Tweede Blad, behoorende
bij De Leidsche Courant
van Zatêrdag 10 September.
Uit de Pers.
0|>schuiving naar links.
De (A. R.) „Standaard" bëVaffe
•ónder dit opschrift een interessant arti
kel, waaraan Wij het Volgende ondee-
tien.
Naar aanleiding! van die rapporten, die
lover dett stand der socialistische béwie-
ging in verschillende landen aanf het In
ternationaal Congres te Kopenhagen
[werden voorgelegd, maakte de „Kölni-
sche Zeitung" eenige dagen geleden de
bpmerking, dat de sociaal-democratie in
f)uitschland tamelijk Wel een geïsoleer
de positie inneemt.
In schier alle overige landen toch
lieemt men waar, hoe dé socialisten er
zelfs niet van verre aan denken, om1,
bij het najagen van allerlei theoretische
Utopieën, uit het oog te Verliezen wat
jvoor de arbeiders van direct nut kan
!Zijn.
Enkel to het rijk van Keizer Wilhelm
houdert de socialisten nog v,ast aan grau
we theoriën. En nu is het wel waar,
lÜat de regeering een zoodanig ,.,Libera-
ïismus" ontbeert, dat tegemoetkomend
jwerkt, fftaar feit blijft dan toch, dat de
sociaal-democratie zich in Frankrijk en
in Italië, in Noorwegen ert in Engeland,
handelbaarder voor de regeeringen toont,
dan in Duitschland, waar ze van geen
(transigeeren weet*
De groote vraag ïs tnu maar, of dit
zoo blijven zal. De „Kölnische" zelve
spreekt van een onverkwikkelijk-scherpe
Verhouding en legt er dlan den ïiadtuk
op, dat in alle liberaal geregeerde
landen de sociaal-democraten zich tot
jm ede werking bereid betoonen.
Als dus de regeeringen in de Duitsche
Staten zich eens wat liberaler aanstelden,
allicht dat dan ook de revolutionairé
heeren wat water in hun wijn zouden
|doen.
't Is niet onmogelijk, gelet ook op
jiet voorbeeld van Baden en Hessen
[maar toch gelooven we dat de zaak die
per moet worden opgevat. Het is den
echten sociaal-dlmocraten niet om gou
vernementeel© vriendelijkheden of libe
rale inschikkelijkheden te doen, maar om
de macht, om de bereiking hunner oog
merken. Zien ze nu kans om door minder
starre houding meer succes te bejagen,
(dan laten ze de gelegenheid niet onge
bruikt. Dan worden ze even opportunis
tisch als welke groep ook van de ge
hate bourgoisie.
Men zag het ten onzent, men zag het
in België en Frankrijk voor dezen. Eens
in de macht, zullen ze tenslotte een gou
vernement wel tot de lang geweigerde
Concessies weten te dwingen, of mis
schien zelve naar de teugels kunnen grij
pen.
Uit dat oogpunt bezien jou is het van
zoo groot belang, of het öok in Duitsch
land waar immers de wasdh-edhtiel
socialisten huizen, de trouwste aanhan
gers der Marxistische leerstellingen! v—
tot een al gemeen e samenwerking komen
Zal van alle partijen links.
Onmiskenbaar doen zich overal teeke-
Het Passiespel te Oberammergau.
2)
TWEEDE GEDEELTE.
Van de gevangenneming in! dén Hof va,n
Olijven tot de veroordëeling door Pilatus
De proloog met het koor komen voor
het tooneel.
De .proloog spreekt over detn vreten
selijken nacht dien de Heiland zal door
brengen. De versmading van alle zijden.
;Een vrijmoedig antwoord aan den hooge-
priester Annas zal beloond worden met
een ruwen kaakslag. Hij vergelijkt dit
tooneel met Micheas, die aan koning
Achab de waarheid zeide en ook door
een kaakslag gehoond werd
Het koor en de solist zingen over den
strijd in Gethsemané begonnen, over al
les wat Jesus in zijn doodsangst op den
Olijfberg» geleden heeft.
