VOOR DE VROUWEN.
Se mogelijkheid om de vormen zender
schaduwen tot uitdrukking te brengen.
Intusschen zijn de losstaande beelden al
tijd voorgesteld als recht "voor zich uit
ziende, onverschillig welke verder hunne
houding zij, of zij zitten of gehurkt zijn,
sielen of in rust zijn, dan wel eenige he
vigheid verrichten.
Bij siaande beelden is sedert de oud
ste tijden de meest gewone houding die,
waarbij bet linkerbeen een eindje vooruit
voor het rechter is geplaatst, terwijl beide
voeten met de zolen op den bodem staan.
Ook komt echter wel voor, dat beide bee-
nen naast elkander staan.
Verder is eene stereotiepe houding die
der zittende beelden: de beenen naast el
kaar geplaatst, de handen op den schoot.
Ze zijn echter wel mooi gemodelleerd.
Een nog duidelijker bewijs dan boven
reeds genoemd, dat de omslag bij begra
fenissen gestadig afnam, is wel gelegen in
het feit, dat doodkisten soms... twee
maal werden gebruikt. De catalogus ver
meldt er meerdere. Zoo werd in de kist
-van den beer Mentnecht zijn naam
«taat erop gevonden de mummie eener
Trouw. Voorts werden kisten van Amon-
priesters en hun vrouwen later weer ge
bezigd voor andere dooden, wat de gevon
den lijkheelden aanduiden. "Waar do eersla
mummies dan bleven wordt niet vermeld.
We zullen er 't beste maar van aanne
men, doch min of moer zonderling blijft
het. Zóó zuinig zijn wij zelfs ih den aller-
benardsten oorlogstijd nergens opgetreden.
Hier dient evenwel bijgevoegd, dat onze
doodkisten ook eenigszins minder solide
zijn dan die der Egyptenaren. In het mu
seum s'aan er, die eenvoudig niet te til
len zijn.
Zeer modern doet aan de vermelding
in den catalogus, dat een opschrift op het
voetstuk cener sfinx. om. de vele fou
ten onverstaanbaar is. Gelukkig: nu be
hoeven we ons om hedendaagsche fouten
minder te ergeren.
Nu moet men zich niet verbeelden, bij
een bezoek aan 't museum om die fouten
eens te kunnen gaan meesmuilen, want
't. is hiëroglypkenschrift, dat voor de
geleerden eeuwenlang onverstaanbaar is
geweest.
De sleutel tot de ontcijfering van het
hiëroglyphenschrift werd gevonden door
J. F. Champollion, met behulp van een
gedenksteen, inhoudende een besluit van
de priesterschap ter cere van Plolemaeus
Epiphanes in 196 v. Ghr., welk besluit was
gegrift in drie sclirijfmanieren: hiërogly-
pbisch, demotisck (dateerend uit de 8ste
eeuw vóór Christus) en Grieksch. Het uit
gangspunt der ontcijfering gaven de door
cartouches, d.w.z ovale ringen omsloten
hiëroglypken, die koningsna.men inhiel
den; blijkens den griekschen tekst op be
doelden steen was het do naam Ptole-
maeus. In 1819 wist Thomas Young eenige
teekens daaruit vast te Stellen. Onafhan
kelijk van hem werden zij juister door
Champollion bepaald. Door voortgezette
studie bleek het hem dat de Mëroglyphen
geen symbolen van begrippen maar groo-
tendeels "phouetiscke teekens waren.
Ik heb zoo'n- idees dat de Egyptische
jeugd er nog meer last mee zal gehad heb
ben dan later de geleerden.
AJO.
DE VIJFDE DAMESKRONIEK-BEURS.
Dit onderwerp is voor onze vrouwenru
briek van deze week eens iets bijzonders,
wijl tot heden de gelegenheid tot het be
spreken van een of ander op tentoonstel-
Jingsgebied zich nog niet voordeed.
