41 HM bussink >*hehek LIMITS PRODUCTEN In drie jaar tijds leerde men concertwaarts gaan Propaganda voor de kunst werd overbodig Kunst in Den Haag bel Panorama Mesdag: Groep de „S Expositie in nieuw verband Watervoorziening in de oudheid „Sneeuwvlok de Eskimo' STRIJK ALLES IN ÉÉN KEER Haags cabaret in de maak Mef Willy v. Hemerf en Ko v. d. Bosch Geldige bonnen Ontmoeting met een jongen Est 225.000 Jjctis U weten ZATERDAG 8 APRIL 1944 2LX Waar bliift dp romnnnUt? I een ander beeld waar. Het ziet nau- D"ITT ae componistl welijks drie jaar later stampvolle Het klinkt ons nog zo vers in de oren. Manifesten van toonaan gevende muziekkringen. principiële verklaringen van organiserende com missies en redevoeringen van autori teiten werden op ons losgela ten en de strekking van de woordenstroom was deze: de muziek moest en zou spoedig de haar toeko mende plaats ir» het volksleven gaan innemen Goede namen schenen de besluiten te bekrachtigen en daarna hoorden we er plotseling niets meer van. Misschien hebben velen zich af gevraagd hoe men het wel zou aan leggen de muziek terug te brengen tot de massa Enkelingen hebben zelfs in geschrifte cle mogelijkheden in twijfel getrokken. Op dit gebied geldt immers de overweging, dat plannen in hun algemeenheid snel ler zijn geformuleerd dan in details uitgevoerd Sinds ruim een eeuw heeft de muziek zich doelbewust im mer verdei van het volk afgewend en de scheiding tussen de wereld van den kunstenaar en ae wereld van de volkse belangstelling werd door de historische ontwikkelingsgang van de muziek tot een vrijwel onoverbrug bare kloot verbreed. De inhoud van de muzikale schepping van de jong ste tijden was over de gehele linie te diep voor het gemiddelde bevattings vermogen eeworden. Een minder ge zonde toestand die vanwege zijn langdurige groeiproces niet zo maar in eens zou kunnen worden gesa neerd. De oplossingen voor het hier ge-1 schapen probleem werden, laten wij het niet vergeten, eveneens in de ma nifesten en redevoeringen aangebo den. Vooral een tweetal, die elkaar in wezen niet veel ontliepen, werd drin gend aanbevalen. Van beide zou men kunnen opmerken, dat zij lijnrecht tegen de hierboven aangeduide ont wikkeling van de muziek ingaan. De eerste was niet geruchtmakend door oorspronkelijkhe'd en viel terug op een reeds sinds lang toegepaste werk wijze. Gegeven de geestelijke vlucht van de muziek zou het aanbeveling verdienen het geestelijk peil van de hoorders te verhogen. Daarom moest worden begonnen bij de jeugd en bij de portemonnaie Het jeugdconcert en het goedkope volksconcert waren de oplossing Muziekpaedagogen menen, dat elke normale mens een muzikale aanleg bezit en wij willen het graag geloven. Maar zelfs indien elke aanwezige aanleg ontwikkeld kan worden aan bezit nog elke aan leg zijn natuurlijke grenzen. Het zou dus zaak zijn de programma's van de Jeugd- en volksconcerten uit de meer bevattelijke muziekwerken samen te stellen. En men begrijpe dit goed: dat zijn dus voor een zeer groot deel die werken die zich uit hoofde van hun minder diepzinnige inhoud bui ten de historische muziekontwikke- ling stellen. In plaats van 't geeste lijke peil van de hoorders op te hef fen tot de historisch gegroeide mu- ziekesthetiek, werd die verheffing hier reeds bij voorbaat uitgeschakeld en op zijn best uitgesteld tot het St. Juttemis der volkse muziekrijpheid Muziek van eigen tijd Het andere streven, waarvan men vooral vlak na 1940 hoorde, wilde bij den scheppenden kunstenaar begin nen. De componist moest zich niet langer verschansen in zijn „ivoren toren". Hij moest zijn publiek met langer ..veracht-en" en niet trots zijn op zijn ..geestelijk isolement". Ook Mozart wat niet te groots om luchti ge gebruiksmuziek te schrijven, ga en doe ingelijks! Niemand ontkende tot heden, dat ook de lichte speel- muziek zonder veel pretentie haar I waarde heeft, behalve de componist in het serieuze muziekgenre. Zulk een stelling kon hij niet aanvaar den. omdat zijn gehele technisch- esthetische ontwikkeling, zijn stu die en zijn practische oefe ning in de kunst er juist op gericht waren hem van het tegen deel te overtuigen Men ontwikkelde hem volgens de methoden en de wet ten van het historische groeiproces, men wijdde hem in in de ..hogere" mu- ziekwaarden Door deze oplossing van het probleem .Kunst aan het volk" stelde men hem plotseling eisen, die zijn gehele instelling op de kunst omver wierpen. Muziek terugbrengen tot het volk beduidde in 1940 een eeuw overbrug gen. En aanvankelijk'zag het er naar uit. alsof het slagen van dit