Ie leidsclie Courant"
Tweede Blad
Vrijuay 2 f eoruari 1923
kerk en kapitalisme.
"Vooral „Het Volk" beijvert zioli om de
catkolieke' arbeiders tégen, de leiding
iaa de Kerkelijke Overheid en de ge-
co-zenen der R.-K. Staatspartij op te zeb
ben. In kaar „Populair Wetenschappelijk
Jijvoegsel" laat de redactie een mede
werker schrijven, dat „R-oane zidk heeft
raebgelegd op ket in stand houden onzer
capitalistisclie maatschappijgeen trou
wer schildwacht bij de brandkast dan
Deze onzinnige bewering kan alleen zijn
;esohreven door iemand, die van het we
en der Katholieke Kerk niets af weet,
[egt „De Tijd" in een artikel, dat wij
er laten volgen:
Twee grondgedachten bekooren aan^'fc
Christendom: het gezag, -dat in de natuur
n dus in den Schepper zijn fundament
leeft en de wezensgelijkheid van alle
lenschen.
De Kerk kon leven bij de slavernij, die
ij vond, maar die ver staat van haar
Jeaal; zij kon leven bij leenstelsel en
ijfeigensckap, zooals de ziel leeft en zelfs
jroot kan zijn in een gebrekkig lichaam.
Het meest overeenkomstig haar wezen
Ib echter een algemeene deelname aan oe
eestesbeschaving en een gunstiger ver-
eeling van stoffelijke goederen. Daar-
is verbonden een naar elkaar toe-
roeien der scanden, al zullen er ook ver-
ohillen blijven, moeten blijven, zoolang
r mensehen zullen leven van ongelijke
unde, ongelijke kracht, ongelijke ijver,
ngelijk geluik, ongelijke deugd.
Dien groei, welke zonder twijfel zal
anhouden, waartoe ook de eisck: „vrije
aan voor de begaafden" bijdraagt,
egent de Kerk, maar alleen daar zijn
jpe en gezonde vruchten te verwachten
raar de zon schijnt der eóhte, oprechte
(msbedijke broederschap.
Velen, die de groote beteekenis der
'erk als oultuurfactor, haar geestelijk-
edelijk wezen niet vermochten te begrij-
en, hebben haar verweten, dat zij vij-
ndi-g, minstens onverschillig staat tegen-
ver de goederen dezer wereld, dat zij
!en „vooruitgang" drukt met haar predi-
ing van onderwerping, ootmoed en ont-
lechting. En als argument tegen het
atholicisme werd vaak uitgespeeld de
ïfeiioriteit der Eathol'eke volken op
eonomisoh terrein.
Tegen zulke verwijten behoeft de Kerk
[oh niet to verdedigen. Armoede is op
ioh een physiek kwaad, dat, gelaten ge-
ragen, een bron kan zijn van hooger
i en dJat vrijwillig omhelsd maar
niet als doel, maar a-ls middel zelfs
en. evangelische raad ia. Welvaart is
chter betrekkelijk, de determinanten er
an zijn legio, en daaronder zijn soms
eer ongunstige. Laat ieder zich echter
rachten de Kerk neer te halen, door haar
la taak aan te wijzen 't bevorderen van
en rijkdom. Er is op gewezen, dat Judas
nde-r de Apostelen den geldbuidel droeg
Veber en Troelstra hebben het Galvinis-
ïe een overwegende rol toegekend in het
icderne kapitalisme en Sombart heeft
smadelijke eer opgevorderd voor het
fodendom.
Deze ongcvraaigde apologie wordt door
le Katholieken dankbaar aanvaard.
