OFFICIEELS KERKLIJST Derde Blad. Saterdag 22 April 1916 PASCHEN. ait den I Brief van den H. Paulus aan de Corintt>ier9 V 7—8. oeders! verwijdert den ouden zuurdee- opdat gij een nieuw deeg moogt we gelijk gij ook ongedeesemd zijt. Want Paaschlam, Christus, is geslacht. Laat rij dan feest vieren, niet met den ouden deesem, noch met den zuurdeesem van beid en ondeugd, maar met ongedee- ie broöden van oprechtheid en waar- ra; j.jjj mgedïo uit den H. Marcus XVI 1—7. Ian dien tijd kochten. Maria Magdalena, jj a, de moeder van Jacobus en Salome, iekende kruiden, om Jezus te gaan anen. En zeer vroeg, op den eersten der week, kwamen zij bij het graf, de-zon opgegaan was. Zij nu zeiden K3I lander: wie zal ons den steen van den V2 ng des grafs afwentelen? En opziende, zij den steen afgewenteld; deze nu j jlzeer groot. En in het graf gaande, za- gpf zij canen jongeling tier rechterzijde z'Jt- gekleed in «en lang wit gewaad; en zij jPf lelden. Doch hij sprak tot haar: weest j verschrikt; gij zoekt Jezus van Naza- die gekruist is; Hij is verrezen; Hij qI et hier; ziet de plaats, waar men Hem ""rlegde! Gaat, zegt aan zijne Discipelen in Petrus, dat Hij u voorgaat naar ea: daar zult gij Hem zien, gelijk Hij igd heeft. Eoa soa ■klaring van hel Epistel. jde weerklinken feestgezangen en ten de. dikwerf herhaalde alleluja's, eken van de vreugde,welke de H. jKerk over de glorievolle verrijzenis van tas. ,,Dit is de dag, door den Heer akt, laat <m& jubelen en blijde zijn." len, de voltooingsdag van de verlos-, der menschheid uit de duivèlsche sla- j; Paschen, het feest der vernietiging dood e'n zonde. Paschen Christus geboren en heeft geleefd om te kun- lijden en sterven ter voldoening van ondenschuld der wereld; en wij heb- gezien als de gekruiste van Gol- i; maar zijn lijden en sterven zou voor WuolTüeL'OOS geweest eijn, .indien Hij glorievol uit het graf was opgestaan. 'échter weten wij, dat de mensch ge en God, ten teeken Zijner menschheid stervend, den dood heeft over- sen, en dat Hij, verrijzend uit het graf njiaardoor zijn Godheid bewijzend ons even onzer ziel, het leven der genade weergegeven. den jubelzang der Kerk, het Looft leer gij alle volken", zurien wij dan naar waarheid kunnen instemmen, diio Lof aan God niet alleen &t uit onze woorden, maar vooral uit daden. Gelijk Christus van de dooden estaan, zoo moeten wij derhalve van in nieuwheid des levens, dat is zon- >nde, wandelen. Ziehier, waartoe de erk ons met de woorden van het Epis- [j snspoort. II roeders, doet geheel weg den ouden - desem opdat gij een nieuw dee gr n, |t wezen". •Jlodra in het voorhof van den Jood tempel het paaschlam was geslacht, rinnering aan het feit, dat God; toen Egypte do eerstgeborenen sterven huizen der Joden voorbijging het den Joden op doodstraf verboden, tird brood te eten; gedurende zeven van het Paaschfeest mocht er geen emd brood in dekluizen aanwezig a, ions Paaschlam is geslacht;-Christus - schuldeloos Offerlam is op Golgotha achtofferd. D.oot derhalve weg detn auurdiesem, dat ils: de ondeugden en iden, reinigt u van wat de .ziel be- irt, opdat gij een nieuw deeg moogt opdat gij u gedragen moogt als een fcht, kind van God, gelijk gij ongedee ld zijt, gelijk gij geworden zij't, toen bet Doopsel u van alle zonden heeft gezui- fer jaar opnieuw slachtten de Joden Paaschlam, ieder jaar opnieuw vier lij hun Paaschfeest en onthielden oen week van gedeesemd brood. P-aasdhlam, Christus, is voor eens en altijd geslachtofferd, laten wij der- 'e ononderbroken feest blijven vieren ongedeesemde brooden. Verlost door Jstas, moeten wij geen smaak meer E in den zuurdesem der zonde, maar rj burend moeten wij ons spijzen met «ij oagedeesemd brood van oprechtheid en irij ^heid dat is met een oprechte, zuiver*© het goede betrachten en naar 1 heiligheid streven! 