streven ook weer een eeuw op zich zou laten wachten We] kwamen er gunstige en lang verbeide sociale maatregelen ten opzichte van de uitvoerende en scheppende musici, maar de gelden, welke vooi de toepassing van die maatregelen nodig waren, kwamen in het begin heus niet uit de beur zen van het publiek. Het klinkt ons allemaal nog zo vers in ae oren Maar Jiet oog neemt concertzalen, lange mensenrijen voor de kassa s, bordjes met „uitverkocht", ja. zelfs plaatsen opkopers bij de opera. Het goedkope volksconcert wordt geleidelijk een prijzig volks- eert, het jeugdconcert is dikwijls een luxe. want het normale concert met de zwaarste programma's zit tjokvol met jeugd. Er werd op deze plaats al herhaaldelijk op gewezen Maar hoe zit het nu met den componist? Hij piekert nog steeds ever de hem kor telings gestelde eisen en geraakt niet uit zijn dilemma of hij piekert er in het geheel niet over en gaat zijn on gestoorde gang. Het staat te bezien óf de levende componistengeneratie aan de opleving van de muziekwaar- derlng rechtstreeks deel heeft. Want ook al stroomt men bij wijze van spreken naar de concertzalen, deze drie jaren hebben het muzieklievende publiek nog niet geleerd naar de eigentijdse componisten en vooral naar de componisten van eigen volk te vragen Propaganda voor concertbezoek, propaganda voor .kunst aan het volk", drie Jaar geleden nog actueel, is thans een overbodigheid De tijds omstandigheden namen haar de wind uit de zeilen Geen daadwerke lijk streven hoe goed ook aangepakt, had in zulk een korte tijd kunnen bereiken wat deze omstandigheden hebben gewrocht. Maar een propa ganda voor het luisteren naar eigen tijdse muziek, naar Nederlandse com posities, een propaganda voor ..eigen en eigentijdse kunst aan het volk" mag nu wel eens zeer krachtig ter hand worden genomen. Een Neder landse muziekweek voor de Omroep, een voorschrift van hogerhand tot het speien van ten minste 'twintig procent Nederlands werk tijdens dê concerten van een seizoen, het is nog maar matig Indien de tijd voor ken nismaking met het moderne werk van eigen bodem ooit rijp was. dan is hij het nu De vrees, dat de moder nen zoals vroeger de concertzalen zullen ontvolken behoeft bij de hui dige toeloop niet te worden gekoes terd. Zoals het tot nu toe is. behoeft het niemand te verwonderen, dat de componist er nog altijd buiten staat In Princesse geeft het Residentie- Toneel Zaterdagavond wederom een première, ditmaal van een Nederlands stuk (dat echter al tientallen Jaren op de repertoire's heeft gestaan),, n.l. Herman Roelvlnk's „Freuleken". Zon dagmiddag en -avond wordt ..De Grote onbekende op Tweede Paasdag Gol- donl's „De knecht van twee meesters" opgevoerd, eveneens 's middags en 's avonds. Dinsdag geeft het gezel schap Cor Ruys de 200ste voorstelling van het blijspel „Johan". Woensdag Is het theater gesloten, terwijl Don derdag Knlttel's „Vla Mala" nogmaals ten tonele wordt gebracht. In het Gebouw voor K. en W. speelt Zaterdagavond Boyd Bachmann po pulaire dansmelodieën. Zondagmid dag komen de Amsterdammers met de opera ..Tosca". Des avonds is de to neelafdeling van het Amsterdams ge zelschap te gast met Sarment's „De mooiste ogen van de wereld". Maan dagavond nogmaals Boyd Bachmann. Dinsdag en Woensdagmiddag geeft Chris Hofland met zijn operettegezel schap van kinderen opvoeringen van „Assepoester". Het volksconcert, dat het Residentie-orkest Woensdagavond geeft. 6taat onder leiding van Yvon Baarspul. De violist Jean Oellers treedt als solist op. Donderdagmiddag kindervoorstelling van „De schat In de heksengrot" door mevrouw De Ridder Spaan en Donderdagavond een opera-ultvoerlng. In Dillgentla geeft Bé Gerrls een plano-avond. Zondagmiddag treedt het Amsterdams Kamermuzlekgezelschap er op. samengesteld uit leden van het Concertgebouworkest. Zondagavond Iets gans anders: Peter Pech ln de caba retrevue „Pieker niet". Maandagmid dag nogmaals een planoconcert, dit maal van Cor de Groot (Schumann. Schubert en Debussy) en 's avonds wederom Peter Pech. Dinsdagmiddag kindervariété. Dinsdagavond het Mu seum-Kamerorkest onder leiding van Dirk Balfoort en met medewerking van Hans Schouwman, planoconcert van Haydn en R. de Roos' Slnfonla roman tica. gecomponeerd in opdracht van het Gemeentemuseum. Woehsdag kin dervariété. Donderdag geeft Riek van Veen een liederenavond met Johan Ligtelijn aan de plano. In de Bethlehemkerk wordt op de Tweede Paasmlddag een concert gege ven door Alex Schellevls. Henr. Sala, sopraan, en Ch. van Isterdael, cello. Dezelfde middag wordt ln de kerk aan de 3e