Tweed© Blad stadsnieuws RAD Dinsdag 20 Mei 1924 De Kapel te Heilo. In deze maand van bloemen In deze maand zoo schoon Laat ons Maria roemen, De Moeder van Gods Zoon. Aldus een heel oud kerkliedje, dat in sommige dorpen in den omtrek van Leiden nóg bij het Marialof gezongen wordt. Een póötischc gedachte is het geweest, de Meimaand toe te wijden aan onzè Allerzoetste Moeder, haar altaar te sieren met de gaven van Mei, haar beeld lieflijk te omkransen met pracht van bloomen. Wij trachten er Haar mee te eeren; wij trachten in onze bloemenhulde iets neer te loggen van den grenzeloozen dank, die wij Haar verschuldigd zijn, onze Middelares, onze Voorspreekster, op wie nog nimmer e'en schuldbewust raenschenkind zich te vergeefs beroepen heeft. Vóór de hervorming heeft de Maria- Vereering zeldzaam in deze landen ge bloeid. Daarna werd zij onderdrukt, maar de innigheid en de trouw van het Room- sclie bart heeft steeds in de binnenkamer Maria's lieflijkheid geëerd en gevierd. En bij den hernieuwden opbloei van het Roomsche leven gedurende de 19de eeuw hebben de Roomschen weer meer in 't openbaar van hun Maria-devotie kunnen getuigen. En vooral" de echt vaderlandsche devotie is in Maria's historische genade oorden weer tot haar recht gekomen en bloeit weer heerlijk op. We denken vooral aan O. L. Vrouw ter Nood bij Heiloo, een roemrijk Middel- eeuwsch bedevaartsoord waarvan in de 16e en 17e eeuw elke herinnering moest worden uitgewischt. En toch bleven de ge- loovigen hangen aan de plaats en vericht- len er in stilte bun devotie, tot in 1830 de kerkelijke overheid, uit een oogpunt van voorzichtigheid, de pelgrimages verbood. Maar in 1886 begint het weer omstreeks denzelfden tijd, dat 'ook de Stille Omgang krachtig herleeft. En nu we weien het nu is er weer een kapel, er is een park in de omgeving, waar de processie zich weer in haar glorie kan ontplooien, er is een kruisweg en we wachten nu nog slechts op tien houw van oen glorieus heiligdom, een Kerk, waar door in deze streek Maria gansch en al in Haar eer wordt hersteld. Moge het spoedig zoover komen, want, zal door Gods genade het afgedwaalde Ne derland weer terugkeeren tot de H. Moe derkerk, dan moet de voorspraak en het gebed van Maria bij baar Zoon daartoe onnoemelijk veel bijdragen. Ik schrijf u thans een vers af van A'lb'erï ine SteenhoffSmulders, 'dat reeds geschreven was vóór de kapel verrezen was, een heel mooi gedicht, dat in de eerste drie strophen een beeld geeft van 't Mid- deleeuwsche verleden; in de vierde ver haalt van onteering, smaad en stil ver trouwen, en in de heide laatste uiting geeft aan wensclien, waarvan reeds een gedeelte in vervulling ging. Zij kwamen door het woud En 't ruige duin getogen, De poorter en de laat, 1 Vermoeid en neergebogen 1 Door 's levens nood. Zij kwamen uit de burcht Met rinkelende zwaarden, De ridders en de vorst Op rood-geluigde- gaarden, Bedroefd ten dood. En in het heiligdom, Waar zilverige abeelen Als 't morgenwindje komt De bonte vensters streelen, Waar 't kreupelhout Doorwaaid is van den geur Der blanke moietwijgen, De bloesems van de brem, Met fiere gratie nijgen In 't kleed van goud Daar zijn' zo neergeknield, De banden saamgevouweu, Met kinderlijk geloof, Met ridderlijk vertrouwen, Voor 't beeld der Maagd, Die ieder troosten wil In moederlijk erbarmen, Die ieder troosten kan. Wijl ze op haar zachte armen Hour Kindje draagt. De booze giug door 't land, En heeft met felle slagen De muren neergeveld, Die zooveel wondren zagen; Maar op het puin Bracht Holland nog zijn groef Aan Haar, de Vlekkelooze, Die stille prijken bleef Als wondervolle rozo In Holland's tuin. Wij willen óók weer gaan, Do handen saamgevouwen, Met ridderlijk vertrouwen, Oprecht en rain. Willen wij óók weer doen Wat onze vad'ren deden, Naar oude Roomsche wijs, Naar oude Roomsche zeden, Haar kind'ren zijn. 