41 'ïi P Een danseresje van vijftien Tijdschriftenschouw herdenkt een jubileum Bij Anika's 75ste voorstelling Vóór de vlucht over de lokkende grenzen Stijl in het muziekprogramma Confectie even verwerpelijk als anarchie Sieraad van deMuiderkring Maria Tesselschade's 350 ste geboortedag bel Sneeuwvlok - de Eskimo" Polygoon lanceert eerste speelfilm Geldige bonnen 1 Qmaldtetifi! KOOPMANS' PANNEKOEK MEEL r A ZOET ROGGEBROOD GEBR. TEN HOEVE ZATERDAG 18 MAART 1944 2I_ Wonderkinderen zijn geen zeld zaamheden Regelmatig duiken hun namen op en ziet men ze of hoort men ze debuteeren. Het is echter wel een zeldzaamheid als deze wonder kinderen blijvende belangstelling wekken. Zo'n zeldzaamheid ls het jeugdige danseresje Anika. Hijt lijkt nog maar heel kort geleden, dat zij zich voor het eerst in Diligentia liet zien. Men stond versteld over de prestaties van het meisje dat in die dagen (we mogen het nu wel ver klappen) eigenlijk nog niet eens de leeftijd had bereikt, waarop het in het openbaar mocht optreden Nu is zij vijftien geworden en Donderdag heeft zij haar... 75ste voorstelling ge geven. Zo'n jubileum wil voor een danse res wel iets zeggen. Zeker in ons land. Weinig danseresjes zullen als soliste 75 maal opgetreden zijn. althans in zo korte tijd als Anika Dit is er waarschijnlijk de oorzaak van. dat boze journalisten al toespelingen heb ben gemaakt, geschreven over de N V. tot Exoloitatie van Anika en dergelijke. Zij hadden er bezwaar tegen, dat de ontwikkelingsgang van Anika stokte dat haar danskunst in vorm teveel eelijk bleef, liefelijk, technisch handig, maar kinderlijk Zij wachtten op een algehele ont plooiing De kunstcritiek heeft er in het algemeen geen bezwaar tegen wanneer een artist alleen, of in een gezelschap, tientallen volkomen ge lijke en gelijkwaardige voorstellingen geeft maar een danseres moet zich steeds in haarzelf vernieuwen En de critiek is spoedig scherp voor danse resjes Men vei-geet blijkbaar, dat het publiek in deze ook iets te zeggen heeft en dat het. wanneer het bij de eerste of de 75ste voorstelling een danseres voor het eerst ziet. al cf niet opgetogen is. Dat het publiek over Anika wel degelijk enthousiast ls. bewijst het jubileum, dat hier Donderdag in een besproken uitver kochte zaal werd gevierd. Wanneer wij in normale tijd had den geleefd, zou de critiek waar schijnlijk anders tegenover Anika hebben gestaan. Het was namelijk In het geheel niet de bedoeling van Anika's moeder zo lang in ons iand te blijven. Zij wist te goed. dat de belangstelling voor de danskunst hier niet groot is en dus zou zij. als de oorlog niet uitgebroken was. zoals tal van andere danseressen uit ons land. elders haar grote triomphen hebben gevierd Anika is. minder nog dan vele andere danseressen, aan eigen bodem gebonden. Zij werd. meen ik. in Australië geboren als dochtertje van een stuurman op de grote vaart en in haar prille jeugd heeft zij de halve wereld langs gezworven. Zij was In Indië en in de Verenigde Staten en daar Kreeg zij als kind van zeven haar dansopleiding. Er was mevrouw Hemkes. de moeder van Anika veel aan gelegen haar kind een complete dansopvoeding te geven, omdat een van de voortreffelijkste dansleraren ter wereld haar een grote toekomst voorspelde. Daarom ging zij niet eens naar de gewone school De leraren kwamen bij haar thuis en in de woning werd altijd ocd kamer vrijgehouden voor de danskunst. Dat een dergelijke op voeding enorme lasten veroorzaakte, behoeft niet vermeld. Maar Anika's moeder behoort tot het ras van de moeders, die doorzetten en toen zij op een reis naar Holland gingen, was het. de bedoeling met Anika naar Parijs te gaan. waar zij haar dans opleiding zou voltooien, om dan de wereld in te gaan Maar toen brak de oorlog uit ên opeens zat de fami lie Hemkes op het kleine stukje Nederland, met de vele critiek en de weinige liefde tot hetgeen in eigen land op kunstgebied wordt gepro beerd. Zij danste in het openbaar en had zoveel succes, dat binnen enkele maanden elke voorstelling uitver kocht was. Ze nam les. maar wie zou dit vergevorderde physiek rijpe kind. dat echter naar de geest nog vol komen kind was en thuis zoet rr#t haar poppenhuis speelde wie zou dit kind over de drempel heen kunnen brengen In de eerste