vae deze Richard Wagner als regisseur Volkshumor in het Noorden Bram v. d. Boogaard Volksconcerten bel „Moeder" in Casino Sneeuwvlok - de Eskimo" Kunsthandel Liernur Geldige bonnen ZOET ROGGEBROOD GEBR. TEN HOEVE KOOPMANS' PANNEKOEK MEEL ZATERDAG 11 MAART 1944 21/ Reqie een qeheel met tekst- en klankbeeld Kent enen verschillende voorbed de »an muzikale leiders, die zich bi] opera-opvoeringen ook met de regie bemoeien Toscanlni was er een sprekend voorbeeld van meer voor de hand ligt het nog. dat de toondichter een zeegenschap ov* het scenisch beeld van zijn operaschepping opeist Immers, hl] doorvoelt het geheel het meest: hef eenvoudige muziek-sohriiven op een tekstgegeven Is in de loop van de ontwikkeling meer en meer In on bruik geraakt Het sprekendste voorbeeld van den componist die zijn muzlekdra marlsrhe scheppinger als één geheel zag was wel Richard Wagner, die als dichter de teksten van zijn ope ra's zelf schreef Toch doet men 'i verkeerd aan te menen dar hij van de aanvang af heeft voorgestaan hetgeen men thans onder de Wag- ner-stijl" verstaat Immers deze dae- tekent eerst van de Parsifal"-en- scenertng van 1882 toen de beroemde „Bavreuther stijl" geboren werd en W*oer reeds naar de zeventig liep Wel heeft Wagner zich altijd in- tensiet met het toneelbeeld bemoeid Bekend is ziin elf getekende schets voor he: tweede bedrijf an ..Lohen grin'" welke hij ter eeleeenheid van de première te Weimar aan zijn boezemvriend Lisz* -ond die deze première verzorgde Bekend zijn ook de talrijke regie-aanwilzingen. die Wagnei In zUn tekstboeken zo b v reeds bij ..Tristan" voorschreef Be kend niet uiindpr zUn Wagners diep gaande bemoeiingen bij de voorbe- reidine van onvoprineen zijner wer ken: ook als hij ze zelf niet leidde waaruit bv ziin nauwe verbonden heid met een figuur als Hans von Biilnw voortsproot Noemt men de naam Von Billow dan denkt men niet In de eerste plaats aan Bavreuth waar de mees ter doorgaans zelf de schept er zwaaide, maar aan Melnlneeri waar Hans von Blilow als opera- en con cert dirieent werkte en waar tijdens het leven van Wagner waarschijnlijk meer voor zijn kunst werd gedaan dan in het later verrezen Bavreuth Want het hoftheater te Meinineen richtte zich niet slechts tegpn de verouderde gebruiken van het spreek toneel het deed ook baanbrekend werk op het gebied van de opera regie en In het blJ~onde. voor Wag ner^ werken Was Bavreuth de ver vulling van een toekomstdroom Mainingen was de vervulling van een theaterhervorming Meiningen en Bayreuth Merkwaardigerwijze zijn beide cen tra door een persoonlijkheid verbon den. dif een grote rol in Wagners leven heeft gespeeld: door den reeds genoemden Han.- von Rlilow En met deze verbindende persoon was tege- 111 k een twepde verenigd: CoMma Liszt die eerst Von Billows vrouw was en wier kunstzinnige persoon lijkheid eerst te Meiningen. later als Wagners vrouw te Bavreuth grote Invloed heeft *phad Niemand In Groningen Is de wederzijdse minachting tussen twee ongeveer even grote plaatsen natuurlijk zo groot als maar mogelijk is. Tussen de .kaabers' (krabben» uit Delfzijl en de ..knoll'n" uit Appingedam.. is de wederzijdse afkeer zo groot, zoals Staven Barends in ..Hamer" duide- 11 ik maakt, oa met dit mooie volks verhaal: Een Damster was gestorven. Op weg naar de hel kwam hij bij de hemel voorbij en vroeg, of hij er misschien dan even in mocht kijken. Dat werd hem. na een ogenblik van overweging toegestaan en hij stak ziin hoofd om de hoek en keek naar binnen Daar zag hij tot zijn ontzet ting overal Delsielst-ers op de beste plaatsen zitten. Waar hij ook keek. Dat was maar loge en balcon en stalles Het begrootte hem en hij vroeg aan Petrus, of die géén last had van a) die Delslelsters de „kraabers" hebben namelijk de naam niet uit te munten ln bescheiden heid waarop Petrus in een luid klaaglied uitbarstte. Die Delslel sters! overal kropen ze ln. geen deur kon 1e voor ze dicht houden -en altild overal vooraan- Het was eenvoudig hopeloos! De Damster Damsters zien zichzelf altijd voor bij zonder sluw aan bood den sleutel bewaarder des hemels aan. om hem voor een tijdje van al die lastposten te bevrijden, dan kon een ander ook eens ..wat zien" Maar... dan moest hii ln de hemd komen Petrus keek bedenkelijk, maar een blik in de he mel overtuigde hem van de nood zaak Hij beloofde, dat de Damster, wanneer er plaats voor hem was. in de hemel mocht kompn. Daarop posteerde de „knol" zich aan de ingang van de hemel maak te een toeter van zl.in handen en schreeuwde naar binnen: „Ble Faarmsom zit 'n schip op str&nd!" En hij had de woordpn nog niet uit gesproken. of ze kwamen al uit loges en balcons naar