15e Jaargang.
maandag 24 december 1923
No 434'.
be ABONNEMENTSPRIJS bedraagt bij vooruitLetaling
(Voor Leiden 19 cent per week 12.50 per kwartaal
jBij onze Agenten 20 cent per week 12.60 per kwartaal.
(Franco per post I 2.95 per kwartaal.
(Het Geïllustreerd Zondagsblad is voor de Abonné's ver
krijgbaar tegen betaling van 50 ct. per kwartaal, bij voor
uitbetaling. Afzonderlijke nummers 5 ct., ru»L Geïllustreerd
Zondagsblad 9 ct.
Dit blad verschijnt eiken dag uitgezonderd Zen- en Feestdagen
Bureaux: RAPENBURG No. 10 - LEIDEN
TEL. INT. 935 GIRONUMMER 103003 POSTBUS No. II.
DE ADVERTENTIEPRIJS BEDRAAGT:
Gewone advsrlonllën 30 cent per regel.
Voor Ingezonden Mededeelingen wordt het
dubbele van het tarief berekend. u
Kleine adverlentiën. van ten hoogst© 30 woorden, waariz
betrekkingen worden aangeboden of gevraagd, huur en ver
buur, koop en verkoop to.SO.
Dit nummer bestaat uit dpia
bladen.
Wegers het Hoogfeest van Kerst
mis zal „Oe Leidsche Courant" de
beide dagen niet verschijnen.
BERICHT
Zij, die zich met ingang van
1 Januari a.s. wenschen te
Abonneeren op „De Leidsche
Courant" ontvangen de voer
dien na'um verschijnende nummers
gratis.
KONING OP STROO.
Er is 'n mensch geboren; 'n menschen-
kind, begint met zoovele millioenen broers
en zusters te leven, te werken, te lijden,
zich voor te bereiden op zijn sterven.
Evenals iedere zoon van Adam, mensch
van aarde, krijgt ook dit kind bij zijn ge
boorte drie levensgeschenken der natuur:
'n moeder, 'n kruis, 'n verlangen naar ge
luk. Hiermede moet hij zijn eeuwigheid
voorbereiden. Elke geboorte is een droevig
en toch verblijdend wonder. De groote ge
boorte van dit Kind, dat vandaag do ver
wachtingen van 40 eeuwen vervulf, ''de
smeekingen der Oud-Vaders verhoort, de
üsioenen der Profeten verwezenlijkt is
->en buitengewoon droevig en buitengewoon
Verblijdend wonder. De tragiek, die spreekt
-lit deze geboorte, is ontstellend: de vreug
de, die jubelt om deze wieg, is boven-men-
^cbelijk. Do tranen die geschreid worden
cij dezen pasgeborene, zijn ontweid uit ge
lengde gevoelens van wereldsmart en he
melse ho vreugde. Toch overstemt dezeeene
gTOOte gedachte: er is 'n mensch in de we
reld gekomen om te schreien, te werken,
te zwoegen, te lijden, te sterven Alleen
de eenvoudiger begrijpen dat, do kleinen
en kinderen Gods: „Komt, laten wij aan
bidden!" Want wat de mensch is, zien
■wij in elk menschenkind, dat geboren
wordt, eenigen tijd leeft en lijdt en dan
sterftwat een mensch zijn k a n en zijn
moet, zien wij in dit Menschenkind, dat
Goddelijk-voorbeeldig door 'n menschelijk
bestaan dit gaan leeren aan hen, die Hij
gestemd heeft „gelijkvormig te worden aan
ft Beeld van Gods Zoon" Er is 'n mensch
jeboren! „Gloria aan God in den hoo-
2e"Er is 'n mensch geboren„Vrede
jiien mensch zooaJs allen menschen op
Sarde!"Dit Leven is dus hot levens
model voor allen, die willen leven, zooals
?t moet om te beantwoorden aan het schep-
5>ingsdoel: Gods eer en daardoor 't
ïuenschen geluk I Dit verbinding van Gods-
«er-zoeken en eigen-vrede-verkrijgen gaat
dit Menschenkind ons leeren.
