OFFICIEELE KERKLIJST
2)e £clcbclvc (Sott/to/nll
'weede BSad.
VAN
terdag 16 September 1916
git den brief van den H. Paulus aan
de Galaten V 16—24.
i peelens! Wandelt naar 'dien geest, en
au.lt de begeerten des vleescllies niet
brengen. Want het vleesch begeert te-
den geest, en de geest lesten het vleesch
e toch •wederstreven elkander, zoodat
niet doet, al wat gij wilt. Doch Indien
door den Geest gef eid wordt, zijt gij
t on den' de wet Bekend nu zijn de wer-
des rvleeidohes, waike zijn ontucht, on-
nliéid, onieerbaairheid, wellust afgoden-
nst. too ven ar ij, vijandschap, twist, af-
l3-i toom, gekijf, tweedracht, scheu
ken, nijd, moord', dronkenschap, bras-
en dergelijke; ten aanzien waarvan
i vooraf zeg. gelijk lik het u vooraf ge-
d héb, dat zij, die zulke dringen, doen,
.Rijk Gods niet Vullen verwerven. Maar
vrucht des Geesteo is 'Liefde, blij.dsch.aip,
de, geduld, goedertierenheid, goedheid,
ikiiwedilgftoeilid, zachtzinnigheid, trouw,
fgllio'.d, (jnge-to-genlieiid, kuischiheld. Te-
de zoodanigen is de wet niet. Zij nu,
Ohriis-tus toebehooren. behben het
cóc^met cm deugden en begeerlijkheden
sigd.
Evangelie uit den H. Mattheu9.
VI 24—33.
dien tijd ö;frak Jezus tot zijne Diicir
ilemanid kan twee heeren dienen:
mere zal hij of den een en. baten en den
deren liefhebben, of den oenen verdra
il den anderen veronachtzamen. Gij
iv.i nèet God dienen en den Mammon,
aarom zeg Ik u: weest niet angstig be-
ngd voor uw F.e.ven, wat gij eten zult,
wïi voor uiw. lichaam, waarmee gij u
uil Meedein. Is het leven n-ieit meer dan
Kt voedsel en het lichaam niet meer dan
i kleeding? Aanschouwt de vogelen des
- cta,(, 'ztj—irle-t- ^raai'on ito oir maanerr
;.n schuren verzamel.enen uw h.emél-
te Vader woedt ze. Zijt gij niet veel voor-
iffeiijker, dan zij? En w.ie van u kan,
>1 peinzen-, aan zijne lemgite ééne al toe
eigen? En wat zijt gij voor klieediLng be-
•gd? Beschouwt de leliën des velds, hoe
groeien; zij aifbe'tden en spinnen niet;
hier zeg Ik u, "dat Salomon in al Eijne
er'.i j'khaid niet gekleed was gelijk eeaie
rzelven. Indien nu God heL gewas des
Ids, dat heden is. en morgan in de oven
worpen wordt, aldus kleedt, hoeveel
eer u, Memgetocivigiefn! Weest dan niet
iangisit:igid.. zeigigen.de: wat znilien wij eten,
at zullen wij drinken, of waarmede zul-
wij ons kleedenf Want om dit alles
kommeren zich de heidenen; want uw
ader weet, dat gij dlit alles noodig hebt.
Gakt dan eerst, het Rijik Gods en zijne ge-
achbigheid, en dit alles zal u toegeworpen
lorden.
ferklaring van het Epistel.
Zij, die tot kinderen Gods zijn aangeno-
ifn en zich mogen verheugen in het be-
1 der heiligmakende genade, hebben een
roote taak te vervullen. Zij moeten dat
eriadeleven in zich bewaren, het ontwik-
elen en versterken, totdat met eenmaal
vergaat in het leven der hemelsche glorie.
