«pathie te verwekken, foor de K. S. A. En moge die sympathie zich niet slechts uiten in het bezoek van feestvergaderin- gen, maar z:ch toon en in moreelen en fi- nancieelen steun. Als de K. S. A. is het groote vliegwiel der charitatieve Katho liek Sociale Actie, dan moet dit wiel goed worden onderhouden en wordlcn gesmeerd. (Applaus). Nadat door allen het „Aan U, o Ko-niiinig der Eeuwen" was gezongen en de voor zitter het slotwoord had uitgesproken was deze heerlijk 'geslaagde dag, het grootsch glorie-feest, geëindigd. Maken wij hog even melding van eeni minder officieel gedeelte, het diner in Tivoli, waaraan zeer velen deelnamen:. De heer Wi. H. Bogaardt toostte op het welzijn en den voorspoed van het Door luchtig Episcopaat. Mgr. Diepen dank te voor deze woorden en stelde e;er| heildronk in op den Centralen Raad vani de K- S|. A. Prof. Aengenent sprak een woord van oprechte hulde voor H. M de Koningin en. schetste den eerbied, die!, wij Ultramontanen koesteren voor het wereldlijk gezag, terwijl ten slotte de heer Hagdorn, voorzitter van het diocesaan comité van Limburg toostte op mevrouw Aalberse en het aanwe zige bestuur van den R. K. Vrouwen bond, voor welke laatste woorden mevr^ Der Horst den, $pr. dankte. God echter geschomiken aan 'den mensdh* die werken kan aan eigen iitéle-cultuur, aan eigen heiliging. Maar de actie van den mensch is er ook een, die zich uit spreekt naar bulten. De twintigste eeuw gaat zwanger van actie. Alles gist, allies vraagt naar nieuwe weegn. Zouden, wij niet meedoen, wij, Ratihoieketn Wat is Katholiek Nederland? Zouden we het vergelijken met twee brave oudjes? EerhLed, hulde voor de ouderen, die ons zijn voongegaan. Maar daar is een jonger Nederland in de volle man nenkracht, en er is nog een jonge3 Ne derland, de kleinkinderen van die twee oudjes. Jong Nederland wil optrekken in den nieuwen gang van 'de actief jong Nederland vraagt om een zwaard van actie, om er mede te strijden in den strijd onzer dagen. Er zijn velen, die aan de moeraskoorts van verslapping en verwekelijking Jijden^ Daar moet een gezonde lucht waaien* om £Üe akelige koorts te verdrijven. Er is noodig actie. Als in ide steden honderden vervreem den van de Katholieke Ker^, getuige het enorm getal gemengde huwelijken, dam is het poodig, dat die mannen en vrou- wen, verlokt $oor beloften van stoffe lijk en aard, ^dan is het noodig, dat die mannen en yrouwen elders een actie zien, die ook spreekt van geestelijke goederen. Mannen en vrouwen, gaat uit in 1 raaht en sclKvomheid, om broeders en zusters al te trokken van de paden der verledLng, Denkt aan Paulus' woorden, dat wij! el kander moeten opwekken tot on'de -1 nge liefde en 'goede daden. Daden^op so&aail gebied! Wij moeten altijd nieuwe vegen aanleggen, nieuwe middelen zo aken, nieuwe krachten verwerven. Daar is geen grooter schande, dan het erfdeel var adel en kracht te verteren in ledigheid, te verkwisten in bandeloosheid. Wij masten onze Vreugde zoeken in liet verdedigen van 'de Kerk Gods, in mooi te doei ont groeien den geheelen mensch,, na.T de natuur en naar de genade. Dat de toreta van .onze cilltuur opsitijge tot in di wol ken, met het Kruis in top, 'opvatgend 'het hemelsclie zonnelicht! Wiaarom gaan, andere volkeren krom onder tyrannieke overheersching? daar om' zucht de Kerk Gods in aidere landen? Ons mag dVt fot noórt trïffen. Maar dan moeten wij toonen, da: wij niet verdienen ketenen te dragen dat in ons actie schuilt, dat men ons jiiet ongestraft kan aanraken, dat wij n ex wr!len buigen voor den afgod, voor den •tijdgeest Wat is tijdgeest? Een