HET MISSIENUMMER r TWEEDE BLAU DINSDAG 9 OCTOBER 1923 ©5® È$Ê)G33 y, -.I A Het Programma van de Missieweek. &mmam*mMm<>m*aib&bJi De programma-boeken vliegen weg vernamen wo van het pers- en propagan- da-comité. 't Is te begrijpen, omdat men een pro gramma-boek noodig heeft, om te weten, wat er te zien en te hooren is gedurende de Missieweek. 't Is te begrijpen, omdat het program- ia-boek zoo goedkoop èn rijk aan in houd is. Wij zullen hier een en ander uit het programma-boek mededeelen - dit zal den verkoop niet belemmeren, maai* zal, dunkt ons, juist opwekken het verlangen, er nog wat meer van te weten, dan wij hier mededeelen. Tevens gebruiken wij deze gelegenheid - op verzoek om het program bier en daar aan te vullen of te rectificeeren. De Comité's. Na het voorwoord van het hoofdcomité ?a een schrijven van Z. D. H. den Bis schop van Haarlem, waarbij Mgr. Zijn Bisschoppelijken Zegen schenkt voor het welslagen der Missieweek, volgt de samen stelling der verschillende comité's. Het hoofdbestuur heeft tot zijn spijt be merkt, dat er een paar namen uit het pro gramma-boek zijn weggevallen. In het oere-comité hebben nog zit ting de Zeereerw. heeren rector Tb. M. P. Bekkers, van Voorschoten, nationaal di recteur van het Pauselijk Liefdewerk van St. Petrus, en pastoor C. Tholenaar, van Wassenaar. In het hoof d-c o m i t heeft ook zit ting de Zeereerw. heer L. H. M. Nieuwen- nuizen, leeraar Seminarie Hageveld, ge- irde van het Diocesaan Missie- comité. Er is, behalve do in het programma boek vermelde comité's, nog een comité, belast met de zorg voor de Lichtbeel den, welks voorzitter is do weleerw. heer kapelaan P. Kemperman. Voor de regeling van het Mislezen der Missionarissen draagt zorg de wel eerw. heer H. Brouwers. Kerkelijke plechtigheden. D o n d e r d a g, de openingsdag der Missieweek, wordt er te 10 uur een Pon tificale Hoogmis opgedragen door Z. D. H. jr. M. G. Vuylsteke Ö.P., apostolisch vicaris van Curagao. (Ned. W. Indië), in de Mon Père Kerk. Dinsdag, de sluitingsdag der Missie week, is er te 7.30 uur in de St. Petrus- kerk een Pontificaal Lof door Z. D. H. Mgr. dr. Michaël Buckx,van de'Congre gatie der priesters van het H. Hart, Apos tolisch Vicaris van Finland. Zondag is er in alle R.-K. Kerken van Leiden en in vele R.-K. Kerken in de dorpen uit de omgeving een f.lgemeene H. Communie om Gods Zegen over do Katho lieke Missies af te smeeken en Preek» met collecte. De in het programma-hoek genoemde parochies van Roelofarends- veen, Leimuiden en Oude-Wetering vallen uit. Wij maken er ten slotte op attent, dat er a.s. Zaterdag in de verschillende pa rochies van Leiden een algemeene H. Com munie is der kinderen, 'n Bijzonder-mooie Torm van Missie-actie De tentoonstelling. De Missie-tentoonstelling in de Groote Stadsgehoorzaal, die Donderdag om 4 uur plechtig wordt geopend, is opengesteld Donderdagavond van'7 tot 10 uur, on is ver der Vrijdag, Zaterdag en Maan dag geopend van 1012.30, 2.30—5, en 7.30—10 uur. (Dus óók Zaterdagmorgen). Zondag van 12.30—2.30, 4r-6, en 8-» 1° Mr. Dinsdag van 10—12.30, 2.30— uur. entrée-prijzen zijn hekend gemaakt 111 het programma-boek en werden ook no| 700r iederen dag in onze Courant ge publiceerd. Vierga deringen. Donderdagavond te 8 uur is er groote vergadering in den foyer der dsgehoorzaal, waar het Lid der Twee- 0 Kamer ir. L. J. M. Febers spreekt Missie een Wereldkerk. j het betrekkelijk klein getal plaatsen e" foyer is plaatsbespreken te voren °r (loze bijeenkomst verplicht. (Men zie «vertentie in dit nummer). rin»1-aSjg op £rooto slotvergade- wJrm "e groote Stadsgehoorzaal zal de npF"- Pat°r Borromaeus de Greeva spreken. Yan (]mo<x®. ^dsie-fikn „Aan de bronnen