ELE KERKLIJST 3)& £cicbeke Sou/ta/nt ra ra ra ra ra ra ra Tweede Blad. BB '/ai<KVflia>r/3i(a«m'r/siia»m>r/i)ttsr/mY/Mair/3ia>r/i)i^ VAN Zaterdag 27 Januari 1917 VIERDE ZONDAG NA DRIE KONINGEN. Les uit den Brief van den H. Paulus aan de Romeinen. XIII. 8—10. ILiielve Broadens! Weesit niemand iets schuldig, tenzij dat gij elkander lief hebt; want die zijnen evennaaste bemint, h'eeft de wet vervuld. Immers: gij zult geen overspel doen; gij zult niet doodslaan; gij zult niet stelen; en gij zult geen val- 1 echo getuigenis geven; - gij zult niets be. geeven; eHk ander gebod is hierin be vat: gij zm'.it u.wien even/naaste beminnen gelijk u zeiven. De liefde tot den evennaaste doet geen kwaad. De liefde dus is de ver vulling der wet. Evangelie uit den H. Matthaus. VIII. 327. In dien tijd ging Jezus in een scheepje, en Zijne Discipelen volgden Hem. En ziet daar ontstond een groot onweder op zee, zoo dat het scheepje door de baren overdekt werd. Hij echter sliep. De Discipelen dan tot Hem komende, wekten Hem, tzeggende: Heer, help ons, wij vergaan. Jezus .zeide hun: wat zijt gij bevreesd, gij kleingeloovigen! Dan stond Hij op, en gebood aan de winden en de zee: en het weder werd zeer stil. En de menschen waren verwonderd, en zeiden: wie is deze, dat Hem de winden en de zee gehoorzamen? Verklaring van het Epistèl. Vnede'i'ievenkl zijn jejgiens aJUan" verger viragsgezind jegens hem, die iets tegen ons mochten misdaan hébben: dit eiischt Aan ons de weit dier liefde, gelijk hert, EpisteJ van den A'oi'igem Zondag ons aio onthield. Daarmede zijn ©chiter niet alle verplich tingen van dat groote gebod ons aan gege ven. Dan eerst aal dne liefdewet d:oor ons ■in Hiaar gc-theeil vervuld worden, als wij alle ltefd'efioozehande!dnge.n en gedachten ten opaichte Aan den evenmensdh "vermij den, hem alle goed toewensclhen en, bereid zijn hem goed te doen, voor zoover d!it in ons enmjOjgen is. .„Weesrt niemand iets schuldig, tenzij dat gij efkander liieflhebt," Vervult mét nauwgezetheid al uw redhtsverplich tingen jegens den naaste, geeft hem ih alles dart- gene, waarop hij re.dht beieift. De eenige schuld, die gij moogt hebben, is: dat gij elkander lieflhebt; dit toch is een schuld, die uit haar aard nooit te voldoen is: niemand kan ooit beweren, dat hij niet Hanger den evenmensdh te beminnen jheeft. Maar daarom dan ook, in het be wustzijn van die schuld: laat de liefde steeds ons gedrag regelen jegens den naaste. En zoo ons gedirag ajtijd in overeen stemming is mot de naastenliefde, dian hebben, wij tevens de zekeibeid heel de wet vervuld te hebben, A'oor zoover deze Mo'inschriift véiiplic/hitiaiigen jegens andé ren; ,,Avat ander gebod er moge zijn, het wordt samengevat in dit woord: gij zuilt uwen naaste liefhebben als u zelven.", geen enkel A'an die geboden kan er over treden worden, of tegelijk wordt de naas tenliefde geschonden, want deze sluit juist uit alles, waarmede wij den evopmenscih kwaad zouden' aandoen. TH. A. VIS. „Hageveld", Voorhout. R.K. Pr. Verklaring van het Evangelie. Ook dezen