moloch* een machtig wezen. Niet alleen mannen, en vrouwen uit het volk, doch ook d; ge raffineerd en, de beschaafden en geletter den, buigen er voor. Tijdgeest is ieen goocheiwocrT Tijdgeest is geest va 1 den tijd. Welnu, wij zijn kinderen van den tijd, om te begrijpen en in te wiligen de verlangens van "den tijd,. voorz-rover deze gewettigd zijn; al het goede van den t'jd aanvaarden wij me? liefde en wij wilier, mudehelpen om liet te cul/ti- yeeren. - Als men echter den tijdgeest wil n aken tot een .uiting van een bepaalde rid uting, dan, Willem wij niet dienen den geest: van den tijd, zelfs als wijze Salomons ei voor nederknie'cn. Wjant wij zijn'niet kimt leren van den tijd maar van een Christus en Zijn eeuwigheid. (Daverend applais.) Wat w:i als apologie beschouwe l, zV dus sp.., *.-• de actie, sociaal en katholiek. Wat wordt de actie heerlijk als zij wordt geleid door de Kath. beginselen. I:l d.e beginselen ligt opgesloten vrijheic en gezag, een uitgestrekte ontwikkeling en tevens een vastbjijven in een essen ieele eenheid. Hoe benijdbaar zijn wij op onzen vrijen, vruchtbaren, rijken bodem. Hoe komt dat echter? Omdat er vroeger dijt- ikea zijn aangelegd, het onstuimige war ter is in bedden gebracht Zoo wordt de actie vrij, vruchtbaar en, rij\ als zij door de Katholieke begin selen binnen pecker, wordt geleid'. Al kunnen de wateren van onze actie niet zoo donderen als die van de socialisti sche, onze actie is als een land met stroomen, "die zijn bedijkt, "ten lustig, welvarend land'. Spr. vergelijkt d.e K. S, A. met Simt Maarten. Hiij: is omgord met het zwaard om ten strijde te trekken, doch h-ij ge bruikt dat zwaard ook om zijn mantel door te snijden voor'de armen. Vereen gt ook gij het zwaard van de rechtvaardig heid 'met het zwaard van tie liefde (ap plaus). De K. S, A. kan en moet eenig zijn in ISe wereld. Wiij waren het eerst ge organiseerd. Christus heeft ons georga niseerd 'door ons te binden in de een heid 'dar leer, sacramenten en "discipline. Wlij 'zijm 'de geqrganiiiseerUen bij uitstek. Spir. Vergelijkt de K. S„ A. met een kathedraal. Hiet priesterkoor in de hiër archie, het schip zijn de leeken; de dom toren streeft naar de hoogste macht, de hoogste wijsheid en de hoogste liefde. De kathedraal trotseert de eeuwen, als cr samenhang is tnsschen de deelen. Wee als het middenschip niet van een zelfde tructuur Is als het priesterkoor. Dan geschiedt, wat hder is geschied te Utrecht: priesterkoor en schip staan van elkaar 'gesehui-dien (gelach). Apolri 'y tmevr. voor degenen, die buiten 'sfcmn, ir. heerlijk. Fen leven voor de maatschappij!, van CnmistiDs getuigen, iLs iets anders dan een sociëteitsleven. De he^vhjik''' odd van den Christus wcnschen wij 'aan allen, die met ons" éne taal spire- ken. Wanneer die eenheid komen zhT, weten wij niet Laten wij, Katholieken, echter de gave onzer eenheid waardeeren. Laten Wij ons' gevoelen als kinderen van eenen God, die koningen en herders, d.e allen stamden, samen riep, om vrede te smaken bij de 'kribbe van onzen Heer J esus Christus. Daverende en langdurige to-ejul-clu'ngen volgden op deze doorwrochte redevoe ring. 1 Nadat het „Aarn U, o Koning der Eeuwen1" uit volle borst dooir de aan wezigen was gezongen, was de heerlijke middag-vergadering geëindigd. Avondvergadering. Reeds lang voor acht uur was de groote zaal van Tivoli tot iri de uiterste hoeken volgestroomd. Precies acht uur trad Mgr. de Aarts bisschop van Utrecht zegenend de zaal binnen, vergezeld van den vicaris-generaal Mgr. Birouwer, en 'voorafgegaan Qoor bet hoofdbestuur en den algemeen-en