijd noch eeuwig heid gemeten" groole Raadsel te vorsclien? Kan tegen dreigende geesfes-verwording en sociale ontreddering nog beveiligen die eerwaardig-slalige leer, die als „Wijsheid" naar het opperste, als „heilige leer" naar liet goddelijke speurt, niet tol. mystiek ge nieten, maar om daar te ontdekken de be ginselen, die als wereld we lien den macro- cosmos be boorsel ion, als beschavingswet- ten den microcosmos, den mensch, op straffe van ondergang, beheersclien moe ten? Nu het mij vergund is van deze plaats als katholiek theoloog te spreken, wensch ik aan de gestelde vragen te toetsen het vredes-vraagstuk dat, gij stemt het mij toe, niet enkel gist in de wordende in ternationale verhoudingen, waar ook het volk in zijn breedste lagen prikkelt lot geestdrift ofstrijd. Spr. behandelt daarna de theologie van den vrede en den socialen, politieken en volkenvredc, daarbij Thomas* leer bespre kend. „Voor Thomas is er één zichtbare centrale wereldmacht, niet om naast ande ren, zijns gelijken, zijn paraaf te zetten onder een internationaal protocol of pakt, dat menschenwerk is; niet als neutrale mogendheid, die noch zedelijk en geeste lijk „neutraal" kan zijn waar hot oorlog of vrede geldt, noch „mogendheid" is maar om boven de volkoren tóch in en aan de volkeren haar bovennatuurlijke vredos- zending te volbrengen, om als eerste die naar van Christus allen, voorat de „soeve reinen" te brengen tot dienen van den Vrede. Want die paus spreekt in naam van al de christelijke gewetens: in naam van den H. Geest van Vrede die, als „hart der Kerk" het Pinksterwonder van liet „één hart en één ziel" van alle talen sprekende volken bestendigt: in naam van het mystiek lichaam van Christus, waarvan hij niet de „soeverein", maar het Christus-dienend Hoofd is met alle leden lovend verhouden; in naam van rle „ge meenschap der heiligen" de om vrede strij dende en den Vrede-zegepraal genietende zielen en geesten: in naam van het Vrede-offer, dat het cpulvale 7b°ooffor ver nieuwt, en waar de Kerk met den gco ff or den Christus olkon dag en overal bidt „geef ons den Vrede"; in naam van haar Hoogste en Allerheiligste Sacrament, dat, niet als het oude opperste Sacramon- tum, den sohlaleneed, den mensch bron et in knechtschap van don oorlog, maar de vriie zielen bindt door de heiligste Vrodes- spb'ze aan den éénen Christus dpn Vrede. Spr. besluit dan: Wie het vrede-orobleem kennen wil, oh weinigen ziin er die dil niet beweren, mag niet. gelijk de meeste' auteurs dit doen, Thomas voorbijen ah. Want hij heeft het jviidsch overzien en dien doorzien als woi- FEÜILLETON. GEHEIM VAN DE ZEE. door ANDRé SAVIGNON Geautoriseerde vertaling (Nadruk verboden) Vermetele aanslag. In den nacht van 'dag op Zondag.... Een donkere nacht, zonder maan en een enkele ster, onderbrak Meng- Juist wat men voor dat doel zou ciien. Heeft een jonge Franscliman, wiens Jean Victor Mengham, kapitein van „Anna" van Cherbourg, zich op Moment met zijn equipage in gevan- jnap bevolid op het kasteel „Elisa- onder beschuldiging van smokkel- i (de droeve lacli van Mengham wk me hier opnieuw) een onge- stout stukje uitgehaald, onder de Ivan de haven-autoriteiten.' De jonge 'nam hoeft n.l. gebruik makende van oogenblik van verslapping in de be- Mg van de „Anna" door de politie, die Ist was' zich bleven muu. ,]0 i verte waaraan het inbeslaggenomen *u'g gemeerd lag en is begunstigd pe duisternis er in geslaagd liet an- 0 hchien en het zeil te liijschen. 