ADRESLIJST
voor handel en industrie voor Leiden en Omgeving
Na het zangen van een meelgetrokken
uit „Wilhelmus van Nassouwe", hield de
zeereerw. lieer J. J. B. M. Postma, pastoor
te Lutjebroek,, een 'rede.
Spreker vroeg de aandacht voor de be
spreking der dri© eigenschappen, die ons
katholiek openbaar leven dient te hebben:
waarheid, orde eoi liefde.
Al wat uiterlijk .is. moet steunen op iets
innerlijks, en als" dat noodzakelijk verband
tussehen uiterlijk en innerlijk ontbreekt,
dan is dat uiterlijk: onwerkelijk, onwaar
achtig, onwaar.
Wanneer het Roomsche openbare leven
niet steunt op een krachtige godsdienstige
overtuiging, wanneer het niet is de uitgroei
van een. inniig-katholieke levenspractijk,
dan is het voos en hol en onwaarachtig:
een leugen.
Het laatste doel, ook van het katholiek
openbaar leven, is God. Kan de leugen tot
God voeren? God is waarheid en al
leen de waarheid voert tot Hem.
En die waarheid ontbreekt daar, waar
bet katholiek openbaai' leven niet is de
natuurlijke uitgroei van godsdienstige over
tuiging en godsdienstig leven. Die waar
heid ontbreekt bij hem, die in elke proces
sie meeloopt, die als broedenneester met
elke bedevaart meegaat, maar voor wie he-t
Decreet ovea* de veelvuldige H. Communie
te vergeefs in het Hollandsch werd vertaald
en afgekondigd.
Die waarheid ontbreekt bij hem, die zich
op een Roomsche courant abonneert, voor
zijn fatsoen, maar de liberale courant
leestvoor zijn zaken, inclusief de feuil
leton. Die waarheid ontbreekt bij hem, die
als Katrolietk zacih heeft laten kiezen, voor
particulier leven zoo Roomsch is als een
zacht gekookt eitje. Die waarheid ontbreekt
bij haar, die lid werden van Vrouwenbond
of Elizabethvereenigingja, waarom?
omdat mevrouw Dinges er ook lid van
is, of omdat Pastoor 't zoo beleefd gevraagd
heeft, of 'omdat 't ,,du ton is in onzen
siand.
Dat Katholieken als zoodanig zich geven
aan het openbaar leven is nuttig, is noodig,
kan plicht zijn, zal vruchtbaar zijn, mits
die openbare actie geworteld sta dn den
woldoor voeden en welbewerkten bodem van
innerlijk godsdienstig leven.
En zoo vraag ik het, ook hier, den plicht
te vervullen, die onze Bisschop zijn pries
ters .zoo ernstig op 't hart drukte in Zijn
laatsten Vastenbrief, n.l. om het werk der
gesloten retraites zooveel mogelijk te be
vorderen. In Neoi'dwijkerhout en Rotter
dam worden de zielen gepantserd, de wa
penen gesmeed, de spieren gestaald voor
den open/baren strijd, die het openbaar le
ven is.
Laat .ik u, vervolgde spreker verder, niet
vermoeien met een wijsgeerige bepaling of
omschrijving van Tiet begrip: orde.
Zooals in alles, moet ook in ons openbaar
leven orde zijn, en wel vooreerst eischt
die orde, dat de waarde van onze werk
zaamheid wordt afgemeten naar den aard
van die werkzaamheid.
Letten wij ter verduidelijking hiervan op
de volgorde, die de onderwerpen van dezen
Katholiekendag regelt. Eerst wordt aange
geven als 't voornaamste e-n waardevolste:
het openbaar godsdienstig leven,
in rangorde daarop volgend en onderge
schikt daaraan komt het maatschap-
pel ij k leven en dan komt de Katholiek
in zijn ontspanning. Ziedaar de
juiste orde.
Wie deze orde verbreekt, brengt wanorde
in zijn openbaar leven, etn dus onvrucht
baarheid.
Een katholiek, die geheel opgaat in, la
ten we maar zeggen, onzondig vermaak in
die mate, dat hij geen tijd heeft voor ern-
stigen maatschappelijken arbeid zóó, dat
zelfs zijn godsdienstig leven als een onder
geschikte zich regelen moet naar zijn ver
maak zal in zijn geestes- en zieleleven
ontzenuwen en verslappen. De orde is ver
kracht en wreekt zich.