de uitgang stormen honderden en honderden, geeneen bleet achter Daar viel wat te jut ten! En de .kraabers" hebben, vol gens de ondeskundige meening van de .knoll'n" en buurtgenoten, zich nog aan geen bezigheid met zoveel liefde gewijd als aan het edele ..strandjutten" Toen wou de Dam ster natuurlijk wel graag naar zijn eigen afdeling toe. Petrus nam het adresboek van de hemel en zocht Lang nnoer de .A" Hij schoof zijn bril oo het voorhoofd en bladerde, bladerde Het duurde heel lang. Hij keek onder de ..Aanvullingen en ver gissingen" Ook heel lang Het mocht niet baten Er was nog nooit een Damster in de hemel geweest. Hij nam de bel en ging de hele hemel rond - tot goed verstand diene. dat er in Delfzijl nog een stadsomroeper met een bel bestond en misschien zell's nog oestaat: „Smlrije met de bel" maar omdat natuurlijk nie mand een Damster te logeren wou hebben, mocht ook dat niet baten Waarop de Damster zijn pakje weer opnam en de gewone weg van alle Damsters opging- naar de heil" „De Trekker net orgaan van De Nederlandse Jeugd-Herberg Cen traie neeft een gedaantewisseling on dergaan waardoor bet blad een smaakvoller uiterlijk heeft gekregen De nnofdredacteur Jnhnn van Oaspel. heelt zich door een aantal medewer kers omgeven, die er stuk voor stuk ln geslaagd zijn hun onderwerpen op. een prettig leesbare wijze aan te snij den Het blad. dat nu een uitgave ls van de Uitgeverij Werkend Volk, ziet er typografisch keurig verzorgd uit RICHARD WAGNER bemoeide zich intensief met het toneelbeeld zijner opera's. (Cliché A.P.) als zij kon beter over Waeners denk beelden als regisseur, »n het bijzon der natuurlijk van zijn eigen werken, oordelen. Meiningen heeft Wagner als rich tinggever op het gebied der opera- regie zien en helpen groeien Het ls deze groet die geleidelijk in hem net denkbeeld deed rijpen van een eigen theater, waarin aan alle wen sen van den meester ton aanzien van muziek tekst, toneelbeeld en niet mtndpr ook de rol van het pu bliek kon worden tegemoet gekomen [n Bavreuth verwezenlijkte zich Waeners onverschrokkenheid ten aanzien van ziin hervormingsideeën op het gebied van regie en toneel techniek Het nieuwe bij agner lag ln de wi1 zijn denkbeelden van het gehele kunstwerk met de werkelijkheid van de toneelhandeling te doen versmel- ren. Zijn ingenomenheid voor een zeker dramatisch realisme voi.J uiting ln een verzamelwerk als de De Nibelungenrine" in welke tetra logie zijn werkelijkheidszin een teg. wicht gaf aan de hoge vlucht va.i zijn artistieke denkbeelden; een werkelijkheidszin, waarvan hij ook ln zijn geschriften heeft getuigd en die bv ziin wens schiep van een speciale stiilvorminesschool voor hei personeel te Bayreuth Hoe de regie groeide Wagners denkbeelden over het toneelleeld en de regie van zijn ope ra's groeide geleidelijk met hef ont staan zijner scheppingen Reeds bil het schrijven van de tekst gj hij diepgaande aanwijzingen, die vol lediger werden, naarmate ook de partituur vorderde Zo ls het te ver klaren, dat de enscenering van een Wagne -opera zozeer met het tekst en klankbeeld ls vergroeid dat zij daarvan onscheidbaar wordt Zo ook zijn Wagners r 'gie-aamwlizlngcn ni-' slechts als uiterlijke voorschrif ten te zien. maar in onverbrekelijk verband met de eenheid van het werk. Over de persoonlijkheid van Wag ner als regisseur los te maken dus van zijn beginselen op reglege- bie bevat de geschiedenis mate riaal te over Zij beschrijft hem vaak anecdotisch. ..ls een groot en waarachtig scheppend spelleider van hartstochtelijke theater-bezetenheid en suggesMvitel» „Elk moment sug gereerde hij lederen afzonderlijken medewerker tot de nauwkeurigste opvolging van zijn ideeën Duizenden blikken, wenken en gebaren van den kleinen, bewegelljken man sloegen alle medewerkers als ln een tover ban tot de laatste toon verklonken was", aldus bericht een van Wag ners geschiedschrijvers, die van de .,Parsival"-première ln 1882 zegt Allen repeteerden ln volslagen over gave aan ziin Invloed: zonder uitzon derlng zouden zi1 hun leven vooi hem hebben gegeven." Directeur. H J Kerkmeester. Bus- sum; hoofdredacteur: Hendrik Llndt, Amsterdam, plv. hoofdredacteur; lr A H de Haas van Dorsser, Haarlem; binnenland: J. v Grieken; Illustratie en opmaak: R Kampstra; volkscul tuur en kunst: M. Wolters; muziek: G K Krop; sport: J. J Llber: adver tentles. A. H. Lamfers, allen te Am sterdam. 