ie Jaargang. No. 110. Petrus Leyten. BUITENLAND. Bureau OU DES SINGEL 54, LEIDEN* Interc. Telefoon 935. Postbus 6. DIT BLAD VERSCHIJNT ELKEN DAO, UITGEZONDERD ZON- EN FEESTDAGEN. DE ABONNEMENTSPRIJS bedraagt met GRATIS POLIS Ongevallen-verzekering en het GEÏLLUSTREERD ZONDAGSBLAD voor Leiden 9 cent per week, 1.10 per kwartaal; bij onze agenten 10 cent per week, f 1.30 per kwartaal. Franco per post t L50 per kwartaal. Afzonderlijke nummers 21/, cent, met Geïllustreerd Zondagsblad 5 cent. De ADVERTENTIEPRIJS bedraagt van 15 regels 0.75, elke regel meer 15 cent ingezonden mededeelingen van 1—5 regels 1.50, elke regel meer 30 cent, met gratis bewijsnummer. Bij contract aanzienlijke korting. Groote letters naar plaatsruimte. Kleine Advertentiëngevraagde betrekkingen, huur en verhuur, koop en verkoop (geen handels-advertentiën) 15 regels 25 cent, iedere regel meer 5 cent; aangeboden- betrekkingen 1—5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Dit nummer bestaat uit TWEE bladen. DOOR DE OENADE QODS EN DE GUNST VAN DEN H. APOSTOL1SCHEN STOEL BISSCHOP VAN BREDA, Hnlsprelaat van Z. H. Paus Plus X, Assistent- Bisschop bij den Pauselijken Troon, aan de Geestelijkheid en de Geloovigen van ons Bisdom. Zaligheid en vrede in den Heer! Een der grootste rampen van den te- ttenwoordigen tijd, B. O., is de slechte lectuur; een ramp zoo groot, dat een [wereldkenner, als de onsterfelijke Paus Leo XIII, de slechte pers brandmerkte Hds de hoofdoorzaak van den treurigen toestand, waarin de wereld gekomen is. [En wanneer men nu ziet, hoe de slechte fectuur voortdurend in omvang en ver dorvenheid en schaamteloosheid toe neemt; wanneer men bedenkt, hoe ze al tijd meer aftrek en gretiger lezers vindt; .wanneer men zoo dikwijls hoort en leest yan ongelukkigen, die als slachtoffers van ide slechte lectuur vallen, en nadenkt over de verwoestingen in huisgezin, in Kerk !en Maatschappij door haar aangericht; dan, B. G., vraagt men zich wel eens met langst en ontzetting af, welk eene toe komst de slechte pers nog eenmaal aan de wereld bereiden zal, en zou men ge neigd worden het woord te herhalen van leen der grootste schrijvers uit de vorige eeuw: het vreeselijk wapen, de pen in Ibezoedelde handen, zal aan "de wereld den ondergang berokkenen 1). Dit alles overwegende en daarbij niet onkundig van het treurige feit, dat deze •verderfelijke besmetting zich ook over ons bisdom altijd meer uitbreidt, hebben LWij het Ons ten plicht gerekend, w in een herderlijk schrijven tegen de slech te lectuur te waarschuwen; en, in onze bezorgdheid voor uw tijdelijk en eeuwig geluk, roepen Wij u toe: B. G., ducht toch het gevaar der slechte lectuur! En gij, ouders en oversten, beseft en be tracht wèl uw duren plicht, om met groo te waakzaamheid over de lectuur uwer kinderen en onderhoorigen te waken! De H. Kerk, B. G., die de zending ontving, aan alle volkeren de leer van Christus te verkondigen en allen voor te houden, dat zij door het geloovig aan nemen en trouw naleven dier leer hunne eeuwige bestemming moeten bereiken, de :H. Kerk heeft nooit opgehouden tegen de slechte lectuur met alle haar ten dien ste staande middelen strijd te voeren. Niet Zonder reden, B. G. De slechte lectuur immers was te allen tijde een der groot ste gevaren, waardoor geloof en goede Zeden werden bedreigd, en een der ge- duchtste wapenen, waarvan de Satan zich Idoor alle eeuwen heen in zijn strijd te gen de Kerk bediende. Slechte boeken toch zijn stille verspreiders van het kwaad •en leermeesters in bederf en goddeloos heid; leermeesters, te gevaarlijker, om dat ze overal zoo gemakkelijk binnen dringen, omdat hunne onbeschaamdheid Zoo groot is en de gelegenheid, om naar 3ien te luisteren, ieder oogenblik open- istaat. Slechte lectuur, B. G.