10 febr. Griep (e Tokio. 20rebr.GriepteLonden. s===== insdag weede B!ad ,ierdag 28 Februari 1925 JOSEPH'S STUDIEBEURS TE TILBURG. 12Vi-jarig bestaan. jl.s. 3 Maart zal het twaalf en u jaar geleden zijn, dat het St. Jo- 0 Studiereis te Tilburg werd gesticht, daardoor de St. Joseph's Congregatie M ll-Hill met hoognoodige krachion te erken en uit te breiden. September 1912 begon het Studiehuis de humaniora. De eerste tien leerlin- werden ondergebracht in een particu- huis (op het Wilhelminapark), terwijl Toor'.oopig de lessen volgden aan het K, Gymnasium te Tilburg. Wie had denken, dat zijn werk, zoo nederig onen, z ch in korten tijd zoo zou ónt- elen? In 1914 werd het tegenwoordige iehuis gebouwd, dat plaats bood voor go zeventig studenten, met annex een voor Zusters, belast met verschillende loudelijke bezigheden, gds twee jaar later bleek een groote eiding noodzakelijk. Do inrichting voorzien van zes ruime klaslokalen, friêsche s'aapzalen en eenge kamers de leeraren Wegens de overgroote oed van studenten moest in -1922 een slaapzaal worden bijgebouwd en ...eaticzaal voor de twee hoogste sen De laa'stc uitbre:ding had plaats epfembcr 1923, toen een flinke speel- jrerd opgetrokken. Het Studiehuis telt 15 Fathers, 180 studenten, 6 Broe- n 11 Zusters. werden van het jeugdige Studie- zware offers gevraagd. De joviale Böhm, een zeer begaafd jong Ier, stierf reeds in het vierde jaar na H. W jding. in 1922. toen ook in het Studiehuis riep :n hevige male heerschte, riep den on vermoeden Father de Glas, den 1 werker, tot zich. Zonder twijfel z'j reeds hef welverdiende loon voor rcht missionariswerk genieten, aar waren de offers, die God vroeg, erool was de voldoening, toen ru:m aar ge'eden de eerstel'ngen hun Eer- Mis ondroeeen in de Kapel van het iehu'S. Zij geven nu hun beste krach- aan het Missiewerk onder do he'do- onder de vacantie, wanneer ieder- ui ion verwachten dat het Studiehuis stil rerlafen is, beorscht er bedrijvigheid, wordt het beurtelings Retraitehuis, rte rf??ehouw en vaeanf'pkolon'p. Begin oor- |viis komen de Milj-Hi 1] Fathers. d;e wftederlmd verb'-'jven. er een retraite Tegen het einde van dezelfde Vpf rfz jr de B. Tv studenten van de ver- rad* Fniversiteitcn er te gast voor ga-vergadering der ;nteracadem;ale Hub. Tussehen ernstige en weten- elüke vergaderingen heersrht er wl'jke amicale stemm:ng en Hikt het ftui's wel een Shidentensoc:ëte;t. EngpVehe studenten van het Missio- I? Roosendaal zijn er gewoonlijk in 7|asrhwPok. om er bun vacantie ge- jk dnnr te brengen 1 alléén wordt er gewerkt voor de mdsche M:ss'e, maar ook de bin- q"iip M'csie-aot'p -wordt p:et- verce- Ms lweemaal hebben de Paters Je- Rr. v G'nneken én Kemper er een gegeven v$pr andersdenkende hee- le laatste naar jaren werd er ook de !e ophouden voor de R K LèerMn- Iv-i 1,0' Rrv-fr, v.on jj j ma hun leerjaar, onder de leiding van een Pa ter Capucijn. Uit dit zeer beknopt overzicht blijkt, dat de jeugdige stichting vol animo is; daar is werklust en loven naar binnen en naar buiten. Buitenl. Weekoverzicht. De mensch schijnt van nature een puzze laar te zijn. Reeds eeuwen gelden gaven de menschen elkaar raadseltjes op. Men kan dat lezen in veroude verhalen. En naarmate do ontwikkeling van het men- sclielijk geslacht voortschrijdt, wordt de lust om raadseltjes, rebussen, puzzles cn andere problemen op te lossen hoe langer boe grooter. Dat zou men tenminste af leiden uit de tegenwoordige rage om kruis- woord-puzzles op te lossen. De heele we reld lijkt wel één groote kruiswoord- puzzle en je kunt bijna geen krant of tijd schrift meer opslaan of een min of meer symmetrisch traliewerk met blokjes