113 Bram v. d. Boogaard heeft zeker talent Er is een streven naar het stoere en kolossale op te merken, zo wel in de- wijze, waarop de dingen weergegeven zijn als in de manier der schildering. De kleuren worden in het schilderij samengevoegd en als het ware opgestapeld, tot er een soort hoogspanning ontstaat; een bij na benauwende, gecomprimeerde en drukkende atmosfeer. Dit geeft een eigenaardig effect. In deze onder hoogdruk staande kleur-opeenhopingen doen de objec ten donker en schaduwrijk, enigszins fantastisch aan. Men vindt onder de jongeren wel meer lieden, die zulke naghtmeiTle-achtig gecondenseerde voorstellingen schilderen. Het heeft ongetwijfeld iets fascineerends, maar Sedert wijlen Wouter Hutschen- ruyter tot zijn loffelijk initiatief van het Instituut „volksconcerten" kwam, heeft dit honderdduizenden eenvoudige muziekmlnnenden aan zich verplicht. De belangstelling, die „het volk" voor muziek aan den dag legde, trof hem bij zijn parkconcer ten ln de Stlchtse hoofdstad en hij meende, dat die belangstelling niet beperkt mocht blijven tot wat hij „de tweederangs-blaasmuziek" noemde. Het kostte hem veel moeite, maar ondanks alle tegenwerking van lie den, die hun verontwaardiging over het „volkspubliek" niet onder stoelen of banken staken, wist hij het voor elkaar te krijgen, dat zijn sympho- nische concerten ln Tivoli ook voor den minderen man toegankelijk wer den gesteld tegen de toegangsprijs van... een dubbeltje Hebben de sindsdien tot verschil lende muziekcentra van ons land uit gebreide volksconcerten ook inder daad „het volk" bereikt? Men mag het betwijfelen Enerzijds stelt men als oorzaak hiervoor vast de nog Im mer gebrekkige muzikale voorlichting van ons volk, mede door een volstrekt onvoldoende grondslag op de lagere school: anderzijds de „prijspolitiek" der concertbesturen. die op dit punt tenminste de tijdsconjunctuur ter dege weten bij te houden. Volkscon certen van een dubbeltje, zoals Wou ter Hutschenruvter ze gaf. heeft men bv. In Amsterdam niet gekend; wel ln Den Haag dank zij het werk van wijlen Baron van Zuylen van Nyevelt. Maar schrijver dezer regelen kan zich toch herinneren, dat hij in zijn Jeugd volksconcerten bijwoonde in het Amsterdamse Concertgebouw voor een paar kwartjes. Thans is het tarief, mede dank zij de „rechten enz." tot ongeveer het dubbele gestegen. Desondanks vinden de „volksconcerten" nog gretig af trek. zelfs wanneer men de prijs nóg eens verdubbelt, zoals voor het con cert van 2 Maart het geval was. dat ondanks de prijs van ƒ2.60 in een oogwenk was uitverkocht (Men weet. dat dit concert tengevolge van Men gel bergs ongeval is uitgesteld tot 26 Maart) Een lezeres komt zich lüer- over beklagen. „Kan dit concert nog wel aanspraak maken op de naam „volksconcert" nu de prijs hiervan op ruim twee gulden ls gesteld? De vroegere volksconcerten ln Amster dam waren dat eigenlijk ook al niet want dan had het entree een dub beltje of een kwartje moeten zijn. maar dit loopt nu toch waarlijk de spulgaten uitWaarom is de prijs van dit concert plotseling zo schan delijk hoog gesteld; driemaal zo hoog als die van de vroegere? Moet ook de kunst al betrokken worden in de algemene prijsopdrijving? Het „volk", waar deze concerten voor be- semd zijn, zal er dan waarschijnlijk geen gebruik van maken", aldus schrijft zij Nu is het met die „volksconcerten" een raar geval. Men tracht deze naam n.l. al jaren lang weg te wer ken en noemt de lager geprijsde con certen met een zekere ironie in zake de ondoelmatigheid van de oor spronkelijke naam? op de affiches „orkestconcerten", alsof een abonne mentsconcert geen orkestconcert zou zijnl In de Concertgebouw-agenda echter wordt echter nog getrouw de benaming .volksconcert" gebezigd Ter informatie bij het Concertgebouw omtrent dit schrijven werd ons mede- eedepld dat van hogerhand de wen selijkheid van een groter differen tiëring in de prijzen der concerten zou zijn te kennen gegeven, hoewel geen bindende voorschriften waren geeeven... Het Concertgebouw moet ook leven en aan de algemene prijsstijging kan het zich niet onttrekken. Maar het feit valt niet weg te redeneren, dat „het volk" zodoende van dit muziek genot verstoken blijft; zeker wanneer men voor een door Mengelberg ge dirigeerd concert de prijs nog eens verdubbelt, al is die ook ongeveer de helft van het voor het oorsprokelijke abonnementsconcert geldende tarief. Moet ook het vooral in deze tijd zo aandoenlijk gekoesterde beginsel van ..kunst voor het volk" onder de hoog conjunctuur lijden? -fl met de mondliarmenlei Roman door Manfred Hausmanh het heeft ook veel weg van het som bere visioen, dat degeen krijgt, die zijn ogen niet durft openen en alles verduisterd ziet door zijn wimpers. Men ziet dan de dingen niet goed. de verbeelding wordt geprikkeld, de din gen krijgen half gezien, half gefan taseerd, iets monstrueus. Maar Boo gaard is vooral colorist en door zijn belangstelling- voor de kleur