Schotsche Hooglanders zouden hebben veroverd en meldt alleen, dat de Engei- schen daar op de wolk vergiftig gas waren voorbereid en toen deze voorbijgetrokken was de Duitsche colonnes met matrailleur- vuur wegmaaUen. Zoo is het moeilijk een. algemeene ken schetsing te geven van den slag in Vlaan deren. die trouwen» nog allerminst toit een beslissing heeft geleid, en mag men alleen zeggen, dat over het algemeen de bondgenooten op succes kunnen wijzen, met name ten Noorden van Atrecht. Van het Oostelijk oorlogs terrein. In het Oosten blijft de slag in Galicië een dubbel beeld vortoonen, succes voor de Duitsche bondgenooten ten Westen van den Uszok-pas, succes voor de Russen ten Oosten van dit scharnierpunt en in de Boekowina aan de Galicische zijde van den Dnjetstr, waar de Bussen over een front van meer dan GO werst tusschen Obertyn en Czernowitz het offensief behouden en Zuleszezyki door de Oostenrijkers is ont ruimd. De Oostenrijkers beweren echter, dat ook ten Oosten van Uszokpas de Russische linie aan het wankelen is gebracht en dat zij ten Noorden van de Weichsel dc Nida zijn overgetrokken. Zij rukken nu meer op Przemvsl aan. Zoo is ook in het Oosten een beslissing nog vooreerst niet te wachten. De aciie tegen de Darda nelles Churchill deelde in het Engelsche Lager huis mede, dat het Engelsche slagschip „Goliath" door een Turksclie torpedoboot in den grond is geboord. Vijfhonderd man vonden den dood in de golven, 20 officieren en 150 man werden gered. Een Engelsche onderzeeboot drong- de Zee van Marmora binnen en boorde er een transportschip en twee kanonneerbooten in den grond. (Do „Goliath", die in 1898 te water was gelaten, had een waterverplaatsing van 13,150 ton, een snelheid van 18 knoopen, en .was bewapend met vier 30.5 cM.-kanonnen, twaalf 15 cM.-, tien 7.G cM.- en zes 4.7 cM.- kanonnen. Red. L, Ct.) liet Turksche hoofdkwartier meldt d.d. 33 Mei uit Konstantinopel: Op het front aan do Dardanellen gebeurde te land niets van beteekenis. In den morgen viel een deel van de Turk sche vloot een Engelsch pantserschip, dat zicli nabij de haven van Mirto bij den in gang der Dardanellen bevond aan. Het 6chip werd op drie plaatsen getroffen, bij de brug van den commandant, in het mid den en van achteren en zonk onmiddellijk. Op het overige oorlogstcrrein geschiedde Diets van beteekenis. Een zeegevecht. De Engelsche admiraliteit deelt mede: pedobooten. Het gevecht duurde ongeveer 15 minuten, toen braken de-Duitschers den strijd af. Op hun terugtocht ontmoetten zij twee Britsche torpedojagers, die haar volg den en vernietigden. De „Columbia" werd in den grond ge boord met verlies van 1G officieren en de bemanning. Slechts een man werd gered. De bevelhebber, de reserve-luitenant ter zee Hawthorn, had bij vele gelegenheden blijk gegeven van dapperheid en zeemans bekwaamheid. De luitenant ter zee Sir James Dour- ville, die over de „Barbados" bevel voer, bleef aan het stuur, nadat de stuurman was gewond, zat persoonlijk aan het roer, bestuurde het schip met zeemansbekwaam heid onder een zwaar vuur en voorkwam, dat het werd getorpedeeid. Hij narn ook maatregelen om de aan dacht te trekken van den torpedojager „Le- onidas" en deze bericht te zenden wat leid- do tot de vernieling van de Duitsche schepen. Verschillende Oorlogs berichten. De koloniale politiek. De Duitsche staatssecretaris van koloniën, dr. Salf, hield te Hamburg voor de Handelskamer ©en redevoering over de koloniale politiek en verklaarde: Duitschland zal zijn kolo nies niet opgeven, maar trachten de ver loren kolonies te heroveren, te versterken en te vergrooten. Typhus In de krijgsgevangenen-kam pen. De ambassadeur van de Vereenigde Staten te Londen