en cij fers grijnst je aan. Woordenboeken en en- cyclopedie's worden nu drukker geraad pleegd in één week dan vroeger in jaren, waaruit blijken moet, dat bet kruiswoord raadsel bevorderlijk is voor de algemcenc ontwikkeling. Misschien krijgt de menscli- heid, door het algemeen beoefenen van de ze raadselachtige kunst zoo'n vaardigheid in het oplossen van allerlei problemen, dat de huidige wereldproblemen in een hand omdraaien kunnen worden opgelost. Maar dan zal er flink geoefend moeten worden en daarom zullen wij beginnen met onzen lezers de rebus van de Pruisische kabinets crisis voor te leggen. D c P r u i s i n c b e p u z z 1 e. Nau welijks hadden wij in ons oA'erzicht van de vorige week geschreven, dat Marx el' ein delijk in geslaagd was een Pruisisch kabi net te vormen, of bet bericht kwam', dat hij alweer .met zijn kabinet tegen de vlakte lag. Een motie van goedkeuring der afge legde regeeringsverklaring werd door den Pruisischen Landdag verworpen. Hot ka binet bad juist 3 dagen geleefd en was met slechts 3 stemmen in de minderheid geplaatst. Nu is Marx aan het probeeren geweest of hij niet met passen en meten een paar stemmetjes cr bij kan plakken. Eén Centrum-afgevaardigde, die ziek was, heeft zijn mandaat neergelegd, zoodat zijn opvolger in staat zal zijn hij de stemmin gen tegenwoordig te zijn. Dat geeft 1 stem meer. Vervolgens heeft Marx de "2 Centrums-afgevaardigden von Papen en Laenartz, die vrijwillig absent geweest waren', willen dwingen hun man daat neer te leggen. Deze twee heeren wei gerden evenwel en deden een beroep op hun kiezers, die de houding van deze afge vaardigden goedkeurden. Hadden ook deze twee hun mandaat moeten-neerleggen, dan was bij een volgende stemming de kans groot, dat liet kabinet cr op 't kantje af zou doorkomen. Want Marx beeft het voor nemen, weer met precies hetzelfde kabinet te verschijnen. Nu leggen wij aan onze lezers de vol gende puzzle voor: Hoe moet men -een rni- nisterio vormen, als le. er steeds een 1 i nksche kabi netsformateur gekozen wordt met ongeveer 221 tegen 183 stemmen (de com munisten niet meegerekend, zij hebben een eigen candidaat). 2e. een door dozen minister-president gevormd linkse h kabinet steeds ten val wo;-dt gebracht met ongeveer 224 tegen 221 stemmen (de communisten stemmen mèt de rechtscb partijen altijd tegen een motie van vertrouwen). 3e. een rech t s e li kabinet on denkbaar is, zoolang het Centrum aan de linkerkant blijft staan, daar de linkerzijde met de communisten 265 stemmen uit brengt tegen 193 rëchtsche. Bovenstaande rebus ga! de Berlijnsclie correspondent van liet „Hbld." Wij zijn benieuwd of Marx van deze puzzle een andere oplossing kan geven dan: Landdagontbinding! De verkiezingen hebben n.b. pas plaats £eliad! Waarom de rechtscb'e partijen zoo met alle geweld tegen een linksch ministerie zijn, ofschoon zij zelf toch geen kabinet kunnen vormen, zit 'm in de persoon van Severing, dien Marx per sé in de regcering wil houden. Severing is minis ter van binnenlandsche zaken en sociaal democraat. Duitscblands ontwapening. Het rapport van de intergeallieerde mili taire controle-commisic over de ontwape ning van Duitscbland is er nu en wordt ijverig bestudeerd. Men praat er over of men bet zal publiceeren, wanneer men het zal publiceeren en of men het in z'n geheel zal publiceeren. Vervolgens zal er nog wel een conferentie over gehouden moeten wor den. Er wordt vooris nog over gekibbeld, of Duitschland tot die conferentie zal worden toegelaten of niet. Frankrijk wil van een bespreking met Duitschland niets weten en stelt zich op het standpunt, dat oyer de uitlegging en toepassing van