I VOOR DE VROUWEN. JA- is om weei* „'gewoon3' te doen, alsof tnlets gebeurd is, wie liet eerste de hand 'der verzoening uitsteekt, wie het eerst weer loyaal de vriendschap voortzet heeft het meeste durf om in eigen leven 'christelijke beginselen door te voeren... 'Christelijke beginselen doorvoeren tot do 'consequentie, to't de logische gevolgtrek king van wat jzij ei-aöhen aan oilers en ïnoeilo en versterving der eigenliefde, aan zelfheheorsohing en zichzelf-vergeben! Öat is échte durf! dat e i s c h t veel meer mannenkracht en stalen zielenadel dan be ledigen, haten en afkeer-houden, mee sleuren met do groote massa, kuddedier- Tvezen in den stroom van wereldsche 'dwaalbegrippen! Wie zichzelf aandurft, is inderdaad moe- 'dig: di e durft! Wie weet te lijden, te dul- 'öen, te vergeven, te helpen... die durft biet chris'telijken moed! Wie weet te 'toonen, dat hij zijn weg kent in innige (overtuiging van mooie, ware levensbe schouwing, en dat hij door geen enkele kracht zich daaruit laat dringen hetzij Vriend of vijand, patroon of ondergeschik te die durft! Wie altijd en overal en tegenover iedereen eerlijk durft te wezen: die 'durft! Wie zijn eigen gebreken durft bekijken 'en d'e verbetering aanvatten: d i o durft. WTie zoo sterk is, dat hij zwijgen kan hij beleedigingen, ondank of onheusche be handeling, zwijgen en zich heheersohen, fcooal's Christus deeddie durft! G. P. J. v. d. BURG,. Pr. Hageveld, Heemstede. theersohing als weinig Ncde-rlandscbé dich ters van den tegenwoordigen tijd. Het is lalles even kleurig on afwisselend; maar nergens vindt uien de schelle contrasten, (de hotsende disharmonieën en afstootende onevenwichtigheden, die men zoo dikwijls windt dn de verzon van de allermodernste dichters, die hmi inspiratie zoeken te jluchten in de z.g. vrije verzen, waarvan Swij ide vorige weken een paar allerdwaas te voorbeelden gaven. Tegenover die mo derne mailiigheden treft ons hij Ruttten, lelie ock pas veertig is, een zeldzame- rust -jen heheerschiug. Is hij niet d'e zingende stem van het tLimburgscho heuvelland, in harmonie mét de glooiing van 't landschap, met de Ha lterende stroomen, die zich spoeden naar de Maasvallei, de zingende stem van het beminnelijkste vdlkje dat Nocrland's bo dem bewoont? Voor het grootste gedeelte zijh. de ge dichten ik dezen, bundel dan ook geïnspi reerd door Limhnrgsühe {natuurschoon heid. Ik begin mét u-cen gedicht af te -schrij- Veni, waarin Rutten zijn poëtisch heuvel land bezingt. Heuvel in blijde rijen, Heuvelreeks vaai mijn land, Ruig van woudgroene meien, v Blond met koren beplant. Heuvels in blijde rijen, Uit den tuin mijner jeugd, - i Heuvels, waar ik vergaarde Diépere vreugd mijner vreugd: Schoon heeft u God geschapen Rond het gelaat van mijn land. Schoon als de droom in mijn. slapen, Schoon -als een bloem in mijn hand, Zhcht is de lijn uwer glijding, Zacht is uw hellend gebaar, Of hét een streeling en wijding Over mijn wimperen waar. -5. r Tempel voor stille gebeden, Heuv-eTemd veld vol gezang} ,- Gulden huis yan dijen vrede, Waar ik vast naar verlang. I Ver in de verte van droomen, Tegen een .wondere lucht,. Laat gij uw ruggen loomen- Als een verstild gerucht. .Spant gij uw stolpende prac'hten, Heuvel-s zoo ri jk hezond, Gij, van .al mijn gedachten De eindlooze -achtergrond. En nog een lied op Limburg ïaajfc ik hier volgen, een lied, uitbundiger dan 't vori ge. breeder .van rhythmo, kleuriger van muzikale klahkenval maar ten slotëte met een timbre van weemo'ed als de dichter overweegt hoe hij huiten zijn droomenrijk zou moeten laven. Ik geef mijn lezers an loverweging, deze verzen te bewaren, to lezen en te herlezen en ze