> is de leer school van den duivel, waar de vijand Van ons geslacht zijne leer predikt, zijne belangen verdedigt, zijnen aanhang vormt len kweekt, met het rampzalig gevolg dat hij misschien nergens ter wereld be ter slaagt, om het Godsrijk op aarde af breuk te doen en zielen voor tijd ien !eeuwigheid ongelukkig te maken. Te recht yverd daarom de slechte lectuur reeds door den H. Joannes Chrysostomus de ondergang der Kerk geheeten. Nu was ier waarschijnlijk nooit «eïi •tijd, B. G., waarin voortdurend zooveel verderfelijke lectuur over de wereld ver spreid werd, als in onze dagen. Het is als een zondvloed, die ons overstroomt, en onmogelijk kan men zich ook slechts een flauwe voorstelling maken van de ontzaglijke massa slechte lectuur, die iede- ren dag in den vorm van boeken, bro chures, tijdschriften en nieuwsbladen, de wereldpers verlaat, om het tegenwoordig geslacht met de meest heillooze beginse len en de schandelijkste leer te vergif tigen. Het ongeloof en de zedeloosheid, Zoo zegt een .schrijver onzer dagen y .vloeien met volle stroom en door de dui- i^iideii fanalen der hdsche pers. en ver spreiden zich over de geheele wereld., Men zou zeggen, dat de ongodsdienstig heid en het bederf een complot hadden gesmeed, ten einde in de zielen te ver woesten al wat de eeuwen aan geloof en braafheid daarin met zooveel zorg heb ben gekweekt 2). En waar nu de vijan den Gods een zoo rusteloozen ijver ont wikkelen, daar wendt ook de H. Kerk meer dan ooit haar gezag en haar invloed1 aan, om het hachelijk gevaar af te we ren daar houdt zij niet op, hare kinderen te waarschuwen, te vermanen, af te schrikken en te herinneren aan de stren ge wet, door haar in zake slechte lectuur uitgevaardigd. Wij zeggen: de strenge wet. Immers het kan u niet onbekend zijn, B. G», dat er eene kerkelijke wet bestaat, waardoor slechte lectuur streng verboden wordt, waardoor zelfs tegen bepaalde slechte boekeu de zwaarste ker kelijke straf is vastgesteld. Helaas! dat er zoo dikwijls onder de Katholieken worden gevonden, die wei geren .naar de stem der Kerk te luiste ren en er niet voor terugschrikken, in een zoo gewichtig punt het streng verbod der Kerk te overtreden! Maar bedenken de zen dan niet, dat zij zich grootel'ijks schul dig maken in de oogen van God? Beden ken zij niet, dat, wie niet luistert naar de Kerk, God zelf versmaadt? Weten zij niet, dat zij zich bezondigen, door zich roekeloos bloot te stellen aan een ge vaar zoo dreigend als dat der slechte lectuur? Herinneren zij zich niet het woord van God, dat wie het gevaar be mint, ook in het gevaar zal omkomen?3) Twijfelt er niet aan, B. G.wanneer slechte gesprekken, naar de verzekering der H. Schrift, de goede zeden beder ven 4)veel zekerder zullen de goede zeden en met haar godsdienstzin en ge loof, en schaamte en onschuld, en eer baarheid en eergevoel en alle edele ge voelens van het inenschenhart in de slech te lectuur hun ondergang en hun graf vinden. Vreest daarom de slechte lectuur, B. G.Bedenkt het toch wel: één slecht 'boek is in staat eene onschuldige ziel te bederven ;en een geheel leven te ver woesten. Houdt .u, daarom in nederige volgzaamheid aan de vermaningen en voorschriften der Kerk, en laat daarbij niet na in twijfel en onzekerheid den raad en de voorlichting