4\ M ELBA HILLING êeqA Hoe Ceorg Friedrich Handel de Vrede van Utrecht bejubelde bel Verrassende tentoonstellingen Paneeltjes bij „Oudf Holland" Sneeuwvlok de Eskimo Een beminnelijk boek Hans Pfitzner, verwaarloosde, maar niet vergeten figuur Geldige bonnen Tijdschriflenschouw KOOK MET WEINIG WATER 225.000 MTÏÏï ZOET ROGGEBROOD GEBR. TEN HOEVE 2D „Qiieen Anne" liet hem zijn ,,Te Deum" schrijven Enige tijd geleden betoogden wij in deze kolommen, dat het toe val misschien voor ons wel vaak een wonderbaarlijk verschijnsel, maar geen wonder is. omdat het eenvoudig het snijpunt is van twee logisch wer- kende krachten. Niettemin tast de schrijver dezer regelen, die een bio grafische roman van Handel ter be spreking leest, naar een verklaring, hoe hij, met. zijn lezing op zijn dage lijkse ochtend-tramreis Juist gekomen tot het ontstaan van het- „Te Deum", op zijn redactietafel een berichtje vond, volgens, hetwelk in de 'mu ziekbibliotheek der Stockholmse opera een daar twee eeuwen onont dekt rustende copie was gevonden van de oorspronkelijke partituur. Het „Te Deum" is nl. in de muziekprak- tijk slechts bekend in latere Duitse uitgaven. Geïnspireerd door dit „toeval" en vooruitlopende op ae bespreking van het boek zelf, wil hier aan het ont staan van het „Te Deum" enige af zonderlijke aandacht worden gewijd, omdat hierbij ook de geschiedenis van Nederland, zij het uit de verte, min of meer betrokkenis. Immers werd het „Te Deum" gecomponeerd ter gelegenheid van de Vrede van Utrecht, die een eind maakte aan de Spaanse ^Successieoorlog en niet al leen in ons land werd gesloten, maar het ook enige, zij het povere, voor delen bracht. Engeland was tevreden Zijn „Te Deum" componeerde Handel tijdens zijn verblijf te Lon den in opdracht van de Engelse ko ningin-weduwe. die reden had om in genomen te zijn met de Vrede van Utrecht, omdat Engeland daarbij be langrijke voordelen Gibraltar. Mi norca. New Foundland, New Scotland en belangrijke overzeese handelsbe trekkingen toevielen, terwijl Ne derland als bondgenoot van Engeland bij deze vrede slechts matig zijde spon. ..Queen Anna" hield veel van de opera en verleende aan de onderne ming op Haymarket. waaraan Han dig verbonden was. het koninklijk pïWlicaat. Bij gebrek aan een En gelsen troonopvolger streden het ka tholieke huiè Stuart en het protes tantse huis Hannover om de kroon- rechten en de politiek handige ko ningin hield beide partijen te vriend. Daar Handel officieel pog verbonden was als hofkapelmeester van het keurvorstendom Hannover dat la ter inderdaad op de Engelse troon aan het bewind kwam en als musicus hoog aanzien genoot in de Engelse hof- en adellijke kringen, kwam hij voor zulk een vererende opdracht, in aanmerking; temeer daar hii tot grote voldoening van de ko ningin reeds een Verjaardagsode voor haar had gecomponeerd, die ook bui ten de Engelse grenzen opzien baar de. Kort daarop gaf dus de koningin Handel opdracht een „Te Deum" te schrijven in de geest van dat, het welk dé grote Henry Purcell twintig jaar geleden had getoonzet. In zyn compositie wendde Handel zich af van de Italiaanse muziekstijl zijner opera's en op Purcell's voorbeeld vond hy eën eigen vorm. Karakteristiek van het werk „Handel", aldus zijn biograaf Ortner. „voelt zich weer in een ge heel andere wereld en overtorent dit met zijn eigen kracht. In wijde span ning over een fundament van veer tien steunpunten bouwt hij het lof gezang van een volk als een lich tend gewelf. Als zuilen steken de solostemmen naar voren, maar de koren bouwen de tempel Gods en de instrumenten vormen de tooi. de versiering, het. schilderwerk. Majeur is de grondstemming dezer pleoh- tig-vrolijke koorcantate, die in ge sluierde polyphonieën. in bewege lijke dubbelfuga's en bevallige figu ren haar opvulling, maar in de vier- tot zevenstemmige koren haar dwin gende eenvoud toont. Het klinkt als uit oude psalmen der Ambrosiaanse Orde; phrygisch en aeolisch mengen zich de klanken als op het palet van een ouden meester. Handel treedt uit de coulissen van zijn tijd, werpt de pruik in een hoek en staat daar in zijn eigen werkelijkheid. Henry