v. d. Boschstraat een concert gegeven ter herdenking van J. P. J. Wlerts met medewerking van Herm. van der Vegt. viool, M. J. Schmitz, orgel en Th. de Groen, tenor. Voorge dragen wordt o.a. de Paascantate van Wlerts. In Scala speel het gezelschap Jacq. BIJlevelt en Joh. Boezer de dwaze historie „De bovennaturlijke zoon". Zondagmorgen ls ln Asta wederom een morgen van „Vreugde en Arbeid", waar ditmaal de film „Mannen uit één stuk" wordt vertoond. met de mondharmonica Roman door Manfred Hausmann DEN HAAG. 7 April. Hoewel in een ander verband heb ben wij van de meeste exposanten, die zich nu opnieuw in een groep, genaamd de „S" blijken te heb ben verenigd, reeds werk gezien in de kleine zijzalen van Panorama Mesdag Edmond Wingen is dit keer vertegenwoordigd door enkele grote figuurstukken. Het is zeker geen onkundig werk de voorgestel de personen zijn stoer en fiks op het doek gezet, maar het is alles wat èl te fiks en stoer. Men zou Dezer dagen hield dr. W. H. C. van Esveld'i Conrector van het Kennemer Lyceum te Bloemendaal in het Rijks museum van Oudheden alhier een le zing over het onderwerp „De water voorziening in de oudheid" Reeds in de oudheid wist men het water naar waarde te schatten, voor al in de landen van de Middellandse Zee. waar de neerslag meestal zeer gering is en een hoeveelheid zoet wa ter. zonder aanwending van kunst werken moeilijk te ^verkrijgen en te bewaren is. Vandaar dat speciaal de Grieken het water als een bijzondere gave der goden beschouwden en bron-» nen vereerden als zetels van godde lijke wezen, dit te meer omdat de Griek zonder dagelijks bad niet leven kon. Dit leidde ertoe, dat de overheid er reeds spoedig op bedacht was wa terleidingen te construeren om bron water van meer verwijderde punten naar de gewenste plaatsen, de steden, te doen vloeien. Spreker behandelde eerst de oudste bekende waterleidingen: die in ae burcht van Mycenae (vóór 1000 v. Chr die van Salomo (950 v. Chr.), van Hiskia (700 v. Chr.) en van Sanherib en wees er op hoe deze technisch reeds zeer merkwaarxlig zijn. In de bloeitijd van het oude Griekenland werden in vele steden energieke pogingen gedaan het pro bleem der watervoorziening tot een üirecieur H J Kerkmeester, Bus- sum, hoofdredacteur Hendrik Llndt Amsterdam plv hoofdredacteur. Ir A H de Haas van Dorsser. Haarlem binnenland J v Grieken, illustratl* en opmaak R Kampstra. volkscul tuur en kunst. M Wolters. muziek G K Krop; sport: J. J. Liber; adver tenties: A, H, Lammere, allen te Am sterdam. K 113 overvloedig in dit geslaagde doek Het zittende naakt van Rene Wong moeten wij tot onze spijt af keuren; het is te banaal en ook te branderig van kleur. Ook Everard Mullerij toont onbevredigend werk: vooral het stilleven is beneden de maat Karei Wiggers daarentegen kan goed uit de hoek komen b.v. in hét stilleven met dood konijn. Cor San- difort's Krabbels bleven wat dilet tantisch. terwijl ook de kleur het niet doet Eduard Rijff laat slechts enkele kleine doeken zien. De beeldhouwers komen niet slecht' voor de dag. Van Rene Wong een drietal sierlijke, in eigen stijl gehouden vrouwenfiguren. J. Hooreman trekt de aandacht door een goed mannenportret. Ook Neijenhuis laat twee geslaagde por tretten zien. Het kinderportretje door Van Riet, de beide teakhouten stukken door A. de Kruljff beho ren verder tot het beste der inzen dingen. D. V. NIJLAND. 51) „Duivels spannend, wat?" zeide hij tegen Abel, terwijl hij zich tegen hem aandrukte. „Nog zo'n kleine deern en dan al die dingen al mee gemaakt. Wat hebt u een zonnige jeugd gehad. Juffrouw Dinges... juf frouw Storm! Maar niets overslaan, hoor! Alles op zijn beurt! Wij luiste ren wel!" Het spannendste kwam nog, het ware! Het volgende uur was hoofd zakelijk het werk van den ballon commandant geweest in de wolken en in de driftlaag te blijven. Zij dre ven vrijwel precies noord-noord-oost, Osnabrück konden zij heel duidelijk zien. Daarna dwaalden zij weer in een waskeuken rond. Enzovoort. Neen, zij wilde nu eindelijk op dat gene komen, waarom de hele zaak feitelijk draaide. De tocht zelf deed er eigenlijk niets toe, hoewelver scheidene dingen vergat je je hele leven niet meer. Na een uurtje mis schien stegen zij weer boven de wol ken... de grappigste dingen gebeur den daar... toen zij weer uit de wol ken stegen, zag Hurry, dat de Burge meester Hildebrandt ook opdook floep, daar kroop hij weer zo gauw als hij>' kon in de wolken terug. Het was om je dood te lachen. Precies verstoppertje spelen. Enzovoort. Enzo voort." Corinna kon toch het hele jour naal niet afdraaien. Maar