Katholieken 'e Jaarring. No. 1013. $e Ccicbelie Sou/umt Bureau OUD E SINGEL 54. LEIDEN. Interc. Telefoon 935. Postbus 6. (it blad verschijnt elken dag, uitgezonderd zon- en feestdagen DE ABONNEMENTSPRIJS bedraagt met GRATIS POLIS Ongevallen-verzekering het GEÏLLUSTREERD ZONDAGSBLAD voor Leiden 9 cent per week 1,10 per kwartaal; bij onze agenten 10 cent per week, 1.30 per kwartaal. Franco er post ƒ1.50 per kwartaal. Afzonderlijke nummers 2V, cent, met Geïllustreerd Zondagsblad 5 cent. Zaterdag 8 Februari 1013. De ADVERTENTIEPRIJS bedraagt van 1—5 regels f 0.75, elke regel meer 15 cent ingezonden mededeelingen van 1—5 regels 1.50, elke regel meer 30 cent. met gratis bewijsnummer. Bij contract aanzienlijke korting. Groote letters naar plaatsruimte. Kleine Advertentiëngevraagde betrekkingen, huur en verhuur, koop en verkoop (geen handels-advertentiën) 1—5 regels 25 cent, iedere regel meer 5 cent; aangeboden betrekkingen 1—5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent Dit nummer bestaat uit TWtb BLADEN en een GEÏLLUS TREERD ZONDAGSBLAD. Daar wordt gearbeid, daar wordt geen eld en geen moeite ontzien door onze jgenstanders om nieuwe "kiezers te wer en. Reusachtig is de actie, die door en wordt ontwikkeld. Heeft het u niet etroffen, wat wij enkele dagen geleden ermeldden, dat er n.l door de vrij- innigen alken in Amsterdam t i e n d u i- end nieuwe kiezersaangiften zijn. be- rerkt? Eln de werkzaamheid der socia- sten is daar niet minder groot geweest Maar wat daar geschiedt, geschiedt ok hier, geschiedt ook in Leiden en alle jjlaatsen, die ons blad bestrijkt hreral in den. lande ontplooien vrijzin- igen en socialisten een actie, die gewefl- ig is. En nu stellen wij onzen lezers deze aag gen vraag, die wij in vollen rnst stellen, maar waarvan wij ook open, dat zij .in vollen ernst zal 'orden overwogen Is de overwinning an de Christel ij k-e beginselen nog iet veel meer moeite, nog niet veel ïeer arbeid waard? Als hun anti-Cbris- ilijke overtuiging hen prikkelt tot actie, loet dan onze Christelijke* overtui- ing ons nog niet veel meer prikkelen )t actie? Ja! 't Is onmogelijk, dat een Katho- ek, die niet skchts dien naam draagt, aar anders dan bevestigend op ant- jooïdt. Ja! Maar aan ook de daden! )an niet stil blijven zitten! Dan niet oor onze lauwheid de zege verbeuren! 'orgt,dat gij op de kiezerslijst omt. Én tracht ook uwe familieleden, rienden, kennissen en ondergeschikten lp die lijst te brengen, 't Is zoo gemak- filijk! Ge weet, dat op iedere gemeente- ecretarie gratis aangifte-formulieren ver- irijgbaar worden gesteld. Hoe gemakke- jk kan nu niet b.v. een patroon voor nen zijner werklieden, die daarvoor n aanmerking wenschen te komen, der- elijke formulieren laten halen, om ze an later behoorlijk ingevuld te doen erugbezorgen. 't Ware een schande, als een Katholiek ich in verantwoordelijkheidsgevoel, in efde voor zijn beginsel liet overtreffen loor een vrijzinnige of een socialist! 