'Sou allen instemmen met de aldus be- 1,1 Paaschvreugde. Moge deze Paascli- IWXff alle Christenen zijn.: de dag dien gemaakt heeft tot een dag van een dag, waarop zivrij van. zonden, ook voorgoed de zonden hebben vaarwel gezegd. ,TH. A. VIS, „Hageveld". Voorhout. R. K. Priester. Verklaring van het Evangelie. Wat anders zou d© H. Kerk in hét evan gelie van den blijden Paaschmorgen ons kunnen voorhouden, dan de blijd© bood schap van Jezus' verlieeiiijkte opstanding uit het graf? Wij hooren dan ook die vreugdevolle boodschap van Christus' ver rijzenis, evenals weleer bij Zijn geboorte, verkondigd door een Enigel des hemels nu aan drie vrome vrouwen, de boetvaardige zondares "Maria Magdalena, Maria van Jacobus^ n.l. de vrouw van Alpheüs, of Kleophas en de moeder van de apostelen Jacobus den jongeibn (den minderen) en van Judas Thaddeüs, en Salome, n.l. de vroUw van Zebede-üs en de moeder van de apostelen Jacobus den ouderen (don meer deren) en van Joannes. Deze vrome vrou wen hadden met Jozef van Arimathea en Nicodemus aan Jezus' lichaam de laatste eea* bewezea\ en het in oen aan Jozef van Arimathea toebehoorend geheel nieuw graf begraven, nadat het goddelijk lichaam volgens Joodsch gebruik eerst was gebal semd, om het zoo lang mogelijk voor be derf te bewaren. Wellicht was deze bal seming, door de haast waarmede zij ge schiedde met 't oog op den naderenden sab bath, niet verricht op de gebruikelijke wijze en in den yereischten vorm. Van daar, clat deze vrome vrouwen het plan zullen 'hebben gemaakt, om zoodra moge lijk opnieuw en dan beter aan Jezus' ge storven lichaam deze eer te bewijzen. Zooclra dan ook de morgenschemering van ,,den eersten dag der week" (d. i. den dag na den sabbath, dus op Zondag); is aan gelicht,, gaan zij met de voor hun liefde dienst benoadigde specerijen naar het graf van Jezus. Tot goed begrip van het verdere evan- 'gteliemirhaa!, ga hier vooraf oem 'korte bqschrijvmg. van Jezus' grafplaats. De rijke en aanzienlijke Joden bezaten op hun eigendommen eigen graven, waarvoor zij benutten de natuurlijke rotsholen-, of die zij in de rotsen lieten uithouwen. Een poort-, met een gxooten ronden steen af gesloten, gaf toegang tot het graf. Eerst kwam men in een portaal, hetwelk toe gang verschafte tot een grafkelder van ongeveer 2 Meter in het vierkant, waarin men door een lage poort binnenging. Te genover deze ingang bevond zich een steenen tafel, uitgehold in den vorm van eeri drinkbak, waarin het lijk werd neerge legd. Aan den buitenkant van den graf kelder werd een steen geplaatst, welke den vorm had van een molensteen, en den toegang tot het graf geheel afsloot. In hun bezorgdheid voor het balsemen van Jezus' lichaam, alsmede in hun droef heid over Zijn dood, hadden de vrouwen er zeker niet aón gedacht, dat de toegang tot het graf was afgesloten door een groo- te steen, die te .zwaar was voor hun zwak ke krachten, om ze te verwijderen. En blijkbaar wisten zij ook niet, dat de Jood- sche priester s-een wacht van soldaten bij het graf hadden geplaatst en dat boven dien Pilatus de grafsteen had