enfin, zij werd ook nog gedoopt Doch eerst later, toen zij weer uit de waskeuken kwam en er in geen velden of wegen een tweede ballon te zien was. De zon brandde fel en zo stegen zij snel tot tweeduizend meter. Wie voor de eerste maal boven de duizend meter komt. moet gedoopt worden. Ehlers haalde een fles champagne te voor schijn. Volgens de regels van het spel had Corinna de kurk van c.e fles door het mondstuk van de bal lon moeten mikken. Maar zij had de fles nog niet eens goed in haar han den. toen de kurk door de warmte van de champagne er al afsprong en ergens in het luchtruim verdween. Toen Hurry met haar klonk, keek hij haar zwijgend ln haar ogen. onder zoekend en hard; zijn mond kauwde Tekeningen en tekst van (VIM MEULD1JK 888. Bijna een uur lang zwoegen 889. Plukkie loopt naar voren en Sneeuwvlok en Plukkie Buksjek ln slaat met een grote hamer de anker de stookruimte van het schip. De spil kapot. Ze kunnen met z'n tweeën vuren beginnen steeds harder te het anker niet lichten en daarom is branden en op een bepaald ogenblik dit de enige manier om het schip gooit Sneeuwvlok zijn schop neer en los te krijgen. Sneeuwvlok ls in de zegt: „Stop, Plukkie. Zo ls het wel stuurhilt geklommen, zet de machine genoeg. Kom maar mee naar boven." op „Volle kracht achteruit" en grijpt Ze komen aan dek en als Sneeuw- het stuurwiel. Binnen in het schip vlok de grote rookwolken ziet, die beginnen de motoren te draaien en uit de schoorsteen kronkelen, zegt te stampen. „Nou Kwef", zegt onze - - - - „daar gaat-ie danl" hij: „Prachtig! Ons plan lukt vast," held, een beetje, zweet stond op zijn voor hoofd. Hij was iets van plan, dat was zeker. Zij vond het altijd pret tig. Wanneer hij iets van plan was. Zij vond het ook prettig, wanneer hij korte metten met haar maakte. Toen had hij haar nog lief. Hij was heerlijk. Zijn gezicht met het lit teken was heerlijk. O, lieve God in de hemel! Achter het Zwischen- ahner Meer hield het wolkendek op. Maar de lucht werd niet helder; er hing zo'n vreemde nevel ln het luchtruim met hier en daar van die mistflarden er door. Geleidelijk draaide de wind naar het zuidwes ten. De Jadeboezem dook nevelig in de verte op en bleef links van hen. Nu dreef de ballon ongeveer op Bre merhaven aan. dat rokerig en on duidelijk aan de horizon verscheen. Kolossaal veel rook. Deze dreef af naar de mond van de Wezer en ver mengde zich met de dampen van de Noordzee. De kust aan de andere kant van de Wezer liep met een flauwe bocht eerst naar het Noorden en dan naar het Noordoosten om. Je kon alles prachtig zienl „Oh, mens. mens!" steunde Peter, terwijl hij zijn stem liet rijzen. „Onze streek hier, de Wezer, het Langlütjen Zand, het wad. Alles van boven! Dat was zeker een prachtig gezicht, niet? Mensenkind, mensen kind, verdorie nog toe. Van twee duizend meter hoogte! Had ik het ook maar eens kunnen zien!" Corinna zeide, dat zij toen al lang niet meer zo hoog waren. Nog maar vijf- of zeshonderd meter. De afkoe ling door de mistsluiers had haar invloed laten gelden. Hurry moest allerlei ballast over boord gooien. Maar toch had de kust een prachtig uitzicht gegeven. Alles was zo grij zig in wazige nevels vervloeid, de bochten van de dijken, de verschil lende kleurschakeringen van het water, de ovale zandbanken, de lange strepen schuim, die de stoomboten achter zich lieten, de rookpluimen, de zich in verre verten en nevels verliezende zee, het grijze geglinster, dat er n en dan overheen trok een ongelooflijk schouwspel! (Wordt vervolgd,) Voor de vrouw De eerste groene groenten Zoals de sneeuwklokjes en crocus- sen in de tuin het voorjaar inluiden, zo zijn de spinazie en de raapstelen de eerste voorjaarsboden van den groentenboer. Belde groenten zijn rijk aan beschermende stoffen en aan kalk- en ijzerzouten. Het verdient dps alleszins aanhevellng. ze te gebruiken. De eerste spinazie en raapstelen zijn echter duur. gebruik ze daarom rauw ln een stamppot. Zo hebt ge weinig nodig en profiteert ge er het meeste van. Of kook ze met gortmout, dan wordt het overtollige groentenat op geslorpt door het bindmiddel, zodat geen waardevolle stoffen verloren gaan en ge een grote portie krijgt, die goed uitdeelt. Raapstelen of spinazie met gortmout. 1 kg. groente. 