Abdijsiroop 'Tweede Blad IYÜJN KLEINE TROTT. Waarom zoudt Gij blijven Koesten? nu gij Uw hoest onmiddellijk kunt verdrijven met Akker's Woensdag 2! Januari 1925 HET HEILIG JAAR 1925. De Vatfcaansche MissletentoonsfclUng. Paus Pius maakt de gebeden van het Heilig Jaar o.a. bijzonder dienstbaar aan de uitbreiding der Kerk. En de liefde voor do komst van het Godsrijk over heel de ■wereld, welke achter dit gebed den heili gen drang moet zetten, die den Hemel ge weld aandoet en tot verhooring dwingt, tracht hij aan t>e wakkeren door het or- ganiseeren van een tentoonstelling, die in één grootse he demonstratie doet zien den ijver der Kerk, maaT ook de moeilijk heden die menschen en omstandigheden haar in den weg leggen, bij de vervulling van haar taak, alle volken te onderwijzen Voor deze 'tentoonstelling stolde Pius groote ruimten in zijn Vaticaan beschik baar: Paviljoenen werden opgericht in een wonderschoon binnenhof, den hof der •Pijnioomen (Gortille delle Pigna) ge naamd; een grooten tuin werd daarbij nog volgebouwd; toen dijt niet voldoende bleek, werd nog een anderen hof inge nomen: de Gortille delle Oorazza; en nu blijkt, dat dit nog niet genoeg is. wordt ook het Egyptisch museum ingeruimd. Het deze inrichting zijn wellicht 10 millioen l'ires (bijna^lK millioen guldens) gemoeid. Van alle kanten is een heerlijke mede werking losgekomen. Alle orden en con gregaties hebben uit hun missie een prachtcolleetie gezonden die een sprekend beeld zullen geven van wat er in de wereld in verband met de geloofsprediking te doen, te veranderen, te bevestigen valt Naar een geografisch plan zijn al deze zendingen geordend; en de namen der missioneerende orden zijn er bij vermeld. Kan men een juister beeld der „wcreüd"- Kerk denken? Naast deze uitbeelding van het missie werk is nog een andere, wetenschappe lijke af deeling georganiseerd, die in beeld zal moeten brengen de missie-wetenschap, de missie-hulpactie, het miissie-personeel, het missie-bestuur. Gok aan deze afdee ling wordt van alle kanten hulp geboden. Hot eerste en grootste gedeelte dezer tan toonstelling is Zondag 21 December door den Paus-zelf geopend. Het tweede, wetenschappelijke deed zal dan nog niiet gereed zijn, daar de overvloed van inzen dingen u;t alle oerden der wereld de pavil joenen dezer afdeeling grootendeels <l©od toewijzen aan het algemeene deel der tentoonstelling; de wetenschappelijke ge gevens (statistieken. b:bliotheek enz.) en de exposities der hulpwerken (de pause lijke en nationale genootschappen) wor den nu ondergebracht in het Egyptisch ïnuseum. Aan deze ter toonstelling neemt natuur lijk ook Nederland deel. De verschillende missioneerende orden hebben allen ondeT leiding hunner hoofd besturen medegewerkt aan de inzending van merkwaardigheden uit hun respec tieve inn'ss;es. Een beeld deT N derlandsche hulpactie wordt gegeven dt.r de inzending van den Prester-miss:ebond, die bestaat uit; 1 een groote gedetailleerde kaart van Nederland (2X2 M.), die in verschil lende kleuren en teek ens aangeeft het aan tal Kath. in Nederland en de versprei ding daarvan over de verschillende ge meenten des rijks, alle parochiekerken, seminaries en priesterscholen (vooral in veiband met de opleiding van missiona rissen), alle afdeéfingen van de pause lijke missiegenootschappen (Voontpl.. Kindsh. en S. P. L,), de moederhuizen van alle missioneerende orden en congre gates van priesters, broeders en zusters; allo plaatsen, waar missaetentoonstellirig werd gehouden. Daairhij is gevoegd een statistiek en verklaring in zeven talen. Een duplicaat van dece kaart is te zien op de missietentoonstelliingen in Neder land 2. Bij deze kaart komt nog een drie kleurige grooite grafiek van de ontwikke ling der Pauselijken Genootschappen in Nederland in de laatste 8 jaren. 