plaats een goede leraar. Balletmeester Noverre zei in een van zijn brieven, dat. als er meer goede leraren waren, hel aantal goede leerlingen wel groter zou wezen Deze uitspraak van Noverre ls nog altijd van kracht. We kunnen het zeggen, zonder afbreuk te willen doen aan de goedbedoelende danspaedagogen. Wat er op de dans- podia wordt gezet. Ls tot dusver. Anika in een van haar dansen. (Foto A.P-archief) enkele uitzonderingen daargelaten, hoogst middelmatig. Wat Anika inderdaad nog ont breekt. is de rijpheid, de diepgang, maar in de eerste plaats is zij eerst vijftien en in de tweede plaats belet de oorlog haar moeder haar dochter tje het allerbeste te bieden, wat er op dit gebied te bieden ls Zou het echter geen overweging verdienen, dit rijpende talent, dat haar opgang gaat maken als danseres en dat over veel meer dan middelmatige kwali teiten beschikt, aan te moedigen, op dat. zij in de naaste toekomst niet. zodra de grenzen openstaan, alle con tact met haar eigen land verbroken ziet? Gelukkig bindt het publiek Anita wel aan haar land Daarvan getuigde deze 75ste voorstelling. De Februarl-afleverlng van Groot Nederland (Nieuwe reeks. 1944) nevat naast gedichteD van Albe. Ntco de Haas. S J v d Molen en Hans de Vries en proza van J A v d Ma de een tweetal belangwekkende op stellen Hendrik Llndt schrijft over Jean Cocteau's filmwerk „L'éternel retour", waarbij het fllmgegeven zo wel als de scheppende kracht van den auteur aan een uitvoerig opgezette analyse worden onderworpen Llndt ziet Cocteau vooral als de navolger de bewerker van net reeds bestaande en deze geaardheid vertegenwnnrdlgt regelljk diens kracht en diens zwak te tn deze film zoekt Cocteau zijn .prêtexte a mlse en scène" ln de Kel- tlsch-Germaanse Trlstanstof. nauwer oegrensd In Wagners ..Tristan und Tsolde" Door middel 7an het scherp observerende woord, dat ln enkele ge vallen door fotomateriaal wordt ge staafd. roert schrijver een reeks van problemen aan. die deels aan de psy chologie van het Noordse ras. deels aan de mythologie en deels aan de nuldlge Franse mentaliteit ontsprul- ren In beeld en symboliek ziet Llndt de hunkering naar de geest en de ^euwlge trouw van het Noordras. naar aen terugkeer tot de grote, edele Noordse mensensoort, die eens ook Frankrllk beheerste, maar die door de kleine, bekrompen Mediterrane soort werd verraden Interessant zijn vooral de vergelijkingen tussen Coc teau's en Wagners behandeling van de stof. waarbij schrijver de vraag stelt of eerstgenoemde wellicht niet op meer oorspronkelijke, de oudste Trlstanstof toebehorende motleven aanspraak kan maken ürbaln van de Voorde spreekt over de ..Nationale traditie ln de Vlaamse beeldende kunsten" Na geconcludeerd te hebben dat de Noord-Nederlandse kunst der Gulden Eeuw veel organl- scher Is gegroeid uit de kunst der Oude Nederlanden dan de kunst van de Vlaamse 17de eeuw belicht hij net genie Ruhens welks wezen hij als volgt samenvat: ..HU is de eerste en enige Germaan, die door het voor beeld der rtallanen niet. ln verwarring werd gehracht. die van de grote klas sieke meesters precies genoeg wist over te nemen om van hun kunst ideaal niet. zoals de romanisten, wei nig meer dan een karikatuur te ma ken maar bet integendeel glanzend voort te zetten en tevens een nieuwe kunst te scheppen, die tenslotte ge- neel vaD hem is en op een gehele seuw naar stempel gaat drukken Wat hl.1 (Ruhens) ook van Italië moge ïvergenomen hebben hij heeft het nooit slaafs nagevolgd, maar reeds van zijn leugd af herschapen tot een nieuwe kunst, die wel niet traditio neel Nederlands maar ook allerminst (tollaans Is Ruben9 kunst ls van nemzelf HIJ breekt met een traditie maar schept er een andere." O vei de samenstelling van concert programma's valt te twisten en 1at wordt ln de muziekcrlti-"he pers vooropgesteld dat zij ln deze tijden voldoende ruimte heeft dan ook •.rouw gedaan Een der eerste verels- ten voor een goed programma ls het ^t.vlistlsch bij elkander passen van de verschillende voor uitvoering bestem de werken Ware het slechts alleen uit eigen ervaring de gemiddelde concertbezoeker van heden weet nu zo langzamerhand wel dat het niet aangaat sommige werken tussen voor of na bepaalde andere te plaat sen. De chronologische volgorde