1 LsiisÉ Cifiir*.
Tweede Blad.
BINNENLAND.
ingezonden Stokken.
Uit de Omgeving.
aterdag 20 December 1919
de internationale arbeids-
CONFERENTIE.
invloed van mgr. dr. Nolens
Het „Hbld." heeft den heer J. Iter Haar
ecn der adviseurs van den heer Ver
fje, werkgever-gedelegeerde der iregeering
internationale arbeidsconferentie te
ashington, uit de Vër,ee nigde Staten te-
gekeerd, gevraagd, of de Nederlandsche
legatie invloed had op de werkzaamhe-
nende besluiten van het congres.
.Dat zou ik denken", luidde het ant-
iord, „in verhouding tolt de geringe op-
ivlakte van ons land heeft ze zelfs een
jjóte rol vervuld; individueel, zoowel door
rknemers als werkgevers, is onzerzijds
je commissie goed werk geleverd. Dank
(voor een niet getting deel) onzen voor-
Ier dr. Nolens, is op helt belangrijkste
iittusschen werkgevers en werknemers
ïeëösternming bereikt. Hij toch had er
ieidende pcsiltie. In de algemeerre ver-
derjng -ia aanvankelijk zwaar gedebat-
ird t'usscben- werkgevers en werknemers
internationale invoering van den
fëüjken achturen dag. Overeenstemming-
is niet te bereiken, menig werkgever
Ide wel de 48-urige werkweek, doch
nschte de indeeling te regelen naar eigen
kiezing. Toen heeft men besloten, de
in handen te stellen van een com-
si9 van vijftien, bestaande uit vijf werk-
1 ers, vijf werkneöiers en vijf regeerings-
legenwoocrdigers. In die commissie-ver-
[ering heeft dr. Nolens met professor
iest Mahaim van de Lu ttcsche universi
teit amendement ingediend, waardoor
stemmigheid werd verkregen, waarvan
er heli: gevolg was, dat de internationale
roering van den wettelijke» achturigen
beidsdag' -en de 48-urige werkweek, met
chts een enkele stem tegen, in de alge-
ifne vergadering werd aangenomen.
Voor de werkgevers uilt de verschillende
iden (had de conferentie nog dit resul-
il, dat besloten werd, een internationale
rkgeversorganisatie te stichten met Brus-
als zeftel. Dit in navolging van het
peelc! der werklieden, wier internatio-
aanshiiting op het congres zoozeer tot
tog kwam."
onjuist beroep op den paus.
'Kamerzitting van Donderdag heeft
duidelijkste aangetoond, hoe gemakke-
sommige Kamerleden uit hun even-
raken, vanneer zij meenen, iets aan
lholieken te- kunnen verwijten, zegt
T ij d waaraan het volgende is ont-
1:
Het dwaast was de houding van de so-
tri-democraten. tZij, de mannen van
man en geen cent", volgens wie de
iter van Oorlpg nog lang niet ver ge-
gaat dn de bezuiniging, die iedere
.„jj ing, om het kabinet te hinderen in zijn
"uitstek moeilijk militair beleid, niet
pruikt laten en de moties van de hee-
Marehan't en Dresselhuys natuurlijk.
stdriftig- steunden, hadden het grootste
ord, hoewel niet minder dan zeven so-
il-lemocraten afwezig bleken te zijn en
n wijze aldus' blijk gaven van belang-
tg in deze begrooting.
krkwaardig was het verwijt, van socia
listic zijdte tot de Katholieken gericht,
'deze in strijd zouden handelen met de
ening van Z. H., den Paus.
V dergelijkee attentie voor het. pause-
woerd is zeker te waardeeren.
was echter verkeerd geadresse'erd.
o nauwkeurige lezing van de Vredes-
yan Z. H., gericht ,,aan de hoofden
oorlogvoerende landen", zij den hee-
aanbevoien. (Zij zullen dan wellicht in-
dat hun verwijt ten eenenmale on-
is.
|vond.ien spreekt de Paus slechts van
rechtvaardige overeenkomst yan al
ler gelijktijdige en wederkeerige ver
der bewapening naar de rege-
611 de waarborgen, naar do mate van
Pakeiijkh ei cl en voldoendheid vast' te
voor de handhaving der openbare
le in iederen Staat".