in te winnen uwer geestelijkheid. Zij zijn u door God als zielzorgers en geleiders op den weg der zaligheid gegeven; zij hebben ten plicht te weten en u te zeggen, wat voor uwe geestelijke belangen al dan niet dien stig ismaar aan u de plicht hen te vol gen en u zeker niet in een zoo gewich tig punt aan hunne leiding te onttrek ken. En opdat nu onze vermaning te ze kerder en overvloediger vrucht zou drar gen, wenschten Wij nog een oogenblik in enkele bijzonderheden te treden, om U tegen een paar bepaalde soorten van lectuur te waarschuwen. En dan denken Wij op de eerste plaats aan zekere vlugschriften, 'brochuurtjes en losse blaadjes, die tegenwoordig zoo dik wijls in grooten getale worden verspreid en waarin, hetzij dwaling en ongeloof, hetzij de verderfelijke leer van socialis me en anarchisme, hetzij de zedeloosheid met hare schandige middelen en prak tijken onderwezen en aangeprezen wor den. Waakt daartegen, B. G., en zorgt dat ze uwe huizen niet binnendringen. Waakt bovenal tegen die ontuchtige pamfletten, ware voortbrengselen der hel, opdat uw afschuw niet vermindere van de zonde, die onder Christenen zelfs niet mag ge noemd worden, opdat de reinheid uwer familiezeden geen schade lijde en verlo ren ga, opdat ge niet door drogredenen misleid, geoorloofd en recht zoudt gaan heeten,' wat in Gods .woord als wraak roepende boosheid staat aangeduid, en het kwaad, dat helaas! als een verwoes tende kanker voortwoekert en geheeüe landen dreigt te ontvolken,- zich ook niet onder ons volk uitbreide Oft da tweede plaats, B. G.f waar schuwen Wij u tegen de romantische lec tuur. Wat zou het een geluk en ieene weldaad voor duizenden zijn, en hoe zou den geloof en zedelijkheid, en godsdienst zin en plichtbesef en ware ontwikkeling cr wèl bij' varen, indien de roman-lec- tuur meer en meer van de leestafels ver dween, om voor betere en degelijker bole- ken plaats te maken! En aldus spreken de, B. G., hebben Wij niet alleen het oog op de bepaald slechte romans; neen,- m&a,E Wjj dg dige verdichtsels en lichtzinnige liefdes histories, zonder eenigen wetenschappe- lijken grond, zonder eenige nuttige strek king, die wel eens onschuldige romans worden geheeten en die daarom dan ook zeker in zooveel huisgezinnen aangetrof fen worden. Immers ook het lezen van zulke romans moet ten zeerste ontraden en afgekeurd worden. Behalve toch dat ze dikwijls den toest der christelijke ze denleer niet kunnen doorstaan, dienen ze daarenboven nergens toe, dan om de ver beelding op te zweepen, den geest met dwaze gedachten en plannen op te vul len, het hart te verweekelijken, het ge moed, het jeugdige gemoed vooral, den lust voor degelijke lectuur, ja voor iede re nuttige inspanning te benemen, eti dikwijls de verwachtingen der voortref felijkste opvoeding te verijdelen. Daar om moeten dan ook ouders en oversten het zich tot een heiligen plicht rekenen alle dergelijke lectuur te weren, en hunne kinderen en onderhoorigheden daartegen afkeer en vrees in te boezemen. Maar, B. G., wat zullen Wij u zeggen van het verderf en gevaar van die boeken, welke ten volle den naam van slechte romans verdienen? Van die hemeltergende ge schriften, waarin de goddeloosheid met de zedeloosheid wedijveren? Waarin door schrijvers, dikwijls van onmisken baar talent, maar altijd zonder zeden en geloof, zonder eer en geweten, de zonde, de schandelijkste bij voorkeur, voorge steld en onderwezen en aangemoedigd en verheerlijkt, ja als een heilig men- schenrecht opgevorderd wordt? Waarin alles tot