blijkt dikwijls de zekerste en het ls deze vorm van programmasamenstelling welke men het. veelvuldlgst ziet toe gepast Zelden treft men een uiterst modern werk tussen twee composities der klassieken aan: dit ls nu eenc een geval Waarin zelfs de bloedigste leek "zich niet zou vergissen Bij min der uiteenlopende"stijl- en stemmlngs- verschlllen kan zelfs de voor de pro- zrammakeuze verantwoordelijke vak man een minder gelukkige greep doen De critiek vergeet nimmer zulk een .misslag" aan de kaak te stellen daarbij helaas wel eens over het hoofd ziende, dai zij die program ma's samenstellen behalve door kunstzinnige, vaak ook nog dooï oractlsohe overwegingen moetèn wor den geleid Daarbij komt. dat niet Ieders stylts- •lsch Inzicht hetzelfde is Stijl wordt o.a. mede bepaald door de muzikale inhoud van een muziekstuk, terwijl ie inhoud van de onvergankelijkste werken niet bestaat uit concrete voorstellingen of beelden maar uit de abstracte schoonheden welke zij leder van ons Individueel weten te oieden De practlsche overwegingen die m wezen buiten-muzikaal, dus bij komstig zijn. oefenen een niet ge ringe Invloed uit op de verwezen- Ijking der bedoelingen Men mas aannemen dat zij die de program ma's voor onze grote symphonie- orkesten samenstellen. voldoende ■cennis hebben van de styllstische en nistorische bijzonderheden van het gangbare repertoire. Doch maanden tevoren wordt een seizoen van zoveel maanden ln elkaar gezet. De pro gramma's mogen noch met elkaai Hoewc niemand minder dan onze grote dicht ei en schrijver Huygens het grafschrtit van Maria Tessel schade aldus formuleerde- „Laer niemant sich vermeten haer onwaerdeerlickheit ln woorden luit te meten' mogen dezei dagen enkele woorden worden gewijd aan de hoogbegaafde vrouw uit onze Gouden Eeuw der kunsten, che voor driehonderd en vijf tig laar op 21 Maart het levenslicht aanschouwde De gedachte aan haar die door tijdgenoten en vlak na haar volgende gpneratles ..de schrandere en zeedige dichteres Tesselschaede Roemei Visschers dochter" werd ge noemd orenct ons terug naar de be faamde Muiderkring welke eens het centrale punt van ons zeventiende eeuwse letterkundige leven vormde De naam Piet er Cornel Iszoon Hooft Drost van Muiden en Baljuw van Gooiland, dooi Vondel „het Hoofd dei Hollandscne Poëten" genoemd, dringt zich naar voren en met deze de rerks van geletterde en kunstzin nige mannen en vrouwen, die op het Mulderslot een uitgelezen gezelschap van vrienden waren. In de kring van Hooft, de professoren Vosslus en Bar- laues, de dichters Huygens en Von del de musici de gebroeders Swee- 11 nek en de zangeres Francisca Duarte waren de ztisjes Roemer Vis- scher Anna en Maria geziene en gewaardeerde gasten Werd eerstge noemde vooraf als geleerde vrouw geprezen Maria door de aanwezigen Directeur. H J. Kerkmeester. Bus- sum, hoofdredacteur: Hendrik Llndt. Amsterdam; plv hoofdredacteur; lr. A H. de Haas van Dorsser, Haarlem binnenland J. v Grieken; illustratie en opmaak. R. Kampstra; volkscul tuur en kunst M Wolters; muziek: O K. Krop; 6port: J J. Llber; adver tenties; A. H. Lammer*, allen te Am sterdam. K 113 vriendelljkerwljze Tesseltje genaamd Dracht de tintelende geest in de bij eenkomsten Zij was het sieraad ln net middelpunt van de kring, wam zij was van vele kunstzinnige mark ten thuis AaD slagvaardigheid en gevatte poëzie ontbrak het haar °venmln Naar buiten trad deze vrouw van innemend karakter en rijke veelzijdige ontwikkeling min der op de voorgrond, maar haar wel luidende lvnsche liederen verrukten de Muiderkring en inspireerden vele van zijn leden tot vruchtbare letter kundige arbeid Ook nu nog behoort haar „Onderscheljt tusschen een wilde en een tamme zanghster" tot de welbekende zangen Haar hand- werkkunst schijnt buitengewoon fraai te zijn geweest en haar Kwali teiten in de muziekkunst worden met haai overige eigenschappen door Hooft zelf geroemd, bijv in het brui loftslied dat hij bij gelegenheid -van haar huwelijk met. den zeeofficier Allen Krombalk dichtte waarin het heet: ..Vat zij diamant, een kras spreecken doet het stomme glas Ziet die duim met goude draeden maelen kostelicke gewaeden. Vingers voeren pen, penceel, knokkels kittelen de vêel." Geen wonder, dat een buiten gewoon mens als