2 kop jes vlugkokende gortmout. Iets zout. De groente nakijken: van de raapsté- len de worteltjes verwijderen. De spi- nazlezaadjes uitzoeken. De groente zorgvuldig ln ruim water -enige malen wassen en zo nodig zeer fijn snijden. De groente op een vergiet uit laten druipen, opzetten met aanhangend water en vlug aan de kook brengen. Wanneer de groente geslonken is. de gortmout er bovenop leggen, iets zout toevoegen en nog tien tot twintig minuten zachtjes laten koken. Jonge spinazie ls met vlugkokende gortmout- Ln tien minuten gaar. De groente even doorroeren en opdienen. Een doek van Edmond Wingen in Panorama Mesdag. (Cliché A.P.-archief.) hier meer compactheid, meer gede genheid zowel in de kleur als in de vorm willen zien. Het blijft nu alles nog Ietwat losjes. Jan Wingen heeft een merkwaar dige schildertrant. die soms tot ge slaagde effecten aanleiding kan zijn. Pleun Betist en B. Blokhuis zijn wel de bescheldenste en daar om sympathiekste verschijningen op deze tentoonstelling. Zij schilde ren trouwhartig en met overgave hun onderwerpen en komen hier en daar tot goede resultaten. Het hoogtepunt is het grote stil leven van H. Boot. Dezen bejaarden kunstenaar ziet men altijd weer met genoegen als schilder van het stil leven terug Een goed ding ls ook het stilleven met hoed door C J den Hoope. Licht en kleur zitten er oplossing te brengen, waarvan klas sieke schrijvers ons beschrijvingen hebben nagelaten. In het bijzonder stond spreker stil bij de waterleidin gen uit de hellenistische tijd te Prie- ne en Pergamon, waarvan de over blijfselen ons zijn bewaard gebleven. Deze bewijzen hoe de techniek zich ontwikkeld had: zij voorzagen hele steden met alle openbare gebouwen en particuliere huizen door een inge wikkeld stelsel van buizen van water. Talrijk zijn in deze steden de bad huizen en fonteinen, die grote water massa's verbruikten. Ook de Romeinen waren grote wa terverbruikers. Zij zagen er niet tegen op om tientallen kilometers lange, hoge aquaducten te bouwen. Het stel sel dat zij volgden, bestond hierin, dat zij zo dicht mogelijk bij de bron een reservoir (piscina) voor water- berging bouwden, tevens om het slib te doen bezinken. De grootste daar van zijn de bekende reservoirs te Constantinopel Uitvoerig behandel de spreker het distributiesysteem dei- Romeinen, dat op geheel andere prin cipes berustte dan het hedendaagse; dit vooral, omdat de badinrichtingen en openbare fonteinen zulke gewel dige hoeveelheden water verbruikten. Vondsten in Pompeji tonen aan, hoe het was gesteld met de watervoorzie ning der particuliere woningen. Voor al de stad Rome zelf had een ont zaglijk waterverbruik, dat per hoofd der bevolking groter was dan dat van de meeste voorname steden. Overal in het Romeinse rijk ver rezen talrijke grootse waterbouw wer ken. die zelfs heden ten dage ten dele nog functiohneren en als onver woestbare monumenten van Romein se energie en ingenieurskunst fun geren. Als voorbeelden daarvan noem de spreker de aquaducten van Smyr na, Carthago, Segovia, Nimes, Metz en Timgad. Het heeft er alle schijn van, dat het Haagse cabaret, welks opstanding wij destijds bepleitten, thans inder daad komende is. Er zijn nog belet selen, maar het Jijkt ons waarschijn lijk. dat deze door een voortvarend troepje jongeren omvergelopen zullen worden, zodat wij binnen met al te lange tijd ergens in Den Haag een vorm van kleinkunst-beoefening kun nen gaan zien die in Amsterdam bijna overdag beoefend wordt en waarvan wij tot nu verstoken ble ven. De plaats, waar het toekomstige cabaret zal „opereren", moge dan nog niet bekend zijn. het staat vrij wel vast. dat Willy van Hemert en Ko van den Bosch, die op het ogen blik in het Amsterdamse Leldseplein- theater optreden met het alleraar digste cabaretprogramma („Tussen twee haakjes)", eerlang het. Haagse cabaret zullen vormen en dat als vaste kern daarvan zullen deel uit maken, behalve de reeds genoemden. Lizzy Valesco, Mela Soesman. Tiny Visser en mogelijk ook het pianisten- paar Beuker en Denijs Wij hebben ons licht opgestoken bij den auteur van „(Tussen twee Haakjes)". Willy van Hemert. die zelf sinds jaren Hagenaar is en die een vat vol enthousiasme is voor het plan en vol ideeën voor cabaretpro- gramma's. Zijn staat van dienst is op dit terrein nog niet zo heel erg groot, maar iedereen weet zo langzamer hand wel, wie de uitvinder is van dr. Van der Zwam. een van de popu lairste geleerden van de radio, en mogelijk herinneren sommigen zich nog Willy van Hemert's talrijke schetsen, die ook voor de oorlog reeds door de diverse radio-verenigingen werden uitgevoerd. Bovendien heeft Van Hemert reeds voor het toneel gsechreven en al vond zijn „Paar- len voor de zwijnen" dan ook niet overal een even gunstig onthaal, het was toch een heel opmerkelijk stuk werk voor een jongen auteur In elk geval bewees het stuk, dat de schrij ver ervan over