Tweede Blad,
uit den brief van den heiligen PairiU9
aan de Romeinen XI 33—36.
0 diepte der rijndammen van Go-ds
jjstód en wetenschap! Hoe onbegrijpe-
zijn Zijne oordeel en en onnaspeurlijk
jne weigen! Wie toch beeft dien zrin des
tor® gék end, of wie is zijn raadsman
seeast? Of wiiis heeft Hem eerst gegeven,
het Hem zou veir,golden worden? Uit
immers, en dio>ar Hem en in Hem is
les; Ham zij de eer en d'e heerlijkheid
eottwfgheM! Amen.
Evangelie uit den heiligen Lucas
VI 36—42.
Indien tijd sprak Jezus tot Zijne Disci-
slen: zijt 'barnïhairtig, golijk ocik uw Va
ir barmhartig is. Oordeelt niet, en gij
lit niet geoordeeld worden; veroordeelt
iit, en gij zult niet veroordeeld worden,
jrgeoft, on u zal vergeven worden; eene
in vdlgedirulkte en geschudde en
«rloc-pende maat aal" men in uwen
toot uitstorten. Want met dezelfde
jat, waarmede gij gemeten bobt, zal u
niggemeten worden. En Hij fzeïde hun
ik eene gelijkenis: kan wel een blinde
men blinde lenden? vallen zij niet beiden
dsn kuil? De leeirting is niet boven zijn
eester, maar volmaakt zal ieder zijn,
dien hij gölijk zijn moestör is. En waf"
gij den spPi.intar in het oog uws .broe
rs, en geeft geen acbt op den balk, die
uw oog Ls? Of boe kunt gij tot uwen
zeggen: broeder! laat ik den
fatetr udt uw oog brdkikon; gij, die ^eilf
balik itn uw d'gen oog niet niet? Schijn-
lUlge! ruk eerat den balk uit uw Iditgen
dan zult gij ziien, om den splinter uót
t wJg uws broeders te trekken.
Zaterdag 17 Juni S9I8
erklaring van het Epistel.
Op den Drievüldigheids-Zondag wijst de
gebruik maken van St. Paul us'
oorden, haren geloovigen op de volkomen
losrakend head der menschelijke rede
het geheim der H. Drieëenheid te boor
enden en spoort zij ben aan tot een oot-
oedig aanbidden van dit verheven my-
trie.
H. Paulus schreef den Romeinen
Br de onnaspeurlijkheid van Gods plan-
en in het bestuur van het heelal, en
onde hun aan, dat God alles nicht tot dit
lel: Zijn eigen eer en de zaligheld van
Ie menschen. Vooral deed hij uitkomen,
it, om de menschen tot het eeuwig he-
ieigaluk te brengen, alles moest mede-
iken, zelfs de verblindheid, het diep be
nt der Heidenen en het hardnekkig onge-
t>f der Joden.
En, na aldus Gods alomvattende Voor-
riigheid in het werk onzer zaligmaking
Sproken te hebben, jubelt hij een heer-
ik schoon loflied, den Drieeenen God
>re: ,,0 diepte der rijkdommen van
wijsheid en wetenschap". Wat is
toi rijk in barmhartigheid, onuitputtelijk
ontfermende genade. Hoe wonderbaar
ondoorgrondelijk handelt zijn goddelij-
Voorzlie ruigheid met het gevallen
iwischdom. Hoe moet het menschelijk
Brstand zich onmachtig verklaren om te
grijpen Gods raadsbesluiten, Gods be
en, de middelen, die Hij gebrui
st wil, om zijn plannen ten uitvoer te bren
to: het zijn alle voor ons ontoegankelijke
hborgenhe-den, slechts bewonderen en
ribidden kunnen wij Gods oneindige
en Wetenschap.
Of is er iemand, die uit zich zelf kent,
;«n door God besloten is, of weet,
riarom God aldus en niet anders han-
Wt? De koningen der aarde hebben hun
'tódelieden, maar as er ooit demand God
raadsman geweest?