Wat de Kerk eerbiedigt en zegent, is
>p de eerste plaats de arbeid. In zijn
nagastrale rede over „Katholicisme en
kuituur" zeide dr. Hoogveld op den R.-K.
jeergangendag te Tilburg dan ook zeer
iereckt:
„Het primaat van heb geld is zoo ge
weldig geweest, dat ook wij onder dien
dook nog zuchten. Wij zoeken naar een
uitweg Men moge bedenken, dat geen
revolutionnair geweld het geschonden
evenwicht kan herstellen, maar slechts
geleidelijke vrijmaking. Er is reeds veel
bereikt, wat katholieken, wier blik door
de muren van moderne toestanden werd
belemmerd, een halve eeuw geleden on
rechtvaardig en dwaas zouden hebben
geacht. Uit tientallen voorbeelden noem
ik: dat de fiscus van rijke inkomsten de
helft, opeischt, wordt niet meer in strijd
geacht met heb reoht op privaat-bezit
successie in de rechte lijn heet niet meer
schending van het natuurrechtdat de
arbeid meespreekt bij de bedrijven is al
vast geen ongerijmdheid, zelfs geen aan
matiging meer. Geen verschrikkelijker
verdenking voor het Katholicisme dan
dat het 't veiligst slot zou zijn op de
brandkast."
En de Hooggeleerde redenaar richtte
tot de Katholieken de volgende opwek-
king:
„Laten we diurven lezen, wat de H.
Schrift zegt over den rijkdom, lezen zon
der het woord Gods te beknibbelenlaten
we -durven hooren, wat Kerkvaders er
over hebben gepreektla-ten we hartelijk
durven bidden, wat de H. Kerk geduren
de de Augustusmaand haar priesters als
een refrein, driemaal te herhalen, o-p de
lippen legt: „Divitias et pauperbatem ne
dederis milhi, sed tantum victui meo tribus
necessaria" (Geef mij geen rijkdom en
bewaar mij voor armoede, ma-ar geef mij
alleen wat noodig is voor levensonder
houd").
Ziedaar de taal der Kerk. Volgens hare
leer klinkt de bede om het* dagelijksch
brood als een vloek als het hart uitgaat
naar een goudmijn en de levensweel de
zweet en tranen eischt van honderden.
ÜIT OE Ö&ëGEWBféË
ALPHEN AAN DEN RUN.
„SL Caeciiia." Onder de vereenigin-
gen, welke bij uitvoeringen steeds aan
spraak mogep. maken op een dankbaar en
voldaan auditorium, ma-g wel voorzeker
genoemd werden de R.-K. Gemengde
Zangvereeniging „St. Caeciiia". Ook
Dins-da-g gaf St. Cecilia" weder een avond
vol kunstgenot. Do Voorzitter der ver-
ceniging, de lieer C. J. Ponsioen, sprak
een kort openingswoord, waarin hij het
welkom toe-riep aan den ZeerEerw. heer
Deken, de WelEerw. heeren Kapelaans en
de vele donateurs die aa-n de uitnoodiging
gehoor hadden gegeven. Met een keurig
strijkje van heb Leid&che Strijkkwartet
werd met de afwikkeling van het keurig
voorzien programma aangevangen.
Hierna werd gezongen „Der OstermoT-
gen" van S. Ne-uk-oimm voor soli en koor.
Heerlijk Honken in dit nummer de boren
ook de solisten kweten zich even voor
treffelijk bij hunne vertolking, waardoor
't geheel een groot succes werd van dezen
avond.
Voor de pauze werd door Mej. M. Sekar-
vemaker het lied gezongen „De onbe
vlekte Ontvangenis" v-an C. A. Bonten
een gruor applaus wier -isare^somtterciKle
vertolking ten deel.
Tijdens de pauze nam de Voorzitter Ti
woord, om te wijzen op de financieele
moeilijkheden, waarmede de vereeniging
te kampen heeft. Het bestuur had daar
om gemeend, een verloting te organisee-
ren, ten bate der kasdeze verloting
vond al-Ier instemming en bezorgde de
vereeniging een financieel voordeel -groot
132.35, voor welke waa-rdeerin-g de
Voorzitter een hartelijk woord van dank
bracht.
