VA7
rpan'daar 'dat in 120(5 "de "Synode van
'Westminster 1161)331116, dat alleen in ge-
viiiü'ii van noodzakelijkheid en dan nog
indiif tweemalen (het z.g. bineeren oï:
jjüi ts Missas legere) net ceJebreercn
w'tnd toegestaan. Hieruit biijkt, duidelijk
hoe streng de «Kerk optrad tegen zuIk
et ii schandelijk misbruik. Desnieltegcn-
biaand© bleei en is het heden ten dage
nog geooiloofd op Kerstmis drie H.
jvhbsen te lezen.
Maar waai om viert de Kerk nu juisl
op iverstmis de H. Ueheimen in de diepe
stille van het nachtelijk duister? De
incest voor >de hand liggende verkla
ring zou aldus luiden: evenals Christus
jn net middernachtelijk uur ter wereld
kwam, £oo wil ook de Kerk haar leden
valthans voor zoover dit mogelijk is, ge
heel lol de werkelijkheid terugvoeren.
Een zekere "verklaring is echter de vol
gende: de eerste H. Mis werd opgedra
gen in aansluiting met de middernach
telijke metten van het brevier, zoodat
deze dus meestal tusschen 12 en 1 uur
een aanvang nam. Ook zij nog op
gemerkt, dal de drie H. Missen ieder
een afzonderlijken doch in nauw ver
band met elkaar staan den titel dragen
en wel: missa in nocte (middernachts
mis) missa 111 aurora (dageraadsmis) en
missa in die (dagmis).
Wat den ritus betreft: hierover zou
den wij nog ver kunnen uitweiden. Doch
ik volsta met het vermelden van deze
in het oog vallende bijzonderheid, na
melijk dat de aanvang is samengesteld
uit de Godeverheerlijkende woorden:
„El verbum caro factum est". Schooner
en treffender woorden had de Kerk in
derdaad niet kunnen uitkiezen. Indien
er nu éen Kerkelijk feest bestaat dat
weerklank gevonden heeft in de harten
der menschen en met stemmige vreug
de gevierd wordl. dan is het, wie zal het
ontkennen, voorzeker het verblijdende
Kerstmi slees t.
Reeds in de oudste lijden zien we hoe
de Christenen den bodem der heilig
dommen bestrooiden met groene pal
men en twijgen. Was dit geen spontane
uiting van menschelijk gevoel? Welk
hart wordt niet geroerd bij de Kribbe?
Weinigen echter zullen vermoeden, dat
de Kribbe-vereering haar oorsprong 'e
danken heeft aan den H. Franciscus van
lAssisie die omstreeks 1233 de cïrste
kribbe in het woud van Greccio op
bouwde. De eigenlijke kribbe van Beth
lehem wordt vereerd in de Santa Maria
Maggiore te Rome, welke hoogstwaar
schijnlijk door den H. Zacharias plm,
750 daarheen werd overgebracht. Hoe
wel de os en de ezel iets bijkomstigs
zijn, is het toch opvallend dat deze
nooit ontbreken. Zij vinden hun oor
sprong in de treffende woorden van
den profeet Isaias (I. 3): Cognovit bos
possesjjprem suum asinus praesepiuin
dömini sui.". „De os heeft zijn heer ge
kend en de ezel de kribbe van zijn
mesier".
Na al deze bijzonderheden zou het
onattent toeschijnen den zooveel vreug
de aanbrengenden Kerstboom te pas-
seeren. Reeds in de 18e eeuw vond de
Kerstboom, hoewel hij niet van de jong
ste tijden dateert, zeer veel bijval, vooral
in de Germaansche landen. Van daar
is hij ook ten onzent overgenomen en
kan men den Kerstboom terugvinden
in zeer vele onzer huisgezinnen
waar hij een voorwerp is van vreugde
en verrassing.