8. Een uitvoerige uiteenzetting van deze grafische gegevens is te vinden in het rijk-geïllustreerde gedenkboek „Nederland en de Missiën", dezen zomer aan den Paus en aan Kardinaal van Rossum aan geboden en reeds vroeger hier besproken; in verschillende exemplaren op de tenj- toonstelling aanwezig. 4. De illustraties van dit werk zijn met korte gecai'ligrafeerde beschrijvingen in het Lait'ijn en Nederlandisch ook aange bracht op een 60-tal kaarten, die in sier lijke tourniquets gemaikkeHijk te bezich tigen zijn. 5. Aan deze verzameling is toegevoegd een collectie van alle Nederlandsohe miis- s-ie-u it gaven, een volledige reeks van alle Nederl. missietijdschriften (van ieder één jaargang) en een verzameling van de ver schillende missaebusjes, diie in Nederland worden uitgegeven. 6. Op verzoek van het tentoonstel- li ngsbestuur zal aan deze inzending nog worden tog gevoegd een overzicht van de Protestantsche Nederlandsche zendingsac- tie en een collectie zendingslectuur en zen- d ings t i j ds chri f ten. 7. En ten slotte heeft het instituut voor tropische hygiëne te Leiden, gesteund door een regeering&subsidie van 500 gul den, op de mediische afdeeling der ten toonstelling een coHlect'ie gegevens inge zonden aangaande eenige in de Neder landsche koloniën voorkomende tropische ziekten en haar medische behandeling. Indien het tentoonstel 1 ingsbes tuur er in slaagt in het Egyptisch Museum de wetenschappelijke en statistische afdee ling behoorlijk onder te brengen, zal niert alleen van den arbeid der Nederlandsche missionarissen maar ook van de Neder landsche missieactie een volledig overzicht ter tentoon telling gezonden worden. Moge het grootsche ondernemen des Pausen bereiken wat het beoogt: en liefde en steun voor de missies winnen. Het bovenstaande artikel is evenals dat van gasteren ontleend aan „Sint Bavo". Over de aflaten, verbonden aa.n het „Hei lig Jaar" hebben wij reeds het voor naamste in een der eerste nummers van Januari vermeld. STADSNIEUWS „Sanctus Augustinus" ,,Naar een nieuwe dramatiek." In het „Eigen Huis" hield de R. K Stu dente n-Vereeniging „Sanctus Augustinus" Maandagavond een algem. ledenvergade ring, waar door Ir. L Feber een lezing werd gehouden over het onderwerp: ,,Naar een nieuwe Dramatiek". In zijn openingswoord heette de voorz., Jlir. Ruys de Beerenbrouck, den geachten spreker van harte welkom, alsook Prof Keesom, die mede ter vergadering aanwe zig was. Vftrrmla^ry, J onderwerp in met e>en schets van den te- geruwoordigen tijd. Onze tijd, aldus spr., is ér een van mo reel en cultureel verval. Wij leven in een periode, welke zich kenmerkt door velerlei afdwalingen, niet in 't minst veroorzaakt door de aankondiging van verschllende verkeerde wijsgeerige stelsels. De tijden, waarin men kon sprken van een vaste overtuiging zijn voorbij en thans klinkt 't ale een sprookje, als men beweert, dat er geweest is een tijd, waarin de mensch cultuur bezat. Het woord cultuur ie mis bruikt tengevolge van zedenverwildering en door mode-maniakken en is een aan fluiting geworden voor velen Juist omdat onze tijd cultuurloos is, wil spr. de