1 jood live en fofc ziens bccren Engcl- h lach to Mengham in z'n nopjes bij U^,nnering, terwijl ik m'n lezing Het geluk lachte zijn stoute poging «e ondernemende jongen, slaagde zonder hinder de buitenhaven te he reiken, toen alarm geblazen werd en hij liet vuur uit de batterijen van het kasteel moest trachten te -ontkomen. Geen van de kustwachters echter, die hom achterna gingen, slaagde er in, hem te bereiken. De „Anna", oen «chip van 10 ton, dat de week te voren in de omstreken van Min- quiers was opgebracht, had moeten wor den verkocht op bevel van-de justitie. Vol gens de laatste berichten echter, heeft de jonge zeeman (hij is nog geen vijftien jaar oud), hot schip van z'n vader triomfante lijk naar Cherbourg terug gevoerd. Ter wijl het aan den eenen kant moeilijk is als goede sportmen een dergelijke ge slaagde stoutmoedige onderneming niet toe te juichen, moeten wij aan den ande ren kant voor den goeden Britschen naam den wenscli uitdrukken, dat onze verant woordelijke autoriteiten, zich in 't ver volg niet meer laten beetnemen door een eenvoudigen vreemden scheepsjongen. Is dat alles? vroeg Mengham. Ja dat is alles. Toen wendde hij zicli met een triom fantelijk en tegelijk spottend air naar de gene die door een ongelukkige zinspeling aanleiding had gegeven (ot het voorlezen van dit stuk, en de zaal daverde van liet applaus. Hiep, hiep, hoera voor meneer Meng- ham! En terwijl de handen op elkaar klapten, sloot Mengham de portefeuille en slak ze met de grootste zorg »veer in z'n zak. De hulcle die men 'm zoo luidruchtig bracht, aanvaardde hij zonder dat 'h spier van ziju gelaat vertrok. Vervolgeus schoof hij z'n hoed een weinig naar achteren, kruis te z'n armen over z'n borst en besloot met een slem waarin woede, spot en wan trouwen doorklonken: Ik ben altijd blij, als ik weer eens Engelschen legen kom, altijd hoor. Waarachtig, zei Calais, die do baas in z'n humeur ziende, ons zeker 'n beetje wilde amuseeren: zelfs op liet dek van de „Pelgrim". Hij liad die woorden gezegd om liem aan het praten to krijgen. Mengham, als door een wesp gestoken, draaide zicli om, en bij die plotselinge beweging ontplooide zich z'n ontzaglijke rood-geruite zakdoek, die altijd halverwege uit de zak van z'n huis hing, als een vlag. Hè wat zeg je? looide hij, had je 't over de „Pelgrim"? Ja, bij Pern. Oh! zei Mengham, da's een heel an dere geschiedenis. Vertel die 'tis. Ik vertel niks. Maar van alle kanten begon men te roepen: toe vertel op. Maar hij hield zicli goed. Hoor 'ns even, daar lioud ik niet van. Maar zich (ot Corsen wendende zei hij: Jij hebt t' woord. Dat was zoo'n manier van doen. Omdat hij bang was voor een opsnijder aangezien te worden, hield hij z'n mond. Hij stelde zicli tevreden, met te luisteren, terwijl een ondeugende glimlach over z'n gezicht speelde. Desniettemin verbeterde hij in den loop van liet verhaal, waarvan hij do held was, zoo noodig hiqr en daar met een enkel woord, een bijzonderheid. Hij deed dit altijd met een zachte bijna bedeesde slem wat aan zijn onderbreking toch een nigen, lang voor onzen lijd, die het wel wat te naïef meent ontdekt te hebben. Ook wie zijn beginselen zijn diep en warm ge loof aan den goddelijken in de Kerk leven den Vrede niet aanvaardt, kan, zoo hein het oud-chiliasliseli of nieuw liumaniteils- pacifismc niet aardt, en hij inzicht