een grote fantasie be schikte; een fantasie, die zich wel licht beter op het terrein van het cabaret dan op dan van het toneel kan ontwikkelen. Parodie is kritiek Over de plannen sprekende, zegt Willy van Hemert, dat hij dol is op parodiëren en hij zegt ook waarom. Hij noemt het de mildste en aange naamste vorm van crltiseren en al kan men in oorlogstijd niet elke vorm van critiek beoefenen, er blijft toch altijd nog veel over. Zo heeft hij voor het cabaretprogramma „(Tussen twee haakjes)" een scène „Schouw- avond" geschreven, die een van de hoogtepunten vormt; een parodie op het uitgaande publiek, dat de enge lenbak van het ..Gebouw voor Kun sten en Wetenschappen" pleegt te bevolken, als er een of ander dans- orkest aan het swingen is. Het is een lawaaierige scène, die evenwel een geestig stukje critiek Inhoudt. Voor uitlopend op de programma's die men te aanschouwen krijgt, zegt Van Hemert. onder meer een figuur te hebben geschapen, die in een reeks detective-parodieën de boventoon zal voeren. Op onze vraag, of Willy van Hemert zich een bepaalde vorm van cabaret heeft voorgesteld, antwoordt hij. dat er in elk geval geen sprake zal zijn van een ballet- en koorloze revue, noch van programma's, die men alleen kan begrijpen, als men een diploma eindexamen van het gym nasium ln de zak heeft. Toch willen hij en Ko van den Bosch („onze samenwerking is tot dusver bijzon der geslaagd", meent Van Hemert) het amusement op een hoog peil zien te houden en daarbij trachten actueel te blijven Inderdaad gaan □Kroniek van de Volkstuin Aardappelen poten Zoveel mogelijk profijt van de grond te trekken ls niet alleen een kwestie van de juiste grondsoort en meststof fen, ook wanneer op dit punt aan alle voorwaarden ls voldaan, ziln er nog ettelijke belangrijke punten, die de volkstulnder niet over het hoofd mag zien, wanneer hij zijn doel wil be reiken. Een van de belangrijkste ls zeker het ln acht nemen van de Juiste af stand bl1 zaaien en poten. To ruim zetten doet grond renteloos liggen. Dit komt echter lang niet zoveel voor. als te dicht opeenzetten. waarbij het echter de zuinigheid is. die de wijs heid bedriegt. Als er een gewas ls. waarbij we dit vooral niet mogen vergeten, dan ls het de aardappel. Eerst wanneer het loof boven de grond zich behoorllik kan ontplooien, kunnen we onder de grond een behoorlijke ontwikkeling van knollen verwachten. Aardappelen worden op rijen gepoot en wel met een halve meter afstand tussen de rijen. Op de rij hangt de. afstand af van de grootte van de aardappel, die als poter dient. Middelgrote poters vragen een afstand van 45 tot 50 cm. Kleine poters kunnen dichter opeen, doch nimmer nemen we een afstand van minder dan 35 cm ln de rij. Liever nog 40 cm Werkelijk natte grond levert alleen teleurstellingen op. doch overigens neemt de aardappel met vrijwel iedere grond genoegen, behoudens dan. dat de aanwezigheid van kalk ln de grond en ook van sintel en as niet ge wenst ls. Wie eerst thans ln het bezit is gekomen van grond, moet niet door het gebruik van gier, beer of verse mest trachten die bodem te verbete ren. Mesten van de grond geschiedt bij aardappelen namelijk bij voorkeur ln het najaar. Extra-grote pootaardappelen worden wel overlangs door midden gesneden, waarbij het topeinde niet onmiddel lijk geheel doorgesneden wordt, aoch het verband bewaart tot de knollen ln de grond gaan. In die tussentijd worden de poters op een droge plaats bewaard. De pootdlepte ongeveer 812 cm Wanneer de tuingrond aan de voch tige kant ls, maken we de grond kunst matig iets gunstiger door de aard appels aan te aarden. In de eerste tijd zorgen we aan de spruiten heen „aan te aarden", hetgeen zo wel met de nand als met een driehoekige schof fel of „hak" kan gebeuren, die met de platte kant naar boven tussen de rijen wordt doorgehaald. In de tijd, dat nog nachtvorsten worden verwacht, ls het verstandig de spruiten hiertegen te beschermen, het zij door deze met bakjes e.d. ai te dekken, hetzij wat nog wel zo een voudig is nog eens extra aan aarden. Afgezien ran de voordelen, die dit aanaarden t.a.v. vorstschade geeft, voorkomt het in het bijzonder op vochtige gronden vaak dat de aard appelen aan ziekte ten prooi vallen. Het ls goed te zorgen, dat vooral ln het begin goed geschoffeld wordt. Dit voorkomt ln de zomer zeer veel werk. BROOD, BESCHUIT, AARDAP PELEN, VLEES: 15 en 16. MELK: 15, Res. D 30, E 30. TABAK: 15 en 16, beide n. keuze. BLOEM: 82 en 83. GORT: 84 (125 gram). GEIVL MEEL: 85 (125 gram). KAAS: 86. SUIKER: 87. JAM: 88. VERVANGINGSMIDDELEN: 89. KINDERVOEDING: Gort D 29. Rijst E 29. KINDERDRANKPOEDER: C, D, E 31 (300 gram). SNOEP: 15 (150 gram). BOTER: 15 A roomboter r - w 15 B bak- en braadvet. Einde geldigheidsduur 15 April, uitgezonderd 15Aardap. (8 April). Nog geldig zijn: 10 B boter voor kaas (15 April); 12 A en 12 B boter voor margarine (15 April); 13 en 14 Melk en Taptemelk (15 April)80, 81, C, D. E 26 en E 27 Res. voor zeep en waspoeder (15 April); R 01 tabak voor scheer zeep (29 April). 