Zondag evenals verleden week sluit zich het evangelie zeer juist aan bij den intröitus van de H. Mis: Adorate Deum: aanbid God al zijn Engelen; Sion hoorde het en was verheugd; en de dochte- ren van Juda zijn A'an blijdschap opge sprongen. Dezelfde intröitus als.toen. Ook nu schijnt het licht van Christus Godheid met verblindende stralen uit het werk Zij ner Almacht op ons neer. Christus gebiedt den golven, die, opge zweept door den Avoedenden storm, het scheepje overstelpten, Avaarin Hij met zijn leerlingen gestegen Avas. Hij sliep, ofschoon hij wist wat er gebeurde. Zijn leerlingen moesten op den proef gesteld worden, hun geloof moestj een geduchte versterking ont vangen. Het was nu nog juist sterk genoeg. Zij geloofden wel, dat Jezus hen in hun nen nood kon helpen, maar dat Hij sla pende zelfs voor het behoud van schip en schepelingen zou kunnen zorgen, daarvoor was hun geloof nog te ZAvak. Zij hadden nog niet het juiste begrip van de geaard heid Zijner rnacht, -zij misten nog het) die pe inzicht in Zijne Godheid. Vandaar hun ne gejaagdheid, om Christus te wekken en snel den gevaarlijken toestand uiteen te zetten met een „lieer, i*ed ons, wij Arer- gaan". Dit) oogenblik had de Heer afge wacht en Hij ontwaakte. Met een zacht ver wijt wijst Hij hen op hunne A'.reesachtige kleingeloovigheid en doet het schitterende wonder, waarin Hij stormen en zee gebiedt door een Avoord Zijner allesomvattende macht „pn er kwam oene groote stilte". De menschen, zoo besluit! het evangelie. stonden verbaasd over deze gebedrtenis en zeiden: wie is deze, dat de winden en de zee hem gehoorzamen? Was enkel de sttoxm bedaard, enkel de wind "gaan liggen, dan had hen dat zoo erg nog niet verwonderd. Dat gebeurde wel eens meer. Natuurlijke oorzaken deden op het meer van Genesa- reth nu en dan wel eens op eene onver klaarbare snelle, ja plotselinge Avijae een storm bedaren. Maar dan Avas 't woelen en koken der opgezweepte golven nog lang niet tot stilte gebracht. De beroering, dat weten wij allen, die door een storm in de zee wordt teweeggebracht, duurt nog ge- ruimen tijd voort; echter volgde op het ge biedende Avoord des Zaligmaker opeens eene algeheele kalmte van wind en golven. Dat zagen Zijne leerlingen, dat begrepen de menschen en daarom verbaasden zij. zich en spraken zij' van het gehoorzamen, dat wind en zee deden aan Christus beve lénd Avoord. En Zijne apostelen althans zul len ongetwijfeld in hun geloof A'erstexkt zijn geworden. Moge Christus' bevelend woord nog dik wijls klinken bij A-elerlei storm, die op steekt in A'eler hartien. Moge Zijn machtig woord ook nu klinken, tot de al hooger stijgende golven, die het reeds ontredderde schip, ons ongelukkige Averelddeel, dreigen te verzwelgen! En moge dan overal, waar Zijn Machtwoord klinkt, de groote kalmte komen! B. J. HERMANS, Voorschoten. Pr» Weten, dat er een God is. In zijn onA'.exmijdielijken omgang met andersdienfcenden kunnen aan den Katho liek vragen worden gesteld, waarop hij 'rt antwoord niet mag sdtouüdig blijven; tenzij hij wil