1c'aas, is ,,de rechtvaardige overeen-
van allen" nog niet tot stand geko-
hü
ai
1
iollemin gaat deze .Regeering reeds
Ir niet bezuiniging en vermindering der
olkomen in den geest van de pauselij-
Ma, welke natuurlijk niet ontwapening
zcq^Is zelfs een -overigens zoo ver-
man als de iheer Oud beweerde,
vermindering der bewapening."
ROOMSCH WORDEN?
dit opschrift, richt de Rijsenburg-
boogleeraar dr. Th, H. v. Oppenraay
a'Weekblad „de Amsterdammer" zich
tot dr. Fr. van Eeden:
Wat
ffiij en vele katholieken met mij in
Wikel getroffen heeft, is uw oprecht
naar de godsdienstwaarheid, uw
,8 verlangen naar hetgeen gij gelieft, te
"e.nvoorrecht, te behooren tot. de
oieke Kerk. Katholiek te zijn is niet
oorrecht van een bepaald aantal ster-
'W r maar het zdkere bezit der gods-
1 jP^heid, waartoe alle menschen. van
ll 8?e in Christus geroepen zijn. En
n n'n- ^'aar komen met de innige
ngmg, dat zij de waarheid bezit, door
il" iJ!* verl'tondigd voor geheel het
i m' n'ecmt de Katholieke Kerk op
ren schoot, ook u, als gij tot de in-
gekomen zult ziji WanJt
w en i c^6 lnnig6 overtuiging ge-
s gij maar de doolwegen, waarop
mans beyindit, verlaat, .en den weg
inslaat, die voert tot de Christï-waaiiSeid in
de Katholieke Kerk. Haar Credo is niet
haar eigen werk, 'menschenwerk, maar het
werk van God zelf. Gij moet uw Credo
uitwisselen tegen het Credo'Gods, want
wait God u te gelooven voorstelt rnoogt gij
niet als onwaarheid ter zijde stellen.
De erkenning der geloofswaarheden in
bet kaltholieke Credo vervat, hangt niet af,
zooals gij juist beweert, van het gezag der
prelaten, van Paus en Bisschoppen, ook
•niet zooals gij verkeerdelijk meent van het
innerliük waarschijnlijkheidsgevoel bij den
mensch, maar van het gezag van God. Aan
den arbiter in uw binnenste, dien gïj on
mogelijk kunt loochenen of vervangen (en
die arbiter is in alle menschen), de plicht
om'te beoordeelen of de Katholieke Kerk u
toereikt het Credo Gods.
Als wij katholieken ons met ons gewe
ten en geloof, aan andere menschen over
geven. Paus en Bisschoppen, doen wij dat,
omdat onze arbiter ons zegt dat zij de
Christi-waarheid beter kennen dan wij zelf.
Dat heler kennen der iChristi-waarheid
hebben Paus en Bisschoppen te danfken
a.an de bijzondere leiding en zending Gods.
,,Wie u hoort, hoort Mij; wie u ver
smaadt, versmaadt Mij. Gaat, onderwijst
alle volken, hen doopendè in den naam
des Vaders en des Zoons en des Heiligen
Geesles, en leert hen onderhouden al wat
Ik u geboden heb. En ik zal met, u zijn tot
het einde der tijden" sprak Christus tot de
apostelen en tot hunne opvolgers, Paus en
Bisschoppen. Als in de apostolische tijden
de christenen het Credo Gods aanvaardden
op de -prediking der apostelen, waarom
kunnen wij katholieken dan niet. en gij
eveneons, zoo gij overtuigd zijt van de zen
ding tot de prediking, aan Paus en Bis
schoppen door God gegeven, datzelfde Cre
do Gods aannemen op de preditung van de
daartoe gezonden menschen? Omdat God,
die alwetend is "en niet bedriegen kan, ons
het Credo openbaart, daarom spreken wij
katholieken ons Credo. Die openbaring
Gods heeft, zooals weleer in het oud Ver
hond door de profeten, thans nog plaats
door menschen. En. zoo- oefent 'God zijn
oppermacht uit over den vrijen mensch
door bemiddeling van d'e Katholieke Kerk.
