rOFFICIEELE KERKLIJST
jerde Blad.
i VAN
terdag II Maart 1916
m i ve
in, i
jg t den il Brief van den H. Paulua
iait de Corïnthiëra VI 1—10.
Broeders! wij vermanen, dat gij
3e Gods niet te vergeefs ontvangt,
lij zegt: in den aangenamen tijd
u verhoord, on in den dag der
3 heb Ik u geholpen. Ziet, nu is
aangename) tijd; ziet, nu is het de
.r zaligheid. Dat wij aan niemand
tontstichting géven, opdat onze
g niet veracht worde; maar laten
ia alles gedragen gelijk dienairen
veel geduld, in verdrukkingen en
o,' in benauwdheden, in slagen, in
„nissen, in beroerten) in arbeid, in
in vasten, in zuiverheid, in weten-
in lankmoedigheid, in vriendelijk-'
den,, heiligen Geest, in ongeveins-
e, in het woord der waarheid, in
ht Gods, door de wapenen der
irdigheid, ter rechter- en ter lin-
I Door eer en oneer„ door goeden
len naam: als verleiders, en noch-
chtvaardigeiii als onbekenden, en
sbekend; als stervende, terwijl wij
s leven; als gekastijd, en niet
als bedroefden, terwijl wij altijd
ja; als arm, daar wij er velen rijk
als niets hebbend, terwijl wij
si'tten.
[eKe uit deto heiligen Mattheus.
IV. 1—11.
a tijd is Jezus door den geest naar
L stijn geleid, om van den duivel
te worden. En nadat Hij veertig
en veertig nachten gevast had,
ij honger. En de bekoorder nabij
ÜOzei de tot Hem: indien Gij de
ds zijt, zeg, dat de steenen broo-
den. Maar Hij antwoordde, zeg-
j laar staat geschreven: de mensch
|ve,n brood alleen, maar van elk
atmTGöcTs mond voortkomt. Dad
4^iivel Hem op naar de heilige
stelde Hem op het dak des Tem-,
izeide tot Hem: indien Gij de Zoon
zoo werp U van boven neder;
ro ar staat geschreven; dat Hij Zijne
over U last gegeven heefteen dat
de handen zullen dragen, opdat
voet niet zoudt stooten aan eenen
wus antwoordde hem: daar staat
(chreven: gij zult den Heer uwen
beproeven. De duivel nam He-ra
op naar eenen zeer hoogen berg,
Hem al de koninkrijken der we-
hunnen luister. En hij zeide tot
dingen zal ik U geven, zoo
rvallende mij aanbidt. Dan zeide
them: ga weg, Satan; want daar
eschreven: den Heer uwen God
aanbidden, on Hem alleen dien
>rli©t de duivel Hem: en terstond
Engelen on dienden Hem.
9!
aring van het Epistel.
vf fostel vanChristus, als afgpvnt
:UI id, spreekt de H. Paulus tot de
een ernstig weoord van ver
oor Christus waren zij verlost uit
nij des duivels, door' de verdienste
[offerdood gebracht in staat van
tende genade; een weldaad, niet
J 'arde to schatten. Paulus smeekt
is, dat zij toch zullen zorgen, dat
a van Christus voor hun niet te
sal zijn geweest; hij smeekt hun
te vluchten, de zonde, waardoor
uw zouden geraken in vijand-
Muet God; hij smeekt hen, door
verken hun uilJverkilezing- ter
zaligheid zeker te maken.
e! aan te sporen, aan Gods grna-
antwoorden door een deugdzaam
ijst hij hen er op, dat nu gekomen
'ngenarnc tijd, die door den p;o-
as voorspeld is.