zoekc911 za^ buitengewoon veel be- PiJS Van ^toonstelling trekken. folhp/cM lwee en cen Dalf uur weet 'firwiii 110Gmakors de bezoekers te boeien, fiebrarl f i SCk°OU0 tafereelen, op het doek hjkop gesproken woord vcrduide- en Gravond 8 uur te beginnen. a?ond0r aec^eren middag en «Hom Qvan Missiedagen om 4 uur Shur wordt de Missiefilm ver Missie-films. toond in de zaal van de Josephgozellen op het Rapenburg. Er zijn echter nog meer lichtbeelden- vertooningen. V r ij d a g a v o n d te 8 uur is er in den foyer der Stadsgehoorzaal een cause rie met lichtbeelden over het Liefdewerk „St. Petrus", door rector Bekkers. Ook deze film is zeer interessant. Dien zelfden avond geeft pater J. Streithoven, Missionaris van de H. Familie, in den Volksbond een causerie met lichtbeelden over Noord-Brazilië. Zaterdagavond houdt, ook in den Volksbond, pater A. v. d. Wee (Witte Pa ters) een causerie met lichtbeelden over de missie in Equatoriaal Afrika. Maandagavond cm 8 uur is er in den foyer der Stadsgehoorzaal een cau serie met lichtbeelden over: „De Kleine Theresia", door Pater A. Koenders. Dienzelfden avond is er in de kleine zaal der Stadsgehoorzaal oen cau serie met lichtbeelden over do Java-mis- sie, door een pater Jezuïet. Wij raden onze lezers aan zeker een of meerdere der film-vertooningen te gaan bijwonen. Voor de kinderen worden afzonderlijke bezoeken gearrangeerd en afzonderlijke voorstellingen gegeven, waarvoor een daar toe aangestelde commissie zorg draagt. Ook in meerdere d o r p o n worden lichtbeolden-vertooningen gegeven. Wij laten hier, cenigszins afwijkend van het programmaboek, do reeks volgen: 12 O c t o be r (Vrijdag), O e g s t- geest, 's avonds 7.30 uur. De nieuwe Patrones der Missieactie de Zalige Kleine Theresia, door Pater Angelinus Koenders (Carmeliet). 14 October, Leiderdorp. (H. Rijndijkl. 's avonds 7.30 uur. Melaat- schenverpleging en Missiewerk onder de Indianen en Negers in Suriname, door Pater Mols GssR. Maandag 4 uur (kinderen): Een blik in China, door Pater Populier, van de Paters van het Onb. Hart van Maria. 14 October, Rijpwetering (café Rustoord), 's avonds 7 uur. Het Apostolo- lisch Vicariaat van Zuid-Ghansi, door Paler Sigismundus Weghuis O.F.M. 14 October, Hoogmade, 's avonds. Curagao, door Pater Wennekendonk (Do minicaan). 14 October, K a t w ij k, 's avonds. De Kruisheerenmissies in Congo en Min nesota, door Pater Dr. H. v. Lieshout (Kruisheer). 14 October, Wassenaar, 's avonds. Albessinie en Perzië, door Pater J. Haest (Lazarist). 15 October, H a z c r s w o u d e, ('t. Zwaantje), 's avonds 7 uur: Do Mis siën van Sarnos, Egypte en West-Afrika, door Pater Erkens van de Soc. der Afri- kaansche Missiën. 15 October, Oegstgeost, 'smid dags 4 uur en 5.30 voor de kinderen. Hawaii en Pater Daaniaun, door P. Bax. S.S.C.C. De filmvertooningen op do dorpen zijn toegankelijk a 0.25 ets. welke gelden wor den afgedragen aan het Hoofdco-mité van do Alma. Domuziek. 1 Do mededeelingen in het programma boek betreffende do muziek, moeten nog aldus worden aangevuld: Donderdagmiddag bij de officieele ope ning verleent zijn medewerking het klein orebest van liet St. Willibrordcollege te Katwijk a. d. Rijn, onder leiding van Pa ter van Nispen S.J. Zondagavond speelt ter opluistering der tentoonstelling het R.-K. Muziekgezelschap „Porosi", onder leiding van den beer J. Kroon. Dinsdagavond (de sluitingsavond) wordt medewerking verleend door den heer A. Gastelein, die ten gehoore zal brengen: „Lo Credo du Paysan", „Op Kerstdag", Einiel Hullebrock. Donderdagavond en Dinsdagavond zal er nog worden gemusiceerd door het R.