Gij beweert voldoende de Roomsch-Ka-
tholieke leer te kennen, ik geloof ht gaarne,
maar gij kent niet voldoende de grondsla
gen waarop de waarheid, goddelijkheid,
dier leer 'berust. Onderzoekt, derhalve die
grondslagen en gij zult, door de voorlich
ting Gods, die. u op het gebed der velen,
die voor u bidden, zal gegeven worden, tot
de innige overtuiging komen, dat zij. die
de Katholieke Kerk hooren, God zelf hoo-
ren."
de diamanten van den tsaar.
Onder dezen titel bevatte ,,Dc Tribune"
deze weak een hoofdartikel, waarin
het communistische blad op felle* wijze ihet
•Aimsterdamsche gemeenteraadslid Kleere-
koper aanvalt over hetgeen deze zijn com-
ffnunistischen collega Lisser had verweten
Men herinnert zich, dat eerstgenoemde
smaalde op den duisteren oorsprong der
diamanten, waarmee Lisser in zijn zak
rondliep, en waar'van hij een bijzonder
grooten en 'kostbaren steen niet te gelde
kon an aken, omdat hij geen rekenschap kon
of wilde geven, hoe hij eraan was gekomen
Intusschen heeft „De Telegraaf bekend
gemaakt, dat dergelijke kostbare gesteen
ten via Berlijn uit Sovjet-Rusland door de
Bolsjewistische regeering naar Amsterdam
worden "gezonden, waar zij verzilverd moe
ten worden.
Het „Revoluïionnair Socialistisch Volks
blad", zooals „De- Tribune" zich noemt,
verdedigt dergelijke pjactijken en schrijft
in zijn bekend grof scheid-taaltje:
Het vettige Kleeretkopertje, dat het
zoover geschopt heeft in de machtige
partij, van schrcewerig candidaatje tot
'leidertje van de „fractie", waarin kop
stukken als Joppe Loopuit en Pothuis
S. J., figureeren, heeft denunciatie
eenvoudig tot strijdmiddel bij uitne
mendheid tegen de revolutionnairen
mendheid tegen de revolutionairen ge
kozen. Daarvan kan onze geestverwant
pot in gedraaid is door een debat met
Kleerekoper, waarin deze de*aanwezïge
politie opmerkzaam maakte op' de
uitingen van De Boon, die dezen ,,me.t
den strafrechter in aanraking konden
brengen."
Ziedaar dan, schlemiel van een Klee
rekoper, wat je. allemaal aan je speur
neus hebt.
Maar, vragen wij, op onze beurt, als
het de Russen nu eens gelukte ons
door alle barrières heen wat geld, dia
manten of waardevolle zaken te doen
toekomen; als dat eens waar was, zou
daarop iets zijn aan te merken?
Niet, dat we met Kleerekoper over
eerlijkheid zouden willen discussieeren.,
imen is steeds helt veiligst als .het blijkt,
dat men op dit gebied andez'e opvat
tingen huldigt als ons kleverig S. D.
A. P.-eitje..
Maar wij hebben, het tot de arbei
ders, die zich misschien door de ge^
blaaskaak van die zijde zouden laten
beïnvloeden.
Als, om bij de diamanten te blijven,
onze makkers ons eens een handvol van
deze voor hen waardelooze prullaria
want in het land van den arbeid
heeft deze onzinnige tooi der decaden
te bourgeoisie alle waarde verloren
konden doen toekomen, omdat ze zeer
goed weten, dat het kapitalisme meer
dan ooit van zijn geldelijke overmacht
gebruik maakt, om onze beweging
dood te drukken, wat dan? Is bet dan
„oneerlijk" verkregen goed? 4
Erkennen wij het recht der Sovjet-
regeèring om alle voorwerpen van luxe
in beslag te nemen of niet? En had de
S. D. A. P. het vroeger niet ook steeds
over de „onteigening der kapitalisten"?