Terwijl het scherm opgaat, zingt het
koor over Achab, die in woede ontstak,
toen de profeet heni dë yvaarfreid voor
hield. Het tooneel stelt in levende beel
den de profeet met den koning Achab
voor.
Nadat het scherm' is gevallen, komt
'Annas, de hoogepriester, voor zijn pa
leis. Hij heeft hier een gesprek met een
vanzijn dienaren hij ïs er ongerust
over, dat hij nog niets naders van .Je
sus' gevangenneming gehoord heeft. Hij
Zendt zijn dienaar uit om! nadere be
richten in te winnen. Spoedig daarna
komt een bode met het bericht, dat zij
judas hebben gezien; dat alles naar
iwensch is afgeloopen en dat de Gali
leër gevangen is. Annas verheugt zich
óver deze tijding en noemt zich nu met
vreugde de hoogepriester van het uit
verkoren volk.
Vier Pharizeërs komen binnen en ver
tellen den hoogepriester dat de wensch
Van den hoogen raad is vervuld. Annas
zegt tot Judas, die met hen was binnen
gekomen „Uw naam zal in onze jaar
boeken een eervolle plaats innemen. Nog
voor het feest moet de Galileër sterven".
Judas ontstelt .en vraagt: „Sterven?
Sterven
nen voor, dat idle rangschikking der par
tijen een wijziging ondergaat, en het
gevolg daarvan zal Wel zijn, dat de ko
mende verkiezingen voor den Rijksdag
geheel anders zullen uitvallen dan die
van 1907, !Het toenmaals met kunst- en
viegWerfc door Von Bülow in elkander
gezette „nationale bloc" ligt reeds lang
uiteengeslagen. Het stoelde op geen
principieelen wortel. Nu idieelt weer het
smadelijk zoo genoemde „zWart-blau-
We" bloc de lakens uit.
Allerlei andere factoren Werken er
Voorts toe méde om het gevoel van on
voldaanheid over het huidige regeerings-
beleid te steikén, en de sociaal-demo
craten hebb'en er prachtig slag van, om
1de malcontenten voor hun wagen te
spannen. Bij elke tusschentijdsche ver
kiezing wonnen ze een stuk terug van het
door hen in 1907 verloren terreinze
tellen nu reeds vijftig leden in den
Rijksdag, en gaan er stout op dit cijfer
te verdubbelen, als de generale stembus
geopend wordt. Maar zullen ze zóó sterk
vooruit boeren, dan moeten hun massa's
stemmen van de gehate „bourgeoisie"
toevallen. Ze moeten het dan hebben van
de ontevredenen uit radicale en liberale
kringen.
Iets anders is het natuurlijk, of dë
leiders zich voor een combinatie durven
spannen, die al wat links staat omvat.
De socialistische aanvoerders houden
zich voor het uiterlijk groot. Er zijn libe
ralen èn liberalen. De conservatieve na
turen onder hen, die den strijd tegen
'de revolutionaire partij in hun vaandel
geschreven, liggen onder den ban, maar
met de werkelijke liberalen willen de so
cialisten bij herstemmingen en voor be
paalde politieke handelingen wel saam-
werken. Geen onvoorwaardelijk isole
ment dus. De liberalen die er geschikt
toe zijn, zullen zij, de sociaal-democra
ten, gaarne gebruiken
Ook van liberale zijde geeft men hoog
op, nóg hooger zelfs van zijn
zelfstandigheid. Een leider als Basser-
mann hoorend, zou men haast zelfs gaan
meenen, dat er van eenige samenwerking
met zwart nóch rood sprake kan we
zen.
Edioch, ook hier is de afstand tus-
schen theorie en practijk gansch groot.
De leiders kunnen wel adviseeren tot
bedachtzaamheid' en de partij straks be
sluiten tot ongerepte zelfstandigheid^
aan de kiezers is per saldo toch de be
slissing. En nu ligt in de jongste over
winningen der socialisten reedis een
vingerwijzing, dat de liberale kiezers den
Rubicon zonder aanzeling overtrekken.
De partij zal dus wel, wil ze niet
haar invloed op haar aanhang verliezen,
een eindweegs mee moeten gaan met de
thans heerschende politieke stroomir.g.