advi seur der K. S. A. Toen het lied Katholieke Sociale Actie (woorden van Baron en m'uXfek van W. van Besouvvenl door allen was ge zongen, sprak de beer WL H. Bog'aardt een woord van welkom tot Z. D^ H. den Aartsbisschop. Spr. betuigde im Mgr. den Aartsbisschop hulde aan geheel het Ne- derlandsche Episcopaat. De weg der K. Cv. A., aldus spr., bezaaid met doornen, maar het bewustzijn, dat wij werken tex eere Gods en tot heil der zielen, ge sterkt door de overtuiging, dat onze ajr- beid wordt gezegend en goedgekeurd door den Paus, door den Aartsbisschop en Bisschoppen van Nederland, heeft ons .gestaald en ons aLle moeilijkheden doen overwinnen. Spr. dankt Mgr. vooir alles wat Z. D. H. en de andere Bisschoppen hebben gedaan in het belang van de K. S. A. in Nederland. Uw woord, aldus spr., het woor.d van onze bisschoppen, is onze stuwkracht, en één enkel woord van den bisschop doet ons den ingeslagen "weg verlaten. In alle nederigheid verzocht s.jir. aam Mgr. aan deze véngadeiri.ng en aan alien, die werken voor de K. S. A. im Nederland, den zegen'te Willen schenken. Hierop gaï cie Aartsbisschop, terwijl allen neer knielden, den Bisschoppelajr ken zegen. De voorzitter deed daarna voorlezing van eer. telegram van TL M. de Konin gin, als antwoord op een haar toege zonden telegram, en van nog véle an dere telegrammen. Spr. deelde daarna rnede, dat mir. M. C;. J. M. Kolkman door ziekte verhinderd was en "dat mr. Aalberse in diens 'plaats een rede zal houden. Daarna gaf hij] bet woord aan den algemadviseur van de K. S. A., prof. "J. D* J. Aengenent. 't Is niet dan met 'den grootsten schroom, dat ik heb yerzoebt even het woord te mogen „voeren, aldus spr., maar ik Verbreek de orde op dit oogenblik al leen 'op aansporing yan hooger hand. De- .en 'morgen, aldus spr., heb ik van hooger hand 'een aanwijzing ontvangen, dat on ze Kath. 'Sociale Actie' ziah bevindt op, den goeden weg, n.l. van deng-ene, in, wien wij erkennen den Plaatsbekleeder van, Jezus Christus; een aanwijzing* die voor heel de vergadering is van verblijdenden inhoud, m^ar vooral'voor een uit ons midden een biijlzondere onderscheiding "is. Ik heb dezen morgen door middel van Kardinaal Merry del Val 'een telegram van Z* H. den Pau^ ntvangen, waarin aan Mr. Aalberse den titel wordt verleend van Ridder van den H. 'Gregóriius den Groo- t e. '(Daverende en "langdurige toejuichin gen). Ik wil* 'aldus spr., verklaren, dat als er één 'is, wien deze onderscheiding verheugt, dat ik dat ben, omdat 'ik bijna dagelijks heb gezien, wat door mr. Aal berse voor de K. S|. A. is gèdaan. Spr. wenschf mr. Aalberse, dat de pauselijke onderscheiding hem zij een steun en een, kracht om nog lange "jaren voor de glo rie der Kerk 'en het heil' van ons va derland op dezelfde wijze te blijven wer ken. (Applaus),. De Zeereerw. heer Beysens, president van de St Jozefsgezellen-V-ereenigwig te Amsterdam, overhandigde daarna aan Mgr. den Aartsbisschop het ridderkruis, waarna Mgr. het onder daverend' applaus den geridderde op de borst spelde. Door de zaai jubelde daarna een „Lang zal hij leven" en een „Io, Vivat". Vervolgems was het woord aan mr. Aalberse. .Spr. zeide, dat deze onder scheiding hem ten zeerste verheugde, om dat zij minder geldt een persoon, dan een zaak, nL de zaak van de Katholieke Sociale Actie, en ving daarna zijn rede aan over De grondgedachte van de Katholieke Sociale Actie. De Katholieke Sociale Actie, aldus spr. wil zijln een actie, die is sociaal, iduis voor heel het volk, die is Katholiek, waarbij men eerbiedig het hoofd buig1! voor het geestelijk gezag, en