Alle-sl in Rusland, dat niet tot per
soonlijk gebruk dient, is thans wette
lijk eigendom der gemeenschap en het
orgaan dier gemeenschap heeft, het
recht daarover vrijelijk te beschikken.
Ook ,,De Tribune" zwijgt over de her-
kpmst der diamanten van Ljs^er, maar
verdedigt afieen, dat zij niet aangëmem
taogen worden als gestolen goed, indien zij
door Sovjet-Rusland „onteigend" zijn, dat
wil zeggen weggenomen uit de juweelen-
kist van een rijke familie of uit de (kroon-
schalten van den vermoorden Czaar en
daarna aan do paitij van Wijnkoop ten ge
schenke gegeven.
Men ziet in dit verbijsterend voorbeeld
weer eens, welke practijken de heeren
communisten ook in Nederland erop na
houden. Voor hen is in. letterlijken zin het
eigendom der bourgeoisie diefstal, maar zij
zelf kennen geen diefstal, merkt „De Tijd"
op.
STEUN VOOR WEENEN.
De vertegenwoordiger der R. K. Arbei
dersbeweging in de Commissie uit de Vak-
centralen tot steun voor Weenen schrijft
ons:
Naar ons werd medegedeeld vindt de
steunverleening, zooals die door de vak-
centralen is opgezet, geen onverdeelde in
stemming, vooral niet in enkele plaatsen
rnet overwegend katholieke bevolking. De
bezwaren d,ie er tegen gemaakt worden,
leeren ons echter dat men omtrent de wijze
van steunverleening niet op de hoogte is.
Zoo vernamen wij, dat sommigen van mea
ning waren, dat voor dit doel geen samen
werking- met sociaLi-sïen gewenscht was.
Men vergeet hierbij echter, dat "de wijze
van steunverleening n.l. een aantal uren
te werken en de opbrengst daarvan voor
Weenen te besteden, vorderde, dat zooveel
mogelijk alle arbeiders samenwerkten.
Hoe kan b.v. in en fabriek worden over
gewerkt, waar de arbeiders bestaan uit
'leden van het N.V.V., het N.A.S., (het
R.K. Vakbureau en het Chr. Nat. Vakver
bond, indien er geen samenwerking .is?
Uitdrukkelijk is dan ook vastgesteld dat
de samenwerking slechts zou gelden voor
deze steunverleening. Wanneer daarna
nog iets anders gedaan zal worden, dan
doe da.t elke partij afzonderlijk.
Er wordt dus samengewerkt omdat an
ders 'dezen vorm van steunverleening niet
mogelijk is.
Er is gevraagd, hoe zal het bijeenge
brachte geld besteed worden.
Hieromtrent as het volgende vastgesteld.
Van elke plaats, zoo mogelijk van elke
f abriek .zal worden vastgesteld, hoeveel ar
beiders aan de steunverleening meewerk
ten. Tevens zal worden nagegaan, hoeveel
dier arbeiders bij elke vakcentrale zijn aan
gesloten. Naar evenredigheid van het aan
tal arbeiders dat meewerkte, zal dan elke
vakcentrale Ihaar .deel van de opbrengst
krijgen.
Het ge'ld wat dus door de katholieke ar
beiders wordt verdiend met overwerken,
komt terecht bij het R. K. Vakbureau en
de Federatie van Dioc. R. K. Werklieden-
bonden, welke voor deze zaak samenwer
ken.
Pit geld. zal dan in overleg niet het R. K.
Huisvestingscomité te 's Bosch worden be
steed ten bate der noodlijdende Weensche
kinderen.
Ons dunkt dat or .goon énkele reden is,
waarom de katholieke arbeiders niet krach
tig zouden medewerken. Alles pleit juist
voor het tegendeel.