bi'j gelegenheid te declamccren; ze zingen zich zelf. Mijn lied its als een paarlen .dauw", O Limburg, op uw heuveWoppen, 1 lEen droom van .paars-doorsohenen blauw; Muziek gestold in gouden droppen: Een glorié om uw h'loncTe hoofd, Een lied, dat uw verlokken looft.' Mi.in heuvelland, mijn idroomenrijk, - In 't rotidcn van de lucht geborgen, Hoe weet mijn heil uw veflge wijk, 1 En vaii den avond 'tot den morgen', Be-strijkt mijn ziel niet schucktre-n lust De dalen uwer schoono rust. lNu moet ik van verlangen leven, 1 Alleen met droom gelukkig zijn," U:lt heimwee en herdenken weven Een wa van winterzonneschijn; Ach, -luttel i's li'eriunering Waar 't allerliefst verloren ging. Legendeni'i'jk, mijn saga land, J i Ik kan uw geur en licht niet derven'; Mijn loovertiiin,'mijn lusftwar-ahd, Is leven -buiten n niét sterven? De Schoonheid wandelt Stal gez'ind 7— De wegen, die m:,jn woe bemint. Zoo legert, als -een morgenmist. De -ziel haar zangen op uw toppen: iEen dageraad van amethyst En versch ontloken gozeknoppein. Daar houdt mijn hart zijn heil gevest; J)&ar zoekt mijn ziel haar zoete nest Toch vind ik deze verzen nog niet dé mooiste uit den bundel. Voor mijn gevóél ds het allermooiste gedicht dat, wat Pa ter Van Weil me dezen zomer op „Man- r'csa" voordroeg met -een van aandoening bewogen stem. Rijpende zomers, heilig koren, Liefde der meinsckenvoedendo aarcfy Brood geworden, in ,goud geboren Goudleud'e korengaard. Maar dat schrijf ik niet verder -af. Dat krijgt ge pas dezen zomer i'n zijn geheel ■als het koren hoog -opgeschoten is en de ritseling der winden er haar zo,etste droo men door fluistert. Do volgende week hoop ik nog een drietal gedichten ui't .dezen fijnen bundel to publiceeren. N. J. H. S. De Pauselijke Zouaven. Voor 't jongere geslacht worden deze Pauselijke soldaten schier legendarische figuren Nog" slechts weinigen ervan leven. Wie in de zeventiger jaren der vorige eeuw krachtige jongelingen waren, zijn nu ruim 70. En hoe betrekkelijk weinigen immers wordt zulk een hooge leeftijd geschonken, ken. In 't begin dezer eeuw nog telde ons land meerdere bloeiende v ere omgingen van oud-zouaven, dio do traditie in eere hielden, geregeld vergaderden en soms in congres bijéénkwamen. Een dezer herin neren we ons heel goed; htjt ging er geest driftig toe en groote kameraadschappelijk heid he-erschte er. Dit al behoort nu tot het verleden. Nog slechts sporadisch hooren we van oud-zouaven en de verschijning van een of meer hunner in de oude, geliefde uni form, behoort tot de zeldzaamheden. En welhaa-st. zal de mare weerklinken: do laatste Zouaaf van Pius IX is niet meer. Hun nagedachtenis dient echter in eere te blijven, fiere en opofferende verdedi- .gers als zij waren van den Kerkdijken Staat, toen deze bedreigd werd. In groote scharen stroomden zij op 's Pausen roep stem naar Rome en :t strekt Roomscli Ne derland tot blijvende eere, dat zijn zonen allerminst achterbleven. Alhebben zij 's Pausen tijdelijk bezit niet mogen -helpen behouden, hun streven is schoon geweest, hun roem onverganke lijk. Gods raadsbesluiten maakten hun heldhaftigheid vruchteloos; de Heer wist beter wat voor Petrus' Stoel no0dig was. Snuffelend in oude tijdschriften vonden we eenige brieven van Zouaven. Voor he den cite er en we er een, dateerend uit 1866 en geschreven in de garnizoensstad Vel- litri. Do afzender beschreef zijn ouders want aan dezen was de brief gericht als volgt zijn aankomst en dagtaak: „Toen ik alhier Donderdag, 1 Februarij, 's avonds ten half zeven aankwam, stond, het geheele korps Zouaven reeds met on geduld op ons te wachten; zij trokken ons letterlijk de waggons nit, wij omhelsden