PASCHEN. BUITENLAND. BINNENLAND. No. 1049. Bureau OUDE SINGEL 54. LEIOEN. Interc. Telefoon 935. Postbus 6. dit blad verschijnt elken dag, uitgezonderd zon- en feestdagen DE abonnementsprijs bedraagt met GRATIS POLIS Ongevallen-verzekering en het GEÏLLUSTREERD ZONDAGSBLAD voor Leiden 9 cent per week 1.10 per kwartaal; bij onze agenten 10 cent per week, 1.30 per kwartaal. Franco per post 11 •50 per kwartaal. Afzonderlijke nummers 2Va cent, met Geïllustreerd Zondagsblad 5 cent. Zaterdag 33 Maart 1013. De ADVERTENTIEPRIJS bedraagt van 1—5 regels 0.75, elke regel meer 15 cent ingezonden mededeelingen van 1—5 regels 1.50, elke regel meer 30 cent. met gratis bewijsnummer. Bij contract aanzienlijke korting. Groote letters naar plaatsruimte. Kleine Advertentiëngevraagde betrekkingen, huur en verhuur, koop en verkoop (geen handels-advertentiën) 15 regels 25 cent, iedere regel meer 5 cent; aangeboden betrekkingen 1—5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Dit nummer bestaat uit DRIE BLADEN en een GEÏLLUS TREERD ZONDAGSBLAD. MAANDAG A. S. ZAL „DE LEIQSCHE COURANT" NIET VERSCHIJNEN. 3ij den Verrezene, Alleluja De sdhioone profetie uit de ipslamien over den Messias wend vervuld: „Met mijne stemme riep Ik tof den lieer... Ik legde mij) ter rust en zonk in slaap, Ik stond weder op, omdat de lieer mij beschermde." Alleluja I 's Heeren ziel werd dan weer met liet lichaam vereeffigd. Wat mede geleden had, moest mede verheerlijkt worden. In één enkel moment weken daar uit 's Hieeren ledematen de striemen, de gapingen der wonden, kort om alle miserie en heet dat lichaam werd! eensklaps met heel zijn natuurprachrt eri blinkenden hemelluister overdekt - Maar in de ziel nog onlangs zoo bedroefd tot den dooid zetelde de liefde over bet eeuwig heil aller zielen, bijzonder over het heil aan de Oudvaders in het Voor geborchte of in Abraham's schoot be toond, en met duizenden dankbetuigingen vergolden. 0, wat vreugd op het Christen-Paasöb- :est zóó te denken aan den verrezen !Hei- m 'Christus is opgestaan! (Heil nu den sterflijke, [Met de verderf'lijike, ISleep'ende en erf'lijike 'Zonden belaan. Wij liggen nu, zoo stellen wijl ons eerst voor, met de heilige vrouwen bij 's Hiee ren verschijning geknield aan Zijlne voeten. Wi] omhelzen die heilige voeten en wij roepen op de aarde gebogen jubelend uit: Hoog aanbidden wij U, Christus, en wij loven U, omdat Gij' dioor uw heilig Kruis' de wereld hebt verlostgelief ons nu bjj Uw opstanding, o, Koning! aller Koningen, slechts hierin te verhoorein, dat Gij ons nooit los laat geraken van uwe liefde! Uw liefde is Leven^ uw eenheid is vreugd. En het antwoord? Ziet, dat antwoord schittert ons voornamelijk toe uit de voe ten, de handen en de zijde des Heeren. Midden in den glans van heel het lichaam, waartoe onze sterfelijke oogen reeds met vreugde opzien, ontdekken wijl in het bijzonder de groote vijif wondteekenen van de heilige kruisiging en van het 'door steken der heilige zijdezij izlijln )het hoogst verheerlijkt, zij stralen het meest. O, allertreffendste omstandigheid! De verheerlijkte en onsterfelijke Verlosser, wilde Hij dan voor eeuwig in zijn glo rieus lichaam de lldteekenen der heildge vijf wonden behouden? Want de wondervolle profetieën moes ten hier