Doch niet alleen de Kerstboom; ook
nog andere gebruiken, zooals de
„Christmas-gifts" in Engeland, „les ca-
deaux du petit noel" in Frankrijk en
de „Weihnachten" viering in Duitsch-
land, getuigen maar al te duidelijk
welk een blijvenden indruk het Kerst
feest op de volkeren heeft gemaakt en
dit heden ten dagen nog doet. Ten
slotte het bovenstaande resumeerende,
Kerstfeest een van de meest geliefde
mogen wij terecht besluiten, dat het
feesten is van geheel het kerkelijk jaar.
G. v. A.
„St. Willebroïd-College", Katwijk.
waarvan Iedereen eveneens zijn deel
hekoinV."
„Houd u steeds aan dien raad!" zei
een mijner beste vrienden. Jaren reeds
is het geleden, dat hij rnct ons de
vreugde van het Kerstfeest deelde,
thans is hij daar, naar ik hoop, waarA
heen Jn den KGf sin acht onze /beden
en liederen opstijgen. De korte Kerst
vertelling, die ik u ga mededcclen, zij
is i!...teend aan een der herinneringen
zij; i veelzijdige levenservaring. Zy
moge het op haar wijzo slaven, wat de
Engelen zongeri: „Gloria in Excelsis
Deo et in terra pax hominibus bonae
voluntatis. Glorie in den Hooge aan God
en op aarde vrede aan de menschen, die
van goeden wil zijn!"
Madalena en Luigi.
Een Kerstvertelling.
„Kerstmis! Die man moet wel een
menschenhaler zijn, in wiens borst niet
iets, dat naar vroolijkheM zweemt,
wordt opgewekt, in wiens geest niet
eenige genoeglijke herdenkingen opko
men, als het weder Kerstmis wordt,
zegt zeker schrijver.
„Er zijn wel menschen, die zeggen,
dat de Kerstmis niet inecr voor hen is.
wat zij vroeger was, dat ieder Kerstfeest
een geliefkoosde hoop of een trelukkig
vooruitzicht van -'t vorige jaar beneveld
of verdwenen heeft bevonden:
„Blijft niet aan zulke nare gedachten
hangen 1 Weinigen zeker zijn er in de
wereld of zij kunnen zich eiken dag
van het jaar met zulke akeligheden het
leven verbitteren. Ivies niet den vroolijk-
sten van de drie honderd vijf en zesti
uit voor uw kleingeestig gepeins. Schuif
uw stoel liever bij het vlammend vuur
schenk uw glas in en al is het hui.
of dc kamer, waarin gc woont, kleiner
dan eenige jaren geleden, al moet ge
u thans met warme pons behelpen, in
plaats van den fonkelenden wijn van
vroeger, zet er een vroolijk gezicht bij,
drink het ledig en dank den llemel,
dat het niet erger is.
i „Denk er niet. aan, dat een jaartje
geleden het lieve kind, dat nu op den
doodenakker ligt, vóór u zat met den
lach der kinderlijke onschuld in de
vroolijke oogen. Denk aan de zegenin
gen. die gij nog geniet, en iedereen
heelt er vele niet aan uw rampen.
"e'was°P a-n Uitslapje door heiland
waar de citroenen bloeien, zoo luidt het
vernaai .van mijn vriend, dat ik in het
overheerlijke schoone Napels mijn Kerst
vacantia doorbracht.
Ili?,f frep,°; wrvu!t die" lijd in
Ilahé aller gedachten. Gedurende den
Adrent «11 de Kerstfeesten komen aften
Sm» nog een weinije geloof en
liefde woont, eiken avond hijeen, ten
einde neer te knielen en te bidden rond
om de versierde en met licht omgeven
kribbe van het Kindje van Bethlehem.