doorgaan. voor-een meinsch, die, in onzen tijd Aian ontwikkeling, zijn grootsben schat, zijn geloof, onvoldoende kent. Het ,'goed bestogen ten ijis komen" is hefiaas nog niet hot deel A-an een zeer gxnot nar tail katholieke jongelieden, die zich wagen zonder te beseffen, wat ze wagen op de gladde Avereldnilakte tus- ech.en het bonte gewoel en gewemel van theorieën en opvattingen en godsdienstige stroomingen. Véle Aragen vindt men in aEei'lei soort A-an apologetische uitgaven gestef'd en be antwoord: wij kiezen hier een vragen reeks, die mem. dó.ar niet, of terloops slechts;, aantreft.. Is de mensch bij machte, om, alléén met zijn natuurlijke vermogens, uit de be staande diihgem, hert bestaan A-an een Opperwezen met zekerheid te kernen? In 't begin der negentiende eeuw heb ben eenige ge-leerden, De Ronald, Lame- mais, Bautain, Ventura en Bonnetty ge antwoord: neen! Wij, Katholieken, ant woorden: ja! Ailivorens reden te gewen var. ons ant woordt wikken en wegen we eerst de zwaaide van elk* woord der gestelde vraag. De meinsch: beidoefld wordt natuurlijk de meinisch, wiens verstard minstens middel matig is ontwikkeld; bij voorkeur denken we hier aian iemand,, die buiten allen godsdienst is opgevoed. ....iis bij machte: kan weten, dat er een Goid is; Aveet hij 't niet, dan is 't door gaans zijn schuld. alleen met zijn natuurlijk vermo- gons: zonder eenige hulp, die niet natuur lijk -is, zonder eenige hudip, die boven 's menschen krachtt of rechtmatige eiseh ligt, zonder eionige huüp, 'die wij, christe nen, genade" noemen. ....uit d!e bestaande dingen: 't zij hij zaxT.lks opmaakt uit de overtuiging van alle volken en alle tijden, of uit het feit, dat nierts, Avat onder 't bex-eid der zintui gen A^alt, zijn ontstaan damkt aan zich zelf, of uit de doelmatigheid der natuur. dat -ail'les en nog meer, kan gerekend wox-den onder ,,de bestaande dingen". ....liét. bestaan A'an een OpperAvezen; met Opperwezen of God bedoelen wij hier een Wezen, diat zelf niet gemaakt is, al het andex-e, althans in oorsprong, ge maakt heeft, en verstand en vx-ijen Avil bézit. ...met zekerheid te kennen: 't gaat der halve ni-ert over een Aiaag A'eimioed.en, een gevoel, maar ever een bewuste inzage A'an het verstand. Hole Aveten Avij, Katholieken, nu, dat dit zoo is? O, heel gemakkelijk: ons on feilbaar leergezag heeft het verklaard'. Het Vatioaansoh Goncilie, Ava.ar meer dan 500 van de geleerdste, godsdienstken ners, onder AViorzirtteraebap A'-an Paus Pius IX A-ex*gade-rd waran, heeft op 24 April 1870 de uitspraak gedaan, dat het in strijd is mot de geopenbaarde leer van Christus ..indien iemand zou zeggen, dat de ééne en ware God, oniae Schepper en Heer, dloor middel van 't geen gemaakt is, nieit met zekeiheid kan gekend' .wor den met hert natuurlijke licht der men- schéjijke ï-cde." De goed.e God geeft ons gesneden brood: we behoeven maar te weten, dat de Paus, optredend alis plaatsbekteeder A-an Chris tus, het ons te gelooven voorstelt, en we zijn onfeilbaar zeker Aian onze zaak. De Rots is XuiAA'anko'ïbaar, De