au mond van dezen profeet had
"gd, dat Hij eenmaal verliooren
1 Verlosser der ^;tf?»ld, als deze,,
kruis genageld, stervend srneeken
het heil dei' menschen. Die voor-
4' 'S. in vervulling gegaan en geko-
6 lijd, waarin God, bewogen door
|l' van Zijn Zoon, de menschen
'8 Zijn kinderen heeft aangeno-
t Christus' zoendood is begonnen
'as heils, dag, van genade, die
&n zal tot aan heit einde der we-
^ag, waarop alle menschen, door
easten van Christus, de hemel-
uinen verdienen. Zorgt dan, z- o
t Paulus, dat die dag u niet ent-
i ei' dat ,</ij, met de gencvle van
Bwerkend, uw^ eeuwig heil verze-
11 du moe.t het medewerken" met
jij bestaan? Om dit den Coriri-
lelijk te maken wijst Paulus op
1 Pgedrag van zich zelf en de ovc-
®faverkondigers. Zoo zij dit na-
.an zullen zij zeker God© welge-
Ven- De levenswandel van den
s was onberispelijk, zoodat nie
mand ooit zou kunnen beweren: gij leert
anderen dat zij Gods wetten moeten on
derhouden, 'maar "zelf maakt gij u schuldig
aan overtredingen. Integendeel, zijn in
Vlies stichtend voorbeeld wekte op tot
bekeering en deugdbetrachting. Paulus
immers verdroeg alles om den dienst van
God en ter volharding in de deugd. Chris
tus had gezegd: „Wie de Mijne zijn wil-,
hij neme zijn kruis op en volge Mij." Zijn
Meester navolgend, droeg Paulus dat
kruis, het kruis van verdrukking, nood,
geeseling, gevangenis, en alle smaad, allé
lij-den' aanvaardde hij gewillig uit Gods
hand. Geen weelde of overdaad kende hij,
maar hij leidde een verstorven leven en
bedwong het lichaam, om de zuiverheid
der ziel ongerept te bewaren. Hij zocht
geen eer of aanzien bij de menschen, maar
uit oprechte liefde werkte hij voortdurend
aan de bekeering va/t zijn evenmenschen,
al moest hij ook "daarvoor menige belee-
diging verdragen. Om allen tot Christus
te brengen, predikte hij onvermoeid,
dé-ar-toe gebruikte hij de buitengewone
genadegaven, hem door den H. 'Geest ge
schonken; dè,t ook was het doel dat hij
beoogde met de wonderwerken die hij
door Gods kracht verrichtte.
Ter rechter- en ter linkerzijde voerde hij
de wapenen der gerechtigheid, dat wil
zeggen: hij week niet af van Gods wet.
Eer en goede naam maakten hem niet
hoogmoedig, oneer en smaad hielden hem
er niet van af Gods naam te belijden.
Sommigen zagen hem. aan voor een ver
leider, maar het deerde hem niet, overtuigd
als hij was, dat hij met alle kracht, die in
hem was, de waarheid voorstond. Ande
ren beschouwden hem als een onbeduidend
mensch.- Weer anderen meenden dat hii
wel spoedig zou sterven ten gevolge van
de martelingen en folteringen, die men
hem aandeed; eindelijk waren er ook die
in da armoede en 'de droeve omstandig
heden, waarin hij zich bevond, een ver
diende straf van God zagen.
Maar wat de menschen öok van hem
dachten of wat zij hem aandeden, hij
telde het niet; hij voelde zich gelukkig als
hij om Christus veel te .lijden had, en al
was hij dan ook verstoken van aardsche
(rijkdom, grootheid en weelde, Christus
behoorde hij toe; in Hem en door Hem be
zat hij alles, Jezus'Christus was .zijn God
en zijn- AI.
Wij, die als Katholieken, de bevoor
rechte kinderen van God genoemd mogen
worden, wij ontvangen in dezen vasten
tijd wederom bijzondere genade van God
tot heiliging onzer ziel. Volgen wij Paulus'
voorbeeld na. Werken ook wij hiede met
Gods genade. Leggen wij ons in dezen
vastentijd nog eens op een bijzondere wijze
<&r op toe, om door boetedoening, vasten,
gebed en overweging vooruit te gaan -rn
de deugd, en rijker to worden aan ver
diensten voor -den hemel.