krijgt het fantastische in zijn werk slechts een kleine kans. Hierdoor behouden zijn doeken het materiële van het met smaak geschilderde. Verder zijn op deze tentoonstelling nog goede schilderijen te zien o.a. van Croin, Ritsema. Joop Kropf en Daal- hoff. Sluiting 15 Maart. D. V. NIJLAND. De geschiedenis die zich in de film „Moeder", die in Casino draait, afspeelt, is niet nieuw. Het is het verhaal van een moeder, die na de de plotselinge dood van haar man alleen voor het onderhoud van haar kinderen moet zorgen, daar blijkt, dat haar man slechts schulden ach tergelaten heeft. Zij trekt van het land naar Wenen, waar zij een was serij overneemt en door bijna dag en nacht te werken haar kinderen de opvoeding kan geven, die zij zich voorgesteld had. Het. is ook niet de geschiedenis van deze film, die zó bijzonder treft. Het is de figuur van Kathe Dorsch als de moeder, die zó aan haar kinderen hecht dat. zij een groot offer brengt om haar zoon Paul, die als Jongen blind geworden is. het licht te hergeven. Dat klinkt misschien erg dramatisch, maar Kathe Dorsch heeft deze rol zó levensecht, zó wars van alle valse sentimentaliteit weergegeven, dat het ondanks het onwaarschijnlijke van het offer een volkomen aan vaardbare figuur is geworden. De eenvoud van deze film is haar grote verdienste. Behalve Kathe Dorsch ls er geer. speler, die zich boven de anderen verheft, allen zijn zij ondergeschikt gemaakt aan de arbeid van den regisseur, die zich voor de moeilijke taak gesteld zag dit verhaal, dat zo licht tot senti menteel gedoe aanleiding kan ge ven, op de juiste wijze te verfilmen. Nergens is het accent te veel naai de overgevoelige kant verlegd, over al herkent men de remmende hand van den regisseur. Wat wederom in deze film opvalt, is de figuur van Paul Hörbigeromdat hij niet opvalt! In hoevele films heeft hij niet de behandeling volkomen be heerst. de andere acteurs „wegge speeld". Daarvan is hier geen spra ke. De bescheidenheid van zijn spel, de Ingetogenheid waarmede hij de rol van den ouden hulsvriend der familie vertolkt, bewijzen weer eens van welk formaat de2e acteur ls. i 'n „Lieve schat". Lotto Eilers laat een liefdesbrief op school circuleren, die ln beslag wordt genomen en later thuis aller lei moeilijkheden veroorzaakt, daar haar moeder denkt, dat hij eigen dom van haar vader is en dus van een vriendinnetje van haarvader afkomstig. Felix Eilers echter laat dat niet op zich zitten en betrekt twee vrienden bij het geval, die eveneens onmiddellijk thuis in de moeilijkheden zitten. Dit is het uitgangspunt van de zeer geestige film „Lieve schat" die nu in Luxor vertoond wordt. De re gie van Paul Martin heeft hier geen opmerkelijke kwaliteiten: de film draagt duidelijk de kenmerken ervan, dat ze naar een toneelstuk werd gemaakt (dat stuk van Gabor Vaszary moet óók de moeite waard zijn!) maar het gegeven is zo ori gineel en de overvloedige. dia loog zo aardig, dat men zich gaarne gewonnen geeft, ten volle genietend van de humor in deze vlotte film- comedie. Er ls bijzonder goed spel vooral van Dorit Kreijsler als me vrouw Eilers. van Harald Paulsch en Ernst Waldow als zijn beide vrienden en van Ida Wilst, die hier weer een prachtige rol heeft, name lijk als Felix Eiler's schoonmoeder. JAN KOOMEN. „Operabal" Het is' een eenvoudig gegeven met een nogal ingewikkeld verloop, dat Geza van Bolvary gebruikt heeft voor de film „Operabal", die in Trianon te zien is. Het begin van de rolprent is wat traag, niet steeds pakkend genoeg. Geza van Bolvary heeft hier de neiging gehad te lang bij een enkele scène te blijven stil staan. Ook aan het slot valt dit euvel waar te nemen. Opera bal is een luchtige, amusan te geschiedenis. Het duo Moser- Lingen zorgt voor de nodige lach- pillén, Rex prolongeert deze week de film zonsopgang met Christine SÖ- c^-baum en Frits van Dongen in de hoofdrollen. 28) Een schok, nog een schok, hard en stotend. „We zitten aan de grond!" Peter wierp onmiddellijk het anker uit en draalde de rern los. Een stuk ketting liep eruit; hij trapte er een paar maal op. om er nog meer uit te krijgen Dan zette hij met zijn pink de klink om en rende, door een over slaande stortzee achtervolgd, naar achteren. Hier was het Jumbo in middels gelukt de lijn op de jol te krijgen. Abel peilde nog steeds met de riem. „Aan deze kantanderhalve meter. Daar... nog..." GatsJ roems roems! Weer een schok. Hij streek het water van zijn gezicht. „Daar... nog bijna twee." „Jumbo, hoe lang wast het water nog? Een half uur nog niet?" „Langer. We komên dadelijk weer losAlleen maar een zandbank hier. Je zal zien. de jol schiet er dadelijk over heen. Plat ding! Veel