professor Barlaeus haar. na de dood van haar echtge noot ln 1634 zij was eerst elf Jaar gehuwd een huwelijksaanzoek deed. Het werd echter afgeslagen, vermoedelijk omdat godsdienstige meningsverschillen zulk een verbin tenis in de weg stonden. Want onder Vondels lnvioed ging Maria Tessel- schade op latere leeftijd over tot het katholicisme wat haar vervolgens bittere vermaningen van Barlaeus en ook van Huygens bezorgde. Doch op haar bekende dichterlijke, slagvaar dige wijze, stelde zij zich in haar in conflict komen noch elkaar In belangrijke mate herhalen. Het be seft dan ook geen verwonderins re wekken Indien de grote concerMn- uplllngen die vele concertseries per >eizoen door elkaar ontwerpen in -ommige gevallen van dc meest deale samenstelling moeten afzien De jonge solisten van t.hans. die -an de oudere collega's wijze lessen nebben meegekregen over het ..kwa like beertp van de critiek" hebben mlke opmerkingen braaf ln de oren reknoopt Zij zijn van het ene uiterste •naar het andere overgegaan Ponton r> de proerammasamonstelling maakt de pas afgestudeerde aan het con- ••ervatorium reeds niet meer bil zijn «erste openbare optreden Maar hij mist moed en ooi-spronkeliikheidhij noodt zich aan de lijn welke hem •n 7iir> ippvhoelf dei mnziekgeschicdc nis is ulïges'lppeld. hij volgt de chronologische methode Daarmede is ook alle fantasie gedood Men sla ei dc programma's op na van de jongeren die hun eerste publieke 'nulgingen maken; elke zaneeres kiest de volgorde Schubert Brahms Wolf Mke pianist Mozart. Chopin. Schu mann. Hef is braaf, maar zuur en geestdodend Komaan wie durft en wie kan dieper doordringen in de rehelmen van het muziekwerk en met een oorspronkelijke styllstisch sluitende volgorde voor de dag komen die eindelHk eens van de chronologie afwijkt? Hier ls stijl in kunst ont- lard tot confectiewerk. Overigens ls de els tot styllstische eenheid van het programma of van een programma-onderdeel vrij long Hij werd geboren uit de Intellectuele kunstbeschouwing van de roman tische muziekbeschouwing der vorige eeuw Men predikte volkomen terecht de eerbied voor het kunstwerk en voor de muzikale idee. Deze eerbied brengt de noodzaak voor een passen de styllstische omgeving vanzelf mee Materieel zowel als geestelijk werd die omgeving dan ook herzien Uit die tijd stammen de eerste pogingen tot weldoordachte Inrichting van concertzaal en programma. Voordien •verd er met betrekking tot deze din gen vrij willekeurig omgesprongen vooral ook In ons land De mening dat elke ruimte met een podium roed eenoeg Is om muziek te maken Is nog niet geheel opgeruimd zelfs al liggen de tijden van concertzalen met tafeltjes, stoeltles consumpties en conversaties al weer ver achter ons En hoe bont onze voorouders net met de programma's maakten mag blijken uit de gegevens over een concert omstreeks 1800 te Amster dam waar de volgorde luidde: 1 Eerste Musleckstuk van eene Ouver ture van Mosart: 2. Pransche Aria Rondo door Burgeresse Ruloffs: 3 Pagot-concert door Ritter; 4. Het overschot der Ouverture van Mosart! De tijden zijn veranderd De anar chie heeft hier plaats gemaakt voor overleg en Inzicht. Maar de thans opkomende naargeestigheid van de stijlconfectle ln het programma zal over honderdvijftig jaren evenzeer worden uitgelachen als de eedachten- 'oze uitbundigheid van 1800. met de mondharmonica Roman door Manfred Hausmann 34) „Halt! Stop!" zeide Peter en ging op zijn gemak zitten. „Nu wat lang zaam aan, nu komt het! Had u dan niet gereefd?" „Nou. reken maar!" ..Dan zal er zeker een want ge scheurd zijn niet?" Corinna wist het niet. Hurry had haar in de kajuit gestuurd. Boven dien was zij bijna dood geweest door zeeziekte. ,.U moet weten... dat is mij ook al eens overkomen." zeide Peter. „Waar de plankjes voor de vaste lan taarns aan de wanten vastgemaakt zijn, daar ls Immers de draad met bindgaren omwikkeld, begrijpt u. en daar blijft al het afdruipende water hangen en dan roesten de wanten door. dat merkt geen mens. en op een goede dag, roems. dan zijn ze gebroken." „Dat geloof ik graag. Maar Hurry was de schuld. Hurry en niemand anders! Waarom ls hij uitgezeild? Het was een roekeloos waagstuk van Hurry." „Neen. nu moet u niet onrecht vaardig zijn. Dat kan toch iedereen