V7 Propagandist. Weest allen Stembiljetten. Een Laatste Woord. De dag van morgen. 4e Jaargang No. 1118. Bureau OUDE SINGEL 54, LEIDEN. Interc. Telefoon 935. Postbus 6. NT BLAD VERSCHIJNT ELKEN DAG, UITGEZONDERD ZON- EN FEESTDAGEN DE ABONNEMENTSPRIJS bedraagt met GRATIS POLIS Ongevallen-verzekering i het GEÏLLUSTREERD ZONDAGSBLAD voor Leiden 9 cent per week 1.10 per kwartaal; bij onze agenten 10 cent-per week, f 1 30 per kwartaal. Franco 3er post 11.50 per kwamal. Af25ojjueriij\e nummeis 3W2 een!, n ei Geïllu^ reerd Zondagsblad 5 cent. De ADVERTENTIEPRIJS bedraagt van 1—5 regels 0.75, elke regel meer 15 cent ingezonden mededeelingen van 1—5 regels ƒ1.50, elke regel meer 30 cent. met gratis bewijsnummer. Bij contract aanzienlijke korting, Groote letters naar plaatsruimte. Kleine Advertentiëngevraagde betrekkingen, huur en verhuur- koop en verkoop (geen handels-advertentiën) 15 regels 25 cent, iedere regel meer 5 cent; aangeboden betrekkingen 1—5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Dit nummer bestaat uit TWEE bladen. DINSDAG JUNI. Stembusopening Stembussluiting 8 uur's morgens. 5 uur 's avonds. „Wij soc.-democraten willen het Nederlandsche proletariaat veroveren, en daarmede de openbare school". Mr. P. J. TROELSTRA, op 14 Juni te Amsterdam. „Ik roep alle socialisten op, om gezamenlijk op te trekken tegen de belagers der openbare scnool". De vrijzinnig-democraat dr. D. BOS op 14 Juni te Amsterdam. Wij staan Thans aan den vooravond van den grooten strijd. Een verkiezingsstrijd, zóó heftig, als sinds 1905, toen al wat links stond te gen het Ministerie-Kuyper te hoop liep, niet meer is gevoerd. (Heette het toen, voornamelijk tegen Dr. Kuyper te gaan, thans stelt men 't vooral voor, dat de strijld gaat tegen ons, Roomschen! Wij zijn een gevaar in den Staat. Het aantal kloosters neemt schrikbarend toe. De Paus vaardigt Encyclieken uit, welke de vrijzinnigen niet toelaatbaar achten. Wij bedreigen tie Nederlandsch Her vormde Kerk. Wij willen processies hou den in onze oud-Hollands che steden. Wijl gehoorzamen aan een buitenlandschen despoot den Paus en zijn daarom niet waard, Nederlanders te z'ijn. Enzoovoort -r Enzoovoort Zóo hebben de liberale bladen het dag na dag uitgeschreeuwd! Zóo hebben zelfs hooggeleerde profes soren het in woord en schrift aan de kiezers verkondigd. Wat beteekent dit anti-roomsch gerei? Willen werkelijk de Nederlandsche Vrij zinnigen gaan doen, wat zelfs 'een Bis marck niet gelukte? Willen zij wetten tegen de kloosters? Wiüen zij de vrijheid van drukpers, zelfs aan socialisten eri, anarchisten ver gund, den Roomschen ontnemen? [Willen ziji den Roomschen het Neder landerschap ontnemen? Willen zij dat? Of willen zij het niet? Indien ja: dan zijn wij gewaarschuwd, en geducht ook, wat ons boven het hoofd hangt, als de vrijzinnigen 'den strijd winnen. Indien neen waarom dan al dit marktschreeuwerig geschetter? Alleen maar om de Protestanten tegen hun Katholieke landgenooten op te Jiitsen Is dat de bedoeling van "diezelfde vrijL ziuiiigen, die stroomen van krokodillen tranen vergeten hebben, „omdat Dr, Kuy per zooveel tweedracht in ons volk stichtte' Hoe hel zij: ons, Katholieken van Ne derland, past een DONDEREND PROTEST tegen die schandelijke- strijdwijze der vrijzinnigen. W,ie nog iets voelt, wat het beteekent een kind der Katholieke Kerik "te zijn, hij kan morgen niet thuis blijven, hij moet morgen naar de stembus, hij z a 1 protesteeren, tegen al dien hoon. en smaad, ons weken lang door al wat vrij zinnig is, aangedaan! Vooruit dan gij aken, KaLiiialieken van Leiden' Niets, niets, wat dan ook, mag u morgen 'weerhouden uw plicht te doen. En uw plicht is daar kan niemand meer aan twijfelen, u'w plicht is, uw stem u:t te brengen op den candidaat der drie Christelijke Partijen