41 KEG Veertig jaar Residentie Orkest Komende huldiging en herdenkingsconcert Opvallende, lenige tekeningen Mej. Wesseling, een nieuw talent bel ,bneeiiwvLok - ds Eskimo wimmevldtji Don Carlos" moet zijn plaats in het opera-repertoire hebben „Joonk bij Joonk" Geldige bonnen LAAT CEEN LICHT ONNODIG BRANDEN Ook geallieerde druk op Zwitserland FRIESCH GEBH.TEN HOEVE <4^ tandpasta, met dispergon tegen tandsteen St Veertig jaren Haags muziekleven met een eigen orkest Het is een pe riode met een wisselvallige eigen ge schiedenis. Wording en strijd om het bestaan hebben de historie van het Residentie Orkest altijd gekenmerkt Want de geboorte van het ensemble was met zijn oprichting in 1904 nog niet voltooid: er is altijd een zlchzelve steeds verjongende groei geweest en nog in het heden is de wordingsge schiedenis niet afgesloten. Andere symphonie-orkesten in ons land. men denke aan het Concertgebouwofkest en aan de Rotterdamse Philharmo- nie. hebben sinds lang hun eigen stijl j gevonden en dat kan van het Resi- dentie Orkest niet worden gezegd. 1 Wellicht komt dat, omdat het nim mer gelukkig is geweest met zijn di- reciet, nimmer gelukkig met zijn po sitie als orkest van de meest cosmo- politische cn tegelijk burgerlijk-sno bistische stad van ons land. Vele diri gentenwisselingen en de steeds wis selende eisen van beurtelings een stads en een badplaatsenconcert te moeten vertegenwoordigen hebben het ver hinderd direct een eigen karakter te ontwikkelen. Een verkeerd opgevatte orkestpolitiek, die haar heil zocht in een ongebreideld systeem van bui tenlandse gastdirigenten en klinkende namen van solisten, gaf het een kleine tien jaar geleden bijkans een musische doodsteek. Eerst in het he- den kan worden gezegd, dat de eigen lijke wording van het orkest als musische persoonlijkheid haar beslag begint te krijgen. De leidende hand van overheidswege maakt thans ge leidelijk goed. wat er in veertig jaar verkeerd gestuurd is. Levenskracht En desondanks: een jubileum. Daarom: welk een levenskracht. Want als de energie niet van binnen uit was gekomen, had het orkest dit herdenkingsfeest waarschijnlijk niet beleefd Er was altijd concurrentie van Amsterdam, van het begin af aan. toen het selecte genootschap der Diligentia Concerten weigerde het jonge Haagse orkest, door Henri Viotta met bijzetting van alle zeilen tot stand gebracht, voor zijn concert reeksen te accepteren. Men leze er de zojuist verschenen brochure van een van de oprichters, dr. P. Molenbroek, op na. die de strijd om het bestaan ln de eerste jaren schetste in ..De geboorte van het Residentie Orkest". Het was een deel van de Haagse bur gerij dat zelf verhinderde, dat het ensemble het centrale punt van het Haagse muziekleven kon worden en het is nog niet zo lang geleden, dat de toonaangevende kringen de con certen van het Concertgebouworkest in Den Haag leegkochtcn, terwijl het e:gcn ensemble het met halflege zalen moest doen. Het ligt thans gelukkig achter ons. mede dank zij het wijze beleid van enkele huidige regerings organen, die de sanering van het Ne derlandse orkestwezen met kracht hebben aangepakt. Het Residentie Orkest moest- het eerst van allen aan de maatregelen geloven. De laatste drie jaar hebben bewezen, dat zulk een ingrijpen nuttig was. Meer dan orit tevoren dingt het orkest thans naar de centrale positie in het Haag se muziekleven en naar de gunst van c!e eigeh stadgenoten en het slaagt d ar buitengemeen goed in. Nu blijkt, c' t het heus de harten van het I .agse publiek sneller kan laten klop pen en nu een gedeeltelijk vernieuwd publiek zijn waardering niet meer door ongeordende zucht naar het bui- tensteedse en buitenlandse laat lei den. krijgt men de moed en de drang om de waarlijk vrije kunstzinnige ont plooiing door te voeren. rel Lemcke. Het moet voor deze kern van oud-gardisten wel prettig zijn de huidige opgang van het orkest, dat zij door de stormen heen hun beste krachten gaven, mee te maken. Na Blij verschiet Er waren jaren, dat men bedenke lijk het hoofd schudde over de toe komst van het Residentie Orkest. De orkestmusici, ook hier in vele op zichten het kind van de niet sluiten de rekening, behoorden wel eens tot de hevigste schudders. En toch be