overkomen Wie denkt nu ook aan die beroerde plankjes?" .Maar hij had toch op Helgoland kunnen blijven?" „Een quaestie van opvatting. De ene waagt 't. de ander niet. Ik zou het vanochtend ook gewaagd hebben en ik ben toch waarachtig voorzich- tig „Jij?" mengde Abel zich in het ge sprek. „Jij en voorzichtig!" „Nou moest jij je mondje eens hou den!" ..Erger dan Hurry kan hij niet zijn U kent Hurry niet!" „Neen", zeide Peter, „kennen doen we hem niet. Eu ls er toen ook wat met de schroei onKlaar geraakt?" Een zwaar gebruis troK over het dek. De Scharhörn hlne zwaar over, bleef een ogenblik zweven en zakte dan nog een stuK verder af Corinna rolde bijna van de sofa af. Abel, die vergeefs naar een klerenhaak gegre pen had. viel, zich half omdraaiend, tegen de zwaardkast. Maar Peter Tekeningen en tekst van 854. Door de geweldige klap wor den Piet Punthoofd en Pen Kwen het hemelruim ingeslingerd temid den van de stukken van de verniel de boot. „Zie je wel. sufferd." roept Pen Kwen onder het voortsulzen, ..die walvis was niet dood. Je hebt niet goed geschoten. Straks vallen we in het water en dan wordt m'n broek nat en dat is Jouw schuld!" „Ach wat," bromt Piet, „JIJ wilde die walvis vangen. Ik niet!" 855. Aan hun stljgkracht is nu een einde gekomen en ze beginnen steeds kibbelend en elkander de schuld ge vend terug te vallen. Dat vallen gaat heel erg snel en de vrienden berei den zich voor op een hevige plons in de zee Maar als Je nou van ge luk spreekt! Ze komen niet ln zee. maar op ..De Zwaluw" terecht en wel op het strakgespannen zeil van de motorreddingboot, wat de schok keurig breekt! De vrienden felicite ren elkaar met de goeie afloop en Pen Kwen vindt tot z'n blijdschap zijn pet terug. bleef rustig op de omhoog gaande sofa zitten en zette alleen zijn ene voet tegen het blad van de tafel, tot het gebruis naar achteren wegstierf en het schip zich weer oprichtte. „Een flinke deining!" zeide hij „En raakte toen ook de schroef onklaar?" Ook daarover kon Corinna geen in lichtingen geven. Zij moest zich in de eerste plaats met Ehlers be moeien. dien Hurry in de kajuit had gesleept. Zijn ene arm stond dwars over zijn rug en het gebroken been was rechthoekig afgezakt Het zag er vreselijk uit. Bovendien sloeg door het kapotte dak voortdurend water naar oinnen. „Wat hebt u dan met het dak uit gevoerd?" „Daar heb ik geen flauw idee van. Opeens stroomde het water naar binnen." Abel dacht, dat de mast erop ge vallen was. „Hoe kan nu de mast met achter lijke wind op het dak van de kajuit gevallen zijn?" „Maar dat heeft Jumbo daarnet toch ook gezegd?" „Dan is hij net zo'n grote os als jij. Stel het je toch eens goed voor: wanneer de wind van achteren komt en de mast over boord drukt, - - U zeilde toch met achterlijke wind, niet?" „Wat? Ik zat immers ln de kajuit en Hurry „Laat dien Hurry toch eens even met rust! U zeilde met achterlijke wind. Lei nu goed op. Abel: wanneer dit de jol lsHij wees met zijn wijsvinger op een plooi in de deken, zette een vork als mast op en legde hem uit, dai de masi niet op het dak van de kajuit had kunnen vallen Toen Abel onder de explicatie van Peter even naar Corinna keek, die naar opgezwollen gezicht met de ver warde haren achter in de hoek van de sofa gelegd had. glimlachte zij schuchter tegen hem, terwijl zij met haar ogen op Peter wees. (Wordt vervolgd (Ingezonden Mededelingen) Bij de beoordeling van een film als „Drie weken huisknecht", die Polygoon deze week in verschillende plaatsen van Nederland Amster dam Den Haag. Utrecht. Hilversum. Heerlen lanceert, dient een bij zondere maatstaf te worden aan gelegd Zij mag niet worden geme ten naar de bestaande normen van het Internationale repertoire: nau- welijk van het Nederlandse, want in verschillende belangrijke opzichten is zij een eerste poging Dat is dan in de eerste plaats het scenario van Henk Bakker, die op dit terrein nagenoeg geen ervaring heeft en een soort toneelstuk heeft geschreven, waarmede hij den even eens kersversen regisseur Walter ■Smith al dadelijk de voet heeft dvars gezet, zodat deze eigenlijk niet veel verder is kunnen komen dan een Journaal van een leutig verhaal, dat de film nagenoeg geen kansen biedt Ten derde was Polygoon beperkt in zijn uitrusting en ten vierde heeft