Er is 'n mensch geboren! Hem is 'n
naam gegeven, die allen naam te boven
gaat: opdat voor dien naam allo knie zich
buige van degenen, die-boven, op en onder
de aarde zijn en alle tong en taal erkenne
dat Hij de Koning isDit Kind-op-stroo
is Koning I Zijn wil is onze wet, die Hij
zelf kwam vóór-doen!Niet zooals an
dere wetgevers Hij kwam de door Hem
afgekondigde wetten vóór-leven!
Er is 'n Koning geboren! 'n Koning in
liefde, in geduld, in zachtmoedigheid, in
nederigheid en eenvoud, 'n Koning, die
„hemc-lsche rijken uitdeelt" en de aard-
sche niet wil hebben. Er is 'n Koning ge
boren: 'n krijgsman, groot er dan David,
zender wapengekletter; "n held bóven
-Bamson, zonder lichamelijke kracht of
wraakzucht; 'n wijze boven Salomon, zon
der goud en zilver en slaven; 'n volkslei
der bóven Mozes met geheel eigen kracht;
vader des volks als Samuel, 'n profeet
-in vorst en vader, méér dan Daniël of Jo-
jef.
Er is 'n Koning geboren: die vreugde
brengt als Hij schreit; die gehaat wordt en
oneindig bemint; die bemind wordt en on
eindig gehaat; die zich door een wereld
ziet uitgebannen, die Hem niet kan mis
sen; die het lijden predikt als geluk-bren-
ger, het kruis als het wereld-heil; die de
weekelijko wereld versterving voorhoudt
cn do bedorven natuur reinheid als hoog
ste geluksbron; die den rijkdom gevaar
lijk noemt en de armoede den veiligs ten
weg naar Zijn Rijk; die de koovaardigen
weerstaat en do eenvoudigen slechts zijn
Rijk doof deelen; die onmetelijk vertrou
wen wekt en overwint* als Hij ter dood
geleid wordt
Er is '11 Koning geboren: 'n mensch als
ieder ander, dio daarenboven God is
mcnsch-geworden om als mensch Ie kun
nen leven, zooals Hij als God zulks van
ieder redelijk maaksel Zijner handen ver
langt
Er is '11 Koning geboren: zijn konings
wapen is do liefde tot God cn den even-
mensch; zijn koninklijk geheim is liet
kruis; zijn koninklijke spijze is de "Wil
van Zijn Vader; zijn koninklijk statie
kleed is de smettelooze reinheid; zijn ko
ninklijke macht is de vrede, „dien do we
reld niet geven kan" zijn koninklijke
vrede is de strijd tegen bedorven natuur
en God-vijandige wereld; zijn vreugde is
clo overwinning op wereld, dood en bel'
Wat de wereld dwaas noemt, heet Hij
wijs; het kleine in de wereld maakt Hij
groot; het nederige verheft Hij; de gerin
gen kroont Hij met eer en ongekende heer
lijkheid.
Er is 'n Koning geboren! De martelaren
hebben bij duizenden hun bloeden leven
voor Hem veil; ontelbaren offeren Hem
hun maagdelijk leven; geheele volken lig
gen vóór Zijne voeten.
Koning-op-stroo! Jezus Christus: dezelf
de gisteren en lieden, dezelfde ook in
eeuwigheid! „Gij zegt het juist: Ik ben
Koning!Daarom staan dc Engelen, in
Zijn dienst, -scholen de herder^ van Beth
lehem samen, verdringen zich do Wijzen
om zijn kribbe-troon! Daarom verlangt
Herodes naar Zijn dóód en hunkeren de
Joden en heidenen naar Zijn Bloed!...
O, Kerstnacht, schooner dan de dagen!..
Hoe kan Herodes 't licht verdragen,
Dat in uw duisternissen blinkt?
Koning Christus!