stolt hoven fantaseerend gevoel, juist door den Aquino tot dieper inzicht en nadenken ge stemd worden. Reeds dit ware voor iict ware streven naar vrede heilzaam. Ons, katholieken, is het heerlijk ons Vredes-ideaal, over de eeuwen heen, in de volle soevereine schoonheid en harmonie, te bewonderen bij onzen Doctor communis, die klaar uitspreekt, wat als stemming leeft en leven moet diep in elk katholiek hart. Maar heilzamer voor ons en voor onzen tijd is met den grooten Kérkleeraar in te loeren zien dat dit ideaal, juist omdat liet zoo grootsch, omdat liet oneindig is, een practisch levens-doel worden kan en moet. Mits liet voor ons sta, en diep in ons eigen zieleleven en in ons sociaal werken met anderen in kan grijpen in de concrete gestalte waarin Thomas liet zag mot zijn genie, maar nog meer liefhad mei zijn edel hart: de Christenen-vrede der Kerk: mits het zich, door ons begrepen, uiispreke door do eenïge Wereldmacht dio wij kennen en vereeren, het woord van den roomschcn paus; mits dat vredewoord van Loo XIII, Benedictus XV, of Pius XI, door de regco- ringen gewantrouwd door de volken niet begrepen, bij ons, als in Thomas' tijd bij de Christenheid, vredosbolinoftrm ontmoete, en uit die van Petrus dalende leiding en onze stijgende begeerten, als vroeger, liet groole dringende vredeswerk worde voor bereid, dat alleen duurzaam kan zijn. De waarheid van Thomas' Vredeleor staal voor ons niet enkel in haar eigen schoonheid, maar ook, onze Univorsitas Carolina is er fier op, in liet feit dat de paus voor ons is wat hij was in Thomas' tijd: de hoogste beschavingsmacht, die door de wetenschap Ie beschermen en te be moedigen tot idealen arbeid en breede vlucht, zijn groole wereldzending van vrede uitoefent. Aan ons niet alleen de plicht, maar ook de blijde behoefte om onze volle persoon lijkheid, onze werkkracht en ons welen in dienst te stellen van don soeverein die recht heeft het vol Ie zijn, den „Pax Cliris- lianorum", allereerst voor eigen kring en voor ons vaderland, maar ook voor de menscliheid. Stemmen buiten dc woonplaats. De mogelijkheid bestaat, dat kiezers op 1 Juli a.s niet in de gelegenheid zijn hun electoralcn plicht uit to oefenen in do ge meente, waar zij op de kiezerslijst voor komen. Dit kan het geval zijn met men schen die voor zaken afwezig moeten zijn, hun werkkring buiten hun woonplaats hebben of reeds de vacantie-geneugten smaken, handelsreizigers, forensen e. a. Voorts vallen hieronder zij, dio sinds 1 (Februari naar een andere gemeente ver huisd zijn. De Kieswet geeft hun de gelegenheid hun slem uit te brengen in die plaats, waar ze op 1 Juli zullen vertoeven. Daartoe is noo dig dat hij, die van deze bepaling wil profi teered zich uiterlijk 14 dagen vóór den stemmingsdag in persoon vervoegt ter secretarie van -onverschillig welke ge meente en daar aan den burgemeester of den plaatsvervangenden ambténaar mede deelt in welke gemeente hij aan dc stem ming wil deelnemen. Ilij geeft daarbij op: zijn naam cn voornamen, do dagteekening en plaats zijner geboorte, de gemeente in welke hij op de kiezerslijst voorkomt en een adres in de gemeente in welke hij zijn stem wil uitbrengen. De kiezer, die gébruik wil maken van dc bevoegdheid, welke do wel toekenl, zorge dus, vóór half Juni zijn wenschen daartoe te bestemder plaatse kenbaar Ie maken, en verlieze tevens niet uit het nog, dat hij dan niet meer stemmen mag in de