in óns district, o'p Mr. R, E, BRIËT. Mr. AALBERSE. De dag van morgen, de beslissing van 17 Juni houdt hoofd en hart bezig van duizenden in ons vaderland en ook van bijna alle Leidsche burgers en burgeres sen. En de 17en Juni heeft er recht op, dat de beslissing die hij brengt, voor een oogenblik onzen geest aftrekke van. al het persoonlijke om hem geheel en al te richten op het gewicht van dezen uitslag. Half bewust wordt het belang van de zen dag gevoeld door kinderen zelfs, als of hun hart het hun ingaf: het gaat aller meest om ons. Zou dan één kiezer, die met zijn stem tot het resultaat van dezen dag kan mee werken, het gewicht niet voelen in zijn hart en geweten? Wij' kunnen het ons van geen kiezer in Leiden voorstellen, die voelt voor zijn volk, en die',voelt voor zijn Christelijk geloof! Opnieuw hebben wij ons als anti-revo lutionairen, Christelijk-Historischen en Roomsch-KaÜiolieken vereenigd in coa litie. Wij Wijzen daarbij op den uitnemen- den arbeid van ons Rechtsch Ministerie met onze Kamermeerderheid van 1909 tot stand gebracht. Op al dien arbeid, die spreekt tot onze arbeiders en tot ons gansche Christen volk. Dat is ons recht en dat is de eer van ons Kabinet en van onze Kamerle den. Maar allermeest gaat ook thans onze greep naar de toekomst. Wie geen rich ting Wijst naar de toekomst, is verloren man. Daarin ligt ook de voor ieder open baar geworden wondeplek der concen tratie. Wat zij te zeggen heeft spreekt ze uit afkeer alleen tegen Christelijke re- geeringsbeginselen of stamlelt in fverzWak ten vorm wat de roode broeder haar voorzegt. Wij richten ons Weer tot ons volk om zijn toekomst. Om te behouden en voort te zetten den sócialen arbeid voor lange jaren. Om voort te gaan in de rich ting Regout, Colijn emal onze voorman nen, die door ons volk in geestelijk be doelen worden verstaan en geeerd. jJVlaar allereerst is- thans onze greep naar de Grondwet. - Om vrijmaking van ons onderwijs. Opdat eindige de geloofsonderdruk- king door den Staat en een eerlijke vrije geestelijke worsteling worde gestreden. Die strijd om recht, om eindelijk vol ledig recht en volle vrijheid heeft het hart van al onze mannen. Omdat hij de geestelijke ondergrond heeft van het zich willen gedragen naar Gods gebod en opkomt uit het Christe lijk geloof. Wij zijn daarin één, rijk en arm. Het is ons ondenkbaar, dat in deze spanning nog iemand kan vergeten zijn stem uit te brengen op Mr. B r i t, den geëerden candidaat der coalitie. Wij weten, dat daarin de Roomschen trouwe bondgenöoten zijn. Dat worde hier eens openlijk uitgesproken. Wan neer smaad en laster hen treft, zij ook hun tot troost, dat die smaad en die las ter immer voor drie kwart opkomt uitj haal tegen het Christelijk beginsel en zich ook richt tegen ons. Wij zullen thans onze stem uitbrenger op den anti-revolutionairen candidaat, op Mr. B r i t. Wij spreken het uit, dat, zoo iemand verstaat, niet slechts met zijn verstand, maar ook met zijn hart het diep-i.ngrij pend, geestelijk karakter onzer worste ling, het is Mr. Briët. Daarom heeft Mr. Briët recht op onze stemmen. Wilt ge nog een onbedriegelijk teeken, dat Mr. 'Briët recht heeft als persoon dat ge allen hem' kiest. Vraagt dan Wat hij Was tof iop Jheden (jn de kringen, waarin hij arbeidde. En de Kerk, de Gemeenteraad, de Sta ten, de Voogdijraad en in welke kringen ge Mr. Briiët ook vindt, ze brengen een woord van huidje. Dat spreekt ons toe met onbedriege- lijke taal. Het gaat om de zaak, om de zaak van ons volk, maar wij kunnen ook om den persoon met hart en ziel zeggen: Stemt als één man Mr. Briët. Mr. P. S. GERBRANDY. Op wie stemmen. Ook In het district Bodegraven blijve geen enkel rechtsch man thuis. Allen brengen hun stem uit ojp mr, van Idsinga den 'Candidaat der rechtsche partijen. Op een ander stemmen of thuis blijven be teekent ook hier: verraad plegeni aan de Christelijke, de Katholieke belangen! Als eerlijk man is iedere Katholiek verplicht vooral nu, na het sluiten van het elec toraal accoord tussjchen de'drie rechtsche partijen, zijn stem uit! te brengen op den door de Chr.