TrO?,0r Ilalles bewoners immers is
Kerstmis een feestdag Bij uilnernend-
vranJrnP na<r yan,aanbidding en familie
vreugde. De plaats, die bij ons te lande
Nieuwjaar inneemt, wordt in Italië te
vens door het Kerstfeest vervuld- Het
„capo d'airno" heeft er weinig of niets
te beduiden. Kerstmis is alles.
inderdaad, kan men een beteren
dag uitkiezen, om elkaar wederkeerig
zijn vveiischen aan te bieden, dan den
hennneringsdag der meest heilvolle ge
beurtenis en bijgevolg den gelukkig-
slen dag, uie er in de annalen der we.
reld geboekt slaat?"
JJJ'l Kerstavond. Terwijl mijn
vriend door een der straten van Napels
wandelde, richtte hij onwillekeurig hei
oog naar een der nabijzijnde vensters
De vensters in Napels hebben iets ro
mantisch; vooreerst worden zn nooit ge
sloten; of het koud is of wel heet, hoe
sterk ook regen en wind mogen zijn
.van het eene einde der stad'tot net
andere blijven zij zoowel 's winters ais
zomers voortdurend openslaan. Voor
het venster is een balkon, waar de
Napohtaansche vrouw een groot deel
haars levens doorbrengt. Veelal ne-
merkt gij er een van jongeren Jeeflnd
die haar teleur geslelden, onrustigen
angstige», jaloerschen oi wel loornjgen
blik ergens strak op gevestigd heefl.
Dat ergens is bijv. het venster, waar een
zeker iemand zich ophoudt, een ooort
of een schilderhuisje, waar h ij staat
koud of druipnat van den uit den hemel
stroomenden regen te worden, de hoek
van een straat, waaruit een jonkman
zoo aanstonds te voorschijn zal treden
Onder een dier vensters waren eenige
„pifferari" aan het muziek maken: De
pifferari namelijk, zijn herders uit de
omliggende bergen, die gedurende den
tijd van den Advent de steden doorrei
zen om onder begeleiding hunner lan
delijke muziek door hun liederen de
naderende, komst van het Kindie van
Bethlehem aan te kondigen.
Gewoonlijk zijn zij drie in pc tal: een
grijsaard, een man tan rijpen leeftijd
en een kind. Hun muziekinstrumenten
zijn eenvoudig als die van herders, en
.heslaan gemeenlijk uit een hobo, een
rietfluit en een triangel. De canzo
netta", die zij er bij zingen, is eenvoudig
en minnelijk, gelijk zulks past bij de
nederige geheimenis der Kribbe.
„O, Verginella, figlia di sant' Anna
nel ventro tuo portasti il buon Gesu.
in cielo, in terra sia avocala. O, H.
Maagd, dochter van de H. Anna, in'uw
schoot droegt gij den goeden Jezus. In
den hemel en op aarde wees onze voor
spraak!" Zoo zongen de herders on
der het venster, en groot zoowel als
klein, wat in de nabijheid was, vond
opbeuring en genoegen in die vroolijke
kinderlijke tonen.
Onder de menigte bevond zich, be
halve mijn vriend, ook een vrouw van
een goede drie en twintig jaren, met een
pleinen lieveling op haar arm. Het was
een schoone, rijzige vrouw, die met haar
achteloos van haar TTooId afhangenden
doek, het door haar zelf geweven en
geverfd kleed, en vooral door haar klas
siek profiel de echt Napohtaansche
type vertegenwoordigde.
Haar naam is Madelena, haar kleine
heet Luigi. Men kan het haar aanzien
hoe zindelijk ook gekleed, zij is arm",
'doch tevens van zeer goede afkomst,'
Een paar jaar geleden beging zij in de
oogen van haar familie een misstap,
door tegen den zin van deze met een'
hrmen man of althans een man van
minderen stand dan zij zelf was te
huwen.
Dewijl de armo&de geen genoegzame
straf scheen voor haar misdrijf, werd zij
door haar familie, verzaakt en buiten
den omgang met haar dierbaarste be
trekkingen gestootcn:
Luigi, zoo heette haar echtgenoot was
„marinaro" d. i. visscher, van beroep.