öf, wat betreft Gods oneindige barmhar-
beid, kan iemand bewegen, recht te heb-
f^op Gods genade-gaven? God is de vrije
oppermachtige Uitdeeler zijner genade
J" to niemand is Hij iets verschuldigd.
Ftórs, ook al hebben wij Sets aan God
toeven, dan nog gaven wij, wat wij zelf
j^t van God ontvangen hadden. Aan
behoort alles: alles is uit Hem, als
oorzaak voortgekomen; alles be-
"'at door Hem: Hij behoudt en bestuurt
en alles is in Hem: het laatste doel
'ri alles is God.
daarom: den God van alle majesteit
almacht, van Wiens goedheid wij alles
Mvaogen, voor Wien wij geschapen zijn,
P Wiens bezit wij ons eeuwig geluk moe-
vinden, zij de eer en de heerlijkheid in
«Bwlgheid.
Maar als dan Gods bestuur reeds al ons
te boven gaat, hoe zouden wij
°oit Gods Wezen zelf kunnen begrij
Ian c
heiid van een goddelijk-geloof, moeten wij
ons verstand onderwerpen aan Gods onfeil
baar woord, moeten wij met kinderlijke
liefde beminnen den Driebenen God, ,,in
Wien wij leven, ons bewegen en zijn." Uit
al onze woorden, ulit al onze daden kLinke
fin immer stijgende geestdrift een lofzang
voor den Vader, voor zijn Eeniggeboren
Zoon, voor den H. Geest, totdat de tijd
aanbreke, waarop eindigen zal ons ge-
Iooven, om plaats te maken voor 't zaligend
aanschouwen, van hetgeen wij hier op
aarde gedoofd hebben.
TH. A. VIS,
„Hageveld" Voorhout. R. K. Priester.
01 God nu heeft zich aan ons geopen-
Jjtól, als Drieëenig, één fin Wezen en
^vuldig in Personen,
échten wij nimmer dat onuitsprekelijk
.geheim te doorschouwen, begrijpend,
dat te ver Ligt buiten de grens van on?
"Ptött vermogen; maar met al de zeker-
Verklaring van het Evangelie.
Het Evangelie verplaatst ons heden naar
,,den berg der Zaligheden". Hoog boven ge
heel het omliggend landschap verheft zich
deze berg en geeft een heerlijk uitzicht op
de stad Capharnaum, de bloedende vlakte
er omheen, en het schitterende meer van
van Genesareth ervoor. Daar tegen de hel
ling van dien berg ia, de Goddelijke Za
ligmaker gezeten. Aan Zijne voeten zitten
de Apostelen en verder naar beneden ligt
en staat een groote menigte Joden en hei
denen in een broeden kring geschaard.
Nauwlettend luisteren aller ooren naar
de woorden van hemelsche wijsheid, die
van de Lippen des Goddelijken Leeraars
komen. Jezus spreekt over Zijn lievelings
onderwerp;- de naastenliefde. In die- dagen
was dit een onbekende deugd. Heidenen
noch Joden brachten haar in beoefening,
want bij de heidenen was de vreemdeling
de vijand en bij de joden was de holden
gehaat. Zelfs waren de Farizeën en Schrift
geleerden van nog bekrompenen opvatting
dan de heidenen. Voor hen was de naaste,
die bemind moest worden, alleen de Is
raëliet. Alle anderen werden door hen ge
haat
Aan deze noodlottige dwaling maakt
Christus een einde door de volmaakte wet
der liefde op te leggen.
,,Gij hebt gehoord, dat u gezegd ist
Gij zult uwen naaste liefhebben en uwen
vijand haten."