-Histprischen voorge dragen en door de andere kiesvereeni gingen overgenomen cfendidaat! Geen enkele verontschuldiging kan worden aangevoerd om dat niet te doen! Niet dat mr„ v. Idsinga er tochi komt. Want eer stens verrassingen zijn niet buitengeslo ten, en tweedens: onze candidaat moet er komen zoo triomphantelijk mogelijk, met een zoo groot mogelijk aantal stem men. Ook kan niet als verontschuldiging worden aangevoerd, dat mr. v. idsinga in de Tweede Kamer niet altijd heeft ge stemd, zoo als wij dat graag gehad zou den heblbep. Daarom tegen hem te stem men. ware in de gegeven omstandigheid en niet te verontschuldigen kleingeestig heid. 't Gaat nu om een belang var. meer algemeenen en '1 ver-strekkender aardhet 'behoud van orts Christelijk mi nisterie. Daarenboven mr. v. Idsinga heeft ook veie persoonlijke eigenschappen, die hem onze sympathie waardig maken... Daarom allen stemmen op mr,. ,v. Idsinga In het district Breukelen brengen allen hun stem uit op., den heer De Moiue Ver Loren Dit zittend Kamerlid moet er met "een reusachtige meerderheid komen! Daar voor te zorgen is aller plicht! In het district Haarlemmermeer is onze candidaat de heer Van Wichen Een aanbeveling schijnt haast over bodig! We vertrouwen, dat alle Katho lieken als één man hun stem zullen ge ven aan dezen afgevaardigde, die zich hun vertrouwen ten volle heeft waardig gemaakt. Allen als één man ter stembus. In het district Katwijk gaan alle rechtsche kiezers Stemmen, op den heer mr. baron v. Wassenaer v. Catwijck Na ae schandelijke, anti-Roomsche campagne, ook in dit district gestreden, moet een reusachtige stemmen-meerder heid op onzen candidaat een krachtig protest vormen. In het district Loosduinen héblberx de kiezers te getuigen, dat zij vertrouwen 'blijven stellen in het aftredend lid, dpn heer Brummelkamp zullen hun plicht weten te vervullen. Ten slotte wekken wijl onze lezers in het district Gouda waar q.a. .prof. Eerdmans tegen de Roomschen heeft ge scholden - óf als één man hun stem uit te 'brengen op den eminenten candis daat mr. De Wilde. V Alle menschen van iatsoen. Nu hebben we groote kans, dat alle menschen van fatsoen op onzen candi daat gaan stemmen,. ,De concentratie heeft n.l. in de stra ten van Leiden een strooibiljet ver spreid, dat wij! met instemming Van alle fatsoenlijke menschen, van welke richting ook schandelijk en ploertig mogen noemen. H Sijpelt van venijn tegen de Katholieken, 't Is een aaneenschakeling van leugens. Tegen het geloof? De Concentratie zou tegen bet jjeloof zijn? Weineen, zegt met boos vertoon 'het liberale Handelsblad; we zijn er heeiemaal niet tegen. Wie willen er ons alleer^ niet mede bemoeien. jyWat '£aat bet ons aan, of een mensdh im zijin binnenkamer will bidden tot Baal of Allah of Molodh?" Vrijheid blijheid op dat gebied. Aldus redeneert bedoeld orgaan', om tocb maar zooveel mogelijk stemmen 'te winnen. Zijn „Van-dag-tot-dag"schrijver stelt zijn geloof een „soort Christen dom boven geloofdverdeeldheiid" wel eens pronkerig ten toon, maar nu zou zijn eigen redactie 'hem jDeantwoorden wat gaat ons dat aan? Heeft men intusschen ooit cynischer, over het geloof boo ren praten dan door dien schrijver over „Baal of Allah of Moloch"? Indien bijl waarlijk den geest der Concentratie zou verkondigen, nu, dan ware het al erg genoeg, want zijn onverschilligheid spelt niets goeds. Die geest is echter veel erger! £exieir, er zijn we 'hebben 't al meermalen erkend er zijn links wel menschen, die