Op vootreffelijke wijze werd vervolgens
door het Strijkkwartet het „Paris Ange-
licius van Cecar Frank ten gehoore ge
bracht. Verder werden gezongen „De
Morgen" C. F. Hendriks Jr. met zijn
prachtige vertolking zoowel door de
koren als wel d-oor sopranen en alten. Dit
mummer vied eveneens zeer in den smaak
Bijzondere vermelding verdient het „Ave
Maria" C. A. Bonton, dat met gevoel
werd voorgedragen door den beer C. Y.
Po-nsioen. A-ls laatste nummer, dat een
fraai slot vormde aan dezen mooien ge
slaagden St. Gaecilia-avond.
In zijn slotwoord was de ZeerEerw.
Deken zeer zeker de tolk der aanwezigen
toen spr. den Directeur,- den heer Corn.
A. Bonten te-Lei-den, en den leden von St.
Caeciiia dank bracht voor hetgeen zij
dezen avond den donateurs te genieten
gaven. Spr. wekte allen op „St. Caeciiia"
te blijven steunen, opdat zij op den inge
slagen weg zal kunnen voortgaan. Ha-dat
do Voorzitter de ZeerEerw. Deken in
aansluiting met het -gesprokene had dank
gebracht, behoorde hiermede ide avond
weder tot heb ver-ledene.
BOSKOOP.
Gemeenteraad.
(Slot).
De punten 13 en 14 werden nadat 'de
.heer Guldemond een houtsnijdende opmer
king had gemaakt z. h. st. aangenomen.
Een voorstel van B. en W. om een sloot-
gedeelte in Reijerskoop een haard voor
malaria te dempen en hiervoor f 1700
uit te trekken, mede met het oog op werk-
vrschaffing vond algemeene bijval.
De heer Brandt zei dat door een mee
vallertje het bedrag nog kon worden ver
minderd, terwijl de heer Loeff van oordeel
was dat men het argument „Volksgezond
heid" wel buiten beschouwing kon laten,
daar er in Boskoop meerdere van zulk slag
slooten zijn.
Bij punt 16 kregen we de poppen aan
het dansen.
B. en W. stelden voor om, daar in 1922
bij het Gasbedrijf f 14000 winst was ge
maakt (door voordcelige inkoopen) de gas-
prijs met ingang van Maart met 1 ct. per
M3. te verlagen.
Wat we reeds verwacht hadden en op
onze vingers konden natellen geschiedde:
De Sociaal Democraten vonden een prach
tig reclamemiddel.
Dus zei de heer Vepkade: Geeft het col
lege van B. en W. 1 ct. verlaging dan vra
gen wij 2 cent en bovendien ingang van
den termijn op 1 Februari. Spr. noemde
zichzelf nog bijzonder gematigd. Verder
stelt hij voor de winst niet in de Gemeen
tekas te storten maar als reserve te bewa
ren voor het geval de gasprijs zou moeten
worden verhoogd.
Wethouder van Gelder wees er zeer
terecht op dat eigenlijk 1 ct. verlaging al
niet meer gemotiveerd was, daar de kolen-
prijzen door de bezetting van het Roerge
bied enorm waren gestegen, maar dat men
voorloopig tot 1 Mei genoeg had om tegen
den bepaalden prijs te leveren. Men mag
de risico van bet bedrijf niet grooter ma
ken dan ze al is. De S.D.A.P. mag het nu
voorstellen of de burgers geplukhaard
worden maar de verlaging is alleen te dan
ken aan het voorzichtig inkoopen van den
directeur der gasfabriek. Dan zeide spr.
nog dat de winst niet overmatig groot was
ca. de reserve van de gasfabriek nog van
f 500 tot f 4500 zou worden verhoogd. Ten
slotte wees spr. er op dat in de groote ste
den de gasprijs niet lager is dan hier.
de de wethouder ciat dit practisch niet wel
mogelijk was omdat er menschen- zijn die
groote voorraden munten gekocht hebben,
en die dus in een slechte positie zouden ko
men.