horen zeven van hen in het bijzonder tot het jubilerende gezelschap, om dat zij bij her komende herdenkings concert van Woensdag 24 Mei mede de huldiging voor hun veertigjarig dienstverband in het orkest in ont vangst zullen nemen. Het zijn de violisten Bram de Roo en Willem Graaf, de cellist Willem Wegerif, de klarinettist Frans Weiter. de fagot- tist Herman Voerman, de trombonist Ludwig Schweitzer en de tubaïst Ca- Klavier-duo De Jong-Flipse DEN HAAG, 18 Mei. Het jongst gevormde pianopaar Netty de Jong en Marinus Flipse heeft zich thans "ook aan Den Haag voorgesteld met een kort recital in Diligentia. dat een bevredigende be langstelling mocht boeken. Na een programma te hebben aangehoord, waarin een geheel overbodige bewer king van Twee koralen van Bach voor twee klavieren verbaasde en enig wei nig gehoord werk van Tarenghi, Go- dron cn Infante verheugde, komt men .tot de slotsom, dat hier een uitmun- .tend ensemble is gevormd, dat bij volgehouden samenwerking hoog kan stijgen. Dac daarbij nog enkele moeilijkheden moeten worden over wonnen. is duidelijk. Zo lijkt de pe- öaalwerking nog weinig afgestemd op homogene klankwaarderingen en de hier ontstane ongelijkheden kun nen sommige unanieme uitingen haar kracht wel eens ontnemen. Boven deze periodiek optredende ver vloeiingen rijst een rhythmtsche eensgezindheid, die weldadig is en een volkomen afgewogen aanpassing van aanslag behoort mede tot de aangename sensaties. St. Saëns' Va riaties op een thema van Beethoven was een waagstuk, want deze muziek, die inspiratie! hoge eisen stelt, ver draagt het op één na beste niet. Onder de huidige weergave leek het werk dan ook iets vergeeld. Maar de belangstelling voor de verdere ver richtingen is intensief gewekt. WILL G. GILBERT. Bonte avond bij N.D.K. DEN HAAG, 18 Mei. Ware het niet tengevolge van een bereidwillig inspringen van Neder landse kunstenaars, dan zou de Bonte Avond van de Haagse afd. der Ncd. Duitse Kuituurgemeenschap cia- nig in de war zijn gelopen De gasten van het Duitse Theater konden door ziekte niet verschijnen en thans hoorde men Julia de Gruyter ln haar onverbeterlijke voordrachten, waar onder het sappige proza van „De Witte en de papegaal" weer een ere plaats innam. De illusionist Jan Hagoort liet verrassende trucs zien en Ans He3terman, danseres van sympathieke allure, nam de aanwezi gen mede op de werveling van haar lichtvoetige kunst. Henk Dorel van ae Kameropera kwam ditmaal met lich te kost en mocht met o a. een lied van Tosti veel bijval oogsten. Een avond van lichte kunst, die door het ensemble van Harry van Os muzikaal geschakeld werd. WILL G. GILBERT. alle moeilijkheden doemt dan toch eindelijk het blije verschiet op, dat hun in hun ambtsperiode meermalen zo onbereikbaar moet hebben gesche nen. Na de strijd om het bestaan is nu gekomen de strijd om het hart van het Haagse publiek. Dat hart ls nu gewillig en misschien zelfs al reeds veroverd. Doch niemand denkt er aan thans op de veertigjarige lauwe ren te gaan rusten, want de verove ring moet blijvend zijn. De toekomst is mooi. wanneer men zich er altijd van bewust blijft, dat bestendigheid geen bloem is, die vanzelf maar bloeit. Technisch meesterschap van Desta en Menen LEIDEN. 18 Mri. In de Schouwburg gaven de Parijse danseressen Desta en Menen, klein kinderen van een Amharische prin ses. een dansavond. In vele opzichten kreeg men hier iets zeer bijzondere voorgezet, want zelden zag men zulk een volmaakte techniek als die welke de jonge zusters zich eigen hebben weten te maken. In Parijs, waar zij hun opleiding ontvingen en waar men een perfecte scholing als van zelfsprekend beschouwt, laten zij het gemiddelde product van de ballet school zeker ver achter zich. Bliksem snelle pirouettes verlenen haar kunst een tollend effect, dat de weerstand van de materie overwonnen schijnt te hebben. Men denke hierbij niet aan de vederlichte verplaatsing, want die is er niet. Maar die verplaatsing is zeldzaam ongeremd en met ont stellend gemak volgt op elke bewe ging het tegenwicht der verstilling. Naast enkele getweeën uitgevoerde dansen, zoals de speelse Japanse dans en de kleurige Perzische dans. die beide van oorspronkelijke exo tische motieven gebruik maken, dan