het vredesver drag aan Duitscbland geep medezeggen schap kan worden gegeven. Bij de confe rentie te Londen over de toepassing van het plan der deskundigen, lag het geval eenigszins anders. Het plan-Dawes werd niet gedekt door het vredesverdrag en dus was bet noodig de toestemming van Duitschland te verkrijgen voor een plan, dat in verschillende opzichten een afwij king was van het verdrag van Versailles. Maar in de ontwapeningskwestie is van zulk een afwijking geen sprake. Hier wordt slechts het vredesverdrag toègepast en daarover kan geen Duilsche interpretatie worden toegelaten. Dat moet worden toe gepast zooals de geallieerden het opvatten. Men blijft dus in Frankrijk vasthouden aan hetgeen buiten Frankrijk toch wel zoo langzamerhand als de fout van Versailles is erkend, aan het dicteeren, niet aan het gemeenschappelijk vaststellen van vredes voorwaarden. Maar wanneer men Duitschland als ge lijkgerechtigde tot de onderhandelingen toelaat, zal het op de eerste plaats in ruil voor de volledige nakoming der ontwape ning eischen de ontruiming van het Rijn land en Frankrijk knoopt de kwestie van de ontruiming van het Rijnland vast aan het groote vraagstuk van de Fransche vei ligheid en weigert liaar te beschouwen als een zelfstandige kwestie, die afgedaan zal zijn als Duitschland aan zijn verplichtin gen heeft voldaan. Engeland dringt aan op splitsing van deze kwesties, omdat men daar inziet, dat anders nooit een oplossing te vinden is. W e r e 1 d o n t w a p c n oi n g. Naast 'n streven om Duitschland voor goed machte loos te maken, vindt men over de geheelo wereld een?,streven -»»•*-'" -inspireer d door hetzelfde verlangen naar veiligheid om de ondeviinge bewapeningen te beperken. Twee ontwapeningsconferenties zijn in de maak: één van den Volkenbond te Genèvc en èèn van Amerika. Het is al een veeg toeken dat die conferennties met z'n tweeën zijn; dat begint al met tweespalt. Maar geen zorgen voor den tijd, ze zijn er nog niet. In verbond met de toenemende actie voor ontwapening schrijft de „Msb." o.m.: „Men bad" veiligheid gehoopt, (n.l. door bet vernietigen van Duitschland), doch ver kreeg deze niet, En daarom moest in Fi-ankrijk"ëh in de staten, welke door bond genootschappen aan Frankrijk geketend waren wij denken op de eerste plaats aan Polen en Tsjecho-Slowakië de be wapening opgevoerd worden; een bewape ning, welke schallen gelds koslte, die niet uit do eigen middelen konden worden opge bracht, doch in liet buitenland geleend moeslen worden. Polen, Roemenië, Tsjecho Slowakië leenden bij Engeland en de Ver. Staten. Voor de eerstgenoemde landen gol den de leeniugen rechtstreeks voor bewa- peningsdoeleinden, voor de laatsten veel eer onrechtstreeks. Bij deze toch werden de onevenredig groote leger- on vlootuitgaven uit do gewone middelen bestreden, terwijl voor de overige gewone uitgaven een be roep op de buitenlandschc geldmarkten werd gedaan." Uit deze politiek vloeit als reactie voort de drang naar ontwapening. „Op de eerste plaats de drang uit bet volk zelf om tot vermindering der bewa pening te komen; eenerzijds wijl het al de ellenden van den oorlog lieeft moeten er varen, anderzijds om tot een verlaging der al te drukkende belastingen te Jtomen. Op de tweede plaats het bewustzijn in de regeerende kringen, dat zelfs bij de hui dige bewapening de veiligheid van feitelijk geen enkel land voldoende verzekerd is. Het derde element, dat zeker niet het onbelangrijkste is, is de druk, welken de geldschieters uitoefenen om do oude schuld te doen aanzuiveren. Waarbij dezen er op wijzen, dat de daarvoor benoodigde midde len gemakkelijk door een sterke verminde ring