elkander als broeders, schoon wij elkan der niet kenden; zij ontlastten ons van ge weer en ransel; ik weende van blijdschap, en hunne vreugde kende geen palen; allen waren uitgelaten van aandoening, dat zij weer nieuwe krijgsmakkers gevonden hadden. „Het was hier dadelijk klimmen en klauteren, daar deze stad Velletri op oen berg gebouwd is; het is hier niet zindelijk, en wil men, zooals het een Pauselijk Zouaaf past, een wei pig helder voor den dag komen, dan moet men tweemaal per dag schoone slopkousen aandoen. Wat mijne kleeding aangaat, deze is eenvoudig maar net; elke Zouaaf is er trotsch op, die montering te mogen dragen.. „Wat onze dagelijksche bezigheden be treft, ik zal ze u in het kort mededeelen; des morgens om half zes is het réveille; dan moet men spoedig opstaan en water halen in zijn soepketel om te wasschen, want na een half uur komt de Zouaven kok met koflij, -die men uit zijn soepketel moet drinken; do koffij is zeer goed en met suiker, heter dan in Holland. Ten half ze ven ure klinkt het trompetgeschal voor de exercitie, en moeten wij een half uur over hergen en dalen gaan om het exercitieveld te hereiken; ten zeven ure vangt dit ver- moeijende grapje aan, dat tot negen ure duurt; daarna spoeden wij ons naar de kazerne, waar wij een goed versterkende en lekker smakende soep gereed vinden met een heerlijk kommiesbrood; dan kan men poetsen etc., wanneer men geen cor vee-toer heeft. Ten half éen is het weder exercitie tot drie uur. (Na de koffij is -het morgengebed, hetwelk door een aalmoeze nier van den Paus, oen priester, gebeden wordt). En daarna is het eten, dat alle middagen verschillend is, maar zeer goed en smakelijk; onder andere: rijst met vet en saucijsjes, ook wel aardappelen met rapen en eene portie varkensvleesch, etc.; dus kunt gij zelf. zien, dat het voedsel niet-s (e wensclien overlaat; bovendien heb ben wij dagelijks een heel kommiesbrood. Dan is het ongeveer vijf uur, en kan een ieder, indien hij geen corvee-toer heeft, naar verkiezing uitgaan; do een begeeft zich naar de kerk, de'ander naar de bi bliotheek, een derde goat naar het koffij- huis der Zouaven, in hetwelk de grootste officier met den armsten Zouaaf zit te spreken; immers welk onderscheid is er tusschen hen en ons? Wij allen komen voor één doel. Ja, lieve ouders! niemand zal het willen gelooven, maar het is toch waar, dat alle hoofd-officieren even min zaam en vriendelijk zijn jegens den arm sten Zouaaf als jegens hun gelijken: hier is in den volsten en hesten zin des woords vrijheid, gelijkheid en broederschap. O hoe aangenaam is het, als broeders zamen to leven! Om zeven uur 's avonds is het taptoe en ten half acht appèl: na dien lijd mag niemand de kazerne verlaten; na het appèl is het avondgebed,, hetwelk door Mgr. Sacré in het Fransch geschiedt; doch daar wij allen op -eene zaal Hollanders en Bel gen zijn, zoo heeft ouzo luitenant gewild, dat dit in het Hollandsch zou geschieden door een onzer, en nu kan ik alle avonden voorbidden, hetwelk mij niet onaange naam is. „Het wordt ons ten strengste aanbevo len, minstens met tweeën of drieën do ka zerne te verlaten, om reden dat hier ook al een enkele brigand zwerft, en het Ita- liaansche volk nog al vaisch in hun omgang is. Den Zon'dag nog vóórdat ik hier aan kwam, was een Pauselijk kanonnier, dio aan do gevangenis op schildwacht stond, verraderlijk met een dolk in het onderlijf gestoken; een tweede had oen steek in den schouder ontvangen; gelukkig, hun jeug dig en sterk gestel zal hun leven behouden Ongewapend mogen wij nooit do kazerne verlaten. „Des Zondags om half acht gaan wij met volle muziek naar do kerk, alleen met het