sleutelen des hemels kunnen Petrus niet .ui't de han d-en Aiatlesn. Wat de Paus bindt, is gebon den ibij God. Wie hem hoort, hoort God! Andersdenkenden, die niet, eooal-s wij, het onfeilbaar gezag des Pausen aannemen, maar wel, met ons, het meer dan mensche- lijk gezag va.n Sint Paulus, kan men diens brief aan de Romeinen voorleggen. Uit het eerste hoofdstuk aldaar blijkt ten duidelijkste, dat uit de bestaande dingen, met ontwijfelbare zekerheid en ook gemak kelijk dus zonder bovennatuurlijke hulp het bestaan van een God kan worden gekend. Door het Evangelie van Christus, zoo leert Paulus, weten wij, dat Avie volharden in godloochenarij en ongerechtigheid, een maal AA'ox-den gestraft: geopenbaard Avordt Gods toom A7an den-hemel over alle godloo chenarij en ongerechtigheid van die men schen, die de waax-heid Gods door ongerech tigheid tegenhouden. En waarom zullen ze Avwden gestraft? Wel, omdat ze de waaiheid Gods door on gerechtigheid tegenhouden: als zij dein waren God niet kennen, dan is 't, omdat die kennis is tegengehouden, opgesloten, gekerkerd diooir hun zondige hartstochten. Een amd'eré veirkflaring aio or hun godloo- Gheniarij is niet te Aandien, want hetgeen van God te kennen is, is bun o-penbaar; Avant God heeft liet hun geopenbaard. Maar hoe 'lxeeft God zijn bestaan aan die heidenen, die rooit iets van de Christelijke Openbaring vernamen, of haar ontkennen, géopénibaard? Ifet onzichtbare van Ht-rn, schrijft Sin/t Paufl'uis, Avordt van de schepr ping diett- wereld af uit de avenken met bet verstand geizaen, ook zijne eeuwige kracht en goddelijkheidFeiteftijk heihaajlt" Uier die gewijde schrijver, wait reeds eeiuwen te A'oremi èn Job, èn de Wijze Mam, èn de Psalimislt hadden viextkoiudpgd: Ondervraag maar de dieren, en zij zulleix e» u leeren, En de vogelen deis herne's, en aij zullen 't u tonnen. SpreeJk tot de aarde en zij aai u antwoor den Verbaien zuilen 't u die A-isschein der zee. Wie is er, die er geen kermis van draagt, Dat 'sHeex-en hand dit alles gemaakt heeft?.... 1) ,,-De hemelen vex-halen de heerlijkheid Gods, En het uitspansel A-erkondigt dé -verken zijxxex' hanidan. De diag galmt den dag de mare toe, En de nacht deélt den nachf de kondschap mede Dat zijn ge-en taliën exx geen av oor den. Heel d'aarde o \ier breidrt zicJi hun sohaillen En tot der Avea-éld grenzen hun -.voor dien.... 2) Welker klanken niet AA'ordlen A-ernomcn.... IJcliett nu zijn al de menschen, Wien de kennis van.God ontbreekt, En uit heit goedle, dat zich zien laat, Niet konden kennen Hem, die is, En letteindle oip die wexkep, Niet aaigen, Avie die Maker is.... Want uit der schepselen gn-oort- en schoon heid, Kan haar Schepper kenbaar worden ge zien.... 3) Zeer schex-p laat dan ook Paulus, die blijkbaar deze tAA'ee laatste verzen A'oor oogen had, nu volgen: zoodat zij (die god loochenaars) niet te verontschuldigen zjjn, omdat) zij, God kennende, Hem echter nnt als God hebben verheerlijkt of gedankt; maar zij zijn verdwaasd in hun gedachten en verduisterd werd hun onverstandig har:. Door op te gaan in 't aardsche kAvam me nig inensch tot ecre, door eei'e tot tkotsch- heid, die blind maakt en vandaar tot alle ongex-eelitigheid en eindelijk tot godlooche narij: daarom zegt 't. de Psalmist zoo ju'si. De mensch, wanneer hij in eere is, ziet het niet «xi Hij lijkt op lastdieren, zonder verstand, En hij Avordt huns gelijke." 