'Wie doel in Kennemerland Weer de oude klokken zingen? Wie wekt ze weder op, De doode herinneringen? In heldren schijn? Zal op de schoonste plek Der weeldrige landouwen. Zal daar voor 't kleine beeld Der Zoete Lieve Vrouwe, Geen woning zijn? N. J. H. Naar het Land van Belofte en Vervulling. XI. ECCE-HOMOKLOOSTER. GETHSEMANIRIJ DEN HOLL. CONSUL. DE KLAAG- MUUR. BIJ DE BENEDICTIJNEN. SCHISMATIEKE UITZINNIGHEDEN. Jerusalem. 27 April 1924. bevindt zich een onderaardsche kerk een groote crypte kan men ze noemen waar toe men afdaalt langs een breede trap van 48 treden. Deze kerk is, ofschoon weder rechtelijk, in het bezit van Schismatieke Grieken en Armeniërs. In een zijarm van deze kerk wijst men u een grafkamer, een grafhuisje, waarbinnen zich het graf van Maria*) zou bevinden. Een zeer oude tra ditie n.L, steunend op apocriefe evangeliën van de 3e en 4e eeuw, -noemt Gethsemani als de plaats, waar Maria begraven is, die, zooals we vroeger zagen, waarschijnlijk te Jerusalem en niet te Epfcese is gestorven. En de kerk van de Dormitio B. M. V. dan? Deze is gebouwd op den Sionheuvel (het Christelijk Sion, niet te verwarren met het Bijbelsch Sion, waarover we in den vorigen brief spraken en dat oostelijk -lag. de stad van David) en wel op de plaats, waar men liet overlijden van Jesus' Moeder her. denkt De Turksche kazerne beschouwt men te genwoordig als de plaats, waar het recht huis van Pilatus gestaan heeft. Daarom be gint men den Kruisweg, die iederen Vrij dagmiddag in de straten van Jerusalem wordt gehouden, ook altijd d^hr. Toch dateert deze opvatting eerst uit de 36e eeuw. Teksten uit het eind der 12de eeuw localiseeren het pretorium van Pilatus (cle plaats dus, waar Pilatus ook het „Ecce homo" lieeft gesproken) op het terrein van het tegenwoordige Ecce-Homoklooster, gele gen niet ver van de Turksche kazerne. Het zal menigeen wellicht ietwat bevreemden, dat er over zulke voorname plaatsen zulk eene verwarring heersclit. Als men echter bedenkt, dat de H. Stad na Christus wel twintigmaal verwoest is (o. a. door Titus in 70, door Aelius Adria ans in 135, door de Perzen in 614, door He- raclius in 629 en door Omar in 638), zal de bevreemding wel wijken. Het Ecce-Homo klooster hoort toe aan de zusters van O. L. Vrouw van Sion, die er weeshuis, pensio naat en school houden. Het was daarheen, dat we ons begaven in den middag van denzelfden dag, dat we 's morgens naar Jericho waren geweest. We woonden in de fraaie kapel een Lof bij, wierpen van het terras boven op het dak van het klooster «eii ruimen blik op heel de stad en men "ees er ons de steen-en arcade, die Jesus getreden zou hebben op het oogenblik, dat Pilatus sprak: „Ecce Homo". Den anderen morgen waren we allen aan wezig in de Grot van Gethsemani. In deze dmt, waarin vier altaren; staan, lazen alle priesters de Mis, terwijl er nog zooveel •hunUe over was, dat alle leeken er een Maatsje hadden. Vele eeuwen lang heeft ■flen deze grot beschouwd als de plaats van testis' Doodstrijd, terwijl men boven ko- 'flend op het eind van het terrein, dat de voormalige hof der olijven geweest moet 3'Jti, u dc plaats toonde van Jesus' verraad 3n gevangenneming. In den laatsten tijd ven vel hebben de bijbelkundigen de verha- #n der oude