sen beide een solo-repertoire, waarbij Desta zich de sterker expressieve kracht toont. Haar Spitzen-vaardig- heid grenst aan het wonderlijke in de Czardas en in het geestige Tic-toc- choc op muziek van Couperin. Pikan te sierlijkheid kenmerkt het handge baar en de armheffing van Menen, die het oog met een lieve Pastourelle en een felle Zigeunerdans bekoorde. Laar de lofzang vergezeld gaan van de opmerking dat van enig streven naar een diepe plastische uitdrukking niets merkbaar is. Elk spoor van ver innerlijking is in deze kunst afwezig en wellicht daarom welt de qualifi- catie „edelvaudeville" naar dc lippen. Men smoort do uitdrukking, omdat dit geheel toch zo aanvaardbaar is. Fraaie kledij ademde de geest van Parijs. Willy Meeuwisse begeleidde naar behoren en vulde de pauze met een zestal soli. WILL G. GILBERT DEN HAAG. 18 Mei. Het doet ons genoegen met enthou siasme te kunnen schrijven over een nieuwe verschijning in het Haagse kunstleven, namelijk over mejuffrouw R. Wesseling. die op het ogenblik haar eerste tentoonstelling in de Kunstzaal „Plaats" houdt. Na van 1933 tot 1936 in Amsterdam onder Jurres. Westermann e.a. te hebben ge werkt, ging zij voor twee jaar naar Wenen verder studeren. Zij komt nu voor de dag met een reeks zeldzaam verzorgde tekeningen, waarvan de vroegste uit 1935, de laatste uit 1944 dateert. In de vroege werkstukjes, zoals „Electra" of het kleine „Oud vrouwtje", zit direct al een gloed, een puntigheid en een ver bluffende technische vaardigheid, die bewondering afdwingt, vooral omdat het hier helemaal niet om een school se werkwijze gaat. Prachtig zijig en fluwelig ls het simpele zwart-wit op gewerkt. geen aarzelingen, geen stun teligheden en gelukkig ook geen lege knapheid, waaruit door te veel gemak de spanning, de inspanning is ge- wèken. De „Paljas" is even een poging naar het. grotere en meer omvangrijke. Ook in de „Zieke kip" en in de „Mummie", resp. uit 1938 en 1937, is een streven naar meer breedheid op te merken. Dan schijnt het wel, dat. mej. Wesse ling een periode van lichtelijke on zekerheid doormaakte. Haar wijze van tekenen verijlt wat, even dreigt misschien een zekere nuffigheid, bij voorbeeld in de door ons overigens wel degelijk gewaardeerde landschap jes met bomen. Vroegere gestrengheid en soberheid maken plaats voor zil verige effecten, die even aan een geraffineerd spel reken. Maar dan is er de tekening van de „Fazant", zo groot, zo sterk, en vooral ook de „Aronskelk", waar zij helemaal boven het pietepeuterige en al te nette uit komt en een magistrale kracht ont plooit. zowel wat de breed gehouden vorm als de bijzonder fors en eerlijk neergezette zwarten en witten betreft. Met vreugde begroeten wij dit de buut van een nieuw talent, dat on danks enkele beïnvloedingen toch een groe mate van ongereptheid vertoont. De tweede exposant in dezelfde kunsthandel is Herman Berserik. De Franse schilder Utrillo is wel het voornaamste voorbeeld, waarnaar Berserik zich blijkt te richten, hoe wel Matisse en Dufy «het. zogenaam de Fauvisme dus) niet vergeten wor den. Frisse, wat gechargeerde kleu ren, daarin, contrasterend, het na vrante van kale bomen, het. mar kante van schaduwige jalouzieën, ijzeren hekjes, schuttingen, balcon- leunlngen en telefoondraden, inge krast met de achterkant van de pen seel. Men kent deze specifiek Franse vrijheid van beweging. Het is nog wat ongelijk werk. Het witte oplei dingsschip b.v. is nog te gewild naïef, het doet daardoor houterig en ietwat stuntelig aan. Maar de doeken „Franse ambassade", „Huis te Ar ras", „Bloeiende bomen" zijn pret tige, voortvarende stukken werk, ge tuigend van durf en ook voldoende van het. speelse, het luchtige. Meer eigenheid, meer het naar voren wor stelen der eigen persoonlijkheid zal hier verrijking brengen. Deze tentoonstelling duurt tot 1 Juni. Kunsthandel Willemsen met grafiek In kunsthandel W. J. Willemsen, Korte Poten 11, ls dan nog werk te zien van W. Mlnderman: tekenin gen en schilderijen. Wij wijden graag enkele woorden aan deze kleine tentoonstelling, waar vooral de tekeningen door hun ragfijne nauwkeurigheid en gevoeligheid van lijn opvallen. Er ls een oude brug bij met een hek en in het verschiet rechts enkele huisjes