vraag stellen, wat cultuur ie en, om het antwoord daarop ©enigszins te benaderen, eerst uiteenzetten wat cultuur niet ia. Cultuur is niet die zekere fijnheid des gemoeds om van bet schoone te genieten, noch de rijke geschakeerdheid daarvan Cultuur wordt ook niet uitgemeten door het vele weten, evenmin als 't is het bezit van den dillettant of van den eclecticus, 't Is ook niet dat, wat Lod. v. Deijssel bedoelt in zijn Opstellen tot een levensleer", als hij beweert, dat de moderne critiek alle zekerheid heeft geschorst en allo meta- FEUILLETON. door ANDRé LICHTENBERGER. (Bekroond door de Fransche Akademie). Nadruk verboden. 0 waf een gelukkig idée. Op die ma- Aier kunnen die dingen niet meer niaax biniKn sluipen en de tong kwellen. Hij •.:al precies zijn gelijk mevrouw de Trèan en hij zal geen gevaar loopen haar ver driet te veroorzaken door te spreken. En (Werkelijk is het waar. Nu gevoelt hij zich in het minst niet vroolijk meer. Arme me- IVrouw de Tréan' Op dat oogenblik moet men de roode rotsen ongeveer passeeren. Eventjes, heel eventjes de oogen opendoen. Eoei toch! dat zou kwaad zijn, groot vaacL Wij zijn te Silive, niet waar Jean? De koetsier zegt: Ja mevrouw l Ziet ge die groote roode roteen, Trottje? Men zegt dat ze veel weg hebben van paddestoelen. Ziet ge ze? Neen, mevrouw, ik ziet ze niet. Hoezoo? Zijn ze verdwenen? Dat weet ik niet, mevrouw I Mevrouw de Tréan is ten hoogste ver baasd. Hoe legt ge het dan toch aan om ze Diet zien? Trott weet niet te antwoorden. Is dat alles de moeite niet waard gezien te worden? Is het niet biizon- der mooi? 0, wis en zeker, mevrouw, het was bij zonder mooi. Maar het was te mooi, be grijpt TT, omdat.Toen heb ik bij mij- zelvon gedacht dat het beter zou zijn. omdat.zonder dat.Mevrouw de Tréan begrijpt nog niet goed De stem van Trott klinkt hortend en stoolend als of hij zich inspant en alsof hij een beetje aandrang gevoelt om te schreien. Me vrouw de Treéan wil zijn. wang zien om die kleine gril te verdrijven. Zij ontmoet twee gesloten vuisten, die twee goed go- sloten oogen diohlnijpen. Zij weerhoudt een kreetthans begrijpt zij Met een zacht en teeder gebaar, verwij dert zij de twee vuistjes en zegt tot Trott met een stem, die nog meer dan naar ge woonte trilt: „Maar mijn lieveling, ge moet me alles vertellen wat geriet. Dan is het alsof ik het zelf zie!" Werkelijk? O, wat een gelukl Trott heeft zoo stevig zijn oogen dichtgeknepen, dat hij in den beginne slechts rood licht, dat danstMaar dat komt spoedig in orde. En hij kijkt en babbelt en vertelt.Het rijtuig is op den thuisweg. Gedurende den heelen afstand weet Trott van geen ophouden. Inderdaad: mevrouw de Tréan heeft geen droevig gezicht meer, welis waar men kan niet zeggen dat ze vroolijk is, maar ze luistert naar - Trott op een vreemde manier, terwijl zij hem zacht- kens tegen zich aandrukt met de linker hand. Nu komen ze voor het huis van mama. Na reeds' Hoe jammer! Trott stijgt uit het rijtuig na mevrouw de Tréon hartelijk omhelsd (e hebben/Waarom was ze toch zoo triestig toen mama haar al die geschiede- physica weggecijferd en voo den tegen- woordigen mensch slechts overblijft het aannemen van een passieve levenshouding^ een gewillig© ontvankelijkheid, een aan vaarding van wat door groot© geslachten werd nagelaten. Dat toch, aldus spr., zou zijn het leven nemen als een spel. Duidelijk is 't ons, dat hier gelegen is de groote scheidings lijn, dab voor ons, en zeker voor ons, ka