Purcell heeft zijn broeder in de geest en zijn voltooier gevonden De koningin had de 7de Juli als de dag van het vredesfapst. bepaald, maar 5 Juli werd zij %iek. Alleen reeds uit protest tegen de Whigs (de politieke tegenstanders van de Tories), die zich afzijdig hadden wil len houden, ging het feest echter door. „Wij wensen eindelijk vrede!" riep het parlement en begaf zich in plechtige optocht naar de overvolle St. Pauls Kathedraal, waar een koo? van vijfhonderd mannen en knapen stond opgesteld. William Babel zat aan het orgel en Handel leidde aar het cembalo het prkest. Het succer was enorm en de koningin Het het „Te Deum" voor zich en haar hof op 17 Juli in dé koninklijke kapel her halen, waarna zij 9en componist met een jaargeld van tweehonderd pond beloonde." Eeuwige wijding, maar politieke blunder! Dit was het „Te Deum" voor de Vrede van Utrecht niet te ver warren met het dertig jaar later ontstane „Te Deum" voor de Slag bij Dettinger een „vrede van het gezond mensenverstand", die dooi' half Europa werd bejubeld, door half Europa verguisd, maar zo niet zijn eeuwige beteekenis, dan toch zijn eeuwige wijding verkreeg door Georg Friedrich Handel, die nu voor het eerst zijn eigen oorspronkelijke kracht had gevonden, doch 'tevens een onvergeeflijke politieke domheid met de mondliarmenlea Hoezeer Handel in Engeland, werd vereerd, blijkt mede uit dit stand beeld, dat Roubillac in 1738 van hem maakte en dat een plaats vond in .VauxhaU, Gardens. Foto Archief-A.P.) beging door als „keurvorstelijk Hannovers hofkapelmeester" voor zijn verblijf in Engeland had hij slechts verlof van den keurvorst ge kregen een Hannover niet wel gevallige vrede in tonen te be- hibelen Doch hfct nageslacht is er hem dankbaar voor! DEN HAAG. 5 Mei. Het. was een verrassing, toen wij dezer dagen de kunsthandel Oudt. Holland in de Anna Paulownastraat binnenliepen en werkelijk weer eens voor enkele van die kunststukjes om van te watertanden stonden. Daar is bij voorbeeld dat groepjedoeken en paneeltjes van den" wonderlijken fantast Daalhoff. die lan^e tijd niet voldoende begrepen, werd, maar nu langzamerhand de waardering be gint te krijgen der fijnproevers. Die twee kleine, duistere schilderijtjes, waar in de schemering de kleuren zo heerlijk verdroomd zijn en geheim zinnig gloeien, het één getiteld: „Kinderen van het land", hrt ander: selhof, die er zijn mag, enkele Robertsons, Toorops en dingen van Konijnenburg. Dit is nu eens een tentoonstelling, die wij van harte kunnen aanbevelen. Slechts tot 13 Mei. Werken van Filarski bij Bennewitz Als tweede belangrijke tentoonstel ling van deze week moeten wij die bij Bennewitz in het Noordeinde noe men van werken door Filarski. Het is een nogal groot aantal doeken, dat getoond wordt, voornamelijk ont staan in de laatste jaren. Filarski tooit en siert zijn schilderijen als voor een feest op. Vooral in zijn. stillevens komt dit tot uitdrukking. Hier nog wat van die kleur, daar nog een tikje zus of zo, ergens anders weer een krulligheid als een strik. Door dat alles samen op te werken, wordt dit tooien tenslotte een -vol tooiing, een evenwichtige opgesierd- heid, waarbij het onderwent het vaasje bloemen, het beeldje, de vruchten nog slechts als de aanlei ding, als de aanloop fungeren, ter wijl al f%ie tierlantijnen van kleuren en penseelstreken en krulligheden de hoofdtoon vormen: het blije, opge wekte. het feestelijke. Er is iets van een kinderlijke be haagzucht in deze sierkunst, maar het is zo ongekunsteld en beminlijk, dat het slechts veroverend en inne mend aandoet De landschappen heb ben iets massaiers. Een boom. een heg, een huizengroep, vormen zware, compacte massa's die krachtig in de ruimte uitstaan. Deze landschap pen doen hierdoor wat zwaarder aan, wat manlijker dan de speelse Roman door Manfred Hausmann .'4) „Zo?" geeuwde Jumbo, terwijl hij ijn voorhoofd fronste en zijn dikke •ogleden met moeite optrok. „Wa ie lk dan verzuimd?'