De maatschappelijke .zwoeger, die dag in
dag uit zijn kracht, zijn-tijd, zijn geld, heel
zijn wezen uitput in den arbeid voor 't ver
beteren der maatschappelijke verhoudin
gen, en daarvoor aan zijn lichaam de rust.
en ontspanning ontsteelt en aan zijn ziel
het geestelijk voedsel maar karig en ter
loops toedeelt, vergrijpt zich aan de goede
orde; ten slotte zullen de noodzakelijke te
leurstellingen hem walgend noen terug-tre
den en tot onvruchtbare ledigheid doemen.
Wat maakt de kracht van een vereeni-
ging uit en haar werkzaamheid vrucht
baar? Noem het de eenheid. organisatie-,
tucht, solidariteit: het is de o 1* d e, die
ieder lid op zijn eigen plaats zijn eigen
werk met volle toewijding doet verrichten.
Elke mensch heeft zijn roeping, elke
meaisch is door God op een/bepaalde plaats
aangewezen. Die roeping en aanwijzing
openbaart zich meestal door ambt, waar
digheid, intellect en maatschappelijke po
sitie, uitverkiezing enz. Wie nu niet tevre
den is met die roeping e<n aangewezen
plaats en daaraan uiting geeft, misdoet te
gen de goede orde en verzwakt de veieenvi-
gimg. Die ontevredenheid openbaart zich
vooral door een echte oud-vaderlandsche
ondeugd, n.l. de vitzucht. Ik bedoel, zeide
spreker, niet ite brandmerken de gezonde
e-n opbouwende critiek, maar haar bas-
taardzuster, de vitzucht, de vrucht van be
nepen kleinzieligheid, en duffe jaloerseli-
heicl en afgunst en ijdelheid.
Wij zijn geen sloopers, maar architec
ten, en daarom men&chen van harmonie
en symmetrie, overtuigd van de- waaide
van elk onderdeel, elk streepje, elk lijntje,
en dus menschen van orde, krachtig^genoeg
van ziel, om opwellingen van menschelijke
ijdelheid en eerzucht te onderdrukken ter
wille van de zaak.
De goede orde eischt, dat de katholiek in
zijn openhaar leven zich onderwerpt aan de
hooge leiding der kerkelijke overheid, dito
door den H. Geest is gesteld om de Kerk
Gods te besturen. Al wat gestempeld is met,
•het zegel der Kat olie'teit, d>us ook ons
Roomsch openbaar leven, is onderworpen
aan de rechtsmacht der Kerk; waar zij de
richting voorschrijft, daar eischt de goede
orde, dat wij onze handen thuis houden
en met onze critiek die voorschriften niet
beduimelen.
Adam werd pas mensch, toen God blies
dn zijn aangezicht den adem des levens: de
ziel. Ons Roomsch openbaar leven zal dien
■naam pas ten volle verdienen, als het be
zield wordt door de liefde, die is het leven-
van het leven.
Ons Roomsch openbaar leven moet zijn:
duurzaam, vruchtbaar en blij. Daarvoor
behoeven wij de Goddelijke Liefde.
Als de motor van ons openbaar leven ge
dreven wordt door een gril, door eerzucht
of ijdelheid of menschelijk opzicht, dan zal
weldra de moto-r weigeren: de benzine
deugt nie-t.
Wie zich geeft aan het openbaar leven,
ontmoet zooveel onvoorziene omstandighe
den, strijd en moeilijkheden, dat mensche
lijke en aardsche motieven op den duur
daar niet tepen bestand zijn.
Ons Roomsch openbaar leven rnoet
vrucht-baar zijn. Hier wordt miet bedoeld
de vruchtbaarheid voor anderen-, dat is
de zaaik van Hem, Diie den wasdom geetft
wel, dat wij bij al ons wenken voor an
deren ons zeilt niet vergeten, dat God ore
ma-ar die voor ons zelf. Onthouden wij
in de allereerste plaats de zorg voor onze
éigen- ziel heeft opgelegd.
Ons openbaar leven zou het zegel der
RoomsdMheitd niet ongeschonden bewaren-,
als daaruit verdween de typische Room
sche blijdschap, een blijdschap even
krachtig en onvergankelijk.; als de liefde*
djie haar moeder i-s. Zeker, 't geloof 1-s
haap vader, de hoop haar zuster, maar
haar moeder is de liefde.
Blijdschap d-3 de deugd der heiligen; zij
hebben allen geileden en met blijdschap
geleden, omdat in hen woonde de Godde
lijke liefde.