geweer en de pafroontoseh op den rug. Onder de H. Mis speelt- het muziek. Met den Confiteor, het eerste Evangelie, Of ferande en Nuttiging staan wij porte- armes; doch plegtiger oogenhlik dan de Consecratie weet ik niet te beschrijven: tijdens dezelve, blazen ide hoornblazers den grooten militairen marsch; wij moe ten „presenteer het geweer" maken, met de regterknie op den grond vallen en met do re-gterhand. aan ouzo kopi blijven, totdat de Consecratie is afgeioopen. Na do H. Misofferande geschiedt de predikatie in het Franssh; doch onze ijverige Mgr. Sacré, die oon Vlaming is, zorgt voor do zijnen en houdt des Zondags 's morgens om half twaalf eene predikatie in hc't Hol landsch. Na den middag om vijf is het Vesper voor de Zouaven; dezen vervullen dan do plaats van zangers, misdienaars enz.; niet alleen do Zouaven, maar ook all-o officieren vindt men er in de diepst eer biedige houding: neen, geliefde ouderseen tweede leger als dat van de Zouaven be staat er niet. De Congregatie van Maria- onbevlekt-onlvangen wordt alhier 's Zater dags 's middags om vijf uur gehouden en dan is er meteen gelegenheid om te biech ten; doch Mgr. Sacré kan het alleen niet meer af, en thans moet Pater Wilde, ook op hevel van Z. H., hem helpen; gisteren nog heb ik hij ZEW. gebiecht, en dezen morgen ten half zes hen ik weer tot de H. Communie geweest. Ieder ZoUaaf kan el- ken Zondag te Communie gaan, gelijk de meesten ook doen. O' het is zulk een schoon gezigt, zóó 's morgens in de vroegte zoo veel jongelieden met den grootstcn eerbied en met tranen op de wangen Jesus' Vleesch en Bloed te zien nuttigen, en dan te bidden voor hunne ouders, broeders en zusters en luide op voor onzen H. Vader, Pins IX. Dus ziehier ruijno dagelijksche bezighe den". De briefschrijver deelt' vervolgens mede, dat hij naar Rome is geweest en daar een Pauselijke audiëntie heeft mogen mede- maken. Hiervan geeft hij het volgende relaas: „Na eenige kon-derde frappen opgeklom men te hebben, bevond ik mij in do kamer, waar de Stedehouder van Christus zijne Zouaven ontvangt; na eenige oogenblikken gewacht te hebben, kwamen er nog andere Zouaven, en eindelijk, welk eene ontroe ring! verscheen de groote Paus, de heilige Paus Pius IX met zijn engelachtig wezen; aanstonds wierpen wij ons op de knieën en wachtten aldus zijnen zegen af; maar al vorens ons dezen te geven, kwam hij per soonlijk hij ons, en gaf ons ieder een medalje van Maria-onbevlekte-ontvangenis O, lievo Moeder, toen Z. H. mij dezelve over gaf, omklemde ik zijne heilige hapd, en met de grootste aandoening kuste ik den ring, die aan zijn vinger schitterde. Daarna rigtte Z. H. tot ieder onzer in het hijzonder het woord, vroeg ons met na druk, of wij tevreden waren en van waar wij kwamen, in duidelijk Fransch. Daarna vroeg een onzer aan Z. H. ook in het Fransch (wat hen ik blijde, dat ik alles goed kan verstaanden zegen voor ouders, broeders, zusters, weldoeners, vrienden enz., waarop Z. H. een kort ge bed deed en met zijn gouden stem zeide: „ik zegen u, brave, heilige jongelingen; „met eerbied en hoogachting zie ik op u „néder; gij zijt een toonbeeld geworden „voor God, voor do Engelen en voor de „menschen, ik zegen uwe brave ouders, „uwe familie tot in het derde geslacht, al „uwe vrienden en weldoeners, voor wie gij „hef ook verlangt, enz. 