stelde aan minister Grey een telegram tea- hand, dat hij ont vangen had van zijn ambtgenoot te Ber lijn, waarin werd medegedeeld, dat in tien kampen in Duitschland, waar zich Engelsche krijgsgevangenen bevinden, typhus heerscht. Het telegram luidt verder: „De aange tasten in het kamp van Zossen zijn Rus sen en enkele Indiërs. Bommen cp Compiègne en Caudry. .Woensdagochtend vlogen twee Duitsche vliegmachines over Compiègne en Caudry en wierpen zonder eenig resultaat bommen op die plaatsen. Schepen In beslag genomen. De Griek fiche marine-officieren, die belast waren ine.t het toezicht op den bouw van Griek- sche oorlogsschepen op Engelsche werven, zullen teruggeroepen worden, wijl deze oorlogsschepen door de Engelsche regee ring in beslag zijn genomen. Ongeregeldheden te Venetië. Na af loop van een betooging tegen de politiek Jyan non-interven tjie van Giolitlti, dije Woensdagavond plaats had op de Piazza San Marco, verbrijzelde de menigte de rui ten van de kantoren van de „Nordd. Lloyd" De politie arresteerde enkele personen, maar stelde hen kort daarna weder in vrijheid. Spionnage in Klain-Azië. Een koop man uit Mosoel (aan den rechteroever van 1 d« Tigris,) zijn broeder en iemand uit Mardin (aan den noordelijken rand der vlakte van Mosopotamië), zijn door den krijgsraad te Bagdad wegens spionnage veroordeeld tot den dood door den strop. De straf is reeds voltrokken. Windhoek door Botha bezet. Officieel wordt uit Kaapstad gemeld, dat Louis Botha de stad Windhoek, de hoofdstad van Duitsch-Zuid-WestrAfrika, Woensdag middag binnenrukte. Er werd geen weer stand geboden. De Union Jack werd op het raadhuis geplant. Er waren ongeveer 3000 Europeanen en 12.000 inboorlingen in de stad aanwezig. BINNENLAND. Nederland en de Oorlog. Eenschip getorpedeerd? Men seint uit Schiermonnikoog d.d. 11 Mei aan de „Tel." Hedenmiddag om 6 uur rapporteert de kustwacht den voorzitter der Redding Mij. te Schiermonikoog, dat West-Noord-West een schip vermoedelijk is getorpedeerd en in brand staat. Twee geweldige ontplof fingen zijn in het dorp gehoord. De red dingboot rukte terstond uit ter assistentie. Bijzonderheden ontbreken. Belastin g-a mbtenaren. Naar het Hbld. verneemt, keeren de be lasting-ambtenaren, die 'tot dusver onder de wapenen waren, zoowel miliciens-sol- daait als gegradueerden, naar hun ver schillende standplaatsen terug, ten einde daar weder in hun betrekking bij de ad ministratie der direote belastingen, invoer rechten en accijnzen werkzaafn te zijn. Buitenge woonkrediet. De Tweede Kamer keurde Woensdag goed de aanvrage van een buitengewoon krediet. Lichting 1916. De Tweede Kamer keurde Woensdag goed 't wetsontwerp bevattende bijzondere maatregelen met betrekking tot de lich ting 1916. Mgr. Dr. Nolens. Mgr. Dr. Nolens is Woensdagavond uit Rome te 's-Gravenhage teruggekeerd. Zaterdag jl., na den vorigen dag nog door Z. H. den Paus in audiëntie te zijn ontvangen, aanvaardde dr. Nolens over Zwitserland en Duitschland de terugreis uit Rome, waarheen hij zich den 19den April begeven had. Op de vraag of de heer Nolens nu hij te ruggekeerd was, wellicht eenige nadere of aanvullende mededeelingen kon doen no pens de strekking van zijn reis, na hetgeen daaromtrent reeds in verschillenden vorm gemeld was geworden en vooral omtrent de resultaten van zijn reis, deelde dr. Nolens mede vooralsnog bij zijn standpunt te men. Uit de Vrijz. Dem. Partij. In verband met het dezer dagen gemelde omtrent min. Treub en de vrijz. Dein. Par tij, vernemen wij nader dat met minister Treub, ook mevr. Treub en minister Pleyte in December reeds hebben bedankt als le den van den Vrijz. Dem. Bond, naar aan leiding van de wijze, waarop de V. D. Kamerfractie de leeningsvoorstellen van min. Treub bestreed. In den Bond zelf zijn nog verschillende leden van invloed, die zeer ontevreden zijn over de handelingen der Kamerfractie en verwacht kan worden, dat na den oorlogstoestand velen zullen uittreden. (Avp.) Roomsche Landdag te Lisse. 