De heer Guldemond weeB de rotte
plek in het S. D. A. P.-voorstel aan en
merkte op dat het zoo ongeveer tegen de
verkiezingen gaat loopen. Dit ontlokte de
roode heeren enkele och kom's. Neen,
maar! Hoe kon men hen van propaganda-
maken betichten.
De lieer Guldemond wenschte het des
ondanks toch even te zeggen en zeide ook
dat men zich nog eens even de f25000 te
kort in de vorige jaren moest herin
noren. 'fc Was niets erg na 13 jaar eens één
maal een buitenkansje te hebben. Men
moest toch ook niet vergeten dat deze
winst de inwoners tooh wel ten goede komt
op hun belastingbiljet, ('t Was
niet erg propagandistisch maar t-och waar!)
Verder werd er op gewezen dat het voor
stel inzake de reserve (Vorkade) niet kan
worden aangenomen tenzij dezo verorde
ning wordt veranderd.
Na nog eenig gcscliermulscl kwam de
stemming over het voorstel van B. cn W.
Gedurende deze stemming kwam er een
geweldig aardig moment.. Toen de lieer
Verkade moest stemmen zeide deze dat dc
stemming foutief was, daar hij een ver
strekkender voorstel had gedaan.
„Wanneer?", riep men.
„Zoo juist" antwoordde de heer Verkado,
van de reserveering enz!
„Dan moet toch eerst de verordening
worden gewijzigd" merkten anderen op.
„Nu goed dan!" zei de lieër Verkade, „dan
zal ik een voorstel daartoe indienen."
De Voorzitter ging nu door met de
stemming en onder groote hilariteit stem
den de S. D. A. P.'ers zonder blikken of
blozen voor.
De heer Verkade was er verbouwereerd
van, van al dat gelach.
„Ik kan nu toch een voorstel indienen
om de verordening te wijzigen" zei hij on-
noozel.
„Dat geldt niet meer voor dit geval", riep
de heer Guldemond lachende, „deze f 14000
zijn alvast binnen!"
Alzoo geschiedde 't in den Boskoopschen
raad dat doordat de roode heeren „er in
vlogen" het voorstel van B. en W. met al
gemeene stemmen werd aangenomen.
't Was wel reclame!
Wethouder van Gelder zegde nog toe
na te gaan of het technisch mogelijk is om
de verlaging op 1 Febr. te doen ingaan.
Alsnu kwam aan de orde: „Aankoop
van een 2e handsch bokje waarvoor f 550
was aangevraagd.
De heer van Cleef verHaarde zich
om principieele redenen tegen het voorstel
Men komt steeds met suppletoire begroo
tingen.
De heer Noest wist van deskundige
zijde te vertellen dat men een nieuwe bok-
had voor f G00, waarop wethouder van Gel
der zeide dat men een prijsopgaaf had ge
kregen van een nieuwe bok ad f 1250.
De Voorzitter tot den heer Noest: „Ik
wou dat u er maar eentje had van honderd
gulden!" (gelach.)
De heer Guldemond wilde het punt aan
houden.
Stemming: Voor: v. d. Broek, v. Gel
der. Jongejan; Guldemond blanco, rest
tegen.
Zelfs punt 18 was nog een praatpunt.
De heeren" begonnen heftig met woorden
te bakkeleien of men de Vereen, voor Zie-
lcenhuisverpleging f 50 (max.) voor druk
loon zou geven of f 100 subsidie zooals de
heer Guldemond voorstelde.
Do heer Noest zag kans hierbij voor te
stellen om de heele vereeniging over de
schijf van de gemeente te doen loopen zoo
dat niet arm en rijk een zelfde contribu
tie behoefde te betalen. Een soort Ge
meentelijke Ziekenverpleging dus.
Toen de heer Guldemond onder dank
voor do Hare wijn, die de heer Noest ge
schonken had, dit standpunt bestreed en
een pleidooi hield voor het particulier ini-
én zei dat dit niet rijmde met de Christe
lijke naastenliefde dat de gemeenschap de
zieken en zwakken moest onderhonden, en
dat van het particulier initiatief niet veel
terecht kwam.