We willen heden in korte trekken eens
fets schrijven over de vijfde beurs van de
Dameskroniek, die van 514 September
gehouden is in den Dierentuin te 'VGra-
veiuhage. Met. een enkel woord reeds heb
ben we vorige week deze Damesbeurs aan
gekondigd, om thans in ons hoekje voor
de vrouw eens iets te zeggen over betgeen
«ulk een beurs alzoo te zien geeft.
Men zal ons zeggen, maar wat hebben
we daar nu aan! De tijd om een kijkje te
gaan nemen is al voorbij!
Dit moge waar zijn, maar het doet
niets af aan het. feit, dat velen toch een
-geheel verkeerd idee hebben van wat zulk
een damesbeurs eigenlijk is.
De oppervlakkige lezeres toch zal zeg
gen: o. daar kunt ge zien. wat ons de mo
de voor het a s. seizoen zal brengen!
ifaar, dat kunnen we in onze modewin
kels ook zien.
Dat is juist, maar toch slechts ook ge
deeltelijk juist. Want de directie van de
Dameskroniek brengt op de door baar ge
organiseerde beurzen lieel wat ineer dan
enkel mode en wat daarmee annex is.
Immers, in de zalen van den Dierentuin
was niet alleen koningin mode met haar
nieuwste snufjes op dit gebied, daar waren
heel wat meer dingen, die ook van groot
belang zijn voor de vrouw, zoo zij althans
een degelijke huisvrouw is.
Daar is terdege gezorgd voor de huis
houding. In verschillende stands vindt
men den langzamerhand onmisbaar ge
worden stofzuiger. De Electrolux kwam
hieT schitterend voor den dag, waar de zui
gers omgétooverd waren tot bobs in een
sneeuwlandschap. Men kon zich daar voor
den a.s. winter voorzien van een uitste
kenden kolenhaard in porcelein en emaille
uitvoering, nieuwste snufjes op verwar-
mingsgebied. - Ook verschillende andere
verwarmingsapparaten waren daar aanwe
zig om de kijk- en kooplustigen te bevre
digen.
Daar waren ontbijt- en eetserviezen in
diverse fraaie uitvoering, huishoudelijke
artikelen en keukengereedschappen.
Om echter wat op tafel te brengen, moet
men wat hebben. Geen nood, daar is op de
damesbeurs ook voor gezorgd. Daar zijn
de stands van de overbekende broodfa
brieken CJarels en de Vereenigde Bakke
rijen, de fijne vleeechwaren en Olba Soe
pen en Yleeschconserven van de fa. R.
Bakhuis «£n Zonen uit Olst. in welken
laatsten stand wij onzen oud-stadgenoot,
den heer J. Meeuws aantroffen die ons
in een vluchtigen oogopslag al do heerlijk
heden van de fijne conserven deed aan
schouwen.
Daar waren een poffertjes- en wafelbak
kerij, een stand voor de welbekende Ran
ja en Limonadesiropen, stands met bon
bons en, koekjes en o, nog zooveel meer.
Werkelijk, het een al smakelijker en
aantrekkelijker dan het ander.
Maar de vrouw doet goed behalve voor
de gewone, dagelijksche huishouding ook
voor een gezellig interieur te zorgen. En
dat kan zij door de woning aan te klee-
den. b.v. met een fraaie piano, waarvan
diverse schitterende exemplaren aanwezig
waren. Men vond er de New Edison, een.
huismeubel voor de gezelligheid. Verder
fraai wascbecht- handschilderwerk en ba
tik, borduurwerken, damasten tafelgoede
ren, Fransche en Hollandsche lingerieën,
"enz.
Zoo men ziet. uit- deze korte schetseen
damesbeurs bevat niet alleen mode, doch
is daarom ook temeer aantrekkelijk
En bovendien is al het hierboven opge
noemde geëxposeerd op een wijze, dat-
men niet anders kan zeggen dan dat bet
ia gedistingeerd, degelijk en toch chique,
modern en practisch, delicieus en..~ niet
duur.
Mocht men dus in Leiden den een of
anderen tijd eens de eer hebben kennis
-te maken met een volgende beurs van de
Dameskroniek, dan weet men reeds bij
ïoorbaat wat /nen verwachten kan. Voor
iets goeds en degelijks toch staat de direc
tie van de Dameskroniek borg.