en telefoon palen, zo bijzonder goed en altijd lenig weergegeven, dat men hier het gevoel heeft met iemand te doen te hebben, die zich meer moest ophou den met de grafiek. Van de schilde rijen munt het grote, vroege stilleven met witte kom uit door vastheid en kunde. De latere kleine doekjes, land schappen voorstellend, zijn wel is waar eigener, maar toch dreigt hier iets schablone-achtlgs. Zij hebben een leuke kleur, die ons ontegenzeg gelijk oharmeerde. Het komt ons echter voor, dat deze wyze van zien en schilderen moeilijk verder te ont wikkelen zal zijn en op de duur mls- Directeur: H. J. Kerkmeester, Bus- sum; hoofdredacteur; Hendrik Llndt. Amsterdam; plv. hoofdredacteur; Ir. A H. de Haas van Dorsser, Haarlem; binnenland: J. v. Grieken; Illustratie en opmaak: R, Kampstra; volkscul tuur en kunst: M. Wolters; muziek: G. K. Krop; sport: J. J. Llber; adver tenties: A H. Lemmers, allen te Am sterdam. K 113 ff J mm ff Tekeningen en net de nonrfliirinenlM Roman door Manfred Hausmann 84) „Au, voor de donder!" riep Peter op de grond liggend. „Niks tegen te doen!" Hij ging overeind zitten cn wreef zijn kuit. „Je zult eens zien hoe die je ertussen neemt. Jumbo' Daar kan jij ook niet tegen op!" „Zo?" „Hier. help me een handje! Prach tig! Merci! Daarnet maakte ik me kopzorgen, dat Je hem dadelijk tot moes zou slaan, maar nu kunnen jullie gerust gaan bakkeleien. Het kan helemaal geen kwaad, wanneer Je eens fatsoenlijk op je tabernakel krijgt!" „Zo?" „Eerst voorover, toen achterover. Niks tegen te beginnen!" „Zo?" zei Jumbo. De hemel mocht weten waar Peter heen wilde! Het was helemaal niet uitgesloten, dat hij zich met opzet had laten overrompelen. Misschien had hij zich een beetje gauwer laten vallen dan strikt nodig was; mis schien had hij de uitwerking van Abel's trucs wat overdreven. Abel zelf was er verbaasd over geweest hoe gauw Peter kopie-over duikelde. Met. de jongens in Berlijn ging het in ieder geval niet zo gemakkelijk. Maar Jumbo wist wat hij van zichzelf te verwachten had. Zo mak kelijk was hij niet te intimideren. Hij wou wel eens zien of Abel bij hem met zulke aardigheden succes had .Wacht maar af wat ik met Je doe!" Abel bleet, toen Jumbo wijdbeens en met zwaaiende armen op hem af kwam rustig staan en keek hem in de ogen. „Nou?", zeide Jumbo. Abel zei ook: „Nou?" -Vooruit maar!" vervolgde Jumbo. Maar dan zei hij helemaal niets meer. maar ging op zijn tenen staan en liet van pijn de lucht tussen ziin tanden uitsissen Wat er eigenlijk gebeurd was. had hij nog niet hele maal begrepen. Iets ongelooflijks vlugs en gedecideerds. Abel had plot seling ziin hand gegrepen en in de hoogte gerukt en zich daaronder door gedraaid of... Ia. hij moest er zich onder doorheen gedraald en de 954. Nu de commissaris van poli tie hun verhaal niet gelooft, beslui ten onze vrienden Pen Kwen samen op te sporen. En ze laten er geen gras over groeien! „Piet", heeft Sneeuwvlok gezegd, „voor we met het opsporingswerk beginnen, moe ten we zorgen, dat die boeven ons niet herkennen kunndh als ze ons tegenkomen. Daarom moeten we een vermomming kopen. <Ze stappen een tweedehands winkeltje binnen en passen een heleboel oude bulletjes. 955. Het duurt een hele tijd voor ze iets passends gevonden hebben, de ene keer is een broek te nauw, een andere keer een jas te wijd. maar tenslotte slagen ze toch en Je kunt hierboven wel zien hoe. Sneeuw vlok een geruite pet. een pril en een broek met een groot gat In de ene knie en Plet Punthoofd is mooi met een hoed, een snor. die naar uien ruikt, een das en een oude jas. Kwef krijgt een doek om z'n lijf. „Zo", zegt Sneeuwvlok als ze weer op straat staan, „nu op zoek naar Pen Kwen!" verdraaide arm met een korte ruk op zijn rug tussen zijn schouderbla den gebogen hebben. Daar hield hij hem nu met één hand vast en trok met de andere Jumbo's voorhoofd terug. En wanneer Jumbo zich ver roerde. dan behoefde hij alleen de verdraaide arm een centimeter ho ger te drukken en onmiddellijk zweefde Jumbo weer op zijn tenen en stiet een pijnlijk fluitend geluid uit, Peter, die er met zijn handen in zijn zak en naar voren gedrukte knieën bij stond amuseerde zich kostelijk „Doe hem nu wat Jumbo! Vooruit nou!" Wanneer Abel maar niet