Keeren wij na deze meditatie terug tot
do nuchtere werkelijkheid des levens van
ons alledaagse ha leven, van ons dagelijksoh
werken en genieten, lijden en lachen,
haten en lieven! Wclko beteekenis heeft
deze Koning-op-stroo voor ons, voor ieder
van ons, voor mij persoonlijk?
Geheel de wereld wachtte op Hem! In
liet Oosten en Westen, bij Chaldoëen en
Romeinen zoowel als bij Joden was alles
in spannende verwachting. Dit leeren ons
do groote schrijvers van die tijden: Pli-
nius, Suetonius, Cicero, de Babylonische
Talmud, t.q. Zelfs de Ghineescho Keizer
Ming-te zond gezanten naar Indië om den
Heilige te zien, die volgens do traditie in
't Westen zou verschijnen. Virgilius, de
Romeinsche dichter, bewaarde ons de zan
gen der Sibylle, diie een Koning aankon
digden.
Koning Christus! De grootste heiden der
oudheid, Plato, schildert ons, hoe hij zich
den grootste der menschen voorstelde: een
eenvoudig mensch en grootmoe
dig, die volgens do uitdrukking van
Eschylos goed wil zijn en niet alleen goed
scnijnen. Laten we hem ontdoen van
alle uiterlijkheid, welke hem eer
bewijzen en belooningen zouden geven; la
ten we hem ontdoen van alles, uitgeno
men van de rechtvaardigheid.
Het ware te wenschen, dat hij zonder on
gerechtigheid te plegen, gehouden
werd voor den meest onrecht
vaardige, opdat alzoo zijn liefde voor
de rechtvaardigheid op de proef gesteld
werd; dat hij dan tot aan zijn dood voort
ging met vasten tred, in de oogen der men
schen onrechtvaardig, hoe rechtvaardig hij
dan ook weze.De rechtvaardige,
zooals ik hem mij voorstel, zal gegee-
se ld worden, gefolterd, in ijzers ge
klonken; zijn oogen zullen uitgebrand
worden en eindelijk, na alle pijnen
geleden te hebben, zal hij sterven
aan een kruis"... Deze heiden, die
aldus den Koning van wereld en mensche-
lijken adeldom voorstelde, leefde een paar
eeuwen vóór Christus
Koning Christus! Zijn kleinheid, en
schijnbare onbeduidenheid is zijn groot
heid! Hij maakt het arme leven rijk, het
zwakke menschelijke goddelijk-sterk. Wie
Hem bemint verwint de wereld en al haar
lekselen; wio Hem haat of zelfs maar on
verschillig voorbijgaat, gaat van louter
heimwee-naar-waar-geluk ten gronde. „De
mensch is van nature Ghri&tus-volger". Dit
Tertulliaansche woord is de sleutel van
zooveler ongelukkig levéh en steeds dieper-
■zinkend verval.
Christus Koning! In 't aanzijn van den
dood, geboeid en bespot, geminacht door
zijn eigen volk, gekeerd naar Golgotha,
riep Hij het uit, daf de volkeren en
eeuwen het zonden hooren: „Gij zegt het
juist, Ik ben Koning! Daartoe ben ik op
do wereld gekomen, om getuigenis te ge
ven van de waarheid". - De Koning-op-
stroo is dus de Koning der waarheid
Wat Hij zegt, is waar!Wat Hij doet is
waaren al 't andere is leugenachtig
als do vader van den leugen zelf
Do waarheden van Christus-Koning, die
de grondwet van Zijn Rijk vormen, zijn:
oenvoud plichtsbesef naastenliefde
geduld zelfverloochening versterving
Zijn vreeselijk wee slingerde Hij tegen
do wereld en de wereldlingen, die huldi
gen: hoogmoed gemakzucht baat
zucht onrechtvaardigheid haat- en
wraakzucht zdch-uitleven.
Koning Christus! O, hoe heerlijk dringt
zich die troostende gedachte aan ons op:
onze Koning, m ij n Koning-op-stroo wint
het altijd: in 't groot en in 't klein; in ge
zin en in staat en in ieders persoonlijk le
ven Wij allen moeten dienen voor do ver
meerdering zijner uiterlijke eer en glorie,
of wij willen of niet: tot ons geluk of ons
ongeluk: Hij wint 't altijd!