Aan deze taak herinnert Paulus de Ga-
atiërs.. Had hij in een vroeger gedeelte
'an zijn brief er op gewezen, dat wij, ver-
wt van de zonde, niet meer behoeven te
ehoorzamen aan de wet van Mozes, thans
ermaant hij, dat wij over dien schat on
set-. vrijheid moeten waken en daarom
nocten wij zorgen, niet opnieuw in de sla-
temij der zonde te geraken.
Ieder nu voelt dn zich den geweldigen
strijd tusschen het vleesch en den geest.
De onsterfelijke ziel verkondigt luide, dat
w'j 'riet voor het kortstondige genot der
«innen, maar voor het eeuwige, het he-
melsche geschapen zijn. Tegelijk echter
dost zich in ons hooren een andere stem,
slem des vleesches, die ons aanzet om
ons te hechten aan al wat deze aarde geven
kart. Die twee nu: de geest en het vleesch,
strijden tegen eikander en zoodra wij vol
gons den een willen handelen, zal de an
der trachten ons daarvan terug te houden.
Zoo iemand de ware vrijheid der kinde
ren Gods geniieten wil, moet hij wandellen
fla-air den geest, doen datgene, waartoe
z'jn 7te!, geleid door den H. Geest, hem
önnzot en nimmer mag hij zich overgeven
aan r|e werken des vleesches. want dan
hij opnieuw valilen in de slavernij des
duivdls, waarvan het einde is onhersteJ-
bane ondergang.
wu aa.t. u. dus door den geest leód-en, dan
gij niitet aTéeu vrij van de Mozaïsche
wet, maar ook dan treft u niet de aedewet
haair strafbedren'igingen, want' gij
j. t dan zóó, dat gij nimmer fiets tegen
wet bedrijft.
J"?* k'an men met zdkerhietüd zeggen,
z0 naar het vleesch wandelen? Het
ZlJ- (I'-e rich aan de dóór Paulus ge-
WaoM zon^eai schuldig rnakeai, maar hen
°>3k: aeriaaal buitengesloten te
worden buiten het Rijk Gds, en dn te tre
den in een eeuwigheid van ongeluk.
Togeovèr deze staan als minnaars der
ware vrijheid degenen, die, terwijl de dui
vel hen bestookt, de wereld ben bekoort,
hun innerlijke neigingen ben belemmeren,
zich toch met alle kracht toeleggen op hei
liging hunner ziel, met voorbeeldige plichts-
volhardin£ ijveren voor de deugd. Het zijn
zij, die „hun vleesch met de ondeugden en
begeerlijkheden gekruisigd hebben" en
daarom ook aj.n Christus toebehooren voor
den* tijd en voor eeuwigheid.
TH. A. VIS,
„Hageveld" Voorhout. R. K. Priester.
Verklaring van het Evangelie.
God en de mammon.
God is de Heer.en Meester van al het ge
schapene, ook van geheel den mensch. Met
recht eischt Hij dus den gehcelen mensch
met gansch zijn hart en geheel zijn dienst
voor Zich op. Zoo immers luidt Zijn Gebod:
„Gij zult den Heer uwen God liefhebben
met geheel uw hart, uit al uw krachten".
De mammon daarentegen, d.w.z. de
aardsche goederen en wereldsche vérma
ken, tracht den mensch te verlokken geheel
zijn hart aan hem te verpanden. Zoo stelt
de mammon zich dus lijnrecht tegenover
God. Een dienaar van den mammon kan
dan ook onmogelijk een dienaar van God
zijn, en omgekeerd, evenmin.
Toch had de Goddelijke Zaligmaker tij
dens Zijn openbaar leven meermalen opge
merkt, dat vele menschen. God wel wilden
dienen, maar tegelijkertijd hun hart niet
wilden onthechten aan de aardsche goe
deren en wereldsche vermaken.