Hoe zou 't miogelijik zij, dat moedeloos
heid -onze kracht en onzen wiil verzwakt,
aiüs wij, gepantserd met de blijdschap der
liefde, immuun zijn geworden voo-r de
wespen steken van vriend en vijand; u-bi
aimatur, non lahoratur die 1 liefdé voelt
geen last.
Wat is het geheim van. die blijdschap?
Is 't een geheim? Voo-r ons niet, voor de
wereld wel. En als wij voor ha ar dat ge
heim onthullen, dan begrijpt ze 't nog niet
en ze gaat heen, ate de rijke jongeling,
d.ie het geheim der volmaaktheid vefang-
de te kennen, het van Goddelijke lippen
vernam... en bedroefd, heenging.
Emmanuel: God mot ons.
Is het mogelijk op den du-ur vrucht
baar en blij ons Roomsch openhaar leven
te doven zond-er de geweldige impuls van
die altijd springende fontein der hef do iajj
ons, die Giod-d-s?
Emm-ami ei!: God met ons. Neen, wij
gaan hoog er: niet mot ons, niet v-oor onto:
God -i n on9. De logica -dringt mij er toetf
zegt spreker, alls slot u te w5|»ten op de
H. Communie, en wel op de veelvuldig^
H. Commundo.
En n-u zeg ik, vervolgt d-e Eerw. rede
naar, tot allen, en- -bovena-1 tot hen, die
deelnemen.' aan het Roomsche openbare
leven, webke uw fitand ook zij., welke uw
g-aven ook zijn, wellke plaats gij bekleedt?
wie gij ook zijt: gaat, tenzij absoluut on
mogelijk is, dagelijks ter Communie.,
Waarom? Omdat wij allen;, dagelijks, Je1-
zus Christus rnoodig hébben.
Gij hebt Hem nnodlig voor u ze'lf: houdt
mij ten goede, diat n-k de ve-ikl-a-rilng hier
van aan- uw edigen ziell en geweten---over
laat. Gij hebt Hem noodiig voo-r de wereld,'
waarin gij leeft, en. dlie Hem verjaagd
heeft.
Wij wüTle-n Hem terugbrengen in- en door
ens open-baa-r leven. Zou one woord- dat
doen zonder Hem? Kan on.ze arbeDd dat
doen zonder Hem? Zou dat. doel niet veel
eer bereikt worden doo-r Zijn tegenwoor
digheid, als, op élke plaats waar een. Ka
tholiek spreekt em werkt en leeft, wa-ar een'
Roomsch hart klopt, een Altaar en Ta
bernakel leven, waar Jezus Christus leeft
en woont en- werkt? En. zou daardoor niet
grootendels onze dagelijksche bede ver-,
vuld worden: laa-t toekomen Uw Rijk?
De Eerw. spreker besloot met de bede,
-dat van heel ons Romisch o-penbaa-r te-
van het begin en. het einde moge zijn: Je
zus Christus. Ik heb u„ zeilde hij, mogeh
wijzen op de waarheid, de orde en de
ildefde als de drie kenmerken van clat
Roomsehe leven: de waarheid is de grond
slag van onze actii/e, de orde Ss de weg)
langs welken z-ij moet gaan, de liefde ifl
haar ai-el en haar leven. Moge zóó he-eji
ons Roomsche leven komen en voelen tot
Hem, Die is de Weg, de "Waaiheid en het
Leven.
Auto's, Motoren, Rijwielen
A. VAN HEERINGEN, Haarl.sfraat 77,
J. V. HEERINGEN, Pieterskerkgraoht 2a, Tel. 1215.
A. J. STALLINGA, Hoogewoerd 52 68-146, Tel. 361.
Banketbakkerij
MAISON PIJL, Couturier, Breestraat 11, Tel. 329.
J. C. v. d. STEEN, Pieterskerkhof 28, Tel. 1127.
TH. C STIJNMAN, Burgsteeg 1076, Tet. 1076.
G. P. TIMP, Haarl.sfraat 241/7, Tel. 383.
Bloemisterij
P. H. SMEETS, Maredijk 38,
Tel. 40
Boekhandel
H. J. DIEBEN, Maarsmanssteeg 9, Ter. 637.
Fa. C. KOOIJKER, Nieuwe Rijn 16, Tel. 12.