De heer Guldemond antwoordde hier
op dat hij de naastenliefde niet zoo opvat-"
te dat de menschen van hoogerhand zou
den worden gedwongen om te betalen maar
uit zichzelf uit liefde zouden betalen dat
was nasatenliefde. Dit is zei spr., het stel
sel dat ik wensch te leeraren.
De heer Brandt vond het geven van
f 100 subsidie een eigenaardig smijten met
gemeentegeld. Er is toch slechts f 50 ge
vraagd. Straks komt er en andere vereeni
ging die f 25 vraagt op hoop van zegen
ook tweemaal zooveel te krijgen.
De heer v. d. Broek ondersteunde het
betoog.
Het was inlusschen ruim 11 uur gewor
den.
De heer Verkade zei: „Mijnheer de Voor
zitter
Toen pakte onze verslaggever in en
yorlroK", daar het cmdo niet was te voor-
Wo vermoeden dat do Vcrcxn. vcor Zie-
kcnhnisvcrpleging vel f ICO hcc't gokrcg»a
uit sympathie,tN. j* Crfc.JM
HAZERSW0UDE.
Gemeenteraad.
Voorzitter Burgemeester van Mculcn.
Tegenwoordig aöle leden.
Na opening inct gebod door den Voor
zitter en lezing der notulen door den
soaretanis, wordt mcdcdcoliog gedaan van
ingekomen stukken. Hieronder komen
voor dc met eenigo op en aanmerkingen
goedgekeurde begroeiing.
Idem het. -aangegane compromis met de
gemeente Boskoop in betrekking tot de
waterleiding. Idem het onderhanaseh
verpachten van gemeentelijk visbhwater.
Ook is van God. Stoten antwoord ontvan
gen op het adres over de vernieling vnn
wegen door te zware vrachtauto's.
Gedi. Staten geven 'laerbij te kennen^
dat het in hun voornemen ligt, voor hot
gelheele ge weet voorschriften te geven,
ter bescherming van de wore
Ged. Staten vragen het swv i van
de gemeenten, over hot voorschrift, dst
het maximum gewicht van de auto wordt
gesteld 1700 K.G„ cn de lading lot het
dubbele van het gewicht wondt berekend
Dit zou geilden voor r1 -te tenten
de bebouwde k-m -'-n
Rijkswegen.
De Raad kon hi£-rrm_e n- >ord g? -
wat bericht aai worden, omda; on spoed
wordt aangedrongen. Medegedeeld werd
ten slotte dat de gasprijs Februari zal
verlaagd worden, en wel 11 ct voor
straatverlichting, 13 ct. voor metergas, .14
ct. voor maintgas, wat v,"kon, werd op
gemerkt, ais men 'Us<-iJ-age "winst,
wolke de T rnp-kte,
na-gaat.
Hierop volgde Lc.iar.ieh.ig v- gjc-ikea
ring der instructie van den Gemeente
ontvanger.
De heer Brugman stelt de vraag, wio
de pla-atevervs'" nr van dien ambtenaar
bij ziekte bet-alen moet, en hoe da-t- ging
bij den vr-oegeren titularis.
De Voorzitter deelt mede, dat de laat
ste anderhalf jaar de heer v. d. Poel werd
bij-gestaan door zijn zoon die dat buiten
kosten voor de gemeente ged-an heeft
wat ook nu bij dezen zoo zal b'ij.veu.
Bij 't agenda-punt verhaal der "pensioen
bijdragen komt het voorstel van B. en W.
een terugvordering van 3 pOt. van eigen
pensioen en "nCt. van weduwen en
wee<zen pensioen
De heer S-ohrier zou er voor zijn dat
de -geheele S% pCt. werd teruggevorderd
van de ambtenaren. De nieuwe krijgen
lager salaris en moeten de -geheele 8 ka
pOt. betalen. Waarom niet alle ambtenaren
het zware van deze tii-den laten heioen
meedragen 1
De heer Veelenturf ziet er veel' onbil
lijks in allen te treffen, waar de eerste
spreker weer tegen opkomt, om-dat het
tijden zal blijven voelen.