vervuld. Isaias had immers reeds aldus gespro ken: Sion, dat is de verzameling van Gods ware dienaren, heeft gezegd': Ver laten heeft mij de Hjeer, fcj(e H,eer heeftt huijl vergeten. Maar kan eene vrouw haar kindeke (Ver geten (zegt de Heer), .dat zij zidhi niet ontfermen zoude over den zoon van ha ren schoot? En al zoude zij dat verge ten, Ik echter, Ik heb u niet vergeten. Zie, op Mijne handen heb ik u gesche- ven 1). .En zoo zal dat blijven in eeuwigheid!". Sinds het oogenblik van Zijn opstanding en ook thans, nu Christus' mensdhelijlk lichaam door alle eeuwen der eeuwen in de hoogste hemelen aan 's Vaders rech terhand troont, roept dat verheerlijkt li chaam uit de glorievolle plaatsen dier heir lige vijf wonden aldoos der heilige Pie- eenheid toe: „Spaar o'Heer, spaar uw volk, dat Ik dioor Mijn kostbaar bloed heb verlost; mogen Mijne, verlosten steeds heil en vreugde scheppen uit de fonteinen van hunnen Zaligmaker 1" Alle luja! Alleluja! Nog een andere vreugdevolle Paasdh- voorstelling Op den eigen dag nog van Zijn Ver rijzenis, ziet, daar wandelt in den middag de Heiland', onder het verbergen Zijner glorie, van Jerusalem naar het bijgele gen stadje Emmaus. Hij wist en ziet nu, dat twee Zijner ge- trouwle leerlingen, namelijk Cleophas, dien hij vroeger onder de twee-en-zeven tig leerlingen reeds ter prediking had gezonden, en Matthias (eerst later Aposr tel) treurig sprekende denzelfden weg vóór Hem uitgingen. De goede nog on gekende Heiland, ziah bij hen voegende, ging hen onuitsprekelijk gelukkig maken. Eerstens nam Hij door zijn onderwijs alle hunne treurigheid weg aangaande Zijn eigen dood en sdyjlnbaren onder gang; tweedens in het vlek Emmaus met hen ten laatste aangekomen, open baarde Hij hun Zijne heerlijkheid onder het breken en toereiken des Broods, wat ajgemeen voor het toereiken der HL Coiim munie wordt gthouden. Stejlen wij nu eens voor, dat ieder Vatn ons de medeganger had mogen wezen van Jesus op den weg naar Emimauis1, ja, dat ons zulks op den Paasohdag te beurt valt. Hoort! De verrezen Meester, Hij legt ons de prachtige schriftuur van "heel het zinnebeeldig Oud-Verbond uit Want zoo zegt Sint Lucas beginnende van Mozes en alle de profeten, verklaarde Hij hun, hetgeen van Hem stond geschre ven 2). i lil' 'Doch wat is de grondslag' van £ijne rede? Voordat hij begon uit te heggen, gaf Hij dien grondslag zelf aan, "''O, onverstandigen en tragen van harte, zoo zegt Hij tegen Cleophas en dien? gezel, o onverstandigen en tragen van van harte, om alles te gélooven hetgeen de profeten gesproken hebben! Moest de Christus niet dit lijden en aldus ingaan in 'Zijne heerlijkheid?.i Ziedaar uit "den mond van den Ver rezen Heiland op Paasohdag ons de nieuwe hemelsvreugde verkondigd 1 Cleophas en zijn gezel, hoe braaf en Godsgetrouw hun altoos'het ware Isra eli tisch hart in den boezem had geklopt, hoe vurig zij daarom Vroeger den Mes sias hadden erkend, ja, hoe volhardend zij zelfs cjh Heilige Boeken van het Oude- Veibond hadden gelezen, zij! waren ook thans niet ongeloovig of geheel ontrouw geworden. Maar anderzijds toch, jzoo zeggen zij zeiven, al hadden 'zij aangaande den zoo beminden Jesus den Nazarener wèl ge hoopt, dat Hij het was, die Israël zoude verlossen, nu isi het na dit