zonde opwekt en alles wordt weggecijferd, wat van de zonde zou kun nen afschrikken: bewustzijn van schuld, vrees voor verantwoording en straf, het bestaan zelfs van een God en van een an der leven? Waarin eindelijk, door het wegvagen van het onderscheid tusschen zedelijk goed en kwaad, het loochenen der vrijheid van den menschelijken wil en de leer van een allesdwingend nood lot, de zonde tot een onmogelijkheid ge maakt wordt? Welken naam zullen wij aan dergelijke boeken geven? Zullen Wij ze noemen eene doodelijke pest? een zeker werkend vergif eene heillooze bron van rampen en euveldaden? Dit kan niet twijfelachtig zijn, B. G.indien zedeloos heid en ongeloof tegenwoordig zoo schrikbarend om zich heengrijpen; indien Wij het aantal misdaden en misdadigers jeugdige vooral, met den dag zien toene men; indien zoo menig jongeling in ver twijfeling de hand slaat aan zijn eigen leven; indien zoo menig ontaarde zoon en diepgevallen dochter verdriet en schande brengt over het ouderlijke huis: dan is een der hoofdoorzaken van al dat kwaad te vinden in het lezen van slechte ro mans. Eindelijk, B. G., nog een laatste woord; om u te waarschuwen tegen de kranten- lectuur. Wat Wij daarover op het hart hebben, en gaarne uitvoeriger hadden ont wikkeld, vatten wij saam in dit ééne: leest uitsluitend Katholieke, leest hoegenaamd geen andere nieuwsbladen. Weest eerstens geen lezers van zoo genaamd neutrale kranten. Behalve toch dat neutrale krantenlectuur op den duur neutrale menschen kweekt, leveren die bladen nog, om allerlei correspondenties, beoordeelingen, aanbevelingen, adverten ties en feuilletons, die er in worden aan getroffen, maar al te dikwijls een gevaar op voor deugd en zedelijkheid. Weest nog minder lezers van socialis tische bTaden. Daardoor toch zoudt ge gevaar loopen te worden aangetast door de zich altijd verder uitbreidende besmet ting van ontevredenheid met uw lot en af keer ien haat tegen hooger geplaatsten en door de fortuin ruimer bedeelden; en izoudt gel u allicht laten verlokken mede te gaan verlangen en streven naar toestan den,' die nooit of nimmer verwezenlijkt kunnen worden. En deze onze waarschu wing gaat niet sléchts tegen die socia listische bladen, welke strijden met open vizier; neen, maar ook tegen "die andere, welke, onder voorgeven trouw aan de Katholieke beginselen, ja niet zelden met een beroep op de kerkelijke en Pause- seKjke .uitspraken, en onder betuiging van eerbied voor en onderwerping aan de kerkelijke overheid, dezelfde verderfelij ke leer verspreiden; en die, wel verre van misbruiken uit te roeien, misstanden te Verbeteren en den minderen stand op te heffen, daarentegen niets doen, dan ontevredenheid zaaien, den een tegen den [ander in het harnas jagen, den eerbied I ondermijnen en bij dat alles niet zelden veel meer denken aan eigen belang, dan aan het dienen der zaak van hun even- mensch. Wacht u, B. G., voor deze wol ven in schapenvacht: om den huichelach- tigen schijn, waarin die bladen zich hul len, zijn zij dikwijls nog gevaarlijker dan de eerste. Op de derde en laatste plaats, B. G., weest vooral geen lezers van nieuwsbla den, die als bepaald vijandig tegen de H. Kerk bekend zijn. Wij bedoelen die' kran ten, waarin wat een Katholiek het dier baarst en heiligst is, onophoudelijk door het slijk wordt gesleurd, en die voortdu rend spot en leugen en laster slingeren naar de Katholieke kerk, hare leer, hare instellingen, hare gebruiken, hare bedie naren. Hoe is het mogelijk, zoo vragen Wij ons dikwijls af, dat