In den regel, dat wil zeggen een of
anderen Zon- of feestdag uitgezoncmi u
.was hij matig en oppassend, en, of
schoon hij juist wel geen schatten ver
diende, wist hij toch door zijn visch-
vangst in het levensonderhoud van
zichzelf en van zijn vrouw te voorzien.
Ja, toen na verloop van een jaar, hun
echt met een kind werd gezegend, sche
nen Luigi en Madalena de wereld te rijk.
Die kleine jongen, naar zijn vader
Luigi genaamd, was het, welken dc
jonge moeder op de armen droeg, toen
zij te midden der menigte, om de drie
pifferari vcrcenigd, de aandacht van
mijn vriend tot zich trok.
Bij Kef geTui3 cTer muziek" en lïel aan-
hooren der canzonetta vergat de vrouw
haar jaren en danste vroolijk met hei
kind op haar arm, als was zij nog een
meisje in de eerste jeugd. Noch de aan
merkingen noch het lachen van een
paar omstanders weerhielden haar; ja,
met den grootst mogelijken ernst der
wereld danste zij ter eere di Gesu Bam
bino e di Maria santissima, zoolang als
de nationale symphonie aanhield.
„Goede vrouw," sprak mijn vriend bii
zichzelf. „God zegen rust op 11! Hij bc
mint, ik ben er zeker van, uw vurig,
naïef geloof, en de vreugde, die gij stelt
in de onschuldige herinneringen uwer
kindsheid." En zich vervolgens tot de
vrouw wendend, zeide hij:
„Vrouwtje, ge schijnt vandaag wel
schik in je leven te hebben."
„Signore," hernam zij. „die on Kerst
mis niet vroolijk God dient, hij meent
liet niet goed met zichzelf. Want op
Kerstavond doet het Kindje Jezus altijd
een of ander wonder aan hen, die blij
en vertrouwend bij zijn .Kribbe hun lief
en leed aan Hem opdragen."
Nauwelijks heeft de vrouw deze woor
den gesproken, zie, daar komt een jon
ge, kloekgebouwde visscher, met een
phrygische muts op het hoofd en een
roodc sjerp om de lenden, door de me
nigte gedrongen. Het was de marinaro
Luigi, Madalena's echtgenoot
„Madalena," zeide de visscher ver
heugd, ons gebed is verhoord. Eén
zaak ontbrak slechts aan ons geluk, Je
liefde en eensgezindheid met onze fa
milie. Welnu, zooeven kwam ik voorbij
het huis van moeder. De oude lui zaten
beidem-aan het venster. Gelijk altijd,
groette ik hen beleefd, doch terwijl ik
anders nooit eenig teekep van weder
groet ontving, stond nu de oude man
snel op, ijlde naar de deur en riep mij
om bij hern te komen. „Luigi," ziedde
hn, „wat gebeurd '{is fts gejbeurd.t De
"{wrok die reeds .zoolang tegen beljere
gevoelens heeft geworsteld, is geweken,
gelijk het ijs voor de morgenzon. Zeg
dat aan onze goede Madalena. Zee- dat
de ouders, die haar in een oogenblik
van gramschap verslooten hebben, he
den, op den dag van algeancene liefde
en vreugde, haar de plaats aan de haard
weergeven, waar zij op denzelfden
feestdag, als kind en als meisje heelt
fcezeten. Zeg dat zij -ook haar kleine
Luigi met zich brengt, opdat hij onzen
ouderlijken zegen ontvang® en ons de
nederigheid en liefde te binnen brengt
van den Goddelijken Bambino."
blijde God en Zijn 11. Moeder prij
zend en dankend gingen Luigi met zijn
echtgenoote en kind, denzelfden avond
naar de ouderlijke woning; snikkend
vied de jonge vrouw haar ouders om
iden hals do kleine Luigi moest den
Jieelen avond op grootmama's schoot
zitten en werd overladen met kussen
en koekjes, al het voorgaande was ver
geten en vergeven, de liefde en vrede
waren hersteld.