DE VROUW IN DE KEUKEN!
TJ hebt zeker gedacht, geachte lezeres
sen, „die Mijnheer met zijn causerie
over de keuken, heeft ons stiekem in den
steek gelaten!" Maar. dames, dat de m's
geraden 1 Drukke "werkzaamheden legden
tot heden toe weliswaar' beslag op al mijn
denken, maar vergeten heb ik u niet, en
thans verheug ik mij, weer de gelegenheid
te hebben, mij eenige oogenh'.ikken met u
bezig te kunnen houden. Over de keuken
komt men nooit uitgepraat. Immers altijd
zijn ear»producten, die of over het hoofd
gezien worden of door verkeerde toepas
sing ongemotiveerd voor ongeschikt wor
den aangezien en daarom maar zonder
pardon uit. vele keukens velbannen wor
den.
Met het oog hierop wil ik uw aandacht
eens een'ge «ogenblikken vragen, v oor on
zen echten Hollandsc'hen ui. 0, foei! 0,
foei! en nog eens: 0, foei! Ja, juist, da
mes Enkel en alleen om uw onrechtvaardig
0, foei I-geroep wil ik u de waarde van den
ui eens aantoonen, en tevens u ervan
trachten te overtuigen hoe onrechtvaardig
sommigen uwer hem' behandelen. Bij deze
gelegenheid wil ik over den ui met u spre
ken door het volgend aardige staaltje
wat ik dezen zomer zelf ondervond m
woord te brengen. Ik bad dezen zomer, als
chef-de-cuisine, het beheer over.den keu
ken van een der grootste hotels in Zuid-
Limburg, alwaar jaarlijks de deftigste fa
milies van Holland him vacantie komen
doorbrengen.
Op zekeren dag, terwijl ik in de prachti-
gen tuin wandel, komen eenige dames naar
mij toe met den uitroep: ..0, nrjnheer,
wat kookt n toch heerlijk! Juist zoo naar
ons idee, zoo zonder uien. want, o, foei!
,wij kunnen ze niet zien. U heeft zeker het
een of ander geheim, om de 6pijzen zoo
smakelijk te bereiden!" Punt! Dit was het
eerste bedrijf. Het tweede kwam van den
kant der directie, die de rekening kreeg
van groenten en fruit. „Sapperloot, zeg!
wat een verbazende Tekening van uien! Het
lijkt hier wel een uienwinkel!", Ziedaar,
dames, het geheim van de keuken. Den ui
gebruiken, doch hem niet laten dcm'nee-
ren, zoodat hij dn de spijzen vermengd
.wordt zonder dat men er iets van proeft,
dan alleen het straffe en pikante, en de
heerlijke aroma die hij, bij een dusdanig
gebruik, aan de ^verschillende spijizen
geeft. En die dames, die baar )ro foei!"
zoo te pas en te onpas over den ui uitgal-
jmen, moeten eens bedenken, dat er geen
/vrucht bestaat die zooveel voedingswaarde
heeft. Weet u wel diames, dat een uit van
matige groote meer voedingswaarde heeft
dan tien (zegge 10) beste kleinaardappe-
-len?