't l/are een schande, die zeker zwaar >p hem zou drukken, als het den Jaat- ten gelukken zou ons te verdrijven uit iet regeeringskasteel! Maar wijb Ju even 'oor dat laatste geen vrees te hebben, wij >ehoeven den komenden verkiezingsstrijd piet met angst tegemoet te zien, als eder onzer in eigen kring zijn. best doet >m zooveel mogelijk mannen van rechts >p de kiezerslijst te brengen, als ieder >nzer in deze laatste week een goed pro- >agandist wil zijn,tenminste iets wil loen voor de victorie van zijn Christe- ijke beginselen! :en en ander uit de geschiedenis van Zoetervvoude door C. P. PAARDEKOOPER. Nadere bijzonderheden omtrent de ver- ïouding tusschen het Haarlemsche St. lanshuis en de kerk te Zoeterwoude morden niet gemeld tot 1396. In dat aar deed heer Wilhelm Jacobs vrijwil lig1 afstand van zij!n bediening ars pastoor alhier. We merken hier op, dat de pas tors niet lang in Zoeterwoude bleven, ïen verschijnsel, dat we ook waarnemen n andere parochies der St Jansheeren. In 1439 deed heer Dirc Moer afstand, omdat hem de parochie van Hazerswou- de werd toevertrouwd. Tijdens het be stuur van Symon van Schoten ontstond er een twist tusschen de Duitsche orde en die van St. Jan over het toedienen der H. Sacramenten op de hofstede Zwie- ten en in de Weipoort achter Zwietesn, op de breede Made, waar vier huizen hadden gestaan. De Duitsche orde, die het recht had de beide rectoren der St. [Pieterskerk te Leiden te benoemen, werd in het gelijk gesteld. Over de Room- pchen aan den Rijndijk later meer. In 1473 kwam op 't Dorp als pastoor Johan Willem Janssen. Hij kwam in ver zet tegen zijn overheden naar aanleiding !eu daarom: op naar de verkiezings- bureaux! Hetzij naar de gemeente-secre tarie, hetzij en dit betreft de kiezers te Leiden, Dinsdag-, Woensdag- of Donderdagavond naar het gebouw van den Ned. R. K. Volksbond op het Ra penburg. Dat laatste is al erg gemak- kelijkv Men kan zich 'daar opgeven en al'le gewenjsehte inrichtingen bekomen. Aan den arbeid dus! Het heerlijkedodl, de uitslag van den stembusstrijd, zooals wij die wenschen en zooals wijl .die hebban, bevochten, dringt en dwingt ons. Geen enkele Kathodek hebbe zich in deze iets te verwijten. Het stationswerk. We lezen in het Handelsblad: Een dame van het Stationswerk te Amsterdam ter bescherming van jonge meisjes vatte Donderdag verdenking op tegen een heer en dame, die met een Uuitsch meisje naar Haarlem reis den en geen inlichtingen wLden geven. De stationsdame reisde het gezelschap, na en vischte uit, dat dit met een atax naar het Spaarne in Haarlem ging en later weer van Haarlem ver trok. Het bleek intusschen aan de po litie dat ongegronde verdenkingen te gen het gezelschap gerezen waren. Die reizigers waren op hun doorreis naar Londen een bezoek.gaan brengen aan een geacht ingezetene te Haarlem. D^ vreemdelingen waren zeer ontstemd over het optreden der stationsdame. Nu^ dat die vreemdelingen uit hun humeur waren is te begrijpen, maar ver der behoeft de ontstemming ook niet te gaan. De politie vergist zich ook wel eens bij arrestaties, ja, de justitie hield wel eens een onschuidige preventief ge vangen, waarom zou dan een stations dame niet eens mogen mistasten. Het stationswerk is waarlijk al moei lijk genoeg, wat ook bovenbedoelde vreemdelingen kunnen bewijzen. Er staat immers, dat zij' „geen inlichtingen wilden, geven". Waarom deden zij dit ook niet? Dan ware er wellicht niets gebeurd. Men kan toch van een stationsdame moeilijk eischen, dat zij steeds de juiste diagnose stelt van de gevallen, wélke haar inder haast voorbij gaan? Meer ervarenen in het speurdersvak, beroepslieden, staan wel eens voor moeilij'ké gevallen, waarin zij nadere inlichtingen behoeven. Dat de betrokken dame het hachelijk