die daarom, aanvaardt de voorschriften van Paus en, Bisschoppen. Dat is logisch. De §.o-aiale kwestie is -de strijd tus&chen Kerk en revolucle, tusschen christendom en hei dendom, L het geheel van al die 'zware viaagstukken van onzen tijd, die liet jp* volg zijn van de doorwerking van amti-i Christelijke ideeën na de renaissance, in het individu en In 'de Mumenk-ving. Ze ker, ook andere factoren hebben mede gewerkt om de :«pit.'i|ak' kwestie i'n bek leven te roependoch hoofdzaak was een herleving vam ide oud-heidenscbe ideeën, eerst op liet gebied van letteren en kumst, daarna op het gebied van het recht en ten slotte ook op het terrein van de oeconomiie, van het sociale leven. Herstel vam de geschokte harmonie lm het sociale leven is alleen mogelijk door terugkeer naar -het Christendom, is alleen mogelijk, als de wereld leert buigen voor het Kind in de kribbe. Sociale Actie moet Katholiek zijin of zij moet er niiet zijn. Onze Katholieke beginselen moeten bij! die actie zijn de zuiurdeesem. Voor .ons moéten de stra lende Katholieke beginselen zijln als de lichtende lantaarns langs een donkeren weg. Onze Sociale 'Actie moet 'Katho-, hek zijin, want afe de Heer het thuis niiet bouwt, bouwen de arbeiders te ver geefs. Maar juist omaM een Katholieke Sociale Actie Katholiek is, moeten alle Katholieken er Aam medewerken» W|ij. hebben allen qnzen taak te verrichten, mee. te strijden voor 'recht en voor Miefde. Allen trekken wij qp omder éém vaandel* allen ook omde,r één leuze. Als allen medewerken, wordt de IC S, A. ook de groote centrale sociale, organisatie, die alle Katholieken omvat* De tijd kan komen, dat een eendrachtig en gezamenlijk optreden van het Katho lieke volk noodig' 'zal zijn. Nauw moeten, wij ons vereenigen de wijze, waarop dit jaar tegen 'de Roomscheni Is opge treden, geeft reden tot bezorgdheid. Wöj moeten sterk maken de oiganisatie vam, de K. S. 'A., omvattend heel het volk,, een organisatie, als 'geen- partij! of ge loofsovertuiging in 'ons land bezit, een organisatie, welke hiet dienen zal, om aan te vallen, maar welke, als, wat God verhoede, het 'antirclericaal gevaar ook' ons land 'zal bedreigen, weerstand zal weten te bieden. De Katholieke Sociale Actie moet ook, doordringen op liet platteland. Laten de breede ruggen onzer boeren zich omder dezen arbeid zetten (applaus). Op het Katholieke land schuilt onze fes erve, In en door omze plaatselijke comité's pioe-i ten wij haar van kader voorzien (ap$aus)„ In de Katholieke Sociale Actie moet ook een nauwe samenwerking bestaan, tusschem geestelijken en leekem. In den, laatsten tijd is 'de uitdrukking leékem- apostolaat wel eïsns mTs-verstaam. Daar om onzerzijds een eerlijke en vierkante verklaring. Wjij willen met een leeken- apostolaat in dien zin, dat leeken aan Paus en Bisschoppen voorschrijven, hoe deze hebben .te handelen; wij willen eep leeken-apostolaat in diem zip, dat we onze werkzaamheid richten volgens hioo-i gere beginselen, dat wij .'handelen ihert; om, ei'gen eer öt* voo-rTeei* maar uit lief de voor God. Lijlnrecht volgtt hi,eruiit, dat wij dus zullen handelen, zooai's da,t be>- taamt aan goede Kathokeken, in ge hoorzaamheid aan Paus en Bisschoppen een gehoorzaamheid, dié zich toomt iq. daden (applaus). Omtrent d.t punt mag er geen misverstand tusschen de Katho lieken in Nederland bestaan (applaus). Er wordt wel eens gevraagd, of dat gezag öms ni,et drukt. Daarop antwoorden, wij met de mlddeleeuwsche uitdrukking: Onder de kromstaf is het goed women (applaus). Dat ondervinden ook' wjj nog in de twintigste eeuw (applaus). In