Voor -deze tweeslachtigheid wil Hij Zijn
leerlingen behoeden, daarom vermaant Hij
hen in de woorden van het Evangelie: „Nie
mand kan twee lieeren dienen", vooral
niet als zij vijandig tegenover elkaar staan,
.zooals de mammon tegenover God. Zou
iemand het toch willen doen, hoe kan het
anders, dan dat God daarbij te kort komt,
want Hij heeft recht op 's menschen gehee-
Icn dienst. De- mensch, -die~alTius handelt,
zal tenslotte zoover komen, dat hij de we
reld alleen dient, en God geheel verlaat,
want volgens Christus woorden: „hij zal
of den éénen haten en den anderen bemin
nen of den éénen aanhangen en den ande
ren verachten".
De leeringen moeten derhalve vooral ma
ken, dat het tijdelijke niet hun voornaam
ste zorg uitmaakt. Daarin moeten zij ver
trouwen op de Goddelijke Voorzienigheid,
die zelfs wel zorg draagt voor Zijn nietig
ste schepseltjes, zooals de vogels dor lucht
en de bloemen des velds. Hoeveel te meer
moet Hij dan bezorgd zijn voor den mensch,
geschapen naar Zijn beeld en gelijkenis
en bestemd om eenmaal in de aanschou
wing Gods zijn eeuwig geluk te vinden-
Daarom geen angstige, overdreven zorg
voor het tijdelijke! Dat de. heidenen zulks
doen, die van hun houten of steen en afgo
den niets te verwachten hebben, is te be
grijpen. Maar leerlingen van Christus moe
ten een kinderlijk vertrouwen hebben op
hun Vader in den hemel, di,e „immers
weet, dat zij dat alles noodig hebben".
Derhalve breekt uw hoofd niet met aard
sche zorgen! Gij kunt uw leven er toch
niet mede verlengen. Maar. „zoekt eerst liet
Rijk Gods", d.i, werkt op de eerste plaats
voor d.© eeuwigheid, voor de zaligmaking
uwer onsterfelijke ziel. En het tijdelijke,
wat gij noodig hebt naar het lichaam, zal
God u niet weigeren.
G. v. ZUYLEN,
Voorschoten. pr.
Ik voel er niet veel voor.
Onder de banaliteiten, diie men te hoo
ren krijgt op de vraag, waarom het gebed
wordt nagelaten of waarom men zoo gc-
raffilneerd-uiitgerekend het miri'mum van
dank en huilde aan God meent te kunnen
geven, bevindt zich ook deze: Och, ik ge
voel er miiiet veel voor.
Men denkt hiermede zoowaar een gepast
antwoord -op de vraag te hebben gegeven.
Men acht zich gerechtvaardigd.als men
er toch immers niets voor gwoélt, wel ja...
En gerust gaat men zijns weegs, onbe
wust van de banaliteit, die men eigenlijk
heeft verkondigd.
Want banaal is het, om zoo te spreken.
Lieden, die dfit als een reden aanhalen,
cm niet te bidden, geven kijk op een laag-
bij-den-g.roTiidsch ziel-eüeven.
Het gaat, dunkt ons, ni'et veel höoger
dan dat der onredelijke wezens. Die doen
datgene, waartoe de lust, het gevoel der
zinnen, de Ziinn'elijlke begeerte hen drijft.
Maar hooger dan het dier staat de
mensch. In hem leeft een redelijke ziel, die
niet alleen Lust en zinnelijke begeerte en
dierlijk gevoel bezit, maar waarin huist
verstand en wil. Daardoor is de mensch
van het dier wezienllijik onderscheden.
Wat doet hu iemand,dlle zegt: ik bid
niet, omdat iik er niets voor voel?
Hij laat zich drijven op den stroom van
zijn zinnelijken lust, alsof hij tot de lagere
•wezens behoorde, .aflsof 5n hem slechts la
gere neigingen bestonden en niet redeflijk-
hetid en wil.
Veiibeeld u, dat het al of miiet gevoelen
Voor (een zaak" den doorslag heeft te geven
aan het doen of het nalaten van een daad:
dan wordt een aangedane beleedSging
nooit vergeven, eenvoudig omdat gij voor
vergiffenis niet veel voelt. Een dief, dóe
veeil voelt voor het gelid van een ander,
aal aioli uit diien hoofde verrijken, zonder
blikken of blozen. Een leugenaar zal den
grof sten laster mogen spreken, omdat hij
veel voor zulk misdadig werk voelt.