TH. A. VIS,
„Hageveld" Voorhout. R. K. Priester.
Verklaring van het Evangelie.
De goddelijke Zaligmaker ging onmid
dellijk nadat Hij zich in de Jórd'aan had
laten do op en,, geleid dóór den H. Geest,
•Welke over Hem was nedergedaald, naar
de woestijn, naar het woeste en eenzame
bergland van Judea. Déar in de eenzaam
heid, afgezonderd van het gedruisch dei-
wereld, wilde Jezus alleen zijn met God
Zijnen hemelschen Vader, om door gebed
©xi boetvaardigheid .zich nog. nader voor te
bereiden °P de geweldige taak, welke Hij
weldra zou gaan uitoefenen: de strijd te
gen don vorst der wereld, den tduivel..
Reeds aan het begin van Zijn openbaar
leven wilde Jezus op voor ons zichtbare
wijze dien strijd tegen den satan aanbin
den. Want nadat Hij door goddelijke al
macht Zijn leven had onderhouden, zon
der gedurende 40 dagen en 40 nachten
eenige spijs te gebruiken, liet Hij toe dat
de duivel hem kwam bekoren.
Wel wist de duivel, dat Christus de Mes
sias was; maar of Hij1 ook God was, daar
omtrent had de satan geen zekerheid.
Deze wilde hij nu verkrijgen door zijn
eerste bekoring. Hij veinst daartoe mede
lijden met Jezus, Die door honger wordt
gekweld en stelt Hem voor een wonder te
do-en, om zich van die kwelling te verlos
sen. Met één -enkel woord slechts had Je-
zixs dit kunnen doen; maar op een voorstel
van den satan wilde de heilige God niet
ingaan. En Jezus wees die bekoring af met
een woord van God, weleer door Mozes tot-
de Joden gesproken (Deut. VIII 3), waar
in hij herinnerde aan de wonderbare
wijze, waarop God Zijn volk had gespij
zigd. Zoo wilde Jezus ook nu aan den
duivel te kennen geven, dat God zonder
het gewone voedsel Zijn stoffelijk leven
kon onderhouden.
Na deze eerste nederlaag geeft de dui
vel den moed niet op. En nu Jaat de god
delijke Zaligmaker in Zijn groot® ondoor
grondelijke liefde toe, dat de satan Zijn
goddelijk lichaam aanraakt. Met onge-
loofelijke snelheid voert de duivel Jezus
door de. lucht over een afstand van vijf
uren naar Jeruzalem, naar het platte tUik
van den tempel, vlak aan den rand. Dat
kon de duiyel, omdat hij een engel jvas,
wel diep gevallen en ztvaar gestraft, maar
toch de krachten, aan zijn engelmnatuur
eigen, niet had verloren Opnieuw verleidt
hij thans Jezus om een wonder te doen.
En de sluwe verleider beroept zich daarbij
op een woord van God uit de II. Schrift
(Ps. XC., 11, 12), om aan zijn voorstel een
glimp van oprechtheid te geven. Maar te
gelijkertijd verdraait hij de>n zin er van;
want nooit had God gezegd, dat men zich
zonder reden aan levensgevaar mag bloot
stellen, doch door die alleen willen te
kennen geven, dat de braven, die op God
vertrouwen, door Zijn Engelen op bijzon
dere wijze zullen worden beschermd.
Daarom verslaat Jezus den bekoorder ook
•nu wederom met een woord der H. Schrift
dat aan geen duidelijkheid te wenschen
overlaat.