onderne men aandurfde, die inlichtingen maar terstond op den man af te vragen, pleit voor haar doortastendheid, welke ook aan den dag trad bij haar nareizen van. het gezelschap* Dat 's werken! Het heele geval zij een aansporing voor het publiek, om bij 't zoo nuttige stationswerk waar mogelijk medewerking te yerleenen en niet te doen als die verontwaardigde vreemdelingen, 'die te recht de gevolgen kregen te dragen hun ner botte geslotenheid. V Twee statistieken. De bekende statisticus, Dr. H. Rost, deelt treurige cijfers mede over de toe van 'n financieele zaak, met 't gevolg, dat hij in 1479 in den ban geslagen werd. Spoedig werd de zaak echter geschikt en de excommunicatie opgeheven. Behalve de kerk op het Dorp bestond er onder de jurisdictie van Zoeterwoude nog een kapel, door het geslacht van Alkemade (de bewoners van Cronestein) uit eigen goederen gesticht en aan de H. Maagd toegewijd. Deze kapel be hoorde in 1479 aan Tieleman Oem van Wijngaarden, die, om dit bedehuis meer te verheffen, aanzoek deed bij' het be voegde kerkelijk gezag, dat er eenige geestelijke gunsten aan mochten verbon den worden en zoo geschiedde het, dat Lucas, Bisschop van Sibieene, Nuntius van den Pauselijken Stoel, enz., bij zijn brief, gegeven .n Brugge den Sen Mei 1479, een aflaat van honderd dagen in den gebrild kelijken vorm der kerk ver leende aan allen, die deze kapel op eeni ge door hem aangewezen tijden god vruchtig zouden bezoeken. Het kon niet anders of een dergelijk geestelijk gunst betoon moest de kapel van Zoeterwoude in de oogen der geloovigen aanmerkelijk verheffen en haar bezit moest voor Tie leman Oem van Wijngaarden des te meer waarde hebben. Maar niettegenstaande dergelijke overwegingen schonk hij haar uit goede gezindheid jegens de orde van St. Jan op den 12en Februari als een name van het aantal zelfmoorden ini Duitschland. In 1909 kwamen over het geheele rijk 14225 zelfmoorden voor of 22 per duizend. Diep-treurig Maar dan deelt de statisticus verder mede,, dat bjj de katholieken v,eel min der zelfmoorden voorkwamen dan ^ij de niet-Katholieken. Zoo bedroeg b.v. het aantal zelfmoorden in *°ruisen in! het tijd vak 18911900 op 10.000 Protestan ten 2.47 en op een gelijk getal Katho lieken 0.93. Dat over den zelfmoord. Een ander Duitsch statisticus, Stoeff- ler, geeft cijfers over den zop mogelijk nog grooteren gruwelden kindermoord. Hii constateert n.l. dat bit de Katholie ken het geboorte-percentage het grootst is. Over het jaar 1910 bedroeg dit n.l. bij de Kaiholieken 23.3, bij de Protestan ten 25.8 .en bij de Israëlieten .16.8 ge boorten op 1000 inwoners. Deze cijfers bevestigen weer wat men noemt: de cultuur-historische waarde van het Katholiek geloof, de waarde, die het Katholiek geloof heeft voor de beschaving en de maatschappij Te .ten den godsdienst. Op een vergadering te Leiden beklaag de de sociaal-democraat Wubaut de ar beiders, omdat deze gebukt gaan onder de belasting op verbruiksarcikelen, als suiker en petroleum. Maar, zoo zeide hij, denkt nu niet, dat wij dit onrecht spe ciaal aan de christelijke regeering moe ten wijten. Neen, de liberalen hebben wH in hun program s.taan, dat er geen belasting moet geheven worden van ar tikelen voor het dagelijksch gebruik, maar die leuze is nooit verder gekomen dan dat program Heel eerlijk alléén had de heer Wöbaut er nog bij