.' „Kerel, Jumbo, stel Je voor «ij ls net een luchtballon opgestegen en n een donderbui terechtgekomen en oen is de bliksem erin geslagen en oen -ls uit het mondstuk een lange steekvlam geschoten en toen hebben ie een paai touwen doorgesneden ik weet niet meer hoe ze heten, en 'oen zijn ze naar beneden gevallen dis een parachute en toen de Oost zee in!" „Maar daarvoor", zeide Abel, ..heeft nij nog het schuitje losgesneden, om uit het onweer te komen en toen..." „Mens, en toen het gat brandde, heeft men aan het scheurtouw ge trokken en toen is de hele vlam er van boven uit geploeft. Kerel, Jum bo, ik verzeker Je, dat Je verduiveld veel geffiist hebt!" Jumbo knipoogde tegen Peter en deed zijn ogen weer dicht. „Heu. heu, heu. wanneer je denkt dat Je een ouden zeeman, vernachelen kan, dan heb je het lelijk mis!" „Wat ben jij nou voor een kerel!" Peter schudde zijn hoofd. „Je bent zo dom als bet achtereind van een koe. Hoe zouden we nou alles weten van de bliksemstraal en van de scheurlijn en hoe de hele boel bij een ballon functionneert?" „En van de variometer", zeide Abel, „en hoe ze bij de wedstrijd verstoppertje gespeeld hebben inde 'wolken..." „En met het mondstuk voor bet gas", viel Peter hem weer ln Ue rede, „en ipet al die andere dingen." Bij Jumbo rees. terivijl hij van den een naar den ander keek en steeds ernstiger werd, een dof vermoeden op: „Nu weet ik ook wat er aan de hand is! Jullie bent allebei bezopen! Jullie stinkt tot hier toe uit Je mondstuk! Jullie, vuile varkens, hebt mijn jandoedel opgezopen! Jullie hebt...!" Peter lachte hartelijk en Abel wreef zich vrolijk over zijn neus „Waar is de fles?" Jumbo wilde WIM A EULD1JK 934 „Zo. Jongens" zegt Sneeuw vlok: „En wat was dat voor geks" „Nou" zeggen de Jóchles, „d'r kwa men uit datzelfde huls waar u nu uitkomt twee mannen en die droe gen een grote zak enne-in die zaK zat iets dat spartelde en schreeuw de, dat 'et er uit wou En toen ^agen wij ineens een vleugel uit die zak steke en die mannen duwde hem ei weèr ln. maar wij hadden al gezien dat het een vogef was en 935 dat kan toch niet, hé meneer. Een vogel kan toch niet praten'?" ,Ja, Jongens' zegt Sneeuwvlok, „het was geen gewone vogel. Maar waar zijn die mannen heengegaan?" „Ze zijn ln een auto gestapt en wegge reden ln die richting" zeggen de jongens „Vlug. Piet" roept Sneeuw vlok. „daar komt net een taxi aan! Laten we erin stappen en ze achter na gaan Zo gezegd, zo gedaan. Piet steekt z'n hand op en de taxi stopt... naakt als hij was, uit zijn kooi komen. Toen klonk van de trap een hel dere stem: Ziezo, ik ben klaar!" Jumbo trok weer gauw zijn benen in de kooi en dekte zich toe. Het lag niet in zijn aard om de dingen vlug te begrijpen, hij rekte zijn hals uit als een kip die muziek" hoort, en draaide zijn hoofd, zonder iets te begrijpen, heen en weer. „Wil ik nu koffie zetten?" riep Corinna door de kajuit heen. „Dal moet u maar aan den kok vragen." „Wie is dat dan?" „Jumbo." „Of Je al wakker bent. Jumbo?" Jumbo maakte met beide handen een afwerend gebaar. Schschsch...!" - „Wakker ls hij al, maar het is een toonbeeld van ellende. Komt u maar gerust binnen, als u niet bang bent. Onder het spreken sloeg Peter het dek netjes om Jumbo heen. Toen begon er eindelijk licht in Jumbo's brein te komen. „Dat is waar ook" zeide hij, „we hebben een deern aan boord! Hadden Jullie me daar niet aan kunnen herinne ren?" Corinna slingerde door de kajuit klemde zich een ogenblik aan de tafel vast en greep dan naar de beugel aan de deur naar het voor onder „Blijr toch zitten!" zeide zij tegen Abel die wilde opstaan, en zij gaf hem een hand. „Goeden mor gen!" Dan glimlachte zij nogmaals tegen Peter en zwaaide met haar vingertoppen tegen Jumbo: „Goeden morgen! Goeden morgen!" Het was geen wonder, dat Abel vergat haar groet te beantwoorden en dat Jumbo een gezicht zette alsof de engel Gabriël hem verschenen was. Zij was bijna niet meer te her kennen. Haar ogen glansden donker in het fijne, bruinachtige meisjes gezichtje. waarop, afgezien van de wond op de kin, waar nu.een roofje op zat, niets meer van het opge- zwollene vah de vorige da$ te zien was. Op haar voorhoofd vielen een paar krullende lokken, het andere haar had zij naar achteren gekamd. (Wordt vervolgd.) i Ingezonden Mededelingen i ülelba versterkt en is lekker! De