pelgrims, o.a.' van den Pelgrim 7an Bordeaux (333) er nog eens op nagesla- Jen. en bemerkt, dal. men zich eeuwenlang frgist heeft, en dat de localisatie juist mdersoni moet zijn. De lezer begrijpt, dat we in een betrekkelijk klein krantenartikel Jaaroyer niet verder kunnen uitweiden. De ^tenciscanen hebben op het terrein van je!1 vo°i'maligen hof der olijven in 1892 de j"nen van een zeer oude kerk- (kerk van ^en Doodstrijd? als dit waar is, is het ^aagstuk wellicht zijn oplossing nabij) ge- oiu en, en terzelfder plaatse bouwen de ran°lscanen nu een nieuwe. Dicht bij de 0 van den Doodstrijd (oude opvatting) Kort na onze terugkomst, uit Gethsemani begaf ik mij naar het Hollandsche consu laat, gelegen dicht bij kerk en klooster der Dominicanen Sint Stephanus. De heer Kaan, die Israëliet van belijdenis is, ont ving mij zeer prettig, verklaarde het aan genaam te vinden, als de Hollanders bij liem hunne opwachting kwamen maken, en bood mij Turksche koffie aan en een Haje- nius, een echten Hajenius, lezer, heeleinaal in Jerusalem. Ik zei hem echter, dat- mijne komst nog 'n andere reden had, nl. om* be scheiden te protesteeren tegen den over last, dien de Latijnsche Katholieken in Je rusalem van de Scliismatieken, met name van de Kopten, moesten ondergaan, en om hem, den Nederlandschen Consul, mijn wensch kenbaar te -maken, in den vreemde evengoed als in het vaderland op een onge stoorde wijze mijn godsdienstplichten te vervullen. De consul verzekerde daarin gaarne de katholieken -ter wille te zullen zijn, achtte echter de godsdienstkwestie in Jerusalem uiterst ingewikkeld en eindigde, met mij te verzoeken een schriftelijk rap port van het gebeurde in te dienen, omdat hij daarmee heter zou kunnen werken in het belang der katholieke zaak. Met de be lofte dit t© zullen doen, verliet ik den Con sul. Het schriftelijk verslag van de onheb belijkheden der Kopten in de kerk van het H. Gtaf op lsten Paaselulag werd daags daarna door mij ingediend. In een gedeelte van het oude, nu geheel bebouwde, Tyropéondal, bij een stuk muur aan de westzijde van het Tempelplein, ko men op den vooravond van Sabbath en feestdag vele Joden, zoo mannen als vrou wen. bijeen, om de verstrooiing hunner na tie té ibewëenën. Om dat' te zien, begaven wij dien middag 't was Vrijdag ons op weg en bereikten door een wirwar van Joodsche en Muzelmansche straten en ste gen. waaraan zelfs de bazars volgens het type-Cairo niet ontbreken, den bekenden klaagmuur. Treffend schouwspel! Daar staan de Joden, zich niet bekommerend de vreemdelingen, die hen bekijken, en ge dost in een Zoudagskleedij van zeer uiteen- loopende soorten, uit hun bidboeken de lamentaties van Jeremias en andere, daar voor gemaakte, gebeden op te zeggen, daar bij vaak hun bovenlijf zacht slingerend ii de richting van den muur..Hoort ze hun ■klachten mompelen, ziet hun meewarige ge laten met betraande oogen, en ge voelt iets van 't tragisch, door hen zelf agesrocekte, lot der zonen van het oude volk, waarover Kleerekoper, de oproerige krabbelaar, een maal zoo mooi geschreven heeftMenig Shylock- en Ahasverustype zag ik onder hen. en bij het verlaten van den klaagmuur was het ine duidelijker dan ooit, hoe zwaar de straf is van den stam, die verworpen werd, omdat hij zijn edelsten Spruit ver-* wierp De Zaterdagmorgen begon weer heel goed. Na vroeg de Mis gelezen te hebben in de mooie kapel van Notre Dame do Fran ce begaven we ons tegen 7 uur naar de kerk, geheeten Dormitio B. M. V., dië gelegen is op den C'hristelijken Sinnsberg dicht bij 't Cenakel. en