Dit staat trouwens al vastmet het
zwart-blauwe bloc wijst ze elk saamgaan
beslist af. Maar hoe nu, als het ergens
komt te staan tusschen een niet onge
vallig conservatief en een sociaal-demo
craat? Steunt ze dan den eerste, dan
blijft er van haar onafhankelijke positie
tegenover rechts niet veel over, en ont
houdt ze zich, dan is dit feitelijk reeds
een bevorderen van de kansen der revo
lutionairen, die al moeilijk méér kunnen
verlangen.
Aan waarschuwende stemmen tegen
een mogelijke stembus-coalitie van libe
ralen en socialisten ontbreekt het niet.
Men ziet terdege goed in, dat op den
Annas antwoordt: „Zijn dood staat
vastgesteld." Judas zegt nu: „Voor zijn
leven en bloed wil ik niet verantwoorde
del ijk zijn, daartoe heb ik hem niet over
geleverd. Wee mij, wat heb ik gedaan.
D i t wilde ik ,niet, d i t wil ik niet."
De vier Pharizeërs antwoorden hierop
„Gij moogt dit willen of niet, hij moet
sterven".
Een dienaar komt den hoogepriester
berichten dat de Gevangene voor het
huis wacht, hij vertelt ook alles ,wat in
den hof van Olijven is gebeurd.
Zij leiden Jesus binnen.
Annas ondervraagd den Gevangene.
Jesus. blijft zwijgend voor hem1 staan;
alleen als er gevraagd wordt naar zijn
leer en zijne leerlingen, antwoordt Hij:
„Ik heb steeds openlijk gesproken, on
dervraag degenen, die mij gehoord heb
ben, zij weten wat ik gezegd heb".
Hierop geeft een dienaar van den hoo
gepriester Hem een kaakslag, zeggend:
„Antwoordt gij zoo den hoogepriester'
Jesus zegt daarop: „Als ik iets mis
zegd heb, zeg het mij, heb ik echter goed
gesproken, waarom slaat gij mij?"
Annas beveelt Jesus weg te voeren en
zegt: „Ik ben den booswicht moede".
Hij zegt tot de priesters dat er in
den vroegen mórgen nog eene vergade
ring van het Synëdrium zal gehouden
worden. Jesus wordt door de bende
weggevoerd de poort uit langs de straat,
zij duwen en hoonen Hem' onder het
voortgaan.
Petrus en Johannes sluipen 'dé poort
door en dwalen rondom' het huis van
Annas, zij spreken er met elkander over,
hoe het toch met den Meester afgeloo
pen zal zijn. Zij zijn angstig, omdat zij
niemand vóór noch in het huis bespeu
ren. Een dienaar van Annas vertoont
zich buiten en vraagt hen Wat zij hier
zoeken in dit nachtelijk uur.
Petrus en Johannes antwoorden dat zij
een menigte lieden door de Cedrons-
poort hier langs zagen trekken en dat
zij hen volgden om' te zien Wat er ge
beuren zou. De dienaar zegt dat er een
gevangene is binnen-geleid, die echtjefr
reqds na,ar. K&ipha^ gezonden is*
dtiur de soc.-democratie al het profijt
van dit saam'gaan hebben zal.
Hoeveel er ook zij aan te m'erken op
de politiek der conservatieven, die voor
al de beide laatste jaren zeer schadelijk
is geweest voor de staatkundige ontwik
keling des Rijks, de sociaal-democratie
blijft toch de grootste vijand van volk en
vaderland'. En wat vooral niet mag ver
geten wordeneen groot deel van de li
berale kiezers, die er zich eenmaal aan
hebben gewend, met toestemming van dé
leiders der pajrtij, een socialist te stem
men en hem als een minderen vijand te
genover een „burgerlijk" candidaat te
beschouwen, zijn voor het liberalïsfme
verloren. Men heeft dan, zoo liet nog
onlangs een liberaal politicus zich uit,
dioor zijn valsch parool aan die sociaal
democratie versche troepen toegevoerd1,
die in haar gelederen blijven zullen, ook
omdat heel de stroom'onzer ontwikkeling
zich snel voortspoedt naar de uiterste
oppositieen het liberalisme heeft
er het nakijken van.