tholieken, het leven niet mag zijn een spel, doch dat het is het groote drama bij uitnemendheid, het drama van den mensch met zijn spanning en verwikkeling in den lijd tusschen ontvangenis en dood. Gul- tuur wil zeeggen, dat men het leven aan vaardt als een werkelijkheid^ die men be leven moet De war© cultuur vraagt van ons, katholieken, niet alleen dén, als 't gaat om een wereld vorming, katholiek to doen, doch de katholieke gedachte moet het leven doordringen tot in het uiterste, tot in de kleinste plichten van den staat. Eerst dan kan er sprake zijn van cultuur, wanneer men heeft een welbewuste levens opvatting, van waar uit het leven bestierd wordt tot den uitersten omtrek toe. Dit echter heeft spr meermalen niet gevonden bij katholieke voormannen, bij hen, die door en door wijsgeer en moralist zijn, doch wel bij hen, die zullen ©n moe ten blijven degenen, die toch tenslotte de overwinning behalen bij -heb eenvoudig© plattelandsohe katholieke volk. Spr herinnert dan aan de tijden, waar in één centrale katholieke gedachte het gemeen goed van bijna allen was, zoo vooral de Middeleeuwen, ©n waarin on verschillig welke kunst gemeenschaps kunst was, ook verstaan door het gewone volk enkel en alleen doordat zij stralend openbaarde, wat den menschen in die tij den innig gemeen was. Om te blijven bij het fcooneeL, legt spr er den nadruk op, hoe een tooneel als dat van di© dagen een macht kon uitoefenen over de menscli- hoid en haar in haar sociale en staatkun dige ontwikkeling richting kon geven, een macht, welk© de tachtigers niet vermoch ten te benaderen zelfs. Maar de macht dier kunst was gelegen in de juiste kennis van haar verhouding tot de omgeving, in haar deugd, ven ne derigheid, in haar dienstbaarheid van God en aan den evenmensch De schrijver van „Marieke van Nimwe- gen" durfde zeggen: ,,een goed tooneel- st.uk is beter dan een sermoen, ©n spr. zou het tooneel willen noemen een boek des levens, hoewel wij, Europeanen, met schaamte moeten erkennen, dat bij ons het tooneel geworden is het tegendeel van het boek des levens, terwijl bij volkeren als de Anamieten, de Chineezen en do Javanen, het tooneel als zoodanig ge handhaafd bleef. Terwijl het tooneel moest rijn een tafe- reek, waarin alle deugden vervat zijn ia 't bij ons totaal verworden en d© oorzaak hiervan is gelegen in d© Renaissance De groote vraag, aldus spr., waarmede wij ons bezig hebben te houden, is dan ook deze: Wat ging in het Westen sedert naissance verloren i Na hierover breedvoerig te hebben uit geweid, noemt epr de Renaissance met ai haar gevolgen een proces, waarvan het be ginpunt gelegen is in de stelling: alleen aan de rede absolute autoriteit, terwijl het eindpunt is de conclusie: wij weten *t niet en *rij zullen 't ook niet weten. Spr laat vervolgens zien, hoe op die wijze verloren ging de typisch Middel- eeuweche visie, de symbolische wijze van rien; het rien van de dingen in de na tuur als zijnde de verwezenlijking van de gedachte Gods. de kunst om het leven te rien van binnenuit De naturalistische plastiek, de roman ©n bet drama kijken tegen het leven aan, want bun ontbreekt d'e ordenend© synthese, de suggestie van de gedacht©, waarin duidelijk wordt, dat de geanalyseerde deelen deel uitmaken van het geheel. En als men komt van Ib sen of Struidberg dan ie men heengegaan met dien verschrikkelijken eind-indruk: waarom moeten di© verhoudingen zóó rijn, waarom die vragen door den schrij- vergcsteld, als