't Weer was gisteren een tegenvaller. De eerste Roomsche Landdag van de Volksbond-PropagandaTJmie in het basdom Haarlem te L j s s e is niet kunnen worden gehouden in de openlucht, zooals het pten was. 't Regende en maar aldoor bleef het water meerstroomen uit de donkere lucht. Doch de bedreiging van liet weer heeft de honderden bezoekers niet teruggehouden. Van alle kanten waren ze opgekomen per trein, per tram en zelfs velen per fifcts. En laten we het onmiddellijk zeggen: de eerste Roomsche Landdag is een 6ucces geweest. De Roomsche blijdschap heeft als een vreugde-brengend zonnetje heel den dag beschenen. Do opkomst was zoo talrijk, dat de zaal van den Volksbond niet allen kon bevat ten. Toen werd besloten, dat in „De Zwaan" een parallel-vergadering znu wor den gehouden. Traden in den Volkshond als sprekers op de heer De Lobel en pater De Greeve, deze beide» hielden ook in „De Zwaan" een korte rede, doch aan hen wa ren hier als sprekers voorafgegaan kape laan Van Brero uit Lisse en de heer Ka merbeek uit Haarlem. De vergadering in den V o lk s b o n d. De vergadering werd geopend door den heer Serrarens van Lelden, die zeide zich met vreugde van deze taak te kwijten, daar dit de eerste landdag is, die door de club wordt gehouden. Moge die landdag de eerste zijn van een geheele reeks. Het eerst is de landdag in Lisse gehouden tusschen Haarlem, de zetel van den Kerkvorst, en Leiden, waar het vliegwiel van de sociale actie staat. Voorbij is de tijd dat wij onze catholici- «teit moeten verbergen. Ook wij trekken uit in het openbaar en slaan onze banieren in de blauwen luchten uit. De katholieke actie gaat vooruit, flink vooruit, doch er is nog werk, veel werk te doen; daartoe spoort spr. aan met al de kracht die in hem is. Met een kort welkom en den Christelij- ken groet verklaarde spr. daarop den eer sten landdag geopend. Na het zingen van: Aan U o Koning der Eeuwen, werd medegedeeld dat een tele gram van hplde was gezonden aan Z. D. H. den Bisschop en H. M. de Koningin. RedevandenheerDe Lobel. Hierna werd het woord verleend aan den heer Jos. de Lobel uit Haarlem, die spre ken zou over het sociale leven in den Bond. Spr. begon met te herinneren aan*de reu- zenmeeting verleden jaar Juli in België te Gent gehouden ter huldiging van pater Rutten, den generalissimus der Belgische vakbeweging, welke meeting zoo schitte rend geslaagd is. Nauwelijks een maand later stond Euro pa, stond ook België in brand. Vele van pater Rutten's menschen zijn sindsdien gesneuveld en terwijl nog steeds die brand voortwoedt kunnen wij hier rustig voortwerken aan den opbouw van het sociale huis. Wel is hier ook armoede, doch dat wij nog niet gemengd zijn in dien krijg geeft ons rede om vol te zijn van roomsche blijd schap. Komend tot zijn eigenlijk onderwerp, stelt spr. zich de vraag: Wat is de Volks bond en wat is zijn taak? Ook wij hebben te strijden tegen een triple entente, een entente cordiale, een sterke driebond, n.l. het socialisme, het liberalis me en onze eigen laksheid. Het socialisme tracht met rammelende reclame-optochten onze arbeiders te ver schalken, het liberalisme wil overal zijn invloed doen gelden en onze eigen laksheid is oorzaak dat wij ens dikwijls laten ver schalken. Maar nu sinds van de tinnen des Vati caans de stem des Pausen geklonken heeft is dat beter geworden. De Volksbond verscheen en trok in dit Bisdom tegen dezen drievoudigen vijand op. Spr. schetst het nut van den Volksbond die zooveel doen kon ten voordeele van de vakorganisatie. 