4) TAvee gedachten Avellen hier onwillekeu rig in ons op, 'n troostvolle en een vx-ee?- wekkende. Tx-oostlvol is voor den Katholiek het bewustzijn, dat, nu zijn natuurlijk ver stand, dat op zichzelf God. i'eeds kennen kan, vex-licht is door dc goddelijke deugd des geloofs, hem bij het Heilig Doopsel in gestort, hij beter dan de geleerdste der menschen, die de gaA'e des geloofs zou mx>- sen, zijn God en zijn Al kan kennén en be minnen. VreesAvekk^nd daarentiegeen is iet. b°- dexxken, dat de godloochenaax-s, althans over 't. algemeen genomen, daarom niet in. zien, dat ex een God is, wijl zij door hars tocht wei-blind tzijn, of, zoo ze eenmaal geloof in God bezaten, 't. A'erlies ervan wij. ten aan 'li droevige feit, dat zij^ God ken nende, Hem niet hebben geërd gelijk liet behoort. Dit moet ons aansporen de gave des ge loofs met gods-dienst, te bewaren en geni- de te vragen, niet alleen voor hen, die God nooit hebben gekend, maar ook, en haa; nog meer, omdat zij misschien ons nader zijn, voor de ongelukkigen, die Hem in bun jeugd hebben gekend, doch die kennis ker- kex-den in de kluisters der zonde. J. ZEIJ, S. J- KERKBERICHTEN. 1) Job, 12, 7—9. 3) Wijsh. 13. 1 en 5. - 2) Ps. 18, 2—5. - 4) Ps. 48, 21. BODEGRAVEN. Parochie van den H. WiilllbrorduB. Zondag: 7 en 10 uur H.H. Missen; I.30 uur Catech&smius; 2.30 uur Lof en Rozenhoedje; 4.30 uur Patx-onaat. Maandag: 7.30 uur H. Mis. Dinsdag: 7.30 en 8.30 uur JI.H. Missen. Woensdag: 7.30 en 8.30 uur H.H. Missen. Ponderdag: 7.30 en 8.30 uur H.H. Missen; 7 uur Lof en Rozenhoedje. Vrijdag: 7.30 en 8.30 uur H.H. Missen. Zaterdag: 7.30 en 8.30 uur H.II. Missen. Van 4 uur gelegenheiid om te biechten. Eiken ochtend 6.15 uitreikling deer H. Communie en onder de le H. Mis Rozen hoedje om door de voorspraak van Mar ria den Aire de van God af te smeeiken. BOSKOOP. Parochie van den H. Joanne9 de Dooner. Zondag: H. Mis te 7.30 uur en 10 uur Hoogmis; 2.30 Vespers met Rozenhoelje. Deze week Catechismus volgens ge woonte. Gedurende de Aveek de H.H. Missen ten 7 en 8.15 uur. Donderdag: Des avonds van 68 uur g>e- legenheid om te biechten en ten 7 uur het Lof. Vrijdag: te 8 uur gezongen II. Mis. Vóór die H. Mis AAdjidiixg d'er kaarsen. Zaterdag; gelegenheid om te biechten van 3.30 af en des avonds te 7 uur Lof met Rozenhoedje. HAZERSWOUDE. Parochie van de H.H. Engelbewaarders. Zondag: 7 uur H. Communie; 7.30 uur II. Mils; 10 uur Hoogmisj'S uur Vespers. Dagelijks woidt om 7.15 uur de H. Com munie uitgereikt. Donderdag: A'an 67 uur ibiechtge'egen- Iheid. Vrijdag: Maria Lichtmis; vóór de II. Mis wijding en uitdJeeling der kaarsen. 8 uur gezongen H. Mis voor de leden der Broe derschap A'ain hert H. Hart. 