„Doch Ik zeg u: hebt uwe vijanden lief,
doet wel aan die u haten en bidt voor h"en
die u vervolgen en belasteren, opdat gij
kinderen moogt zijn van uwen Vader die
in den hemel fis, die zijn zon doet opgaan
over goeden en kwaden en het doet rege
nen over rechtvaardigen en onrechtvaar.
digen."
Het voorbeeld van den hemelsclien Va
der wil Christus zeggen 'is uwe wet.
Hij is goed. Zijt ook gij dus goed. Hij heeft
de boozen Zijne vijanden lief, doet
gelijk Hij: hebt uwe vijanden lief.
Vervolgens zet Christus dat groote ge
bod in nadere bijzonderheden uiteen. Hij
wijst Zijnen toehoorders vooral erop, dat zij
barmhartig moeteni zijn en medelijden
hebben met 'den nood van anderen; dat
zij niest lichtvaardig moeten aoirdeeflcn,
noch die woorden en daden van dien naas
te verkeerd uitleggen; dat zij in runnet
mate van het hunne moeten geven.
A'üs be'ooning daarvoor belooft Hij hun
de eeuwige vreugde des hemels. In even
iruimie mate zullen zij van den hemel ach en
Vader de eeuwige goederen ontvangen,
als zij tijdelijke gegeven 'hebben, want
„met dezelfde maait, waarmede gij uit
meet, pal^u teruiggemeiten wonden".
Ten 'slotbe richt Christus Zidh in Inef
bijzonder tot Zijne Apostelen. Zij toch
moeten dat gebod niet alleen voor zich-
zelven 'kennen, neen, zij zulhen het oiok
eenmaal aan anderen moeten leeren. Zij
zijn juiist geroepen'öm anderen te leiden,
om de gidsen te zijn op den weg naar den
hemel. Daarom moeten zij dien weg goed
kennen, moet het licht der waarheid hel
der schijnen in hunne harten. Anders zul
len zij gelijk worden aan de Pharizeërs,
die, zelf blind voor de waarheid, het volk
op verkeerde wegen leiden. Want dit
moeten de Apostelene goed weten „de
leerling fis niet boven den leeraar", d. w. z.
de leerling vormt zich naar den leeraar.
Is de leeraar blind voor de waarheid en
dwaalt hij, dan kan het niet anders of ook
de leerling ,zal op den dwaalweg geraken.
De Apostelen moeten bovendien niet al
leen zijn de leiders der blinden, de leeraars
id er onwetenden, maar ook de geneeshee-
ren der zielen. Zij moeten derhalve de men
schen op hunne fouten wijzen. Om dat met
suoces te kunnen doen, moeten zij niet al
leen de waarheid kennen, maar ze ook zoo
goed mogelijk in toepassing brengen. Daar
op vooral doelt Christus in zijn gelijkenis
van den splinter en den balk.
G. v. ZUYLEN,
Voorschoten. Pr-
Pinkster-gedachten.
En de geest Gods zweefde over de wate
ren. Het staat er zoo kernachtig kort op
de eerste bladzijde van de H. Schrift.
„In den beginne schiep God den hemel
en de aarde."
„De aarde nu was vormeloos en ledig en
duisternis lag op den afgrond en de Geest
Gods zweefde over de wateren."
Ongescheiden en ongeordend waren nog
de grondstoffen van alles en derhalve had
nog de aarde 'in haar chaotiachen staat
geen planten, boomen of andere schepse
len.
„Duisternis lag over den afgrond." Bij
alle gemis aan licht geleek de wereld een
afgrond, een bare zee in volslagen
duisternis. (Des&ens).
En de geest Gods zweefde over de wate
ren.
En daar kwam orde in de ordelooze ma
terie.
En daar kwam leven in de doode stof.
En daar kwam schoonheid in het vorm-
iooze.
In één woord: daar kwam warmte, le
ven, bezieling.
Sint Thomas zegt dit zoo schoon: „De
Geest Gods gaf aan de geschapen wereld
hare voltooiing, aan het firmament het
licht, aan de aarde en alle schepselen hun
ne schoonheid, gelijk een gebouw door een
anderen meester wordt afgewerkt en op
gesierd." (Immna).