zo onvoor zichtig geweest was om hem los te laten! Hij dacht, dat Jumbo er ge noeg van had. Maar dat was hele maal het geval niet. Jumbo draalde zich integendeel vlug om. pakte Abel in de ondergroep om zijn borst en lichtte hem op om hem tegen de grond te slingeren. Midden in de zwaai bedacht hij zich echter en dwong hem in de „zweetkast", dat wil zeggen, hij slingerde zijn rech terarm om Abel's hals en drukte zijn hoofd, terwijl hij zijn arm zo stevig mogelijk aantrok, tegen zijn heup. Wie een ander eenmaal in de zweet kast heeft, ka« met hem doen wat hij wil Jumbo liep op die wijze een tijdje met Abel in een kring rond, bleef dan voor Peter staan en slin- eerde. zich half om zijn as draaiend. Abel links om: „Dat doe ik met hem!" Rechts om. „En dat!" Links om: „En dat en dat en dat! Nu is het afge lopen met zijn Berlijnse trucs!" Peter bukte zich en keek van on derop in Abel's rood gezicht. „Laat °m los. Jumbo. We hebben nu alle maal gezien, dat Jij de sterkste bent!" Maar nu kwam de hoofdzaak nog. Jumbo sleeote Abel voor Corinna. die stap voor stap achteruit ging. „Beken je nou dat Je niets meer doen kunt?" Abel antwoordde niet, f Wordt vervolgd Voor de kinderen „Paljas" van Riek Wesseling (Foto Nieuivenhuis) schien een herhalen wordt. Overi gens een tentoonstelling, die zeker meer te vertellen heeft dan de meeste. Nog slechts .tot 27 Mei. D. V. NIJLAND Voor knappe rekenaars Beste nichtjes cn neefjes. Hans van Dam, die op het ogenblik verpleegd wordt ln het Wester Gast huis te Amsterdam, zond mij een raad sel voor knappe rekenaars, dat lk voor Jullie deze week op te lossen heb. Hier ls het: Een boer ging met een aantal eieren naar de markt en begon met daar de helft van te verkopen. Omdat het zo uitkwam, gaf hij daarbij een half el cadeau. Daarna verkocht hij van het overschot de helft en gaf al weer een half el cadeau. Tenslotte verkocht hij de helft van wat toen nog overbleef en moest weer een half el cadeau ge ven. waardoor hij geheel uitverkocht raakte. Met hoeveel eieren ging de boer naar de markt? En dan nog een eenvoudig ladder raadsel. Tekenen Jullie een ladder met zeven sporten. In Iedere sport moet een woord van vijf lettere 3taan. De middelste lettors van boven naar be neden gelezen, vormen de naam van een stad ln Noord-Holland. Het eerste woord dus op dc bo venste sport Ls iets waar je kullen mee graaft; het tweede woord ls Iets om aan te rijgen; het derde ls een metaal; het vierde is een kostbare kraal; het vijfde ls een mooie bloem; het zesde ligt op de grond of op de H>e licht treft niet ons opera-een kennige publiek een buiten het standaard-repertoire vallende opera- ojvoering met zijn banvloek: „Onbe kend maakt onbemind". Zo'n opvoe ring wordt dan alras een eendags vlieg. En daarmee doet dit publiek zichzelf en meer nog de uitvoerders tekort. Dit gevaar zou ook te duchten zijn voor Verdi's weinig bekende ko ningsdrama „Don Carlos", dat toch muzikaal als dramatisch een van zijn beste werken is. „Dat vergeet het publiek natuur lijk". zegt de intendant Johannes den Hertog, als uw muziekredacteur in Kamer 44 van de Amsterdamse Stads schouwburg een praatje komt maken met h^m en met den gastregisseur Cornells Bronsgeest, „dat zo'n instu dering voor ons artisten zoveel meer betekent dan voor bezoekers, die al leen maar komen kijken en luisteren. Er heerst hier in het gebouw als het -ware een „Don Cajios"-roes en daar merkt men naar buiten zo weinig van." „Ja", voegt Bronsgeest daaraan toe, „dat heeft mij juist zo getroffen, die enthousiaste geest onder dit jonge gezelschap van overgrotendeels nog jonge artisten U weet. dat ik al een jaar of veertig verbonden ben aan de Berlijnse Staatsopera; niet alleen als eerste bariton maar ook als regisseur en ensceneerder. Daar wordt ook veel gedaan aan de voorlichting van het publiek en door speciale jeugdvoor stellingen leiden wij de jongeren op tot geïnteresseerde en in zekere mate ook oordeelkundige operabezoekers. Zo'n toewijding als lk hier bij ambi tieuze artisten aantrof doet daarom dubbel goed." Geestdrift bant scepticisme Men moet de waarde van zo'n artisten-geestdrift niet onderschat ten. Zij Kweekt een geheel andere stemming dan die onder de bedaag- dere „ervarenen" met