hij zelf daarop het ant woord niet weetl Vervolgen© laat spr zien, dat d© bijzon dere eigenschappen en phoenomenen der moderniteit, waaraan bet katholiek drama zioh moet aanpassen, vooral hierin gelegen zijn, dat over de geheel© wereld de be hoefte begint to klemmen, aan één cen trale gedachte, van waaruit men het le ven beheeracht. Er moet betoogd worden niet door het tooneel zelf, doch door op het tooneel in stralende schoonheid op te roepen het leven zooals dit is, om dit en dit alleen t© laten getuigen van de hoo- gere orde van het wereldplan. Dan zal het katholieke dTama zich naast en boven het drama der klassieken ver heffen, doordat het den mensch doet ge voelen, dat het leven is een kruising van wil en genade, een opstanding uit den zondeval door de macht van die beid©. Nadat spr. nog heeft besproken het z g. expressionisme van onz© dagen «n heeft aangetoond, dat het ware expres sionisme bestaat in d© uitdukking der in nerlijk© gedachte, ontdaan van al dat gene, wat zondigt tegen den gulden regel der evenredigheid van vorm en inhoud, eindigt spr met de conclusie, dat het spannendste motief van alle drama's is of de mensch zal zalig worden of niet. Op dit drama toch zal resoneeren de men- scholijke ziel, en het zal opschokken uit hun onverschilligheid de harten van hen, die vroegen naar het waarom" en ze te rugvoeren tot daar, waar d© weg, de waar heid en het leven is. Na het dankbaar applaus, dat hierop volgde, werden de overige punten der agenda afgehandeld, waarna deze bijeen komst gesloten werd Gemengde Berichten De moord op d©n makelaar Busch. Het verhoor van den gearresteerden bouwondernemer van Muylwyk, is door d©n reoh ter-commissaris ook gisteren nog voortgezet, aldus meldt men uit Amster dam Wel is waar heeft hij Maandag de be kentenis afgelegd, welke inhield, dat hij den koopman Busch om het leven heeft gebracht, doch de bijzonder© mededeelin- gen, welk© van Muylwyk daaraan toevoeg de, schijnen van dien aard te zijn, dat de rechter-commissaris voor publicatie daar van zeer bevreesd is. Wel kan omtrent het ingestelde onder zoek nog worden meegedeeld, dat het slachtoffer niet door een kogel was getrof- ïn hoeverre v. muyiwyjt laoucpnuui-^ou heeft gehad, zal het nader onderzoek moe ten uitmaken. Vast staat thans, dat door den anonvmen briefschrijver de spijker op den kop is ge slagen Deze toch heeft met groote zeker heid de plaats aantreduid, waar het lijk van den koopman Busch verborgen lag. Aan de aanwijzingen van dezen anonymus is het dan ook te danken, dat de in 1915 ge pleegde misdaad thans tot klaarheid is gebracht. Merwaardig is 'het, dat de ano- nvmus tot dusver nog niet voor het voet licht is gekomen. Wel heeft hij zich thans opnieuw in een niet. onderteekend schriiven tot den com missaris der Centrale Recherche gewend, waarin hij mededeelt dat. hem de vermelde aanwijzingen nipt uit eieren ervaring bekend riin geweest. Bovendien schreef hii in dien tw©PdPn brief, dat hij noch van Muyl- wijk. noch het slachtoffer Busch heeft ge- kpnd. Wel kend© anonvmus e©n der twee metselaars, die van Muvlwijk behulpzaam riin goweest bij het leggen van de beton nen plaat op de met zand en cement be dekte pakkist. Door de bekentenis van v. Muylwyk wordt het thans niet meer van zoo groot belang geacht om dezen anonymus te vinden. NWtpmin zou rlp commissaris der C^n- UIT DE RADIO WERELD. Waf er vanavond t© hcoren is. B 05 uur: Radio-tara 1760 M. Concert 5 20 Brussel 265 M. Concert. 