6. Wie wind zaait krijgt het deksel op de neus. 7. Als het kalf verdronken ls. volgen er meer. 8. Een goed begin ls de beste kok. ZIJ zijn gevormd uit de helft van een echt spreekwoord en de helft van een ander. De opgave voor Jullie is nu voor leder vals spreekwoord de twee echte, waaruit het gevormd ls. in de plaats te geven. Schrijf de oplossingen zo op: 1. Beter hard geblazen dan een lege dop. la. Beter hard geblazen, dan dé mond gebrand lb. Beter een half el dan een lege dop. enz. Natuurlijk wens lk jullie allen pret tige Paasdagen en een heerlijke Paas- vacantle. Volgende wéék komen we weèr eens met een paar raadsels, die lk van onze raadselvrlendjes zelf toe gestuurd heb gekregen. De oplossin gen moeten jullie weer zenden aan Oom Jan, p.a. Redactie „Het Volk". Hekelveld 15 te Amsterdam-C. Niet Je eigen adres vergeten hoorl Deze week loof lk, omdat het Pasen ls, vijftien mooie spelen uit. Met hartelijke groe ten van OOM JAN. Vooi de kinderen Willy van Hemert en Mela Soesman in een cabaretrevue. Cliché A.P.) we de mensen wederom de spiegel voorhouden, in de hoop, dat zij wijzer en geamuseerd van onze voor stellingen vandaan gaan. Komende cabaret-fusie Is het de bedoeling, zo vragen wij, een non-stop-eabaretprogramma te maken, met altijd hetzelfde gezel schap en met. als enigen auteur Willy van Hemert? Neen. dat is niet de bedoeling. Wim Sonneveldt en ik hebben een soort artistieke fusie in de zin. Ook hij zal ons toekomstig cabaret zo nu en dan bespelen, in afwisseling met ons. Wij krijgen dan ook de gelegen heid elders op te treden. Verder, gaat Van Hemert voort, heb ik-alleen de kern van onze troep genoemd. Het spreekt vanzelf, dat wij regel matig artisten als gast zullen uit nodigen en voorts ben ik geenszins van plan alle teksten voor onze pro gramma's zelf te schrijven. Integen deel, ik ken het gevaar van het leeg- schrijven maar al te goed. Ik heb al verschillende afspraken gemaakt met auteurs en au trices van cabaret teksten en mothten er Hagenaars zijn. die menen met het een of ander voor de dag te kunnen komen, dan is onze brievenbus altijd open en ons welwillend oordeel verzekerd. Natuur- Dan kómt de rest vanzelf! Spreekwoordenwedstrijd Beste nichtjes en neefjes. De oplossing van het ladderraadsel. dat Huib Schuller uit Schiedam ons gestuurd had. vonden heel wat Jon gens en meisjes moeilijk. Toch waren er ook deze week veel goede oplossin gen. De stad ln Noord-Holland was natuurlijk Hilversum. Op de sporten van de ladder moesten de volgende woorden worden ingevuld. Johan, Spion, Delft. Havik, Vlerk, Parijs, As sen. Gruis, Zomer. Er waren een paar nichtjes en neefjes, die voor gruis een ander woord Ingevuld hadden, ook bun oplossingen heb lk goed gerekend Er zijn deze keer elf boeken gewon nen en de gelukkigen zijn: 1 Cornells Guljt. Mr. C. Fockstraat 23. Katwijk a. Zee; 2. All Sipman, dr Schaepman- straat 37. Velp (Gld.); 3. H S. Coupe rus, 't Laag 21. Bolsward; 4. Michlel Alberts. Van RoUenstr. Oost 138. Hoo- gezand (Gr.); 5. G. v. d. Haar. Hllle- dijk 237 A. Rotterdam; 6. Maria van Rest, Hoogstraat 164. Schiedam; 7. Adrlanus van Dijk Smitsstraat 20. Gouderak; 8. Marletje Iske. Adm. de Ruyterweg 334 III, Amsterdam (W 9. Jacob Elslnga, le Spoorstraat 29. Treebeek: 10. H. J Tamboer. Markt 101. Zutphen; 11. Petronella Wlllem- sen. Scherpenhoffscheweg 9. Rheden (.Geld.). En nu ons nieuwe raadsel, waarop Jullie allemaal Je krachten maar eens moet proberen. Makkelijk is het niet. Hieronder staan acht „valse" spreek woorden 1 Beter hard geblazen, dan een lege dop 2 De pot verwijt de ketel, dat de wespen knagen. 3 Als poesjes muizen komt zonne schijn. 4. Om der wille van de smeer dansen de muizen. 