hun routine, maar dikwijls ook hun... desillusies! Zij bant het scepticisme en maakt krachten vrij. die bij soede leiding bergen verzetten kunnen. „Daarom zijn wij zo blij. dat al onze artisten zowat van dezelfde generatie zijn. Een engagement van oudere, be proefde zangers zou een schisma kun nen teweegbrengen en de sfeer van geestdrift, waarmede hier gewerkt wordt, verstoren. Met het orkest doen wij ongeveer dezelfde ervaring op" aldus de intendant, die weer naar het onderwerp „Don Carlos" terug keert. Men hoort liever de „repertoire- werken". maar als men eenmaal de schoonheden heeft ontdekt, die in dit werk van Verdi schuilen, dan kan men niet anders dan tot hoge waar dering komen. Het is mede om deze reden, dat we het publiek willen te gemoetkomen met een vertaalde tekst, We kennen alle voor- en na delen daarvan, maar wat het zwaarst is, moet het zwaarst wegen. En al zal niet woord voor woord ver staan worden, wat op het podium wordt gezongen, een Nederlandse ver taling zal het werk nader brengen zowel tot de artisten als tot de toe schouwers. Deze moeten ook op bij zonderheden gewezen worden als de belangrijke duetten tussen Philips en Posa. tussen Philips en den Groot inquisiteur". We komen dus op ons oude stokpaardje, van de voorlichting?" Gelooft u mij. dat dd voorlich ting van het publiek mijn grootste zorg is. maar zij biedt ook de groot ste moeilijkheden. Een voordracht vooraf lijkt mij niet doeltreffend, om dat- men daar niet voldoende „be leeft". En er valt in „Don Carlos" toch zoveel te beleven", meent Den Hertog. „Coupures hebben we niet nodig geoordeeld, want Verdi zelf heeft zijn „Don Carlos" grondig van overbodigheden gekuist en zelfs een heel bedrijf geschrapt, zoals u weet." „Als de scène-verwisselingen maar vlug genoeg gaan, wat een kwestie van geluk is. dan komen we er wel met 2\ uur speeltijd", voegt regisseur Bronsgeest eraan toe. „De hoofdzaak is. dat het publiek zich de moeite geeft, het werk te benaderen, maar deze moeite zal zeker ruimschoots beloond worden." En bij de verant woordelijkheid, waarvan de artisten van dit gezelschap zich op grond van het in hen gestelde vertrouwen door drongen tonen, kan ik uit hoofde van mijn langjarige ervaring verzekeren, dat men er zal komen en deze in stelling zeker tot een eersterangs peil zal klimmen. Daarom zal het ook ge lukken, „Don Carlos" tot gemeengoed van het operapubliek te maken." Het is de man van ervaring, die zo spreekt en het is de man, die bezig is een Nederlandse opera op te bouwen, die het mede aanhoort en getuige mocht zijn van zo menig suc ces onzer jonge instelling. Dat dit succes zich ook moge mededelen aan Verdi's „Don Carlos". De prestaties van het toneel- en operettegezelschap van dc Maastricht se Stadsschouwburg zijn de laatste dagen opzij gestreefd door een nieuw troepje van louter jonge mensen, ge middelde leeftijd 21 jaar, die voor de draad zijn gekomen met een oude. echt-Maastxichtsche operacomique in twee acten „Joonk bij Joonk en Aait bij Aait" (Jong bij jong en oud bij oud). De tekst is van mr. G. D. Franquinet, die in de Maastrichtse dialect literatuur in zijn tijd een eervolle plaats heeft veroverd, de mu ziek is van G. F. de Pauw. wiens zoon Désiré L. de Pauw thans het orkestje aanvoert. De tekst is- heel eenvoudig en biedt een minimum aan handeling: de niet meer jonge rentenier Loerjns waagt een oogje aan de lieve Kaatje, dochter van de moosvrouw (groente vrouw) Bet. die op haar beurt het huwelijk ook voorstaat, op financiële motieven. Maar de lieve doch Ier Kaatje, kersvers terug van een Ant werps pensionaat, is de herinnering aan den wakkeren, thans tot haar teruggekeerden koloniaal Pieter trouw gebleven en schenkt hem haar hart. De koloniaal wint het pleit. De rente nier geeft zijn zegen en neemt zelf de moeder: jong bij jong en oud bij oud. Een Limburgse cramignon is het blij besluit. De zeer eenvoudige muziek heeft in de koren en in enkele soli hoogtepunten en wordt door het zich noemende Ensemble Artistique Apollo" met. veel vuur over het voet licht gebracht. Talenten zijn mej. T. Delzainne (de moosvrouw Bet) en M. Boelen (Pieter) benevens J. Sassen (Loerjas). Het ensemble en zijn leden behoeven nog dringend verdere