kinderen drinken het graag en het doet ze zoo goed. De Versterkende Kinderdrank Voor ieder kind tot 13 jaar—een pak. stillevens. Zij zijn meer opgebouwd, constructief ondanks de sliertende. meeslepende wijze van schilderen. Het ls alles hecht en vol en met volle dige overtuiging verwezenlijkt. Het is met de penseel als met andere dingen: je kan raak en je kan er naast zijn. De charme4 van Filarski's doekén is wel vooral, dat zij zo „raak" zijn, zo zonder enige aarze ling. zonder veel zeuren precies in de roos. Iemand met temperament en durf, die spijkers met koppen slaat, voelt men telkens weer. En ook.voelt men hier tegenover den belangrijk sten vertegenwoordiger der Bergense school te staan. Mooi de Amarillys, vol beweging het „Bruggetje", stoer het landschap te Giethoorn, geniaal geschilderd die boerderij met bomen aan een sloot (7). Verder zijn in deze kunsthandel nog o.a. een bijzonder fijne Gabriël, een curieuze Westermann en een niet onverdienstelijke pastel door den Italiaan Zandomeneghi te zien. D. V. NIJLAND. Stillevenvan D. H. W. Filarski bi) Bennewitz. (Foto C.N F.-Schimmelpenningh „Aan het strand", magnifiek! En dan dat „Oosterse feest" l Verderop een prachtige, kleine Willem de Zwart met een voor dezen schilder uitzon derlijke- rossigheid en van een voor- Eén van de mooiste boeken, die de laatste jaren verschenen zijn, is „Meneer Kortüm" van Kurt Kluge. Kluge wiens „Zaubergeige" (Een viool zingt door de wereld), hier al eerder werd aangekondied, is een be- h5l;eSS??f' i minnelijk wijsgeer. Hij bekijkt de we- mhnioï» V(an I reld met eeiv-zacht en rustig begrip. Tholen zoals hij die op een winderige ^at Weldadig aandoet ihj dóet ons dag kon maken wanneer de lucht vol j denken aan Van Schendel in diens gejaagde, loodgnjze wolken was. j beste bladzijden, b.v. in „De wereld Twee buitengewoon gedistingeerde een dansfeest". Maar terwijl Van a*8, iee^ v°orzJ,chtig' ?stend Schendel, overigens niet in dit mees- geschilderd landschapje, waarin een terlijke boek. maar in ander werk, Ki«ezig f,8,uurtje en een vvrej "eens slaperig dreigt te wordenden bouquetje bloemen,-dat in zijn be- een tikje eentonig. is daarvan bij schaving zowaar even aan een Fan-Kurt Kiuee eeen sorake Hn Vatrt,,- honnn.rt ^rt KJUge geen sprdNe. tin Latour herinnert. Maar dan hele maal achterin komt nog wel het al lerbeste: zo'n ..Degouve de Nuncques, die Je zelf wel zou willen kopen Een blauwige avondsfeer, daarin een winkeltje, zoals je die dicht bij het strand in kleine dorpjes wel vindt, met voor het raam geëtaleerde speel goedscheepjes; vlak ernaast een door kijkje in een kamer, waar het licht al brandt en een man harp zit te spelen, terwijl kinderen luisteren. Wonderlijk die rust. dat speelgoeed, die harpspeler... een sprookje en toch zo reëel. Tenslotte nog een Dijs- ok in Nederland is Nde Duitse toondichter en dirigent prof. dr. Hans Pfitzner geen onbekende. Men heeft hem in beide hoedanigheden nader leren «kennen op een Pfitzner- muziekfeest van de Nederlandse Om roep in 1941; men kende hem reeds als componist door uitvoering van zijn werken door het Concertgebouworkest en het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Gaspar Cassadó speelde in December 1940 Pfitzner's Celloconcert en in de kamermuziekzaal zijn het Trio, de Sonate en verschillende lie deren reeds meermalen de vertegen woordigers van zijn toondichtersper- soonlijkheid geweest. Nu hij dezer dagen 75 jaar werd, is er alle aanleiding, nog deze bijzon dere figuur in het muziek leven stil te staan. Men heeft Pfitzner wel „den laatsten romanticus" genoemd hem, die een musicoloog als Paul Bekker aanviel om zijn „overdre ven romanti sering" van de figuur Beet hoven en die (Foto-archief A.P.) zijn hele leven heeft gevoch ten tegen verkrachting van toondich- terlijke bedoelingen door eigengereide dirigenten en solisten Natuurlijk was romantiek hem niet vreemd, zoals zij op den duur aan geen enkele ware kunstuiting vreemd zal zijn. Maar zijn Directeur. H. J. Kerkmeester, Bus- sum; hoofdredacteur: Hendrik Llndt. Amsterdam; plv. hoofdredacteur; lr. A E. de Haas ,van Dorsser, Haarlem, binnenland: J. v Grieken; illustratie en opmaak: R Kampstra; volkscul tuur en kunst: M Wolters, muziek G K Krop; sport: J. J Llber; adver tenties: A. H. Lammere, allen te Am sterdam. K 113 componeerstijl richt zich zeker meer naar het objectief absolute dan naar het subjectief romantische. Vóór die de .laatste tijd oplevende belangstel ling voor zijn kunst kon men Pfitzner ook in zijn eigen land toch als een min of meer verwaarloosde figuur zien. In Moskou als zoon van Duitse ouders geboren, verhuisde hij reeds op jeugdige leeftijd naar Frankfort a/M., waar zijn vader kapelmeester werd van het stedelijk theater en zijn begaafden zoon het eerste mu- ziekonderricht gaf. Na zijn studie aai\ het befaamde Hoch-se conser vatorium Frankfort werd hij op 23-jarige reef tijd leraar ln piano en compositie aan het conservatorium te Koblenz, vervolgens kapelmeester te Mainz en in 1897 hoofdleraar in compositie aan het Stern-se Conser vatorium te Berlijn, benevens diri gent van het Theater- des Westens en van het Münchener Kaïm-orkest. In 1910 volgde hij den beroemden Stockhausen-op als directeur van hfet conservatorium te Straatsburg waar hij tot ere-doctor werd benoemd. Na de oorlog dirigfeerde hij nog te Mün- -chen en te Koburg. om daarna de leiding der meesterklasse voor com positie aan de Berlijnse muziekhoge- school te aanvaarden, tot hij in 1929, geprikkeld door de naar zijn me ning te weinig aan zes zestigste ver- jaardig geschonken aandacht zijn functie te Berlijn voor. een gelijk soortige te München ruilde. Pfitzner was IJveraar voor een zuiver Duits-nationale kunst en weer de zoveel mogelijk rassen-vreemde elementen, die hij als bederfbrengend beschouwde Om zijn figuur groe peerde. zich de „Pfitzner-Verein für deutsche Tonkunst", die zijn werk propageerde. Zijn verdiensten zag hij behalve door een ere-doctoraat en een professoraat erkend door de toe kenning der Beethoven-medalje in December J.l. Kluge is heel levendig zij het vol strekt zonder „lawaai", want alles aan deze kunst is verinnerlijking en heeft een uiterst boeiend rhythme, kort en gebonden, en dan weer uit vloeiend in een brede en stille rust en vreedzame beschouwelijkheid Zijn verhaal vertelt van kleine, ge wone dingen, van een klein stadje en een klein dorpje in Thüringeh. Het geeft fel en scherp de mensen daarin. Een zeeman die hotelexploitant wordt, maar die de gasten zijn huis voorbij ziet trekken en die dan driftig naar wegen zoekt om deze toestand te veranderen. B.v.: door de bouw van een aantrekkelijkheid in dit bergland: n.l.... een berg, zij het dan een berg van scherven. Een school meester. Een toneelspeelster. Gewóne mensen, ongewoon scherp gezien. Wat doen de mensèn in dit berg dorp? Zij. maken maskers, in huis industrie. Met een flits wordt deze huisindustrie gegeven: zo scherp, dat het beeld bij een ander schrijver al licht zou blijven steken in de sociale aanklacht. Ook die staat hier. Maar verder- wordt epn diepere gedachte opgenomen: de mens is een masker- maker. een maskerdrager. De school meester geeft zijn laatste geldsuk uit om twee «maskers te kopen van deze rusteloos-werkende maskermakers en door de Thüringse nacht loopt hij zachtjes naar huis en hij droomt van hoe wonderlijke maskerdragers, mas kermakers de mensen zijn Een houthakker klaagt dat de kin deren zo weinig leren, „door het ver domde werken": „De kinderen moeten geld verdie nen. Bij ons werkt iedereen thuis. De kinderen ook. Wij maken in Besen rode maskers. In hoofdzaak tenmin ste. Maar ook vlaggen en thermome ters. Op het ogenblik gaat het een beetje beter. Vlaggen worden god dank tamelijk veel gebruikt. Ther mometers nog niet zo erg veel. Nu ja, als 't je slecht gaat, is het ook onverschillig, of je weet, met hoeveel graden je niets in Je maag hebt. En met de maskers is het helemaal niets BROOD, BESCHUIT, MELK, VLEES, AARDAPPELEN19 en 20 TABAK: 19 en -20. beide h. keuze VERVANGINGSMIDD 107. JAM: 108 SUIKER: 109 KAAS: 110. HAVERMOUT# 111 (250 gr.), BLOEM: 112 en 113 KINDERVOEDING: Gort D 37 Kinderm. of voedingssuikei E37. SNOEP: 19 '150 gr» BOTER: 19A en 19B rantsoen roomboter, margarine of vet. SCHEERZEEP: R05 tabak. Einde geldigheidsduur 13 Mei, uit gezonderd 19 Aardapp. (6 Mei). Nog geldig zijn: 80. 