Zoo zou het gaan, ais het gevoel -den
doorslag had te geven.
Maar bij den redelijken mensch is dat'
zoo niet. Bij hem daar iis hij mensch
voor moet het verstand die lagere din
gen regelen. Het verstand geeft den w,eg
aan en de wil moet heersóhen door alle
-onredelijke éiischen van het gevoel te bren>-
-gen in cle banen der redelijkheid.
Redelijk' is, de beleediigiingen te verge
ven; redelijk is, de .onschuld niet te ver
drukken; rede!ijk is, zich niet te vergrij
pen aan eens anders goed; redelijk is, niet
te Casteren; wanneer het gevoel zich daar
tegen verzet, dan heeft dat gevoel voor
de hooigere eisdhen der redalijkhd'ld te
wijken.
Redelijk nu ils te bidden. Wdie dus vooir
bidden niet veel voelt, is daarmee ndieit vaii
de zaak af..Hij heeft te rade te gaan bij
zijn redelijk verstarady het gevoel komt
pas op de tweede plaats.
Gelukkig degene, in w.ien in de-ze ver
sland' en gevoel gelukkig samenstemmen.
Hij zal geen moeilijkheid hebben om te
bi-dden. Maar ook al verzet-zich het gevoel
als een ikoppig kind, cle eLsch der redelijk
heid en van den duren plicht blijft staan,
onverzwakt. Didiclen is en blijft pliidlit.
En taou men bevreesd moeten zijn dJlem
plicht steeds te moeten ven*ulilen zonder
er iets voor te voelen? O noen, alleen zij
zijn ongelukkig, tfde meenen het gebod well
te kunnen nalaten. Doch merkt c|p, dat
naarmate gijweak maakt van bidden,
igij allengs meer en meer' voor heit gebed
gaat voelen, en niiet uit zuiver zonnelijken
lust, maar uit een hooger en edeler ge
voel, diat zioh leiden laat d*»r de rede.
M-aav Viemand, .fcri-dt om de .uii-.
vlucht, dat hij er niet- veell voor voert ver
beurt den eerbied, diani andere voor hem
als mensch bdhooren te hebben.
J. J. VAN SANTÉ, Pr.
KERKBERICHTEN.
AARLANDERVEEN.
Parochie van de H.H. Apostelen Petrus
en Paulus.
Zondag: de H.H. Missen om 8 en 10.30 uur,
Maandag: 8 uur gezongen uitvaartdienst,
waarna begrafenis van Cornelia Aardman.
Dinsdag en volgende dagen de H. Mis 8 u.
Donderdag: gezongen II. Mis ter eere van
het Allerh. Sacrament
ALPHEN.
Parochie van den H. Bonifacius,
Zondag: Vroegmis 7.30 mlr; 8.30 (Ka
pel); 10 uur I-IoogmLs; 1.30 uur Cate
chismus; 2.30 ,uur Vespers; 4.30 uur
Conferent:e van het Juvenaat.
In de week de H.H. Missen 7 uur; 7 uur
(Kapel); 8.15 uur.
Woensdag, Vrijdag en Zaterdag, Quater-
temperdiaigein, gebod-en Vastendagen.
A.s. Zondag 1ste dag van het Veertig
urengebed.
BOSKOOP.
Parochie van den H. Joannes de Dooper.
Zendag: H. Mis te 7.30 u. en 10 u. Hoiog-
mLs. Na den middag 2.30 uur Vespers.
Deze week Catechismus volgens ge
woonte.
Donderdag-avond Ie 7 uur Lof met preek.
Vrijdag: ie 8.15 uur gezongen H. Mis en
den gelheelen dag gelegenheid om te
bietöhlen, des avonds te 7 uuir Lof met
predlicatie.