7 20 Hemburg 392 M. Concert 7.20 Ronden 365 M T jdeein -e Nieuws. 7 25 Leipzig 400 M. Concert. 7.25 Londen 365 M. Concert. ..Tg Goode 01de Days". Ajm sislance will be given by: Ash-j moor Burch (Baritone), Mota lie Hamilton and Joseph Hay (Duels), Winifred Ray (F,n«< lertainer), Jimmy Kent (En-, lerla'ner), and Ti.p Wire's» Orchestra Tho Orches'm: Selection, •The Rose" (Mendelssohn). A Burlesque „The P-rates" (Ata fred Wood); featuring: WW'"© Reuse as the Captain, Ash- moor Bureh as the Chief Male, Jimmy Kent as th© Crew, and Winifred Ray, Mota lie Hamilton, and Jos-mh Hay as the Unfortunate Captives. Ash moor Burch vrif! sing Ap propriate Soncs. The Orehe** fra; Overture. P'vmouth Hoe" (Ansell); .Soncs and Duets by Molh'p Hamilton and Joseph Hay Thp Orchestra: Three Dances „Hrnrv VTTT" (Oerm*nV W^te Rouse pnd J'mmr Kent wRI Discourse en Ye Goode Old» Days" (Robert MacHO. Tho Orches tra: ..Fn<?l;sh Pa+ro*" (Asche); Selection ..A T,;fe on th© Ocean Wave" (Bmding) 8 20 Cardiff AM M OrW Schu berts „Unvoltendete". 8 50 B-ussel 263 M. Onera-muziek. 9 20 w Pari Is 17R0 V 9 20 TDunboijr 392 M Norac-Or- kest. 10 20 Tonden 365 M. O^estea: Overture „To'anthe" (Sillivnn) One-step, ..Tout va h?«n" (Bo- v O'os» down. tral© Recherche hot op hoogen prijs steta len, om als anonymus dit verlangt onder gphgimhouding met hem in contact t© komen Wat omtrent het verhoor van van Muyl wyk heden bekend is geworden, blijkt daar uit dat hij met veel omhaal tot de bekent©, ni» is gekomen ©n dat hij nog steeds tracht zijn houding zoo sympathiek moerdijk voor t© stellen. Naar het Haags-ta yJk meld; zijn gis terochtend twee Haagsch© commissarissen van politie naar Amsterdam vertrokken, „teneinde in verband met de bekentenis van Tan M., inzak© den moord aan d© Overtoom een onderzoek in te stellen Aan den dood ontsnapt De daad van een krankzinnige. De heer Buit Eindhoven, met zijn auto tengevolge van den mist, den wég lïijsler. Aan een vrouwtje op den weg vroeg hij de goede richting ^,0, ja wel, als ik mag meerijden in de auto!" Zij stapte in eu zat wat parmantig hoor, terwijl zij den weg wees Op een gegeven oogenblik wees ze met den vinger een afhellcndcn weg aan, en riep: JHier. hier!", gevolgd door den uit roep: „Nu gaan we samen bootje varen!" Gelukkig, dat de bestuurder zijn tegen woordigheid van geest behield, want juist vóór de Waal kon hij het stuur nog om gooien Personen, die in do nabijheid waren en. 't hachelijke van den toestand hadden ge zien, kwamen toeloopen En wat was nu de toedracht? Het vrouwjte was een ont snapte uit het Bijkskrankzinnigengesticht te Grave, waarheen ze dan ook werd te ruggebracht. Onbewaakt© overwegen. De landbouwer H te Dinxperta wild© met zijn nage-i langs een onbewaak^n overweg passeeren, toen de trpin nade'óo, welken hij niet had opgemerkt. Zijn wa gen werd door de locomotief gegrepen ea totaal vernield. Zplf kwam hij mot dc& schrik vh" nissen had verteld. Trott snapt er niets van. Dos te jammer 1 Nu is zij getroost. Over den weg voert de zwarte koetsier mevrouw de Tréan terug naar 'haar villa. Maar voor haar, in haar doode oogen teekent zich nu bij toeval niet het onver getelijke gelat vtan den verdwene af in bleeke trekken. Neen, nu bevindt er zich een rose en glimlachend gezichtje, dat haar ware oogen nooit of nimmer hebben görien, maar dat zij gist met scherpen blik, met oogen, die buitengewoon helder doordringen tot in het binnende van haar ziel. Zij zal het