't Is waar, men is wel vaak gekant tegen den Volksbond, doch veel kon die Volks hond doen en doet hij ook tot steun voor de vakorganisatie. Hij is het die de arbeiders bijeenbrengt, die hen godsdienstig en maat schappelijk ontwikkelt, die hun aangename ontspanning bezorgt.. Deze Volksbond moet zoo krachtig mogelijk gemaakt worden en dat kan als men liefde e>n geestdrift voor de vereeniging heeft. Op geestige wijze toonde spr. hoe men in den Volksbond niet en hoe men wel moet werken. Met ee krachtige peroratie om mede te werken tot bouw van hei groote Roomsche gebouw sloot spr. zijn rede. Rede van pater Boromaeus de Greeve. Na het zingen van het Volksbondlied ver kreeg de weleerw. pater Borromaeus de Greeve het woord en sprak over: Het gods dienstig element in onze actie. Er is wisselwerking, tusschen onzen gods dienst en onze actie. Onze actie n.l. wordt gevoed door den godsdienst. Wij zijn hier bijeen om nog te redden wat er voor de mobilisatie ie red<j£^was, we^er ,°P *e is die ons bij dit streven, bij dien opbouw helpen moet, ja daarbij de groote stuw kracht zijn. Zoowel de maatschappij als het huisgezin kunnen niet gelukkig zijn zonder de Christelijke beginselen. Als Christus wil niet wordt erkend en be oefend, dan zal het immer oorlog zijn op aarde. Alleen het godsdienstig leven kan ons op aarde brengen een betrekkelijk ge luk en daarna het eeuwig geluk hierboven. Alleen de Katholieken kunnen bij hun in ternationalisme, hun geestelijk internatio nalisme, trouw zweren aan het nationalis me, aan de Draagster van dc Kroon. Hoe steekt hierbij af het stoffelijke internatio nalisme der socialisten, dat zoo deerlijk fiasco heeft geleden. Nu werpen zij zich op als vredesaposte len, doch uit alles blijkt, dat zij er slechts op uilt zijn ontevredenheid te zaaien. Neen, de socialisten die God niet erkennen, die Zijn macht niet inzien, kunnen niet de ware apostelen van een duurzamen vrede zijn. Wij erkennen de macht Gods en het recht Gods ook om in de actie voor te gaan. Doch is di-t juist, dan moeten wij ook allen zijn ware apostelen van Christus zaak. Gods eer en het heil onzer naasten dringt ons daar toe. In onze actie, onze sociale vereenigingen is het juist waar de mensch gekweekt wordt tot diegene die men zoo graag in de wereld ziet, eerlijke, rechtschapen, ijverige menschen met een rotsvast geloof. Hoe een heerlijke taak is er op het so ciale terrein niet te vervullen en wordt er ook vervult. Spr. herinnert hier aan de wo ningbouw der katholieken in Amsterdam, waai- menschen met groote gezinnen geen huis kunnen krijgen en daardoor in ver schrikkelijke verleiding komen, aan het werk den patronaten waardoor onze jon gens worden opgeleid tot degelijke werk zame christenen, aan de drankbestrijding, dat machtig mitldel tot het behoud van den parel van on9 heilig geloof. Zoo vindt men aan elke sociale actie het element van ons heilig geloof. Maar niet slechts moet de actie den godsdienst voeden, ook de godsdienst moet de actie voeden. Hoe dikwerf verwatert de actie doordat daarin vaak het godsdienstig element ont breekt. Do katholieken houden te veel van fees ten, wij zingen luide uit „Aan U o Koning dei1 Eeuwen" en vergeten in het dagelijks leven vaak dien Koning der Eeuwen. Hoe nu moet onze actie godsdienstig zijn? Eerstens door gebedsactie; men moet waardeeren in de sociale actie de zuivero godsdienstige vereenigingen die ook een sociale taak hebben: vervolgens door het houden van eene retraite en ten slotte door het volgen van de leiding der Kerk. Onder langdurig applaus bracht de spr. hulde aan twee