alles den derden dag reeds, sinds de opperpries ters en de Oversten Hem hadden ge- lcruisd. En ook waren wel eenige vrou wen, die den Heer steeds volgden, des morgens van het graf teruggekomen met de boodschap, dat de góede Jesus op nieuw levende was, maar toen sommige anderen naar het 'heilig graf waren1 gen gaan, hadden !deze lieden alles wél ge vonden zoo als !de vrouwen gezegd had den, maar Hem zeiven, Hem, den. Mes sias, neen, Zij 'hadden Hem niet gevonden. Waar was hij; 'dan, de goede Meester? Hoe ongelukkig en aarzelend Waren de Emmaüsgangers dus 'zonder Jesus ge kende aanwezigheid, 'en zonder de ver klaring van 'Zijn lijden 1 Maar zoodra Je sus hun maar genaderd en geleerd heeft, o hoe 'waren zij veranderd En in welke mate? In de 'mate 'der vervoering. (Want zoo- dra Jesus te Emmaus verdween, hebben zij tot elkaar gezegd: Was niet ons hart brandende in ons, {oen Hij op den weg sprak en ons cfe schriftuur verklaarde? Zoo brengt dan 'Paschen ons, ons ge trouwe volgers Van 'Jesus, dé vervulling van het 'mooie schriftuurwoord: ju ge convivium, anima justi, de ziel des rechtvaar dig enïs'eenvoort- durend feestgetij. Immers, de 'moeilijkheid in ons leven is het lijden, de teleurgestelde hoop', het verlaten zij'n en "het sterVen. Maar indien de lagere mensch in ons daarover voortaan klagen mocht, wij zul len denken 'aan alles; wat wij zoo dik werf uit 'Mozes en de heilige Profeten, betreffende des Heüands leven en levens einde hoorden verkondigen. Wij zullen, 'als brave Christenen^ ons zeiven toewegen: '0, gij onverstandige en trage van harte jegens God, om alles te gelooven hetgeen de profeten op Gods ingeving en 'last gesproken hebben. Moet gij, Gtyristen, dit niet Jijden, ter- Christus' lijden nog grooter was? En moet ook gij piet aldus ingaan in Zijde heerlijkheid? a Alleluja 1 Denkt aan 'de heilige vijf won den, denkt aan phristus' leerrede tot de Emmaüsgangers en gij zult dikwerf moei ten zeggenWeer is ons hart brandende in ons, nu "Hij, de Verrezene op den le vensweg tot ons ^prak en ons de schrift uur verklaarde. En op deze wijze. Zalig Paaschfeest! Allelujai! 'Alleluja! Leiden. P. M,. BOTS, R. K. Pr. 1), Cf. Isaias, hoofdstuk 49. Vers 1316 Overzetting van prof. Schets. 2), Vgl. Sint Lucas Evangelie XXIV 13—33. V Waarom rechts stemmen? Omdat het Staatspensioen, dat de linkerzijde belooft, zoo ontzettend veel zal kosten. Het Staatspensioen zal 'zPoveel kosten, dat we niet gelooven, dat de kranigste minister van financiën er het geld yoor zal kunnen vinden. Waarom hebben we 't er dan de geheele wjeek over gehad? Omdat het zeker is, dat de linkerzijde het bij de a.s. veridezingen als lokaasi zal voorhouden aan de arbeiders. En daarom dienen de aribeiders goad te weten, dat het Staatspensioen, behalve de beginsel- bezwaren die het zwaarste wegen ook dit bezwaar met zich. brengt, dat het zooveel 'zal kosten. d;f: het wel alüjd tot de" „vrome wensdhen" der vrijzinni gen zal blijven "behooren, eni de arbeiders er dus nooit iets aan zullen hebben De voorstandersvan Staatspensioen hebbehjïiog nooit zoo heel precies uitge rekend,'hoeveel miiiliioenen er nood&g zijn om het practisch mogelijk te maken. jSjom- migen spréken van 25, anderen zelfs Van 42 'millioen gulden. Geen onbelangrijk