platter dan wij. Een paar seconden..., dan ls onze lijn gebroken, wat ik je brom! Wat doet die kerel toch?" Hij brulde naar de Jol: „Zitten aan de grond!" Dan weer. zonder het antwoord van den man af te wach ten. tegen Peter: „Het anker is toch uitgegooid?" „Maak je niet ongerust! De boot slaat lek! Mensenkinderen, de boot slaat lek!" „Ook ketting genoeg?" „Meer dan genoeg!" „En wanneer de lijn niet breekt, dan breekt onze ketting! Twee sche pen houdt diè nietl Verdomde zwijnerij!" „Alle donders kreunde Peter. „Wat draaien ze daar voor een film af?" Hij gilde: „Lijn vastbinden! Trek-ken jullie bij!' Op de jol liep alles door de war. De man had de vrouw op het dek geroepen en haar. nadat hij haar witten mantel van het lijf gerukt had. de lijn om haar borst gebonden. „Halen!" riep hij. De Vegesackers geloofden hun oren niet. „Zeg. we moeten haar met de lijn aan boord trekkenl" zeide Jumbo. „En hij zelf?" Tekeningen en tekst van WIM MEULDUK 842. Piet Punthoofd heeft het bootje nu recht voor de kop van de walvis geroeid, die verbaasd naar Pen Kwen's hengel kijkt. „Nou, Jon ge," snatert Pen. „bijt maar in me aas. hoor. Doe maar net of Je thuis bent en sjeneer je niet. Je bent toch niet verlegen?" Nee. verlegen ls de walvis heus niet Hij ligt te verzin nen hoe hij dat snaterende beest voor zijn neus het zwijgen op zal leggen! 843 Aan boord van „De Zwaluw" zijn ze ondertussen van hun verba zing bekomen. ..We moeten wat doen." zeggen de matrozen. Maar wat? Schieten gaat nu niet; als we de walvis raken wordt hij woedend en slaat met z'n staart die twee waaghalzen plat. „Ga 's opzij." zegt Sneeuwvlok tegen Lange Gijs en eer deze er erg ln heeft, staat Sneeuw vlok al op z'n plaats achter het har- poneerkanon en richt... „Halen!" schreewde de man weer. „Dat weet ik nog niet!" De vrouw, die nu pas begreep, dat zij overboord moest, ging als een bezetene te keer. ZIJ klampte zich vast aan de armen en de hals van den man; zij schreeuwde en wierp baar hoofd in haar nek en was buiten zichzelf van woede. Haar luide, lang aangehonden gillen drongen door de storm heen. Tegeiijk hoorden ze ook de woedende stem van den maA. „Vasthouden! Vasthouden!" riep Jumbo. „Ze vliegt erover heen!" De Jol schommelde dichterbij, voor bij en verder weg. alsof er geen zand bank en geen Spiekaer Wad beston den. Langzaam gleed de lijn door Jumbo's handen Dan brulde Peter zo hard als hij kon: „Spring er toch af, verdorie!" Hij pakte de lijn beet en rukte er een paar maal aan. Of het kwam door het rukken of dat de man haar eenvoudig over boord wierp, valt moeilijk te zeggen, maar ln ieder geval stond de vrouw een ogenblik rechtop en viel dan over boord. De gillen verstikten, klonken nog eenmaal op en verstikten weer in het doffe bruisen van het water. Jumbo en Abel trokken zo hard als zij konden de lijn in. Zij lagen op hun knieën, Abel vooraan. Jumbo achter hem. Peter stond over hen heen en probeerde zich met den man, die voortdurend verder afdreef, te verstaan. „Wat... Scharhörn uit Vegesack! Wat? Zitten vast kunnen niets meer doen!' „Morgen... Bremerhaven..." klonk het onduidelijk terug. „De kerel is getikt", steunde Jumbo. Maar Peter seinde kalm en rustig lettergreep voor lettergreep; „Nieu we Slui-zen...! Mor-gen— a—vond! Hij wil ons niet mee in het ongeluk slepen. Smeert hem liever. Idioot!" Een golf rees op en joeg bruisend voorbij. Zij trokken de dame om zo te zeggen uit de waterberg te voor schijn. de achteraan slepende voeten werden door de schulmkam' omhoog gerukt, het gezicht, waarop haar zwarte haren plakten, schoot naar beneden, (Wordt vervolgd.) Kunst in Den Haag Prlncesse-Schouwburg heeft weer een gemengd programma voor de komende week. Vrijdagavond en Zater dag, Zondagmiddag en -avond speelt het Residentlö-Toneel het blijspel van den Zwitser Gehri „De grote onbe kende". Maandagavond speelt het Centraal Toneel eveneens een blijspel. „Collnette". waarvan vorige week hier de première ging. Dinsdagavond volgt Ank van der Moer's comedie „Waar ls mijn dochter?". Woensdagavond „Een slapeloze nacht" en Donderdag nogmaals „De grote onbekende". In Dlligentla - treedt Vrijdagavond op het plano-kwart,et „Die Haghe" met Willem Boeken, viool, Anthony Mondt, alt, Frans Vrijhoff, cello en Hendrik van der Vet, piano. Medewerking ver leent Jaap van Opstal, clarinet. Za terdagmiddag wordt een klndermatl- née gegeven en Zaterdagavond houdt Mary Pos nogmaals een lezing over Helen Keller. Gerard Hengeveld geeft Zondag een plano-matlnée. Des avonds treedt, de mandollneverenlging Sempre Avanti voor het voetlicht. Dinsdag avond zal Mlen Potharst een plano concert geven, o.a. werken van Beet hoven, Chopin, Brahms, Debussy en Llszt. Woensdag ls er een klndtrmatl- née en Donderdag geeft Anlka haar 75ste voorstoll ing. In het Gebouw voor K. en W. geeft het Amsterdams Concertgebouworkest o.l.v. 