scho ling, maar zij hebben reeds vele BROOD, BESCHUIT. MELK, VLEES, AARDAPPELEN: 21 en 22 TABAK: 21 en 22, uitsluitend rook-, pruim- of shagtabak. BLOEM: 121 en 122. PEULVRUCHTEN: 123 (250 gr.) VERMICELLI: 124. KAAS: 125. SUIKER: 126 cn 127. JAM: 128. KINDERVOEDING: Gort D 41, kinderm. of voedingssuiker E41. SNOEP: 21 (150 gram). BOTER: 21A en 21B roomboter, B 44, C 44, D44, E 44 roomboter. EENHEIDSZEEP: 129. WASPOEDER: 130 en C, D. E42. TOILETZEEP: E 43. Einde geldigheidsduur 27 Mei, uitgezonderd 21 Aardapp. (20 Mei) en 129, 130. C, D. E42. E43 voor zeep en wasp. (10 Juni). Nog geldig: 20B boter (27 Mei), R 05 tabak v. scheerzeep (2 Sept.) tafel; het. zevende gebruikt de tim merman. Hoe heet de stad ln Noord- Holland? Zendt Jullie oplossingen aan Oom Jan. p/a Redactie „Het Volk". Hckel- veld 15. Amsterdam (C.). Ik loof deze keer voor de twee raadsels vijftien prijzen uit. Uit het raadsel van Catrlen BuIJs kwam: „Behandel de dieren met zacht heid. spaar de vogels" Zullen Jullie die wens alle ter harte nemen? De prijswinnaars van deze keer zijn; Theo Hoekstra. Spanjaardstraat 31, Leeuwarden; Cor R. Hoekstra. Van Hamelstraat 2. Groningen; H. Schek- man. Schoolstraat 17. Warnsveld; Steln KetelariJ. Adm. de Ruljterstraat 59a, Aalten; Dlna v. d. Hoek. Lekstraat 120b. Schiedam: Adrlaan Kamermans. Lange Burchwal B. 415d. Oudewater: Marletje Roozenburg. Eendrachtstraat 157 A. Rotterdam; Frlts de Haan. Dc Sltterlaan 107, Lelden; Bert Sogers. Dlaconessenhuls. Zaal 18. Oegstgeest; Ad. van Vliet, H. J. Schimmelstraat 10, Utrecht; WUly KUngcr, Nleuweweg 27. Andljk Oost; Rlc Hermsen, Leeuwen hoekstraat 154, Hilversum. Tot de volgende keer! Met hartelijke groeten van OOM JAN. Kroniek van de Volkstuin Knolselderij De ljshelllgen zijn achter de rug en daarmee ls de tuin een kritieke zone gepasseerd. Vele gewassen, die ln de bak zijn gezaaid, kunnen thans voor verdere groei aan de volle grond wor den toevertrouwd. Ook andere, die minder van de vorst te duchten heb ben gehad, komen echter aan de beurt. Een van deze gewassen een zeer smakelijk dat we gaarne een plaats ln onze' tuin Inruimen, ls de knolselderij. De meeste amateurtuln- ders zullen knolselderij wel niet z(clf zaaien, maar van den kweker betrek ken. Daarvoor ls het dan thans do tijd. Knolselderij vraagt dc eerste tijd van het poten schaduw en vocht. Ove rigens 13 zJj wel een plant, die van een open en vrije standplaats houdt. Om nu ln de eerste tijd aan de wensen van de knolselderij tegemoet te komen, worden de planten Ln een greppeltje gezet. WIJ zorgen er voor. dat deze greppeltjes ongeveer tien cm. diep zijn. Dit vergemakkelijkt ln de eerste plaats het begieton, wat ln ruime mate moet geschieden, en ln de tweede plaats kan te felle zon op deze manier geen schade aanrichten De greppels worden op een onderlinge afstand van veertig cm. aangelegd, terwijl de planten op een onderlinge afstand van dertig cm. In de rij komen te staan. Dichter opeen zetten ls slechts schijnbaar een voordeel, omdat de plant dan minder gemakkelijk vol groeit, wat uiteraard het volume van de knol niet ten goede komt. Knol selderij moet behoed worden voor een al te stlkstofrljke grond, daar dit even eens nadelige gevolgen heeft, omdat ze daardoor voos wordt. Een goed doorlatende grond, waarin goed ver teerde mest ls aangebracht, ls de Ideale voedingsbodem voor knolselderij. Sommige tuiniers raden aan. bladeren dicht bij de kool te laten wegnemen. Dit is zeker af te raden, ook al omdat beschadiging bij onoordeelkundig weg nemen van blad niet ls uitgesloten Eerst bij het oogsten in October kunnen de bladeren, met uitzondering van de z.g. hartbladeren, worden weg genomen Daarna kan het gewas wor den Ingekuild. Om een betere toetreding van lucht ln de grond mogelijk te maken, moet er voor gezorgd worden, dat de grond door middel van de schoffel openge houden wordt. Gebruik van verse mest is bij de knolselderij ongewenst, daar dit wel het blad ten goede komt, doch niet de knol, waar het toch om be gonnen ls. Maastrichtenaren een genoeglijke avond bereid en hebben na twee uit voeringen in het smakeloze feestge bouw van de Staar (tegenwoordig „Capri" en het domein van Boyd Bachman en zulke goden van deze tijd) nu