Zaterdag: den geheel en dag gelegenheid'
cm te (biechten.
Op de gewone dagen der week de
H. Mis 8.15 uur.
HAZERSWOUDK.
Parochie van de H.H. Engelbewaarders.
Zondag: 7 uur H. Communie; 7.30 uur II.
Mis; 10 uur Hoogmis; 2. uur Vespers.
Dagelijks wordt om 7.15 uur de H. Com
munie uitgereikt.
Woensdag: 8.15 u. geaongon II. Mis voor
het behoud van het vee en de vruchten
der aarde.
Zaterdag: Biechthooren van 11—12 en na
den middas van 6uur.
HAZERSWOUDE.
Parochie van den H. Michaël.
Zondag: 7.30 uur uitreiking der H. Com
munie; 8.30 uur Vroegmis; 10 uur
Hoogmis; 2 uur Vespers.
Maandag, Vrijdag en Zaterdag geboden
Vastendagen.
Maandag: 7.15 uur II. Mis bij d® Eerw.
Zusters.
Dinsdag: 8.15 H. Mis.
V/oensdag: 8.15 uur H. Mis.
11.30 uur Catechismus.
Donderdag: 8.15 uur; gezongen H. Mis tot
afwering van ziekte onder het vee.
9 en 11.30 uur Catechismus.
Vrijdag: 8.15 uur II, Mis; 3.304.30 Cate
chismus-.
Zaterdag: 8.15 uur H. Mis; 's namiddags
biechthooren van 48 uur.
HAZERSWOUDE (Groenendijk).
Parochie van den H. Bernardus.
Zondag: eerste H. Mis om half 8; Hoogmis
om 10 uur; om half 3 Vespers en Lof.
Maandag en de overige dagen 1ste Mis om
7 uur; de 2de om kwart over 8.
HOOGMADE.
Parochie van de H. Maria GeboortA-
Zondag: II. Mis te 8 uur; 10.15 uur Hoog
mis; 2.30 uur Vespers.
1.30 uur Catechismus.
Maandag en volgende dagen de H.H. Mis
sen 8 uur en 8.30.
LANGERAAR.
Parochie van den H. Adrlanua,
Zondag: H.H. .Missen 7.30 en 10.30 uur,
2.30 Kruisweg en Lof. Lied 55. Na die
Hoogmis Cathecliismus.
2.30 Kruisweg en Lof. Lied 55.
Door de week de II. Missen:- Maahdag
om 8 en 9 uur; de overige dagen om 8
uur; om 7 uur in het Gesticht.
Deze week zal de keik worden schoon--
gemaakt. Men wordt verzocht boeken
•en.kussens mede te nem-en en thuis goed
schoon te maken. De H. Communie
zal worden uitgereikt om half 7 en vóór
de H. Mis van 8 uur.
Maandag en Woensdag Catechismus le
klas.
Dinsdag en Donderdag Catechismus 2e kJ.
Woensdag, Vrijdag en Zaterdag zijn qua
tertemper gebeden Vastendagen. Heden
na de 'Hoogmis en het Lof generale ab
solutie voor de Leden der 3e Orde.
Vrijdag: Ca.techós-mus 3e klas.
Zaterdag: 's middags van G—8.30 uur,
rullet vroeger, gelegenheid om te biech
ten; 7 uur Lof.
LEIDSCHENDAM.
Parochie van den H. Petrus en Pautüs.
Zondag: 7.30 uur Vroegmis; 10.30 uur
Hoogmis; 3 uur Vespers; 7 uur Lof.
Donderdag: 7.30 uur Lof.
Zaterdag: 6.30 uur Lof en van 5—9 uur
biechthooren.
LEIMtltDEN.
Parochie van den H. Joannes de Doop9r.
7ondag: 8 uur Vroegmis; half 11 Hoogmis;
half 3 Catechismus; half 4 Vespers.
In de week Catechismus naar gewoonte.