Hoe meer de katholieke arbeiders mee
werken, hoe meer geld onze R. IC. •arbeL-
ïdorsbeweging kan besteden voor de Ween
sche kinderen. Waar bok de R. K. Werk-
ge'versvereenig.iing een oproep richtte tot
(hare leden om mee te. werken, vertrouwen
wij, dat, ook de katholieke arbeiders niet
zullen achterblijven.
Het parool van allen moét zijrt: A c li t
uren werken voorde arraekin-
deren van Ween e n, clïe zonder
krachtige hulp aan den hongerdood zijn
overgeleverd.
KERKNIEUWS.
kerstmis op 't h. land
te nijmegen.
Met Kerstmis 's morgTns omstreeks half
tien trekt de processie van uit.de Coenacu-
lum-kerk naar Nazareth en van Nazareth
naar Bethlehem, onder het zingen van
Kerstzangen. In de Nazareth-kapel wordt
het Kindje Jezus plechtig afgehaald en
•door de priester* gedragen naar de Beth-
lehemscbe grot en nedergelegd op wat stroo
in de kribbe. Daarna wordt- het Evangelie
van de geboorte des Heeren gezongen en
wordt -er in de grot gepredikt, juist als dat
in IBethlehern zelf gebeurt. Aan de Naza-
reth-kapel is gedurende een half jaar onder
leiding van „den artislieken adviseur der
Stichting met onverdroten ijver en heilige
•sympathie gewerkt om deze op waardige
wijze te versieren. Het kapelletje ligt in 't
groene bosch als een flikkerend juweeltje
op een dak van een kostbaar reliekschrijn.
Eénig! Een kapelletje al-s dit vindt men in
de geheele wereld niet. Daar eerst ontdekt
men, watr er bij ernstig pogen door de gra
tie Gcds ïe bereiken valt. Gij treft er één
heid van gedachten en Bijbelsche taferee-
len en symbolen in lijnen en kleuren, dat
het een lust is. En alles Oostersch, streng
Oostersch. Daar wordt bet hoofdvanzelf
vervuld met profetische gedachten, al kent
men nog izoo weinig van den Bijbel. Ik wil
u van de versiering niets uitleggen. Gij
moet bij gelegenheid maar komen zien, Zij
is één juichkreet, één jubel, één alleluja
van do dankbare menschheid tot God. Het
kapelletje verlatend, voelt- gij u verrijkt
met- een onuitsprekelijken moederzegen en
ook in uw hart bonst de blijdschap van het
Magnificat. En gij dankt God, dat Hij u
den dag des levens schonk. Komt en ziet.
Den ganschen nacht worden er II.H.,Mis
sen opgedragen in de grot. van Bethlehem
■en in de Maria-Boodschap-kapel van Na
zareth. Priesters, die er gaarne de H. Mis
•lezen, mogen zich om de goede regeling
wel bijtijds aanmelden. Om dezelfde reden
mogen zij, die de H.H. Missen in de grot
of Maria-Boodschap-kapel vvenschen bij tc
wonen, -zich wrel bijtijds verzekeren van een
plaats, wijl nu reeds de aanvraag er voor
zoo groot, en de ruimte zoo klein is.
Van Maandag af lean men in 't Jeruza-
Iemsc.il huis een kaart verkrijgen, die tot de
H.H. Diensten toegang verleent.
(Buiten verantwoordelijkheid der Red.)
Gouda, 18 December 1919.
Hooggeachte Redacteur,
In enkele onzer bladen werd dezer da
gen medegedeeld, dat de beruchte „katho
lieke zijde" (die zou ik dan zijn) in de
„Nieuwe Rcitterdamsche Courant." weer
aan 't woord waa en allerlei stukken
schreef, nu weer over de Katholieke Uni
versiteit. Gaarne zou ik nu ook in ons ge-
eerd orgaan „De Leidsche Courant" het
volgende willen mededeelen. Ik ben n o 0 i it
die katholieke zijdé gewe'est. Ik ben die ook
tegan woord ig -niet. Ik heb zelfs
geen flauw gegrond vermoeden, wie die
schrijver dan wel is. Na mijn optreden in
dat dagblad in 1914 als „Anonymus Catho-
licus Romanus" met, door Z.E.W. geeste
lijken erkende innig-Roomsche artikelen
ter bestrijding van het toenmalig modernis
me, heb ik allertromvst de mij zoo vader
lijk gegeven schriftelijke wenken van onzen
Doorluehtigen Heer Bisschop op het sltuk
van journalistiek optreden gevolgd. Volle
vijf jaren lang.' En voor niets ter wereld
zou ik daarvan willen afwijken. Nu en dan
een enkele maal, I e e s ik de „Nieuwe Rot-
Jterdamsche Crt.", dan meestal vluchtig.