W. MATVELD, Princessekade 2, Tel. 886.
A. M. VAN ZWICHT, Breestraat 126, Tel. 228.
Boter-, Kaas- en Eierhandel
P. TH. V. d. VOORT, Haart.straat 56. Tel. 1216.
Brandstoffenhandel
Fa. J. TH. PERQUIN Zn., Breestr. 45, Tel. 152.
Brood-, Beschuit-, Luxe Bakkerij
F. HAALEBOS, Oude Rijn 11, Tel. 939.
A. K. VAN NOORT, Doezastraat 2,
Fa. J. M. WOLTERS, Vliet 28,
Tel. 1407.
Tel. 726.
Café-Restaurant
A. BACKER, Burgsteeg, Tel. 436.
Dames- en Mode-artikelen
Q. C. HACKE, Hoogewoerd 21, Tel. 560.
Drogisterij
S. A. BROERSE, Haarl.str. 68, Tel. 784.
Gebr. CHRISTIAANSE, Hoogewoerd 3, Tel. 899.
Fa. KRUISINGA, Nieuwe Rijn 33, Tel. 963.
Electriciteit- en Gasinrichting
v. d. HEIJDEN LIGTVOET, Botermarkt
20, Tel. 1201.
DE VRIES STEVENS, O. Singel 196/8, Tel. 116.
Fotografisch Magazijn
J. v. d. ZANDEN, Breestraat 141, Tel. 6S9.
Fijne Vleeschwaren
MAISON VAN DIJK, BreesiFaat 104, Tel. 650.
Glazenwasscherij
F. F. FRAIKIN, Papestraat 3, Tel. 1175.
J. KUKLER, v. d. Werfstraat 34, Tel. 777.
Grutterij en Meelhandel
B. OUWERKERK, Nieuwe Rijn 38, Tel. 786.
Goudsmeden en Horlogers
J H. MAARTENSE, Botermarkt 11. Tel. 903.
Heeren- en Kinderkleeding
DE HANDELSMAATSCHAPPIJ,
Haarl.straat 163, Tel. 394.
A. KREYMBORG Co., Botermarkt 19, Tel. 903.
Huishoudelijke en Luxe artikelen
C. A. HEGENBARTH, Maarsmanssteeg 7, Tel 630.
H. M. PIERROT, Maarsmanssteog 14, Tel. 1293.
G. J. VISSER, Haarl.straat 151.
Instrumenten, Brillen enz.
P. VAN TOL, Hooigracht 54, Tel. 456.
Kapokmatrassen
VROOM DREESMAN, Aalmarkt 26, Tol. 271.
Koffers en Tasschen
S. G. J DE GROOT, Noordeitade 11, Te-i. 706.
G. H. LENS, Nieuwe Rijn 34, Tel. 649.
Koloniale Waren
l*a. W. A. AFFOURTIT, Hoogewoerd 153, Tel. 418.
Fa. S. P. MINNEMA, Haarl.straat 143, Tel. 322.
VERKOUW STOKHUIZEN, Nieuwe
Rijn 46/48, Tel. 69.
Limonadefabriek
Fa. ULJEE, Hoogl. Kerkgr. 6a, Tel. 323.
Manufacturen
Magazijn WILHELMINA, Haarl.str. 162, Tel. 1351
Melkinrichting
Me kinr. DE TOEKOMST, Hooigracht 41, Tel. 658.
Piano- en Orgelhandei
C C. BENDER, Hoogewoerd 9/10, Tel. 97.
Fa. L. VALK, Bresstraat 109, Tol.
Religieuse Artikelen
J. A. HUIBERS, Haarl.straat 36,
Schoenen
Gebr. HOOGENBOSCH, Haarl.straat 138, Tek 699.
Spekslagerij
TH. M. W. BERGERS, Nieuwe Mare 10, Tel. 588.
W. TH. A BERGERS, Haarl.str. 216, Tel. 392.
J. DUINDAM, Korenbrugsteeg 2, Tel. 1066
H. H. TH. HEEMSKERK, Doezastraat 8, Tel. 847.
Spiegel- en Lijstenfabriek, Kunsthandel
D. SALA Zn., Breestraat 114 B. C. Tel. 237.
Spreekmachines en Harmonica's
J. V. ZIJP, Heerengracht 88, Tel. 711.
Stoomververij, Chem. Wasscherij
Gebr. LOHMANN, Hoogewoerd 63. Tel. 75.
Sioomwaschinrïchting
B. C. J. v. OMMEREN, Haarl.weg 49a,
Tel. 291—985.