-K Sfrijkensemble „Black Band". Wij moeten nog iets zeggen over den plattegrond der tentoonstelling, zooals deze in het programmaboek is aangegeven. Daarin zijn cenige veranderingen ge bracht, en wel deze: Allo stands zijn nu in de zaal,dus de stands 6, 7, 8 en 9 zijn niet in de recep tiekamer, maar midden in de zaal, tus- schen stands 20 en 21. Het buffet is ondergebracht in de re ceptiekamer. De tentoonstelling der prijzen voor de loterij is in de vestibule. Er zullen over al in do zaal wegwijzers geplaatst zijn; iedere stand draagt nummer en opschrift (b.V.5. Minderbroeders Franciscanen) zoodat men niet ~al behoeven te zoeken. Nu nog een belang r'ij k o m e d e-d e c 1 i g. Er zullen bezoekers zijn van de A. L. M. A. Missietentoonstelling, die niet we len hoe ze hun gift, bestemd voor alle Missionarissen, moeten kwijtraken. Huifno aandacht wordt gevestigd op een grooten „Wereldbol"; verschil lende kraters slikken graag het geld naar De grootere giften worden gaarne in ontvangst genomen door Kapelaan Si mons. Adres: Missie-bureau, of Oude Vest 223. Wij zullen in den loop dezer week na tuurlijk nog wel nadere mededeelingen doen. Men onthoude, dat het secretariaat tij dens de tentoonstelling is in de Stadsge hoorzaal (telephoonnummer 421). Nu geven we het woord aan den even kalmen als voortvarenden voorzitter van het Hoofd-comité, den Weleerw. heer P. Simons. WENKEN VOOR HET BEZOEK AAN DE MISSIE-TENTOONSTELLING. De Missie-tentoonstelling heeft voor onze A. L. M., A. (Algemeene Leidsche Missie Actie) eeno zeer groote waarde, want ze brengt de menschen in nauwer voeling met het leven en het werken der Missionarissen. Ze geeft aanschouwelijk onderwijs in de zeden en gebruiken der Missielanden. Ze spreekt ons van de el- lendo en den ongelukkigen toestand van de heidensche volkeren. Zij zal ons geven een goed begrip van de ontzaglijke taak waar voor de Missie in de heidenlanden ge plaatst is en van de groote nooden en be hoeften der Missies. En, ten slotte, 't zal ons nu duidelijker worden, welke groote diensten het Missiewerk bewijst aan de beschaving en aan heel het mens cih dom. Onze tentoonstelling zal de Missiege dachte nader brengen tot het volk en niet het minst bij onze opgroeiende jeugd. Maa» nu een raad. Stel u niet voor, dat' het u mogelijk zal zijn alles te bezien, be paal u tot enkele stands en geef daar uw oogen den kost en luister goed naar bet- geen de Missionaris u vertelt. Hol niet in een half uur of uur langs alle „stands", dan verlaat ge de tentoonstelling met de zelfde kennis waarmee ge er gekomen zijt. Kom eenige malen terug: de entrée's zijn zóó laag gesteld, dat dit zeer goed mogelijk is zonder groot bezwaar voor uw portemonnaie. Is bet druk aan een „stand", ga naar een andere, er zijn er 21. Ge moet er missiekennis opdoen, dan alleen zal uwe missieliefde blij vend zijn en ziqb 'metterdaad foonen; dan zal het zijn en blijven: Algemeene Leidscli'ei Missie-Acitie. Kapelaan SIMONS. De muziek van den openings- 4 dag der Missieweek. I Bij bijzondere kerkelijke plechtigheden, waaraan meer dan gewone zorg moet wordenbesteed om den luister van den ©eredienst in al zijn schoonheid te doen spreken, mist men noode een compositie van Palost rina. Een goede gedachte was het dan ook van Kapelaan Nieveen van Dijkum, om voor de Pontificale Hoogmis op a.s. Don derdag de Massa „Iste Confessor" van Pales trina dn studie te nemen. Men sta ons toe, enkele algemeene op merkingen over Pales trina's kerkmuziek te maken. Palestrina leefde van 1526 tot 1594, dus in een veelbewogen tijdperk. De Reforma tie knaagde aan de vruchten der Kerk en terzelfder tijd werd het Concilie van Trente bijeengeroepen om verder onheil zoo mogelijk te voorkomen on het Katho licisme nieuwen bloei te verzekeren. Pa