Opnieuw geslagen, maar nog niet- ver
slagen, waagt de duivel een derde poging,
om Jezus in zijn strikken -te vangen. Hij
neemt- den goddelijken Heiland wederom
op en voert Hem opnieuw door de lucht
naar een hoogere berg. In het van daar
uit voor de oogen zich vertoonende prach
tige landschap en verrukkelijk verge
zicht, liet de satan aan Jezus zien al de
pracht, den rijkdom en de schatten der
wereld. En dan, getrouw aan zijn waar
karakter van sluwen verleider en hoog-
moedigen geest der duisternis, durft hij
dan zeggen tot den Schepper en Heer van
hemel en aarde: „Dit alles zal ik U ge
ven, zoo Gij' nedervalt én mij aanbidt."
Doch dan verheft zich hoog de eerbied
waardige gestalte van den Zoon Gods; en
de oogen vlammen van heiligen toorn en
gloeiende verontwaardiging, en Hij zegt tot
den valschen bedrieger met donderende
stem: „Ga weg satan, want er staat ge
schreven: Gij zult den Heer uwen God
aanbidden en Hem alleen dienen (Deut.
VI 13). Woedend, over zijn drievoudigen
nederlaag vlucht de duivel aanstonds heen
•naar den afgrond der hel. Maar ziet; on
middellijk daalt een koor van hemelschc
geesten, door God den Vader gezonden,
zooals weleer bij Jezus' geboorte, om Jezus
te diénen, om Hem op wonderbare wijze
te. spijzigen, Hem te aanbidden en te hul
digen om de groot© vernedering, wèlke-Hij
zooeven- vrijwillig op zich had genomen.
Door Zijn goddelijk voorbeeld heeft
Jezus ons willen leeren, hoe wij de drie
groot© vijanden, de begeerlijkheid des
vleesches, de begeerlijkheid der oogen en
de hoovaardij des levens moeten bestrij
den. Dat heerlijk toonbeeld stelt de H.
Kerk aan het begin van de Vasten ons
voor oogen, opdat ook door gebed en meer
nog door versterving en boetedoening den
duivel leeren overwinnen. Als wij even
moedig en onverschrokken als Jezus, in
nederigheid en zelfverloochening, dien
strijd tegen de vijanden onzer ziel voe
ren, dan kunnen wij er van verzekerd zijn,
dat God ook tot ons Zijn Engelen zal zen
den om ons te dienen, volgens het woord
van den H. Joannes: „Aan hem die over
wint zal ik te eten geven van den boom
des levens, die, staat in het Pa-radijs."
CIIR. S. DESSING,
Heilo, Kapelaan.
MALLE GEVALLEN.
Max schrijft in f,De Maasbode":
Wat zal het wezen vandaag, Manlief?
Mina vertelde juist dat er zoo mooie,schel-
tflsch krimpgesneden aan de markt
was... of anders schol,of bot. of baktong...
Loop rond met al die dooie visch, je
weet toch dat ik er geen hand voor om
draai... Laat je een fermen biefstuk bak
ken of wat coteletten.
Maar, mannetje, meen je dat nu? 't Is
vandaag Asch-Woensdag.
Asch-Woensdag... en wat zou dat? -
Dat vandaag de groot© Vasten begint.
De groot© Vasten, grinnikt© de- ge
zellige dikkerd en z'n cUibsessel kreunde
en kraakte mee, de grootö Vasten, la-
naar-je-kijken; stil laten beginnen, hoor!
Marie, Marie, wat 'n bijgeloovige onzin!.
Dus nu je groote Vasten begint, is vleesch
eten plotseling gevaarlijk geworden.
Gevaarlijk niet, maar ongepermit
teerd!
Ongepermitteerd, door wie? Door den
dokter... dat zou wat anders zijn. Maar
ik ben niet van plan mijn gezondheid op
te offeren, omdat Meneer Pastoor het in
z'n eerwaardig hoofd krijgt, de groote
Vasten, af te.kondigen... Ik ben niet van
plan Meneer wond zich op mezelf
een knauw te geven dat ik van't jaar op
m'n dooie rug kom te liggen en ik be
grijp niet, vrouw...