der bewapening in de schuldenaars- landen, gevonden kunnen worden. Zij spre ken er zelfs van om geeti enkel nieuw ere- en misschien zullen we eerstdaags lezen: Gij allen kunt trachten dit te voorkomen door U minder vatbaar te maken voor griep. Regelmatig gebruik van Akker's Ab dijsiroop versterkt Uw ademhalingsorga nen en maakt Uw slijmvliezen ongevoeli ger voor ziektekiemen, waardoor liet ge vaar van besmetting vermindert. Wacht daarom niet totdat ge reeds ziek zijt, juist de borstversterkende eigenschappen van Akker's Abdijsiroop, bereid uit genees krachtige kruiden, zal vaak ziek worden voorkomen. Ge zijt verplicht jegens Uw huisgenooten, Uw buren, Uw collega's, kortom jegens iederen met wien gij in aan raking komt, om het griepgevaar zooveel mogelijk te beperken, door besmetting te voorkomen. Koop dus nog lieden Akker's Abdijsiroop en ge zult gewapend zijn. 13567 diet aan de betreffende landen meer te ver- loencn, tenzij te voren een fundeering der oude credieten en schulden heeft plaats gehad. Waarbij dan natuurlijk enkele clau sules omtrent de bewapeningsuitgaven in het te sluiten contract zullen opgenomen worden." De K o er d en o ps t a n d. Het is eigenlijk niet goed, zoo vlak na de ontwa- penings-toekomstmuziek te gaan praten over een opstand in Koefdistan. Dat klinkt als een dissonant, 'vooral omdat deze op stand cr niet uitziet als een gewone revo lutie bijv. in Mexico of in Honduras, maar omdat er waarschijnlijk meer achter zit Do Koerden, die in de bergen wonen van Oostelijk Klein-Azië tegen de grenzen van Perziö aan, zijn onder leiding van een sjeik in opstand gekomen tegen do regee ring van Angora en hebben een zelfstan dig koninkrijk Koerdistan geproclameerd. Volgens de berichten heeft deze opstand zich over een uitgestrekt gebied verbreid en is een gedeelte van do Turkscho leger macht naar de opstandelingen overgeloo- pen wat trouwens in die streken geen ongewoon verschijnsel is. Het belang van de opstand is, dat zij een der vele uitingen van reactie is in de Mobammedaansche wereld tegen de af schaffing van het kalifaat en tegen het nationalisme van Angora. Do Westersche republikeinsche ideeën en die v. scheiding tussclien kerk en staat willen er bij de Mobammedaansche volken niet goed in. Van verschillende kanten wordt er ook op gewezen, dat de bolsjowiki hier de hand in het spel hebben. Zij zouden de gods dienstige en monarchale stroomingen van deze stammen te baat nemen om en pas sant hun oogmerken to verwezenlijken, n.l. paal en perk stellen aan do expansie kracht van de Turksche republiek naar den kant van Middeo-Azië, waar do bols- jewiki vooral met hun communisme expe rimenteeren. Intusschen beeft deze opstand toch ook z'n goede zijde gehad, daar het dreigende gevaar in het Oosten de Turken toeschie telijker heeft gemaakt in het conflict met Griekenland. De kwestie van het patriarchaat te Con- stantinopel schijnt zoo goed als opgelost te zijo. UIT DE OMGEVING HILLEGOM. De Hanze. Donderdagavond hield dc- R. K. Middenstandsorganisatie een le denvergadering (jaarvergadering) in de looncelzaal van „Flora". Do opkomst was aanvankelijk slecht. De Voorz. de heer O G. van de Poll, opent te 8 uur met een woord van welkom Spr. wierp een terug blik op het afgeloopen jaar. Het komt hem dan voor, dat onze vcrccniging uiet is vooruitgegaan; een ledental van 40 is voor een plaats als Hillegom de helft van wat het kon zijn. Iu verband hiermédo s»elt het bestuur zich voor, binnen enkele weken een groote propaganda vergadering te hou den en hierbij alle R. K Middenstanders, loden en niet-lcden uit te nnodigen. Do secretaris leest nu do notulen, die onveranderd