lestrina, die, gelijk we vroeger reeds in 'herinnering brachten, met het Concilie in aanraking kwam toen dit in zijn laatste zittingen ook nieuwe bepalingen vaststel de omtrent de kerkmuziek, was een van die geduchte werkers, die als mensch en als kunstenaar 'de essence van het Roomsoh geloof, in al zijn zielevezelen had opgenomen en dit wcor uit liet vloeien in zijn verheven composities, waaronder wel 90 Missen. Natuurlijk was, volgens kenners, het muzikaal gehalte van een zoo groot aan- tal werken niet overal even waardevol en voortreffelijk. Er waren een zevental mis sen gebouwd op wereldsche motieven. Maar ten slotte droeg alles in meerdere of mindere mate hot kenmerk van 't genie Vele missen, zijn er, welker heteekenis voor alle tijdon onvergankelijk is. Met uitzondering van zeven, hebben alle Palestrijnschc missen hun motieven ontleend aan 't Grcgoriaansch koraal. Hij schrijft in wezen een meerstemmig Grc goriaansch. Naar het uiterlijk is dit van zijn vrije vloeiing beroofd en ingedeeld in maathokjes, omdat het harmonisch verloop der melodieën in den samen zang zekere gelijkmatigheid eischt. Maar boven het technisch stramme der maatin- deeling staat toch de vrije vloeiing van lret rhythmë van 't geheel, dat de maat in zich opneemt en bij een goede uitvoe ring geheel meet beheerschen. Bij goede uitvoering zit er een bewogenheid in, die zich kenmerkt door een voortdurend wis selen der tempi. Palestrina was een grondig kenner van den omvang, do capaciteit, de mogelijk heden van het menschelijk stemorgaan. Daardoor stelt hij dit orgaan nooit over matig zware ©isohen, maar weet binnen de natuurlijke grenzen alles te bereiken wat hij wil: de grootst mogelijke wisse ling van klankkleur en klankcombinatie ling van klankkleur en klankcombinatie. Elke instrumentale ondersteuning ont siert de Palestrijnsche polypbonie. De ze is in zichzelf volmaakt. Daarom zal men bij de Pontificale Hoog mis zeer terecht ook geen orgelspel te hooren krijgen. In serene rust beweegt zich het ver ven cantilene, vol van hemelsche hoog heid en pleclitstatigen ernst. Maar deze ernst heeft niets van een zwaarwichtig betoog, 't Is alles een vrij uitzingen van do blijde Roomsche ziel, een gondelende klankenjubel, niet hartstochtelijk lyrisch, niet dramatisch bewogen, maar meer de blijde beschouwende extase van den mysticus, die een visioen der Godheid heeft en mijmerend verzinkt in de hoven- aardsche schoonheid van zijn visioen. De hemelsche rust van Palestrina mag nooit aangevoeld worden als sentimenta liteit die haar toevlucht neemt tot een sleepenid rhytme. Aan vrouwelijke teer heid paart P. mannelijke kracht. Ook is het des componisten bedoeling, dat de stemmen duidelijk uiteengehouden worden en het weefsel doorzichtig van samenstelling zij. Dat is immers bet ken merk der Romaansclie ziel zooals zich die ook uit in haar kunst, dat zij helder om lijnd, positief en doorzichtig is als de Zuidelijke hemelen en niet kent het eigen aardige Germaansche clair-obscuur. "Wie Palestrina op Germaansrihe wijze inter preteert, heeft zijn ziel niet aangevoeld. Door zijn Romaansclie stijlbegrip is ook de tekstbehandeling ln de muziek altijd logisch en is tevens de declamatie der woorden steeds goed verstaanbaar. Dat Palestrina ons, Nederlanders, na het zalig afsterven der Cantate-süjl meer en meer gaat betooveren, ligt aan zijn universaliteit. Maar ook het genie ont leent krachten aan 't verteden en zoo mag het onze eerzucht stroelen, dat Palestri na wat den vorm betreft veel te danken heeft ahn Nedertandsche meesters als Ockeghem en Jacob Obrecht. Diepen- brock zegt het zoo schoon: „Palestrina verbond de kunstvolle scholastische schrijfwijze van hot Noorden