één Katholiek dergelijke bladen lezen wil? dat er zelfs Katholieken worden aangetroffen, die zich bij voorkeur door zulke bladen laten voorlichten? die er wèl voor durven uitkomen, ja, er groot op gaan, lezers van die bladen te zijn, maar zich scha- nten zouden, als lezers van Katholieke bladen bekend te wezen. Waar, zoo vra gen Wij, waar is hier het Katholiek be wustzijn? Waar het katholiek geweten? En wat moet er op den duur bij zulke (Ka tholieken van katholiek denken en voelen en van de katholieke practijk terecht ko men? En nu zegge men niet, dat men om zijne zaken bepaalde ons vijandige bla den .niet missen kan: de tijd, B. G;., dat die reden, althans voor sommigen, gelden kon, js voorbij en, naar Wij ho pen en wat God geve, onherroepelijk voorbij. Hiertoe echter, dat is tot verzeke ring en bestendiging der zoo gelukkig verkregen uitkomst, is algemeen mede werking der Katholieken noodig en blijft hun steun onontbeerlijk. En daarom, B. G., vermanen en bidden wij u: steunt de katholieke, dat is, uw eigen pers, en ont houdt iederen steun aan de niet-katholie- ke, met name aan de u vijandige pers. Regel, nog eens, moet het worden: in katholieke handen, in katholieke huisge zinnen geen andere dan katholieke bla den. Iedere katholiek rekene zich dat tot plicht van eer! Ieder katholiek achte zich daartoe gehouden uit liefde voor de goe de, groote, katholieke zaak! Ieder ka tholiek erkenne daarin een wezenlijken plicht van geweten: om het gevaar, dat jhij anders loopt aan zéden en geloof, om het slechte voorbeeld dat hij geeft; om de ergernis, die hij sticht; om den steun dien hij onthoudt aan de goede en verstrekt aan de slechte pers. Moge dit ons woord ernstig ter harte genomen en in echt katholieke daden omgezet wor den! Wij willen niet eindigen, B. G., zonder een enkel woord over den heiligen Vas tentijd, die aanstaande is. Beijvert u allen, om te treden in den geest der H. Kerk en dien tijd door boetvaardigheid en ge bed tot een God welgevallfgen tijd en dagen van zaligheid te maken. Onder houdt naar uw vermogen de kerkelijke vasten- en onthoudingswet; .woont meer dan uaar gewoonte de H. Mis en d,e kerkelijke diensten bij en nadert dikwijls, zoo dikwijls mogelijk tot de H. Tafel des Heeren. ,Ten slotte verzoeken wij dringend uw gebed voer Kerk en Vaderland, voor O. ,H. Vader den Paus, voor onze geëer biedigde Koningin en geheel het Konink lijk .Huis, voor geheel uwe geestelijke en wereldlijke overheid, en ook voor Ons, die eenmaal voor uwe zielen reken- schaap zullen moeten geven 5). En zal dit Ons Herderlijk Schrijven op de gebruikelijke wijze op den Zondag Quinquagesima, in al de kerken van ons Bisdom en waar verder gewoon, van den Predikstqei worden voorgelezen. f P, LEIJTEN, Bisschop van Breda, Op ïast Van Z. D. Hoogwaardigheid, L, DE MEULEMEESTER, Secretaris. 1) L, Veuillot 2) C. Dirks S. J. 3) EccL III, 27. 4) I Cor. XV, 33 5) Hebr. XIII, 17. Gegeven ,te Breda, dien' 3 Februari 1910. Engeland. |De firtna Vickers Sons en Maxim heeft van de Britsche admiraliteit opdracht Aen gi.oqt luchtschip te\ bouwen. Het zal slechts een paar metec korter worden dan de laatste Zeppelin en: de bemanning zal bestaan uit 6 man. Dei machines zijn 200 P.K. sterk. De snelheid moet 64 K.M. per uur bedragen. Het luchtschip zal bestemd worden voor ver-: kenningsdiensten, explosiestoffen meevoe ren en apparaten voor draadlooze telegra phic bevatten. Over den bouw wordt ge zwegen. De afzonderlijke deelen worden, zóó vervaardigd, dat zelfs de arbeiders; zich