men verschillende nieuwe krachten een kans willen geven, die uiteraard een achterstand in filmervaring had den ten opzichte, vanbekende col lega's als Mathieu van Eysdcn. Joan Remmelts en Paul Steenbergen, die dan ook kennelijk uit het geheel springen Houdt men rekening met al deze beperkingen en ziet men deze film die reeds In 1942 onder de naam .Kasteel te koop" zou worden uitge bracht. als een eerste stap. dan kan men ondanks al dat wandelen langs al veel eerder betreden Daden een prilheid vaststellen, die fris en sym pathiek aandoet. Men vergeeft zijn eiger. kinderen hun feilen zo graag als rnen ze maar ziet. En daarom ergert men zich niet aan vele illo- gicae. aan breedsprakige dialogen, aan typische filmregiefouten Men begroet deze eerste poging van een goedwillende onderneming die op haar bescheiden wijze pioniers werk" heeft willen doen. waarmee anderen haar al voor zijn geweest en waarin zij al verder zijn gekomen.. Het verhaal zullen we zoals ge woonlijk hier niet verklappen om de venassing niet weg te nemen. Vast gesteld werd reeds, dat het scenario zwak ls De camera ls door Jan Jansen en Frans van Laeken kundig en veelal ook met filmisch inzicht gehanteerd: de regie heeft haar een niet immer geslaagde bewegelijkheid willen verlenen en het geluid is niet bepaald af en synchroon, hetgeen vooral bij de ..beeldvergrotingen" op valt Zoals gezegd ontmoet men onder de spelers oude bekenden, maar ook krachten die zich tot dusver nage noeg of ln het geheel niet binnen „het linnen venster" hadden ver toond zoals VVilma van Klaveren Coba Kelling Louise Hiddink een veelbelovende debutante Piet Bron Richard Flink. Piet te Nuyl. Jan Blok. Jo Vischer en den scena rio-schrijver Henk Bakker zelf ln een bescheiden rolletje Polygoon heeft ervaren, wat het betekent een speelfilm uit te bren gen Zij moge zich aan die ervaring spiegelen. G. K. KROP KUNST IN DEN HAAG BROOD, MELK. VLEES. AARD APPELEN: 13 en 14. BESCHUIT: 13. BESCHUIT 14: 62J gr Kindermeel havermout, gort of voedingssuiker. TABAK: 13 en 14, uitsluitend rook-, pruim- of shagtabak. BLOEM: 73 en 74. PEULVRUCHTEN: 75 (250 gr.). VERMICELLI: 76. KAAS: 77 SUIKER: 78. JAM: 79. EENHEIDSZEEP: 80 WASPOEDER: 81 en C 26. D 26. E 26 Res. TOILETZEEP: E 27 Res. KINDERVOEDING: D 25 Gort. E 25 Rijst. SNOEP: 13. BOTER: 13 A margarine, 13 B bak- en braadvet. Einde geldigheidsduur 1 April, uitgezonderd: 13 Aardapp. (25 Maart). 13 en 14 Melk (15 April). 80 81, C. D. E 26. E 27 voor zeep en waspoeder (15 April). Nog geldig zijn: 10 B boter voor Kaas <15 April). 12 A en 12 B boter voor margarine (15 April). R 01 tabak v scheerzeep (29 April). Kroniek van de Volkstuin Tijd voor tuinbonen Maria Tesselschade Roemer Visscher (Cliché A.P.-archief brieven vooi haar eigen overtuiging op de bres In 1649 overleed zij te Amsterdam betreurd door de kring, waarvan zij zovele Jaren deel uit- maakte en ln welks gezelschap zij thans nog door het nageslacht wordt geëerd. Gezelschap Van Bijlevelt en Boezer in Scala „Het lied van alle tijden", een romantisch toneelspel, dat thans door het gezelschap Jacques van Bij levelt en Johan Boezer in Scala ten tonele wordt gevoerd, verhaalt van een liefde tijdens de Franse revolu tie. De Nederlandse schrijver van dit dramatische stuk. D. H. Schelf er, verplaatst ons omtrent 1793. in de dagen toen het driemanschap Robes pierre, Couthon en St. Juste in Parijs zijn schrikbewind oefende en brengt ons bij de actrice Yvonne Fleuriot van de Comédie Francaise. Zij heeft een noodlottige liefde opge vat voor een vogelvrij-verklaarde, den aristocraat André de la Haute Rive. In haar kleedkamer zwerft de chef van de geheime politie, burger Cro chet. Buiten rijden de wagens vol geladen met aristocraten naar de guillotine. Binnen is zelfs de ouvreu se La France niet te vertrouwen en tenslotte worden de beide gelieven dan ook verraden. Het toneelstuk heeft zeker enige romantische verdienste, doch het stelt uitermate hoge eisen aan regie en acteurs. Naar mijn smaak was deze opvoering te veel naar het melodramatische gericht. Erger was het evenwel, dat enige der optreden- den allesbehalve rolvast waren en bijna onophoudelijk aan de lippen van den souffleur moesten hangen. Voorts bleek, dat prominente blij spelacteurs