Toch, spijt al deze waarschuwingen,
staat het wel vast, dat de massa der libe
rale kiezers tegen den overgang niet zal
opzien en zich door geen argumenten
van zedelijken of vaderland li even den
aard zal laten weerhouden van eeni
steunbieden aan rood'. De eens zoo fie
re liberale partij wordt er mee ontzield',
tot slippendraagster van de sociaal-de
mocratie verlaagd, maar de link. jlie ele
menten malen daar niet om, en de lei
ders mógen toezien. En al komt het ook
nog niet tot een hecht bloc, dat loopt
van Basserman tot Bebel, het spreekt,
voor de opschuiving van de liberale en
radicale elementen boekdeeien, dat hun
voorkeur geven aan de partij ,van 'de
„Umsturz", die van „Reform" nog niet
weten wil zooals de socialisten elders,
zooal niet een vanzelfsheid, d&n toch
een groote waarschijnlijkheid >yordt ge
acht.
Kerknieuws,
Uitvaart Pastoor B. M. v. Lijnschooten.
In de Mozes en Aaron werclen eergis
terenavond de Metten der Overledenen
gezongen voor den zielerust van den zoo
plotseling overleden pater B. M. van Lijn
schooten pastoor te Amsterdam.
Onder groote belangstelling van paro
chianen werden gistermorgen te 91/2 uur
de Lauden gezongen waarna de plechtige
uitvaart werd gecelebreerd door den zeer-
eerw. heer L. M. J. van Lijnschooten,
pastoor te Naaldwijk, en broeder van den
overleden.
Nadat het H. Misoffer was 'geëindigd
werd de lijkrede gehouden door den
zeereerw. pater de Graaf.
Diepe droefheid, zoo zeide de gewijde
redenaar, overstelpte de harten der paro
chianen, en vair zoovelen, die den bemin
den overledene tijdens zijn weldoend le
ven hier op aarde gekend hadden, toen
zijn droeve doodstijding zich verspreidde,
zoon van St. Franciscus vooral uitmuntte
Sprekeitherinnerde hoe hij als een ware
zoon van Franciscus vooral uitmuntte
idoor goedhartigheid en aller genegenheid
verwierf.
Vooral in Ideze parochie van den H.
Antonius was hij de vriend van armen en
geringen; die bedrukt tot hem kwamen
wist hij te bemoedigen en op te beuren.
Na de H. Absolutie, verliet de lijkstoet
Petrus zegt: „Wij willen verder den
rust niet verstoren en gaan stil onzen
weg". Zij verwijderen zich en ga,an naar
het paleis van Kaiphas.
De proloog en het koor kom'en weer
voor het tooneel. De Proloog spreekt
over de verbitterde vijanden van Jesus,
die nu Zijn rechters geworden aijn. Dat
Jesus alles zwijgend zal aanhooren, ook
zelfs zijn doodvonnis. Hij vergelijkt dit
tooneel bij Naboth, in het oude Verbond
die ook döor valsche getuigen als gods
lasteraar werd veroordeeld, zoo ook Je
sus wiens eenige schuld i> waarheids
liefde en weldoen.
Hij vergelijkt Jesus ook Wet Job, die
een voorafbeelding is van de zachtmoe
digheid', waarmede Jesus den hoon en
spot zijner vijanden zal verdragen. De
solist en het koor zingt over hetgeen
Jesus te lijden zal hebben in dezen
bangen nacht bij Annas en Kaiphas. Het
scherm gaat op, in levende beelden ziet
men nu de steeniging van Naboth, die
geknield ligt, de handen ten hemel ge
heven. Het koor vervolgtZooals Naboth
door een valsch en eed' veroordeeld
wórdt, zal ook Jesus door logentaal,
maar vooral door haat veroordeeld wor
den. Zij eindigen met een vermanin'g,
dat ieder die in de wereld heerscher is,
steeds de gerechtigheid in acht moet ne
men.