laten verze gelen; wan dan zouden zij geweten heb ben, dat-het hun toch niet mogelijk was in het graf te komen en zouden zij elkan der niet zoo bc-zorgd hebben afgevraagd: ,,Wie zal'ons de steen wegwentelenvan den ingang van het graf?" Doch wie schetst hun verbazing, als zij bij het graf gekomen zien, dat de steen reeds is verwijderd van de opening. En be nieuwd om te weten, wat daarvan de re den, wat er gebeurd mag zijn, gaan zij het graf binnen; Maar plots blijven zij verschrikt staan: rechts in de grafkelder zien zij op de grafplaats zitten een hemel- sche verschijning, een Engel, in aanzien gelijk aan een jongeling, in blinkend wit gewaad. Doch aanstonds spreekt deze hun bemoedigend 'toe en verkondigt hun met van hemelsche vreugde trillend© stem de blijde mare: „Hij is verrezen! Ilij is hier niet!'' Jezus is niet meer in de macht des doods, Hij rust niet meer in het sombere graf, maar is ten leven opgestaan vol heerlijkheid. En de Engel geeft aan do vrouwen in opdracht, om aan de leerlin gen van Jezus en vooral aan Petrus als- hoofd der apostelen en der geheele Kerk te zeggen, dat zij moesten gaan naar Galile-a; want ctdar zouden zij hun verre zen MeesteT zien, zooals Hij hun hij het laatste avondmaal had gezegd: Nadat Ik zal verrezen zijn., zal Ik u vóórgaan ^naar Galilea" (Marc. XIV, 28). Die land streek zal Jezus bij voorkeur hebben uitge- kozjen omdat dóór de meeste apostelen waren geboren, omdat dit het voornaam ste arbeidsveld was geweest Zijner predi king en wonderwerken. Ook wij verheugen ons met de apostelen en leerlingen des lie e ren en met de vro me vrouwen ieder jaar op dezen dag, „dien de Heer heeft gemaakt", over de verheerlijkt© opstanding van onzen god de- lijken Verlosser en Zaligmaker. Die ononl- stootélijke waarheid, verkondigd door een Engel des hemels, overtuigend bevestigd door Jezus' verschijningen in Zijn ver heerlijkt lichaam, en gepredikt door Zijn apostelen is de hechte grondslag van ons geloof en van onze zekere verwachting, dat wij, na met Christus te hebben ge streden en geleden, na met Hem te zijn gestorven en begraven, ook eenmaal met Hem naar ziel en lichaam zullen verrijzen tot ©en eeuwig leven van onsterfelijke heerlijkheid. CIIR. S. DESSING, Heilo, Kapelaan. Liturgische beschouwingen. DE KELK MET TOE&EHOOREN. I-V. 2. Corporal© e m p a 11 a. (Vervolg.) In dit artikel beloofden wij eèn en ander over. de mystieke bedurdenis van corporale en pa-li a Het wit-lisnnen corporale, waarop het H. Lichaam van Jezus Christus rust., wijst ons niet alleen op de doeken, waarin het kicine Kindje van Bethlehem gewikkeld lag an de armelijke kribbe, reeds rood ge kleurd door het heilig bloed detr besnijde nis, maar ook en nog veel meer op het fijne lijnwaad1 waarin het doorwonde, ge storven Lichaam va.n den Zaligmaker ge huld werd, toen Hij dn een nieuw graf werd begraven. St. Joannes spreekt in zijn Evangelieverhaal van een „zweetdoek", een geheel afzonderlijken linnen doek, die om Christus' hoofd geslagen was. Welnu, daarop schijnt de II. Kerk te doelen, als zij bij wijding van corporate en pal-la bidt: ...Almachtige God, stort in onze handen den overvloed Uwer zegening," opdat .door onze zegening dezen linnen, doek worde gehei ligd en door de genade van den II. Geest wórde t.ot een nieuwen -zweetdoek voor het H. Lichaam en Bloed vaal'oiizen Verlos ser!"^ Iïet blanke, zachte linnen, waaruit cor porale en palla gemaakt zijn, wijst ons verder op do mensch wording, -liet. lijden en de verheerlijking van het IL Lichaam van'Christus. 