zich allesbehalve schik- Vooi de kinderen Lettergreepraadsel Beste meisies en longens Het lettergreepraadsel dat lfc deze week voor Jullie heb. Is lang nle' gemakkelijk De opgave luidt: Maak van de lettergrepen die ik hieronder opschrijf, tien woorden, zó dat de beginletters dezer woorden van boven naar beneden met daarachter de vierde letters van elk woord van beneden naar boven gelezen samen een bekend Nederlands spreekwoord vormen. Hier zlin die lettergrepen AAN - STRE - DROOG -DER -EER - HO - HAND IN - LEN - KIN LIJN - LO - LOOP - MEN - NA - NE - PEN - NEUS - ONT - REN - PEN - SJOR - WEL - REN - SLUI De betekenis der tien woorden ls achtereenvolgens: 1ls afnemen. 2 ls volgen. 3 is voorwerp om iets aan op te hangen. 4is voorbereiding tot sprong 5 ls groot wild dier 6 is iets dat gauw ge vuld ls. 7is stil en behoed zaam binnengaan. 8ls aaien 9 ls trekken. 1 0is vroeger. Hoe luidt het spreekwoord? Ik ver wacht vele antwoorden van Jullie voor Dinsdag 21 Maart Stuur de brieven of briefkaarten aan Oom Jan. adres Redactie „Het Volk". Hekelveld 15. Amsterdam-C. Je eigen naam en adres duidelijk ln de brlel or op de kaarten vermelden Onder de goede oplossers verloten wu deze week tien mooie boeken. De beroepen die ln de namen op de visitekaartjes verscholen waren zijn: 1 slager; 2 vrachtrijder; 3 opperman; 4. kuiper; 6 venter De prijswinnaars werden na loting; Rleks Pragt pa J J Pragt le Kruisdiep. N:euw-Weer- dlnge No 170. Wlrn van Rossem. Uiterwaardenstraat 372. Amsterdam-Z.; Beppie v d. Dop. Lombokstraat 11. Lelden; Pietje Hoogland Schledamse- weg 223. Kethel v ra Schiedam. Wlm Vlskil, Iependaal 9a. Rotterdam: Jaco bus Israël Riebeekstraat N 23. Rot- terdam-Z.; Heintje Wallenburg, Broek- straat 267. Arnhem; Adriaan van Halteren. Kllder No 142. Gem. Berg; Johanna Stadens, Langeweg 63. Scheem- da. Gerrit Brulnsma, v. Royenstr 63 O. Hoogezand. De prijsjes zijn al aan de winnaars toegezonden. Hartelijke stoeten. Volgens de handboeken voor tuin bouw kan de tuinboon reeds ln Januari ln de koude bak worden ge zet om „voor te trekken", terwijl het poten voortgang kan hebben tot on geveer Mei De beste poottljd ls ech ter Februari. Maart. De meeste tuln- bezltters zullen door de laatste restjes winter waarschijnlijk hun activiteit niet verhoogd hebben, zodat aange nomen mag worden, dat velen nog aan het poten van de tuinbonen be ginnen moeten. Wie niet een al te schrale grond ln zijn tuin heeft, ln welk geval de tuin bonenteelt vrijwel zeker tot misluk ken gedoemd ls. mag niet meer wach ten. maar begint met het „voorkle- men" van de tuinbonen, Nadat de bonen een dag en een nacht hebben geweekt, worden ze dicht bU elkaar ln „een nestje" gepoot. Hiervoor komt een beschutte plek ln aanmerking, die echter weer niet te warm mag zijn, om bij het afharden geen last te krij gen. Zijn de bonen eenmaal zover, dat ze ulfgeplant kunnen worden dit geschiedt wanneer de eerste bladen boven de zaadlobben zich gaan ont wikkelen dan worden ze op hun definitieve plaats gepoot, nadat de penwortel. die zich Inmiddels ont wikkeld heeft, tot ongeveer vijf cm. Is Ingekort. Dit inkorten geschiedt om de groei te bevorderen In de meeste gevallen worden de tuinbonen ter besparing van ruimte en tevens om voor de latere gewassen als wlndslngel te kun nen dienen, rond het stuk grond ge zet Zet men de bonen op rijen, dan worden dubbele rijen aangelegd De onderlinge afstand op de rij bedraagt 20 cm De afstand tussen de twee bij elkaar horende rijen eveneens 20 cm. De bonen worden „ln verband" gezet, d wz op het midden van de afstand tussen twee bonen staan die van de andere rij Van het ene paar rijen tot het andere nemen we een afstand van pl.m. zestig cm., welke voor ver schillende groenten benut kan wor den. Spinazie en raapstelen zijn hier voor dankbare gewassen. Wie geen bak ln de tuin heeft of om andere redenen het voorkiemen niet ln de tuin wil laten gebeuren, kan het ook In een kistje voor het raam doen. mits het op een lichte plaats geschiedt ln matig, vochtig gehouden grond. Tuinbonen brengen als vlinderbloe migen stikstof ln de grond BU het opstellen van het teeltplan kan er thans dus reeds rekening mee gehou den worden dat we de openkomende ruimte na de oogst van dc tuinbonen kunnen benutten