En hiervoor heb ik schriftelijk verlof mij
ner kerkelijke overheid.
Met beleefden danfk voor de plaatsing
dezer regelen, 'blijve wie nu en dan de eer
■had medewerker aan „de Leidsche Cou
rant" te zijn,
Hoogachtend,
Uwe dw. dnr.,
A. C. A. HOFFMAN.
Rechtzaken.
raad voor de scheepvaart.
M ij n 0 n t p' 1 o f f i n g.
De sRaad vootr de Scheepvaart stelde
gisteren een onderzoek, in naar het door
een mijnontploffing getroffen worden op
29 Nov. j.l., van het zeilvisschersvaartuig
„Stormvogel" KW. 35 tengevolge waarvan
het schip zonk en 10 leden der bemanning
den dood in de golven vonden.
De KW. 85 was het eigendom van de ree-
derij N. Parlevliet te Kat w ij ka. Ze e.
Als schipper fungeerde A. v. Duyn aldaar.
Als getuige gehoord verklaarde hij, dat
de KW. 85 eed stalen eeillogger is geweest
Aan boord bevonden 'zldh 13 leden van de
bemanning en éen passagier.
Den 13en Nov. w*as hot schip ter har'ng-
visscherij uitgevaren. Of/ den. dag van de
ontploffing was het vrij goed weer met
hooge zee. Toen de ontploffing plaats had,
lag de! KW. 85 te steken. Getuige bevond
zich met den stuurman aan dek in de kuurt
van het rcer. De bemanning was beneden
om thee te drinken. Getuige kon plotseling
den omvang van een mijn ap ongeveer 20
meter afstands, drie streken van leibocg
ondeTscheid.cn. Hij was donkergrijs en
ging met. de golven op en neer. Getuige gaf
onmiddellijk bevel bet roei- fe laten draaien
maar 'dit gelukte niet. De wind Vlreef de
npjn midscheeps stuurboord tegen het
schip aan. Pogingen om hem kwijt te ra
ken, mochten niet. baten. Toen de mijn
ontplofte, was het schip meteen uit el
kaar geslagen. De knal heeft getuige niet
gehoord maar wel {het gerinkel van scher
ven. Vaartuigen die zich in de huurt be
vonden, kwamen even later de opvaren
den te hulp. en redden wat nog te redden
vie'l. Gelegenheid om de zwemvesten uit
de kooien te halen bestond er niet.
Het getuigenverhoor dn deze zaak is ge
sloten. Uitspraak volgt later.
haarlemsche rechtbank.
Deze rechtbank veroordeelde;-
J. v. M., bloemistknecht te H i 11 e g 0 m
wegens verduistering, tot voorwaardelijke
•gevangenisEltraf van 14 dagen met een
proeftijd van 3 jaar.
W. A. H., varensgezel, te H i 11 e g o m,
wegens wederspannigheid, tot een geld
boete van f 15, subs. 5 dagen hechtenis.
J. A. v. N., bloemistknechit, te War
mond, wegens diefstal, tot 2 maanden ge
vangenisstraf.
H. M. W., ihuisvr. Th. v. d. M., te Lis-
se, wegens diefstal tot'8 dagen gevange
nisstraf.
J. E., vrachtrijder, tellaarlemmer-
m e e r, wegens diefstal door twee ver-
eenigde personen, telt 3 maanden gevange
nisstraf.
I. A. J. S. te Haarlemmermeer,
bij verstek; 2. G. K„ teHaarlemmer-
meer, wegens diefstal door.twee vereenig-
de personen melt braak, ieder tot 1 jaar
gevangenisstraf.