Zóó is altijd de .zichtbare werking ge
weest van den Heiligen Geest Gods.
Ook o-p den lsten Pinksterdag.
Toen kwam de H. Geest over de Aposte
len neer, repletó sunt omnes Spiritu Sancto
en allen werden vervuld van denzelfden
Geest, die eertijds zweefde over den duis
teren afgrond, over de wateren.
Zij werden, vervuld met een kracht, ge
weldig en onweerstaanbaar als de storm,
die het huis, waarin zij vergaderd waren,
op zijn grondvesten deed schudden.
Die Pinkstervlaag spelde de wereld 1
wondervolle uitwerking van de genade des
H. Geestes, die het aanschijn der aarde
ging vernieuwen.
I>e verschijning en de eerste opkomst
van het Christendom gingen vergezeld van
de meest schitterende teekeningen, van
pchokken en stormen, welke onuitwisch-
bare sporen hebben achtergelat-en in de
geschiedenis.
De historische lijn, waarlangs de wereld
geschiedenis zich had voortbewogen, wordt
plotseling afgebroken; de Geest des Heeren
drijft de menschheid op nieuwe paden;
een nieuwe wereld is ontstaan.
Ofschoon wij met sterfelijk oog de
schoonheid en heerlijkheid des Heiligen
Geestes nooit zullen kunnen zien; want
Hij woont in een ongenaakbaar licht,
kunnen wij toch veei van hetgeen Hij op
aarde uitwerkt waarnemen.
De mensch-geworden Zoon van God ver
gelijkt clen H. Geest met den adem des
winds. Den wind zelven ziet gij niet en toch
ondervindt gij zijne werking, zijn macht,
zijn geweld.
Wanneer de storm waait over de aarde,
dan voelt go dat; wanneer Hij den kruin
der boomen schudt, wanneer hij de wolken
aan den hemel onstuimig snel voortdrijft,
wanneer hij het water beweegt, dan neemt
gij dat alles waar, maar den wind zelven
heeft uw oog nog nimmer aanschouwd.
Zoo is het ook met den H. Geest Gods:
Hem zelven zien wij niet, maar wat Hij
heeft uitgewerkt sedert den eersten Pink-
(Sterstorm, dat ligt klaar voor ieders oog.
Wat Hij van die eenvoudige visschers ge
maakt heeft, weten wij allen. Wat Hij van
de Katholieke Kerk gemaakt heeft, name
lijk: een groot, hetiüg, wonderbaar rijk, een
geweldigen boom die zijn takken, zijn wor
tels over landen en zeeën uitstrekt, dat is
vriend en vijand bekend. Al wat de Kath,
Kerk groots en heerlijks aan zich heeft,
haar leer, haar wondervolle eenheid, haar
verhevene godsdienst, haar macht over de
aielen liet zijn allen zichtbare werkin
gen deis Heiligen Geestes, Die nu eens in
stormgedruisch, dan in zachte koelte heen
vaart over dien machtigen Godsboom der
Roomsche Kerk. Inderdaad de Geest des
Heeren vervult den aardbol.
Ais bijen, die naar hunnen korf toevlie
gen, zoo gretig en zoo veelvuldig kwamen
de edelste aielen uit Joden- en Heidenen
toegesneld naar de Kerk van Christus om
zich te koesteren in het heil van Jezus'
leer.
Afgodsbeelden stonden almeer te wan
kelen op hunne voetstukken omdat hunne
vereerders al meer gedrongen werden te
erkennen: waarlijk deze was de Zoon Gods.
Die zich hadden afgetobd in de obscure
zondewereW van hunnen hartstocht, voel
den zich tenslotte aangetrokken door de
zelfopofferende liefde van den Gallileër,
die zoo vriendelijk had gesproken: als gij
vermoeid zijt kom dan tot mij.