aanwezige paters Redemp toristen uit het Retraitehuis te N'oordwij- kerhout. Niet gedwongen, doch met waardeering volgen wij de leiding van Paus en Bis schoppen. De priesters zijn uwe ware vrienden. Zij zijn de ware helden, de jongste dagen dei- huidige oorlogsslagen hebben het geleerd. Neen, niet zooals de socialisten, verbran den wij ons beginsel maar wij houden ons beginsel hoog. Eén ding is van de socialisten te leeren, n.l. de propaganda. Iedere socialist is pro pagandist, zoo moet ook iedere katholiek zijn een apostel voor de zaak van Christus. De heer J. W. Smit, centraal president van den Volksbond, brengt hulde aan het bestuur van de V. P. U. voor dezen land dag. De heer Serrarens sprak daarna een echt Roomscb woord van dank, waarmede deze goedgeslaagde vergadering gesloten werd. De vergaderingin ,,D e Z w a a n". De zaal in café „De Zwaan" was, even als de Volksbond, tot in alle hoeken be zet. Ook hier werden de redevoeringen af gewisseld door het zingen van liederen. Rede vaakapelaan J. v. Brero. De eenv. spr. wilde dezen middag uit eenzetten de beteekenis van de Encycliek Reruni Novarum in verband met het or- gianisatieleven. De ware grootheid van de mensch logt an de huldiging van Christus. Christus heeft echter vijanden, die zich niet bewe- 1 gen op den weg door Christus aangege ven, doch op den weg van vargodiing van zichzelven en -aanbidding van de stof. Tot eigen nadeel en schande kiest een groot deel van het volk de laatste partij. Het volk neemt aan alles wat de sociaal-demo craten zeggen of schrijven, zonder de dwa ling te kunnen onderscheiden. Het hoog houden der zedelijkheid ds hét grootste mididel om het volk te leiden op den weg van Christus. Het slechte voorbeeld van boven heeft het volk vergiftigd. De verhou ding tusschen patroon en arbeider is er een geworden van vijandschap. Ontevre denheid heeft het leven van den arbeider verbitterd. Door de politiek der hel zijn toestanden in het -leven geroepen die het ergste doen vreezen. Door de prediking van ongebreidelde vrijheid ontstond los bandigheid. Verzet tegen het gezag is het merkte eken van deze eeuw. De strijd tegen Christus, ongezet door het liberalisme, is voortgezet door de so ciaal-democratie. Het liberalisme hangt nog eenige godsdienstige leuzen aan, het socialisme verwerpt allen godsdienst. De bewering, dat godsdienst en socialisme samengaan, is een gewetenlooze specula tie. Het socialisme strijdt daarenboven te gen de orde der natuur. De bewering, dat alle menschen in alles gelijk zijn, is een dwaasheid. De ongelijkheid volgt uit den aard der menschen, gelijk spr. aantoont in vele voorbeelden. De eindelooze ver scheidenheid der schepping weenstraalt Gods schoonheid en grootheid. De revolu tionaire gelijkh-exlsleer is een uiting van hoovaardij. Men wil .anderen naar bene den halen om zelf ie kunnen stijgen. De socialisten eischen de dwingelandij van den Staat. De Staat ds alles, de Staat is God. ifMi L-j.'t der menschen prediken. Waar het Chris tendom zijn invloed laat gelden., zijn de schandelijke gevolgen van de ongelijkheid een zeldzaamheid. Het Christendom er kent. niet slechts de rechten der hoogere standen, maar legt hun ook plichten "op. Het christendom predikt de gelijke waar de der menschen ondanks de ongelijkheid. Treedt een Katholieke Kerk binnen en ge ziet allen vereenigd aan eenzelfde liefde maal. Het Katholiek geloof predikt de ware vrijheid, dit 'bestaat in het willen gehoorzamen aan God. De valsehe vrij heid der wereld geeft vrije beweging aan het ohgeloof, doch verbant priesters en religieuzen. De sociaal-democraten komen er openlijk voor uit, dat zij willen strij den tegen de vrije uitoefening van den