C. v. L., scheepmaker, te A 1 k' e m a d e,
werd vrijgesproken.
HA£ERSWOUÜE-
Cüftvibutüe. De nieuwe broodkaarten
en suikerka-arien zijn verkrijgbaar: aan
den Rijndijk (op het Lev'ensmiddelenkan-
feoor): op Maandag 22 Dec. van 9 uur v.m.
tot 1 uur nam. voor gezinshoofden, wier
namen beginnen met de letters van A tot
en met ;N, en van 2 tot 4 uur nam. voor
gezinshoofden, wier namen beginnen met
de letters van O tot en met Z.
Op het dorp (in het Raadhuis): op Dins
dag 23 Dec. van 9 uur v.m. tot 1 uur nam.
voor gezinshoofden, wier namen beginnen
met de letters van A tot en met N, van 2
tot 5 uur nam. voor gezinshoofden, wier
narnen beginnen met de letters van O tot
en met Z.
Na vermelde dagen en uren worden geen
Èaarten meer afgegeven. Men wordt be
leefd, doch dringend verzocht, de kaarten,
zooveel mogelijk, door gezinsleden te laten
afhalen.
OUBE-WETERING.
IJsclub. Donderdagavond vergaderde
de IJsclub Alkemade. Uit het verslag van
den penning-moester bleek dat de inkom
sten waren f 256.051/-, do uitgaven f 170.63,
het batig saldo f 85.42^. Tot baancommis
sarissen werden gekozen de heeren P. de
Jeu en H. J. Vasseur, zulks in de plaats
van H. Los on J. Yuijck, die bedankt had
den.
RIJPWETERING.
Afslag. liet tuinland aan den Koppoel,
groot 1.17.60 H.A., van H. J. Jansen, werd
Donderdag bij afslag toegewezen aan P.
J; Heemskerk alhier voor f 3200.
BODEGRAVEN.
Gemeariteraaü.
(Vervolg).
Hierna komt. aan de orde het voorstei-
Veerman tot het invoegen van een ailikel
in het reglement, van orde, om'den Raad
mot gebed te openen.
De heer Heusdens doet vooVlezimg varï
een passage uit de beraadslagingen van
den gemeenteraad te Nijmegen, waarin
oen dergelijk voorstel aan de orde "s ge
weest. Spr. acht deze passage obk van toe
passing op "dezen Raad, welke eveneens
uit 5 fracties bestaat. Spr. acht. het gebed
te hoog voor een gebedsformule en memo
reert de vroegere poging .in dozen Raa'd
gedaan. Spr. hoopt daarom ook dat het
voorstel zal worden aangenomen. De lieer
v. Dijk memoreert de aankondiging in do
vorige vergadering van dit voorstel Veer
man. Spr. noemt dit een verrassing, to
mee:r omdat reeds eerder een dergelijk
voorstel werd verworpen en memnreert
vervolgens hot belangrijk debat «van wij
len den heer Turkenburg. Spr. vv.il vervol
gens constateercn, dat n'et de hoer Veer
man doch, zooals deze zelf heeft, goeegd,
'de heer Mouris de vorosteller is. De heer
Mouris is dus de ontwerper: hij heeft gel
eegd: dat hij het voorstel gaarne na be
spreking met 3en heer Voerman in don
Raad zou hebben gebracht. Spr. vraagt
echter: was hot de heer Mouris te doen om
het gebed, om het aanroepen van Gods
Heiliging? Neon, zegt spr., hij heeft gezegd
hij den burgemeester eens „w.ilde zien bid
den. Spr. (had verwacht dat. na 't gezegde
van den communist in Amsterdam, dat er
slechts éen macht is, n.l. d'e van den ar
beider, de Jieor Voerman zijn voorstel zou
hebben ingetrokken.
De heer Mouris "betoogt, dat op iedere
plaats God voor oogen rnoët worden ge
houden.