81. 105. 106. C 26. D 26. E 26. C34, D 34. E 34. E35 voor zeep en waspoeder (13 Mei), 20 B boter voor roomboter (27 Mei). T Voor de kinderen Te Linz is met veel succe6 de pre miere gegeven van een nieuw drama van den Zwltsersen auteur John K n 111 e 1. getiteld „Die tragödie des Sokrates". Het. Maandblad voor Vrienden van het Duitse Boek „De Weegschaal" geeft weer een verscheidenheid van boekbeschouwingen, waarvan die over „Meln Bekenntnls" van den Zwltser sen natuuronderzoeker .Arnold Helm een bijzondere plaats Inneemt. In Nederland schreef Willem H. Halghton een artikel „Wie Europa zegt, heeft gelijk", Frahs Vermeulen heeft het over „Oude Ambachtskunst en moderne Techniek"; J A. Boreel de Mouregnault leverde een beschou wing over „De Geestesbeweging der Middeleeuwen en Wij" en van Rudolf Steinmetz 6taan er ln dit maandblad gedichten en een bijdrage over den onlangs vUftlg Jaar geworden dichter Martien Beversluis. gedaan. Dat ls jammer. De mensen lopen vandaag liever naakt in het gezicht?" „Hoezo naakt?" In het gezicht?! Ik bedoel, ze ma ken geen onnodige drukte meer en laten je hun wérkelijke gezicht zien. Ook als ze vrolijk zijn. Dat is niet bepaald voordelig voor de masker makers." (En als de schoolmeester die dit gesprek voert dan voorstelt om volksfeesten met maskers ten bate van de maskermakers te organise ren). „Goed zo, meneer! Optochten! j Weet u meneer, als een mens zo echt volop begint te leven, dan laat hij dat niet graag zien, nee. dan bindt hij zich liever van tevoren een masker voor. Daar kijkt niemand achter." Ziehier een enkele „illustratie" uit het eerste deel, een boek opzichzelf, van „Meneer Kortum". d^t onder de titel „De Zilveren winawijzer", verpieckt- met een kleurige plaat, ouderwets is uitgegeven bij Ad. M. C. Stoks Zuid-Holl. Uitgeversmij. M. WOLTERS. Boek over een boek In een smakelijk-ouderwets bandje gaf Bruna, Utrecht, een studie van den journalistiek-literairen Jaar beurs-secretaris W. Graadt van Rog gen uit: „Een Stichtse sleutelroman uit de zeventiende eeuw". Het is dus een boekje over een boekje en dat is- voor den lezer, die zou ver wachten in dit typische roman bandje een roman in handen te krijgen, een lichte teleurstelling. Het boekje waarover het gaat is „Adriatische Rosemund" een tame lijk onbekende Duitse roman van Philipp von Zesen (1619^-1689). De bedoeling van Graadt van Roggen is„Aan Amsterdam het door lys- tificatie toebedachte voorrecht te 1*- twisten (deze roman) voor een Am sterdamse sleutelroman te laten doorgaan door aan tq tonen, dat de inspiratie tot het schrijven van de ze roman niet van Amstelgau en Amstelinnekes. maa van Utrecht, v „Stichtse landschap en van a«ei schóne Jungfrauen zu Utrecht „is uitgegaan". De zaak van dit bewijs ls na deze studie nog niet geheel „rond", hoe wel de aanwijzingen frappant zijn. Vooral voor Utrechters kan het in teressant zijn de iets uitgesponnen inlassen en uitweidingen over Oud- Utrecht te lezen. Voor anderen is dit boek over een boek, kennelijk als liefhebberij voor ledige uren ge schreven. bij alle waardering voor de liefhebberij en snuffellust, 'niet geheel „een boek" Zoveel papierge- ritsel voor een omelet! M. W. ,,lk trok er op uit" Journalistieke kanttekeningen, springend van de hak op de tak, levert Max Blokzijl in ,,Ik trók er op uit", behelzende opmerkingen over en herinneringen aan „veertig journalistieke ztferfjaren". Deze vlotte pretentieloze lectuur is zeker geschikt den lezer, di? stel lig belangstelt in het denken en doen van den populairen radiospre ker, een kijk te geven op de vele in teressante figuren, die Blokzijl in die veertig jaren ontmoette den Fiihrer, den Leider, Pisuisse, als vooral ook op den schrijver zen, dien men hier, in afwijking van de tech niek van den krantenman in zijn dagelijks werk. als memoire-schrij- ver op de voorgrond treden ziét. (Uitgave Andries Blitz). M. W. Twee raadsels van oom Jan Beste nichtjes en neefjes! Deze keer heb lk zelf eens twee gemakkelijke raadsels voor Jullie op gezocht. Het eerste ls er een voof de meisjes en Jongens, die veel lezen en luidt als volgt: De laatste lettergreep van een flinke plaats ln Gelderland de naam van een bloemensoort an een ander woord voor „gij", vormen met zn drieën de naam van een zeer be kend sprookje. Hoe heet dat sprookje en hoe de plaats ln Gelderland, de bloemensoort en het andere woord voor „gij"? Het tweede ls een heel eenvoudig letterraadsel, zie maar: Het gehele woord bestaat int tien letters en ls de naam van een man, die zich heel veel met kinderen bemoeit. 