Ontloopen wij Hem, dat gaat het ons
slecht; zoeken wij Hem, koste wat het wil:
daD vinden wij Hem en „hij, die Mij vindt,
zal 't leven vinden"Onze Koning wint
het altijd: waar Hij Koning is, in gezin of
in staat, op pleinen of in de huiskamer,
daar strekt Hij gezegend de bandon uit
Waar Hij wordt uitgestooten, daar valt
een niillioenen-volk hougcrend en broeder
moordend in de diepste ellende.
Hij wist het altijd: Napoleon moest het
opgeven tegen Hem en getuigde in zijn
ballingsoord van Hem, dien hij nu nederig
als zijn Koninklijken Verwinnaar erkende:
„Alles in Hem slaat mij met verwondering.
Zijn geest gaat mij te hoven en Zijn wil
doet mij verstomd staan. Tussehen Hem en
al het andere in do wereld is geen verge
lijking mogelijk. Zijn geboorte en de
geschiedenis van Zijn leven, de diepte van
Zijn leer, welke inderdaad het hoogtepunt
van moeilijkheden schijnt uit te maken en
er tegelijk do bewonderenswaardigste op
lossing van geeft; Zijn Evangelie, de bij
zonderheid van dit geheimzinnig wezen,
Zijn verschijning, Zijn heerschappij, Zijn
loop door de eeuwen en door de wereld, dit
alles is mij een wonder, een ik-weet-niet-
welk-onoplosbaar-mysierie Heeft men
ooit oen koning gezien, die vanuit zijn
graftombe regeerde! Ooit een man gezien,
die soldaten recruieeruo na zijn dood en
ze uilzond ter wereldverovering. Het is
het mirakel van Jezus Christus! Hij
vroeg de liefde der menschen en men heeft
Hem bemind, niet enkel gedurende Zijn
sterfelijk leven, niet enkel in de eerste
eeuwen van het Christendom, maar men
bemint Hem tot den dag van heden in
alle werelddeelen, in alle klassen der sa
menleving".
Er is vandaag 'n Koning geboren!
Mijn Koning, uw Koning, ons aller Ko
ning! 'n Koning, die het altijd wint, die
niet dan schijnbare verliezen kent, die
met dan schijnbaar wijktBeschaving
zonder Hem is geglacé-de grofheid of
verfijnde misdadighci lOpvoeding zon
der Hem maakt hei néest m den mensch
groot' Vreugde zonder Hem. vergiftigt
en heeft bitteren nasmaak; lijden mot
Hom maakt groot cn sterk en gelukkig
hetzij de vereelte hand de ruwe onge
schaafde lijdensbeker aan de trillende lip
pen brengt of de diamant-geringde vinge
ren den met edelsteenen bezette lijdens
beker aan den mond zetten Naasten
liefde zonder Hem is bespotting of beloe-
diging; leven zonder Hem is de weg
naar de wanhoop
Koning Christus! Mijn Koning is de
eenigste die wintaltijd van
iedereenoveralDo eeuwigheid staat
Kam ten dienste om den tijd „af" te ma
ken. Al 't tijdelijke schiet tekort: de cul
tuur, het beschavingswerk van Babylo-
iders, Assyriërs, Perzen, Egyptenaren,
Grieken, Romeinen, Chineezen, Indiërs.
was uiterlijk, vergankelijk: nog enkele
stomme getuigen zijn óver ter beschaming
van vroegere uiterlijke grootheid Alleen
Christus' beschaving blijft, omdat zij in
nerlijk is.
Koning Christus geborenHet bloed, dat
stroomde voor Zijn naam, droeg als vrucht
nieuwen Christen-moed. Toen de doods
vijand van Zijn naam, Jidiaan, de Apos
taat, in den beslissenden slag, waarin hij
al wat den naam van Christus droeg, zou
vernietigen, uit vele wonden bloedend op
het slagveld neerlag, greep hij een hand
bloed uit eigen kwetsuren en wierp het
vloekend ten hemel: „gij hebt het gewon
nen, Galileëer"H ij wint het altijd.