gehoorzaamheid aan 'het kerkelijk', gezag welke gehoorzaamheid spr, irmMr een woord van Schaepman karakteriseert ligt de grondgedachte 'v an deKatlio^ laeke Sociale Actie (l_angduri^ applaus). Daarna werden dó jr het zangkoor An ti et Gharitati" uit Utrecht, uitgevoerd „De geboorte des Heeren" (woorden uit St 'Joseph-oratorifum, muziek van J. A^ S. van Schaiik) omder directie van den componist en „Intocht" (woorden van, Bi. JL. Molkemboerj muziek van Pu Josv Vrank en). De voorzitter deelde medCj dat,pater, mr. dr. Clj. Raaymakers, S. J., door droe ve familie-omstandigheden was verhin-, derd een sip reekbeurt te vervullen ;em verleende daarna het woord aan pater Borromaeus de Greeve, tot 'het Jioudem eener rede, getiteld Steunt de Katholieke '^Sociale Actie. Als ik thans het woord mag voeren voor de gecondenseerde kracht van Rooimsch Nederland, vereemigd rondom, den, waardigsten drager van hét kerkelijk' gezag, dan vlamt mij de geestdrift op ini lichte laaie, 'dan zie ik, dat de Ka- thdlieke Sociale Actie met tem gronde zal gaan. Roomsch Nederlamd zal blijven offeren de jaarilijksche rente van geld en krachten voor een "kapitaal, dat ver tegenwoordigt rechtvaardigheid en liefde vooir heel het Nederlandsche volk (ap plaus). Steunt de Katholieke Sociale Actie! Is de tegenwoordigheid van den Aarts bisschop maet de krachtigste aansporing om de Katholieke Spciaie Actie te steu nen. W,iji, Katholieken, zijn beroemd om, onz!e feestvreugde. Spr. toont in voor beelden aan, dat wij er dikwijls qp wf zijln om feest te vieren. Dat is ook niet te verwonderen. Een blijde levensbeschouwing groeit op uit het vooruitzicht van het hemelsch ge luk. Maar bij" onze blijde geestdrift mag 'toch wel |d e ernstige oproep klinken Steunt de Katholieke Sociale Actie. Dijt feest moet niet zijn een parademarsch, maar een opmarsch, de feesttrompetten moeten zijm de reveille van een nieuwen •weikdagC Indien ooit, dan is nu de leans om succes te hebben bij mijn oproep groot Ik spreek thans voor een schare mannen en Vrouwen, die zélf Collectanten zullen worden voor de Katholieke Sociale Actie. In een paar gedachten wil spreker ont vouwen Waarom die steun en hoe die steun, aan de K. S. A. Met de katholieke §ocLale Actie is ge moeid het behoud van onzen godsdienst. Van volkrachtig kathplicisme kan men njet spreken, als er onverschilligheid, bestaat voor het geestelijk en Stoffelijk heil van duizenden. O, een leugen is godsdienst is privaatzaak, maar nog grooter leugen is godsdienst is geen pri vaatzaak Diaarom moeten wij eerst ons zelf heiligen. Wat zal het baten als wij de Maatschappij redden en onze eigen ziel verliezen. Maar daarna, na heiliging van eigen ziel, moet komen, de sociale arbeid. Wie met Christus wil heersthen in den hemel, moet er voor werken dat .christus op aarde wordt verheerlijkt. Uit Troelstra's kerstrede spreekt het vloe kend opstaan tegen God, die brutale durf tegenover God. Als die roode lei- jder een Kerstrede houdt zonder Kerst kindje, zullen Wij vieren Kerstfeest en daarbij niet alleen zingen Gloria aan God in den hemel, maar ook Vrede aan den mensch van goeden Wil. (Applaus.)] Spreker wijdt een beschouwing aan de actie voor de Roomsohe pers, die als, bouillon, is voor onzen geest, aan.de actie voor het bijzonder onderwijs, welke actie ook is gericht op het heil der zielen,. Zoo is het ook met hot werk van de drankbestrijdingook deze actie richt zich op het heil der zielen. Spr. wijdt omder 'herhaald applaus er over uit, dat pausen en bisschoppen de drankbe strijding herhaaldelijk hebben goedge keurd. Waarom 'de