Dus moet ik Miina dan maar naar de
slachter sturen?
Naar den slachter, den vleeschhou-
wer, den spekslager, den polier en naar
den duivel voor mijn part, als ze maar
wat hartigs meebrengt... En Meneer lach
te tot. hij z'n neus moest snuiten. 1
Mevrouw -giaf het nog niet op.
Is dat je laatst© woord, Man. Anders
hou je zoo van schelvisch.
Zeker, zeker, een heel góed eten,
maar...'ais eerste gerecht, vóór de bief
stuk...
Als ik nu in plaat-s van biefstuk eens
een ommelet liet bakken, j© weet hoe
Mina daar slag van heeft..,
Om m© 'n -ziekt© op den hals t© ha
len, merci! Is dat soms godsdienst je man
naar kerkhof t© brengen... En uit angst
voor een beroert© zijn opkomend© drift be
koelend, viel Pa weer in den goedmoedi-
gen plaagtoon: Compliment aan den
Pastoor, vrouw, ©n bak jij maar 'n mal-
scha, sappige biefstuk...-Dat is het eenige
wat ik tegen ossen én koeien heb, dat er
niet méér biefstuk «aanzit....
Acht dagen later.
Pa ligt in bed te blazen als een haai,
di© een zeemijn voor een sardineblikje
heeft ingeslikt. Heeft plotseling met drei
gende staking te kampen, van twee voor
name takk4n van dienst: Hartklopping en
belemmering der ademhaling.
Hals over kop wordt Mina naar den
dokter gestuurd, 't Is één uur 's nachts.
Moet hem in godsnaam maar uit bed ha
len.
Dokter is gekomen, heeft warme com-
pressen voorgeschreven, 'n etherspuitje
gegeven en haastig om weer naar bed te
gaan, gezegd: morgen zullen we verder
zien.
In angst en vreèze kruipen de uren
voort. Alle hens op dek. De patiënt is on
rustig, huisgenooten noch personeel doen
een oog dicht dien nacht: maar in den
nanacht treedt ©enig© verlichting in.
Voelt ge j© nu wat beter, beste, vraagt
mevrouw.
Zwak, zwak, steunt de hoog© lijder,
maar begint toch zoetjesaan wat bij te
komen; ontwerpt met vrouwlief zelfs een
plattegrond voor een ontbijt, dat Mina
straks, als. de winkels open zijn
Vroeg in den morgen is dokter terugge
komen. Heeft geklopt, geausculteerd en
heit vocrrjioofd bedenkelijk g'efronsd. Bang
als twee kinderen in 't donker wacht
©n meneer en mevrouw 't verslag der
diagnose.
Dokter is gaan zitten, de spanning
stijgt. Om zijn vonnis beter t© hooren
heeft de patient zich opgericht met een
kussen in dén rug. Met den arm. om zijn
hals tracht mevrouw in de oogen van den
arts te lezen, wat zijn lippen .aarzelen uit
te spreken.
Ik zal u zeggen, wat ik gevonden
heb, doet dokter gewichtig, u laboreert
aan dyspnea toxi alimentaria.
God bewaar me, 't is toch niet. waar,
dokter, stottert de veroordeelde doodsbe
nauwd, ©n ook mevrouw lispelt: be
waar ons!
Dan met een angstigen blik naar liet
orakel: En wat beteekent die lange
naam in "t' Hollandsch?.
Vergiftiging door overvoeding!.
Vergiftiging, groote apostel! Dus is
geen asthma, die benauwheid.
Nee, op uw leeftijd wordt men niet asth-
imathisch, diie belemmerde ademhaling,
heeft een dieperen grond; uw organisme
is overladen met Chloorverbindingen en
andere giften., die" niet langs normalen
weg .zijn uitgedrevendie opeenlioo-
pLogen hebben de nieren verstopt van
daar vergiftiging en dus...