met het Zuidelijk verlangen naar melodie; door middel zijnier fijnere rhytmiek goot_ hij licht en zon in de zwaré en ietwat duiste re kruisgangen der Noordscke Polypho- Bovenstaaude algemeene opmerkingen zijn voor een groot deel bijzonder toe passelijk op de Massa „Iste Confessor". Deze mis berust op die zeven motieven waaruit de blijde Gregóriaansche Vesper- hymne bestaat. Waarschijnlijk had Palestrina de be doeling deze mis te oomponeeren voor pontificale plechtigheden, die altijd een feestelijk karakter dingen. Dezo vesper- hymne wordt namelijk gezongen bij het feest, van een Belijder-Kerkvoogd. Het getuigt dus van smaak, dat de diri gent juist -dit werk voor a.s. Donderdag gekozen heeft. Het. is niet te lang; buiten gewoon doorzichtig van polyphonisch weefsel, hemelsch rein.. Onmiddellijk wanneer men het zilver spinsel dezer melodieën hoort, komt men tot de erkentenis, dat na Palestrina nog niets geschreven werd wat hem gelijk waardig is. Vooral in onzen tijd, nu er zoo gezocht wondt om een nieuwen stijl te vinden, dio de oude vroomheid, het oude Roomsche sentiment weet te vertolken met de nieu we middelen, welke de ontwikkeling der muziek aan de hand heeft gedaan, is het goed, dat men telkens weer Palestrina hoort, om zich te overtuigen, dat men nog lang niet is, waar men. zijn wil. 'Het is natuurlijk niet mogelijk zonder notenvoorbeelden een goede ontleding van het werk te geven. Alle hoofddoelen van het werk vangen aan met het eerste thema, de muzikale phrase op de woorden „Iste Confessor". Zoo gebruikt Palestrina in dé dTie ge deelten van het Kyrie achtereenvolgens het 1ste, 2de en 3de motief en werkt zo aaai 't slot door elkaar. Het G-loria vangt weer aan. met het 1ste motief; maar da^n ziet do componist kans, in het verloop van 17 maten alle 7 mo tieven te gebruiken en door elkaar to werken tot een schitterende contrapunti- sche eenheid. Dat op zichzelf is grandioos en daarbij vloeit alles alsof het do meest natuurlijke zaak ter wereld ware. Het gaat alles even ongedwongen en arge loos met een van zelfsprckendheid, die verbijsterend is. Eenzelfde eigenaardigheid treft ook in liet Credo; ofschoon hier de uitwerking en samenvloeiing van 1ste tot en met 7de motief schijnbaar mieer geleidelijk en planmatig geschiedt. Toch is dat natuur lijk maar schijn. "Want de eerste zinnen van het Gloria zijn een geweldige lofprij zing, een jubel, waaraan alle ten dienste staande middelen te pas moeten komen, terwijl het Credo een woord voor woord nadrukkelijk aanvaarden der geloofsleer behelst. In hot Sanclus. Benedictus en Agnus Dei een rein mediteerend karakter: hot 1 laatste is een innige bede om vrede. Het verdient wel een aparte vermei-; ding, dat Kape-laau Nieveen van Dijkum met zijn koor tor zijde van het Priester koor staat, waarmee ditmaal de oude tra-; ditie wordt gevolgd, zooals die in de Midn deleeuwen gewoonte was en zich tot op den huldigen dag in de Sixt.ijnsche kapel te Rome heeft gehandhaafd. Bij de plechtige opening van de Missiën tentoonstelling in de Stadszaal zal hein zelfde koor ten gehoore brengen: „O bon ne Jesu" van Palestrina. De zangers kun- nen dit fijn-poëtische werkje niet teer genoeg behandelen. Het is een juweeltje van kristalklare poëzie, waarop elk vlek-* je onmiddellijk merkbaar is. Ook zingt men bij deze gelegenheid Te-: nebrae facta© 6unt van Michael Halier, waarin de laatste oogenblikken van den stervenden Zaligmaker worden vertolkt. 