beschouwd wordt gebouwd te zijn op de plaats, waar Jesus' Moeder ge storven is. Gezamenlijk Holland zong daar, tot groote stichting natuurlijk van alle aan wezigen, een plechtigePinkstermis. PinksLermis daags voor Beloken Pasclien? Ge moet nl. weten, lezer, dat pelgrims in Jerusalem het voorrecht hebben, in die kerk op welken dag van het jaar ook de Mis van Pinksteren te lezen, uitgezonderd enkele dagen, waarop de rubrieken het niet toelaten. Eigenlijk moest dezo Mis gelezen worden in het Cenakel, de plaats, waar de H. Geest over de Apostelen is neergedaald, maar het Cenakel is een eenvoudige boven zaal, waar geen g.-dsdienstoefeningen wor den gehouden, on daarom wordt zulk een Pinkstermis gelezen in dc vlak bij het Ce nakel gelegen Dormitio. Na de Mis werd ons een .gezellig ontbijt aangeboden door de Beuroner Benedictijnen, die de kerk bedie nen, beklommen den hoogen, naast de kerk gelegen campanile, vanwaar men een zcld- j xaam uitzicht heeft over Jerusalem, en keerden naar het Hotel terug, onderweg nog trachtend do kerk dér Schismatieke i Armeniërs, die zoo mooi moet zijn, te be- zooken; ze was echter gesloten. Na een kort oponthoud in het Hotel tier j Assomptionisten begaven we ons na-ar de H Grafkerk, daarbij vooral geleid door nieuwsgierigheid. Onze Zaterdag ma Pa- schen nl. is voor alle Schismatieke Christe nen Paasch-Zaterdag, en hun voorna plechtigheid ap dien dag bestaat in het ontsteken van heb „heilig vuur". Tegen 12 uur begeven de bisschoppen der Schismatieke partijen; Grieken, Ar meniërs en Kopten.zicheéen voor één in hei H. Grafmonument, ontsteken daar licht-, en .laten aan dit licht huii sectarissen hun kaarsen ontsteken. Dit gaat vaak gepaard met oproerige beweging, want ook de Sehis. matieke groepen onderling verstaan elkan der niet. Iïet„is.zelfs wel eens .gebeurd, ver telde me iemand, die al jaren lang in Jeru salem woont, dat er dooden vielen. Toen ik in de. H. Grafkerk kwam, was 't een leven ran de andere wereld. Ze wa3 propvol menschen, die groctendeels geïnstalleerd waren in de voor deze week hun Goede Week! tusschén de pilaren aangebrachte houten galerijen. Op deze galerijen bren- ;en de Scliismatieken heele dagen, zelfs de nachten, van hun Goede Week door. Het. was er een gejoel en geschreeuw, waarover een rustige Hollander van verbazing de handen in elkaar slaat. Nu en dan bivak het volk op de tribunes in handgeklap en hoera geroep uit. Dit gold, naar men mij vertelde, de armenisclie priesters, die ergens in een voor mij onzichtbaar kapelletje aan het plechtig-doen waren Een groote groep ge wapende Palestijnsche politie hield de wacht bij het H. Graf. We wachtten een half uur, maar er gebeurde niets. We verlie. ten. dus de kerk om naar 't Hotel te gaan, pelgrims buiten op het plein rieden ons te blijven, want de Grieksche patriarch was op komst voor de plechtigheid van heb ^Heilig vuur. Ook het plein was stampvol en op de daken der naburige huizen krioel de het. Na een poosje een hevig gejoel. De patriarch? Neen, te midden van een groote groep Grieksche Scliismatieken stond een raar uitgedoschte man, op de schouders van een andeven man hoog tusschén de menigte uit. Hij droeg in elke hand een zwaard, schermde daar potsierlijk mee, en als de sloet stilhield, zong hij een onverstaanbaar lied, waarna alle andoren oorverdoovendin vielen. Nadat dit spektakel een tijd ge duurd had, verdween de heele groep in de basiliek. Eindelijk, klokslag 12 uur, ver scheen de Grieksch-Schismatieke patriarch, het gouden kruis op de borst, on omringd door een