geen denkbeeld van de constructie kunnen vormen. Frankrijk. De berichten omtrent den watertoeH stand luiden verre van rooskleurig. i De Doubs steeg gisteren elk uur ft r c.M. te Voujeaucourt en 20 c.M. te Islc- sur le Doubs. Montbeliard en Andin- court, welke plaatsen reeds zoo zwaai( beproefd werden, lijden opnieuw aan' overstroomingen. De aanhoudende re gens doen intusschen de rivieren wassen' ook in de departementen Cher en AllieiV Het smelten van de sneeuw in de Vo gezen heeft eveneens een plotseling was sen ten gevolge gehad van het het wa* ter van Maas en Moezel. Te Nancy ia; de Maas in enkele uren 1.80 M. boven het normale peil gestegen en het was1- sen houdt aan, zoodat men vreest, dat het lagere deel der stad opnieuw zal overstroomen. Spanje. De Katholieken en de aanstaande verkiezingen. De kardinaal-aartsbisschop van Tole do, heeft een herderlijken brief aan de Spaansche Katholieken gericht, waarin; hij hun het bij de a.s. verkiezingen te volgen richtsnoer voorschrijft Aan dit schrijven ontleenen wij het volgende 1. In alle practische gevallen wanneer,, het openbaar welzijn eischt, moet men; op het altaar des vaderlands en vani den godsdienst zijn persoonlijke inzich ten en partijtwisten ten offer brengen;1 daarbij kunnen de partijen blijven be staan en niemand zal hare oplossing! verlangen. 2. Van niemand kan de toetreding tot een zekere politieke partij als het ver vullen van een gewetensplicht geëischt - worden. (Natuurlijk is hier alleen sprake van partijen ,die de grondbeginselen van; godsdienst en vaderlandsliefde huldi gen). Inderdaad op zuiver politiek ge bied kan men verscheidene gerechtvaar digde meeningen koesteren, zoo bijv. over de uitoefening van het wereldlijk! gezag, enz. 3. Altijd moeten wij er echter naar, streven, 'om, wanneer het geldt de be langen van godsdienst en vaderland te behartigen, alle weldenkende menschen te vereenigen, om te zaïnen daarvoor in de bres te springen. Deze vereeniging is geen religieuse vereeniging, geen broederschap of een school, maar zij wordt geregeld door een toevallige voor bijgaande, doch practische gedragslijn^ die door de omstandigheden en behoef-' ten noodzakelijk is geworden. 4. In practische gevallen moeten wij met de hulp van deze vereeniging doch, ook zonder liaar, aan het algemeen wel- zijn en de verdediging van onzen gods.-j dienst bij de verkiezingen medewerken, niet alleen door het stemmen van onzej eigen candidaten, maar ook yan alle an-; dere, die waartxirgen geven voor gods dienst en vaderland; verder moeten wij: steeds zorg dragen dat een zoo groóV mogelijk aantal van zulke candidate^ van welken stand zij ook z^ijn, gekozen' wordt, en dat alle partijen en personen, daarheen streven. Waar dit niet moge lijk is moet men zich met omzichtigheid en overleg met alle anderen verstaan^ die voor minder geschikte candidatenj opkomen en zooveel mogelijk garanties!' van hen eischen om het goede te be-! vorderen en het slechte tegen te gaan. Zich van stemming te onthouden, is niet' betamelijk, noch loffelijk, behalve in en kele omstandigheden zou onthouding een verraad aan godsdienst en vaderland be-, teekenen. 5. Deze gedragslijn moet zoowel bij de parlements als provinciale en ge meenteraadsverkiezingen gevolgd wor den. De politiek der Katholieken; (moet' een staatkunde van eenheid, niet vang tweespalt en verzwakking zijn. 6. In twijfelachtige gevallen', die k&W reet of indirect godsdienstige dangelft*

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1910 | | pagina 1