kunnen zeggen, dat het juist de liberalen zijn geweest en niet de christelijken die de ge wraakte belastingen hebben ingevoerd. Maar toch, de bekentenis heeft reeds, zooals ze daar door den spreker gedaan is, werkelijk waarde Mochten n.l. daardoor de oogen wor den geopend van hen, die nog me en en, dat de socialisten zich niet richten tegen den godsdienst! Waarom anders toch trek ken zij te zamen op met de liberalen tegen de Christelijken, waarom anders dan om den godsdienst te bestrijden Niet omdat zij de liberalen zoo sympa thiek, zoo nauw verwant vinden aan hun politieke beginselen. De sociaal-demo craat Wiibaut heeft het nog eens duide lijk verklaard. Wij zijn er hem dankbaar voor BUi I LNLANl Al. IE HE"..* GVERAICIIT. De Turken geven nu ook zelf toe dat de strijd op Gallipoli ongunstig voor hen verloopen is. Vol gens den correspondent van de „Daily News" erkennen Zij een verlies van 5000 man in den tweedaagschen strijd. In het officieele Turksche relaas van het ge- gift onder de levenden aan den Com mandeur van het Haarlemsche Huis. De kapel was echter in 1501 bouwvallig en daarom bouwde de Commanderij' een nieuwen met verschillende altaren, die in 1505 was voltooid en toen werd ge consacreerd. De nieuwe kapel was be halve aan de H. Maagd ook toegewijd aan den H. Pantaleon, den bescherm heer der Ridders van Rhodus. In 1484 deed de Commandeur van Sit Jan te Haarlem vrijwillig afstand van zijn waardigheid. In zijn plaats werd ge kozen de pastoor van 'Zoeterwoude. Nu zou de gewone loop van zaken geweest zijn, <jat heer Johan Willem Janssen zijn parochie zou hebben verlaten. 'Doch hjj: werd commandeur en pastoor tegelijk, na bekomen dispensatie. Hij wilde zich n.l. niet van de parochie losmaken om haar later des te gemakkelijker aan de Com manderij' te verbinden. Om de gewone kerkelijke bediening te vervullen, werd te Zoeterwoude een geestelijke als vice- cureit aangesteld (we zouden kunnen zeg gen onderpastoor) en als zoodanig ont moeten we in 1494 heer Symon Jan Reyers. Uit een verklaring, in dien tijd gegeven omtrent den toestand der ge- meente, blijkt, dat er ongeveer 100 haard- I steden waren en dat de zaken de laatste jaren niet te best stonden. De inwoners I leefden van den veeteelt, en boter en kaas vecht wordt dit echter niet ernstig ge noemd, omdat het plaats had buiten de linie van Boulair, waar de voornaamste strijdkrachten zijn samengetrokken, maar het was belangrijk omdat het toonde dat de nieuwe troepen niet zoo goed het vuur doorstonden, als blijkbaar verwacht was. Uit Sofia wordt aan de „Lokal-Anzei- ger" geseind: Uit Moestafa pasja ver neem ik uit goed ingelichte bron, dat de Turksche nederlagen qp het Gallipoli schiereiland zeer gevoelig geweest zijn. Niet de Bulgaren, maar de Turken gin gen bij Kawak aanvallend te werk. Ter wijl de Bulgaarsche cavalerie aan de kust van de Zee van Marmora patrouil leerde, om het landen van Turksche troe pen te verhinderen, wierpen de infante rie en d,e artillerie den vijand terug. Deze trok in den beginne vrij ordelijk terug, doch toen de intusschen verzamelde ca- vallerie der Bulgaren aan het hoofd van de vervolging kwam, veranderde de te rugtocht van de Turken in een .wanorde lijke vlucht. De Bulgaarsche cavallerie •richtte onder de vluchtelingen groote slachtingen aan. Terwijl de kansen dus reeds slecht staan, kómt nu ook