Het volgende koor zingt over Joby
die dóór een ieder verlaten en bespot,
zelfs door zijn vrouw en vrienden, toch
waarlijk meer medelijden verdiende. Zij
herhalen meermalen in solo en in koor:
„Ach, welk een wensch! vol ge
duld betrouwt hij alleen op God, geen
klacht komt over Zijne lippen." Zij ver
gelijken dit beeld bij dat van den lij
denden Christus en zien Hem in diepen
smaad vernederdden Man van smarten.
Terwijl zij dit zingen gaat het scherm
op. In levende beelden ziet men hier
Job op de vuilnishoop, bespot en ver
smaad dloor allen die hem. omringen.
Het volgende tooneel vertoont tWeer
-eea zituiua ym dm feeeges ,^a,d &aj-
te ongeveer half twaalf het Godshuis, naar
het kerkhof d!e „Liefde", waar die zeerèer-
waardje pater Duiiusveld, vertegenwoordi
ger van den JHoogEerw, pater Provinci
aal, (de beaardiing verrichtte. Achter de
baar volgden vele eerw. heeren geeste
lijken, waarondier Mgr. Jansen, benevens
een deputatie van'de vereeriiging tot Wel
dadigheid van "den 'Allerh. (Verlosser,
waaronder wij nog opmerkten mr. E. v.
cL Bogaert
Pater Ant. SChrMder S. J.
Naar wij vernemen zal e. k. Zonkfag,
te IO1/2 uur, in de kerk van dën H. Fran
ciscus Xavertus de wel eerw. pater Ant.
Schrader S. J. den dag herdenken, waar
op hij vóór 25 jaar voor de eerste maal
mocht opgaan tot het altaar. Voorzeker
zal het den jubliaiis niet ontbreken
aan de deelneming en belangstelling)
van zoo velen, die te Kuilenburg,
Katwijk e n Sïttard ondier 'zijne lei
ding hebben gestaan. Groningen, Nij
megen en Amsterdam het voorwerp
zijn geweest van zijn apostolische ijver
en zielzorg; of wel in tallooze retraites
en volksmissies door zijn oorspronke
lijk en meesleepend redenaarstalent voor
God zijn gewonnen, of in de deugd be
vestigd en op dén weg naar hoogere
volmaaktheid geleid en vooruitgezet. Be
ware God den wakkeren priester-missio
naris nog jaren lang tot welzijn vaji|
honderden, en in 't bijzonder tot hoo-
geren bloei van het Apostolaat des Ge-
beds, waartoe hij als hoofdbstuurder
voor Nederland reeds zoo krachtig heeft
bijgedragen.
Kunst en Wetenschappen.
De afdeeling d'er Koninklijke A ka de-
mie van Wetenschappen, bestemd voor
de taal-, letter-, geschiedkundige en wijs-
geerige wetenschappen, zal op Maandag
den 12den dezer te Amsterdam hare ge
wone vergadering houden.
De agenda meldt o. m.
Verslag van prof. H. Kern te Utrecht
en prof. J. J. M. de Groot te Leidien
over een missive van Z.E. dSi minister
van binnelandsche zaken betreffendë
transcriptie van Chineesche woorden.
Mededëeling van prof. Snouck Hur-
gronje te Leiden omtrent dé te Rome
gehouden vergadering van de Internatio
nale Associatie der Akademiën.
Verslag van prof. J. te Winkel te Am)-
sterdam over het te Maastricht gehouden
Nederland'scli taal- en letterkundig Con
gres.
En eene korte mededëeling van prof.
U. Ph. Boissevain te Groningen over een
Hadrumetijnsche munt in de verzame
ling der Akadëmie.
Rechtszaken.
Een contract-quaestie.
Het kantongerecht te Dordrecht ver
oordeelde destijds Albert Creameries limi
ted, om; aan dien heer P. G. Krafft, te
Dordrecht, te betalen f71.738.76, met de
wettelijke renten en de proceskosten.
De „D CL." verneemt, dat de veroor
deelde maatschappij van dit voinnis in
hooger beroep is gekomen bij de arron-
dissements rechtbank te Dordrecht.