Er is 'n Koning geboren! Keizer Nero
slachtte zijn volgelingen met duizendtallen
op do plaats, waar nu, boven stad en we
reld uit, te getuigen staat: „Christus ver
wint, Christus regeert, Christus heerscht"
H ij wint 't altijd, die kleine Koning
van Bethlehem; die verborgen, vluchtende
Koning van Egypte; die nederige arbei
dende Koning van Nazareth; die weldoen
de Koning van Judea en Galilea; die spot-
Koning van Herodes; dio geminachte
Koning van Pilatus; die Bloed-Koning van
Golgotha!
Er is vandaag 'n Koning gehorenl
Als de Joden Hem voorhouden wat „de
Ouden" aan wetten oplegden, klinkt Zijn
majesteitelijk: „maar I k zeg UAis
de Godzoekers dolend en dwalend zoeken
naar waarheid en naar de middelen om er
te komen, in de hoop op de belooning na
him zwoegend zoeken, roept Hij Zijn
Koninklijk: „I k hen de weg, dien gij gaan
moet, do waarheid, die gij zoekt, het leven,
dat U den gewenschten vrede en harterust
zal bezorgen"Hij voelt Zijn onmis
baarheid als Hij bij Zijn strenge wetten
het ijskoude dilemma stelt: „wilt ook gij
weggaan?". *-* Hij weet wat een behoefte
van 'tm enschelijk hart Hij bevredigt, als
Hij Koninklijk-loyaal aanbiedt: „Komt
allen tot Mij"
Er is vandaag 'n Koning geboren'
Mijn Koning is sterk, de sterkste cals
de leeuw van Judal Hij is zwak en teer
als 't „Lam Gods". Hij is streng als de
ernstigste boetprediker en goed en liefde
vol voor alle nooden en zielekwalen. Hij
is bezorgd als de dierenvriend voor de
vogelen; zorgelooze overgave wenscht
Hij aan Zijn voorzienigheidHij ia de
hoogste en de Heer en MeesterHij
dient en legt in te dienen den grond van
Zijn bestaan.
Mijn Koning!zóó onmisbaar, dal
Letourneau als éénigste redmiddel voor
de zinkende wereld mag aangeven: „Hem
weer zijn plaats teruggeven in de. familie,
in de school, in de kazerne, in het zieken
huis" Niets of niemand redt de wereld
dan mijn Koning, die vandaag geboren is.
Alles en alles leidt fiasco zonder Hem!
Alleen wio Hem tot Vriend heeft, wie Hem
volgt, uit liefde tot Hem, met zelfverzaking,
met geest van liefde tot God en verzoenen
den" iiaasteamin, met belangelooze toewij
ding van geheel de persoon aan Z ij n be
langen, in nederige volgzaamheid aan Zijn
woord en wil, kosten noch moeite ontzien
de om wille van Hem, den geliefden Chris
tus Alléén dl e vindt hier en hierna
blijvend geluk.
Vandaag is mijn Koning geboren, schijn
haar arm, schijnbaar verlaten, schijnbaar
onbeduidend, schijnbaar zonder macht,
schijnbaar zonder rijk, schijnbaar onbe
mind.