het bericht, dat men wil trachten Servische troepen vanGriek- sche schepen op 'Gallipoli te landen en voorts dat de Grieksche bevolking van Gallipoli en omgeving benden vormt om den strijd tegen de Turken te aanvaar den. Wat aangaat den toestand in Adrianopel wordt van Turksche zijde algemeen be weerd, dat de stad het nog wel eeni ge weken zal kunnen uithouden. De Tur ken zijn vol vertrouwen dat het garni zoen een stormaanval zal kunnen weer staan. De „Matin" weet echter te vertellen dat de toestand er donker uitziet. Adria nopel heeft nog slechts yoor een week proviand, en die bestaat hoofdzakelijk uit kaas en aardappelen. Het vleesch is op, zout en petroleum zijn al lang op. Door 't eenzijdige voedsel zou onder de bevolking in hevige mate saheurbuik heerschen. Het bombardement wordt in volle he vigheid doorgezet en moet belangrijke schade aanrichten. Zooals men weet zou- drn de vreemdelingen gaarne de benarde veste verlaten of zien dat een neutrale zone werd aangegeven waar zij veilig zouden zijn. De Bulgaren hebben gchter op dit verzoek afwijzend geantwoord. en wees er op dat het nog nooit was voorgekomen dat consuls of andere pers onen verlof hadden gekregen een bele gerde plaats te verlaten. Ook maakten rnstige beweegredenen het den Bul- gaarschen generalen staf onmogelijk de vreemden-kolonies te Adrianopel te la ten vertrekken of een onzijdige wijk voor hen of te palen, daar niemand er voor in kan staan dat „bij vergissing geen granaten in die wijk zullen vallen, waaruit voor de militaire overheid groo te moeilijkheden zouden kunnen voorko men. waren weinig waard. De achteruitgang uer bezittingen wordt toegeschreven aan extra-belastingen en aan de omstandig heid, dat de twee Godshuizen al het aangelegen land aan zich trokken. We moeten aannemen, dat deze verklaring de zaken wel een beetje donker kleurt, want ze moest dienen voor.. het hef fen van belastingen. In 1507 kwam 'er nader verband tus schen de parochie en de commanderij te Haarlem, want evenals andere paro chies, werd die van Zoeterwoude met goedvinden van den Paus bij de com manderij ingelijfd. Tot de parochie behoorden tienden. Wanneer die ontstaan zijn, is niet be kend, maar er is een tiendènboek van 1474, ofschoon ze toen waarschijnlijk reeds lang bestonden. Er wordt daarin gesproken van tienden van koren, van •lammeren, een bepaalde som voor ëen veulen, een duit voor een ifalf, van 'elke tien ganzen één. Het vermeldt tienden o.a. Van Gelderswoude, Weipoort en Westeinde, die toen dus al bestonden, bewoond waren en onder de parochie behoorden, die dus vrijwel dezelfde op pervlakte moet gehad hebben als nu. Het aantal communicanten bedroeg in 1514 ongeveer 340. In 1512 is er een twist geweest over de tienden, waarop ridder Willem van Waarschijnlijk is deze weigering wel bedoeld om drang op de mogendhecfen uit te oefenen, opdat zij de Porte nog maals zouden trachten te bewegen de stad over te geven. Overigens zegt men van Bulgaarsche zijde een spoedige capitulatie te ver- wachten. Geneeskundigen en verplegend personeel staan gereed met materiaal naar de stad te vertrekken. Een gevaarlijke dweepzucht is het Comité voor Eenheid en .Vooruit gang bezig gaande te maken met het doel de geestdrift van het volk vo^. den oorlog aan te wakkeren. Dit doel trach ten ze te bereiken door het openbaar mar ken in de bladen