'Willem Mengolbferg een concert. Zaterdagavond treedt op hot dans- orkest van Plet van Dijk. Zondagmid dag geeft het ballet van Yvonne Georgi een herhaling van hot drama tisch ballet „Demeter" met muziek van Jan Koetsier en van „Les Animeaux modèles" van Poulenc. Het orkest van de Amsterdamse Opera, o.l.v. L. M. G. Arntzenlus, werkt wederom mede. Zondagavond treedt op het Amster dams Toneel met „Boefje", ln de hoofdrol Annie van der Lugt Melsêrt Van Ees. Maandagavond generale repe- lie van Toonkunst van de Matthaus- Passlon, waarvan Woensdag de grote uitvoering volgt om 6.30 uur. Donder dagavond wordt een operavoorstelling gegeven. Welke opera zal worden op gevoerd ls nog niet bekend. In Pulchrl Sstudio wordt Zaterdag middag een debutantenconcert gegeven door Henny de Jagher, sopraan en C. J. H. Brinkman, piano. Scala prolongeert voorlopig het dolle blijspel „Ik moet met Je trouwen" tot en met Woensdag. Van Donderdag af komt het gezelschap BIJlevelt met „Het lied van alle tijden". In het gebouw van de Nederlands- Duitse Kuituurgemeenschap op het Buitenhof zal de actrice Inge Schmidt uit München Vrijdagavond gedichten en proza voordragen van Ralner Maria Rllke, o.a. „Welse von Llebe und Tod des Kornetts Christoph Rllke" met muzikale begeleiding van den Hon gaar De Paszthory, aan de vleugel uit gevoerd door Wllly Zöpf, WIJ herinneren aan de filmvoorstel ling van Vreugde en Arbeid, Zondag morgen in Asta-theater. Opgevoerd wordt Monica" met Hansl Knoteck. In de rolzaal wordt Zondagmorgen wederom een concert gegeven. Harry Wlggelaar (vlooi). Frans Mieremet (altviool). Albert Loerkens (cello) en Louise Koolman (declamatie) zijn de medewerkenden. De declamatrice zal o.a. werk van Rllke Boutens. Mars man en Bunlng vertolken, de musici werken van Beethoven, Hugo Godron en Franz Schubert. Een vriendelijk schilder, deze W. C. C. Bleckmann. Een zekere idylle in die boomgroepen, die hier en daar doen denken aan de tere, poëtische zienswijze van een Corot. een der vroege Barbizonners. Het is gevoelig, wat kort van aanloop; de drift der schildering reikt niet zo heel ver en dringt ook niet zo door. Maar het is beminnelijk. Zo die boerderij met grote boom er voor. Een mansfiguurtje is op het erf bezig. Pittig hier en daar een fellere kleur aangegeven. En in het geheel de stemming van zo'n stille boerenplaats, waar al de anderen weg zijn naar het land en een enkele achtergeblevene hier en daar op zijn eentje met het een en ander bezig is. Een enkel landschap met wat molens en koeien. Verder die boomgroepen, die aan een meer zanderige bodem herinne ren en daardoor ook des te meer overeenkomst vertonen met sommige vroege stukken der Barbizon-school. Een tuin met bloemen is iets te sterk van kleur en valt wat uit de toon. Mooi daarentegen weer dat watertje met. veel groen aan weers kanten en aan het eind half ver borgen iets van een kasteelachtig gebouw. Er is in dit werk weinig te merken, dat Bleckmann leerling van den Amsterdammer Allebé was. Tot en met 18 Maart. D. V. NIJLAND. Schilders exposeren Louis Meijs boeit op de tentoon stelling ln de kunsthandel „Plaats" wel het meèst. Het is luchtig, sier lijk, schuimie schilderwerk. Er is iets T'tiHoui'-c in hp fin- een over maat van huilt bleek aandoende Voor de kinderen Visitekaartjes Beste Jongens en Meisjes, Wat een stapel brieven en brief kaarten heb lk van Jullie ontvangen De meeste oplossingen van het na menraadsel waren goed. Jammer, dat lk maar tien prijzen onder de zeshon derd goede oplossers te verdelen had De gelukkige winnaars van de prljs- les waren deze keer: 1. Cootje van der Veen. Pascalstr. 4. Amsterdam (O 2 Barend Spijker, GIJsbr van Amstelstr 199. Hilversum; 3 Huig van Duyn. Secr Varkevlsser- straat 237, Katwijk a. Zee; 4 C Prins. Keuchenlusstraat 36. Maassluis; 5. Jeante van OlJzen. Lange Hllleweg 52a. Rotterdam iZ.)\ 0 Riet Scholte, Hoogstraat 104. Schiedam; 7 Geurt Jan v Ommeren. Achterstraat 143. Zoelen; 8. Henk Jager. Maria van Gel- restraat 71, Arnhem; 9 Kees Snltjer. Dljkstraat Oost- 95. Appingedam; 10 Wla van Oosten. Ollemuldersweg 160. Groningen. En do verborgen namén lulden ach tereenvolgens: 1 Karei. 2 Marietje. 3 Evert, 4. Johanna. 5. Nlcolaas. 6 Flora. 7. Theodorus, 8. Willem. 9 Adrlaan. 10 Cornelia. 11 Gerda. 