De Voorzitter zou er met mode-gaan als
de salarissen beter wa-rer m-aar dan nog
niet direct.
Wethouder de Bruin verdedigt deze
zaak ook, en zou voor ambtenaren be
neden 1500 zooals de gemeente-werk
lieden, willen aannemen, dat deze door
hun 3 uur per week langer werken feite
lijk hun bijdrage al doen.
De heer Buitenhuis is er ook voor dat oe
ambtenaren zelf hun pensioen-bij dra-gen
betalen, en de heer v. Dam is van mee
ning diat dit destijds een soort toesla-g
was met de bedoeling deze later weer
terug te nemen.
De heer Schrier vindt de loonen hoog
genoeg om dat er af te doen. De volg
nummers op de begrooting voor de sala
rissen van 1—6 geven een verhooging aan
na 1920 van 8000 en voordien van 1918
nog eens 3000. De toestand van nu
rechtvaardigt geen bestendiging.
Met de toezegging, dat het voor één
Hi
re
De Kerkschildering
te Zoetermeer
door
FRANS LOOTS.
IV.
B. Nu volgt het z.g. „1 a n g s o h i p" der
eik, dat rechthoekig -aanleunt tegen het
anssept. Het is de eigenlijke plaats der
loovigen, die niet alleen God moeten
oven en verheerlijken, zooals wij reeds
agon, maar ook moeten streven naar hun
igen gelukzaligheid en naar een hoogere
[volmaaktheid in Christus.
Wat moet ik doen om volmaakt, om
ialig te worden? Deze eenvoudige vraag
moet iedere mensch zich stellen. En het
antwoord ligt kort en klaar samengevat in
de heerlijke bergrede van Jezus Christus,
waarin Hij ons de acht 'zaligheden heeft
geleerd als zoovele wegen ten eeuwigen
leven. Deze acht zaligheden staan voor
ons uitgebeeld in de levens der Heiligen,
omdat zij langs een dezer wegen tot hooge
volmaaktheid zijn gekomen. Dit wilde de
kunstenaar ons leeren door zijn fijno
Heiligen-medaljons in 't schip der kerk,
ons levens in de keuze zijner voorbeelden
leerend, dat iedere zaligheid voor iedereen,
zoowel mannen als vrouwen, rijk en arm,
jong en oud, te bereiken is.
lo- „Zalig zij n de armen van
geest". Dit zijn degenen, die zioh ont
hecht hebben aan aardsche goederen en.
yjkdommen, om aldus hemelsche schatten
te winnen.
^an dezulken hebben wij een schitte
rend voorbeeld in den H. Franciscue
Assisië. Ofschoon hij stamde van
°Q aanzienlijke familie en volop van de
^ereldsche vreugde genieten kon, verliet
Ade wereld, versmaadde allo aardsche
Jkdommen en geneugten, óm alleen te
JCu Ypor' Jezus Christus; zijn schatten
n rcn lijden en de versmading, vlam-
6,iefdo jegens God, en onbesmette
tmneid, verzinnebeeld door het harde
de roodo rozen en blanke lelies.
Een niet minder schitterend voorbeeld is
deH. Elizabeth van Thüringen,
die al haar bezittingen uitdeelde aan de
armen in wie zij 't evenbeeld van Christus
aanschouwde. En God zelf bevestigde
door een groot wonder, dat haar edele
daden 1-Iem welgevallig waren, toen Hij de
brooden, welke zij in haren schoot droeg
naar de armen, op wonderbare wijze in
rozen veranderde.
2o. „Zalig z ij n de zachtmoe
dige n", want zij zijn navolgers van
Jezus Christus, die geleerd had: „Leert
van mij dat ik zachtmoedig en nederig van
harte ben".