's Avond© 7 uur Lof ter eere A'an heit H. Hart met akte van efiihersrtel. Zaterdag: Biechthooren van 11—12 en. na den middag van 45 en 79 uur. HAZERSWOUDE. Parochie van den K. Michaël. Zondag: 6.30 uur uitreiking der H. Com munie; 7.30 uur Vroegmis; 10 uur Hoogmis; 2 uur Vespers. Maandag: 7.30 uur de H. Mis bij d'e Eerw. Zusters; 11.30 uur Catechismus. Dinsdag: 8.15 uur H. Mis; 11.30 uur Ca techismus. Woensdag: 8.15 uur H. Mis. II.30 uur Catechismus. Donderdag: 8.15 uur gezongon H. Mis tot afwering van ziekte ondetr het veie. 9 en 11.30 uur Catechismus. Vrijdag: 1ste Vi-ijdiag.deir maand. Feestdag van O. L. Vrouw Lichtmis. Geen ver plichting, A^an Midbooren. Om 8.30 uur gezongen H. Mis. Vóór de H. Mis kaar senwijding; 's namiddags va.n 3,304.30 uur Catechismus. Zaterdag: 8.15 uur H. Mis en na middags van 48 uur gel. om te biech ten. Voor en na de H. Mis zal de zegen van den H. Blasius, patroon tegen keelziek ten, gegeven AA'orden. HAZERSWOUDE (Groenendijk). Parochie van den H. Bernardus. Zondag: Eerste H. Mis ym half acht, om 10 uur Hoogmis; om half 3 Vespers en (Lof. Maandag en overige dagen eerste H» Mis om 7 uur, tAveede H. Mis om kwant na 8. Woensdag: om 9 uur gezongen Huwelijks mis A'o.or W. Pijnackar en Mr. E. A'an den Akker. Donderdag: O. L. Vr. Lichtmis; om 9 uur Hoogmis en wijding der kaarsen. KATWIJK, Parochie van den H. Joanne9 Geboorte. Zondag: de H.H. Missen te 7 en te 10 u.; te half 1 Catechismus; te kwart A-óór 6 uur Rozenhoedje en te 6 uur Lof. Decze week de Catechismus naar ge- Avoonte. Dinsdagavond geen Lof. Woensdaga\xxnd, geen Lof. Vrijdag: Feestdag Maria Lichtmis; te 8 uur gezongen H. Mis; 's-avonds te haflf 8 Lof. Zaterdag: Feestdag van den H. Blasius-. Na de H. Mis de zjegen van den H. Blasius; 's middags van 59 uur gele genheid om te biechten. LANGERAAR. Parochie van den H. Adrianua. Zondag: de H.H. Missen om 7.30 en 10.30 uur; na de Hoogmis Catechismus; 2.30 uur Vespers; 5 uur Patronaat. Door de week de H.H. Missen om 8 .en 9 urn*. Maandag en Woensdag Catechismus le kl. Dinsdag en Donderdag Catechismus 2e kil. Dinsdag: om half 10 vergadering der loden A*an dé 3e Orde, teven© recollectie voor hen, die eene retraite hebben bijgewoond Dinsdag, Woensdag, Donderdag en Vrij dag: 's avonds 7 uur Lof met -preek let Aicnofrhcrei'ding en iptridhtinig eener afhee* ling Aian „Voor Eer en Deugd,". Donderdag: 9 uur gezongen Maandstond voor Camelia Kroft. Donderdag: van 3.304.30 gelegenheid -*>na te biechten, eerst voor de schoolgaands kinderen en diaarna ook voor anderen. Ook Aian 68 uur. Vrijdag: Feest van Man-ia Lichtmis; vóór de Hoogmis wijding en uitdieeling der kaarsen. Vrijdag: Catechismus 3e k)las. Zaterdag: van 34 en van 58 uur gete« geinheM om te biechten; 7 uur Lof. LEIMUIDEN. Parochie van den H. Joannes de Dooper, Zondag: 7 uur Vroegmis; 9 uur uitreiking der H. Communie; 9.30 uur Hoogmis; I.30 uur Catechismus; 2.30 uur Vespers* Maandag en overige dagen de H.H. Mussen ten 7 uur en te 8.15. De Catechismus als naar gewoonte. Donderdag: Aian 57 uur bieohiho-oren. Vrijdag: Feestdiag A'an. Maxia Lichtmis, dttagj A-an devotie; 7 uur Vroegmis; 9.30 uur Hoogmis. JVóór de Hoogmis wijding en uitdleieHing der kaarsen. Zaterdag: Feestdag van dien H. Blasiua, Na iedere H. Mis zegen van den H., Blasius: Zaterdag-morgen vóór en na de H.H* Missen en des namiddags vanaf half 4 gelegenheid om te biechten-. LISSE. Parochie van de H. Agatha. Zendag: te 7 uur en te half 9 de gelezen H.H Missen; te 10 uur de Hoogmis; te half 2 de Catechismus; te half 3 de Ves pers mert Rioaanhoëdje. Maandag is er g.een H. Mis te half 10. Dinsdagavond te 7 uur Lof met. Rozenr hoedje. Donderdag: va.n 5—7 uur gelegenheid oxn te biechten. Vrijdag: le Vrijidag vu,n de maand, tevens feestdag van Mania's ZuiAioxirig, ge naamd Mariia Lichtmis; de H.H. Missen ale op Zondlag. Vóór de Hoogmis wij* ding der kaarsen. Na de H.H. Missen van 7 uur en half 9 generale absolutie vioor de Heden A'an de Derde Orde. De© avonds te 7 uur Lof ter ecre yam dei II. Maagd met Rozenhoedje en toewij ding aan het Goddelijk Hart. Zaterdag-nvddaig na schooltijd gelegen- Qieid om te biech.teai auot de jongens die niet bij den pastoor op de leering zijn,, van 3i uur A'oor de kinderen (jongens en meisjes) A'an do pastoors-'eering, van 49 30 voor de oudei*e kinder ?n en volwassenen. Deze week Catechismus naar gewoon iet, MEIJE EN ZEGVELD. Parochie van de H. Maria Geboorte. Zondag: 7.30 Vroegmis; 9.15 Cat.; 10.19 Hoogmis; 2 uur Lof. Maartdag: 8.30 uur H. Mis; 12 uur Cat Dinsdag: 8.30 uur H. Mis. 12 uur Catechismus. Woensdag: 8.30 uur H. Mis, 12 uur Cat. Donderdag: 8.30 H. Mis; 12 uur Cat. Na de H. Mis gelegenheid om te l.iech* ten cn dies namiddag© van 3.305 uur* Vrijdag: Feestdag A^an. O. L. Vr. Lichtmast dag Aian devotie, en tevens eerste Vrij dag der maand; te 9 uur gezongen li- Mis; te 8 uur uitreiking der H. Gom* miunie". Zaterdag: 8.30 uur H. Mis. Na den middag gelégenhewl om te biechten A'an 3.30— 7.30 uur. LEIOSCHENDAM. Parochie van den H. Petrus en Paulua. Zondag: 7 uur Vroegmis; 10 uur Hoog* mis; 3 uur Vespers; 7 uur Lof. Woensdag: 9.30 uur Vcni Creator en ge* zongen Trouwmis. Donderdag: 6.30 Lof. Van 67.30 biechtlhooa'CJa. Vrijdag: 8.30 uur gezongen H. Mis. Zaterdag: 6.30 uur Lof; van 4—8 uua} biechthooren. NIEUWKOOP. Paroohie van de H. Maria Hemelvaart. Zondag: 7.30 uur H. Mis; 10 uur HoogmiflJ 2.30 uur H. Familie. Maandag: 7 en 8 uur H.H. Missen. Dinsdag: 6.30 uur gez. Uitvaart H. Far milie; 8 uur H. Mi©. Woensdag: 7 en 8 uiur H.H. Missen. Donderdag: 7 en 8 uur H.H. Missen* Vrijdag: 7 en 8 uur H.H. Missen. Om 8 uur gezongen; 4 uur Lof. Zaterdag: 7 en 8 uur H. Missen. NIEUWVEEN. Parochie van den H. Nïcolaaa. Zondag: half 8 de Vroegmis; 10 uur <M Hoogmis; kwart A'oor 2 Catechismuaj half 3 Lo£. Donderdag: Aian 67 uur nam. gétegett* beid om te biechten Vrijdag: 8 uur gezongen H. Mis. Vóór dB H. Mi© plechtige wijding d'er kaarsen; 7 uur Lof. Zaterdag: vóór de H. Mi© wijding dier 9L, BJasauQ-kaargenNa do H. Mis. St. Da* 1 eduszegen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1917 | | pagina 5