69410 betekenen: nog eens. 342 ls een boom. 294—5 betekenen: naar bene den. 10i2 ls de wandelplaats van de kippen. 78910 ls een hard metaal. 61234 doet pijn. 87—I2 geeft licht en warmte. 67 betekenen: anderen én lk tezamen. 867.2 ls >en dier. Oplossingen van belde raadsels weer te zenden aan Oom Jan, p.a Redac tie „Het Volk", Hekelveld 15, A'dam. De oplossing van de beide vorige raadsels? Rembrandt ls natuurlijk de naam van den schilder, die Corrle -de Best bedoelde. De verschillende woor den, die naast elkaar moesten staan, waren: patroon kleed klimmen kabel sterven klaar vlinder baden grotten. Uit het raadsel van onze vriendin Gerda de Winter kwam natuurlijk „Het Volk". De vijf tien prijswinnaars waren deze keer: Plet Bosma, Grefkenstraat 12, Bruns- sum; Liza Gorter, Hertogstraat 33, Heerlen; Alie Dijkstra, Celebesstr 64, Wormerveer; Corry v. d. Pluym, Pen- drechtsestraat 5, Schiedam; Aad Mee- der Edl6onpleln 5a, Schiedam; Koos v. d. Wlldt. Dr Sauerstraar. 9, Kethel; W. Llbeton, Banierstraat 99a, Rotter dam; Annie Vink SchaapsdrLft 92, Arnhem: G. J. Tuinder, 't Veld, An- gerlo; Dlnte Pouweloen, Molenpoort straat 3, 's-Heerenberg; Teublna Prak, p.a. Hr. Jan Prak. Wedde A 41-1: 'Alle Beishuizen. Hoofdstraat 88, Gasselter- nljeveon: Lennie Hulsman. Wassen- berghstraat 8. Groningen: Wlm Waan- ders. Nieuwe Rijn 108. Leiden; Nel Vrolijk. IeplAan 117, Rijswijk. Wie zullen de twaalf winnaars wor den van de prijsjes, die lk deze week uitloof? Doe Je best maarI Met har telijke groeten OOM JAN. Voor de vrouw Eenvoudige nagerechten Onderstaande recepten zijn met be trekkelijk weinig melk of zonder melk te bereiden. Strooppudding: 8 kopjes (8 dl.) water. 3 lepels stroop. 2 lepels citroenpoeder of kaneelsurrogaat. 1 42 lepels suiker, 7 eetlepels aardappel- grlesmeel, Iets zout. Hét water met Iets zout aan de kook brengen. Het aardappelgrlesmeel en suiker met el kaar vermengen en dit mengsel onder goed roeren Jn de kokende vloeistof strooien. De pudding een paar minu ten zachtjes doorkoken, tot de meeste korreltjes doorschijnend zijn gewor den. De stroop en het citroenpoeder of het kaneelsurrogaat aan de pudding toevoegen en er goed mee vermengen. De massa ln een met water omgespoel de vormjgleten en koud laten worden. Naar verkiezing een vanillesaus bii de pudding geven. Caramelvla: 1 1. taptemelk of 4 1. taptemelk en 4 1. water en een klontje margarine 5 h 6 lepels custard- poeder, 5 lepels suiker (wat koffle- stroop). In een koekenpan of braad pan 3 A 4 lepels suiker zonder roeren tot caramel laten branden. Het cus- tardpoeder met ongeveer twee lepels suiker en een beetje melk tot een glad papje aanmengen. De rest van de melk aan de kook brengen, evenals een weinig water. BU de tot caramel gebrande suiker een scheutje kokend water gieten, zodat alle caramel op lost. De kokende melk toevoegen en wanneer het voor de kleur gewenst ls, ook een weinig kofflestroop. Deze caramelmelk met het aangemengde custardpoeder binden en enige minu ten laten doorkoken De vla onder af en toe roeren koud laten worden. Kroniek van de Volkstuin Sla- en snijbonen Zo langzamerhand ls de tijd voor het leggen van sla- en snijbonen aangebroken. Van belde soorten komen zowel stam- als stokbonen voor. Stam- sla- en snijbonen dat zijn die soor ten. welke geen hooggroeiende gewas sen1 zijn, dus geen steunsel behoeven in Üe vorm van latten kunnen Iets vroeger worden gelegd, en tevens ook later dan stokbonen. De laatste leg gen we liefst zo omstreeks half Mei, wanneer do zekerheid bestaat, dat nachtvorsten ops geen parten iheer kunnen