Onbemind? Koning Ghristus-op-stroo
onbemind? Hoort de machtige stem van
Lacordaire: „Er is een mensch, wiens graf
door do liefde wordt bewaakt; er is 'n
mensch, wiens graf niet alleen glorierijk
is, gelijk dat een profeet voorspelde, maar
wiens graf wordt bemind. Er is 'n mensch
wiens assche na achttien eeuwen nog niet
is verkild, die eiken dag opnieuw wordt
geboren in de gedachte van een ontelbare
menigte menschen; die in 'zijn kribbe be
zocht wordt door herders en koningen,
hem ook nu om strijd de gave brengend
van goed, wierook en mirrhe. Er is een
mensch, wiens voetstappen zonder eenige
moedeloosheid worden gedrukt door een
ontzaglijk groot doel der menschheid en
die, ofschoon van het aardrijk verdwenen,
toch op zijn aardsohen pelgrimstocht go-
voJgd wordt door die menigteEr is 'n
mensch, die stierf en begraven werd, maar
op wiens slaap en ontwaken met vrome
aandacht wordt gelet; van wien elk woord
nog natrilt en met de liefde ook de deug
den voortbrengt, welke in die liefde wortel
schieten. Er is 'n mensch, sinds eeuwen
aan een scnandhout geklonken, die toch
olken dag door duizenden in aanbidding
weer van zijn lijdenstroon wordt afgeno
men Er is 'n mensch, door 'n onverbid-
delijken haat op zijn lijdensweg gevolgd
tot het graf en die Apostelen en martela-
nen vraagten ze ook vindt bij ieder
geslachtDat is Koning Christus
Mijn Koning van liefde en barmhartigheid,
van rechtvaardigheid en bloedende naas
tenliefde!
Er is vandaag een Koning geboren
In begeestering en bef de-overtuiging klinkt
ons: terug naar Christus' Allen en alles
terug naar Christus'Als een teringlij
der naar zonneland en boschlucht, zoo
moet de wereld naar Christus! Naar den
zachtmoedigen Christus, den liefdevollen,
den nederigen, den biddenden en met-lief
de-lijdenden den kinderlijken Koning-
op-stroo!
Er is vandaag 'n Koning gehorenl
Koning Christus, mijn Koning-op-stroo,
mijn groote, machtige Christus, mijn
Koninklijke Vriend en Eenigste Bezit
Voor Uw Koningstroon-in-den-staJ neer
knielend bied ik mij, Uw meest verknock
ten dienaar aan, en bid, Uw Koninklijk
Hart op Moeder Maria's voorbede tref
fend; Wees Koning over allen, die dit
lezen, vooral: wees Koning, de lieve, kin
derlijke Koning-op-stroo van degenen,
wier bijzondere Vriend gij steeds wildet
zijn, o Koninklijke Kindervrind
Er ia vandaag een Koning geboren!
„Komt, laten wij aanbidden"
G. P. J. v. d. BURG, Pr.
Hageveld—Heems lede.
SUITEÜLAISD
De Crisis in Duitschland.
De bezuinigingskwestie.
Een vereenvoudiging s-
commiseie.
De rijkspresident beeft bij verordening
een commissie van drie leden ingesteld
onder voorzitterschap van den bezuini-
gingscommissaris Samisch, welke maat
regelen zal beramen ter vereenvoudiging
van het bestuursapparaat en ter beper
king van de uitgaven des Rijke.
De ontslagen ambtenaren.
De beambten-organisaties zullen de
Kerstdagen vullen met beraadslagingen
over de wijze, waarop de ontslagen beamb
ten weer op andere wijze onder dak ge
bracht kunnen worden.
Dat dit slechts met een klein percen
tage zal gelukken is begrijpelijk, wanneer
men weet, dat het hier om een paar hon
derd duizend lieden gaat.
HET VOORNAAMSTE NIEUWS
BUITENLAND.
In Beieren worden verscherpte maat*
regelen getroffen.
De politieke chaos in Griekenland.
Rusland zou troepen concenti ^ren tegen
Engeland inzake de kwestie met Afghanis
tan.
Puebla door de Mexicaansche regeer ings-
troepen genomen.
BINNENLAND.
Het collectief arbeidscontract in h&
Bakkersbedrijf.
Nieuwe arrestaties, in verband met
knoeierijen bij den Rijksgebouwendienst.
(Gemengde Berichten).
OMGEVING.
De electrificatie in de Bloembollen
streek.