Daar kwam warmte in het rijk van hei-
densche kilheid.
Daar kwam leven in het rijk des doods.
Daar kwam bezieling in het ziel-looze.
Schoon en heerlijk kan de lentezon haar
lichtbundels neerzenden over de aarde.
I-Ioe glanst en weerspiegelt zij zicli in het
heldere water van de beek, Hoe indrukwek
kend en grootsch beschijnt die ééne zon
geheel de aarde. De zon brengt licht, de
zon brengt vreugde, de zon brengt leven.
Aan alles en aan allen doet zij wèl; maar
in donkere stegen, in onderaardsche kel
ders, in duistere kerkerholen, daar dringt
geen zonnestraal bunnen. Ook dringt het
licht niet voldoende binnen door een sme
rige vensterruit.
Zoo is het ook met het licht van den
Heiligen Geest Gods.
De Heilige Geest is die ongeschapen
machtige Zon, die zoo gaarne van haar
licht afstaat aan harten die zich voor Haar
openen. Maai* blijft dat hart gesloten, ge
sloten door de zonde, is dat hart besmeurd
door den wereldgeest, dan kan, dan wil de
H. Geest daar niet binnen gaan. Zonde en
H. Geest gaan niet samen, en waai* satan,
de vorst der duisternis, heerscht, daar
blijft de zoete Geest verre verwijderd.
W. H. DE GROOT,
Roelofarendsveen.
KERKBERICHTEN.
AARLANDERVEEN.
Parochie van de H.H. Apostelen Petrus
en Paulus.
Zondag: do H.H. Missen om 8 en 10.30 uur.
Middags 2 uur Lof.
Maandag em volgende dagen de H. Ma's
8 uur.
Donderdag: de H.H. Missen a's op Zon
dag; 2 uur Laf ter eere vain het Aïleinh.
Sacrament.
BODEGRAVEN.
Parochie van den H. Willlibrordus.
Zondag: 7.30 en 10.30 u. II.II. Missen; 7
uur Lof en Rozenhoedje.
Maandag: 7.30 uiuir H. Mós.
Dinsdag: 7.30 en 9 uur II.II. Missen,
Woensdag: 7.30 en 9 uur H. Missen.
Donderdag: 7.30 en 9 uur H.H. Missen;
7 u. Lof ter eere van het II. Sacrament.
Vrijdag: 7.30 en 9 uur H.H. Mfilssen; 7 uur
Loif ter eere yan het H. Hart.
Zaterdag: 7.30 en 8.30 uur H.H. Missen.
Van 4 uur gelegenheid om te biechten.
7 u. Lof ter eere vaai het II. Sacrament.
Eiken ochtend 6.15 uur gelegenheid om
te communiceer en; alken avond 7 u. Ro
zenhoed le om door de voorspraak van
Maria den. vrede van God af te smee-
ken.
BOSKOOP.
Parochie van den H. Joannes de Doener.
Zondag: II. Mis ite 7 uur en 9.30 uur Hoog
mis; 2.30 uur Vespers met Rozenhoedje.
Deze week Catechismus volgens ge
woonte.
Woensdag: gelegiemheCd om te biechten
van 6—8 uur.
Donderdag: de H. Mis te 7 uur en de
Hoogmis te 8 uur. Des avonds te 7 uur
bet Lof.
Vrijdag: te 8.15 uur geraongen II. Mis en
des avonds van 68 uur gelegenheid om
te biechten.
Zaterdag: dee mainiddDgis van 3.30 uur
af geilerenheid om te biechten; 7 uur Lof
met Rozenhoedje.
Üp de gewone dagen d-er week de il.H.
Missen te 7 en 8,15 uur.
HAZERSWOUDE.
Parochie van de H.H. Engelbewaarders.
Zondag: 7 uur H. Communie; 7.30 uur H.