Zaterdag: na de H.H. Missen en 's mid
dags van half 4 gelegenheid tot biechten
LISSE.
Parochie van de H. Agatha.
Zondag: te 7 uur en half 9 celezen H. Mis
sen; te 10 uur Hoogmis; te half 2 cate
chismus; te thalf 3 de Vespers met Rozen-
hoedje.
Dinsdag en Zaterdag des avonds te half
8 Lof met Rozenhoedje.
Woensdag, Vrijdag, e-n Zaterdag, Quater
temperdagen., gebod-en Vastendagen.
Dnderdag-av-ond te half 8 Recollect-ie voor
de mannelijke Ret radianten.
Zaterdagmiddag na schooltijd komen de
meisjes biechten die niet bij den
pastoor op de leering zijn. Van 34 uur
biechthooren voor de kinderen (jon
gens en meisjes) die bij den Pastoor op
de leering zijn. Van 4^9.30 uur voor
oudere kinderen en volwassenen.
Gedurende deze wéék cat-echüsmus naar
gewoonte.
MEtJE EN ZEGVELD.
Parochie van de H. Maria Geboorte.
Zondag: 9.15 uur Gabedwismus; 10.15 uur
Hoogmis; 2 uur Lotf.
Maandag: 8 uur II. Mis.
12 uur catechismus-
Dinsdag: 8 uur H. Mis.
12 uur catechismus.
Woensdag: 8 uur H. Miia.
12 uur catechismus.
Woensdag, Vrijdag on Zaterdag, Quafe/r-
tconpierdiagen, geboden
Donderdag: 8-uur II. Miis.
12 uur catechismus.
Vrijdag: 8 uur II. Mis.
Zaterdag: van 3.30—7.30 uur gedegenheid
om te biechten.
NIEUWKOOP.
Parochie van de H. Maria Hemelvaart.
Zondag: 7.30 uur II. Mis; 10 uur Hoogmis;
1.30 uur Catechtemus; 2.30 uur Congro-,
gatie.
Maandag: 7 en 8 uur' H. Missen.
Dinsdag: 7 en 8 uur H. Missen.
Woensdag: 7 en 8 uur II. Missen.
Donderdag: 7 uur II. Mis; 8 uur gezongen
H. Miis.
4 uur Lof ter eere van het II. Sacrament.
Vrijdag: 7 en 8 uur 11. Missen.
Zaterdag: 7 en 8 uur II. Missen,
's Middags van 69 uur biechthooren.
NIEUWVEEN.
Parochie van den H. Nicolaas.
Zondag: 7.30 aur Vroegmis; 10 uur Hoog
mis; kwart vóótr twee Catechismus;
-half 3 het Lof.
Woensdag: 8 u-ur geizongen Requiem voor
de ingeschrevenen op de Zijdelijst.
Zaterdag: 7 uur Marialof.
De H. Communie wordt uitgereikt: des
Zondags onder de Vroegmis en kwart
na 9 uur; op gewone werkdagen om half
7, kwart na 7, alsook vóór en ondeir de
H. Mis welke te 8 uur begint.
Gelegenheid om te biechten: op gewone
werkdagen, 's morgens van llualjf 7 tot
9 uur, des Zaterdags daarenboven dea
namiddags van 46 uur en des avonds
van half 8 tot half 9.
NOORDEN.
Parochie van den H. Martinus,
Zondag: 8 uur stille H. Miis; half 11 Hoog
mis; half dirte Lof.
Maandag en oivenig dagen'I-I. Mis óm 8 u.-
Zaterdag: biechthooren van half G tot 7 u.
NOORDWtJK.
Parochie van den H. Jeroen.
Zondag: de H.H. M-iiselen te 7. 8.30 en. 10
uur; 1.30 uur Catechismus; 2.30 uur
Vespers.
In de week de II. Missen, ten 6, 7 en 8
uur.
Woensdag, Vrijdag en Zaterdag, Quater-
te-mperd-agen, geboden Vastendiagen.