„Dat is de tooverkracht van het Kerst
feest," zeide mijn vriend, toen hij mij
deze geschiedenis vertelde; „die op de
zen feestdag alle geschillen en onaan
genaamheden niet kan vergeten, die
zijn hart niet voelt opgewekt tot ge
voelens van nederigheid, liefde, gulheid
en hartelijkheid, geloof mij vrij, hem
ontbreekt dc geest des geloofs of al
thans hij heeft den zin niet begrepen,
van dat hemelsch lied: „Gloria in excel
sis Deo et in terra pax hominibus
bonae voluntatis. Glorie aan God in
den Hooge en vrede op-aard® aan de
menschen, die van goeden wil zijn."
„K. I."
Kunstjes.
(Ingezonden door A. W. te W.)
Aan deze lamp 3 staafjes zoodanig van
ligging te veranderen, dat er 5 drie
hoeken ontstaan.
12 staafjes zoodanig te rangschikken.,
dat er 9 vierhoeken van gelijke grootte
worden gevormd.
Om onzen jeugdigen lezeressen en
lezers geduren de Kerstdagen een aan
gename ontspanning te geven, hebben
w,e hun onderstaande raadsels en
kunstjes voorgelegd.
Zoowel onder degenen,- die de meeste
foelie oplossingen van raadsels heb
ben ingezonden, als onder hen, die de
meeste kunstjes goed hebben opgelost,
zullen viit boeken worden verloot.
Raadsels.
(Ingezonden door A. W. te W.)
1.
Mijn eer&le deel rijmt op het tweede.
En als gij beiden samenvat,
Dan noemt u mijn geheel een stad,
De grootste schier van alle steden.
2.
Dan ben ik zichtbaar en.dan weder
niet; dan ben ik groot, dan weder klein;
dan ben ik hier, dan weder daar; ik
ben een niets, en toch ben ik iels.
3.
Wanneer gij mij niet kent, dan kan
het u wel missen,
Te welen wie ik ben: want 'k laat u
dikwerf gissen.
Als ge me kent, versmaadt ge mij,
Kent ge mij niet, dan pruttelt gij.
4.
'k Hoop dat ge aan mij het eerste geeft,
En ook het tweede gul zult bieden,
't Geheel ziet men vaak, zeer beleefd,
Aan 't Spaansche hof geschieden.
5.
In mijne zeeen is nimmer water, mijn
vlakten zfjn onvruchlbaar; ofschoon gij
groote steden ziet, zijn ze toch niet be
bouwd; eigenlijk ben ik niets, en toch
ben ik vaak de eeheele wereld.
KnOfe, Z. (Te Korte. G. W. P. Kuif, S. W.
Lintlhors-t, C. A. Ouwondijk, A. J. M. Post»
ma. A. Roozon, H. H. Snel en J. R. F.
Versteeg.
ONDERWIJS.
r.-K. Middelbaar en Hooger Onderwijs.
Z. D. H. Mgr. Callier, Bisschop van
Haar Lean, iheeft welwillend het beseherm-
heenschap aanivaard over de Vareeniging
tot sfciehting van R.-K. Schalen voor Mid
delbaar en Hoogar Onderwijs te Haarlem.
Het totaal bedrag, dat tot nu werd bijeen
gebracht. is f16.495. Binnenkort za-1 de
propaganda, ter hand worden genomen
voor HaanLeotn en Omstreken.
Land- en Tuinbouw.
Hooi.
De hooiihandcd was in de afgeloopen
week te Kampen en in de omstreken van
weinig bctoekenis, in verhand met der-
geringen voorraad. Voor het regeeringfi-
hooi werd besteed van 5355 gld. en ver
der voor handelshooi, tweede soort, van
5055 gld. en voor derde soort van 35—45
gulden, naar quialiteit, alles per 500 k.g.
Gemengde berichten.