stoet, zijner geestelijken. Het ge juich en handgeklap op het plein was zins- •erbijsterend. Toen gingen wc maar gauw weg. Arm volk, dat zoo Goede Week houdt. Tegen den avond begaven we ons door de warme zon 't is hier eiken dag zomer van April tot October toe nog eens naar de Basiliek, 't Was er zeer vuil en 'onwel- ïiekend. Geen wonder! In de afgeloopen week had dit heiligdom dag en nacht tot bivak gediend voor de Scliismatieken van hoog tot laag. Maar men was er onder luid rumoer aan het schoonmaken voor het Paaschfeest der Scheurmakers. O heilig graf van Jesus, waarvan moet Gij al niet getuige zijn! Ja, 't is wel waar, wat de oud-gene raal der Assomptionisten in een proek op Witten Donderdag uitriep:' „Heb H. Land is een land van tegenspraak en verwarring". En vooral in Jerusalc-m gaat het er, zooals een geestige Franschman me opmerkte 'unique ct inique" toe. „Rijs op, o Heer, zoo zouden we met den psalmist (ps. 73) wil len uitroepen, en oordeel uwe zaak! Denk aan de beleedigingen van hen, die den hee- len dag uitzinnig zijn!" Uitzinnig j'a, vooral op „hun" Paasch-Zaterdag. H. A. ULLEMAN, pr. Uit dit graf zou Maria dus ten Hendel opgenomen zijn. Dit is dan ook de titel der onderaardsche kerk. GEMEENTERAAD. (Vervolg). 12o. Voorstel: a. in zake toekenning van een personeele toelage aan de bevolkingsagenten, wegens het gemis van de door hen genoten wo ningtoelage; b. tot toekenning van een gratificatie in eens aan de bevolkingsagenten, wegens ge mis aan inkomsten uit particulier werk; c. tot vaststelling van den desbetreffen- den begrootingsstaat. Bij punt b. zegt de heer E 1 k e r b o u t dat het hem vreemd voorkomt dat dit par ticulier werk als een hij be trekking wordt beschouwd. Het gaat hier om particuliere zaken, dio geheel I03 van de eigenlijke be trekking staan. Er rijn heel wat ambténaar ren die op deze wijze inkomsten missen. De heer Wit mans sluit zich hierbij aan. De heer Reimeringer, "Weth., zegt dat deze hoeren sinds jaren een toelage vaa f100 ontvingen van de Ned. Herv. Kerk voor het bijhouden der registers. Spr. acht eenige toelage wel gewenscht. De heer Eikerbout vraagt of in hunne instructie het verstrekken van deze gegevens voorkomt. Do V o o r z. antwoordt ontkennend. Door het besluit van den Raad tot inrich ting van het kaartsysteem is een gratifica tie z.i. zeer billijk. De heer E e r d m a n s is het hier niet mee eens. Feitelijk had de Ned. Herv. Kerk de inlichtingen van de Gemeente tegen be taling moeten hebben. Nu heeft zij ze niet- cfricieel en daardoor goedkooper gekregen, maar er is geen reden daarom een grati ficatie toe te kennen. De heer Reimeringer zegt dat het Kerkbestuur nu f30 goedkooper uit is. Do heer Ee r dm an s: daar gaat het niet om. De V o o r z. zegt dat het hier louter een kwestie van billijkheid is. Wie benoemd werd rekende op doze inkomsten, en nu heeft de Raad door zijn besluit dit onmo gelijk gemaakt. De heer S y t s m a acht een toelage bil lijk, daar de Gemeente nu ontvangt wat vroeger de ambtenaren kregen. Het voorstel van B. en W. in stemming gebracht wordt aangenomen met 18 tegen 11 stemmen. 13o. Voorstel tot toekenning van een vergoeding krachtens art. 100 der Lager Onderwijswet 1920, voor het jaar 1922, aan do Besturen van eenigo Bijzondere Scholen. Goedgekeurd. 14o. Verordening, als bedoeld in art. 30 van do verordening van 5 Juni 1879 (Gem. blad no. 3), betreffende de inrichting en het bestuur van het Gymnasium der Gemeente Leiden. Goedgekeurd. 