sommetje flus.' $u staat het vast, dat uit 'de verhooging yan het tarief niets Zal te halen zijp, want de linkerzijde schuift, als Zij iets te zeggen krijlgt, de Tariefwet van de baan. Waar 'moet het geld dm van daan komen? Uit de diirecte belastingen Maar men behoeft toch (niet erg slim te zijn om in te Jzien, dat het een; algemeeme ramp zou zijn, ials die belastingen zoo ontzettend de hoogte zouden ingaan. Uit de successiebelastingen? Maar, zoo men 35 millioen Inoodig heeft, moet mén 21 maal meer uit die belastingen trek ken. Iedereen begrijpt leerstens, dat, als de successiebelastingen zoo verschrikke lijk verhoogd wiorlden, de menschen er toe zullen komen veel rvan~hun geld en eigen dommen nog tijdens hun leven weg 'te schenken en tweedens, dat zulk een kapitaal-vermindering aan de industrie 'm gevoeligen 'knak zal toebrengen. Deze vluchtige bemerkingen betref fende de financieele zijde van het vraagstuk van het Staatspensioen Zijn wel in staat de geestdriftige verdedigers daarvan tot nuchterheid te stemmen. En nu verklaart "de linkerzijde eenstem mig, dat Zij en onthoudt dit goed om wille van het Staatspensioen, het welk, behalve dat het prinoipieelle en ge wichtige bijkomstige bezwaren (mede brengt, ook nog uit financieel oogpUrvt we mogen het gerust zeggen niet te verwerkelijken is, Jde door de rechten- zijde in de Tweede Kamer aangenomen Jnvaliditeits- en Ouderdamsverzékeriing niet wil doorvoeren. Nu durven we aan ieder niet-bevoor oordeeld kiezer gerust de vraag Voor leggen: Bij wie zijn 's lands belangen het best behartigd :,bij rechts of bijl links. Hij zal het ons volmondig toegevenbij rechts. 5 ALüEMEEN OVERZICHT. We meldden gister, dat Oostenrijk aan Montenegro voldoening gevraagd had voor den moord op pater Palic De „Neue Freie Presse" geeft van den moord op dezen Franciscaner pater te Djakova gepleegd de Volgende bijzonder heden De mioord heeft den 7en Maart iri Djakova plaats gehad. Palic is een gebo ren Albaniër, 43 jaar oud en zeer popu lair. Op genoemden dag kwamen Servi sche en Montenegrijnsahe soldaten met fanatieke orthodoxe geestelijken te Dja kova en omstreken aan om1 de Roomsch- katholiëke bevolking met geweld tot de orthodoxe kerk te „bekeeren". Een 300-tal mannen^ vrouwen en kin deren. waaronder ook Paliq, werden met koorden gebonden en onder doodsbedrei ging tot den overgang tot ,de orthodoxe kerk aangezet Een orthodoxe priester wees op de soldaten, Welke piet geladen geweren klaar stonden, en zeilde: „on derteekent uw overgang, óf deze strijders voor Gods eer zullen uwe zielen ter helle zenden". Daarop onderteekenden de ge vangenen het bewijs. Palic was de laatste, die aan de beurt kwam, hij was de eenige, die rustig en waardig weigerde. Toen hij na de jderde aanmaning nog weigerde, vielen op een wenk van den orthodoxen priester de sol daten op hem aan, ruikten hem de geeste lijke kleederen van het lichaam en sloe gen met de geweerkolven op hem los. Palic viel zwaar gewond ter aarde. Daarop vroeg men hem: of ,hij nu teeke nen wilde. Hij antwoordde: „neen, ik verloochen mijn geloof niet". Wederom' sloeg men hem met de geweerkolven tot eindelijk een bajonetsteek door de longen een einde aan zijn leven maakte. Van Rome uit zullen groote eerbewij zen aan de