Dus ben ik een verloren man, ja'm-
mert doodsbleek do patiënt, die nu een
maal geen graaf van Buuren in z'n fami
lie had.
Daar is vooreerst nog geen spraak
van, kalmeert de arts, we zullen be
ginnen met de nier te ontlasten door...
Geen operatie, dokter, geen operatie.
Door de eerste weken een volslagen
dieet te houden...!..
De arme kranke komt zienderoogen bij.
En waar bestaat dat ineen Volslagen
dieet?
O, dat is heel gemakkelijkeen
voudig water drinken, gerst© water én
daarmee uit.
Ja, maar dat kunt u zoo allemaal wel
.in een roeffie zeggeur maarik voel me
zwak dokter, méér dan zwak.
Dokter kijkt naar de opgebolde dekens
©n lacht eens.
Dat gevoel zap wel weer over gaan
en dan een ziek© sterft niet zoo gauw van
honger.
Maar eene enkele kop bouillon?
Geen kwestie van, decideert de ander
en grijpt naar zijn hoed, u hebt u te
houden aan wat ik zeg, of
Maar .zoo'n enkel half kopjo •kalfs
bouillon begint nii ook mevrouw die voor
ziet wat er straks gaat volgen.
U hebt u strikt t© houden aan wat
ik voorschrijf of uw man kan een anderen
dokter nemen. Ik zal u nogmaals het ge
val omschrijven in de hoope dat u liet vat.
Uw man is het slaclioff&r geworden van
zijn levensmaniei;, heeft langen tijd aan
zijn organism© een veel ;t© overvloedige
voeding opgedrongen, denkelijk bij iederen
maaltijd vleesch: zijn organen hebben dat
alles niet kunnen verwerken. Zoolang de
nieren nog jong en krachtig waren pres
teerden ze wat eigenlijk boven hun krach
ten ging én hebben trouw de gifstoffen en
chloorverbindingen, afgevoerd, doch daar
komt eens een eind aan en vandaag leg
gen ze ';t bijltje er bij neer.
Amper zestig jaren, zucht de zieké.
U mocht ze wel een complimentje ma
ken voor zooveel jaren trouwen dienst;
geloof me, de nierön hebben geen schuld.
Maar, was dat dan t© voorkomen ge
weest, vraag de oude zondaar.
Zeker, met enkele dagen, of minstens
bij soupeir en déjeuner het zonder vleesch
t© stellen, en wat. meer groente te gebrui
ken in de lente bijvoorbeeld.
Maar dokterr, triumpheert mevrouw;
met een steelschen blik op het praalbed
wat u daar zegt,dat is onze Vrijdag,
onze jaarlijksche vasten.
Ik zeg niet neen, mevrouwtje, afge
zien van het godsdienstig motief, waar ik
natuurlijk buiten blijf, is vasten en vleesch-
derven uit medisch opzicht in menig geval
zeer wenschelijlc, zeker voor uw man
Hoor nu eens, manlief, wat ik je altijd
gézegd heb
Ja, kon ik dat raden, klonk het in
mineur, ik wilde me versterken, door
voeden zi© j©
D© dokt©r wuifde d© moti© af.
Al wat men naar binnen werkt, ver
sterkt niet, bij lange niet, maar alléén de
voèdingsstof die zich met h©t lichaam
assimileert. T© veel vleesch is dikwijls
schadelijk door de opstoppingen die het
teweegbrengt. Raadpleeg de statistieken
over diabetes, jicht, blinde darm en "a-
veel, opvallend hoe die ziekten meest ach
ter de hooge stoepen huizen, waar rijko-
lijk vleesch gegeten wordt... Weet u waar
men er nooi van hoort? In Trappisten
kloosters en bij de Karthuizers, waar
idiwften: en bootwen de hoofdschotel vor
men
Toen mevrouw den -dokter uilgela'cu
had, was ze zoo wijs geen woord te reppen.