1-Iet linnen wordt op aarde gewoncs-ia on veritrijgfr mofjitrvoüe bearbeiding zijn witten glans én glanzende witheid. Zoo heeft ook de Zoon van God uit,den zuiveren, maagdelijken schoot van Maria Zijn menschelijk lichaam aangeno men, dat lichaam, hetwelk alleen door bit ter lijden en sterven tot een glorievolle opstanding en tot 'hemelsche heerlijkheid geraakte, gelijk St. Lucas 't ons zegt: „Moést de Christus dit alles niet lijden en zóo in Zijne heerlijkheid ingaan!" Het wit linnen corporale en de wit-linnen palla spreken ons dus telkens weer van het reine, eenmaal aan lijden en dood onder worpen, unaar nu verheerlijkte en onster felijke Lichaam van Christus, verlevendi gen de herinnering aan de menschwo-r- ding, aan het dijden en aan de verheerlij king van liet goddelijk Offer-Lam. Ten slotte wordt door den reiimen glans van dit lijnwaad de zuiverheid en schoon heid aangeduid, wélke onze zielen sieren moeten, wanneer wij op waardige wijze willen naderen tot het goddelijk Gastmaal en het hoogheilig Lichaam en Bloed van Jezus Christus in onze zielen willen ont vangen. Laten wij aan liet einde van dit artikel de mystieke beduidenis van kelk, pateen, corporale en palla nog eens op een eenigs- z-lns andere wijze samenvatten. De kelk is Christus' graf, de pateen de steen waar mee het graf word' afgesloten, het corpo rale de „lij nwaa dstvooken" waarin het ge storven Lichaam de palla de ,,zweetboek" waarin het doorwonde hoofld van Christus gewikkeld werd. 'Waarlijk, wel diepzinnig en treffend is de beteekorms welke hierin voor ons beslo ten ligt: J. P. VERHAAR. Seminarie „Hageveld". Pr. PASCHEN. Surrexit Dominiis vere, alleluja. De Heer is waarlijk verrezen Alleluja Dat verhalen ons de II. II. Schriften. Dat zegt ons Maria Magdalena, die den Heer mocht aanschouwen op den lsten Paaschmorgen. en Hem toesprak met dat ééne woord: „Rabboni"! „Rabboni"! Wat kracht uitgedrukt in dit één© woord. Maria de boetelinge zocht haren meester want het graf was ledig. De verrezen Jezus treedt haar tegemoet zeggende: Maria! Dat woord is genoeg. Zij herkent hem en in een oogwenk heeft zij zich neergeworpen aan de voeten van haren aller lief sten Meester. „Rabonni"! Mijn geliefde meester! is al wat zij zeggen kan. „Rabboni"! Mijn allerliefst© Meester, die mij onttrokken heeft uit een allerzon- digst leven! Die mij zoo liefderijk heeft op genomen! Dien ik volgen mocht van zoo nabij! tot onder zijn Kruis! Dien ik ster ven zag! „Rabboni" Mijn goede Meester! Ik zocht .U, bij de dooden, ik waande U reeds ver loren, thans mag ik U aanschouwen, met U spreken, Uwe voeten omhelzen! God zij gedinkt en geprezen! Gij leeft wederom en ik heb U wedergevonden! Surrexit! Hij is verrezen! Dit zeggen ons de engelen, die, bij vroe gen ochtend, de vrouwen toespreken: „Wat zoekt gij den levende bij de dooden? Hij is niet hier, maar Hij is verrezen! Herinnert U, hoe Hij, ilog in Galliiea zijnde, tot U sprak, zeggende: ,,De zoon des Menschen moet overgeleverd worden in de handen der zondaars, en gekruisigd worden en ten derden dage verrijzen." Dit zeggen ons de Apostelen; Surrexit! De Heer is waarlijk verrezen en aan Si mon verschenen. Dat zegt ons Paulus zich beroepend op de waarheid der verrijzenis. Is Christus niet verrezen, dan is onze prediking ijdel; dan zijn de apostelen valsche getuigen van God, daar zij zouden getuigen, iets wat niet waar' is; dan is ons geloof nutteloos of tevergeefsch want is Christus niet waarlijk verrezen; clan heeft ook Zijn Kruisdood geen zoendood kunnen wezen voor de zon den der wereld; dan was Christus in waar heid niet- diegene dien Hij vooa-gaf te zijn.: hét Lam Gods en de Zaligmaker der we reld .