14 staafjes zoodanig wegnemen, dat
er 6 vierkanten van gelijke grootte over
blijven.
Vier staafjes weg te nemen, zoodat
er 5 vierkanten ontstaan.
Ingezonden stukken.
(Builen verantwoordelijkheid der Red.)
Een Kerstgave voor het Goddelijk Kind
en zijne H. Moeder.
Vol hlijdschajp zal de H. Kerk (bij het a.s.
Kerstfeest h&t woord des Engels de wereld
toeroepen: ,,Iik verkondig u eeoi groots
vreugde», die zijn zal voor heel het volk,
heden is u een Zaligmaker geboren" en
alle Christenen euüen daarop instemmen
met het woord dier herders: ,,Laat ons naar
BethJehean ijLen...."
Eerbiedige bewondering zal aller harten
vervulden vooa* Gods onmetelijke liefde, Die
zoo diep zich Vernederde, dat Hij als een
hulpbehoevend kind tot ons kwam; maar
ook zal in die harten innige weemoed op
komen om Zijne armoede en zooveel ont
bering.
Zoo gaarne zoruden zij met de arme her
ders bij d» huilde hunner aanbidding hun
gaven oo!k offeren aan het Goddelijk Kind"
en voor Hem en Zijne arme Moeder en
anderen, ruimer met aardse he goederen
gezegend, met de Wijzen uit het Oosten
hunne gefióhenken aanbieden.
Een gteüegenheid om dit verlangen met
de daad te toonen, zal voor zeer velen
hartelijk welkom zijn, als ik op hunne
christelijke offervaardigheid een beroep
doe, om mij te steunen voor de ötioh-iang
een er nieuwe parochiekerk in hot wester-
kwaxttar van Amsterdam, onder bescher
ming van O. L. Vrouw van Looirdes.
Dankbaar zullen worden aanvaard ga
ven zoowel van kleinen als van gTOoten
ter eere van Jezus, Die in Zijn H. Sacra
ment dieper nog Zich vernedert dan in
Bethlehiems kribbe en ter eere ook Zijner
OnbeVlekte Moeder.
S. A. DE BOER.
Pr. belast met de opricht.in;
van bovengenoemde parochie.
Spaarndammerstraat 9, Amsterdam
■r
KERKNIEUWS.
Doodgebleven. Zaterdagmiddag bleef
aan den Goudsche&ingel tq Rotterdam in
een to-aimwagen van lijn 4 een onbekende
man plotseling dood. Hij was gekleed in
een donkergrijs gestreepte overjas me*
zwart fluweel en kraag en een grijs colbert
jas. Een gouden medaillon aan zijn hor
logeketting bevatte het portret van een
vrouw met boeren kap. In een gouden ring1
stonden de letters \V. H.
Overreden. Zaterdag werd tuseohen
Miland-Geffen en Rosmalen nabij wacht
post 20, het 8-jarig zoontje van den land
bouwer Heasakkens, toen het onder de ge
sloten op afstond bediende af&luitboomen
doorkroop om den overweg te passieeren,
door een juist aankomenden U'ein gegre
pen en gedood.
Om de kolen. Op het brand stof f cn-
dLstributiletbuumu te Heerenveen kwam het
tusschen den directeur en een ingezetene
tot een.... vee hip airtij! De laatste heeft nu
een aanklacht tegen den directeur inge
diend wegens mishandeling.
Stakkerds. Te Eindhoven, zijn twee
kindertjes door dc politie opgenomen, die
door hunne ouders (Belgische woonwagen-
lieden) uit bedelen gqzonden waren, waar
na de ouders zich «net den wagen uit de
voeten «naakten. De kleinen waren ver
stijfd van koude. Ze worden nu in liet
kamp te Uden ondergebracht.
Brand. Te Haulerwijk is de nieuwe
boerenplaats, bewoond door den lieer J.
Eikens, afgebrand. Er is bijna niets gered.
Vezékering dekt de 6chade.