1 Op onzen zworen kleigrond wordt, de
<ui bij duizendie Hectoliters geteeld. Maar
jzooals het met meer onzer voortbrengse
len gaat onze Engelsche en Duitse he
buren profiteeien van ons o, foei-geroep
itegen den ui. In het Duitse he e»n Engel-
ische volksvoedsel viert de ui hoogtij. Doc-h
idit kunnen wij noemen volkssmaak. De
Polen en Honjgaren eten rauwe uien bij
bun ontbijt. Daar kunnen wij over zeggen
„ieder zijn meug". Doch dat staat vast,
idat alle volken van Europa, ,en 'laten wij,
maar zeggen: van heel het Westelijk en'
Oostelijk halfrond de voedingswaarde
van den ui meer waardeeren dan wij, Hol
landers, die meer uien 'fceelen, dan alle
[volken van Europa le zamen. Doch nu ter
Zake. Tusschen ons o, foei-geroep over den
ui en zijn evenwicht in de spijzen, ligt
een middenweg, n.l. het gebruik er van,
zonder dat zijn sterke geur boven komt,
ja zelfs zonder dat men zijn tegenwoor
digheid in de spijzen gewaar wordt. Met
een paar voorbeelden wil ik u dit duidelijk
snaken. Als men bouillon wil trekkm en
men zet het vleesch op met enkel water,
dan zal men niet zoo'n krachtige
aroma aan de bouillon krijgen, als
wanneer men bij het vleesch een ge
sneden ui voegt met een wortel en
selderij? Omdat de wortel en ook
de selderij de eigenschap bezit, om
den ui zijn sterken geur te ontnemen, ter
wijl hij toch het pikante en voedzame dat
hij bevat aan de bouillon mededeelt. Men
moet een stukje vleesch braden of
stoven, een stukje ui geeft aan het vleesch
een aangenomen pikanten smaak als men
het met hijvoeging van een even groot stuk
wortel mede braadt of stooft. En als- men
naderhand ui en wortel, door te zeeften,
uit de jeu verwijdert, dan zal niemand
bij bet gebruik van het vleesch kunnen
zeggen dat u uien gebruikt hebt, maar wel
zal men den aaneenamen smaak van het
vleesch roemen. Als men een wit of bruin
sausje moet maken, of een gebonden soep,
fruit dan altijd eerst een uitje, fijngesne
den, met bijvoeging van een wortel Ije in
uw boter, voordat ge er de bloem
bijvoegt om een papje te maken.
Uw saus of soep zal aan smaak
oneindig veel winnen. Savoye- en witte
kool, mode kool, andijvie, worteltjes, dop
erwten, snijboonen, prinsesseboonen, vra
gen allen, zullen zij hun flauwen smaak
verliezen, het bijvoegen van fijnge
sneden uien, die men in de boter gaar
fruit, en dan mot hotel* en al door de
groente mengt en laat meestoveu, hoewel
men zich hij de laatste groenten alleen maar
van een uitje bedient heel in de doperwten
of snij- en prinsesseboonen meegekookf
met bijvoeging van een bundeltje piterse-
jLie. A's u nu maar n iet zegt, dat i'k van
mijn causerie over de keuken een uien
winkel maak. Een volgende keer hoop iik
u met iels anders te verrassen.
L. G. BOL.
NUTTIGE WENKEN.
Peterselie kan men cenigfe dagen be
waren door de steeltjes in watej te zetten.
Bloemkool beware men in de bladen
met de stronk naar boven.
Worteltjes kan men lang frisch bon
den door ze af te snijden, in een geëmail-
leerden of steen/en kom te leggen, het lof
te besprenkelen met water en het boven
op de worteltjes te leggen.
Uien en prei kan men lang bewaren,
door ze in zand te steken.
Kroppen sla besprenkelt, men met
oen weinig water en legge ze omgekeerd iu
een teil of emmer (niet stijf op elkaar.)
Het. gereken met grammen in do keu
ken brengt vaak verschillende bezwaren
mede. We geven daarom ter vergemakke
lijking onderstaand lijstje. Goed afgestre
ken weegt:
1 eetlepel meel 10 gram..
1 eetlepel süiker 12 gram.
1 eetlepel aardappelmeel 13 gram.
1 eetlepel boter 20 gram.
1 eetlepel zout 10 gram.
1 eetlepel gestampt brood 10 gram.
Schilderwerk reinigen.
Stof bet schilderwerk eerst goed af en
gebruik daarbij een zachten borstel om
het stof uit spleten en» hoeken te verwij
deren. Neem vervolgens een warm sopje
van gele zeep en een teiltje met schoon
warm water.