gemeente, op welker kiezerslijst hij voorkomt, onk niet zon liij dit bij nader inzien nog zou wen schen „Mshd." Uitspraak van Hen Flerpmad in de kwestie- 1 Jssclmuiden. Men meldt uit Arnhem aan de „Msbd.": De rechtschc raadsfractie ontving van den Ecreraad in zake dc handelingen van den oud-wethouder J. J. W. IJssclmuidcn als accountant van de Hanzehnnk te Ui redt f tlmna uitsiu-ank 5.20 5.30 5.35 5.50 6.45 0.50 -7.20 7.20 7.20 7.35 7.50 7.50 7.50 7.50 7.50 8.05 8 10 UIT DE RADIO-WERELD. Wat er vanavond te hooren is. uur Hamburg 305 M. Solisleiicon- cort. uur Hilversum 1050 M Vóór-avond concert. 1 J.a Madeion du la Vm- toiro. 2. Ouverture „Sinul.dia'' 3 Vorschmahte Liebo (wals 1. La Belotë 5. Cavallom ÏUisti- cana. Pauze. 6. Der Bettelslu- dent (potpourri). 7. Intermez zo „Paljas". 8. Riviera Rosa 0. Ogo-Pogo. 10. Finale, uur Ei Heitoren 2600 M Concert, uur Müncheii 485 NT. Concert, uur Londen 365 M. Muziek, uur Berlijn 500 M. „Don Pasquale". komische opera, uur Londen 365 AL on Chelmsford 1600 Ar. Syjnphonie-orkesl. „Conversations" (Arthur Bliss) („The Com in it tee Meeting", ..In the Wood"; „In the Bali- room". „Soliloquy"; „In the Tube at Oxford Circus") Ge volgd door „Winners" een too 1 neelspel in 3 acton. Te 9.50 uur voor tzett i ng Sym plion je-orkes I. „Carnival des Animaux" (Saint Saens). (Introduction and Royal March of the Lion: Hons and Cocks; Wild Asses; Tortoi ses; The Elephant; Kangaroos. The Aquarium; Long-Eared Characters; The Cuckoo in tin depth of llie Wood; The Aviary; Pianists; Fossils; The Swan.' Finale). uur Birmingham 475 At. Concert uur Bournemouth 385 M. Poolsclm muziek. uur Manchester 375 Ar. Vroolijke muziek. uur Newcastle 400 AT. Concert, uur Hamburg 395 M. Duilschfl Heimatliederen. uur Brussel 265 Af. Concert, uur Frankfort 470 Ar „Der Beitel student", operette, uur München 485 AL „Uilvoering van „Prociosa". uur Munster 410 AL Zang. uur Rome 425 AL Nieuws en concert uur Zurich 515 Ar. Liederen, uur Radio-Paris 1750 AL Concert, uur Hilversum 1050 Ar. Lezing vau ir. R. A. Gorter over Veilig heid. Gevolgd door Gramofoon' platen. Dc Ecroraad, die bestond uit jhr. inr. d j Geer, mr. Scheidius en mr. van Scliaik, komt lot de volgende conclusie: Dc vraag, voor welke de Ecreraad zMi in verband met feiten voor zoover daar over geen twijfel bestaal, geniaalst zag, was deze: of liet aan een accountant past ter behartiging van de gezamenlijke be langen der betrokkenen onder bepaald» omstandigheden een niet geheel zuivel' beeld van don feilelijken toestand te cover.: of.mol zijn verantwoordelijkheid te dekken Do raad meent die vraag ontkennend t' moeien beantwoorden H'i vindt daarin steun o.m. in do bepalingen van IM rede menl van arbeid van elk der 3 grooU accouiilanls-vereenieingen hier te lande, Zonder oonig voorbehoud wordt in dl reglementen als do plicht van don accoun tant aangeduid dal li ij op de goede gronden overtuigd behoort te ziin van rle ïuistheio der door liem medegedeelde uifkomsl Di- accountant van de Utrechlscho TTan/.e- bank was niet bij een dezer vercoivHiuron aangesloten en is dus niet in slriul ge komen met een geschreven reglement var. arbeid, docli wel mei dn»i oneesehrevot? regel, die ook aan dit* ro'r!"rr»enten ten grondslag ligt. De Heer E. H. Krfi'ane nehidflind. Tn opdracht van den Voor/.iller der Hor ticultural Socielv or New-York lmeft d.i heer Scheepers, die als afgevaardigde do-i VQreoniging de bloemenlontoon^oUmn- u Heemstede Wnclit. den heer F P medegedeeld, dat hem de Gouden Medaille welke éénmaal per i-iar door die TTortienl- Inral Society wordt toegekend, is toege wezen als waardeering voor de tonloonsh-l ling Ie Heemstede en haren invloed on d< ontwikkelin" ven den T,.;.