- Surrexit! Hij is verrezen! Hij is opgestaan uit het graf, de Gezalf de van onzen God! Hij is verrezen! Verwonnen is de bleeke dood. Hij is verrezen! Satan is teruggedreven naar de krochten der hel. Hij is verrezen! Neergesabeld zijn de hellemachten. Een juichtoon schalt door de hemelreien. De reine ziel jubelt; Hosanna! Alleluja! Eén feestgedruisch vult dei Katholieke wereld. Hij i,s verrezen! Triomf!-Triomf!! Do Christus leeft en ne.ergesmakt zijn de donkere legioenen van Satan. Hij leeft, Hij lieerscht-, Hij zegeviert. Jezus Christus is waarlijk verrezen dan is het jubellied dat opwelt uit ons dankbaar hart, onze eerst beangstigde har. ten me.t vreugde vervult, dat ons een stille traan doet wegpinken van innigdank baarheid voor onzen Goddelijken Veldheer Die, na moeitevollen arbeid, na heeten strijd tegen hel en dood, na lijden en kruis als Koninklijke Overwinnaar te voorschijn treedt, gesierd, goddelijk schoon, met lau weren van overwinning. Neen, neen! nu geen klaagtonen meer! Nu mogen onze ooren en harten niet meer gekweld worden door droeve treurzangen oveir smartelijk lijden en sterven. Onze Gloriezon is opgegaan! Jezus Chris tus is verrezen! Als engelenmuziek ruischt het door de trilllende luchten. Surrexit! Hij is verrezen!. Een triomfkreet davert door de aardbol: schachten: Surrexit! En weegeschred huilt door de helle- Surrexit! Moest de Christus dan niet lijden en al dus zijne heerlijkheid in gaan? Per crucem ad lucem! Door het kruis tot he,t licht! Door het Kruis moet ook gij komen tot glorie. -W. II. DE GROOT Roelofarendsveen Kap. KERKBERICHTEN. A RL AN DER VEEN. Parochie van de H.H. Apostelen Petrus en Paulus. Zondag: de H.H. Missen -om 7.30 en 10 uur, 's Middags 2 uur Lof. Maandag: De H.H. Missen als op Zondag. Middags 2 uur Lof. Dinsdag en volgende dagen de H. Mis om 8 uur. Donderdag: 8 uur gezongen H. Mis ter eere Allerh. Sacrament. ALPHEN. Parochie van den H, Bonifaciuë. Zondag: Hoogfeest van Paschen-. De H. Missen 7 u., 8.30 (Kapel), 10 uur plech tige Hoogmis; 2.30 uur plechtige Ves pers met Rozenhoedje. Maandag: 2de Paaschdag. De H.H. Missen a's op Zondag; 2.30 uur Vespers mét Rozenhoedje. In de week die H.H. Missen 7*uur; 7 uur £Kapel); 8.15 uur„ BODEGRAVEN. Parochie van den H. Wiillibrordua. Zondag: 7 en 10 uur H.H. Missen; na de Hoogmis en om 4 uur gelegenheid om te biechten; 7 uur Lof. Maandag: 7 en 10 uur II.H. Missen; 7 uur Lof en Rozenhoedje. Dinsdag: 7.30 en 8.30 uur H.Hi Missen. Woensdag: 7.30 en 8.30 uur II. Missen. Donderdag: 7.30 en 8.30 II.H. Missen; 7 u- Lof iter cere van het H. Sacrament. Vrijdag: 7.30 m 8.30 uur H.H. Missen. Zaterdag: 7.30 uur H. Mis. Van .4 uur ge legenheid om te biechten. Eiken Qphtend 6.15 uur gelegenheid om te biechten, olken. avond 7 uur Rozen hoedje om door ide voorspraak van Ma ria ,den vrede van God af te smeeken. BOSKOOP. Parochie van den H. Joannes de Dooper, Zondag: H. Mis -te 7 uur en 9.30 uur Hoog mis. Na den middag 2.30 uur Vespers, waarna gelegenheid om te biechten zoo lang er achtereenvolgens bi-echtéjngen zijn. Maandag, 2de Paaschdag, de H. Mis te 7 uur; de Hoogmis te 9.30 uur. Des na middags