Met. een 'lapje zach flanel, in het zeep
sop uitgewrongen, kan heb schilderwerk
worden afgewreven; vervolgens wordt het
nog eens nagewreven met een spons of een
doekje, dat in het schoone water is uit
gewrongen. Nadat het goed dro9g is ge
maakt met een zachten doek, kan men het
nog een laatste beurt geven, door het af
to wrijven met "èen lapje of gemsleder.
Vuile vlekken op witte verf verwijdert
men gemakkelijk met een flanellen doekje
met schoon water. Als de verf gevernist
is, mag men alleen met lauw water af
wrijven.
Gebruikt nooit soda of scherpe zeep.
vooral geen water dat te warm is. Maak
niet een al te groote oppervlakte in één
keer vochtig. Als het opdroogt, komen er
strepen op de verf. De doeken moeten van
zacht flanel zijn; het is verkeerd, pluizige
stof te gebruiken voor drogen. Verversoht
het water, zoodra het vuil begint te wor
den, en'denk er aan dat verf Diet, be
stand is tegen bard w rij ven-
Reinigen van behangselpapier.
Een reinigingsmiddel, dat bijna voor
alle behangselpapieren met goed gevolg
kan worden gebruikt, bereidt men op de
volgende wijze: 30 de-e-len roggemeel, 00
deelen gezeefd zaagsel, 5 deelen tot poe
der gemaakt stijfsel, 3.5 deel salicylzuur
en 1.5 deel dubbelkoolzuur natron worden
innig met elkaar vermengd en zoo noodig
met eenige dropp'els bergamotolie geparfu
meerd. De eerstgenoemde 30 deelen meel
kunnen ook geheel of beter gedeeltelijk
door fijngemalen! gebak of afval van be
schuit vervangen worden. Hot poeder kan
in een goed sluitende bus of flesch langen
tijd bewaard worden.
Voor bet gebruik knede men de noodigo
hoeveelheid goed met een voldoende hoe
veelheid water, totdat een stijf deeg ver
kregen wordt, dat bij het drukken in de
hand niet brokkelt en geen vocht opgeeft.
Met dit deeg worden nu de te reinigen
wanden afgewreven^ Geperste of plas
tisch geornamenteerde papieren moeten
wat voorzichtiger behandeld worden. jQe
op de betere kwaliteiten gedrukte kristal-
of brokaatkleuren zijn in den regel wel
zoo goed gefixeerd, dat ze deze wrijvende
reiniging zonder kleurverlies kunnen ver
dragen. Echter van goecl vervaardigde
bladmetaaldrukken vindt men thans nog
slechts bij zeer oude leeren behangsels,
want de kunst om goud bij behangseldruk
te imiteeren verstaat- do tegenwoordige
techniek uitstekend. De z.g. legeeringen
bestaan uit een samensmelting van koper,
zink en tin, eventueel ook andere metalen,
die tot bladmetaal geslagen en bij 't druk
ken van behangselpapieren evenals bij de
coratieschilderwerk met succes worden* ge
bruikt. Bij de beschreven reinigingsmetho
de komt bet echter niet aan op de kwali
teit der bronzen en bladmelalen, alleen
dient men er op te letten, dat ze goed ge
fixeerd zijn. Indien' dit het geval is kan
do reiniging op krachtige wijze geschie
den. Alle behangselpapieren', die bedekt
zijn met een weefsellaag van Coll odium of
Ohardonnetzijde, zooals b.v. Tekko, Salu-
bra, enz. nemen niet spoedig vuil aan,
maar na langeren tijd" zal een reiniging
als de beschreiene goede diensten bewij
zen, te meer waar bet gaat om de instand
houding van kostbare stoffen. Maar ook
alle overige behangselsoorten waarbij de
kleuren met gummi, dextrine, lijm, enz.,
gefixeerd zijn, kunnen, met bet praeparaat
gereinigd worden. Is de bekangselkleur
gefixeerd met in water oplosbare stoffen,
clan trachtte men het deeg zoo droog mo
gelijk te houden.