-» --- geweldige autoriteit gaf, want dan voelde je, dat hel zóó inderdaad was gebeurd, dat je een directe getuigenis kreeg omdat die Inzonderheid gezien en beleefd was, en wat ons vooral onder den indruk bracht, was liet feit, dal hij hol blijkbaar vertelde tervvillc van de waarheid Mid den in het verhaal placht Meiiglïam dan plotseling don verteller het woord tc ont nemen, en de draad op te vatten, met en kele zinnen, die ons liet tafereel in levende kleuren voor oogen stolde, tafereelen, van bloed en kruitdamp en tranen en worste ling van man tegen man op een fel bewo gen zee, zoodat je geloofde er bij tegen woordig te zijnJe wreef jo oogen uil, denkende dat jo gedroomd had. Je was geheel onder z'n suggestie en onwil lekeurig zei je legen je zelf: wat een kerel! En zoo zag ik liem nu ook, zooals li ij twintig jaar geleden, zich geweerd had, tijdens die geschiedenis met do „Pel grim". Die had zicli afgespeeld in de wa tereu van Ouessanl. Mengham had juist do voorbereidende onderzoekingen ver richt bij het wrak van de „Laurier", dal hij juist had gekocht, toen dringende werkzaamheden hom terug riepen naar hel eiland Viergo. Daar moest hij een tijdlang blijven. Ilij vernam er echter dat de Engelse he hooi de „Pelgrim" van Liverpool, oen concur rent van hen onder z'n duiven probeerde te schieten, hetgeen aldus gebeurde: De Engelschman, dio eigenaar geworden was van de Tassaërt, geladen met tabak en zijde en gezonken bij Pern, had lengend- ge van slecht weer, zijn duikers arbeid moeten staken, maar getrouw aan het de vies: time is money, was li ij om nie'. werk loos te blijven near de „Laurier" ■- n en er begonnen -stelselm-illg ut iie» lood van af tc halen. Het bloed van Mengham kookte. Hij huurde,een vissohorsboot kwam even later in Ouessanl. Bii de Zuid oostkust aangekomen sprong hij alleen in een bootje en roeide naar den Ungolsoli- man. Ilij roeide met één hand, in de an dorc hield hij een bijl, waarmee hij dc kabels van de „Pelgrim" doorhakte Daarna klauterde hij op hel. dek van hel schip, dat aan 'l afdrijven was hel lag n.l. midden in den droom beried om den kapitein dc hersens in te slaan en dc bemanning over boord tc smijten 'loer, ih- Engelschen begrepen, met wat rooi soort kerel ze "te doen hadden; haaMen ze onmiddellijk bakzeil; ze gaven al hel lood over en Mengham als rlilmatigen eigenaar van de „Laurier" deed hen daar enboven een proces aan, dat hij won ook Is het te verwonderen, dat, in mijn ver beelding Mengham oen buitengewone fi guur werd? Allerlei avontuurlijke verhalen, waar mede m'n jeugdige geest rijkelijk over vloed had, schenen te herleven, nu pens zag ik hem op een kaperschip op der Engelschman lostrekken, dan weer op eer brander varen om een citadel in de lucht te laten springen en er zelf hij om !c ko men; of ik zag hem als een schitterender, zpproovpr met pistolen in z'n rood-zijder gordel cn behangen niet edel gesteenten oen of ander schip aanvallen, dat de kost- baarli don van do Indische eilanden miar F..---- bracht. (Wordt olgd)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1925 | | pagina 9