Donderdag: 7 uur Lof ter eere van het
Allerh. Sacrament.
NOORDWIJKERHOUT.
Parochie van den H. Victor.
Zondag: 7 uur en half 9 stille H.H. Missen
met onderrichting; 10 uur Hoogmis
met predikatie; 's namiddags 2 uur Lof.
NOOTDORP.
Parochie van den H. Bartholomew
Xondag: Te 7 en 10 uur de HJI. Missen;
te 1.30 uur Catechismus; 2.30 uur Ves
pers. Te 7 uur vergadering tier Aarts
broederschap van. de II. F.aimlilliie.
Woensdag, Vrijdag en, Zaterdag zijn qua
tertemperdagen, geboden Vastendagen.
In deze weck dagelijks de gewone" Cate
chismus.
taterdag: Van 4 uur af gelegenheid om te
biechten.
OECSTGEEST.
Parochie van den H. Wllllbrordus.
Zondag: Ii.H. M-issen 7 en 10 uur; Cate
chismus 1.30 uur; Vespers 2.30 uur; Lof
7 uur.
Maandag «II.II. Missen 8 en 9 uur.
Dinsdag en volgende dagen de H.H. Mis
sen 7 en 8 uur.
Woensdag: Quatertemperdag.
Donderdag: 7 uur Lof.
Vrijdag: Quatertemperdag.
Zaterdag: biechthooren na de H. Mis ert
nam. van 59 uur.
Q u-ate rtemper dag.
Cathechismus naar gewoonte.
OUDE WETERING,
Parochie van den H. Jacobus.
Zondag: Uitreiking der II. Communie G u.
onder de II. Mils en 9 uur. De H.H. Mis
sen 7 en 10 uur; 2 uur Catechismus; 3 u.
Vespers, daarna tliib'/iathecik open ,bot
4.15 iuur. Schaalcollecte voor de sieoar
den des Altaars.
Maandag: H. Mis 7.30
Dinsdag: IH. Mis- 7.15 u. Catechismus 8 u.
Woensdag: II. Mis 7.15 u. Catechismus 8 u.
QuMcr-temperdag, gebod/en Vastendag.
Donderdag: II. Mis 7.30 uur.
Feest van den H. Mattheus, Apotstél en
Evangefllst, dag van devotie.
Vrijdag: Feest van den H. Thomas do
Villanova. Quatertemperdag, gebod-en
Vasten-dag.
Zaterdag: Quater-temperdag, geboden Vas
tendag, H. Mis 7.30, Cath. 11 uur,
Biechthooren van 6 uur tot 9.30 uur;
de kiindcren in den morgen.
Uitreiking der II. Communie in de week
6, G.30, 7 uur en vóór en onder de
H. Mis.
ROELOFARENDSVEEN.
Parochie van de H. Patrus-banden.
Zondag: De H. Missen 6.30, 8 en 10 uur,
2 uur Catechismus; 3 uur Vespers.
Maandag c-n volgende dagen de H. Mi9sc«
te 7, 7.30 en 9 uur„
Woeri6dag, Vrijdag cn Zaterdag Quater
temperdagen, geboden te.Vasten.
Zaterdag: Biechthooren van 4—6 en van
79 uur.
De II. Missen 7 cn 9 uur,
RIJPWETERING.
Parochie van de H. Maria Geboorte.
Zondag: Heden 3e Znidiag van dje maand-;
voile aflaat voor ide Broed-, v. d. lev.
Roz.; 2e collecte voor de sieraden der
kerk.
Na den middag te 1 uur Catecluismus;.
te 2 uur oefening van den H. Kmuiisweg-
met vereoring der Reliiieilcwie van het
H. Ivruds, en daarna een zc-eir kort Lof,
In deze week dagelijks, behalve Vrijdagv
te 11 uur, cn bovcmdüen Dinsdag
ook te 9 uur Gateohismus.
Dinsdag on Woensdag te 8 uur gecong«q(
Ro^w-Mis,; J