nagedachtenis van dezen held- haftigen priester gebracht worden. De tot overgang gedwongen Alb'aniërs 'zullen, nadat de toestand in 'Albanië geregeld is, ontslagen worden van'de excommuni catie, welke deze overgang vanzelf mede brengt Het antwoord van Montenegro op de. vraag om Voldoening van Oosten rijk wordt alleszins onbevredigend ge acht De Koning heeft den eisch afjgeslagen, om de burgerlijke bevolking toe te staan Skoetari te verlaten. Wat betreft de zaak van pater Palic, die bij Djakova door Montenegrijnen vermoord werd, kan Montenegro geen onderzoek door Oos- tenrijksdhe beambten toelaten. Bestraf fing werd toegezegd van de schuldigen in zake de geweldpleging tegen 't stoom schip Skodra. De volgende stap van Oostenrijk zal bestaan uit het overhandigen van een nota, waarin nogmaals Zal Worden aan gedrongen op inwilliging der gestelde eischen. Zoo deze stap 'zonder gevolg blijft, zou de overhandiging: van een ul timatum overwogen Worden. Het lijk van Koning George, zal Woensdag a.s. naar 'Athene overger bracht worden. De Grieksche regeering heeft besloten, om een oorlogsschip naar 'Salonikii te zenden om het lijk yan koning George af te halen. Het zal vermoedelijk tegen Zondag te Athene aankomen en "dan ten paleize op een baar gelegd worden, op dat het volk gelegenheid Zal' hebben, den dooden koning nog eens'te zien. De Nea lm era meldt, fdat het lijk van den Koning van Saloniiki naar den Piraeus zal worden vergezeljd' 'door een Fransdhien, een Engelschen, een TÖostenrijkschen en een Duitschen 'kruiser. Koning Konstantijin, koningin Olga én de heele koninklijke familie zullen het stoffelijk overschot naar de Grieksche hoofdstad1 begeleiden, 'waar Tiet minstens drie d^gen op een praalbed zal worden ten toongesteld, om het volk in de 'gele genheid te stellen, fijn vermoorden mo narch nog eenmaal te zien. De begrafenis zal waarschijnlijk "30 Maart plaats vinden, waarbij het heele garnizoen van Athene en een divisie, daartoe speciaal naar de hoofdstad geko men, de militaire eer zullen bewijzen. Gisteren heeft de minister van "Justitie de particuliere vertrékken des konings doen verzegelen. Deze Zuilen 'eerst na de begrafenis weer geopend worden. Men gelooft, dat de koning sinds lang zijn testa ment heeft gemaakt en het schijnt, 'dat het vermogen niet zoo groot is als tot nu toe werd Verondersteld,. Koning Komstantijn zal eerst later, waarschijnlijk daags na de begrafenis; een koninklijke boodschap afkondigen. Gisteren heeft hij in handen van den metropoliet den eéd 'afgelegd. GEMENGD. Het 'nieuwe Fransche mini sterie is aldus samengesteld Minister-president en openbaar onder wijs BathoujustitieRatierfinanciën Pumont; buitenlandsche zaken: Pichon; binnenlandsehe zaken; Klotz; oorlog: Etienhe; marine: Baudin, landbouw: ClementelkoloniënJean (Morelopen bare werken: Thierry; handel, post en telegrafie: Masse; arbeid: Chéronhet ondersecretariaat van post en telegrafie is vervallen; onder-secretarissenvan buitenlandsche zaken: Paul Morel; van financiënBourlyvan schoone kun sten: Léon Berard; van marine: Mafr> chande Monzie. Volgens een telegram' uit Weenen aan de „Éclair" is weer een verschrik kelijk bombardement op Skoe tari begonnen. D|e uitwerking daarvhn is vreeselijk. Een algemeene aan'Val op de stad is ten spoedigste te verwachten. De Tweede Kamerverkiezingen. Het bestuur der 'centrale R. K. jKiies- vereeniging ini het 'district Haarlemmer meer heeft, Zoo 'méldt fde ^Nw jH. Crt.", te Hoofddorp een Vergadering, gehouden, waarin de Kamercan|didatuur 'op ernstige wijze werd besproken. 