godsdienst. Wie geen Christen is. kent niet de broederschap, al wordt die ook ge predikt. door het socialisme. Het christen dom duldt geen persoonlijke verwijdering, al erkent het het standsverschil. De hei- densche zelfzucht brengt slavernij, de christelijke broederschap brengt vrij heid. Door de kracht van het Katholiek geloof 'brengen duizenden hun leven voor anderen. Het heidendom ontneemt ande ren het -leven om eigen 'lusten te bevredi gen. De kenteekenen van het heidendom vinden wij (terug in het socialisme. In Christus zijn wij -vrij, zijn wij gelijk, zijn wij -broeders. Moge de leuze „God wil het" zich voort- plante over heel het Katholieke leger. Daverend applaus volgde op de enthou siast voorgedragen rede. Rede van den heer Kamerbeek. Spr. wil de gedachte ontwikkelen, dat wij, ieder van ons, iets voor de Katholieke sociale actie moeten zijn. Als christen, als lid van de vakorgani satie; als lid van den Volksbond, als bur ger, zijn wij verplicht te propageeren alle werken der Katholieke sociale actie. Wij moeten propageeren de drankbestrijding. Er wordt nog te veel gedronken. Dat ver lamt onze actie. IJveren wij voor de Vereeniging Voor Eer en Deugd? Protesteeren wij tegen de schandelijke kleeding, tegen de onzedelijke taal op fabrieken, op kantoren, in café's en op de straat? Wij moeten de organisatie steunen, die is ons leven, onze kracht, onze welstand, niet door te contribueerem en feestvergade- ringen bij te wonen, maai- door propagan dist te zijn voor onze organisatie. V\ ij kathlieken, zijn één van geloof, terwijl, als er twintig scialisten te zamen zijn, deze alle verschillende meeningen aanhangen. Omdat wij één zijn moeten wij aan de spits staan van de. maatschappelijke bewe ging Ten slotte wijst spr. op het lidmaatschap van de Derde Orde. De schaamte om lid te worden van de Derde Orde laakt spr. ten scherpste. Ongeloovigen huldigen ten St. Franciscus. Zouden wij ons schamen voor het lidmaatschap zijner heerlijke or de? Wat een machtig voorbeeld zouden wij geven, als wij toetraden tot de Derde Orde. Met een herhaalde enthousiaste aanspo ring om de organisatie te steunen floot spr. zijn meermalen door applaus onder broken geestdriftige improvisatie. Daarna traden ook hier als spreker op de heer De Lobel en pater Borromaeui de Greeve. Vermelden we nog dat de Leidsche pro- pagandaclub ijverig colporteerde met lec tuur., Korte Kroniek. In de gehouden vergadering van Ne- derl. Gemeenten werden tot bestuursleden gekozen nir. J. C. graaf van Randwijck, burgemeester van Amersfoort en de heer W. Bos, wethouder van Groningen, en werden de aftredende bestuursleden jhr. mr. N. C. de Gijselaar, mr. E. P. van Lan- schot en jhr. mr. da*. E. A. van Beren- steyn herkozen. In de Betuwe en omgeving wordt op verschillende plaatsen reeds een drukke handel in fruit gedreven, terwijl alles nog in bloei staat. Er worden, naar verluidt, hooge prijzen besteed. Door den vic-scher Tj. Kuipers tfe Lem mer zijn de eerste ansjovis aangevoerd. Do visch is mooi van stuk. Staten-Generaal. TWEEDE KAMER. Voor de derde maal 50 millioen. Vergadering van Woensdag. Eenige voorname punten uit de rede van den M i n i s t e r v a n O o r 1 o g, den heer Bosboom, hebben wij reeds Woensdag naar voren gebracht. Hier brengen wij uit het antwoord van den minister eenige an dere punten onder de aandacht. De maatregel, dat met Mei de oudste landweerlichting naar huis zal worden ge zonden, heeft aanstonds critiek uitgelokt, zegt de minister, omdat het kader niet naar huis zal worden gezonden. Het ligt in 's Ministers bedoeling de leden van dat kader te vestigen in de plaatsen hunnèr inwoning om de vrijwillige landstorm af- deelingen daar ter plaatse