Maar de doorluchtig© lijder in zijn we' ke,
ootmoedige stemming begon zelf opnieuw:
Wie had dat kunnen denken, en toen
je het zei,' geloofde ik je niet.
Dat noem ik nu eens toeval
Toeval, toeval, lacht© mev vmw hem
uit, denkt ge dat de Kerk de vasten hij
toeval hoeft ingesteld? Weet je don niet,
dat de Kerkelijke wetten door God ge
ïnspireerd zijn en bijgevolg goe l zijn. goed
ook voor het lichaam, angézten Gr-jj zr-o
goed de Schepper van hrt lichaam als \an
de ziel is. Waarom niet cv'engof fj aan de
Kerk gehoorzaamd als aan je tlok'er
Met open oogen iag meneeimwrniu
aan te kijken zonder o-n woord te sr re
ken wantwat valt ér (en stelt,-» te
antwoorden als men n'As noot te zrggrn.
KERKBERICHTEN.
^arlanoerveen.
Parochie van de H.H. Apostelen Petrua
en Paulus.
Zondag: d© H.H. Missen om 7.30 en 10 uur,
In de week alles volgens gewoonte.
ALPHEN.
Parochie van den H. Bonifacius.
Zondag: H.H. Missen 7, 8.30 (Kapél), 10
uur Hoogmis; 1.30 uur Catechismus;
2.30 uur Vespers met Rozenhoedje; 4.30
uur Conferentie van he.t Juvenaat.
7 uur Lof met. lijdensmeditatie.
De geheels week - de H, H. Missen
7 uur, 7 uur (Kapél); 8.15 uur.
Woensdag: 7 uur Lof ter ©ere van den II.
Joseph met Rozenhoedje.
Woensdag, Vrijdag en Zaterdag: Quater
temperdagen.
Vrijdag: na d© H. Mis van 8.15 uur, oefe
ning van den H. Kruisweg.
bodegraven.
Parochie van den H. Wiiüibrordus.
Zondag: 7 en 10 uur H.H. Missen; 7 uuï!
'Lof en meditatie.
Maandag: 7.30 uur II. Mis.
Dinsdag: 7.30 en 8.30 uur H. Mis.
Woensdag: 7.30 en 8.30 uur H. Mis.
7 uur Lof ter ©ere van den II. Jozef.
Donderdag: 7.30 en 8.30 uur II. Mis.
7 uur Lof ter cere van het II. Sacrament*
Vrijdag: 7.30 en 8.30 uur H. Mis.
7 uur Oefening v. d. II. Kruisweg.
Zaterdag: 7.30 en 8.30 uur H. Mis. Van 4
uur gelegenheid om t© biechten.
Eiken ochtend 6.15 uur uitreiking de?
H. Cómmunio.
Eiken avond 7 uur Rozenhoedje om door
de voorspraak van Maria der vrede vaia
God af t© smeek en.
BOSKOOP.
Parochie van den H. Joannes de Dooper,
Zondag: H. Mis te 7.30 en 10 uur Hoog
mis; 2.30 uur Vespers met Rozenhoedje.,
Deze week Catechismus volgens ge
woonte.
Woensdag: des avonds it© 7 uur Lol ter;
eer© H. Jozef en oefening van- den H.
Kruisweg.
^Vrijdag: te 8.15 uur gezongen II. Mis.
Zaterdag: gelegenheid om ite Hechten
vanaf 3.30 en des avonds te 7 uur Lof
met Rozenhoedje.
Op de gewon© dagen der week de 11II,
Missen ite 7 en 8,15 uur.
HAZERSWOUDE.
Parochie van de H.H. Engelbewaarders.
Zondag: 7 uur IL Communie; 7,30 uur H.
Mis; 10 uur Hoogmis; 1 uur Catechismus!
2 uur Lijdensmeditatie en Lof.
Dagelijks wordt om 7.15 uur de H. Com
munie uitgereikte