worden vastgesteld Ingekomen is een schrijven van het Hanze Advies-Bureau te Leiden, waarin de werkzaamheden van de t lichaam wor-, den uiteengezet Nog is ingekomen een schrijven van de K S. A. inzake dejj cur sus verbandleer. Zij, die daaraan nog wenschen deel to nemen moeten zich haas ten Het jaarverslag van den Secr wees cr op, dat het ledental moet stijgen. Door be middeling der organisatie is verkregen, dat het electriciteitstariet is verlaagd De penningm. «loot zijnknff met een saldo van f 14.67 D> heeren W Bakker cn F. J Smit bevonden alles in orde, zoo dat de penn. onder dankzeegr.ig werd ge dechargeerd. Dc begrooting werd vastge steld in ontvangsten en uitgaven op f 410. Een der leden bepleitte 'contributiever laging Dc Voorz wees er op, lat do contributie beduidend lager staat dan die der arbeiders en iat verlaging alleen mo gelijk is, indicr vele nieüwe,leden toetre den Do hoeren O. G van do Poll en F J. A. J. van Gennep weiden als bestuursleden bij acclamatie lifrkozen Bij dc rondvraag werd geïnformeerd, waarom niet op de agenda vermeld stond: verslag' van d;n Centralcn Raad De Voorz. antwoordde, dat dit verslag op do ngGnYamtiyiienncli x. 25 Februari. »..'n op oen naburig dorp een indruk- nde plechtigheid meegemaakt: de be jel;! van een grijzen parochieherder, le jaren lang zijn talrijke kudde ijverig, soms streng gehoed bad „op «5 ide, waar God haar had geplaatst", bs te spreken volgens den eersten der tweede nocturne van liet doo- ficie. le kerk veel zwart, veel kaarsen, veel en geloovigon. Er werd gebeden zongen, gepreekt en gewierookt, go- reld en gefluisterd, gespoed en soms ekommandeerd, heel eventjes, zoo nu I D maar. Véél belangstelling: hoog- 111a' arde dekens, achtbare heeren pas- jongere geestelijken met verschil de a graad van verdienstelijkheid, eer- zusters, familie in stemmig t rouwgewaad, burgerlijke autoritei- HRsvaders, huismoeders en kinderen, }ai «rdigden van godsdienstige, sociale lilieke organisaties. En te midden at alles en die allen lag het overschot "T. !(,d, wien heel de plechtigheid gold, te albe en p„ars kasuifel, een ver- Vi tassen kelk in de' stijve vingers, ter- et in den dood verstarde gelaat geel 'e als de vlam van een kaars, die ;fen tocht bewogen wordt. 1 de gezichten der aanwezigen kon- re bet aflezen, dat hetgeen daar ge- |lpts ernstigs, ja iets droevigs was, ®Pnig oogenpaar, zilverden tranen, n a a r g o e s t i g, neen dat was het niet. Want, niet waar, het be- lor iemand, die de beteekenis van h-t zeer wel begrepen en zijn bestaans- harnaar gericht had, iemand, die na lnS priesterleven besefte, rustig-over- dat het door God gestelde einde ko- J°Pst, iemand, die vergiffenis gc- Pn geschonken had, iemand, die Q °n -elfs zijn vergissingen met "Pdoelingen gedaan had, iemand, die ,r""on l.on nazeggen: „Laat nu, o Hd j.^Pnaar *n vrede gaan", kortom d«e tevreden kon zijn, omdat hij, SGhoon al lang Ridend, toch een mooicn ouderdom had bereikt, als tenminste de grootste dichter der Christenheid gelijk heeft, toen hij in den eersten regel van zijn heerlijk dichtwerk zijn vijf-en-dertig jaren een ha Ivo levensmaat noemde: „Nel mezzo del cammiu di nostra vita „Or onze levensreize balver weg e". Komt, laat ons als mannen, niet als kin deren sprekenT en bedenken: de dood is uiteindelijk onafwendbaar; daar drijft iedere levensboot op af. Was er dan geen droefheid? O ja, menig gelaat was verwrongen van smart, menig oog zog door een sluier van tranen, maar droefgeestig, naargeestig, neen, dat was het er niet, want als er één is, die treurenden weet te troosten, dan is 't onze Moeder de Kerk, die bet beter dan wie ook