12 Annle. Voor deze maal heb lk eens een heel ander raadsel opgezocht. Hier onder 6taan vijf visitekaartjes met de namen van vijf mannen, die leder een ander vak of beroep hebben Dat be roep ls ln hun naam verborgen en alle letters, die Jullie nodig heht om het beroep op te schrijven, staan op het visitekaartje Raadt nu allemaal eens wat bet vak ls van-, l. QBK ALS 2. C. H R. D IJ VRAT ER 3. P M NAROEP 4. P E RUIK 6. T. REVEN Wie vindt dit raadsel moeilijk? lk zie de brieven en briefkaarten met goede oplossingen uiterlijk Dinsdag 14 Maart tegemoet Mijn adres Is: Oom Jan. pa. Kinderredactie „Het Volk", Hekelveld 15. Amsterdam-C Jullie vergeten natuurlijk niet Je eigen adres binnen ln het briefje of op de briefkaart te zetten Ja. hoor brief kaarten zijn ln deze tijd van enve loppen- en papierschaarste ook goed en de oplossers, die mij hun oplossing op een briefkaart zenden, loten even goed mee. De hartelijke groeten van OOM JAN kleuren. Het licht overheerst alles, het troont op de kleuren, die hier door in de tweede plaats komen. Het is alles niet al te krachtig, het ls speels, het is charmant. Jos. Croin schildert zwaarder, maar hij laat zijn wat roestig-grijze tinten samenvloeien in een uiterst sobere tonaliteit, die in haar nuanceringen soms buitengewoon subtiel kan zijn. Dick Braam en Paul van Eeden missen de subtiele nuance. Hun kracht ligt meer in de vaart en durf der penseelvoering. Van Eeden heeft de breedste streek. Dick Braam werkt de boel meer in elkaar tot een saamhorig geheel. De landschapjes in het ach terste zaaltje hebben iets fijns over zich. Waalko Dingemans stelt met zijn portretten wel enigszins teleur. Het is alles wat te hard en te weinig doorvoeld. Hij moet oppassen voor het banale. Het goede, dat hij soms in een landschapje weet te verwezen lijken, zou hij beter ook wat meer in zijn portretten op een of andere manier kunnen verwerken D. V. NIJLAND. „Een kinderspel, dat vooral de laatste tUd de aandacht van vele Am sterdammers heeft getrokken, ls het ?p 6traat vertonen van een zg kijk doos Dit Ie geen nieuwigheid van deze tijd, want reeds ln Pompe) liepen de Romelntjes met een kijkdoos. Of die dezelfde Inhoud had als de tegen woordige. valt te betwijfelen. Meestal wordt er veel werk van de inrichting gemaakt en vroeger mocht Je kijken voor een kersepit of een knikker. Te genwoordig is een cent verscnuldlgd en mij zijn gevallen bekend, dat kin deren met t l 50 thuiskomen, „opge naaid met de kijkdoos Jammer ge noeg werkt dit soort „kijkspel" de oedelarlj ln de hand en daar mag een kinderspel toch niet ln ontaarden Aldus schrijft J H Krulsinga ln zijn serie „Amsterdammertjes 6pelen die hll thans ln het Maart-nummei van „Amstelodanu m" besluit „Wie was dr Lessener in Den Haag?" vraagt de titel van een De- schouwing ln „Werkend Volk over den door den Sowjetagent Basow neergeschoten Sowjet-spion Krowitsky Het nummer bevat verder o.m. een beschrijving van de herlevende Vlaam se tapijtweefkunst. Over „Het baden ln de Germaanse wereld" levert Gerda Schaap een his torische en rijk verluchte beschouwing ln „Hamer" welk tijdschrift ver der o.a een artikel „Volkshumor ujt net Noorderiand' van Steven Barends en een reportage over „Pongauer Perchten". een soort Carnavalsfeest 'n bet Salzburgerland met talrijke Mper. illustraties van Nico de Haas oevat. BROOD. BESCHUIT. AARDAP PELEN. VLEES: 11 en 12. MELK: 11 (lj L.). D 22 en E22 Res. (5j L.). TABAK: 11 en 12, beide n, keuze. BLOEM: 58 en 59 HAVERMOUT: 60 (250 gram). KAAS: 61 (100 gr.); 10 B Boter (250 gr.). SUIKER: 62. JAM: 63. KOFFIESURROGAAT: 04. VERVANGINGSMIDDELEN: 65 KINDERVOEDING: Gort D 21, Rijst E 21. SNOEP: 11 suikerwerk. BOTER: 11 A roomboter. 11 B bak- en braadvet. 12 A en 12 B margarine. Einde geldigheidsduur 18 Maart, uitgez. Aard 11 (11 Maart). 10 B Boter voor kaas (15 April). 12 A en 12 B Boter voor margarine 15 April). 49 50 C 18 D 18 E 13. E 19 Res. v. zeep (18 Maart). Voor de vrouw Als hel vleesrantsoen op is Wat moet er gegeven worden b!1 de aardappelen en groenten, als het vlees rantsoen op is? Iets ter vervanging van vlees en liefst iets. wat er ln voe dingswaarde enigszins op gelukt, d.w.z dat eiwithoudend ls. Vis. geconser veerde vis, mosselen bonen en erwten komen het allereerst ln aanmerking, omdat zij eiwitrijke voedingsmiddelen zijn. In gist en havermout komt ech ter ook wat eiwit voor Lekkere koek jes. die we vanwege de smaak nier- koekjes noemen, zijn daarvan te berei den Wat langer doen we met het vleesrantsoen als er naché van ge maakt wordt Kent u al de bloedworst- haché? Ook zij, die niet zo van bloed worst houden, zullen dit gerecht waar deren. BLOEDWORSTHACHE. 1 rantsoen bloedworst (ongesneden). 4 a j 1, water. 2 uien, 3 laurierbladen. Iets kruidnagelpoeder, 1 afgestreken lepel suiker, een scheut azUn. aroma. 