'Ouder ;de inge komen stukken, waren 'Zes verzoekschrif ten van kiezers uit Heemstede, Benne- broek, Lisse en Hlillegom, waarin een tweehonderdtal kiezers het bestuur vroeg ook een eventueele camdiidatuur yam den heer Balvers uit HhLegonr te willen be spréken. Het centraal bestuur heeft hier aan voldaan, en rdeze Candida tuur werd nadat de beer B. zich Jiad verwijderd ujtvoerig besproken, waarbij door een der leden werd voorgesteld, yóór de definitieve candidaatstellding bei|de „can- diidaten voor de candidatuur" in de ver schillende locaje kiesvereeniigingen te doen optreden. Algemeen Werd !dit echter geacht meer 'een zaak te zijn, die Idle lokale kiesverenigingen zelf aangaaitTen slotte meende echiter .(die groote meerder heid van het bestuur, dat het toch wel een candidiaat aan Aie lokale kiesvereni gingen, mocht aanbevelen, hoewel het reglement, hiervan, niet spréékt 'Als zoo danig zal nu de heer Van AVJchen worden aanbevolen, wat echter .de Vrijheid der lokale kiesverenigingen, om mét een anderen candidaat op 1de wijze, die |de statuten aangeven, te komen, volstrekt niet uitsluit Het Paaschfeest van de socialisten. In een van fle laatste nummers yam het „Volk" treffen 'wij aan een beschou wing oVer P a s c h e n. (Wij citeeren eru it „Pasch'en is al ^veer net zoo'rn „ge leerd" woord als b«v. Koppermaandag of CarnavaL" v Natuurlijk, wat zouden 'de ras-echte broeders ook anders Van het Christelijk Paschen weten, dan idat 't voor den werkman twee dagen vrij geeft Naar aanleiding van vden telkens wisse lenden datum van bet Paaschfeest merkt het blad humoristisch op: l „De berekening van deze datums heeft aan de middeleeuwsche geleerden, nan pausen en kerkvorsten heel wat „kop zorg" gekost, maar tegenwoordig hou den we er ons maar aan: „Wie hebben 'n christelijk ministerie 'en dusi pok 'n christelijke jaartelling, als van ouds." De „Msbd," teékent bij dit citaat aan Dus je begrijpt menschen, wijl sioriaal- democraten, zijn nu Bog gedwongen zoo wel met het een als met bot ander ge noegen te nemen;/i l Maar wacht maar, heeft eenmaal bet christelijk ministerie gedaan, 'en1 iis ons land voldoende rijp voor een roócS be stuur, dan gaan wij de jaartelling rekenen vanaf den blijden dag oer yolksbevrijding. Dan vieren' wij het nieuwe Paschen pis herinnering aan den doortocht der menschheid dioor de 'Rooide Zee der sociaal-democratie. In afwachting daarvan zitten wij, sociaal-democraten aldus besluit het „Volk" zijn fraai artikeltje met Paschen op 'het JKongres '(te Utrecht) en da,t had je vroeger niet Pat is ons Paaischfeest. Ja, die religieuze 'en christelijke .socia listen moeten zich wel op hun gemajk gevoelen in de groote Partij, waar ruimte is voor .alle opvattingen De uitsluiting in de sigarenindustrie. In de Donderdag gehouden yergiacfe- ring van de gedelegeerden uit de vier besturen der arbeiders-organisaties in de

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1913 | | pagina 1