IJscngeluk. Bij het schaateénrijden
op een vijver in het Wilhelminapark te
Breda zakten Vrijdag een vijflal personen
door Biet ijs, van wie -een 17-jarig meisje
onder het ijs schoot en slechts levenloop
op den kant kon worden gebradfit.
Goed atgeloopen. Terwijl Vrijdag
avond omstreeks halfaoht de schaatsenrij
ders zich naar het terrein van de ijsclub
Zwolle begaven, stortte de brug, de z.g.
Westmeijerskolkin; 15 20 menschen zijn
daarbij te water geraakt; allen zijn gered.
Zedenverwildering. Uit Keulen wordt
bericht, dat in Wortdorf bij Zitlau de 18-
jarige ijmeirdraaier Richard Schwartz, zijn
24-jarigen broeder, een oorlogs-invalide,
in den slaap heeft overvallen en met bijl
slagen gedood, omdat deze naar zijn mee-
ning een grooter portde boter had «>ntvan
gen. De moordenaar is gevangen genomen.
Een mijnongeluk. In Bohoce Qieeft oen
mijnongeluk plaats gehad, waarbij 23 mijn
werkers om 't leven zijn gekomen.
Verongelukt of opgebracht? De twee
zeilloggers „HioLke" en Elisabeth", uit
IJmuiden, zijn nog steeds niet terugge
keerd', terwijl ook geen bericht van op
brengen naar een buitenlandse he haven
werd ontvangen. Op eerstgenoemde logger
waren Ue schipper, de stuurman en een
matroos (do zoon van den schipper) uit
IJmuiden en de vijf matrozen uit Maas- -
sluis afkomstig. Op den laats'.en logger
was de gehqele zeven koppen tellende be
manning uit Sdheveningen afkomstig.
Weggevoerd? De redacteur van „Der
Kampf', de beer Carl Minster, was uit
Amsterdam naar Zuid-Limburg vertrokken
en niet teruggekeerd. De „Zuid-Limbur
ger" meldt thans, dat hij 11 dezer, «Les
namiddags 1 uur, op het station Kerkrade-
Rolduc kwam. Aan het station werd hij
opgewacht door een Duitsch sprekende
dome. Het haar begaf hij zich in de rich
ting van Niewelstein (DuitscJiland). Toen
zij op de brug van het .riviertje de Worms
waren gekomen, werd hij plotseling door
twee Duitschers vastgegrepen en medege
nomen. Op hot oogenblik bevindt hij zich»
te Berlijn. Het riviertje de Worms is d«
scheiding Itusschen Nederland en Duitsch-
land en ligt ongeveer 200 d 30U meter van
het station Kerkrade-Rolduc verwijderd.
H.H. Wijdmgen.
Z. D. H. de Bisschop van Haarlem heeft
Zaterdagmorgen ih de Kapel van het
Groot-Seminarie toegediend de H.H. Wij
dingen van Subdiaconaaat aan de eerw,
heeren:
G. C. C. M. van Alphen, W. J.
v. d. Berg, Th. Bont, J. Th. A. M. Gussen-
hoven, G. H. Rubers, A. J. T. Leesberg,
A. F. J. Olsthoorn, C. H. Olsthoonri en
J. L. Wortel;
en van het diaconaat aan de volgende
eerw. heeren:
J. A. M. Bekkers, P. J. Bertagip, A. J.
Claaïjs, G. H. Dessing. J. J. Houdijk, A.
P. P. Kluivers, J. W. M. KlumpeiA. J
VERK00P1NGEN.
Gehouden verkooping in het Nolaria-
huis aan den Burchtte Leiden op Za
terdag 22 December 1517, ten overstaan
van B. H. Stumpel, notaris te l.rideni
Het pand, 'waarin schoenwinkel, aan
de Voldersgracht os. 43 en 45, met ach
terbergplaats, dienende tot werkptaats-
aan de Schagensteeg.no. 19 te Leiden, ia
niet gegund.