Den directeur van de Creameries werd'
zijh overplaatsing aangezegd naar een der
phas zegt zich gelukkig te gevoelen dat
met den Galileër alles zoo naar wensch
is gegaan. Hij spoort de vergadering
aan om zonder uitstel de zaak voort te
zetten, zeggende„De raadslieden zul
len zoo aanstonds komen, ik ontbood1 ze
hier. Ik ga onmiddellijk het verhoor van
den gevangene beginnen en terstond'
daarop zal het vonnis worden uitgespro
ken."
Allen antwoorden„De God' onzer va
deren zegene al uwe schreden".
De getuigen worden binnen geleid en
na hen de Gevangene, die voor Kaiphas
wordt gebracht. Kaiphas zegt op waar-
digen toon tot Jesus: „Gij zijt dus De
gene, die den ondergang der synagoog
wilt voorbereiden. Gij hitst het volk op
tot ongehoorzaamheid, Gij schendt den
Sabbath, Gij veroorlooft U zelfs gods-
lasterende woorden en werken. Hier
staan eerbiedwaardige mannen, die de
waarheid dezer beschuldigingen door
getuigenis willen bekrachtigen. Hoor zë
aan, dan moogt ge U verdedigen als ge
kunt.
Nadat dë getuigen de verschillende be
schuldigingen hebben gezegd', vraagt
Kaiphas aan Jesus: „Wat antwoordt gij
daarop
Jesus zwijgt.
Kaiphas herneemt: „Welnu, hoor mijn
woordIk, de hoogepriester, bezweer
U bij den levenden God: Zeg het, Zijt
gij de Messias, dë Zoon Gods
Christus antwoordt: „Gij zegt het, ik
ben het".
Nu roept Kaiphas uit: „Hij heeft God
gelasterd. Wat hebben wij nog getuigen
noodig. Wat dunkt U
Allen roepen: Hij heeft den dood
verdiend'.
De verschillende straffen op dëze be
schuldigingen die in de wet van Mozes
zijn voorgeschreven, worden nog voor
gelezen, daarna wordt het doodvonnis
uitgesproken. Kaiphas gebiedt aan dg
wacht om Jesus op te sluiten en te be
waken.
Nadat Jesus is weggevoerd, zegt Kai
phas tot de priesters en schriftgeleerden
dat het noodig is v^sjbe^den voort te
filialen in ihet buitenland!. Hij weigerde
dit aan (te nemen, omdat zijn contraat
hem dlaartoe niet verplidit Als gevolg
van deze (weigering werd hij ontslagen»
De directeur vroeg daarop schade vergoe
ding^ dte hem 'door den fcajitonreditet
ott bovengenoemde (som werd toegewe
zen, Zijnde (djn salaris over het tijdstip^
waarvoor hij contractueel bi) de Creame
ries verbonden waa.
Melkvervalsching,
Voor de Rotterdamsche rechtbank fa
de zaak IbehandleM' van J» [V-, 50 jaar^
landjbouwer te (Waddin xv e en, dooj
de rechtbank (te Rotterdam veroordeeld
tot een weck gevangenisstraf wegens 't
afleveren van versche volle melk, .wetendfq
diat dae (drinkwaar (door bijvoeging van
water vervalscht was en die vervalsching
verzwijgende. Geëischt was 3 maanden.
Beklaagde, döe erkend had, de melfi
te hebben aangelengd met water zoo
genaamd spoelwater, waarmede de em
mers werden omgespoeld 1kreeg ,vaq|
Üen president, jnr. IJülshoff, een ernsti
ge vermaning voor zijn slechte (hande
ling, welke de president veel erger acht
te dan gewone kleine diefstallen en "klei
ne mishandelingen, mét ihet oog op "dié
benadeeling der gezondheid van de velen
die zulke melk koopen, denkende goedé
gezondie melk te krijgen. In dieze inelkj
die aangelengd twas mét water uit een
regenput, was "6 pet water geconstateerd
Uit het getuigenverhoor bleek, dat be
klaagde vroeger kaasboer was geweest
en dat bij die kaasbereiding water wordt
gebruikt, terwijl |de emmers, waarin de
melk werd overgebracht bij beklaagde
steeds werden omgespoeld met water uit
den regenput een afgedekt en put en
dit spoelwater dan bij d\t kaasbereiding in
de melk kwam.