Het reinigings-praeparaat is behalve
voor behangselpapier ook te .gebruiken
voor geschilderde wanden, en plafonds,
schilderijen, foto's, gravures en teekenin-
g-en. want de werking heeft veel overeen
komst met die van radeergummi. Men
moet bij do bereiding van het praeparaat
steeds er op letten, dat alle bestanddeelen
goed fijn gewreven zijn, want ingekneede
korrels zouden de oppervlakte beschadi
gen, waarom het raadzaam is bet meng
sel door een fijne zeef te gieten. Bij de
zeer goedkcope papiëxen is het nutteloos
deze reinigingsmethode toe te passen,
aangezien daarop de kleuren meestal te
slecht zijn gefixeerd. Voor middelmatige
papieren is ze echter zeer goed toe te pas
sen, .en z© kan misschien voor huiseige
naren practisch nut hebben. Vetvlekken
verwijder© men met een ia benzine ge
doopte spons.
KLIMPLANTEN.
Als men zoo hier en daar rondkijkt, ziel
mén, jammer genoeg, nog veel muren en
schuttingen, dde dfrva-Hend leelijk zijn,
't zij door ouderdom, verveloosheid of an
derszins.
Jammer is dat, omdat zulke muren of
schuttingen (of afrasteringen) in plaats
\an opvallend leelijk in het oogloopend
mooi kunnen gemaakt worden, louter door
het aanplanten van eenige, meest heel
goedkoope, planten of boomen; het is zelfs
mogelijk sommige vlakken productief te
maken, niet door ze te laten beschilderen
met in het oog-loopende reclame, maar
door er geleidde vruchtboomen tegen te
planten, mits bet muren of schuttingen
betreft, die genoeg zon opvangen.
De planten, die zich leenen om tegen
muren en schuttingen geplant te worden,
kan men verdeelen in echte klimplanten,
die zichzelf aan den muur of schutting
vasthechten door middel van hecht wor
tels of die zich om de een of andere „ge
gons tand" heenslingeren en in hoornen,
die langs latten, ijzerdraad of spijkers ge
leid. moeten worden. Dit zijn dus geen
eigenlijke, klimplanten maar meer lei
boom en. die,ontstaan zijn door de snoei-
kunst des kweekers.
Van de echte klimplanten kan iedereen
wel eenige soorten opnoemen, we behoe
ven slechts te beginnen met de zeer ge
liefde en betrekkelijk veel gebruikte, altijd
groenblijvende klimop, die zich met zijn
heobtwortekjes zoo vast hecht, dat men
het er slechts met gewehl weer af krijgen
kan. Klimpop heeft nog dit voor, dat de
muren hekleed met klimop buitengewoon
droog zijn en warm in den winter en koel
in den zomer.
De "wilde wijngaard is ook een oude be
kende, waarvan men z.g. zelf hechtende
heeft en ook soorten die zichzelf niet hech
ten, de laatsten moet men dus met latten
of ijzerdraad opbinden.
Van de zelfhechtende wilde wijngaard
(Ampelopsis is de potjes-Ia tij nsche naam)
bestaat een heel mooie soort, die in het
naiaar heel mooie brum-roode blaadjes
krijgt, namelijk de wilde wijngaard, die
door den Engelschen kweeker Veitch in
den handel is gebracht, de Ampelopsis
Veitchi. Overigens zijn er nog vele, in
meer of mindere mate, afwijkende soorten
van evenals men die beeft van de klimop.
De windende klimplanten, dus die zon
der hechtwortels, zijn vertegenwoordigd'
door de zeer bekende, prachtig bloeiende
blauwe regen ("Wistaria chinensis of Gly
cine chinensis), die uit China afkomstig is
zooals de naam zegt, de minder bekende
maar niettemin mooie Aristolocbia Sipho
of Duitsohe pijp. Jamtmer, dat deze plant,
die prachtige bladeren heeft, in ons kli
maat nooit of bijna nooit buiten bloeit en
id den winter het blad laat vallen.
Wil men een mum* in korten tijd be
dekt hebben, dan kan men gebruik ma
ken van de Polygonum Auberti of de Po
lygonum baldschanicum, een. plant die in
één jaar takken maakt von 10 Meter
en die soms nog heel dicht bezet is met
leuke, kleine, riekende, witachtige bloem
pjes.