's Hemels mildste „zegen dale overvloedig op hen neder". Groot., te groot was mijne -aandoening en vreugde, die zich van mij meester maakte; ik wist niet meer, of ik op aarde of in den hemel was. Neen, nimmer zal die groote en allergelukkigste dag uit mijn geheugen gewischt worden, op mijn sterfbed zal het mij troosten; ja, lieve ouders, rn-ogt gij eens het geluk hebben, te hooren, dat uw zoon Jan zijn bloed heeft vereenigd met het bloed der eerste martelaren, treurt dan niet over mij! want wat grooter eer kan inij te beurt vallen dan te sterven voor onzen lieven Jesus, voor de heilige gods dienst, voor Pius IX. O, onvergetelijke 13e FehruayijIk, arme Zouaaf, bevond mij tegenover tien Stedehouder Gods, hét zigtbaar Opperhoofd der Kerk! Ja waar lijk, de tranen harsten uit do oogen, wan neer men dezen liooghe jaar den grijsaard ziet, die met zulke gxooto tegenheden te kampen heeft, en immer met vast ver trouwen het oog op God gevestigd houdt. Hoe kalm, hoe jeugdig, hoe aanminnig is zijn opgeruimd wezen Zulk een brief te ontvangen moet voor de ouders van den Zouaaf wel een groote vreugde geweest zijn. AJO. -x- VOOR DE KEUKEN. Appelsiroop. .Appelsiroop" bestaat uit het zonder suiker dik ingekookte sap van (liefst zoete) appelen. Desnoods kan men er ook ge deeltelijk zure appelen voor gebruiken, zelfs wel alleen zure, maar in dit geval met toevoeging van wat rijpe peren of van wat wortelen. Wie zuinig wil zijn, kan ock bij die te verwerken vruchten nog een gedeelte „af val" voegen schillen en klokhuizen van appelen of peren. Hoofdzaak is het zoover mogelijk inko ken zonder dat de stroop brandt en daar door bijter wordt. Men kaai eigenlijk een pan geen oogenfelik aan zichzelf overlaten., te meer omdat juist een vlugge bewerking, dus zeer snel indampen bet mooiste resultaat geeft. Bereiding is a-ls volgt:' Maak de vruchten schoon, d. w. z. wasch ze en ontdoe zo van steeltjes en verdorde kelkblaadjes; snijd ze dan (ongeschild dus) in stukjes en zet ze op met zooveel water dat aanbranden voorkomen wordt (1 a 2.d.L. per K.G. vruchten b.v.) of wat nog beter is stoom do vruchten gaar, waarbij do kans op aanbranden geheel is uitgesloten. Pers vervolgens het vruchten sap uit; leg daarvoor In een vergiet of haarzee-f een linnen of flanellen doek, doe er de gaar gekookte vruchten in, laat eerst een (tijdlang het vocht er zonder drukken uitlcopen en wring dan de mas sa in den doek 'verder uit, totdat -slechts een droog overschot achterblijft. Breng het vocht in een ondiepe pan aan do kook en laat het zoo vlug mogelijk in dampen tot het „draden trekt", d. w. z. tot het bij het afdruipen van den lepel met een kleverig draadje daaraan bevestigd blijft. Do vloeistof is dan veranderd in een dikko stroop, terwijl do kleur glanzend donkerbruin is geworden.. Doe do stroop dadelijk in een flescli of pot, dio eerst in kokend water is uitge kookt; bewaar ze verder op" een frisscke plaats, nadat mot schroefdeksel of des noods met perkament do flesch of pot is afgesloten. Laat, bij toevoeging van wortelen, bieten of rapen-, deze in stukjes ges nadien groen ten op zichzelf gaar worden, ze verliezen daardoor het „gronderige" smaakje, dat ze anders aan de appelen zouden kunnen me dedeelen, Pers zo wel tegelijk met de ap pelen uit. Voor de huisvrouw zouden wo kunnen zeggen: één potje appelstroop van 500 gram vereischt ongeveer 5 K.G. zoete ap pelen of liever nog 3 K.G. zoete appelen met- 2 K.G. peren. NUTTIGE WENKEN. Het goedhouden van vleesch. Als men vleescb - 111 een. porccleineii schaal legt, er water overgiet en daar weer éen dun laagje olie over, blijft het lang goed. Vleesch, dat men in een linnen doek op den kelderbodem legt, blijft langer goed dan wanneer men het in dien kelder op hangt. Vleesch in niet gestremde, zuur gewor den melk gelegd, blijft lang goed en wordt malsch. Door het bestrijken van beschimmeld ge rookt vleesch met dikke pekel kan men hot niet alleen van schimmel ontdoen, maar het ook tegen schimmel vrijwaren. Hazen