beslist herkennen bij die eerste ontmoeting, later in het paradijs, in dat schoone paradijs, dat nog heerlij ker is dan de wandeling naar Siléve: Trott heeft het haaf immers verteld XI. De vastenavond van Trott Trott is bezig te vertellen: „Zeg Jane, ge weet, het is Vastenavond vandaag. En morgen mag ik naar het kinderbal hij Mevrouw Le Corbeiller; en ik zal een harlekijnpak krijgen, een geel en rood, oneindig veel mooier dan de hansworst van mijnheer Aaron; en ik zal zeer veel taartjes eten, en ik zal dan sen; en ik zal zeer stérke punch drin ken, omdat ik een man ben; en boven dien Maar Jane zegt: „Hou toch uw gemak, mijnheer Trott Als U zoo voortgaat zal ik nooit Uw schoenen kunnen vastrijgen". Trott blijft zeer lang rustig, drie secon den lang. Sapristi' Daar komen die ver- velendo mieren weer terug; rij klimmen omhoog, rij bijten, rij kriewolenPan! de beentjes rokken zich uit als een stel voeren op twee vingers af stands van den neus van Jane. Jane wordit boos. „U zullt nog tie laat aan het ontbijt verechijneü en er is een dame'" Trott is beleefd. Hij weet dat men de dames niet moet laten wachten en hij doet een bovenmenschelijke inspanning. Welke dames, Jane? Mevrouw de Sevigny, die kent U toch wel, de mama van de kleine Suzanna, die verleden jaar gestorven is. Trott trekt zijn gezicht in een ernstige plooi. Hij weet, dat men ernstig moet zijn, wanneer men over den dood spreekt. De dood is een onderwerp, dat voor groote menschen bestemd is, dat is iets moeilijks. Hot gaat oveT den hemel, over witte en roze engeltjes, mooi muziek, dat is niets droevigs. Maar het gaat ook over zwarte men schen, over tranen en over verschrikke lijke dingen. Men beweegt niet meer, men ligt in een doos, precies een groote doos van eht dominospel; en bovendien. Trott kan don i mos pelen, niet heelemaal, maar toch bijna. Dat is heel prettig, maar niet zoo prettig als harlekijn zijn. Dat is iets fijns! Een losgebroken paardje komt de deur van de eetzaal binnenstuiven. Het is Trott Zachtjesaan, lievelingl zegt zijn mama. Er is een dame. Zij is geheel in 't zwart gekleed. Groot© zwarte sluiers om hullen haar. Haar haren rijn spierwit en toch schijnt rij niet oud te wezen. Ook haar gezicht is wit. Wat is rij wit en mager' Trott slaat er versteld van. Herkent ge mevrouw de Sevigny niet meer? Trott nadert de dame en biedt haar zijn voorhoofd. Terwijl zij hem omhelst, gevoelt hij als een kil leling over haar gericht strijken, want haar lippen be ven. Herinert go U niet meer dé kleine Suzanna, mijn Trotje? vraagt een stem, die Trott toeschijnt uit de verte te komen, zoo nwak ia zij en zoo vreemd klinkt irij hem tegen. 0 zoker' Trott herinnert rich. Zij waa zoo zacht en zoo lief, de kleine Suzanna. Maar was zij toch altijd bleek en ver moeid' Haar geiohtje was melkwit zooals het gericht van haar mama, uitgezonderd evenwel op de wangen. Daar was zij soms vuurrood. Zij hoestte bijna voorta durend en dat scheen pijn te veroorzaken, o zoo'n pijnEn de laatste keer, waarop bij haar hoeft gezien, Trott herinnert het zich nu goed, waa precies op hot vorige vastenavondfeest, op hot kinderbal bij mevrouw Le Corbeiller. Z:j was als her derinnetje gekleed, een arm stumperig herderinnetje, dat haar schapen zeker niet zou hebben kunnen volgen Men had haar in een grooten leunstoel gezet, van onder tot boven in doeken en pelsen ge bakerd. (Wordt vervolgd

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1925 | | pagina 3