oprechte- lijk meenen, dat zij hun geloof straffeloos met concentratie-denkbeelden kunnen vermengen, maar dezulken zijn verreweg in de minderheid. Zij worden overstemd en overweldigd niet alleen door cynische mooipraters gelijk die van ;t Hi bild„ maar ook door brutale anti-clericale sChreeu^ wers, zooals we er Zaterdag een in de Balans aan 't woord hoorden. Ondanks de spaarzame goed willenden, blijven we dus de concentratie een gevaar voor het geloof achten. V De wolf en het lam. JVlen kent de fabel dezer twee, aan eenzelfde bron drinkende dieren immers weL? Ondanks het feit, dat het lam onder- strooms stond, hield de wolf'toch volt dat het beestje hem fret water troebel maakte, weshalve hij met het weerlooze d.er,, zoo genaamd tot straf, zijn ontbijt ging doen. Aan dit verhaaltje Hverdem Weherinneird toen we in bovenbedoeld verkiezings- artikèl van het Handelsblad ijfekoud hoorden verklaren: „Dit is zeker, bet geloof van anderen is bij links veiliger dan bij rechts. Het ideaal der vrijzinnigen iser niet naar te behoeven te vragen. Zij hebben het wel moeten doen, wetende hoe Room schen en orthodoxen, in machtspositie .geplaatst, er mee reken ena hoe zij zich 'door hun sectegevoel lieten influen- ceeren en meesleepten. Deden die vge- loovigen" dat niet, waarlijk, geen vrij zinnige zou naar bun geloof vragen." De schrijver van dit fraais voelt zelf, 'dat zijn verzekering over de veiligheid des geloofs erg broos is, en beroept zich daarom gauw op een paar verschrikke lijke dingen van rechts, om goed te praten, dat men links wel degelijk de geloovLgen placht achter te stellen. Maar, geachte heer, lang, heel lang vóór „Roomschen en orthodoxen in machtsposities" kwamen, was. links 'de baas en vroeg gestadig naar H geloof, zooals aan de bezetting der „baantjes/' nog steeds valt te merken. .Ge doet dus als 'de wolf, indien ge ons verwijten durft u "ten voorbeeld te zijn geweest. Al wilt gij echter brutale rol van wolf blijkbaar wel gaarne spelen, wij, rechter kiezers, zijn geen lammeren, die ons zoo maar or 1 nks laten Verorberen. Dat zult ge morgen merken! Gaat vroeg stemmen. Wij wekken de Katholieke Kiezers op om den ijverigen leden der „Jonge Gar de, die zich zooveel arbeid en moeite getroosten, hun taak niet zwaarder te maken, dan deze is. Dat zij zoo vroeg mogelijk ter stembus koeien. i Aan de stembureaux wordt n.i. ge controleerd ,wie der onzen gestemd beb- b'en of niet. Onze kiezers, die b.v. om 4 uur de stembus is tot 5 uur geopend hun 'kiesplicht nog niet hebben vervuld moeten door de mannen der Jonge Gar de worden opgezocht om bjen te bewe gen ter stembus te gaan. Hoe meer kiezers dus laat ter stem bus komen ,hoe zwaarder wordt hjet werk der „Jonge Garde." Daarom allenI Vroeg ter stembus. Inlichtingen. Ie. Gij hebt een oproepingskaart ont vangen, daar gaat u mee naar bet stem bureau en u ontvangt daar een stern- kaart. Dan gaat gij naar de less'euaar waar gij met een potlood, dat daar hangt de witte nunties in het zwarte hokie 'voor den naam van uw candidaat zwart maakt I 2o. Wie zijn oproepingskaart kwijt is kan op het stembureau gratis een an-- der bekomen. 3o. Wie zich vergist door >een ven- keerden candidaat zwart te maken, of een kras of een naam op zijn stern- kaart schreef (waardoor deze ongeldig* wordt) die kan aan het stembureau een andere kaart krijgen in piil voor de onbruikbaar gemaakte. 4o. De stembus is open van 85 uur. Leiden. BRIËT EIJKMAN HEERES de VISSER van der WAERDEN TH. Katwijk. P. E. I c. J. E. L. Namen KIELSTRA de MIRANDA MULLER. 3ARON van WASSE NAER van CATWIJCK c. O. |.E. Bodegraven. van IDSINGA MIDDELBEEK TIMMER Gouda. j. w. H. M. J. T. S. W. Namen van DOORN DIJKGRAAF KEUCHEN1US ROOS de WILDE W. Th. C. J. A.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1913 | | pagina 1