af te richten. Alleen de administrateurs het zijn er zeer weinige zullen bij het leger blijven totdat nieuwe krachten zijn gevonden. Zij die in opleiding zijn, vertegenwoordigen slechts een heel klein getal. Zoodra toen bekend was dat de oudste lichting naar huis gezonden werd, werd gevraagd: en dan de volgende? Men trok daarbij een wissel op de lichting 1916 die er nog niet is. Zoodra de Minister het kan doen, zal hij de volgende lichting naar huis zenden; maar niet éér vóór dat de omstandigheden z. i. dit toelaten. Zij blijven echter allen bij de landweer. Bereffende de verloven voor den hooi oogst deelt de Min. mede dat deze aange legenheid in onderzoek is. Mededeeling daaromtrent kan de Min. nog niet geven. Inzake de landbouw-verloven heeft de Min. onmiddellijk maatregelen genomen. In de M.; io aan volon vijl UUgeil extra verlof verleend indien zij op bun woord verklaarden dat bebouwing nood zakelijk was. De Min. heeft vertrouwen gesteld in de menschen en liet daarna controleeren. Een officier is op de fiets er op uitgetrokken om eens te controleercn in een streek waar veel verlofgangers wa ren. Van de 28 menschen die verlof had den, hadden 8 geen land te bebouwen. Sommige waren uit, anderen lagen op bed of rentenierden. Zoo'n uitslag stemt den ■Minister niet aangenaam. Ofschoon eenige klachten besprekend, maakt de minister zich van de meeste nog al erg gemakkelijk af. Meer aandacht wijdt de minister aan de motie-Ter Laan, luidende „De Kamer, van oordeel, dat opzettelijke belemmering van het politieke leven door militaire auto riteiten door den aard der buitengewone omstandigheden niet geboden en dus on toelaatbaar is, - noodigt den heer Minister van Oorlog uit., tot de betrokken autoriteiten een aanschrij ving te richten waarbij wordt aangedron gen op handhaving van het recht van ver eeniging en vergadering en op eerbiediging- van de vrije keuze van bladen en geschrif ten bij de dienstplichtigen, en gaat over tot de orde van den dag." Wat het recht van vereenigen en verga deren betreft, merkt de minister op: In de Grond staat de vrijheid van vereenigen en vergaderen vastgesteld. Echter staat in de grondwet ook dat van deze vrijheid kan worden afgeweken wanneer het geldt de handhaving van het militair gezag. Deze aangelegenheid is in andere militaire wet ten nader geregeld. De Min. betreurt het dat de geheime cir culaire van den Opperbevelhebber ter sprake is gebracht, Hij acht het zeer af te keuren dat van die aanschrijvingen wordt gebruik gemaakt. Misschien wijst het op een zeer goed georganiseerde spionnage- dienst bij de S. D. A. P. Wellicht zou zoo iets kunnen leiden tot een contra-spionna- ge-dienst. En dat alles zou de Min. in hooge mate betreuren. Thans leest de Minister de bedoelde cir culaire in haar geheel voor. In de circulai re is van geen sociaal-democraten sprake. In het Volksdagblad werd een oproeping gedaan voor het vormen van mobilisa tie-clubs waarin propaganda zou wor den gemaakt voor het revolutionnair socia lisme. Als een opperbevelhebber zoo iets leest, begrijpt bij dat er ingegrepen moet worden. Het leger mag niet worden gebruikt voor propaganda. Dit kan niet. Zoodia de ten- denz duidelijk wordt bij die clubs om op te ruien, dan kan de Regeering het niet toelaten. De Min. is niet voornemens in te grijpen in de zelfstandigheid van de commandan ten. Zij zijn aansprakelijk voor hun daden. Zelf in het leger dienende heeft hij nimmer H e t V o 1 k verboden. Toch erkent hij dat Het Volk dikwijls de handhaving van de .tucht heeft moeilijk gemaakt. Over het W oer dense he geval sprekend^ zegt de minister De kapitein

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1915 | | pagina 2