kan men in de huid op een luch tige, koele plaats weken lang goed hou den. Gevogelte dat men wil bewaren, mag niet geplukt- en moet stijf met krantenpa pier opgevuld worden. Pekel vlees© h wordt veel beter gestoofd inplaats van gekookt; minstens moet men het in reeds kokend water leggen. Vlekkenwater. Een' uitstekend vlekkenwater voor wol len stoffen is het volgende mengsel: 4 lood sterke wijngeest, 2 lood citroensap, 11 lood roze ma rijnolie en i lood geest van salmiak Het mengsel tot het gebruik in goed ge sloten glazen potten bewaren. Roestige naalden'. Beestige naalden maakt menj weer glad door ze te wrijven met sintels van steen kolen of zo te halen door een kussentje gevuld mot amaril. 11 - - i i -• Dc Petroleumkachel. 1 Het geschil tusschen do Arbeidsinspec tie en de firma Ja,min, wie het gebruik van petroleumkachels in hare talrijke filialen is verboden geworden, heeft in de laatste dagen heel wat pennen in bewe ging gebracht over de vraag of dergelijke kachels al dan niet schadelijk zijn voor de gezondheid. Waar nu ook in vele gezinnen dergêlijko warmtebronnen worden gebruikt, kan het zijn nut hebben hier da buitengewoon heldere uiteenzetting van een deskundige in het „Hbld." aan onze lezeressen voor te zetten. Hij begint met de tegenwoordige ver- warmingssystemen in to deelen in twee groepen: lo. die, waarbij alleen warmte wordt afgegeven zonder verbranding in het to verwarmen lokaal (centraio verwarming of electric-iteit; 2o. die, waarbij in een kachel stoffen worden verbrand, als b.v. kolen, gas en petroleum. Over do eerste .soort behoeft niet veel te worden gezegd: zoowel de centrale verwarming als de electriciteit zijn uit hygiënisch oogpunt uitstekend. Do tweede groep verdeelt de schrijver in kachels mét en zonder afvoer. Kachels met afvoer (met een schoorsteen) zijn zonder meer goed te keuren uit een hy giënisch standpunt, onverschillig welko brandstof men gébruikt. Men moet na- 1 tuurlijk allelen zorgen, dat de verbran- dingsproducten niet in het vertrek komeiG Tegen petroleumkachels met afvoerpijp-' voor de verbrandende gassen, zou gc-eii- enkel hygiënisch bezwaar aan te bi-en geit zijn. f Anders is het met kachels zonder afvoer pijp. Hierbij komen do verbrandingspro; ducten in het vertrek en de bewoner? ademen deze in. Wat zijn nu deze ver? brandingsproducten? Bij volkomen ver-? branding in hoofdzaak koolzuur'en water; hij gaskachels ook geringe hoeveelhedei) zwaveligzuur, dat bijzonder onaangenaam' werkt. (Petroleum bevat maar heel weinig'; zwavel). Eigenlijk giftig zijn deze ver--; brandingspro ducJteu niet; vergiftigingen- zijn dus bij een goed brandende, niet' roetende petroleumkachel niet te duchten;'! Maar het hijzonder onaangename vanj deze Soort verwarming is wel, dat zij eeni zeer vochtige atmosfeer schept; zij ventte leert niet en daardoor is het verblijf in ruim ten, clie door dergelijke open kachels! verwarmd worden, onaangenaam. Voor", etenswaren is deze vochtigheid. ook een groot bezwaar: vochtige artikelen schim; melen en bederven veel gemakkelijker. <i Er is dus hygiënisch geen bezwaar (e;1 gen een goed brandende, petroleumkachel/;- mits slechts de verbrandingsgassen in eeni schoorsteen worden afgevoerd; anders is zij even-zeer af te keuren als een gas;' kachel zonder afvoer. i Houtskool. Het is hoogst eigenaardig dat houtskool hier to lande zóó weinig wordt gebruikt-1 Want wanneer zien wij hier houtskool?.