voor verschillende bladgroenten. Voor de vrouw Bakken van Balkenbrij In vele plaatsen van het land ls de laatste tijd bij den slager balkenbrij verkrijgbaar. Men koopt net op de broodbon. Balkenbrij wordt gemaakt van kooknat van verschillende worst soorten. stukjes vet. afsnijdsels van vlees. meel. worstkrulden. en soms ook bloed Balkenbrij was ln sommige delen van Gelderland. Brabant. Lim burg en Overljsel een typisch streek- gerecht en werd overal verschillend gemaakt. Tegenwoordig vindt balken brij. zij het ln enigszins aan de tUd aangepaste vorm. ook ln de steden veel aftrek Het ls een smakelijk voe dingsmiddel. dat als broodbelegging of wel bij het middagmaal dienst kan doen. Gebakken balkenbrU smaakt bij zonder goed bij rode kool. zuurkool en koolraap. Men bakt het als volgt: 150 g. bal kenbrU. 5 g vet. De balkenbrU ln vier plakken snUden van ongeveer cm dikte Het vet ln de koekenpan heet laten worden, de plakken op een vrij warm vuur aan weerszijden bruin en knappend bakken. De plakken moe ten ongeveer zeven tot tien minuten bakken; bakt men korter, dan wordt de balkenbrU minder lekker. ten in dramatische vertolkingen. Toch verdienen de initiatiefnemers een woord van hulde voor hun eer lijk pogen om het genre toneelspel te verbeteren. Heel aannemelijk was de vertol king door Jopie Koopman van de actrice Yvonne Fleuriot en die van Ellen Durieux als de ouvreuse La France. Ad Heerings speelde zijn rol van aristocraat De la Haute Rive te pathetisch en moe* er o.a. aan denken (de regisseur vergat het), dat een aristocraat zijn geliefde niet kust met zijn hoed op. Jacques van Bijlevelt spande zich zichtbaar in orn den gevaarlijken chef der politie uit te beelden. Nell Aenders was een lief kameniertje. Verdere medespe lenden waren Johan Boezer als een waardige abt. Louis Poolman een gesoigneerde regisseur. Alex Hock een goedmoedi e burger-cipier en Just Chaulet een jongensachtig wrede brigadier der gendarmerie. Een hartelijk applaus en mooie bloe men waren de beloning bij de eerste voorstelling THEO RAMAKER \\\w De dokter geeft bet zijn eigen kinderen! Jeugdige dief maakte winkels onveilig IJMUIDEN, 17 Maart. De poli tie te Velsen heeft een zestienjarigen inwoner van IJmuiden-Oost aange houden, die zich op 9 Maart j.L aan een brutale diefstal had schuldig ge maakt. Uit een winkel aan de Zee weg te IJmuiden-Oost nam hij een kasregister inhoudende ongeveer f 500. van de toonbank; het kasregis ter wierp hij. na zich het geld te hebben toegeëigend, in het Noordzee kanaal De politie werd op het spoor gebracht door een gouden ring. die de jongen tegelijkertijd uit de win kel had ontvreemd en aan een meisje had gegeven. De jongen bleek, ondanks zijn zeer Jeugdige leeftijd, tevoren zich reeds tweemaal aan ladelichting in IJmui den-Oost te hebben schuldig ge maakt. In alle drie gevallen heeft hij reeds een volledige bekentenis afgelegd Het grootste gedeelte van het geld. dat zich in het kasregister had bevonden, kon door de politie in beslag worden genomen. koffiesurrogaat Op 3 verschillende bonnen levert Uw kruidenier Koopmans' Pannekoekmeel, n.l. op de BLOEMBONNEN HAVERMOUTBONNEN GORTBONNEN VRAAGTj ]E=l© UW KRUIDENIER 1 KOOPMANS' MEELFABRIEKEN N.V. Hoe herkent U de voedingswaarde U kunt zelf Uw tevens middelen nietonderzoeken. Dat is ook onnoodig. Let er eenvoudig op, of de naam W. A. Scholten op de ver pakking voorkomt. Die ga randeert de voedingswaarde van Butaroma, Albumona, Transparante, sago, verpakt aardappelmeel, etc. W.A. SCHOLTENs Aardappelmeelfabrieken WIEPJE EN WINf, MOOEN VOOR MOEDER BOODSCHAPPEN DOEN<;ELD STUF IN HUN HANDJEC^AN^; 2E SAMEN NAAR. /S SIMON DEWIT."DAAR VIND IK HET 'T PRETTIGST ZEqr WIEP'."..OMDAT 0E JUFFROUW ZOO AARDlC, IS1.'VULT WINC, AAN. 'NU,DAAR BEN IK HET MEE EENS HOOR! MOEDER IS NIET VOOR NIETS Al ZOOVEEL JAREN TROUWE KLANT!" Rotterdam rel. 38427 eo aae rel. 333298 Bij de Uitg Kosmos verscneen de zevende druk vaD .De Reken- liniaal" dooi W J Heljdeman, be werkt door drs rhë C W van Mier- lo Voor nen. die bekeno zijn met logarithmen een Drachtig werkle om de geheimen van de rekeniat onder de knie te krUgen. Prijs gebonden 1.25.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Dagblad voor Leiden en Omstreken | 1944 | | pagina 2