Een treffend voorbeeld hiervan is het
leven van de H. Sur a, een Hollandsche
maagd, die om hare zachtheid de lieveling
van het volk was. Dagelijks kwam zij
neerknielen voor een Moeder-Gods
beeld je, dat aan een boom bevestigd was;
en* volgens een vrome legende verscheen
haar een engel die haar in naam van
Maria opdroeg een kerk te bouwen. Zij
bezat slechts 'n beursje met drie goud
stukken, maar toch durfde zij, op God
vertrouwend, het zware werk te beginnen
En haar vertrouwen werd niet beschaamd,
want op wonderbare wijze bleven de goud
stukken in het beursje onverminderd, of
schoon zij iedere week de werklieden uit
betaalde, zoodat dezen begonnen te denken
dat Sura over groote schatten beschikte,
en haar uit gouddorst vermoordden. Maar
toen de moordenaars gevangen waren ge
nomen en ter dood veroordeeld werden,
toen aldus de legende toonde Sura
haar zacht gemoed; zij verscheen aan de
rechters, met de versche roode wonde in
haren hals, en deze wonderbare verschij
ning verwierf genade voor de moordenaars
en tevens hun bekeering.
Niet minder treffend is het voorbeeld
van den Heiligen Bissehop Franciscus
van Sales, van witte, het bekend is, dat
hij duizenden bekeerd heeft door zijn
groote zachtmoedigheid, waarover hij
zoo wonderschoon geschreven, heeft in
zijn prachtig hoekje „PhiloLhea".
3o. „Zalig zijn zij die treur.en",
niet alleen over hun eigen zonden, maar
ook over de zonden van anderen; zij zullen
volgens de goddelijke belofte vertroost
worden.
Als eerste voorbeeld wordt ons gewezen
op den H. Bavo, een Hollandschen Heilige.
Eerst een goddelooze roofridder, werd
Bavo, door Gods genade plotseling getrof
fen, een boetvaardige kluizenaar, die zijn
krijgsgewaad aflegde om in de harde
boetepij, zich kastijdend met een kei
steen, te wcenen en te treuren over zijn
zondig leven. Daarnaast het voorbeeld
van de H. L i d u i n a van Schiedam, de
edele martelares, die bijna veertig jaren
het schrikkelijksle lijden moest verduren,
maar dat alles met heldhaftig geduld ver
droeg, vooral lot bekeering der zondaren,
over wier zonden zij zielsbedroefd was.
Meerdere malen werd zij op wonderbare
wijze vertroost door een Engel, die haar
meevoerde naar het Paradijs.
4o. „Zalig zijn zij, die hongeren
en dorsten naar de recht
vaar d i g h e i d", d.w.z. vurig ver
langen naar deugd en heiligheid; „want
zij zullen verzadigd worden".
Deze zaligheid wordt geïllustreerd door
het voorbeeld van de H. Hildegarde
en den Apostel van Nederland St. Willi-
brordus, die, beiden versmachtend
naar de deugd cn liefde tot God, de ge
rechtigheid Gods ook aan anderen wilden
brengen, de eene door hare geschriften en
openbaringen, de ander door zijn aposto
lische prediking.
5o. „Zalig zijn de barmharli-
gon"; zij dus vooral, die op bizondere
wijze de naastenliefde beoefenden.
Hoe schoon "komt deze deugd tot uiting
in de H. Gun era, de Hollandschomaagd,
die dagelijks de armen ging bezoeken om
hen te spijzen; eveneens in den H. Yin
een-tius k Paolo, wiens faam van
barmhartigheid jegens de armen, vooral
jegens de verwaarloosde kinderen, nog
roemvol voortleeft ia de St. y.incenlius-
Vereenigingen.
6o. „Zalig zijn de zuiveren van
harte", vooral zij die de heilige deugd
van kuischheid ongerept weten te bewa
ren; want „zij zullen God zien".