B. SPRONK, Witte Singel 85, Tel. 1035.
Tabak en Sigaren
ARNOLD'S Havanahandel, Breestraat 77, Tel. 770.
L. DEKKER'S Pijpenmagaz., Steenstr. 57, Tel. 425.
J. HOGER VORST, Haarl.straat 128, Teil. 469.
J. E. ZIRKZEE, Steenstraat 22, Tel. 342.
Tuin-, Bloem- en Vogelzaden
T. F. VLIELAND, N. Rijn 50, Tel. 824.
Uniformen, Indische uitrustingen
Gebr. VLES, Breestraat 177, Tel. 393.
Vleeschhouwerij
A. J. HOLM, Hoogewoerd 42, Tel. 317.
A. P. A. DE VRIND, Nieuwe Rijn 92, Tel. 971.
Wijnhandelaren
HERM F. A. DAMEN ZOON,
Kant. Burgsteeg 2a, Te-l. 500.
IJzer- en Stsalwaren
A. J. BERNARD, Vischmarkt 22/24 Te*. 479.
S. COHEN, Haarlemmerstraat 172, Tel. 442.
Zee- en Riviervischhandel
F. VAN DER BERG, Haarl.str. 237, Tef. 1522
A. GERRITSEN, Haarl.straat 87, Tel. 624.
FEUILLETON.
Na de negende ure.
7)
..Wees niet verbaasd," zeide Hélos, „het
is het feest der opstanding van Osiris, ik
ken diie kreten. De priesters, de ingewij
den en de -getoovigen loop en niu door de
m end te met een igdhuiil: v-an vreugde:
Straks zal de ga.nsche stad verlicht zijn;
zoo iis het ieder jaar. Maar laten wij ons
haasten, het feest eindigt met een reeks
van --dramatische voorstel Hingen die do
ijveraars bijna tot waanzin prikkelen, en
dan zijn de straten onbegaanbaar. Dade
lijk voegen z/ich bij de priesters van Sera-
pis en Isis, de Gallen en de Ghorybantecn,
de priesters van Cybile en van Bacdhus,
al de eerediensten van diit onz/imnnigo
•Babel."
„Waar zijn wij gekomen," fluisterde
Suzann-a.
Spoedig landden zij nu aan de nabijge
legen kade. Hélos. deed de bedde jonge
vrouwen in een draagstoel stijgen en op
zijn, aanwijzing begaf men zich snel naar
het Jodenikw^-tier, dicht bij het hippo
droom. De stralen waren vol van een
wilde, luidruchtige menigte. De nieuwe
ingewijden van I^S doorliepen
Jar), - mei bleék ge^aaj. ea sffivjfldendq
oog en: hun langdurig vasten was door
zware dronkenschap gevolgd; zij sloegen
de voorbijgangers met hunne cithers on
der een onsamenhangend geschreeuw. Su
zanne sloot vol walging de oogen.
Men kwam aan het Jodenkwartier. De
nieuwe vrienden scheidden met de beüofte
elkaar spoedig weder te zien; Helos en
Mylene traden de stad binnen door de
Zonnepoort. Suzanne en Gamaliel zonden
den draagstoel weg en gringen te voet n-aar
het buds van Philtn. Toen zij waren bin
nengetreden, sloten zich de zware pooiden
van het Ghetto achter hen. De nauwe,
verlaten, duisteren straten waren een
zwarte schaduw dn het verblindende licht,
een hoekje van vijandige stdlte in het
dwaze geschreeuw van gansch een vo»'k.
IV.
Pluim was afwezig, men dacht dat hij
bij zijn broeder was. den opperrabbijn
Alexander Lysiiimachus; er griug een die
naar met de reiMgens mede om hen daar-
li een te brengen. De hooge waardiilgilietd
van Alexander maakte hem ook voorzit
ter van 'het Sanihedilin,, diat uit veertig te-
den bestond. Allo Joden waren van deze
r och tb ank afhankelijk, dli-e in onmiidetel-
I Ipjke verbinding met den Keizer stond;
,£ldus e^n, z^lfre-geening eq
yopm/Léh Staat Sn" dfen Staaf', Alexan
der bezat nog, behalve dezen hoog en post,
een onmetelijk fortuin, e-en fijne bescha
ving en den alles zeggenden titel „vriend
des keizers»".