te 2.30 uur Vespers. Deze week Catechismus volgens gei- woonte, uitgenomen Maandag. Vrijdag: te 8.30 uur gezongen H. Mis. Des avonds van 68 uur gelegenheid óm te biechten. Zaterdag: gelegenheid om te biechten van af 3.30 -en des avo-nds te 7 uur Lof met Rozenhoedje. Op de gewone dagen der week de il.H. Missen te 7 en 8.15 uur. HAZERSWOUDE. Parochie van de H.H. Engelbewaarders. Zondag: 7 uur II. Communie; 7.30 H. Mis; 10 uu-r Hoogmis; 2 uur Vesper-s, Dagelijks wordt om 7 uur de H. Com munie uitgereikt. Maandag: 7 uur H. Communie; 7.30 uur II. Mis; 10 uur Hoogmis; 2 u-ur Vespers. Zaterdag: Biech-thooren van 1012 en na den middag van 49 uur. HAZERSWOUDE. Parochie van den H. Michaël. Zondag: Hoogfeest van Paschen. Zondag: 6.30 uur uitreiking der H. Com munie; 7.30 uur Vroegmis; 10 uur Hoog mis; 2 -uur Vespers. Gelegenheid om te -biechten zoolang er achtereenvolgend biechtelingen zijn en verder van 78 u. Maandag: 2de Paaschdag. Geen verplich ting van Mishooren. 6.30- uur uitreiking der H. Communie; 7.30 uur eerste en 10 uur gezongen H. Mis; 2 uur Vespers. Dinsdag: bij de Eervv. Zusters om 7 en 7.30 uur dc H.H. Missen. Woensdag: 7 en 8.15 uur de II.H. Missen. Catechismus van 11.30 tot 12.30 voor a annei nol.i-n gen Donderdag: 7 en 8.15 uur da H.H. Missen. De H. Mis van 8.15 uur .gezongen, tot •afwering van ziekte onder liet vee. 11.30 uur Catechismus vaor aanneme lon gen. Vrijdag: 7 en 8.15 uur H.H. Missen. Zaterdag: 7 -en 8.15 uur de H.H. Missen, 's Nam. gelegenheid om te -biechten, van 48 uur. A.s. Zondag sluit de Paaschtijd voor onze Parochie. HAZERSWOUDE (Groenendijk). Parochie van den H. Bernardus. Zondag: half 8 eerste H. Mis; om 10 uur Hoogmis; oon half 3 Vespeirs en Lof. Maandag: Paaschmaandag, de H.H. Mis sen als op Zondag. Dinsdag en overige dagen om 7 uur eerste H. Mis, de 2de om kwart ove-r 8 uur. HOOGMADE. Parochie van de H. Maria GeboortA londag: II. Mis te 7.30 uur. 10 uur Hoog* mis; 2.30 uur Vespers. 1.30 uur Catechismus. Ylaandag: en volgende dagen de II.II. Mi® gen 8 uur en 8.3Qt KATWIJK, Parochie van den H. Joannes Geboorte. Zondag: H. Missen te 7 cn 10 uu-r. Van daag geen Catechismus. Te 3" uur de Vespers, daarna biecht hooren zoolang er achtereen biechtelingen zul-len zijn. Maandag: 2e Paaschdag; de H.H. Mts-s-en zoo als o-p Zondag; 's avonds te kwart voor 6 uur Rozenhoedje «n 'te 6 uur Lotf. Dinsdag: 's avonds te half 8 Lof ter eerq van H. Antonius. Dinsdag, Woensdag en Vrijdag de Cate- chism'us naar gewoonte. Woensdag: 's Avonds te half 8 Lof ter eere van den H. Jozef. Zaterdag: 's Middags van 59 uur gele genheid om te biechten-. LANGERAAR. Parochie van den H. Adrianus. Zondag: H. Missen 7 en 10 uur. Geen Cate chismus; geen Patronaat; 2 uur Vespers, Lied 25; -daarna ge'.eigenheid om te biech ten zoolang men .a-oh-tereen blij fit komen. Maandag: 2e P-aaschdag, geen verplichting van Mishooren, maar verzoek om aid Zondag te vieren; cfc H.H. Missen even als op Zondag; 2 uur Vespers; daarna biechlhooren zoolang men achtereen blijflt komen; 7 uur vergadering der le den van de 3e Orde. Deze week Catechismus alten voor de 3a klas, (in de kerk, op Donderdag en Vrij dag om 10 uur. Door do week vóór ien na de H.H. Missen en van 3—4 en 78 uur gelegenheid om te biechten, maar vóór de H. Mis niet voor hen die te Langer aar wonen. Zaterdag: 7 uur Lof. Zendag sluit voor de groeten dc PaapchLyd*

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1916 | | pagina 7