De heer v. d. Marei meent, dat van het
gebed oen gunstigen invloed op den Raad
kan uitgaan. De heer Rut'ng memoreert,
dat reeds eerder Christenen zitting "hadden
in de«en Raad. Zij hebben hef echter nim
mer gewaagd jnef -e°ri dergelijk voorstel te
komen. De heer B. Bnfelnan wil niet veel
zeggen, want er is een uitvoerige toelich
ting aan het voorstel voorafgegaan. Spr.
vraagt, wat is hef. gebod i-n den Raa'd en
concludeert, dat hef :s een erkenning van
God als Schepper rn Hoofd. Spr. be
schouwt het gewenscht, dnt Diens zegen
wordt, gevraagd over de besluiten, welke
worden genomen. Spr. memoreert ten
slofte, dat de roden voer afschaffing to
Amsterdam was. dat nun hooge,re macht
wil erkennen, terwiil daar .de arbeiders"
als hoogste autoriteit wordt gesteld. Dén
heer Voerman doet hef genoegen, dat deze
zaak dc aandacht heeft van den Raad. Hot
verheugt spr. dal do persoon, d:e zich or
tegen heeft, verklaard, dit* deed uit een
heilig bezwaar tegen spot.
Spr. behandelt vervolgens de aannwrk'ai-
gen der verschillende tegenstanders. Spr.
memoreert het door den heer Heusdens
voor de katholieken geopperde bezwaar
om hier een kruis te slaan. Spr. acht het
kruis geen bezwaar, ja, constateert zelfs,
idat er nog veel valt tc leeren inzake de
vereering der H. Moeder Maagd en het
slaan van het kruis. Spr. zou er echter
niets van zeggen, wanneer een andersden
kende een kruis zou slaan.
Ook zijn er, zegt spr., aanmerkingen ge
maakt inzake sleur en gewoonte. Er zijn
echter ook goede gewoonten. Spr. vindt
hét. een kwade gewoonte, wanneer mep ge
woon is niet te bidden;.echter oen zeer
goede gewoonte een gebed te storten in den
Raad. Wanneer reeds de kinderen den lof
van God zingen zal een Raadslid toch ze
ker niet achterblijven.
Spr. heeft vervolgens een gebeds-formulo
voor -den Raad te Woeiden, welke door
den voorzitter wordt voorgelezen.
De heer Beijen meent, dat hier iets lij
delijks wordt gemaakt in verband met de
gesteldheid van den Raad. Wanneer do
heer v. Dijk zou vertrekken komt de heer
Engelsman (Israëliet) in zijn plaats. Spr.
meent, dat dit gebed den heer Engelsman
niet kan worden opgelegd. De heer Veer
man merkt op, dat men mnet wijken voor
God en niet voor den heer Engelsman. De
hoer Ruting zegt, dat. het gebed niet in een
uniform iis te zetten: het moet. uit onszelf
lcomen, al is het stamelende. Om deze
reden kan spr. zich met voorstel niet ver
eenigen.
Het voorstel in stemming gebracht wordfc
aangenomen met 7 tegen \4 stemmen. Dio
van de heeren Heusden?, Beijen, Van
Dijk en Ruting.
De heer Beijen geeft vervolgens in over
weging do redactie der formule meer in
algerneene termen te stellen.
Het voorstel Veerman 7de vaststelling
van het gebed) in stemming gebracht,
wordt aangenomen met 7 tegen 2 stemmen
6n 2 blanco.
De vergadering wordt hierop te 1.30 uur
geschorst tot halfdrie.
Het door den Raad aangenomen gebed
luidt als volgt:
„Almachtige God! Wij belijden, geheel
van U afhankelijk te zijn, en bidden IJ, In
den naam van Jezus Christus, schenk 0113
Uwen zegen in deze vergadering. Onder
steun ons en bestuur onze beraadslagingen
opdat onze besluiten strekken moge tot
Uwe eer on tot bevordering van de ware
belangen dezer gemeente. Amen."
In het Patronaat
werd de 2e praait avond .gehouden. Nadat
de bijeenkomst was geopend door deri voor-
zilte;- der K. «g. A., die zijn spijt te kennen,