1 Hal-Ier heeft den tekst zeer stemmingsvol behande-ld. Zijn compositie geeft heel goed de stemming weer van het dramatic sche „Mijn Gcd, mijn God. waarom hebf Gij mij verlaten." En droef-berustenc wordt dan verteld, hoe de Heer het hoofd boog en den Geest. gaf. Tot de zel-d zame schoonheid van Ingegneri's gelLP* namige compositie reikt Halier evenwel niet. Goed ui-tgevoerd, kan echter ook Haller's mooie werkje een succes wor* den voor den dirigent waaraan wo itrouwens geen oogenblik twijfelen. N. J. H. S. Indische Missie- Vereeniging. Haar doel en haar beteekenis p voor de Koloniale Missiën y P door Mgr. M. J. D. CLAESSENS. Ü-vJjy-W "-U. Het is thans 11 jaren geleden, dat wijlen de heer W. H. Bogaardt, do groote vriend der Indische Missiën, aan het Doorluchtig Episcopaat van Nederland het plan aanbood, tot oprichting ecner vjereeniging, waaraan hij den naam wenschte te geven van „Indische Vereeni ging van Nederla'ndsche Katholieken". Bogaardt wilde een bond stichten van Nederlandsche Katholieken, die zooals hij zich uitdrukte „beoogt steun te ver- „leenen aan do beschaving der inheem- „sche bewoners der Nederlandsche Ko- „loniën en bezittingen in Oost- en Wcst- „Indië door bekeering tot hot Christen dom," een bond voor geheel Katholiek Nederland, die onze geloofsgenooten zou wijzen op den katholieken nationalen plicht, de kerstening van Indië; dio hen zou uitnoodigen: reikt ons do hand, sluit u bij ons aan, werkt met ons mede, om aan die Missiën hulp te verleenen, voor haar die vrijheid en rechten te ver krijgen, die voor haar ontwikkeling noo dig zijn. Hij kende de nooden der Missiën van nabij; op zijn vele reizen door den Indi- schen Archipel had hij de meeste missie posten bezocht. Wat hij daar gezien en gehoord had van armoedo en ontbering niet alleen, maar ook van tegenwerking door sommige bestuursambtenaren, die (lo Roomschen klein wilden houden en ellco uitbreiding van het missiewerk trachtten te verhinderen, deed hem besluiten, de hulp van katholiek Nederland In to roepen. Hij wist dat onze Missiën in Oost eu West alleen op do hulp van het moeder land zijn aangewezen en dat zij in de verdrukking zouden blijven, zoolang van hier uit aan haar aO helpende hand niet zou worden toegereikt. Een vereeniging, die in overkmet do hoofden der Missiën, met veel beleid en groote kracht voor het goed recht der katholieken zou opkomen, dio door de Katholieken van Nederland en de Katho lieke Staatspartij gesteund zou worden, beschouwde hij als het meest goschikto middel voor do opkomst en den vooruit gang der Koloniale Missiën. Ik was er getuige van met hoeveel geestdrift en met welk groot vertrouwen hij dezen opzet aanbeval en verdedigde. Ik weet welkd moeite hij jaren lang zich heeft gegeven, om in overleg met de missiehoofden hier te lande en eenige voornamo missie-vrien den de vereeniging op te bouwen cn haar toekomst, waarvan hij de schoonste ver wachtingen had, to verzekeren. Het was dan ook voor Bogaardt ceil vreugdedag, toen hij op 22 Juni 1912 het bericht ontving, dat het Doorluchtig Epis copaat van Nederland de oprichting dor vereeniging ten zeerste toejuichte eu goedkeuring verleende aan do ontworpen statuten; weldra riep hij de missie-vriend deu, dio hun medewerking hadden ver-* leend aan de door hem ontworpen ver-< eeniging, ter vergadering op naar 'slier* togenbosch, waar het voorloopig bestuur word geconstitueerd cn do statuten t«£, koninklijke goedkeuring werden doorgd* zonden. Zoo was dan de door Bogaardt zo® lang en zoo vurig gewenschto vereenP, ging tot stand gekomen; hij, de sticht^Vl werd de oerslo voorzitter van het lioofd-5^ bestuur. Zij zou echter niet den naanï blijven dragen door Bogaardt uitgekozoui „Indischo vereeniging van Nederlandscho Katholieken", in den volksmond werd. zij van den aanvang af „Indische Missie- V er eeniging" genoemd, en toen bij ko.*

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1923 | | pagina 9