Een paar oude bekenden zijn de cle
matis en d.e kamperfoelie. Van do eerste
heeft men vele soorten, maar die met
schitterende blauwe bloemen van 8 c.M
doorsnede, is wel bet meest bekend. De
clematis houdt veel van een zonnige stand
plaats.
De kamperfoelie is ook door eenige soor
ten vertegenwoordigd: ze staan allen bet
liefst op een ietwat beschaduwde plaats.
Tot de laatste groep, n.l. de klimplanten
die niet klimmen, behoort eigenlijk alles
wat lange slappe takken vormt, zooals we
reeds zeiden zou men dan ook moeten
spreken" van leirozen inplaata van klim
rozen.
Van de sierboomen of planten kan men
voor muurbekleeding o.a. gebruik maken
van: rozen, gouden regen, naakt bloeiende
jasmijn (bloeit in Januari—Februari, met
bonderde gele bloempjes). Prunus lauro-
cerasus, coloneaster (laagblijvende in den
winter mooie bessen), enz.
Wil men fruitboomen tegen schuttin
gen of muren hebben, dan kan men ge
bruik maken van: peren, appels, morellen,
witte druiven, vijgen, moerbeien, abri
kozen, perziken, enz.
De vijf laatst opgenoemde boomsoorten
vragen heel veel zon, doch van de drie
eerst opgenoemde beslaan wel soorten, die
bet met wat minder zon ook nog wel doen
zoodat er bijna geen muur of schutting is,
die zoo slecht gelegen is, dat. er niets
voor te vinden is om de naaktheid te bo-i
dekken.
V. H.
TOMATEN.
Er is geen vrucht- op te noemen, die iri
enkele jaren in ons land zooveel opgang-
gemaakt heeft als de tomaat (Solanum ly-
copersicum, Lycopersicum esculentum, fam
Solaneae). En geen wonder. In een geedo
keuken is e.r van tomaten Zoo ongeveer van
alles te maken.
Hoewel de teelt van tomaten in 't groot
in kassen uitgeoefend wordt is bet toch
heel goed mogelijk ze buite.n te kweeken,
mits men over een zonnig hoektje tegen
een muur of schutting beschikt. Zelf3 in
dezen zomer, waarin we toch heusch niet
over te veel zon te klagen hadden (of heb
ben), hebben we buiten nog mooie vruch
ten gezien.
De leek kan in Februari in een bakje of
potje in de kamer zaaien e,n zoodra moge
lijk verspenen (is verplanten) in voedzame
lichte aarde. Zijn de plaatjes groot genoeg,
dan zet men ze in heel kleine potjes, steeds
nog in de kamex, of in een bakje. Steeds
echter vorstvrij en zoo warnj, mogelijk.
Zoodra men. ge-en nachtvorsten meer ver
wacht. (half Mei) kan men ze buiten óp de
meest beschutte warmste plaats uitplanten
op'50 c.M. afstand; men zet er meteen een
flinke stok bij of men spant 'n eindje ijzer
draad om de plant, .{klimplant) aan vast to
binden.
Gieten behoeft men buiten in de meeste
gevallen niet, d. w. z. als de grond niet te
bcht en zeer voedzaam is.
Men kweekt, de tomaat het! beste op één
stengel, d- w. z. men haalt steeds de zij
scheuten. die zich spoedig in de oksels der
bladeren vertoonen, eruit, zoodat de plant
slechts een kop heeft.
Is de plant pl m. 1 M. hoog (dan zijn er
3 a- 5 bloemtrossen), dan haalt men er ook
de laatste kop uit..
"De vruchten, die in het najaar, als het
gaat vriezen, nog niet. rijp zijn, kan men
op zolder na laten rijpen.
Aangezien tomaten soms even duur of
nog duurder zijn dan appels of peren (zoo
als nu) lijkt het ons wel de moeite waard
bet eens te probeeren. temeer nog, daar een
tomatenplant op zichzelf al een sieraad
voor den-tuin is, afge.zien nog van de
prachtige roode vruchten.