2 k 3 lepels aardappelmeel, een klontje boter of margarine De uien fUn snipperen. De bloedworst ln blokjes snllden. Uien on bloedworst mei een klontje boter of margarine pl.m. vUI min ln de koe kenpan bakken. Het water, de laurier bladen. het kruidnagelpoeder het zout. de aroma, dc suiker en azijn toevoegen. De haché aan de kook brengen en pl.m. twintig min laten sudderen. Het vocht binden met wat aangemengd aard appelmeel Deze haché smaakt goed bij kool en bU bleten. NIERKOEKJES (ZONDER NIER). 100 gr. gist. 1 kopje havermout, li kopje water. 1 ul. margarine of olie. pepersurrogaat, zout. maggt-aroma. bloem en water De ul snipperen en ln de koekenpan enige minuten smoren De gist toevoegen en vilf min onder nu en dan roeren meebakken De havermout, het water, het zout. het pepersurrogaat en de aroma toevoegen, de massa onder nu en dan roeren gaar koken en koud laten worden Van de massa zes platte koekjes vor men. Deze naar verkiezing wentelen door een papje van drie lepels bloem en drie lepels water en ln de koeken pan aan belde zijden bruin bakken De koekjes op een warme schaal op dienen. Kroniek van de Volkstuin Zuinig met kunstmest Een Maarts wintertje heeft de acti viteit ln de tuin gedurende een weekje wat verminderd, doch niette min gaan de dagen lengen en komt het ogenblik van de volle Inzet steeds dichterbij Wanneer we ln ons tuinhuis en bij den leverancier de voorraad kunstmest stoffen overzien, dan blijkt het alles mondjesmaat te zijn Daarom ls het dan ook nodig ons dubbel af te vra gen. wat we hebben en waar het komen moet, alvorens tot gebruik van onze kunstmest over te gaan. Phosforzuurmest ls niet meer aan wezig WU zullen het dus zonder deze meestal als superphosphaat ln de handel gebrachte stof moeten stellen- Voor hen. die op kalkrijke grond wer ken. valt daarmee een gewaardeerde meststof weg Op zure gronden mag de meststof èchtèr niet gebruikt wor den Resteren nog stikstof en kalk- mest. Omdat onze erwten, bonen en tuin bonen slechts uiterst weinig stikstof behoeven, leveren deze ons geen on overkomelijk probleem Gebruik van kali ls echter ln net belang van een goede oogst wel aan te bevelen. Niet alleen dat kali d« bloei bevordert wat bij de peulvruchten een ding van belang ls doch evèneens heeft het een goede inwerking op planten met grote nladprrijkdom Sommige auteurs menen te weten, dat ook net wuer- ingezonaen Meaeaeitnoem RoltBrdam Tel 38427 en laas fel. 333298 De Hut's Chocdadt- tn Bucuü/abneJiH» 'ft HueuatUt! DRIE verschillende bonnen zijn thans aangewezen voor Koopmans' Panne- koekmeel n.l.: de BLOEMBONNEN HAVERMOUTBONNEN GORTBONNEN VRAAGT UW KRUIDENIER ■koopManstmeelfabrieken n.v. Wal bepaalt de smaak Alleen zuivere bestanddee- len geven levensmiddelen een zuiveren smaak. U kuni moeilijk een scheikundig onderzoek verrichten en dat is niet noodig ook, zoo- langdenaam W.A.Scholten als garantie voor zuiverheid op de verpakking staat van Butaroma, Albumona, sago, Transparanta, verpakt aard appelmeel, etc. W. A. SCHOLTEN'' Aardappelmeelfabrieken Standsvermogen van de planten door kali wordt vergroot. Om de laatste twee redenen ls er dus voor hen. die dit Jaar weer tot de amateurtabakkers zullen behoren, een extra-reden om goea te overwe gen, waar ze ln de tuin van nun kali gebruik zullen maken ln leder geval moet er over blijven voor de wortel- en knolgewassen, dié genoegen nemen met een matige stik stofbemesting. doch groter behoefte aan kali hebben. Dit geldt ook. wat de kali betreft, voor bladgroenten, als spinazie, sla. andijvie en dergelijke, ,die een „aandrijving" kunnen gebrui ken. Deze laatste vragen echter ook veel stikstof Wat de aardappelen betreft. Is het goed ln de eerste plaats de stikstof- mest. waarover we beschikken, te be nutten voor de vroege aardappelen, die ln het algemeen een groter deel vragen dan de latere soorten Met deze algemene aanwijzingen moeten we hier volstaan daar een juist kwantum per bodemoppervlakte niet opgegeven kan worden Dit hangt te nauw samen met wat reeds "<p de grond heeft gestaan en de bemesting in een vorig seizoen Wie onzeker ls door onervarenheid, kan zekerheids halve een deskundige b,v een assis tent van den Rljkstuinbouwconsulent raadplegen. De Nederlandse Jeugd heeft steeds grote belangstelling voor het houwen van modellen gehad ln het nilzonner voor die van vliegtuigen „De Model bouwer" beweegt ztch epnter >p veel uitgebreider terrein'en wijdt daarom ook enige artikelen aan de douw van spoorwagen- en scheepsmodellen Daar er aan een dergeliik blad grote be hoefte hpstond zni net ongetwijfeld zijn weg wel vinuen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Dagblad voor Leiden en Omstreken | 1944 | | pagina 2