De opperrabijn bewoonde t'e midden
van het jodenkwartier een lioog en som
ber buiig, dat aan de straatzijde geheel ge
sloten was. Het h-ad alleen boven de deur
een dubbel venster, smal en getralied als
van een gevangenis. Geen snijiweik, geen
marmer, geen schilderwerk versderden
den gevel. De poort was laag, het gansch e
huis zag er dreigend ui't. Men ging bin
nen eerst doo-r een deur van cedelhout,
vervolgens na een lange overwelfde gang
kwa-m men aan een tweede deur geheel
met ijzer beslagenwantrouwige dienaren
fichtleiTden klink: men was bij den opper
rabbijn.
Een wondere overgang" Tn den bin
nenhof vol palmen rulsohte een altijd
11issche watervat tussehen grasperken
vol bloemen in een marmeren bekken. A5
de" vertrekken, -drie der mannen aan de
eene zijde, d'ie der vrouwen- aan de an
dere, kwamen op dezen hof uit. Tussehen
de zware opengeslagen gordijnen ont
waarde men -daarbinnen eene ongekende
w,geilde. .v "?-?■
RQgenboOigkiteuiv'ge vensters wierpen
een- zacht Licht op gjoudhestiikte Russens,
.ou bont aoftpvgven Jhdtetfie Spijten, ^on'
'ift&ctó-ke armk'riWG wW JSfcWtl ftjfié.
de niéuwste uitvinding der Alexandriërs,
op rustbed-den van ivoor met purperen
hoofdkussens, waarvan reeds Salomon
den luister verhaa/.de.
De laf els, gedragen do»}r vreemde die
ren, gii eren en sfynxen met oogen van
agaat, met schubben v-an goud op de
kunstigste wij-ze bewerkt; de hooge brom
zen lampen; de drinkschalen met paarlen
omzet, die op hup voet bijbelverzen droe
gen in He-breeuwsch-e letters alles was
even verwonderlijk schoon. Deze onge
kende schatten, door de eeuwen heen op
eengestapeld, hadden een g-nnsche provin
cie rijk kunnen maken. „Wij armen", zei-
de Phiilon. A/lexander liiet het hem zeggen
en beschouwde den vrijwii-lfliigen eenvoud
van zijn broer alte een tilosaphischen gril
dte gelukkigerwijze zijn wedde beman
telde De opperrabijn liet aan de buiten
wereld nüets van deze vorstelijke wee;'do
blijken uit vrees voor dto Alexandriërs, de
geboren vijanden der Joden.
Phiflion was niet bij zijn broeder. Maar
Alexander Ly-almachus ontving Gamaliel
er. Suzanne met de meeste onderschei;
dling. Zijne dochters Roxana er» Helcea
droegen binnenshuis het gewaad der rijke
Egyptische vrouwen. Zij waren allerbe
koorlijkst in de tanga sleep end-s tunica,
waarover zij een lkorte.r overkleed met
ze.gr wijde mouwep droegen, door get loch.'-
t&q. kan£\y&ik en kogtibaar
sierd. De jonge meisjes omringden Su
zanne, meu-wts-gtrenig eene vrouw van hun
eigen ras te z/ien, die de bedorven lucht
van Egypte nag niet had ingeademd. Zij
ondervroegen, haar over Jeruzalem, het
tend hunner vaderen;, dat hen Ado ver en
vreemd toescheen als een sprookjesland
Helcea vooral gaf bedeesd baar erlangen
te kennen om de gebeurtenissen der laat
ste jaren te weten, maa-r Suzanne herin
nerde zich de raadgevingen van Paulue
van Tarsen en wa-s voorzichtig in haar
uitlatingen1.
De zoenen van den opperrabbijn ver
schenen ook een oogenbldk om de gasten
te begroeten en met hen eenige verver-
schingen te gébruiken; koud vleesch, con
fituur van rozen, suikergebak met honinft
allerlei vruchten en wijn van N'axos, zoo
doordringend vaü geur, dien men in gou
den kannen ronddiende Een deaer jonge
lietden. A lex and er Tiberiue, mishaagde
Gamaliel door zijne misplaatste spotter
nijen over den1 Bijbel; In hem kon uien
reeds den toekomstig en renegaat voor
spellen. -De andere. Marcus was open
hartig en beminnelijk; hij verhaalde da#
Agirfif/pa tegen de lente koime-p zou.
Zijn vactêr vraeg hem verbaafld hoe hi}
dit wiist. Mazrcus werd verlegen 'en mom
pelde iet-s over vage geruohtep..'