15o. Verordening, houdende wijziging der Leerplichtwet. De heer Eerdmans gelooft dat de Raad met het voorstel moet meegaan, hoe wel hij do regeling feitelijk niet goedkeurt. Hij meent dat er te-gen toelating op ver- Maring van de hoofden der scholen zeer ernstige bezwaren bestaan, daar de hoof den zich niet genoeg in den gang van het onderwijs kunnen inwerken. Het voorstel wordt goedgekeurd. 16o. Voorstel om de Rijksregeling ten op zichte van de salarisvermindering, met ingang van 1 Mei 1924, toe te passen op het leerarenpersoneel aan het Gymnasium, de Hoogere Burgerschool met vijfjarigen cursus, de Hoogere Burgerschool voor Meisjes en de afd. A der gemeentelijke kweekschool voor onderwijzers en onder wijzeressen. De lieer K o o i s t r a zegt dat B. en W. schermen met intrekking der subsidie. Spr. heeft tegen oen dergelijke methode bezwaar, en meent dat de Raad niet ach ter de leiband van hooger geplaatste per sonen moet loopen. Wo staan hier voor een gevolg van de intrekking van art. 40, welk artikel door spr. wordt voorgelezen, evenals het oude artikel. Als wij dit sanclionneeren zijn wo de „fasalm" van den Minister. Spr. hoopt dat de Raad niet in de schoenen zal loopen zooals de Minister meent te moeten doen. Spr. zou gaarne vernemen wat de finan- cieele gevolgen van verwerping van dit voorstel zullen zijn. De heer Knuttel wil zich ook ver zetten tegen dit voorstel waardoor de eer ste stap op het hellende vlak deT salaris verlaging wordt gedaan. Spr. vraagt waar op deze wijze de macht van den Gemeenleraad blijft. Dit is nog heel iets anders dan dat een bepaald be sluit wordt gecasseerd; hier wordt ge- oischt te stemmen vóór een zaak waar men tegen is. Spr. vindt het-ergerlijk dat B. en W. nog een stapje verder gaan dan de Mi nister door ook het personeelvan de Kweekschool te treffen. De heer Eerdmans zegt, dat z.i. de 'Herren hun betoog een paar jaar te laat 'houden. Er is een tijd geweest dat we on^ afhankelijk waren van het Rijk. Daarna heeft de Gemeente zich aangesloten hij de regeling van het Rijk, én daarvan zal men nu de gevolgen moeten dragen. Men haid met zijn bezwaren moeten komen toen de verhoogingen aan de orde waren. De lieer Wilbrink sluit zich hierbij aan. Ais de heer Kooistra den raad geeft 'den Minister nieft te volgen, merkt hij op dat men dan de woordbreuk zal sanc- tionneeren. De zaak is echter, dat de hee- ren geen bezwaar hebben als het naar hun zin gaat. Als t gaat om verhoogingen volgt men wel den Minister. De heeecr K n u t t e 1: dat is nonsens. De heer Wilbrink: Neen de nonsens 630 7.35 7.50 7.50 7.50 8.00 8.10 8.20 8.35 9.20 9.50 10.20 UIT DE RADIO-WERELD. Wal er vanavond te hooren is. uur; F.L. (Eiffeltoren) 2600 M. Concert. 2.B.D. (Aberdeen) 495 M. Klassieke muziek. 5.W.A. (Cardiff) 350 M. Speech van den lord major vau Bristol 5.N.O. (Newcastle) 400 M. Tcbaikowsky-avond. 2.L.O. (Londen) 365 M. Gen eert. 5.S.C. (Glasgow) 420 M. Lite ratuur en muziek. 1 5.Ï.T. (Birmingham) 475 M. Midland festival competition. 6B.M. (Bournemouth) 385 M Britsche muziek. m Brussel 270 M. Werken van Massenet. P.T.T. (Postschool, Parijs) 450 M. Oude muziek. 2.L.O. (Londen) 365 M. Gonan Doyle over „Psychic develop ment". 