Men is behalve over veel andere dingen,
ook ontevreden over de wijze, waarop
voor eenigen tijd reeds met de inkrim
ping van het personeel een begin werd ge
maakt. Zoo bracht men alle bij de spoor
wegen ontslagen beambten, waaronde;
gewoonlijk niet de allerbeste waren, i*
het ministerie van financiën opnieuw on
der dak.
In de privé-bedrijven, waar men aan
vankelijk gevreesd bad voor een inkrim
ping, parallel gaande aan die van het rijk
staan de zaken er iets beter' voor. Zelf»
worden hier en daar tegen 1 Januari ont
slagen beambten weder teruggenomen, ge
woonlijk echter met een gewijzigde ar
beidsovereenkomst.
De communistische aciie.
De „R o t o F a k' n e"
De verboden „Roto Fahne" is weder (on
wettig) verschenen. Het blad publiceert
een manifest, gericht tegen de militaire
dictatuur van v. Seeckt en tegen politie-
president Richter. Het blad noodigt de
werkloozen uit zich aaneen te sluiten
voor den strijd. De politie kon nagenoeg
de heele oplaag in beslag nemen.
"Wapensmokkelarij.
Er zijn communistische wapensmokko-
larijen ontdekt, dio als ,,Liebesgabenw
aan 'n vereeniging van weldadigheid wa
ren geadresseerd. De communisten warer
echter niet in staat de kisten met ma
chinegeweren e.a. vuurwapens, dio ui»
Riga ingevoerd werden, alle tijdig it.
ontvangst te nemen. Daardoor kwam hei
bedrog uit en kon men de meeste smokke
laars arresteeren.
De toestand in Beieren.
Verscherpte maatregelen.
Volgens een bericht, dat in.de Berlijn,
sche bladen de ronde deed., zou er in Beier-
sche nationalistische kringen hevig verza
tegen von Kahr gekuipt worden. Deze zon
daar even hard tegen in intrigeeren e*
met Ehrhardt het plan-hebben een sepa
ratistische actie op touw te zetten.
Als uitvloeisel daarvan wordt in dl
laatste dagen zeer scherp tegen de natio-
naal-socialisten opgetreden. Verscheidene
hunner zijn gevangen genomen. Hitler
wordt strenger bewaakt dan ooit te voreiï
cn mag nog alleen zijn pleitbezorger ont<^
vangen.
De villa van Ludendorff ïs geheel doot
politie omringd, welke een iéder aanhoudt,
die den generaal een bezoek brengt.
De Volmachtenwei in Wurtcmberg.
De Wurtembergsche Landdag heeft mei
68 tegen 24 stemmen de Volmachtenwct
van von Hieber aangenrmen. Uiterst
rechts en uiterst links stemden tegen.
De regeering lieeft nu \rijheid van
bandelen, maar niet de zoo vérstrekkende
vrijheid, die zij aangevraagd had. Ook zij
zal zich met een commissie van leden
moeten tevreden stellen, die haar op de
vingers zal kijken. De sociaal-democraten
hebben slechts noode voor de Volmachten-
wet gestemd. Zij deden dit slechts in de
overweging, dat, zoo de wet verworpen
werd, een rechtsche regeering de tegen
woordige zou komen vervangen.
De aanslag op Noske.
Gered door e e n Kerstfeest-
viering.
Het schijnt, dat de ontploffing, welke
voor het regeeringsgebouw te Hannover,
waarin Oberprasident Noske woont, heeft
plaats gehad, moet worden toegeschreven
aan een complot, dat tegen den voorma-
ligen minister van landsverdediging was
gericht.
Een V. D.-bericht meldt althans, dat cle
bom door communisten zou zijn neerge
legd. Aan journalisten verklaarde Noske.
„Mijn leven is gered door do Kerstmis
viering. Indien ik in mijn studeervertrek
was geweest, toen do aanslag plaats haa,
sou ik op zijn minst ernstig zij» gewond
Noske nam echter deel aan een Kers
feest. Hij keerde na den aanslag in z.ja
woning terug.
De bom, die een groote hoeveelheid dï
namiet bevatte, richtte poot» sc^e aan.
Do communisten hieiden to Ha