Miis; 10 uur Hoogmfits; 2 uur Vespers.
Feestdag der Alflerih. Drie-Eenheid.
Dagelijks wordt om 7.15 uur de H. Com
munie uitgereikt.
Woensdag: Biechtgeleigenhöid nia de H.
Mis 1112 en van 69 uur.
Donderdag: II. Sacramentsdag; 7 uur II.
Cioanmunie; 10 uur Hoogmis; 2 uur Ves
te-ersen 7.30 uur Lof en Processie.
Vrijdag: 7,30 uur Loi.
Zaterdag: Biechthooren van 1112 en na
den middaor van 69 uur.
Des avonds om 7.30 uur Lot
HAZERSWOUDE.
Parochie van den H. Michael.
Zondag: 7.30 uur uitröïkiTiig der H. Com
munie; 8.30 uur Vroegtmii's; 10 uur Hoog
mis; 2 uur Vespers.
Maandag: 7.30 uur H. Mis bij die Eerw.
Zusters.
Dinsdag: 8.15 uur II. Mis.
Woensdag: 8.15 uur II. Mis; 11.30 uur Ca
techismus.
Bioah theorem van 57 uur.
Donderdag: Geen verplichting vian MLs-
booren; 7.30 uur II. Mis; 10 uur Hoog
mis; 2 uur Vespers.
Vrijdag: 8.15 uur II. Mlis.
Van 3.30—4.30 Catechismus.
Zaterdag: 8.15- uur H. Mis; '6 namiddags
biechthooren van 48 uur.
HAZERSWOUDE (Groenendijk).
Parochie van den H. Barnardus.
Zondag: eerste H. Mis om half 8; Hoogmis
om 10 uur; om hailf 3 Vespers en Lof.
Maandag en de. -overige dager 1ste Mis om
7 uur; 2de om kwart over icht.
Donderdag: Sacramentsdag; de H.H. Dien
sten als oip Zondag.
HOOGMADE.
Parochie van de H. Maria Geboorte.
Zondag: II. Mis te 8 uur; 10.15 uur Hoog
mis; 2.30 üur Vespers.
1.30 uur Catechismus.
Viaandag: en volgende dagen de H.H. Mi*
sen 8 uur en 8.30.
KATWIJK,
Parochie van den H. Joannes Geboorte.
Zondag; Feestdag "vam de H. DrievuMiig-
ihedcl; 's mdiddaigis to half 1 GteohjlsmuB;
'a avonds te kwart vóór 7 uur Rozen
hoedje en te 7 uur Lof.
Deze Sveelk de Catechismus na-ar ge
woonte, belh'afrve Dinsdag".
Dinsdag: 's tuvonids geen Lof.
Woensdag: fs avonds Lof tea* eere vam den
11. Fozef.
Zaterdag: 's Middags van 59 uur gele
genheid om to biechten.
LEIDSCHENDAM.
Parochie van den H. Petrus en Paulus.
Zondag: 7.30 uur Vroegmis; 10.30 uur
Hoogmis; 3 uur Vespers; 7 uur Lof.
Woensdag: van 68 uur biechthooren.
Donderdag: 7.30 uur Vroegmis; 10.30 uur
Hoogmis;; 3 uur Vöspars; 7 uur Lof mtet
Rozenhoedje.
Zaterdag: 6.30 uuir Lof en van 5—9 uuit
biechthooren.
LISSB.
Parochie van de H. Agatha.
Zondag: de 7 uur ten te haAf 9 die gdiezein
en te 10 uur die Hoogmis; te half 2 do
Catechismus; ie half 3 do Vespers; te
7 uur het Lof ter «ere van heit GodidieiL
'Ilart.
Maandag is er geen II. Mis te haif 10.
Dinsdag: 's .avonds half 8 Lof met Rozen
hoedje.
Woensdagmiddag van 4 uur af gelcgon-
heüii om te biechten.