op Hemelvaart een voorstel ling in de veel gezelliger Stads schouwburg gehad. M. WOLTERS. Voor de vrouw Sehakt en ragout van erwten In de meeste keukens worden de erwten slechts voor soep gebruikt. En waarom ook n:et. Erwtensoep ls een goede kost. Er zijn echter vrij veel erwten voor nodig, al worden er ook aardappelen aan toegevoegd; het rant soen gaat er geheel aan op. In erwten komt vrij veel eiwit voor. Op het ogenblik ls de yoedlng eiwit- arm. Het peulvruchtenrantsoen ge bruik© men daarom niet ln één keer, men verdele het over enige maaltijden. Een echte erwtensoep ls er dan niet van te maken. Andere gerechten wel, bijvoorbeeld; Erwteugehakt. 1 kopje (80 g.) erw ten, 2 gekookte aardappelen, 1 uitje, pl.m. 1 theelepel nootmuskaat-surro gaat, pl.m. 1 theelepel paprikapoeder, zout, aroma, margarine of vet. De erwten weken en gaar koken. Het uitje fijn snipperen. De erwten goed laten uitlekken, lijn wrijven en vermengen met het uitje, de fijn gewreven aard appelen en de krulden. Van de massa vier koekjes vormen en deze ln de koekenpan aan weerszijden bruin bak ken. Deze koekjes geven hij groenten en aardappelen. Erwtenragout. 2 kopjes (160 g.) erw ten, 1 L water, 1 ui. 4 lepels bloem. 2 lepels margarine of vet. 2 laurier bladen, 1 mespunt kerrlesurrogaat, aroma, azijn, zout, suiker. De erwten in het water weken en gaar koken. Het laatste half uur wat zout toevoe gen. Het uitje snipperen en in wat margarine of vet frulten. De bloem en het kerrlesurrogaat toevoegen en licht bruin branden. De erwten, het erwtennat, de laurierbladen, het aroma, een scheutje azijn en zout toevoegen, en een lepeltje suiker. De massa nog vijftien min. laten stoven. De laurier bladen verwijderen. De erwtenragout bij bladgroenten en aardappelen geven. BERN, 16 Mei. De altijd goed ingelichte parlementaire correspon dent van het „St. Galler Tageblatt" schrijft naar aanleiding van een Reuterbericht, volgens hetwelk de geallieerden ook een nota aan Zwit serland zouden hebben gericht o.a.: „Wat de geallieerden van ons ver langen is het opgeven der neutrali teit, en dat zou zelfmoord zijn. Men zegt ln Londen onomwonden, dat het voldoen aan de geallieerde eis on verenigbaar is met de rechtspositie der neutralen. Zwitserland mag niet toegeven, en zal ook nooit toegeven, wat van geallieerde zijde beweerd wordt, dat zijn goederenverkeer met Duitsland een militaire aangelegenheid is. Het is goederenruil en niets anders en volgens het internationale statuut de neutrale staten toegestaan." Zijn gezin komt niets te kort. Reeds lang was h(j van plan zich als vrijwilliger te melden, maar wat zou er van zyn gezin terecht komen als hij weg zou zijn Daar heeft hy eerst eens naar geïnformeerd en zie - dat viel geweldig mee. Zijn gezin komt niets te kort, daar wordt in leder opzicht, nu en later voor gezorgd, zoowel wat salaris, levensmiddelen, brandstof, enz. betreft. Toen trok hy de stoute schoenen ^an. Doe het ook! Vul eerst onder staande bon ln, U ontvangt dan nadere inlichtingen. NAAM ADRES WOONPLAATS verzoekt toezending eener brochure over de Waffen fi Uitkalspeo eo inzenden aan Ersatz-kommando Niederlande. Korte Vijverberg Den Haag. Ingezonden Mededelingen f 1 ROGGEBROOD van nature zoet spijsvertering. ROTTERDAM DEN HAAG Telef. 38427 Telef. 333298 Waardoor lukken Uw spijzen? Uw spijzen lukken in de eerste plaats door Uw kook kunst, - maar die staat toch onmachtig, als de ingrediën ten niet tiptop zijn. Kijk daarom uit naar den naam, die tiptop ingrediënten ga randeert: dc naam W. A. Scholten, die voorkomt op Butaroma, Albumona,Trans* paranta, sago, verpakt aard appelmeel, etc. W.A. SCHOLTEN'* Aardappelmeelfabrieken Dal smaakt naar meer Dat maakt T.T.T THEE TABLETTEN 100 KOPPEN THEE UIT 1 ZAKJE VAN 12 TA8LETTEN s 20 CENT C- KEG'S GROOTHANDEL N V. ZAANDAM ALS TANTE BFP MOEDER 2IT TE PRATEN EN WIEPEN WINC, qAUW EVENTJES EEN BOODSCHAP MOET EN DOEN, VRAAGT "TANTI 'MAAR KINDERS.ZIET KRUIDENIER JULLIE NU OVER HET HOOFD? «fEC, EENS TANTE ÖENT UC.EFN KLANT VAN SIMON DE WIT'ANDFQS 'C 7i,V >Z0U u T0CH w£l WET EN DAT DAAR OOK OE KINDERENOP HUN h ^r'BEURT gjEMOlPEN WORDEN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Dagblad voor Leiden en Omstreken | 1944 | | pagina 2