spelen. Wat de stam-slabonen betreft kan verder gezaaid worden tot half Juli, de stam-snljbonen op zijn laatst een maand vroeger. De afstand tussen de rijen laat men het beste ongeveer eoh halve meter bedragen. De onderlinge afstand -op de rij ls 30 cm. Van de snijbonen moet men volstaan met twee bonen bij elkaar te leggen; van de slabonen neemt men er op Iedere 30 cm. af stand drie stuks bijeen. Een voordeel, dat de stambonen hebben boven de stokbonen, ls, dat met schralere grond genoegen nemen. Voor het. overige verkiest net echter aanbeveling, dat de grond goed doorlatend, doch ook weer niet te .weelderig" ls. Bij de bonen gaat het ons namelijk niet om een sterke blad- ontwlkkellng, die ln dat, geval al te zeer in de hand wordt gewerkt.- Evenals bij alle bonen en erwten kan ook bij de stam- en stoksla een „nestje" worden gereserveerd, dat ls een groepje dicht opeen op een be schutte plek geplante bonen, die we reserveren voor het geval, dat onze bonen niet alle opkomen. Met het „nestje" kunnen we dan altijd de lege plaatsen -vullen. Stokbonen vragen immer Iets meer zorg dan stambonen. Het beste doen we. de stokken kruiselings m verband te zetten. De keuze van materiaal is uiteraard niet groot meer, zodat we thans maar roeien met de riemen, die we hebben. Een goede oogst en een onbelemmerde groei moeten we onze bonen echter zoveel mogelijk verzeke ren. Zo doen we er goed aan, de piramidevorm zoveel mogelijk te ver mijden. Bij de piramidevorm worden namelijk de 6tokken bovenaan bij el kaar gebracht. Het gevolg hiervan ls, dat veel ranken Ineengestrengeld raken en veel bloesem verloren gaat. Bij stokbonen kan een groter aantal bij een gelegd worden dan bi) stambonen. Snijbonen nemen we doorgaans vijf stuks, slabonen zeven stuks. Wat de richting betreft, zetten we de rijen zoveel mogelijk ln een richting Noord- Zuid. Hierdoor bereiken een zo lptens mogelijke belichting, hetgeen voor bonen ln het algemeen wel zeer be langrijk ls. BIJ het gebruik van stokken van onbekende herkomst, of wanneer de bonen het vorige Jaar .aan „roest" leden, ls het goed, de stokken te ont smetten. Hiervoor zijn verschillende praeparaten ln de handel. APOTHEKERSADSISTENT. Am sterdam: geslaagd mej. M. C. H. Hof- stra. Goes en de heer R. J. H. Schol- tis, Terwlnselen. Wat staan hem de streepen goedl Trotsch als een pauw stapte hjj door de straten toen hij een jaar geleden voor de eerste maal het uniform aanhad. Nu liep hfl nAést z\)n schoenen. Geen wonder, met zilveren streepen was hij teruggekomen- Onderofficier. straks officier... - Wat een perspectieven ope nen zich! Volg zijn voorbeeld. Vul eerst onderstaande bon in, U ontvangt dan nadere inlich tingen. NAAM ADRES WOONPLAATS venockt toezending eeoer brochure over de Waffen Uitknippen en inzenden aan Eraao-kotnmando Niederlande. Korte Vliverberg 5. Den Haag. Wij kellners weten al niet beter: „twee thee" is tweemaal Nettie. Maar wij weten ook: wanneer er later weer thee wordt besteld, zal 't steeds zijn VAN MORC.EN 15 HET FEEST,WANT DAN ISWIEPJE 'apv/ ZES JAAR WORDTZE EN ALLE MEISJES VAN DE EERST^j KLAS KOMEN OP VISITE N .-£} MOEDER BAKT KOEKJES.EN - SAMEN OVERUREN ZE, WAT DE"jONqEDAMES"ZULlEN DR1N> J&X KEN.'THEE moeder "zei^t wiep. "DIE VINOEN ZE B'JONS ALLEMAAL i'ZEqSENS. ÉVEN LEKKER! 0RINKEN DIE vriendinnen VAN JOU. THUIS DAN NODCEEN TUFF VAN SIMON DE WIT f Heeft U één van die verdwenen flesschen Tienduizenden Nutricïa- flesschen, die nu doelloos en leeg in kasten en kel ders^ liggen, kunnen met fijne Nutricia-babyvoeding gevuld worden. Geef de verdwenen flesschen terug! lYat bepaalt de smaak Alleen zuivere bestanddee len geven levensmiddelen een zuiveren smaak. U kunt moeilijk een scheikundig onderzoek verrichten en dat is niet noodig ook, zoo lang de naam W. A. Scholten als garantie voor zuiverheid op de verpakking staat van Butaroma, Albumona, sago. Transparanta.verpkkt aard appelmeel, etc. W.A. SCHOLTEN Aardappelmeelfabrieken Rollerdani '81. 38427 eo aao l ol. 333288 BEPERK HET GEBRUIK VAN WARM WATER

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Dagblad voor Leiden en Omstreken | 1944 | | pagina 2