Donderdag: II. Sacramentsdag, dag van
bijzondere dentotie. De II. Missen als op
Zondag: te 7 uur em te iuaJf 9; te 10 uur
de plechtige Hoogmis. Des uvondn te
half 8 plechtig jLof.
Heden gyeon OatecMsmus.
Vrijdag on Zaterdag: 's avonds te half B
helt Lof.
Zaterdag: na schooltijd komen de melibjeÉfi
biechten die met bij don pastoor op do
loering zijn. Van 34 uur gcJcganheèi
om te biechten -voor kinderen (jongen#
m meisjes) d'io bij don pastoor op de
leering zijn. Van 4 uur tob half 10 biecht,
hooren voor oudere kinderen em volwas-
semen.
Godureunde deze week do OafcechiismuU
naar gewoonte.
A.s. Zotndag (plechtige viering van het
H. Sacramentsfeest; des 'avonds te 7 uur
plechtig Laf, preek, gehad van don PaiuH
en Processie.
MEI JE EN ZEGVELD.
Parochie van de H. Maria Geboorte.
Zondag: II. Drievuldigheódszioncbajg; 7.30 o.
Vroegmis; 10.15 u. lloagmis; 2 uur LoL
Maandag: 8 uur II. Mis; 12 uur Cafeeohi»-
mus.
Dinsdag: 8 uur II. Mis; 12 uur Catechis
mus.
Woensdag: 8 uur EL Mis; 12 uur Cate
chismus.
Na den miildidag .van 3.307.30 uur gd-
.legenlh-eiid om te biechten.
Donderdag: H. Sacramentsdag, diag van
devotie; 7.30 uur Vroegmis; 9 uur Ca--
techismus; <10.15 uur Hoogmis; 2 uur d4
Vespers.
Vrijdag; 8 uur de H. Mis.
Zaterdag: 8 uur II. MLs; ma do II. Mis en
des namiddags van 3.307.30 gelegen
heid om te biechten.
NIEUWKOOP.
Parochie van de H. Maria Hemelvaart
Zondag: 7.30 uur II. Mis; 10 uur Hoogmis»;
half 3 Vespers; om 7.15 uur Laf.
Maandag: 7 en 8 uur H.H. Missen.
Dinsdag: 7 on 8 uiur II. Mi&sen.
Woensdag: 7 en 8 uur II. Missen.
Donderdag: 7.30 uur II. Mis en om 10 uut»
Hoogmis; 2.30 uur Vesper».
Vrijdag: 7 en 8 uur II. Missen.
Zaterdag: 7 en 8 uur H. Miseieav
NOORDEN.
Parochie van den H. Mar tin us.
Zondag: 7 uur stille H. Mis; 10 uur Hoog
mis; 2 uur Ve^pens.
Dinsdag: om haüf 9 gezongm II. Mis.
Donderdag: .all's Zcmdag. Dajaitenboven om
7 uur ipieohtig Lof en Processie.
Vrijdag en overige dagen de H. Mis om
8 uur.
Zaterdag: Biechthooren van half 6 tol
half 8.
NOORDWIJK.
Parochie van den H. Jeroen.
Zondag: de II. Mirasem ite 7, 8.30 en 10 tuur;
1.30 uur Catechismus; 2.30 uuc Vespera;
6.30 uur Siaut JeroensQof met iRöiiqulou
fwröarinig eh gebeden.
Maandag en voligendie dragen Donder
dag uitgenomen de H.H. Missen M
6, 7 em 8 uur.
Donderdag: II. Sacramentsdag1, d/ajg vafl
devotie; de H. Missen te 7 em 8.80 uurj
10 uur gezongen H. Mi's; 3 uur Vesperna;
6.30 uur Lof iter le&re van het Alleah^
Sacrament.
MOORDW IJKER HOUT.
Parochie van den H. Victor.
Zondag: 7 en 8.30 uur ^tllLe H.H. Mieaeai