yan afgrijselijke ven- halen over de wreedh.eid van de Christe nen in Macedonië. Het heetv dat daar een half millioen Muzelmannen omge bracht zijn. Verder worden eiken .dfig in de moskeeën predikatiën gehouden, om te betoogen dat de oorlog in wer kelijkheid een kruistocht is en dat de Islam door de zwakke samenstelling Van het kabinet bedreigd wordt. Deze beroering wekt eenige ongerust heid tot in diplomatieke kringen toe. De vreemde oorlogschepen, die van Kon- stantinopel waren vertrokken, beginnen terug te keeren. Algemeen is men van meening dat de val van Adrianopel klaarheid in den toe stand zou helpen scheppen. Naar Skoetari worden nu ook Servische troepen gediri geerd om een 'beslissende aanval te doein. De „Wiener Alg. Ztg:" schrijft naar aanleiding hiervanHet ware te wen schen, dat dit plan niet tot uitvoering kwam en een nutteloos bloedvergieten vermeden zou Worden, want 'hoe dieze be storming ook uitvalt, cian het l.ot van Skoetari zal niets yeranderd worden immers, wat er ook gebeure, Skoetari zal in alle gevallen tot den nieuwen Al- baneeschen Staat behooren. Als men bedenkt, dat in diplomatieke kringen op het oogenblik het lot van Skoetari het onderwerp van ernstige on derhandelingen uitmaakt, dan kan men' in de verklaring van het genoemde blad wel een soort openlijke verklaring zien, hoe Oostenrijk over de kwestie denkt en welk standpunt de Oostenrijksche re geering inneemt Het behoeft daarbij niet gezegd, dat dit standpunt algemeene instemming vinden zal Inmiddels schijnt het tusschen de Ma- lissoren en Montenegrijnen yveer goed te worden. De koning, aldus wordt uit Cettinje gemeld, heeft gisteren in het hoofdkwartier een afvaardiging van Ma- lissoren ontvangen, die hem hun hulde kwamen betuigen. De koning bedankte hen voor hun „po gingen ten gunste eener vereetbigfing met Montenegro. De Malissoren verklaarden dat niets hen van Montenegro zou kuninen schei den en dat alle in het buitenlarid ver spreide berichten over een beweging te gen 'Montenegro onjuist warent Zij voeg- Boschhuizen aanspraak maakte. De pas toor werd in 't gelijk gesteld. Van de volgende pastoors is niet veel bekend. In 1574 stond hier heer Van Oossanen, die den 2en October van dat jaar te Haarlem stierf. Op dienzelfden dag werd de kerk door de Staatsgezinden verbrand. Er werd een opvolger gekozen, doch of hij veel gelegenheid zal gehad hebben, zijn geestelijk ambt hier uit te oefenen, valt te betwijfelen, want reeds in 1574 was er in Zoeterwoude een pre dikant gevestigd, die tot 1597 zijn dienst werk gedaan heeft in „zekere huysinge, staande in Zoeterwoude" en het is ons van elders bekend, hoe de belijders der nieuwe leer bij de invoering van den veranderden Godsdienst van Staat zoo veel mogelijk trachtten te beletten, dat de parochies der Roomsch Katholieken met 'hun priesters nevens hen bleven bestaan. Zoo zal dus waarsohij'nlijik ook. wel hier van overheidswege de uitoefe ning van den Kath. Godsdienst belet zijn geworden, maar dat het er niet bleef ontbreken aan Roomsdhgezinden, blijkt uit het feit, dat de Hervormden in 1597 het koor der oude kerk op de toen nog bestaande fundamenten ten laste d er parochianen (dus Katholieken) heb ben doen optimmeren. Het overige ge deelte is in 1655 en 1656 herbouwd. (Wordt vervolgd.)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1913 | | pagina 1