verstaat, de lichamelijke en geeste lijke. werken van barmhartigheid le beoefe nen. De bedroefden opbeuren, ja, dat verslaat de Kerk goed! Naar vorm en inhoud is haar troost doeltreffend Immers heel haar diepzinnige en betcekenisvolle doo- denliturgie steekt zij in een kleed van schoonheid, waardoor èn geest èn gemoed gekalmeerd, gezalfd worden, zoodat zelfs wie 'n goede gezondheid geniet en nog wel iets van het leven verwacht rustig ver trouwd raakt met het idee van den dood. Hoe schoon, nietwaar, zijn reeds de Met ten, die 's avonds te voren bij de lijkbaar gezongen worden? Hoe majestatisch klinkt dat: „Regem, cui omnia vivunt, venite adoreraus", en hoe gaarne drinkt ons oor de muziek van psalm 94, die daarop volgt! Maar ook de psalmen van de drie noctur- nen, al zijn ze niet zoo melodieus en breed van klank als 94, met welk een bevallig heid gieten zij hun betuigingen van geloof en vertrouwen, van liefde en leedwezen voor Ood uit! Eu dat do lessen der drie nocturnen troostvol zijn vpor gewonde harten, wie zal het betwijfelen, die weet, dat zij alle negen, van de eerste tot dc laat ste, ontleend zijn aan het boek van den man J o b, van den man, die te midden van zooveel leed zulk een eindeloos ver trouwen bad op God, een vertrouwen, dat zich samendringen laat in dat ééne woord van hem: „Ik weet, dat mijn Verlosser leef. en ik op den jongsten dag verrijzen zal." Laat nu maar hot blije orgel zwijgen, laat nu maar het bloeiende leven gevloden zijn uit dat lichaam, hetwelk midden in de kerk gekist ligt, laat bot bekleedsel van bet oudter en van zijn bedienaar zwart wezen, wie de lessen van Job begrijpt, be schouwt den dood, al is hij droevig voor wie achterblijft, toch als een verlossing van belemmeringen, die de ziel weerhouden van naar God te gaan. En hetzelfde karakter openbaarde zich den anderen morgen in de Lauden. Wie, die dezen doode slechts noode zag heen gaan, zal zijn droefheid niet verzacht voe len, als hij toen het woord van Ezechias las: „Ecce in pace amaritudo mea amaris- sima. Ziet, tot heil overkwam mij de bitter- stp bitterheid", en bij het Benedictus de antifoon zong: „Ik ben de verrijzenis en het leven; wie in mij gelooft, zal leven, al is hij ook gestorven en al wie leeft en in mij gelooft, zal in eeuwigheid niet ster ven". En in hetzelfde teeken staan ook de Mis- en de begrafenisplechtigheden. Het is een smeeking om ontferming voor den gestor vene met de gelijktijdige verzekering dat wie in God geloofd heeft en dat geloof beeft gebruikt als een kompas, waarnaar zijnlevensloop koers nam, zal opgaan tot de verrijzenis des levens en boven zijn doodspoort geen tekst lezen zal, die hem vermaant bij zijn binnentreden alle hoop te laten varen. En dat alles, nietwaar, wordt in zoo een schoon taalkleed gestoken, en dat taai kleed wederom omhangen met zulke sober- schoone sieraden van muziek cn ceremo nieel, dat wie dit meeleeft erkennen moet dat do Kerk het barmbartigheidswerk van dooden begraven wel goed verstaat. Is er een fraaier gedicht, in woord en toonzet ting, dan het Dies Irae? Is er troostvoller zang voor het christen hart, dat een dierbare door den dood ver loor, dan de prefatie van een Requiem mis? Lees ze eens goed en bekent, of een ge deelte ervan geen goede tekst is voor een bidprentje: „Waarlijk, het is waardig en betamend, billijk en heilzaam, dat wij al tijd en overal dank brengen aan u, o Heer, almachtige Vader, eeuwige God, door Christus onzen Heer, in wien do hoop op een zalige verrijzenis, ons tegenstraalt, op dat zij, die treuren over de beslissing van een niet te ontkomen dood, mogen getroost worden door de belofte van toekomstige