Leader" is een heel goede soort om bui/
ten te kweeken Y. H.
VRAGENBUS.
Vraag!' Begin Januari 1923 kreeg ild
in ee.n pot- een mooie bloeiende Kerstroos.
Uitgebloeid-zijnde plaatste ik haar in den
vollen grond. Daar verloor ze al spoedig
baar bladeren, doch vormde nieuwe knop
pen, die mij deden verwachten, dat zich
nieuwe bladeren zouden vormen en daarna
bloemen. Het bleef echter bij knoppen etf
omdat ze vermoedelijk in de kas was ge
kweekt. bracht ik haar in een pot in blad-j
aarde in de kamer. De knoppen deden ech
ter niets. Ongeveer April 1924 heb ik de
plant verpot en lichtere aarde gegeven en
in den tuin geplaatst. Er hebben zich toen
al spoedig tamelijk veel en goede bladeren
ontwikkeld. Tot nu toe staat de plant'
steqrls buiten.
Mijn vraag is nu: wat zal ik verder doen!
om ook bloemen te krijgen? Moet de plant
buiten blijven of in huis komen? Moet ze
buiten in of uit de zon of in-de Kamer in
of uit de zon? Moet ze. ve.el water hebben,
als ze in huis komt? Moet ze bemest wor
den. zoo ja- welke mest (oude koemest, sier
of kunstmest?) Als ze in pot moet blvven
moe,t dan de pot bijzonder groot- ziin?
T. te R.
'Antwoord: De plotselinge overgang
tusschen kamertemperatuur en die van bui
ten zal wellicht de oorzaak geweest
van het bloedverlies in het voorjaar 1_9°3.
Dat. TJ de plant in April 1924 buite.n b^bfc
gezefc is heel goed, ze boort namelr1- hui.
ten. liefs in den volle grond en in diffuus
licht. In voedzame niet te zanderige grr"d
(veen, lichte klei of zavel) gevoelt, ze zich
het beste thuis. TJ kunt de plant in October
in een koel vertrek zetten om er in de ka
mer, tegen Kerstmis, van te profiteeren en'
U kunt ze ook buiten (°en weinig beach ut)'
laten staan om er dan in FebruariMaart,
al naar de strengheid van den winter, in'
den tuin bloemen van te hebben. De zui
verste bloemen krijgt, u echter in de ka
mer. De grond moet in den winter (in d©
kamer) vochtig zijn. dus niet nat e*1 Ui
kunt een waterig aftreksel van oude koe
mest geven. Is de plant uitgebloeid en
vriest, het dan niet, dan kunt u ze buiten
op ee.n besehut. plekje in den vollen grond
zetten. In October van het. volgend j;
zet u de plant met een flinke kluit in eert
niet te groote pot. en plaatst ze weer in de
kamer enz. Wordt de. plant te groot dan
kimt u ze in stukken scheuren en iedef
stuk apart in goed bemesten grond (koe
mest) uitplanten.
Bij de beantwoording van uw vraag raai
we van de veronderstelling uit, dat U ei
gewone witte Kerstroos hebt (Ilelleborui
niger (Nieskruid).
Vraag: Ik heb een Clivia, ze blceit
voor- en najaar. Verleden jaar toen ze ge
bloeid bad bleef de. stengel staan met een
groote, groene, glimmende knop er j
Ze hebben me toen den raad gegeven
den stengel af te snijden. Dit heb ik
daan. maar toen kwam er uit de afgesne'.
den stengel vocht, loopen en alle punten
der bladeren werden geel.
Nu heeft ze dit jaar weer gebloeid eri
staat weer in denzelfden staat (Stengel m|f
grooten knop eraan).
Kunt. u mij ook zeggen wat ik daar azfl
doen moet? v. d. W. te 18
Antwoord Het geel worden def
bladpunten is niet zoozeer le wijten aart
het afsnijden van de. bloemstengel dan lyel
aan het feit, dat uwe Clivia t-wecmawj
bloeit; dat is namelijk de gewoonte niet