"Procureurngeneraal'*mrl.- Reitsma miste
in het vonnis Ser rechtbank die bepaling
dat het vonnis zou worden openbaar ge
maakt Tot weglating daarvan achtte hij
geen reden (aanwezig, want juist die
openbaarmaking ïs in het algemeen be
lang. Voor hetgeen 'de strafmaat aangaat
zich overigens aan"*s hofs oordeel refe-
reerenide, requireerdie (die procureur-ge
neraal, dat jaan het vonnis (zal worden
toegevoegd de Jast tot openbaarmaking
der uitspraak ën overigens tot bevesti
ging van het vonnis k quo.
"De verdediger, mr. E. J. J. van der
Heyden, aidvocaat te Rotterdam, achtte
Izeer zeker objectief beschouwd*, het mis
drijf van art 330 Strafwetboek een 'zeer
ernstig misdrijf. Maar in casu is er veel
aanleiding voor verschooning van bekL,
De afnemer dier melk immers is niet be
nadeeld, want beklaagde gaf hem een
zeer ruime maat op de honderd liter
eenige liters meer en evenmin is dq
Mgemeene gezondheid in casu "benadeeld
daar hier geen vervalsching met sloot
water heeft plaats géliad, waardoor zoo
veel besmettelijke ziekten worden over
gebracht doch alleen aanlenging met zui
ver regenwater. .Daarbij komt, dat be
klaagde steedis kaasboer is geweest en
het is een vaste gewoonte bij de kaasbe
reiding het omspoelsel der melkvaten bij
de melk te werpen omdlat, toch later de
vloeistof van Ide vaste bestanddeelen ge
scheiden wordt. Beklaagde's vrouw as
nu pas gestorven en daarom hield bekt
op met {iet maken van kaasi. Maar de ou
de kajasibereidingsmethode was op zijn
boerderij in stand geblevenhet om -
gaan. En allen zeggen: „Wij zullen niet
rusten, voordat Hij ter dood is ge-
bracht".
Kaiphas wijst er op, dat het dood
vonnis door de gansche vergadering be
vestigd moet worden, dat de Gevangen©
onmiddellijk daarop naar Pilatus moet
worden gebracht, opdat deze het vonnis
bekrachtige en late voltrekken.
Allen roepen: „God geve het"J
Nadat deze zich allen verwijderd heb
ben, komt Judas weer voor het tooneel,;
hij openbaart zijn bange voorgevoelens.
Het woord bij Annas gesproken: „Hij
moet sterven", vervolgt en kwelt
hem. Neen, neen, zoover zullen zij niet
komen om zijn Meester te veroordee-<
len en h ij zou er de schuld1 van dragen.
In het huis van Kaiphas kan hij er wel
naar onderzoeken. En na eenig dralen,
gaat hij het huis van Kaipahs binnen.
Wanneer het scherm' wederom opge
haald is, stelt het tooneel het binnenhof
van Kaiphas voor.
De dienstmaagd' noodigt de wacht,
idie Jesus bewaakt, uit om binnen té
komen en zich bij liet vuur te warmen.
Zij voldoen aan haar verzoek. Johannesi
en Petrus komen hier ook. Eenigen van
de wacht en ook de dienstmaagd her
kennen Petrus als een leerling van Je
sus. Hij ontkent dit tot tweemaal toe,
en de derde maal bevestigt hij zijn ge
zegde met een eed. Eenige oogenblik-
ken daarna wordt Jesus door het bin
nenhof geleid en ziet naar Petrus, dia
Hem verloochende. Jesus ziet Petrus^
deze barst in tranen uit en betreurt zijrf
diepen val.
Jesus wordt weggeleid en Petrus blijft
alleen over. In zijn alleenspraak smeekt
hij God om vergeving. Hij vervloekt zijn
schandelijke ontrouw en herinnert zich,
wat Jesus hem jn het laatste Avondmaal
gezegd had'. Hij belooft voortaan ge
trouw te zijn en hoopt op de vergiffe
nis van zijn besten Leermeester.
Als het scherm weer opgaat, zijn dé,
soldaten bezig met Jesus te bespotten^
dpor heui eee koningsmantel om te Ram*.