onsterfelijkheid. Immers voor wie in u ge- looven, o, Heer, wordt het loven veran derd, niet vernietigd, en terwijl het huis van hun aardsch verblijf in puin valt, wordt hun in den hemel een eeuwige woning bereid. En daarom met alle enge len en aartsengelen, met de tronen cn heer schappijen en met heel het hemelsch heir- leger zingen wij de hymne uwer glorie, zonder einde zeggend: Heilig, heilig, heilig is do Heer, de God der heerscharen. He mel en aarde zijn vol van uwe heerlijkheid Hosanna in den hooge! Gezegend hij die komt in den naam des Heeren. Hosanna in den Hooge?" Geschikt voor eeu bidprentje of niet? Doorstroomden ons deze gevoelens gister morgen onder de Mis, toen we na de Mis optrokken naar het kerkhof herinnerden wij ons Guido Gezelle's „Kerkhofblommen, geplukt en bewaard ter gedachtenis aan zaliger Mijnheer Eduard van den Bus- sche", dat we in onzen studententijd heelc- maal van buiten leerden voor de voor drachtles. En bijzonder dachten wij aan dc volgende woorden: „Och! hoe troostelijk is liet, na die hei lige mysteriën, godvruchtig bewonderd te hebben en zijn herte gelaafd te hebben in 't gebed omhangen nog met do zoete wierook reuken hand in hand te staan en reisveer- dig ten gravewaard met oenen afgestor venen Broeder? Hoe troostelijk de stemme te hooren onzer eerbiedwaardige Moeder, die lieui' kinr den letsten zegen geeft! Hoe troostelijk, als de orgelklanken dreunen, de klokken tribbelen, de kerkdeuren open gaan, het Kruis voorenop treedt, de wind in de vanen slaat, het lijk ommekeert, om- hoogo' rijst «en voortgaat, onder het luid ruchtige vaarwel dor heilige Kerke, dat gelijkt aan het reisteeken van eenen trioni- plietocht." Ja, die dierbare jeugdherinnering kwam in onzen gerijpten geest terug onder het zingen van: In Paradisum. „Dat de engelen u naar liet paradijs geleiden, de martelaars u te gemoet treden en u breugen binnen de heilige stad Jeru zalem! dat het koor der engelen u welkom lieete en gij met den eenmaal arnu'ii La zarus eeuwige rust genieten moogt!" 't Is waar, een akelige regen dreinde neer uit de lucht en de wegen waren in tens vuil, en het dorp lag wijd van de vic torie-kraaiende wereld weg. Maar tóch was de plechtigheid, welke wij daar mee maakten, gewichliger dan vele andere ge beurtenissen, waaraan de journalisten dés Maandagsavonds lange kolommen wijden. Ja, eigenlijk gezegd, voor ons was er toen maar één gebeurtenis van beteekenis op lieel de groote wereld: 't was do begrafenis van een grijzen herder, die te midden der zijnen door de zijnen in do donkere aarde word neergelegd. Dat was voor ons the topic of the day! En waarom? Omdat hij voor don volkenbond, die eiken Zondag in zijn kerkgebouw vergaderde, niet de veer tien punten van Woodrow Wilson, maar do 10 punten Gods en de 5 punten der Kerk aannemelijk had gemaakt. 26 Februari. Vandaag naar de arme weesjes van Bethlehem ruim 200 verzonden, hijeenge- separeerd uit de beurzen van verschillende lezers van dit dagblad. Er zijn dus nog gulle, goede menschen in deze gescheurde maatschappij, die het woord kennen, dat op Asch-Woensdag in het evangelie werd gelezen: „Uw vader, die in het verborgene ziet, zal het u vergelden. Wilt u geen schat ten verzamelen op aarde, waar roest en mot ze verteeren, waar dieven uitgraven cn stelen. Maar verzamelt u schatten in den hemel." Scheppingen van menschen vergaan en aardsche banken kunnen springen. Maar de Bank van O. L. Heer is s o 1 i e d en de hooge rente wordt veilig opgezouten in de safe tot den jongsten dag, waarop God opening van zaken zal geven. H. A. ULLEMAN, Pr.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1925 | | pagina 7