Vrouwenbond? Spr. heeft een heilige overtuiging, dat de R. j<, Vrouwenbond vertegenwoordigt een ka pitaal van Roomsch Apostolaat. Na deze onderdeden van de Katholie ke Sociale Actie te hebben besproken, durft spreker de aanwezigen tociloepen Steunt de Katholieke Sociale Actie. Hoe moeten wij dien steun geven Spr. waarschuwt er tegen het werk zelf te onderscheiden van de fouten, die er kleven aan degenen, die het werk -ver richten. ;t Is ,toch ook beter ieks te doen, waaraan fouten kleven, dan niets te doen. Indien mogelijk moet men lid worden van de plaatselijke katholieke organi saties, waarin men thuis behoort. Dui zenden moeten nog worden georgand-' seerd. Duizende arbeiders, -maar ook d-uizende patroons, die niet zonder stren-1 ge noodzakelijkheid in een neutrale or ganisatie mogen blijven. Niet ieder kan in een organistaie tre den,, maar leder kan de organisaties siteun men. En zeker kunnen allen lid worden' van de organisatie van de Katholieke Sociale Actie. Met de hervorming is de opofferende liefde voor den evenaaste verkoeld met het invidualistiscbe leer van Rou'sjeau werd de naastenliefde nog zwakker. Nu moet weer naar voren treden de oude 'Roomsch Katholieke Kerk en haar oude roem hoog houden, nu moet arbeidend! optreden de Katholieke Sociale Actie. Spr. noemt deze dag vooral een ge- wlch'tigen dag om de waardevolle plan- hen voor de toeko-mst. Wiij doen ni'et' aan de politiek. Maar Wij zullen voorbe reiden de politiek en onze arbeid geven voor een 'Christelijk StaatshuL's. Wij zullen werken aan de voortdurende dmancipeering van Roomsche krachten, niet bevreesd voor dwang van libera^ lisme of geschreeuw van socialisme. W|ij zullen het volk door de glacé handschoen van de vrijmetselaar doen voelen de hand van degenen, 'die opstaat tegen den Christu'st Door onze- actie zullen wij het mogelijk maken, dat katholiek Nederland een St. Radboud- stich|tir.g bezit en (dat missjchien nog ,eens de pauselijke wimpel zal waaien boven een 'Roomsche Universiteit. Wij belijden het geloof ook buiten het kerk gebouw -maar toch is er geen organisa tie, die, zooals de K. S. A. zooveel doet voor de verinnel ijking van den godts- dienst. Wij bezetten de Retraite-huizen, de Derde Orde van St. Franciscus, de Cojnglregaties. Als ik denk, ajdus spr., wat er kan uitgaan van deze groep mensch en, ou der wie Velen, die invloed hebben óp honderden en duizenden, Id'ap welt de geestdrift bij mij op. Als gij eens zoudt besluiten: „Ik pak aan", dan zou er een lentewind waaien door het sociale le ven, dan zou er een vuurpeil opstijgen* boven die duizenden, die smachten niet slechts naar (tijdelijk maar iook naar 'gees telijk geluk. Met een hernieuwde op wekking om de K- S. A. krachtig te steunen sloot de enthousiaste spreker zijn lang en luid toegejuichte rede. Vervolgens stond Mgr. de Aartsbisschop op om de vergadering als volgt toe "te spreken,. Als ik 'hier het woord voer, aldus! Mgr., dan "doe ik dat niet om de R. S. A. te huldigen. Dat is reeds door de sprekers van hedenavond gedaan, en ik voeg er uitdrukkelijk bij naar waarde en verdienste. Wat ik meen te mogen en te moeten doen, als hoofd van het 'Katholieke Nederland, is uit naam van alle Katholieke Nederlanders de IC S. A. dank te betuigen voor haren ar beid. Moge deze feestdag er to-e bijdragen om' in alle kringen en alle standen sym- 4U''eNed. Staatsloterij. VIERDE KLASSE. 2e LIJST. Trekking van Dinsdag 6 Jan. Hooge prijzen. f 25000: 10729 f lOUU 1185 16668 f 400: 4618 8685 f 200: 19951 f 100: 640 1674 4007 11311 13116 14794 Prijzen van f 65. 