Dit wordt wel duidelijk geïllustreerd
door het voorbeeld van den H. Aloysius,
die het koninklijk hof met zijn verlei
dingen en gevaren ontvluchtte, om zich
in het stille klooster te beveiligen en
daar op angstvallige wijze zijn kostbare
•reinheid beschutte. Niet minder door
het voorbeold van het jeugdig meisje
S:t. Agmes, die -liever den wïeed'en
marteldood wilde sterven dan ook maar
één oogenblik aan de verleiding van den
belager barer schoonste deugd gehoor
geven.
7o. „Zalig zijn de vreedzamen".
Dit zijn degenen die zich afkeeren vaff
geweld en twist en alleen den onderlingen
vrede nastreven. „Zij zullen kinderen
Gods genoemd worden".
Een heerlijk voorbeeld geeft ons de
Holtendsche Heilige St. Odrada. Zij
wist den vrede terug te schenken aan
haren vader, die haar sinds langen tijd om
haar deugdzaam leven haatte. Hoe aan
genaam dit aan God was, bleek wel over
duidelijk uit de groote bevoorrechting
zijner dienares, op wier gebed in de
dorre heide van Millegem een heldere
bron ontsprong, toen de inwoners door
een vreeselijke dorst gekweld werden. Ja,
waarlijk, zij kon terecht door allen „een.
kind Gods" genoemd worden. Even
eens wordt ons dit geleerd door het voor
beeld van den eerbiedwaardigen Kar lo
rn an, den heiligen zoon van den Franken-
koning Karei Martel. Hij was een ruwe
krijgsman, die zich weinig om den gods
dienst bekommerde, maar door den II.
Bonifatius tot inkeer gebracht, werkte
hij weldra met dezen Apostel samen aan
de uitbreiding van het christenrijk, tot
dat hij na een zegenrijke regeering
scepter cn kroon neerlegde aan de voeten
van het altaar om zijn laatste levensjaren
door te brengen als arme monnik' in een
Benedictijnenklooster, waar hij den dood
der Heiligen stierf.
8o. „Z a 1 i g z ij n z ij, die ver v o 1-
ging 1 ij den om de gerech
tig h e i d", d.w.z. om hun geloof en
hun deugd; „want hun behoort het rijk
der hemelen".
Wel duidelijk spreekt deze zaligheid in
den heiligen pastoor van Noordwijk, S t.
Jeroen, die bij de vervolging der
wreede Noormannen onverschrokken zijn
geliefde kudde bleef verzorgen cn met een
heerlijke geloofsbelijdenis op de lippen
den heldhaftigcn marteldood stierf.
Niet minder in de II. F e I i c i t a s met
hare zeven zonen. Voo.' -i - rechters was
zij onverschrokken in de - teijdenis van
haar geloof en sprak haar kinderen moed:
in. En allen volhardden in hun geloof,
ondanks alle verleiding en foltering, en
allen atierven (len heldendood der marte
laren.
Zoo herleven voor ons in deze rule
heiligen-galerij de ontroerende zaligspre
kingen van onzen Goddclijken Mer-ster,
door wien ze alle op volmaakte wijze in
beoefening werden gebracht. Hij echter
was de God-Mcasch, cn wij zouden mis
schien ecnigsz'ms ontmoedigd worden
wanneer zijn stralend voorbeold ons
tegcnschittert. Dit werd door den kunste
naar begrepen, en daarom gaf hij voor-
beleden uit de levcr.s der Heiligen. Zij
toch waren menschen evenals wij, mets
menschelijke zwakheden en onderhevig
aan de gevaren der wereld, en toch
hebben zij de wegen dor volmaaktheid op.
voortreffelijke wijze bewandeld. Met denS
II. Augustinu8 durven wij spreken: „Iet#)
ct istae potuerunt, et ego non potero;
deze mannen en vrouwen zijn hiertoer
in slaat geweest, en ik zou het niet l
ncn?" Zij roepen ons loo met den 1L
Paulus: „Imilatórcs mei cstole, siout cB)
ego Chrisli: woest onze navolgers,
wij het van Christus waren", want juw
..in zwakheid wordt do deugd volkomenV
Warmond. J- R- Y35RKAAIL
Pr.