2.L.O. The Savoy Bands. Radio bij de negers. Uit Londen wordt gemeld, dat op ver tok der inboorlingen-stammen, in Afrika verseneidene radio-stations zullen worden ingericht. Een groot aantal toestellen is daartoe reeds verscheept. Uit Denemarken. Lingby, het Deensche station met zijn 10 K.W. Lorbnz hooglampzender, geeft el- ken dag muziek van 8.50—10.05 Arrst. Z. T., dos Zondags van 8 20—9.20, op 240G Meter. P. C. I. I. in hooger beroep 1 De heer J. Jesse zendt ons een schrijven, waarin hij rich beklaagt over de wijze, waarop wordt opgetreden tegen de radio» proeyen van H. J. Jesse jr.. alias P. G. I. L Wij vonden een stukje- van dezelfde strekking in „Radio-Expres", wat wij hier laten volgen: Aan H. J. Jesse jr. -is beteekend, dat do ambtenaar van bet Openbaar Ministerie bij het Kantongerecht te Leiden hooger beroep heeft aangeteekend tegen het von nis, waarbij Jesse deels is vrijgesproken, deels ontslagen van rechtsvervolging, deels schuldig verklaard aan overtreding der Telegraafwet, maar zonder dat straf is opgelegd. Rij vernemen, dat de ambtenaar van het O. M. bij het kantongerecht, dat hooger beroep heeft aangeteekend, op last van den Officier van Justitie bij de' rechtbank to Den Haag. De verdediger, mr. Nord Thomson,, heeft nu ook namens den beklaagde hoo ger beroep aangeteekend. Intusschen is een poging gedaan, in dc eerste plaats om de opvanginrichting terug te krijgen, waarvoor het formulier- was ingevuld, en de ins Ir mnen ten die niel met de zendproef te maken hebben gehad, maar welke dingen P en T. toch in be slag meende te moeien nemen, ondanks bet feit, dat precies aangewezen werd, wat wèl tot het zendtoestel behoorde. In de tweede plaats ook hel overige, omdat er niets medé bewezen is, kan of zal wor den. (Accumulator van 60 gld. niet ge laden sinds 9 Maart.) Mr. Nord Thomson l.eoft hiertoe een bezoek gebracht bij den Officier van Jus titie bij de Rechtbank in Den Haag. Het bleek echter niet mogelijk, iets van de toe stellen terug te krijgen; ook niet de out- vantoestellen en meetinstrumenten alleen; ook niet de ontvangtoestellen; ook bleek het niet mogelijk alle toestellen voorloopig in het Kantongerecht te Leiden te laten. De Officier van Jusitie wilde van geen van deze verzoeken iels weten; een uit eenzetting dat met de toestellen niets be^ wezen behoefde te worden of kon worden, heeft uiet mogen baten. Evenmin de mede- deeling dat voor bet bezit van de ontvang inrichting het bekende formulier was inge vuld. Het Kantongerechtte Leiden stond toe, dat de bekL een veldwachter erbij natuur lijk, met een auto, door iemand daartoe aangeboden, alles Woensdag naar Don Haag bracht. Het Kantongerecht in Leiden had hem ook toegestaan op 30 April do toestellen behoorlijk op te bergen. De tele graafambtenaren hadden n.l. geen aanwij zing gegeven, dat gevoelige meetinstrumen ten niet op de bovendeksel van de accumu- latorbalterij gezet moeten worden. Tot zoover „Radio-Expres". De heer Jesse eindigt zijn schrijven aan ons met de volgende woorden: Het is wel zéér treurig dat de Staat der Nederlanden, gelukkig niet zijn inwoners, cn ook niet alle ambtenaren van dien Staat, op eenige internationale gebieden ten achter is. 40 jaar ten achter niet de tijdregeling door eenheid van minuten cn seconden op de geheele wereld; 23 jaar met de erkenning van interna tionale teekens voor Gewichten, lengte, in houd, hoeken, enz. 10 jaar met een regeling voor radtoproe- ven. Zie naar de U.S.A.; 5 jaar met de vermelding van barometer stand ook in milibars; 4 jaar met de internationale tijdregeling op zee. Men moot hiervan de volksvertegen woordiging geen verwijt maken, want deze zaken behooren door de Regeoring voorbe reid te worden. Complete TOESTELLEN en ONDERDEELEN voor draadlooze teBegirafie-televonie tegen concurreerende prijzen. Zie onze étaiages 6764 v.h. R. GEERA.ERTS-RETJTER MARE 70 - TEL. 1!»B - LESDEL

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1924 | | pagina 3