} Af en toe hij een loodgieter dio een vuur;) tjo daarvan bezigt om boven te soldeeren' of wel hij een kleermaker die er z'11 rente achtige strijkijzers gloeiend mode maakt. Ieder die in Indië was weet echter die,' brandstof beter te waardeeren want in de, tropen gebruikt men meest houtskool om op te koken of het eten op warm te kouf den. Wel komt dit ook, omdat zoo'n vuurtje niet dio intense warmte uitstraalt al? steenkool doch waarom zouden wij in ons land ook deze zuinige en zindelijke brand.;' stof niet gebruiken? Ja waarom en hoe billijk is de prijs niet vergeleken hij dio van andere brandstoffen! Hoe vele voordeelen bezit het boven- turf, hout e.d.Ook in ons land zou een' veelvuldig gebruik zéér gewenscht zijn.; I11 ons land van lange winters en smerige kachels! Van kachels, die'vaak zoo moei-) lijk zijn aan te maken of zoo ze goed branden plotseling gaan uitdoovc-n. Hooi velo „krachtige" woorden verspillen do! menschen vaak hij het aanmaken van dio kachels! Misschien wel evenveel als hij het gebruik van onzo moderne, eenvoudig-}, telefoon! Van de vclo redenen welke liet- gebruik van houtskool gwc-iiscbr noem ik er hief een'achttal: le. houtskool goeft in éénige minuten' in de kachel voldoendoe vuur om vérder to steken; 2e. hputskóol is goed koop er dan turf,, vuurmakers, petroleum, .bosjes hout e.d.: 3e. 'houtskool veroorzaakt nooit rook oil walm waardoor de plafonds minder Vaak gewit behoeven te worden; 4e. houtskool is hygiënischer en zjnded lijker dan turf; 5e. houtskool voorkomt brand hooveto branden werden al veroorzaakt door hol gebruik van petroleum hij het aanmaM van kachels 6e. Het mica van haard of kachel wordt niet zwart; 7e. Wanneer de kachel bijna „uit" is; geeft houtskool in een oogwenk weder de, volle hitte. 8e. Bij het bewaren heeft men no#! last van ongedierte, zooals vaak hij heji opslaan van turf, hout e.d., terwijl één; H.L. Houtskool al naar gelang do zwaar-! to van het hout 15 a 18 K.G. weegt. Welnu ziedaar reeds acht zeer voornanM. gronden om aan het gebruik van die brand stof de voorkeur te geven! Het aanmaken van kachels welk ceij getob vaak gaat spelenderwijs als jnenj een stuk papier met 'n stukje houtskool m het rooster legt en aansteekt. Na een paar; mfliuten is er dan al een stcvigo oude;; grond van knappend vuur om verder op o< stoken'. Ais eenige voorzorg dient echter <!e! kachel van onderen geopend te zijn ever-; als de sleutel. Om verzekerd te zijn vall'j een goede, chemisch geheel zuivere honis-. kool waaruit allo'' bijproducten als enz. zijn verdwenen dient men een goed»; soort te nemen. De beste propaganda voer genoemde wijze van kachelaannute11; wordt gevoerd -door dc dienstbod-en, dio '4 vroegere betrekking bet gemak er va®, leerden kennen en waardeeren siec5 zullen"zij u om houtskool voor dat doclein; de vragen dj In de industrie wordt houtskool sl u» gebezigd, doch bij particulieren nog |lC"! Duitschland en België bezitten zeer dern ingerichte fabrieken waarin s<*he" houtskool wordt bereid. In de vc.j nigo fabrieken hier tc luide gaat nezc •>- i raiding nog primitief en worden de b;]?H ducten nog niet gehwl tv uil g-* ha site v-|;;' door de houtskool bij het'gfibrudc niceUtej ontvlamt en. alleen maar geschikt is TM indus triegebruik. De „Chemische-* houtskool de kool dus dio a&n bovengenoemd© eiS<T! voldoet- wordt hier ge*mportecrd deer - ridon's Houtskoolhajidcl' to Bottci-- ,i Do eenige houtskoolfabrick van bsts®i hier to lande, werd in do oorlog».!"*» M gericht, doch w».s genoopt het beayj j dew oorlog stop to zetten. In ^06AierJ België en Hongarije vindt m«a co grootste hou'-skoolfabr.-cken. In- he don vin Eoropa en Rusland *onb ?r teer er uit bereid en in Eivgclsch-l - vooral 111 Rusland ook wel lichtgas. reiding van ho-utskool is zeer o®d' Deze geschiedt in grooto. retorici -

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1924 | | pagina 10