12 2812 5452 7954 11 J859 13322 15678 18706 29 22 5521 91 78 43 863 26 62 63 56 98 86 54 83 40 142 953 74 8000 945 411 900 72 220 79 95 50 11106 97 12 93 45 3013 624 108 75 612 16 818 404 28 33 65 80 23 16018 9o7 12 154 707 215 89 42 166 19 29 233 44 59 202 70 216 49 42 92 46 343 33 705 356 52 541 301 49 80 81 30 462 56 623 455 50 420 353 91 68 19007 85 65 85 65 77 879 572 185 90 73 98 72 80 85 91 87 759 604 943 95 86 938 98 250 833 16 67 514 418 65 657 97 97 39 6011 21 09 74 741 332 928 704 40 27 16 92 84 55 91 850 52 28 62 96 86 60 1031 64 69 72 63 14013 808 72 75 70 70 615 76 175 17010 74 205 911 218 17 8ö 247 72 406 11 4001 338 82 594 306 127 59 39 02 82 89 637 19 28 603 89 13 17 99 714 41 226 13 407 82 406 705 20 71 47 802 48 99 95 10 41 73 60 34 564 155 628 825 831 74 74 73 601 230 704 34 60 444 343 912 07 99 31 75 87 83 50 42 18 345 64 905 979 84 72 64 48 59 68 62 12028 524 458 72 726 82 85 85 49 39 96 20014 84 88 92 91 168 52 500 25 8<i4 455 804 9068 72 64 07 82 21 86 67 82 85 690 61 143 64 87 958 118 91 95 627 82 920 615 81 23 536 70/ 50 96 37 45 7036 223 42 20 79 277 2095 47 46 303 51 885 33 81 50 748 66 431 70 932 707 434 100 61 79 64 86 54 30 98 19 91 98 66 92 15034 926 503 71 821 118 571 622 '44 55 12 73 26 32 91 711 73 18021 27 82 76 56 737 74 99 104 42 89 9 5 203 71 805 129 06 53 314 84 320 855 08 31 51 655 16 99 44 89 09 222 57 89 43 5000 45 926 81 34 372 716 42b 43 90 1 050 83 98 430 44 28 51 420 148 538 310 82 53 83 100 50 273 13u53 20 510 62 500 18 504 75 80 459 33 8 i 0 641 68 58 314 89 62 41 41 83 85 650 534 128 88 48 926 95 262 55 69 59 603 58 30 707 80 730 611 60 524 623 40 63 302 57 14 232 51 36 43 64 17 885 761 80 54 39 51 84 69 93 834 84 56 54 80 Opgave van personen, die uit Leiden vertrokken zijn. Et P: H. Voeten. Oegstgeest J. W. van Eloeken, idem, Rijnsb.weg C 5. G. Holst, Eindhoven, Hotel de Wildeman. C. Punt, den Haag, West-Einde 7. J. H. P. Woriel- boer, Oude-Pekela L. J. Fontein, Haar lem, Kru sstraat 51. Mej. A. Jager, Ommen, huize Arhum, P. L. E. Gijzelaar, den Haag, Zoutmanstraat 63 of 66. W. Laatsman, den Haag; Denneweg 53. Mej. M. Jansen, den Haag, Daendelstraat 64. Mej. G. P. H. van der Meulen, Deventer, telefoniste. Mej. C. P. van Rijn, Lisse, Kanaalstraat 90. H. de Klerk, Leiderdorp, Lage Rijndijk 98. E. H. Kochtlk, Helder, van Hogendorpstraat P. J. Th. Alofs, den Haag, Tegelstraat 8. G. v. Reenen, Zoeterwoude, Vischstraat 1. —Mej. R. Smits, Leerdam, bij W. F. Lommeer. A. Roodenburg, Noordwijk, Voorstraai 100. G. B. Snoek, Rotterdam; v. d. Slnijsstraat 109a.— D. J. M. Blans, Zaandam' Oostzijde 59. Mej. J. Camminga, den Haag, Coper dcusstraat 43. H. J. Wesseling, Rotterdam, N. Binnenweg 67b. P. Benning, Rotterdam, Binnenweg Lemgroen. Opgave van personen, die zich in Leiden gev estigd hebben. C. Boers, Kruisstraat 18. G. van Weeriee, Wittelaan 3. Mr. J. Draaijer, Zoeterwoudsche Singel 16, Commies-redacteur. E. Liese en gezin, Valdezstraat 5, boekhouder. C. v^n der Han], Langegracht 64a. A. G. H. Baas Becking, Witte Singel. 44a. F. van Manen, Heereu Singel 52a, timmerman. D. de Rooy en gezin, DrieOctoberstraat 43, techn. teekenaar. W. S. N. van Bockom Maas, Morschsingel 8, majoor infantrie. C. M. Haasbroek, Hansen- stra. t 64. J. Th. Geerling, Koningstraat 14. leerling-klerk H.1J.S. J. H. Sanders. Haar lemmerstraat 93. W. van Rooijen en gczl' St. Aagtenstraat 25, koopman. J. H. M. en gezin, Hoogewoerd 116, schilder. W G. L. Suringar, Rapenburg 9, reukwa'terfabri! J Koster, Bouwelouwensteeg 16. J. Beekhuls, Stille Rijn 12.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1914 | | pagina 4