5 Hoge bomen hebben ook oren. lijk streven we ernaar, samenpassen- de programma's te maken. We hopen, besluit de heer Van Hemert in het Haagje een geschikt rheater te zullen vinden; een ruimte, waar een even intieme sfeer kan worden verkregen als b.v. in het (f-PK Panjewagens trekken over de onafzienbare weg door het besneeuwde land. langzaam gestadig. Soldaten, de gewoerrlem dwars over de borst en de handen diep ln de zakken marcheren mee naast de knikkende paardekop pen, karren met hout. met zakken .meel de keukenwagen Jonge paarden, met een halstér achter aan de wagenklep gebonden. Beweeglijker, te paard langs het transport heen en weer rijdend, enige onderofficieren; dan te voet een officier, gevolgd door een tiental soldaten met kleine stuk ken geschut op sleden Als het begint te schemeren, bereikt de colonne het kruispunt; daar gaat de weg ln de richting van het noor delijke front. De schemering duurt kort ln deze streken; reeds zijn da olielampen gevuld. Maar het schijnt, dat de officier nog een korte pauze heeft bevolen; enkele voerlieden, haast onbeweeglijk ln hun zware kleren, als beren op hun plompe viltschoenen. klimmen onder de ronde huLf vandaan. Zo maken wij kennis met den ste- vlgen Jongen Estlander; hll vraagt wat vuur voor een sigaret. Er zijn meer Esten bij de troep; wij horen, hoe ze elkaar ln onverstaanbare taal Iets toe schreeuwen. Maar Heinz versraat Duits; hij heeft een Duitse grootmoe der gehad. Verder dan aan de kust en zuidelijker dan Riga ls hij" nooit geweest. Meer dan een Jaar geleden heeft hij zich als vrijwilliger gemeld; zo ls hij op een panjewagen voor de weermacht terecht gekomen. Als sol daat werd hij afgekeurd; hll toont ons zi_jn rechterhand, waaraan duim en wijsvinger ontbreken. Maar op deze manier kan hij ook van nut zUn; diep ln Sowjet-Rusland ls hij al geweest. Dagen en nachten heeft hij met zijn kleine panjewagen door de eenzame vlakten gereden, de snerpende koude verduurd, de eenzaamheid, de aanval len van laagvllegende Sowjet^machines. HIJ lacht: er zijn ook goede ogen blikken geweest m die tl"idvaak ls hij hartelijk onthaald aan een boe- renhaard, heeft hij dikke soep van de weermacht gelepeld. Het ls maar een gesprek van enkele minuten: dade lijk zal het transport weer verder trekken. En toch, zó eenvoudig ls deze zoon van Estland, dat er niet veel woorden nodig zijn om hem te be grijpen. hem té leren kénnen als een' man. die niet thuis de loop der din gen wil blijven afwachten, maar mee aanpakt, mee het gevaar wil helpen bezweren, dat uit het Oosten dreigt. Zijn hartgrondige haat tégen de bol sjewisten, die zijn ouderlijk huis ver woestten. zijn belde zusters de slechte weg opdreven die haat heeft hem doen toegrijpen, hem als kameraad temidden van Duitse kameraden ge bracht In die haat ls immers tegelijk liefde de liefde voor zijn vrije be staan voor zijn kleine volk. dat reeds Leidsepleintheater te Amsterdam, i ^1^®' verdrukking en nood' heeft ge- nar, Irrwwr ,4a rap» ..a fIngezonden Mededelingen) Wij openen de Jacht op de verdwenen flesschenl De babies van Nederland smeeken om Nutricia-voe- ding. Geef ons Uw lecge flesBchen terug, opdat wij ben kunnen helpen. Wal garandeert het succes van een recept? X De zuiverheid van de in grediënten garandeert het lukken van een recept Zui vere ingrediënten bevinden zich in ieder pak, dat den naam W. A. Scholten draagt Daarom is er zooveel voor keur voor W. A. Scholten's Butaroma, Albumona,Trans para nta. sago, verpakt aard appelmeel, etc. XV. A. SCHOLTEN'i Aardappelmeelfabrieken dat het ambagt van coe- clcen tbacken een olt am- bagt is, bynnen der Stadt Deventer gewest boven bundert en XII jaeren. Toen al. in 16". be;""14 Bussink en het befaamde re- cept, nu nog het geheim en 4 uw waarborg voor de onover- troffen kwaliteit en dén aparten. heerlijken smaak vanBusslnk'sDeventerKoek. Thans schaarech, straks Yj> weer volop verkrijgbaar. Deventer koek 2e keeren wéér... ie bonbons zegt het Haartje Dt Hcer's Chocoladeen Biscuitfabrieken Klaar in een icip! 1 Het ia slechts een kort gesprekje op een kruispunt, ergens ln de verlaten heid van een ondergesneeuwd land schap op de grens van Sowjet-Rusland. Het is genoeg, opnieuw te voelen, dat deze oorlog meer is dan iets wat door een paar diplomaten over vredelieven de mensen ls gebracht; dit ls een revo lutie. die ook dezen eenvoudlgen Est diep ln zijn hart heeft gegrepen hem dwong tot meedoen tot het keren van de niets ontziende barbarij uit Moscou. E®n fluitje schrllt- door de vries lucht: de officier geeft een teken met ae arm en de onderofficieren draven de wagens langs Ook Heinz zit weer ?D3e wPJl' SriJPt de teugels Eén glim lach glijdt over zijn door weer en wind gebruind gezicht; hii groet ons met zijn verminkte hand Dan trekken de 2n aan langzaam gestadig rijdt het lange transport de nacht ln. #-Oorlagsverslaggever J. STORM.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Dagblad voor Leiden en Omstreken | 1944 | | pagina 2